Perustelut
         
         Valiokunta tarkastelee selontekoa valtion talouden näkökulmasta
            keskittyen aluksi kehitysyhteistyöhön käytettäviin
            määrärahoihin ja niiden vaikuttavuuteen.
            Lisäksi käsitellään suomalaisyritysten
            toimintaa kehitysmaissa sekä verotusta yhtenä kehityspoliittisena
            painopistealueena. 
         
         
         Valiokunta on viime vuosina budjettimietinnöissään
            kiinnittänyt erityistä huomiota kehitysyhteistyön
            vaikuttavuuteen ja pitää käsittelyssä olevaa
            selontekoa tarpeellisena.
         
         
         Valiokunta toteaa, että lausunnon laatimiseen annettu
            aika on lyhyt eikä se mahdollista asian syvällistä käsittelyä. 
         
         
         Määrärahat
         
         Suomi käyttää kehitysyhteistyöhön
            ja humanitaariseen apuun vuonna 2014 yli 1,15 mrd. euroa, mikä on
            enemmän kuin koskaan aiemmin. Rahoituksemme on noin 0,56
            prosenttia bruttokansantulosta. 
         
         
         Julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2015—2018
            hallitus on joutunut valtion taloudellisen tilanteen vuoksi leikkaamaan
            myös kehitysyhteistyömäärärahoja.
            Näin ollen vuonna 2015 määrärahakehitys
            kääntyy laskuun. Lisäksi rahoitukseen
            suunnataan edelleen päästöhuutokauppatuloja.
            Valiokunta toteaa, että uudet linjaukset eivät
            varmista tasaista määrärahakehitystä kohti
            asetettua 0,7 prosentin tavoitetta bruttokansantulosta.
         
         
         Valiokunta nostaa tässä yhteydessä esiin Valtiontalouden
            tarkastusviraston havainnon koskien varsinaisen kehitysyhteistyön
            momentin (mom. 24.30.66) edelliseltä vuodelta siirtyvää erää,
            joka on yhteensä 414 miljoonaa euroa vuonna 2014. Osa siirtyvistä määrärahoista
            on sidottu sopimuksiin ja hankkeisiin, ja mm. 23 miljoonaa euroa
            selittyy joulukuussa 2013 momentille lisätyillä päästöhuutokauppatuloilla. 
         
         
         Valiokunta pitää siirtyvää erää suurena
            ja pitää tarpeellisena selvittää,
            voidaanko määrärahan käyttöä tehostaa
            ottamalla vuosittaisen määrärahan suunnittelussa
            nykyistä paremmin huomioon määrärahan
            todellinen käyttö. Valiokunta kuitenkin painottaa,
            että toiminnan laatu tulee aina varmistaa ennen määrärahan
            käyttöä, vaikka aikataulu sen seurauksena
            viivästyisikin. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että kehitysyhteistyömäärärahojen
            määrästä ja sisällöstä käydään aktiivista
            keskustelua. Tarpeellista on myös etsiä uusia
            innovatiivisia rahoituslähteitä sekä tunnistaa
            ne taloudelliset ja muut vaikutusmekanismit, jotka hidastavat kehitystä.
            Niukoista määrärahoista huolimatta hallituksen
            tulee pyrkiä säilyttämään
            Suomen maine vastuullisena ja pitkäjänteisenä toimijana.
            Maailmanlaajuinen kestävä kehitys, köyhyyden
            ja eriarvoisuuden vähentäminen on vastuullisen
            toiminnan lisäksi myös Suomen vientivetoisen talouden
            etu. 
         
         
         Vaikuttavuus
         
         Suomen resurssit kehitysyhteistyöhön ovat
            rajalliset, joten käytettävissä olevilla
            määrärahoilla tulee pyrkiä mahdollisimman
            suureen vaikuttavuuteen. 
         
         
         Valiokunta pitää siten hyvänä,
            että selonteko korostaa vahvasti tulosperusteisuutta, joka
            on linjattu jo hallituksen kehityspoliittisessa toimintaohjelmassa
            (2012). Tämä tarkoittaa tavoitteellisuutta, tuloshakuisuutta,
            pitkäjänteisyyttä ja eri politiikka-alojen
            johdonmukaista työskentelyä yhteisten tavoitteiden
            hyväksi. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Suomi pienenä maana saa tavoitteensa esiin
            myös kansainvälisissä järjestöissä ja
            kehitysrahoituslaitoksissa. Selonteon mukaan ulkoasiainministeriö onkin aiempaa
            systemaattisemmin analysoinut Suomen toimintaa ja laatinut suurten
            avustusten saajien vaikuttamissuunnitelmat. 
         
         
         Tuloksellisuutta parannetaan myös yhteistyökumppaneiden
            määrän vähentämisellä,
            asiakokonaisuuksia rajaamalla ja hankkeiden hallinnointia tehostamalla.
            Hankkeilta edellytetään läpinäkyvyyttä ja
            niiden toteuttajilta tilivelvollisuutta. Selonteossa mainitun korruption
            vastaisen toiminnan lisäksi valiokunta korostaa muutenkin
            hankkeiden hyvää hallintoa.
         
         
         Oleellinen osa kehitysyhteistyötä on sekä avunantaja-
            että kohdemaan taholta toteutettava valvonta. Ulkoasiainministeriö teettää riippumattomia
            arviointeja hankkeiden ja kehityspolitiikan toteutuksesta. Valtiontalouden
            tarkastusviraston suorittama valvonta lisää osaltaan
            luottamusta, ja tärkeää on myös
            kumppanimaiden omien hallinto- ja seurantajärjestelmien
            kehittäminen. Jatkuvan seurannan avulla kehitysyhteistyötä tulee
            ohjata haluttuun suuntaan. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen perusteella todennettujen varojen
            väärinkäytösten osuus kokonaisuudesta
            on ollut melko pieni (noin 800 000 euroa vuonna 2013).
            Valiokunta pitää kuitenkin myönteisenä,
            että jokainen epäily tutkitaan ja että Suomella
            on nollatoleranssi väärinkäytösten
            suhteen. Valiokunta tukee myös uusien, avoimien valvontamekanismien
            kehittämistä. Esimerkiksi vuoden 2014 aikana ulkoasiainministeriö ottaa
            käyttöön järjestelmän, jonka
            avulla voi nimellään tai nimettömänä ilmoittaa
            Suomen kehitysyhteistyövaroihin liittyvistä väärinkäytösepäilyistä. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että täsmälliset
            tavoitteet, tavoitteille asetetut selkeät mittarit ja niiden
            avoin valvonta lisäävät osaltaan myös
            yleistä luottamusta kehitysyhteistyöhön
            sekä kansalaisten sitä kohtaan osoittamaa hyväksyntää.
         
         
         Valiokunta pitää selonteon mukaisesti myös tarpeellisena,
            että ulkoasiainministeriö arvioi kehitysyhteistyöhön
            liittyviä riskejä järjestelmällisesti
            ja niiden toteutumisen ennaltaehkäisy kuuluu vakiintuneesti
            jokaiseen hankkeeseen. Huomioon on syytä ottaa myös
            se, että toimimatta jättäminenkin voi
            olla riski, koska konfliktin puhkeamisen jälkeen toiminnan
            kustannukset ovat huomattavasti suuremmat kuin ennaltaehkäiseminen. 
         
         
         Suomalaiset yritykset toimijoina
         
         Valtion ja kansalaisjärjestöjen lisäksi
            valiokunta pitää selonteon tavoin tärkeinä toimijoina
            kehitysmaissa suomalaisia yrityksiä. Suomalaistaustaiset
            yritykset ovat kehitysmaihin suuntautuvan ja siellä tapahtuvan
            liiketoiminnan lisäksi osallistuneet myös kahdenvälisten
            hankkeiden toteutukseen. Hankkeiden kautta on siirtynyt tietoa ja
            osaamista kohdemaiden yrityskenttään ja valtionhallintoon. 
         
         
         Valtio-omisteinen rahoituslaitos Finnfund edistää osaltaan
            kehitysmaiden taloudellista ja sosiaalista kehitystä rahoittamalla
            niissä vastuullista yritystoimintaa. Valiokunta pitää tarpeellisena
            myös Finnfundin yhteyteen luotua erityisriskirahoitusta,
            joka helpottaa suomalaisyritysten mahdollisuuksia aloittaa
            toimintansa ns. hauraissa valtioissa. Liikekumppanuusohjelma Finnpartnership
            rahoittaa puolestaan suomalaisten ja kehitysmaiden välisten
            liikekumppanuuksien valmistelukustannuksia. Yritykset voivat hakea
            tukea esimerkiksi paikallisen työvoiman ammattikoulutukseen.
            Valiokunnan mielestä näitä toimintamalleja
            tulee edelleen kehittää.
         
         
         Valiokunta nostaa esiin myös Team Finland -verkoston,
            joka kokoaa laajasti yhteen suomalaisia toimijoita. Verkoston neuvontapalveluiden
            tehostaminen auttaa osaltaan kehityspoliittisten yritysinstrumenttien
            markkinointia suomalaisille yrityksille. Samoin korkeakoulujen ja instituutioiden
            yhteistyöllä voidaan tuoda suomalaista asiantuntemusta
            kumppaneiden käyttöön, kuten on tehty
            esimerkiksi Etiopiassa Geologisen tutkimuslaitoksen ja Ilmatieteen
            laitoksen toimesta.
         
         
         Verotus
         
         Verotus on nimetty hallituksen kehityspoliittisessa ohjelmassa
            yhdeksi niistä viidestä painopistealueesta, joilla
            kehitystä tukevaa politiikkajohdonmukaisuutta voidaan vahvistaa.
            Tämä heijastuu erityisesti siihen kansainväliseen
            yhteistyöhön, jolla pyritään
            yhä aktiivisemmin turvaamaan eri maiden veropohjia ja ehkäisemään haitallista
            verokilpailua. Vireillä olevista hankkeista kenties keskeisin
            on OECD:n johdolla etenevä BEPS-hanke (Action Plan
               on Base Erosion and Profit Shifting, OECD 2013), joka on saanut
            vahvaa tukea myös G20- ja G8-maista ja jonka työhön
            Suomi osallistuu OECD:n eri työryhmissä.
         
         
         Taustalla on toisaalta se yleinen asennemuutos, jonka seurauksena
            toimista aggressiivista verosuunnittelua, veronkiertoa ja veroparatiiseja
            vastaan on tullut keskeinen kansainvälinen huomion kohde.
            Muutokset näkyvät jo käytännön
            tasolla, kun automaattinen verotustietojen vaihto on ottamassa edistysaskelia
            ennennäkemättömällä nopeudella
            osin USA:n FATCA-lainsäädännön
            ansiosta (Foreign Account Tax Compliance Act, 2010). Kehitysmaiden
            kannalta on puolestaan merkittävää, että veropohjaa
            rapauttava veronkierto koskettaa ilmiönä myös teollistuneita
            maita. Intressi tehokkaisiin vastatoimiin on siten näiltä osin
            yhteinen.
         
         
         Suomen toimet on koottu selonteon kanssa samanaikaisesti julkaistuun Hallituksen
               kansainvälisen veronkierron vastaiseen toimintaohjelmaan (E
               61/2014 vp). Siinä kuvatut käytännön toimenpiteet
            on ryhmitelty niin ikään viiteen painopistealueeseen,
            joista yksi koskee nimenomaisesti veroasioita kehitysyhteistyössä.
            Toisaalta myös muut toimenpiteet parantavat edellä todetun
            intressiyhteyden vuoksi suoraan tai välillisesti kehitysmaiden
            asemaa. Toimintaohjelma on siten kokonaisuus, johon kohdistuu myös vaatimus
            politiikkatoimien johdonmukaisuudesta.
         
         
         Valiokunta pitää erityisen perusteltuna näkemystä,
            jossa kehitysmaiden verotuskapasiteettiä kehitetään
            osana kehitysyhteistyötä. Kysymys on yhtäältä verojärjestelmän
            oikeudenmukaisuudesta ja toimivuudesta mutta myös kehitysmaiden
            kyvystä hallinnoida alueellaan syntynyttä tuottoa.
            Kehitysmaiden omien verojärjestelmien ja hallintojen
            kehittäminen on siten tärkeä osa kokonaisuutta.
            Siinä saavutettavat edistysaskeleet vähentävät
            myös kehitysmaiden riippuvuutta kehitysyhteistyöstä ja
            estävät osaltaan kehitysyhteistyön määrärahoihin
            liittyvää verokeinottelua.
         
         
         Arviot kehitysmaiden ja kehittyvien talouksien menettämästä verotulosta
            vaihtelevat eri tutkimuksissa ja tarkastelukulman perusteella. Yleinen
            käsitys on kuitenkin, että kehitysmaat menettävät
            verotuloja moninkertaisesti enemmän kuin ne saavat kehitysapuna.
            Selonteossa on todettu lisäksi, että sääntelemätön
            pääomapako kehittyvistä talouksista ja
            kehitysmaista kasvaa yli kymmenen prosentin vuosivauhtia. Kansainvälisten
            pelisääntöjen ja johdonmukaisen kehityspolitiikan
            tarve on siis suuri.
         
         
         Valiokunta tukee Suomen näkemystä, jonka mukaan
            verojen tulisi kertyä valtioon, jossa taloudellista toimintaa
            harjoitetaan todellisuudessa. Kansainvälistynyt liiketoiminta,
            globaali finanssitalous ja kehittynyt tietotekniikka luovat kuitenkin
            puitteet, joissa yritysten on mahdollista hyötyä eri
            maiden verojärjestelmien eroista. Kun tämä tapahtuu
            täysin keinotekoisia rakenteita tai muita järjestelyjä käyttäen,
            hyväksyttävästä verosuunnittelusta
            etäännytään veronkierron ja
            laittoman keinottelun puolelle. Näihin järjestelyihin
            tulisi kyetä puuttumaan kansainvälisellä yhteistyöllä,
            yhteisillä standardeilla ja tehokkaalla tietojenvaihdolla.
            Tässä OECD:n johtava rooli ja laaja yhteistyö myös
            sen ulkopuolisten maiden, kuten Kiinan, Intian, Brasilian, Venäjän
            ja Etelä-Afrikan, kanssa on keskeinen.
         
         
         Voittoja ohjataan toisaalta myös laillisia keinoja
            käyttäen, merkittävimpänä konserniyhtiöiden
            välinen siirtohinnoittelu. Muita tyypillisiä keinoja
            ovat esimerkiksi yhtiöiden välinen lainoitus ja
            siihen perustuvat korkosuoritukset, erilaisten hybridi-intrumenttien
            käyttö, palvelu- ja lisenssimaksujen veloitus
            jne. Konserniyhtiöiden väliset suoritteet muodostavat
            ylipäänsä merkittävän
            osan kaikesta kansainvälisestä rajat ylittävästä rahaliikenteestä,
            ja siksi niitä koskevat yhteiset toimintamallit ja standardit
            ovat tärkeitä. Valiokunta tukee myös
            näiltä osin OECD:n ja EU:n piirissä tapahtuvaa
            suunnitelmallista työtä.
         
         
         Selonteossa on todettu kuitenkin realistisesti, että verotukseen,
            pääomaliikkeisiin ja niiden sääntelyyn
            liittyy eri osapuolilla runsaasti keskenään ristiriitaisia
            intressejä. Muutosten edellyttämään
            keskusteluun ja päätöksentekoon tarvitaan
            sen vuoksi aikaa ja kaikkien osapuolten osallisuutta. Tämä työ edellyttää toimia
            myös kansallisella tasolla. Esimerkiksi yritysvastuuseen
            ja yrityksen verojalanjäljen todentamiseen liittyvää maakohtaisen
            raportoinnin mallia on hyvä työstää yhdessä valtionhallinnon,
            elinkeinoelämän ja kansalaisjärjestöjen
            kesken. Tämän pohjalta asiaa voidaan edistää myös
            EU:ssa ja muussa kansainvälisessä yhteistyössä.
            Myös monet muut kysymykset edellyttävät
            huolellista valmistelua, jossa on perusteltua ottaa huomioon mm.
            järkevä tasapaino tiedonsaannin avoimuuden ja
            yritysten hallinnollisen taakan kesken, viranomaisten valmius käyttää saamaansa
            tietoa hyväksi jne.
         
         
         Valiokunta toteaa lopuksi, että kestävän
            verojärjestelmän tärkeimpiä ominaisuuksia
            ovat oikeudenmukaisuuden lisäksi neutraalisuus ja ennustettavuus.
            Tällainen järjestelmä ei luo myöskään
            tarvetta aggressiiviseen verosuunnitteluun ja on siksi myös
            kansainvälisesti kilpailukykyinen. Näitä yksinkertaisia
            hyveitä on syytä edistää myös
            muiden maiden kanssa tehtävässä yhteistyössä.