Yleisperustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna.
         
         Esitys koskee eri veronsaajien pysyviä ja vuonna 2015
            väliaikaisesti sovellettavia yhteisöveron jako-osuuksia.
            Se nojautuu hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan yhteisöveroperusteiden
            muutoksista aiheutuvat verotulomenetykset kompensoidaan kunnille
            täysimääräisesti. Kompensaatio
            toteutetaan muuttamalla yhteisöveron jako-osuuksia.
         
         
         Koska yhteisöveron perusteisiin on tehty kaksi muutosta
            hallituksen esityksen antamisen jälkeen, jako-osuuksia
            on tarkistettava muutoksia vastaavasti. 
         
         
         Ensimmäinen muutos koskee elokuvatuen verovapautta,
            jonka eduskunta on pysyttänyt toisin kuin hallitus esitti
            tuloverotusta koskevassa esityksessään HE
               122/2014 vp. Lisäksi hallitus on antanut
            itse vastikään esityksen HE 269/2014 vp,
            jolla jatketaan tuotannollisten investointien korotettuja poistoja
            vielä vuosina 2015—2016. Pysyvät jako-osuudet
            tulisivat siten sovellettaviksi vasta vuodesta 2017 lukien.
         
         
         Muutokset pienentävät yhteisöverotuottoa yhteensä noin
            69 milj. euroa vuosina 2015—2016 ja noin 4 milj. euroa
            vuodesta 2017 lukien. Tämän vaikutus on siis otettava
            huomioon veronsaajakohtaisissa jako-osuuksissa. 
         
         
         Verontilityslain muutokset 
         
         Elokuvatuen verovapauden on arvioitu pienentävän
            yhteisöveron tuottoa noin 4 milj. euroa vuodessa. Kuntien
            jako-osuutta tulee korottaa sen vuoksi pysyvästi 0,03 prosenttiyksikköä.
            Muutos ei vaikuta seurakuntien jako-osuuteen. 
         
         
         Tuotannollisten investointien korotetut poistot pienentävät
            taas yhteisöverotuottoa arviolta 65 milj. euroa vuosina
            2015 ja 2016. Sen vaikutus kuntien jako-osuuteen on 0,58 ja seurakuntien
            jako-osuuteen 0,04 prosenttiyksikköä. 
         
         
         Muutokset alentavat vastaavasti valtion jako-osuutta vuosina
            2015—2016 yhteensä 0,65 prosenttiyksikköä ja
            vuodesta 2017 pysyvästi 0,03 prosenttiyksikköä. 
         
         
         Jako-osuuksia tulee siis tarkentaa näitä muutoksia
            vastaavasti. Koska tuotannollisten investointien korotettuja poistoja
            koskeva väliaikainen muutos on voimassa vielä vuonna
            2016, myös tälle vuodelle on säädettävä väliaikaiset veronsaajaryhmien
            jako-osuudet. Verontilityslakiin tulee ottaa sen vuoksi uusi väliaikainen 12 e §.
            Lisäksi lain nimikettä, johtolausetta ja voimaantulosäännöstä tulee
            tarkentaa muutoksia vastaavasti. 
         
         
         Tuloverolain muutokset
         
         Muutokset vaikuttavat niin ikään tuloverolain 124 §:n
            3 momenttiin, jossa säädetään
            osittain verovapaan yhteisön ja tiekunnan sekä yleishyödyllisen
            yhteisön kiinteistöstä saadun tulon tuloveroprosenteista.
            Näiden yhteisöjen veron jakautumisesta kunnan
            ja seurakunnan kesken säädetään
            verontilityslaissa. Valiokunta ehdottaa, että pykälän
            3 momenttiin tehdään verontilityslain muutoksia
            vastaavat tarkistukset.
         
         
         Koska tuloverolain 124 a §:ssä säädetään
            väliaikaisista poikkeuksista lain 124 §:n 3 momenttiin,
            myös tätä säännöstä tulee
            muuttaa vuosia 2015 ja 2016 koskevalta osin. Tämä vaikuttaa
            ensinnäkin pykälän 1 momentin 4 kohtaan, jossa
            säädetään vuodesta 2015. Lisäksi
            säännökseen tulee lisätä uusi
            5 kohta, jossa säädetään vuonna
            2016 noudatettavista tuloveroprosenteista. Muutos tulee ottaa huomioon
            lisäksi pykälän otsikossa.
         
         
         Verotulomenetysten kompensointimalli 
         
         Valiokunta viittaa tässä yhteydessä lisäksi
            vuodentakaiseen huomautukseensa, joka koski voimassa olevan verotulomenetysten
            kompensointimallin tarkoituksenmukaisuutta (VaVM 33/2013
               vp — HE 194/2013 vp).
            Valiokunta piti mallia kaikkiaan turhan mutkikkaana, koska kompensointi
            tapahtuu osaksi verojärjestelmän sisällä ja
            osittain valtionosuuksien kautta. Lisäksi laskentaan vaikuttavat
            pysyvien veroperustemuutosten ohella monet määräaikaiset
            säännökset sekä kuntien ja seurakuntien
            talouden tasapainottamiseksi hyväksytyt väliaikaiset
            jako-osuuksien korotukset. Mallin todellisia vaikutuksia yksittäisen
            kunnan tasolla on näistä syistä vaikea
            hallita. Lisäksi yhteisövero itsessään
            on veropohjana melko altis muutoksille.
         
         
         Kuntaliitto katsoo puolestaan, että yhteisöveron
            rooli kuntien taloudessa on merkittävä ja että menettely
            verojärjestelmän sisällä on
            ollut toimiva. Se on toivonut kuitenkin salassapitosäännöksiin
            muutosta, joka antaisi sille oikeuden saada yksittäisten
            kuntien jako-osuuksien laskentaperusteisiin liittyvät tiedot
            käyttöönsä. Tiedot luovutetaan
            nykyisin vain kunkin kunnan osalta kunnalle itselleen.
         
         
         Valiokunta pitää edelleen harkitsemisen arvoisena
            sitä vaihtoehtoa, että verotuottomenetykset kompensoitaisiin
            kunnille vain yhtä kanavaa pitkin eli valtionosuuksien
            kautta. Sikäli kuin menettely jatkuu nykyisellään,
            Kuntaliitolle tulisi taata mahdollisuus saada edellä tarkoitetut
            kuntakohtaiset tiedot. Valtiovarainministeriön
            tulisi selvittää sen vuoksi tiedonsaannin edellytykset
            ja niiden vaatimat mahdolliset toimenpiteet yhdessä Kuntaliiton
            kanssa.