Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina
            seuraavin huomautuksin.
         
         
         Asuntosäästöpalkkiojärjestelmä,
            jäljempänä ASP-järjestelmä,
            on kannustava, etukäteissäästämiseen
            perustuva vaihtoehto nuorille oman asunnon hankkimiseen. Valiokunta
            pitää järjestelmää sinänsä hyvänä ja
            katsoo, että se on tarpeen säilyttää.
            Myönnettyjen ASP-korkotukilainojen määrä on
            kuitenkin vähentynyt kymmenesosaan 1990-luvun alkuvuosien
            tasosta. Järjestelmän suosion vähentymiseen
            ovat vaikuttaneet erityisesti asuntojen hintatason nopea nousu ja
            yleisen korkotason aleneminen. Järjestelmää on
            siksi muutettava sen käyttökelpoisuuden ja kannustavuuden
            lisäämiseksi.
         
         
         Valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia omasäästöosuuden
            pienentämisestä, valtiontakauksen suurentamisesta
            ja korkotukiajan pidentämisestä oikeansuuntaisina
            ja kannatettavina. Valiokunta on kuitenkin huolissaan siitä,
            ovatko parannukset riittäviä ASP-järjestelmän
            käyttökelpoisuuden ja kannustavuuden palauttamiseksi,
            ja katsoo, että muutosten vaikutuksia on seurattava ja
            harkittava tarvittaessa pidemmälle meneviä muutoksia.
         
         
         Valiokunta pitää ehdotuksen keskeisimpänä ongelmana
            sitä, että ASP-lainojen euromääräisiä enimmäisrajoja
            ei ehdoteta nostettavaksi. ASP-lainojen enimmäismäärät
            ovat kuitenkin asuntojen hintatasoon ja asuntolainojen suuruuteen
            nähden liian alhaiset ja muun kuin ASP-lainan osuus nousee
            usein huomattavaksi. Korkotukilainan enimmäismäärä vaihtelee
            tällä hetkellä kunnasta riippuen 72 400
            eurosta (Helsinki) 47 100 euroon (muut kunnat) ollen Espoossa, Vantaalla
            ja Kauniaisissa 64 000 euroa ja pääkaupunkiseudulla,
            Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa
            ja Oulussa 50 500 euroa. Jos tavoitteena on, että korkotukilainan
            enimmäismäärällä on
            mahdollista hankkia noin 65 neliömetrin suuruinen, keskihintainen
            asunto, tulisi enimmäismäärän
            olla pääkaupunkiseudulla 140 000 euron
            suuruusluokkaa. Lisäksi huomioon on otettava se, että kun
            omasäästöosuutta ehdotetaan laskettavaksi
            15 prosentista 10 prosenttiin, muun kuin ASP-lainan osuus käytännössä nousee.
         
         
         Mainituista ASP-lainojen enimmäismääristä säädetään
            valtioneuvoston asetuksessa oman asunnon hankintaan myönnettävien
            lainojen korkotuesta (672/1982). Valiokunta katsoo, että valtioneuvoston
            tulee ryhtyä toimenpiteisiin enimmäismäärärajojen
            nostamiseksi asetusta muuttamalla, jotta ASP-järjestelmälle
            asetetut tavoitteet saavutetaan (Valiokunnan lausumaehdotus
               1). Valiokunta toteaa samalla, että ASP-lainoja koskevan
            lainsäädännön perustuslainmukaisuutta
            on tarpeen tarkastella, sillä korkotukilainojen enimmäismääristä säädetään
            nykyisin asetustasolla ilman, että laissa oman asunnon hankintaan
            myönnettävien lainojen korkotuesta (639/1982),
            asuntosäästöpalkkiolaissa (1634/1992)
            tai muussa laissa on laintasoista säännöstä lainan
            enimmäismäärän määräytymisperusteesta.
         
         
         Valiokunta pitää ongelmallisena myös
            sitä, että myöskään
            valtion takauksen enimmäismäärää ei
            ehdoteta nostettavaksi. Takauksen enimmäismäärästä säädetään
            omistusasuntolainojen valtiontakauksesta annetun lain (204/1996) 5 §:ssä,
            jonka mukaan takauksen enimmäismäärä on
            25 250 euroa. ASP-järjestelmän omasäästöosuuden
            pienentäminen edellyttää omistusasuntolainojen
            valtiontakauksesta annetun lain muuttamista, jotta omasäästöosuuden
            alentamisesta ei aiheudu vakuusongelmaa lainan osuuden noustessa.
            Takauksen kohteena olevat lainat voivat ehdotuksen mukaan olla enintään
            90 prosenttia nykyisen 85 prosentin sijaan asunnon hankintahinnasta
            ja valtiontakauksen enimmäismäärä 25
            prosenttia lainan määrästä nykyisen
            20 prosentin sijaan. Näin ollen, koska omasäästöosuuden
            pienentyessä lainan määrä vastaavasti kasvaa,
            ei takauksen määrän korottaminen 25 prosenttiin
            käytännössä helpota ASP-lainansaajan
            asemaa, ellei takauksen enimmäismäärää nosteta.
            Valiokunta katsoo, että valtioneuvoston tulee selvittää mahdollisuudet
            nostaa enimmäistakauksen määrää ottaen
            huomioon sen, että mainittu laki koskee myös muita
            lainoja kuin ASP-lainoja ja muutoksen vaikutukset yleisesti on siten
            selvitettävä (Valiokunnan lausumaehdotus 2).
         
         
         Valiokunta toteaa, että valtiontakauksen laajentaminen
            koskee vain lain voimaantulon jälkeen nostettavia lainoja
            ja korkotukiajan pidentäminen vain tapauksia, joissa asunto
            ostetaan lain voimaantulon jälkeen. Omasäästöosuuden pienentämistä koskevaa
            säännöstä voidaan soveltaa ennen
            lain voimaantuloa tehtyihin säästösopimuksiin
            vain, jos asuntosäästötallettaja ja rahalaitos
            näin sopivat. Muutosten soveltaminen vain uusiin lainoihin
            rajaa tehtävien muutosten merkitystä.
         
         
         Valiokunta on keskustellut myös nykyisestä järjestelmän
            rajaamisesta alle 31-vuotiaisiin ja pohtinut rajaamisen merkitystä järjestelmän käyttökelpoisuuden
            kannalta. Valiokunta painottaa, että epätyypillisten
            työsuhteiden voimakas lisääntyminen on
            usein johtanut asunnon hankkimisen viivästymiseen ja siksi
            saattaa olla perusteita jatkossa harkita ikärajan nostamista järjestelmän
            käyttökelpoisuuden palauttamiseksi. Valiokunta
            huomauttaa, että ikäraja on myös aikaisemmin
            ollut korkeampi. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            siihen, että nuorten tiedot ASP-järjestelmän
            olemassaolosta ovat Suomen pankkiyhdistyksen tekemän tutkimuksen
            mukaan vähäiset. Järjestelmän käyttökelpoisuus
            edellyttää kannustavien ehtojen lisäksi
            tietämystä sen sisällöstä.
            Valiokunta korostaa tarvetta panostaa ASP-järjestelmästä tiedottamiseen
            valtakunnan tasolla. 
         
         
         Valiokunta peräänkuuluttaa tämän
            tarkistuksen ohella nuorten asunnonhankkijoiden aseman kokonaistarkastelua
            ja tarvittaessa kokonaan uudenlaisen, toimivamman ratkaisun etsimistä.