Viimeksi julkaistu 27.11.2021 17.32

Kirjallinen kysymys KK 528/2021 vp 
Satu Hassi vihr ym. 
 
Kirjallinen kysymys kuolinpesien asioiden hoidon helpottamisesta

Eduskunnan puhemiehelle

Suomessa kuolee vuosittain yli 50 000 ihmistä. Kuolema ei siis ole yhteiskunnassa harvinainen tapaus. Suurimpien suomalaisten pankkien ja vakuutusyhtiöiden asiakkaita kuolee vuodessa tuhansia. Asiakkaan kuolema ei ole harvinainen tapaus myöskään muille suurille yrityksille, kuten suurimmille vähittäiskauppaketjuille sekä maksullisten verkkopalvelujen tarjoajille. 

Vainajan lähiomainen joutuu kuitenkin läheisensä kuoleman jälkeen rämpimään byrokratiasuohon, jossa jokainen joutuu aakkosista alkaen selvittämään lukemattomien eri tahojen vaatimat asiakirjat ja muut vaatimukset, jotka usein ovat jokaisella taholla hieman erilaiset. Surun keskellä tämä on raskasta. Jos leski tai muu lähiomainen on itsekin iäkäs tai sairas, paperisodan hoitaminen voi olla ylivoimaista. 

Monien palvelujen siirtäminen verkkoon on vaikeuttanut kuolinpesän asioiden hoitamista, kun omainen ei voi käydä tapaamassa virkailijoita tai edes puhelimessa kysyä neuvoja henkilöltä, joka oikeasti tuntisi asian. 

Digi- ja väestötietovirasto sekä seurakunnat ovat hieman helpottaneet kuolemasta omaisille seuraavaa byrokratiaa. Digi- ja väestötietovirastosta saa yhdellä kertaa vainajan sukuselvityksen kaikilta niiltä paikkakunnilta, joilla asuessaan vainaja on kuulunut väestörekisteriin. Myös seurakunnat ovat kehittäneet vastaavaa palvelua. Viiveet tilattujen sukuselvitysten saannissa ovat kuitenkin kohtuuttomia. 

Monilta palveluntarjoajilta, kuten pankeilta ja vakuutusyhtiöiltä, on kuitenkin vaikea saada selkeää tietoa siitä, mitä kaikkia asiakirjoja tarvitaan kuolinpesän pankki- ja vakuutusasioiden hoitamiseen. Jokaisella yrityksellä on omat vaatimuksensa. Pankin neuvontapuhelimeen saattaa joutua jonottamaan tuntikausia, mutta kun joku ihminen vihdoin vastaa, hän ei välttämättä osaa neuvoa tai voi jopa antaa vääriä vastauksia. Ei myöskään ole harvinaista, että kun vainajan lähiomainen on toimittanut kaikki pyydetyt asiakirjat, pankki tai vakuutusyhtiö esittää toistuvia lisävaatimuksia.  

Jos yhteisesti omistetun asunnon, auton tai kesämökin vakuutus on ollut vainajan nimissä, vakuutusyhtiö ei välttämättä suostu siirtämään vakuutusta saman omaisuuden toisen omistajan nimiin. Toisesta yhtiöstä leski tai muu jälkeenjäänyt voi kuitenkin ottaa vakuutuksen omiin nimiinsä. 

On myös verkon kautta palveluita tarjoavia yrityksiä, jotka laskuttavat automaattisesti määrävälein ja joiden järjestelmät eivät tunne vaihtoehtoa, että asiakas on kuollut. Vainajan tilaaman palvelun laskutuksen voi saada päättymään vain, jos omainen tietää vainajan tilien salasanat.  

Lukuisat eri tahot, kuten pankit, vakuutusyhtiöt, osuuskaupat jne. vaativat asioiden hoitamiseen kuolinpesän kaikkien osakkaiden valtakirjat, ja useat niistä vaativat valtakirjat omille lomakkeilleen. Moninkertaisten valtakirjojen kerääminen on työlästä. Varsin harvojen kuolinpesien kaikki osakkaat asuvat samalla paikkakunnalla, eikä ole harvinaista, että kuolinpesän osakkaita asuu monessa maassa. On tapauksia, joissa pankki kieltäytyy hyväksymästä valtakirjaa, jos sen antajan allekirjoitus on sairauden takia muuttunut ja erilainen kuin pankin tiedostoista löytyvä kymmenien vuosien takainen allekirjoitus. 

Ainakin jotkin seurakunnat ovat helpottaneet vainajien omaisten selviytymistä laatimalla esitteen, joka neuvoo seurakunnalle kuuluvissa asioissa, mikäli vainaja on ollut kirkon jäsen, kuten siunaustilaisuuden, tuhkauksen ja hautauksen järjestämisessä. Sen sijaan valtio ei kuolinpesälle ohje- ja neuvontapakettia lähetä. 

Vainajan omaisten taakkaa voitaisiin helpottaa esimerkiksi seuraavin toimin: 

1. Kun tieto ihmisen kuolemasta tulee Digi- ja väestötietovirastoon, kuolinpesälle lähetetään ohjevihkonen asioista, joita laki velvoittaa kuolinpesän hoitamaan, esimerkiksi perunkirjoituksen määräaika ja siihen tarvittavat asiakirjat ja mistä ne tilataan, ja kerrotaan myös, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita. Vihkosessa annetaan neuvoja muidenkin kuolemasta seuraavien asioiden hoitamisessa ja kerrotaan, mistä kussakin asiassa saa lisätietoja ja apua. Esikuva kuolinpesän asioiden hoitajan ohjevihkolle voi olla vaikkapa veroilmoituksen täyttöopas.  
2. Valtio, esimerkiksi oikeusministeriö, laatii kuolinpesän asioiden hoitamiseen yleisvaltakirjan, jolla kuolinpesän osakkaat voivat valtuuttaa yhden tai useamman henkilön hoitamaan valintansa mukaan joko kaikkia kuolinpesän asioita tai osaa niistä ja joka kaikkien mahdollisten tahojen, kuten pankkien, vakuutusyhtiöiden, postin, puhelinyhtiöiden, vähittäiskaupan, verkkopalvelujen tarjoajien jne., tulee hyväksyä. Tämä vapauttaa kuolinpesät moninkertaisten valtakirjojen hankkimisesta.  
3. Pankit ja vakuutusyhtiöt velvoitetaan asiakkaansa kuolemasta saamansa tiedon jälkeen lähettämään kuolinpesälle kirjalliset ohjeet siitä, mitä valtakirjoja ja muita asiakirjoja kuolinpesän tilien ja vakuutusten hoitamiseen tarvitaan, ja myös nimeämään henkilön, joka pankissa/vakuutusyhtiössä hoitaa kuolinpesän asioita ja jolle omainen voi suoraan esittää kysymyksensä kiertämättä firman yleisten ja usein kovin asiantuntemattomia vastauksia antavien neuvontapuhelimien kautta.  
4. Kirjataan lakiin, että asunnon ja muun omaisuuden, jonka vainaja on omistanut yhdessä toisen ihmisen, kuten avio- tai avopuolisonsa kanssa, vakuutukset voidaan vainajan kuoltua suoraan siirtää toisen omistajan nimiin ilman erillisiä valtakirjoja.  
5. Velvoitetaan yrityksiä, jotka tarjoavat verkon kautta määrävälein laskutettavia palveluja, antamaan verkkosivuillaan ohjeet siitä, miten asiakkaan kuolema ilmoitetaan yritykselle. 
Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin konkreettisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta ihmisen kuoltua vainajan omaiset saavat valtakunnallisesti selkeän yhtenäisen ohjeistuksen ja tarvitsemansa tuen kuolinpesän asioiden mahdollisimman sujuvaksi hoitamiseksi ja 
mihin konkreettisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta suurimpia yrityksiä, kuten pankkeja ja vakuutusyhtiöitä, velvoitetaan tarjoamaan kuolinpesän osakkaille selkeä ohjeistus ja neuvonta? 
Helsingissä 29.9.2021 
Satu Hassi vihr 
 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
Merja Kyllönen vas 
 
Jenni Pitko vihr 
 
Pia Lohikoski vas 
 
Suldaan Said Ahmed vas 
 
Katja Hänninen vas 
 
Mirka Soinikoski vihr 
 
Mari Holopainen vihr 
 
Saara Hyrkkö vihr 
 
Heli Järvinen vihr 
 
Noora Koponen vihr 
 
Iiris Suomela vihr 
 
Jari Myllykoski vas 
 
Pirkka-Pekka Petelius vihr 
 
Inka Hopsu vihr 
 
Atte Harjanne vihr 
 
Markus Mustajärvi vas 
 
Anders Norrback 
 
Eva Biaudet 
 
Outi Alanko-Kahiluoto vihr 
 
Tiina Elo vihr 
 
Sari Essayah kd 
 
Johan Kvarnström sd 
 
Peter Östman kd 
 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
 
Eeva-Johanna Eloranta sd 
 
Antero Laukkanen kd 
 
Aki Lindén sd 
 
Maria Guzenina sd 
 
Heidi Viljanen sd 
 
Merja Mäkisalo-Ropponen sd 
 
Marko Kilpi kok 
 
Mia Laiho kok 
 
Pauli Kiuru kok 
 
Kalle Jokinen kok 
 
Mari-Leena Talvitie kok 
 
Ville Kaunisto kok 
 
Heikki Vestman kok 
 
Pekka Aittakumpu kesk 
 
Mikko Kinnunen kesk 
 
Pasi Kivisaari kesk 
 
Anne Kalmari kesk 
 
Ritva Elomaa ps 
 
Sanna Antikainen ps 
 
Minna Reijonen ps 
 
Vilhelm Junnila ps 
 
Sami Savio ps 
 
Ben Zyskowicz kok 
 
Sari Tanus kd 
 
Seppo Eskelinen sd 
 
Jari Ronkainen ps 
 
Katja Taimela sd 
 
Paula Risikko kok