Tausta
Esityksessä ehdotetaan metsästyslaista poistettavaksi säännös suden ympärivuotisesta rauhoituksesta. Suden rauhoitusajasta ehdotetaan säädettäväksi metsästysasetuksessa. Lisäksi metsästyslakiin ehdotetaan tehtäväksi eräitä teknisiä muutoksia. Hallituksen esityksessä esitetyistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella maa- ja metsätalousvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena sekä puoltaa siihen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna.
Esityksen taustalla on kesäkuussa 2025 annettu suden suojeluasemaa koskeva luontodirektiivin muutos (EU) 2025/1237. Direktiivin muuttamisen taustalla on susikannan vahvistuminen ja levittäytyminen uusille alueille Euroopassa. Susikannan vahvistuminen on aiheuttanut sosioekonomisia ongelmia, joihin tiukasta suojelusta poikkeaminen ei ole tuonut riittäviä ratkaisuja. Vuonna 2025 toteutettu Euroopan luonnonvaraisen kasviston ja eläimistön sekä niiden elinympäristön suojelusta tehdyn yleissopimuksen (SopS 29/86) muuttaminen siten, että susi siirrettiin sopimuksen liitteestä II (täysin rauhoitetut eläinlajit) liitteeseen III (suojeltavat eläinlajit), antoi EU:lle mahdollisuuden muuttaa omaa lainsäädäntöään. Suden siirtäminen luontodirektiivin liitteestä IV (tiukasti suojellut lajit) liitteeseen V (lajit, joiden ottaminen luonnosta voi vaatia hyödyntämisen säätelyä) mahdollistaa lakiehdotukseen sisältyvät ja ehdotetun lain nojalla annettavat muutokset kansalliseen lainsäädäntöön.
Suurpetojen rauhoituksesta poikkeamista koskevaan hallituksen esitykseen (HE 21/2025 vp) annettu eduskunnan vastaus (EV 53/2025 vp) sisälsi kolme lausumaa. Ensinnäkin eduskunta edellytti, että EU:n luontodirektiivin muuttamisesta aiheutuvat suden rauhoituksen poistamiseen liittyvät säännösehdotukset tuodaan eduskunnan käsittelyyn heti vuoden 2025 syysistuntokauden alussa. Lisäksi edellytettiin, että maa- ja metsätalousministeriö valmistelee viipymättä tarvittavat metsästyslain teknistä laatua ja selkeyttä palvelevat muutokset. Kolmannessa lausumassa edellytettiin, että maa- ja metsätalousministeriö seuraa metsästyslainsäädännön toimivuutta ja jatkaa työtä sen eteen, että kannanhoidolliselle metsästykselle luodaan vakiintuneet puitteet. Hallituksen esityksellä toteutetaan kahta ensin mainittua lausumaa.
Esityksen vaikutusten arviointia
Valiokunnalle osoitetussa Poliisihallituksen lausunnossa tuodaan esille, että suurpedoista erityisesti susi on viime aikoina aiheuttanut säännöllisesti tehtäviä poliisille. Tehtävissä on ollut kysymys tilanteista, joissa suden arvioidaan aiheuttavan vaaraa ihmisten hengelle tai turvallisuudelle. Poliisilain (872/2011) 2 luvun 16 §:n mukaan poliisimiehellä on oikeus ottaa kiinni ja viimesijaisena keinona lopettaa eläin, joka aiheuttaa vaaraa ihmisen hengelle tai terveydelle tai huomattavaa vahinkoa omaisuudelle taikka vakavasti vaarantaa liikennettä. Eläin saadaan lopettaa myös, jos sen hengissä pitäminen olisi ilmeistä julmuutta sitä kohtaan. Poliisilain 1 luvun 4 §:ssä säädetty vähimmän haitan periaate tarkoittaa sitä, että suurpedon karkottaminen on useissa tilanteissa eläimen lopettamista perustellumpi toimenpide ja lopetusmääräys on aina viimesijainen keino.
Lausunnossa todetaan, että poliisin antamat suden karkottamis- ja lopettamismääräykset ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina. Vuonna 2025 poliisi on lausunnon antamiseen mennessä joutunut tekemään 50 sutta koskevaa lopettamispäätöstä. Vuonna 2022 ja tätä aiempina vuosina luku on ollut alle 20 lopettamispäätöstä koko vuoden aikana. Näistä päätöksistä arviolta joka kolmas lopulta johtaa suden lopettamiseen. Lausunnon mukaan päätösmäärien kasvu johtuu susikantojen kasvusta ja niiden ihmisarkuuden vähenemisestä. Lopetuspäätöksiä kuitenkin tehdään vain hyvin pieni määrä verrattuna siihen, kuinka paljon tehtäviä susi poliisille kaikkiaan aiheuttaa. Poliisin näkemyksen mukaan metsästyksellä ennalta ehkäistäisiin susien aiheuttamia uhka- ja vaaratilanteita. Suden metsästyksen salliminen esitetyllä tavalla ehkäisee sudesta aiheutuvia häiriöitä, kun suden ihmisarkuus sen metsästyksen vuoksi lisääntyy.
Valiokunnan saamissa lausunnoissa on tuotu esiin susikannan kasvun vaikutukset maatalousyrittäjille. Hallitsematon tilanne aiheuttaa kohtuutonta painetta maatalousyrittäjille. Moni on lopettanut tai harkitsee lopettavansa tuotannon jatkuvasti kasvavan susiriskin vuoksi. Erityisen vaikea tilanne on lammastaloudelle. Vaikka petoaitoja on rakennettu huomattava määrä, vuonna 2024 valtion varoin korvattuja vahinkotapauksia oli ennätykselliset 90 kappaletta. Näissä tilanteissa susi tappoi yhteensä 406 lammasta. Vahinkoja korvattiin 111 000 euroa. Lausunnoissa todetaan, että vuonna 2025 on kirjattu jo 104 lammasvahinkotapausta marraskuun loppuun mennessä. Euromääräisiä vahinkoja vielä huomattavasti suurempi asia on vahinkojen välttämiseksi tehtävä lisätyö ja vahinkoriskin aiheuttama kova henkinen paine. Viimeisen seitsemän vuoden aikana lampaan lihan tuotanto on supistunut noin 40 prosenttia. Susista johtuvalla kielteisellä toimintaympäristön muutoksella on kehitykseen ratkaiseva merkitys. Suden tappamia poroja löydettiin vuonna 2024 1143 kpl,ja niiden korvattava arvo oli 1,58 milj. euroa. Vuonna 2025 susivahinkoja on löydetty 1995 kpl. Korvausmäärältään tämä tarkoittaa 2,79 milj. euroa. Korvausmäärissä ei ole huomioitu suden osuutta vasahävikistä.
Kasvanut susikanta vaarantaa valiokunnan saamien lausuntojen mukaan metsästyskoiraharrastuksen ja metsästyskoirilla tapahtuvan metsästyskulttuurin jatkumisen. Varsinaisten metsästystapahtumien ohella riski koiran ja suden kohtaamiseen on myös metsästyskoirien kokeissa ja vapaaehtoisessa pelastuskoiratoiminnassa. Lisäksi metsästyskoiria käytetään välttämättömänä apuna loukkaantuneen suurriistan jäljittämisessä. Metsästyskäytössä olevia koiria Suomessa on kaikkiaan yli 80 000. Kasvaneen susikannan takia Suomessa on jo alueita, joissa metsästyskoirien koetoiminta ja koiran kanssa metsästäminen on liian riskialtista. Lausunnoissa todetaan, että ihmisten liikkuminen luonnossa ja koiran kanssa harrastaminen tulee turvata myös siellä, missä susia esiintyy.
Valiokunta on aikaisemmassa suurpetojen kannanhoidollista metsästystä koskevassa mietinnössään (MmVM 1/2025 vp — HE 21/2025 vp) katsonut, että suurpetokantojen kasvun ohella syynä ongelmien yleistymiseen on se, että suurpetojen ihmisarkuus on vähentynyt merkittävästi. Samalla vahinkojen määrä on kasvanut, vaikka vahinkojen ennalta ehkäisyyn on panostettu. Ihmisarkuuden väheneminen näkyy muun muassa siinä, että suurpetojen pihakäyntien määrä on kasvanut merkittävästi. Valiokunta pitää tärkeänä, että nyt toteutettava kiintiömetsästys lisää susien ihmisarkuutta ja vähentää pihakäyntien määrää. Valiokunta on aikaisemmassa suurpetoja koskevassa lausunnossaan (MmVL 10/2024 vp — E 17/2025 vp ja E 18/2025 vp) nostanut esiin myös vahingot metsästyskoirille ja koirametsästysharrastuksen estymisen susivahingon vaaran vuoksi. Valiokunta on todennut metsästyskoirien harjoittamisen ja metsästyksen estymisen vaikuttavan myös metsästäjien mahdollisuuksiin tarjota suurriistavirka-apua, vaikeuttavan esimerkiksi hirvikannan hallintaa sekä johtavan muun muassa liikennevahinkojen ja metsille aiheutuvien hirvieläintuhojen kasvuun.
Valiokunta on mietinnössään (MmVM 1/2025 vp) todennut, että suden kannanhoidollisen metsästyksen estyminen aiheuttaa välitöntä ja välillistä haittaa kotieläintaloudelle sekä erityisesti lammastaloudelle ja porotaloudelle. Lisäksi valiokunta on lausunnossaan (MmVL 9/2025 vp — E 27/2025 vp) todennut, että sudet tappavat vuosittain satoja lampaita. Samalla se on huomauttanut, ettei maatalousyrittäjien menetyksissä ole kysymys pelkästään taloudellisista vahingoista, vaan kasvaneisiin henkisiin paineisiin ja pitkäjänteisen jalostustyön tulosten menettämiseen liittyvistä vaikeuksista ja aineettomista vahingoista. Vuonna 2000 suden tappamien porojen määräksi todennettiin 270. Vuonna 2024 määrä oli jo 1143 yksilöä. Valiokunta toteaa lausunnossaan, että edellä kuvattu tilanne uhkaa kotieläintalouden jatkamista koko Suomessa. Kaiken kaikkiaan saamaansa lausuntopalautteeseen ja aikaisempiin kannanottoihinsa viitaten valiokunta pitää sen käsittelyssä olevan hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen toteutumista välttämättömänä sisäisen turvallisuuden, kotieläintalouden jatkuvuuden ja koirametsästyksen jatkamisen kannalta.
Valtioneuvoston lainsäädännön vaikutusten arviointineuvosto on nostanut esiin puutteita hallituksen esityksen nykytilan kuvauksessa ja vaikutusarvioinneissa. Sen mukaan esityksen taloudelliset ja yhteiskunnalliset vaikutuksen jäävät epäselviksi. Valiokunta pitää tätä valitettavana ja toteaa eduskunnan lausumassa valmistelulle asetetun aikataulun hyvin todennäköisesti rajoittaneen mahdollisuuksia kattavan vaikutusarvioinnin toteuttamiseen. Lisäksi monet keskeiset suden metsästykseen ja rauhoitusaikaan liittyvät ratkaisut säädetään lakia alemman asteisissa säädöksissä. Näiltä osin niiden vaikutuksista on perusteltua tehdä selkoa yksityiskohtaisemmin näiden alemman asteisten säädösten valmistelun yhteydessä. Mitä tulee lakiehdotuksen ympäristövaikutuksiin, valiokunnan saamissa lausunnoissa on käsitelty, joskin erilaisiin johtopäätöksiin päätyen, vaikutuksia susikantaan. Valiokunta käsittelee metsästyksen vaikutuksia susikantaan jäljempänä alueellisen kiintiömetsästyksen toteutustapaa arvioidessaan. Valiokunta pitää tärkeänä lakiehdotuksen voimaantuloa vuoden 2026 alusta ja viittaa taloudellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten osalta edellä esitettyyn sekä aikaisemmassa mietinnössään ja lausunnoissaan esitettyihin vaikutuksiin.
Alueellisen kiintiömetsästyksen toteutustapa
Luontodirektiivin 14 artiklassa säädetään liitteessä V olevista lajeista, jotka eivät ole yhtä tiukasti suojeltuja kuin liitteen IV lajit. Sääntely sallii lajien metsästyksen. Direktiivin 14 artikla edellyttää kuitenkin, että liitteen V lajien suojelutason tilaa on aktiivisesti seurattava. Tarvittaessa jäsenvaltion on toteutettava tarpeellisia toimenpiteitä suojelutason turvaamiseksi. Tällaisia toimenpiteitä voivat olla muun muassa lupajärjestelmä, kiintiöt, rauhoitusaika sekä paikallinen tai väliaikainen rauhoittaminen. Liitteen V riistaeläinlajeja ovat Suomessa susi, euroopanmajava, halli, kirjohylje, itämeren norppa, hilleri, näätä ja metsäjänis. Näistä hallia ja itämeren norppaa metsästetään alueellisen kiintiön perusteella.
Valiokunnan saamissa lausunnoissa on pidetty tärkeänä, että luontodirektiivin muutoksen kansallisessa toimeenpanossa kiinnitetään riittävästi huomiota niihin luontodirektiivin velvoitteisiin, jotka edelleen koskevat sutta. Luontodirektiivi edellyttää, että kutakin lajia koskevat arviot perustuvat tieteelliseen tietoon. Vaikka susi ei enää ole tiukasti suojeltujen lajien listalla, edellyttää lajin nykyinenkin status suotuisan suojelutason saavuttamista ja ylläpitämistä kaikissa EU:n jäsenvaltioissa. Suotuisan suojelutason määrittelyn tulee perustua ajantasaisimpaan tieteelliseen tietoon ja arvioihin. Siksi on ensisijaisen tärkeää turvata suden, kuten muidenkin suurpetojen, populaation koon ja geneettisen rakenteen arvioimiseen tarvittavat edellytykset. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Luonnonvarakeskus on kehittämässä niin kutsuttua verotusmallia, jonka avulla suden metsästyksen mitoitus ja vaikutukset susikannan kehittymiseen voidaan arvioida. Valiokunta pitää tärkeänä, että dna-näytteitä toimitetaan lakiehdotuksessa edellytetyllä tavalla niin kiintiön perusteella kaadetuista susista kuin suden jätöksistä ylipäätään kanta-arvion tekemistä varten. Dna-näytteiden tutkimiseen on varattava riittävästi resursseja, ja näytteet on tutkittava viipymättä.
Suden ympärivuotisen rauhoituksen poistuessa sen suotuisan suojelutason säilyminen on tarkoitus varmistaa tieteelliseen ja ajantasaiseen tietoon perustuvalla alueellisella kiintiömetsästyksellä. Metsästyslain järjestelmä alemman asteisine säännöksineen turvaa metsästyksen hallittua toteutusta. Lakiehdotuksen toteutuessa suden metsästys on mahdollista toteuttaa pyyntilupaan tai alueelliseen kiintiöön perustuen. Varsinaisesti metsästyksen toteuttaminen alueellisella kiintiömetsästyksellä säädetään lakia alemman asteisilla säädöksillä. Pyyntiluvasta ja alueellisesta kiintiöstä säädetään metsästyslain 10 §:ssä. Metsästykseen on oltava pyyntilupa tai metsästyksessä on noudatettava maa- ja metsätalousministeriön asetuksessa säädettyä alueellista kiintiötä, jos metsästyksestä aiheutuu muun kuin 26 §:ssä mainitun hirvieläimen kannan vaarantuminen tai jos riistaeläinlajin metsästyksen tarkoituksenmukainen järjestäminen sitä edellyttää.
Valtioneuvoston asetuksella on tarkoitus säätää alueellisen kiintiön nojalla metsästettävistä riistaeläinlajeista, alueellisen kiintiön myöntämisen edellytyksistä sekä myöntämisessä noudatettavasta menettelystä ja alueellisen kiintiön nojalla saadun saaliin ilmoittamisesta. Alueellisen kiintiön nojalla sallittavan metsästyksen vuotuista saalismäärää voidaan rajoittaa. Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä riistaeläinlajia rajoitus koskee, suurimmasta sallitusta saalismäärästä, saalisyksilöiden sukupuolesta ja iästä sekä alueesta, jota rajoitus koskee.
Lakia alemman asteisia säädöksiä koskevat asetusehdotukset ovat tämän mietinnön laatimisen hetkellä lausuntokierroksella. Suden metsästyksen on tarkoitus alkaa alueelliseen kiintiöön perustuvana metsästyksenä vuoden 2026 alusta. Lausuntokierroksella olevan valtioneuvoston asetusehdotuksen mukaan yleiseksi suden metsästysajaksi ehdotetaan 1.12.—10.2. Sen ulkopuolella susi on rauhoitettu. Metsästyslain 37 §:n mukaan riistaeläinlajin häiritsemättömän lisääntymisen turvaamiseksi riistaeläin on rauhoitettava joko toistaiseksi tai määräajaksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lähtökohtaisesti riistaeläimiä on suojattu myös ajanjaksolla, jonka aikana jälkeläiset ovat riippuvaisia emojen hoivasta.
Valiokunnan saamissa lausunnoissa on tuotu esiin, että suden parittelukausi alkaa yleensä helmikuun lopulla tai maaliskuun alussa, joten on tarkoituksenmukaista päättää suden metsästys ennen parittelukauden alkua. Suomessa susien yleisin synnytysajankohta on toukokuun toinen viikko. Joissain tapauksissa pentueet ovat syntyneet toukokuun ensimmäisellä viikolla, ja lisäksi on ollut tapauksia, joissa pentue on syntynyt toukokuun puolivälissä. Suden kantoaika on 60—63 vuorokautta. Uroksen rooli on erittäin merkittävä heti pentujen synnyttyä, sillä uros tuo naaraalle ruokaa 2—3 viikon ajan pentujen syntymästä. Tuona aikana vain uros saalistaa. Naaras imettää pentuja 8—10 viikon jakson, joka ulottuu riippuen syntymän ajoittumisesta noin elokuun alkuun. Pennut ovat riippuvaisia vanhemmistaan myöhäissyksyyn tai alkutalveen, sillä suden pääsaalislajien eli hirvieläinten onnistunut saalistus edellyttää pentujen saalistustaitojen kartuttamista osana laumaa. Pennut liikkuvat lauman mukana noin syyskuusta eteenpäin osallistuen saalistukseen. Muun muassa hirvieläinten saalistus edellyttää laumassa opittavia taitoja.
Valiokunnan saamasta selvityksestä voidaan päätellä, että vuoden 2026 alueelliseen kiintiöön perustuvalla metsästyksellä, jonka on tarkoitus päättyä viimeistään 11.2., ei häiritä suden lisääntymistä, eikä heikennetä jälkeläisten selviytymistä ensimmäisinä elinkuukausina. Lisäksi Luonnonvarakeskukselta saadun tiedon mukaan maa- ja metsätalousministeriön asetusehdotuksessa vuodelle 2026 ehdotetun 100 yksilön kiintiön ei arvioida alustavan demografisen mallinnuksen perusteella todennäköisesti aiheuttavan kannan pienenemistä alle asetetun suotuisan suojelutason viitearvon. Valiokunta pitää tätä tärkeänä lähtökohtana ja katsoo lausunnonantajien tavoin, että vuonna 2026 kerätään kokemuksia alueelliseen kiintiöön perustuvasta metsästyksestä. Valiokunta pitää välttämättömänä, että Metsähallitus mahdollistaa sudenmetsästyksen valtion mailla vuoden 2026 alusta lähtien, ja päivittää viipymättä metsästysvuokrasopimukset kattamaan kaikkien suurpetojen metsästyksen.
Valiokunnan saamissa lausunnoissa on kritisoitu aikomusta kohdistaa suden alueellinen kiintiömetsästys reviirikohtaisesti kokonaisiin laumoihin. Toisaalta lausunnoissa on ehdotettu, että metsästys tulee toteuttaa pyyntilupaperusteisena, sillä lupaperusteinen metsästys mahdollistaa kiintiömetsästystä suunnitellumman metsästyksen kohdentamisen ja poistettavien yksilöiden tai laumojen valikoinnin. Jotta susikannan suojelutaso säilyisi suotuisana, metsästys tulee suunnitella siten, ettei kannan demografinen eikä geneettinen elinvoimaisuus olennaisesti heikkene. Mahdollisen lupa- tai kiintiömetsästyksen kohdistuessa vain tiettyyn osaan lauman yksilöitä metsästyksessä tulee välttää perhelauman saalistusmenestyksen kannalta avainasemassa olevien aikuisten susien tappamista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan metsästyksen kohdentaminen rajattuina alueellisina kiintiöinä reviireille turvaa alueelliselle kiintiömetsästykselle kulloinkin asetettavia, aluekohtaisia tavoitteita, kuten kotieläinvahinkojen estäminen tai koirasusien poistaminen, ja suotuisan suojelun tason säilyttämisen edellyttämää kiintiön seurantaa. Lisäksi kohdentamisella ehkäistään perhelaumojen hajoamista, joka vaikuttaa lauman yksilöiden ravinnon hankkimiseen ja susien hakeutumiseen ihmisasutuksen lähettyville. Lausunnoilla olevan suden kiintiömetsästystä koskevan valtioneuvoston asetusluonnoksen perustelumuistiossa (s. 6) tuodaan esiin, ettei suden metsästyksen salliminen susireviirien ulkopuolella ole välttämättä tarkoituksenmukaista. Tällöin metsästys kohdistuisi nuoriin vaeltaviin, elinaluetta ja paria etsiviin yksilöihin. Vain harvoin vaeltavat nuoret sudet aiheuttavat sosioekonomisia haittoja. Vahingot syntyvät pääsääntöisesti susien reviirialueilla tai reviirin rajoilla. Edellä sanotun valossa valiokunta pitää alueellisen kiintiömetsästyksen toteutustapaa perusteltuna ja pitää tärkeänä, että toteutustapaa tarkastellaan saatujen kokemusten valossa.
Karhun ja ilveksen kannanhoidollinen metsästys
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan suurpetopolitiikkaa on hoidettava tavalla, joka huomioi myös sosiaalisen kestokyvyn. Hallitusohjelmassa todetaan, että suurpetojen kannanhoidollinen metsästys turvataan lainsäädännöllä ja että jo aloitettua työtä kannanhoidollisen sudenmetsästyksen mahdollistamiseksi jatketaan eduskunnan päätöksen mukaisesti. Valiokunta toteaa, että esitykseen sisältyvä lakiehdotus täyttää hallitusohjelman tavoitteet suden osalta. Valiokunta pitää hallitusohjelman mukaisesti tärkeänä turvata myös muiden suurpetojen, erityisesti karhun ja ilveksen kannanhoidollinen metsästys. Suurpetojen suojelua koskevassa lausunnossaan valiokunta on todennut, että nykyisen suojelujärjestelmän sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia koskevat näkökohdat edellyttävät, ettei EU:n säädösmuutoksia jäädä odottamaan, vaan nykyistä järjestelmää kehitetään nopeasti ja tehokkaasti enempien vahinkojen torjumiseksi ja luottamuksen palauttamiseksi suojelujärjestelmään (MmVL 10/2024 vp). Tällä hetkellä karhu ja ilves sisältyvät luontodirektiivin liitteeseen IV.
Valiokunta on tuoreessa mietinnössään (MmVM 1/2025 vp) käsitellyt suurpetojen kannanhoidollista metsästystä karhun ja ilveksen osalta. Niiden kannanhoidollinen metsästys on viime vuosina estynyt säännönmukaisten valitusten ja poikkeuslupapäätösten täytäntöönpanon estymisen takia. Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännössä on EU-tuomioistuimen ratkaisujen pohjalta edellytetty, että luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdan e alakohdassa tarkoitetun poikkeuksen mukaiselle metsästykselle on voitava poikkeuslupapäätöksessä osoittaa hyväksyttävä päämäärä. Taustalla on lisäksi edellä mainitun poikkeussäännöksen suppea tulkinta. Oikeuskäytännössä on tähän saakka käytännössä hylätty poikkeuslupapäätöksiin sisältyvät kannanhoidollisen metsästyksen päämäärät. Edellä mainitun mietinnön ohella valiokunta on aikaisemmassa lausunnossaan kattavasti käsitellyt suurpetokantojen runsastumisen ja kannanhoidollisen metsästyksen estymisen vaikutuksia (MmVL 10/2024 vp).
Edellä mainitussa hallituksen esityksessä (HE 21/2025 vp) todetaan, että nykyisellä kasvuvauhdilla Suomen karhukanta tulee todennäköisesti kaksinkertaistumaan 7—8 vuoden aikana, jollei kannanhoidollista metsästystä voida enää jatkaa. Suomen karhukanta on tietyillä alueilla niin suurella tasolla, ettei pelkästään vahinkoa tai turvallisuusuhkaa aiheuttavien yksilöiden poistamisella voida hallita kasvavan kannan aiheuttamia sosiaalisia, taloudellisia tai ekologisia ongelmia. Ei ole myöskään poissuljettua, etteikö ilveskannan kasvu johtaisi vastaavaan kehitykseen. Kaiken kaikkiaan tarvitaan suurpetokantojen rajoittamista ja erityisesti suurpetojen ihmisarkuuden palauttamista. Näitä tavoitteita ei voida edistää 41 a §:n 1 momentissa mainituilla vahinkoperusteilla myönnetyillä poikkeusluvilla.
Poliisihallituksen lausunnossa on todettu, että kokonaisuutena suurpetotilanne on poliisin tehtävämäärän valossa hälyttävä. Vuonna 2022 poliisi teki karhuihin liittyen yhdeksän karkotus- tai lopetuspäätöstä. Vuonna 2025 lausunnon laatimiseen mennessä edellä mainittuja päätöksiä on jo noin 60 kappaletta. Määrä on kasvanut huomattavasti myös karhujen osalta. Ilveksen ja ahman osalta poliisiin päätökset ovat yksittäisiä. Poliisihallitus on säännönmukaisesti lausunnoissaan kannattanut suurpetojen, erityisesti suden, kannanhoidollista metsästystä.
Saamaansa selvitykseen viitaten valiokunta toteaa, että karhu- ja ilveskannat ovat molemmat suotuisalla suojelutasolla, ja kannat ovat pysyneet suotuisalla suojelutasolla huolimatta siitä, että vielä joitakin vuosia sitten niihin kohdistui vuosittain kannanhoidollista metsästystä. Karhukannan hoitosuunnitelmassa karhun suotuisan suojelutason viitearvoksi on määritelty 1 400 yksilöä. Sen sijaan ilvekselle viitearvoa ei ole määritelty. Viitearvon määrittely tapahtuu tiedepohjaisesti ja viime kädessä poliittisen päätöksenteon prosessissa ministeriön asetuksella. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ilveksen kannan tilanne vastaa pitkälti karhun tilannetta, ja suotuisan suojelutason viitearvo voi olla arviolta 1 400 yksilöä.
Myös eräissä valiokunnan saamissa lausunnoissa on kannatettu karhun ja ilveksen kannanhoidollisen metsästyksen mahdollistamista. Lausuntojen mukaan tämä on toteutettava alueelliseen kiintiöön perustuvalla metsästyksellä. Karhun metsästys poronhoitoalueella kiintiömetsästyksenä on hyväksi havaittu toimintamalli. Näin ollen myös poronhoitoalueen ulkopuolella karhun kannanhoidollinen metsästys tulee järjestää kiintiömetsästyksenä. Myös kiintiömetsästyksenä toteutettavassa poikkeamisessa voidaan osoittaa luontodirektiivistä johtuvien poikkeusedellytysten täyttyminen. Lisäksi vahinko- ja turvallisuusperusteinen poikkeuslupamenettely tulee edelleen säilyttää samanaikaisesti käytössä olevana vaihtoehtona kiintiömetsästykselle. Tämän varmistamiseksi metsästyslaissa on syytä nimenomaisesti säätää, miten muuta tyydyttävää ratkaisua on tulkittava.
Valiokunta yhtyy lausunnoissa esitettyihin näkemyksiin. Karhun ja ilveksen kannanhoidollinen metsästys on tarpeen mahdollistaa siten, että alueelliseen kiintiöön perustuva karhun ja ilveksen rauhoituksesta poikkeaminen sallitaan koko maassa. Alueelliseen kiintiöön perustuva kiintiömetsästys on johdettua, hallittua ja vastuullista toimintaa, jonka yhteydessä turvataan suurpetolajien suotuisan suojelutason säilyminen. Samalla hillitään suurpetojen aiheuttamien taloudellisten vahinkojen ja turvallisuusriskien kasvua, ehkäistään salametsästystä ja turvataan luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeiden uhanalaisten lajien tulevaisuutta. Valiokunta tekee jäljempänä tätä koskevat muutosehdotukset ja edellyttää, että maa- ja metsätalousministeriö valmistelee viipymättä asetukset, joita tarvitaan karhun ja ilveksen rauhoituksesta poikkeamiseen alueelliseen kiintiöön perustuvalla metsästyksellä (Valiokunnan lausumaehdotus).