1. laki eräiden tekoälyjärjestelmien valvonnasta
1 §. Soveltamisala.
Hallituksen esitykseen sisältyvän säännöksen 3 momentin mukaan "Lakia ei sovelleta eduskunnan valtiopäivätoimintaan eikä eduskunnan kansliaan. Lakia ei sovelleta muihin eduskunnan virastoihin, jos viraston tarjoamalla tai käyttöönottamalla tekoälyjärjestelmällä on keskeinen yhteys eduskunnan valtiopäivätoimintaan. Lakia ei myöskään sovelleta eduskunnan oikeusasiamieheen eikä valtioneuvoston oikeuskansleriin." Hallituksen esityksessä on todettu, että eduskunnan virastojen sisällyttämiseen lain soveltamisalaan liittyy epävarmuuksia ja että eduskunnan virastojen toimintaa ei ole kaikissa tapauksissa mahdollista erottaa eduskunnan valtiopäivätoiminnasta. Tällöin eduskunnan virastoihin kohdistettavan valvonnan riskinä olisi, että valvonta kohdistuisi samalla eduskunnan valtiopäivätoimintaan, jonka ei katsota kuuluvan unionin oikeuden soveltamisalaan.
Hallituksen esityksessä esille tuodut epävarmuudet ja riskit huomioon ottaen perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt eduskunnan valtiosääntöoikeudellisen aseman kannalta perusteltuna, että eduskunnan virastot rajataan eduskunnan kanslian tapaan kokonaan pois lain soveltamisalasta. Talousvaliokunta ehdottaa 3 momentin muuttamista perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella siten, että soveltamisalan ulkopuolelle rajataan eduskunnan valiopäivätoiminnan lisäksi kaikki eduskunnan virastot. Eduskunnan virkamiehistä annetun lain (1197/2003) 2 §:n 2 momentin mukaan eduskunnan virastoja ovat eduskunnan kanslia ja eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia sekä eduskunnan yhteydessä olevat valtiontalouden tarkastusvirasto ja kansainvälisten suhteiden ja Euroopan unionin asioiden tutkimuslaitos. Selkeyden vuoksi ehdotetaan, että eduskunnan kanslia mainitaan säännöksessä erikseen.
2 §. Suhde muuhun lainsäädäntöön.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttiin teknisluonteisia kielellisiä korjauksia, joilla täsmennetään sitä, että markkinavalvonta-asetus (EU) 2019/1020 on puitesääntelyä eikä lisäsääntelyä.
3 §. Suuririskisten tekoälyjärjestelmien markkinavalvontaviranomaiset.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota siihen, että toimivaltaisia markkinaviranomaisia koskevaan 2 lukuun sisältyvät säännökset eivät ole kaikilta osin valiokunnan edellyttämällä tavoin yksiselitteisiä tai täsmällisiä ja että talousvaliokunnan on syytä täsmentää ehdotettua sääntelyä.
Talousvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella täsmennyksiä pykälän 1 momentin 1, 2 ja 4 kohtaan. Lisäksi 2 momentin 5 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi ja 7 kohta poistettavaksi. Tältä osin muutosehdotukset samoin kuin 1 momentin 4 kohdan viranomaistahon muutos liittyvät 1.1.2026 voimaan tulevaan aluehallintouudistukseen, jossa nykyiset Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston sekä suurin osa aluehallintovirastojen lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävistä siirretään uudelle Lupa- ja valvontavirastolle.
13 §. Tekoälyjärjestelmien valvonnan seuraamusmaksulautakunta.
Hallituksen esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen 13 §:n mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun määräisi pääsääntöisesti toimivaltainen markkinavalvontaviranomainen seuraamusmaksun ollessa enintään 100 000 euroa ja sitä suuremmasta maksusta päättäisi tekoälyjärjestelmien valvonnan seuraamusmaksulautakunta. Perustuslakivaliokunta ei ole pitänyt hajautettua ratkaisua hallinnollisten seuraamusmaksujen määräämistoimivallan osalta tarkoituksenmukaisena, koska se lisää riskiä seuraamuskäytännön epäyhtenäisyydestä tilanteissa, joissa määrättävä seuraamusmaksu on enintään 100 000 euroa. Perustuslakivaliokunta ei myöskään pidä täysin ongelmattomana sitä, että alle 100 000 euron suuruisen seuraamusmaksun määrääminen voisi jäädä viranomaisissa yksittäisen virkamiehen ratkaisun varaan. Lisäksi perustuslakivaliokunta on todennut, ettei ehdotetusta lainsäädännöstä käy yksiselitteisesti ilmi, mikä markkinavalvontaviranomainen on missäkin tilanteessa toimivaltainen määräämään seuraamusmaksun, vaan seuraamusmaksun määräämisen suhteen toimivaltainen viranomainen määräytyisi muun lainsäädännön perusteella. Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntelyn poikkeuksellinen vaikeaselkoisuus lisää tarvetta käsitellä monijäsenisessä toimielimessä seuraamusmaksuja koskevia asioita laajemmin kuin hallituksen esityksessä on ehdotettu.
Talousvaliokunta ehdottaa hallituksen esitykseen sisältyvän sääntelyn muuttamista perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella siten, että seuraamusmaksun määrää sen suuruudesta riippumatta tekoälyjärjestelmien valvonnan seuraamusmaksulautakunta toimivaltaisen markkinavalvontaviranomaisen esityksestä. Näin ollen hallituksen esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen seuraamusmaksun määräämistä koskeva 13 § ehdotetaan poistettavaksi, jolloin pykälien numerointi muuttuu ja hallituksen esitykseen sisältyvä 14 § seuraamusmaksulautakunnasta siirtyy 13 §:ksi.
Pykälän 1 momentin mukaan seuraamusmaksulautakunnan tehtävänä on määrätä seuraamusmaksu toimivaltaisen markkinavalvontaviranomaisen esityksestä. Seuraamusmaksulautakunta voi määrätä seuraamusmaksun esitettyä pienempänä tai suurempana tai esityksen mukaisesti taikka jättää sen määräämättä. Seuraamusmaksulautakuntaa koskevan pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi 1.1.2026 toimintansa aloittavan Lupa- ja valvontaviraston nimeämistoimivallan osalta.
14 §. Tarjoajan seuraamusmaksu.
Pykälän 1 ja 2 momentin johdantokappaleesta ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
Sääntelyn selkeyttämiseksi pykälän 1 momentista ehdotetaan poistettavaksi 7—11 kohdat, jotka liittyvät tekoälyasetuksen 16 artiklan l kohtaan. Poistettavaksi ehdotetut velvoitteet koskevat saavutettavuusdirektiivin (EU) 2016/2102 ja esteettömyysdirektiivin (EU) 2019/882 vaatimustenmukaisuutta, ja näiden osalta vaatimustenmukaisuutta valvotaan joka tapauksessa sen lainsäädännön perusteella, joilla direktiivit on pantu kansallisesti täytäntöön (digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annettu laki (306/2019) ja eräiden tuotteiden esteettömyysvaatimuksista annettu laki (102/2023)). Toimivaltainen markkinavalvontaviranomainen voi edelleen käyttää markkinavalvonnan toimenpiteitä tilanteessa, jossa suuririskinen tekoälyjärjestelmä ei täytä näitä vaatimuksia.
Lisäksi pykälän 2 momentista ehdotetaan poistettavaksi CE-merkintää koskeva kohta 9, koska CE-merkinnän tekeminen ilman, että edellytykset siihen ovat olemassa, on kriminalisoitu CE-merkintärikkomuksesta annetussa laissa (187/2010).
15 §. Valtuutetun edustajan seuraamusmaksu.
Pykälän johdantokappaleesta ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
16 §. Maahantuojan seuraamusmaksu.
Pykälän johdantokappaleesta ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
17 §. Jakelijan seuraamusmaksu.
Pykälän johdantokappaleesta ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
18 §. Käyttöönottajan seuraamusmaksu.
Pykälän johdantokappaleesta ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
Pykälästä ehdotetaan lisäksi poistettavaksi 6 kohdan velvoite, joka koskee päätöksen kohteena olevan henkilön informointia, koska säännöksen perustana olevan tekoälyasetuksen 86 artiklan yhteys asetuksen seuraamuksia koskevaan 99 artiklaan on saadun selvityksen mukaan tulkinnanvarainen ja koska velvoite on todennäköisesti osittain päällekkäinen yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 informointivelvoitteiden kanssa.
20 §. Virheellisten, puutteellisten tai harhaanjohtavien tietojen antaminen.
Pykälän 1 momentista ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
21 §. Seuraamusmaksu kielletyn tekoälyyn liittyvän käytännön rikkomisesta tai laiminlyönnistä.
Pykälästä ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että vaikka perustuslain 8 §:ssä tarkoitetun rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen asettamat sääntelyn täsmällisyyttä koskevat vaatimukset eivät sellaisenaan kohdistu hallinnollisten seuraamusten sääntelyyn, tarkkuuden yleistä vaatimusta ei voida tällaisen sääntelyn yhteydessä sivuuttaa ja että perustuslakivaliokunta on käytännössään myös ulottanut blankorangaistussääntelyä koskevan käytäntönsä koskemaan hallinnollisia seuraamuksia koskevaa sääntelyäkin. Tämä tarkoittaa, että säännösten edellyttämien valtuutusketjujen on oltava täsmällisiä, sanktioinnin edellytykset ilmaisevien aineellisten säännösten tulee olla kirjoitettu rikossäännöksiltä vaaditulla tarkkuudella, nämä säännökset käsittävästä normistosta tulee käydä ilmi niiden rikkomisen sanktiointi ja sanktioinnin sisältävässä säännöksessä on oltava jonkinlainen asiallinen luonnehdinta sanktioitavaksi tarkoitetusta teosta.
Tekoälyasetuksen ollessa suoraan sovellettavaa oikeutta voidaan sanktiointiin liittyvän sääntelyn osalta joko viitata asetuksen säännökseen tai toistaa se sellaisenaan kansallisessa laissa. Talousvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella niin sanotusta blankosääntelystä luopumista. Näin ollen kiellettyjen käytäntöjen rikkomisesta tai laiminlyönnistä määrättävää seuraamusmaksua koskevaa säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että pykälään sisällytetään tekoälyasetuksen 5 artiklan 1 kohdassa säädetyt kiellot. Niitä kieltoja, joita voi Suomessa rikkoa vain viranomainen, ei kuitenkaan sisällytetä säännökseen, koska viranomaisille ei voida 1. lakiehdotuksen mukaisesti määrätä hallinnollisia seuraamusmaksuja.
22 §. Seuraamusmaksu avoimuusvelvoitteen rikkomisesta tai laiminlyönnistä.
Pykälän 1 ja 2 momentista ehdotetaan poistettavaksi viittaus markkinavalvontaviranomaiseen, koska seuraamusmaksujen määräämistoimivalta ehdotetaan keskitettäväksi edellä 13 §:n perusteluissa selostetun mukaisesti seuraamusmaksulautakunnalle.
23 §. Seuraamusmaksun määrääminen ja enimmäismäärä.
Perustuslakivaliokunta viittaa lausunnossaan tekoälyasetuksen mukaisiin seuraamusmaksujen huomattaviin enimmäismääriin ja katsoo, että seuraamuksen määräämismenettelyssä tulee säädösperusteisesti ottaa huomioon seuraamuksen oikeasuhtaisuus osana seuraamuksen määräämismenettelyä. Talousvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella sääntelyn täsmentämiseksi ja selkeyttämiseksi seuraamismaksun määräämistä koskevan 13 §:n poistamista lakiehdotuksesta. Seuraamusmaksun määräämisestä ja enimmäismäärästä ehdotetaan säädettäväksi uudessa 23 §:ssä.
Pykälän 1 momentin mukaan tekoälyjärjestelmien valvonnan seuraamusmaksulautakunnan on hallinnollisesta seuraamusmaksusta ja sen määrästä päättäessään otettava kussakin yksittäisessä tapauksessa huomioon seuraamuksen oikeasuhtaisuus arvioitavana olevan teon rikkomisen ja sen seurausten vakavuuden, luonteen ja keston mukaan sekä muut tekoälyasetuksen 99 artiklan 7 kohdassa tarkoitetut seikat. Ehdotetulla muotoilulla selkeytetään sääntelyä ja toteutetaan perustuslakivaliokunnan vaatimus siitä, että seuraamuksen määräämismenettelyssä tulee säädösperusteisesti ottaa huomioon seuraamuksen oikeasuhtaisuus osana seuraamuksen määräämismenettelyä.
Perustuslakivaliokunta on todennut ehdotetun seuraamusmaksuja koskevan sääntelyn muodostuvan ongelmalliseksi tarkkarajaisuuden ja täsmällisyyden kannalta muun muassa siksi, että ehdotetun sääntelyn perusteella ei ole selvää, onko kysymys tekoälyasetuksen 99 artiklan 3, 4, 5 vai 6 kohdassa tarkoitetusta seuraamusmaksusta ja mikä on lakiehdotuksessa tarkoitettujen eri seuraamusmaksujen enimmäismäärä. Perustuslakivaliokunnan mielestä tällaista sääntelyä ei voida pitää seuraamusmaksusääntelylle asetetun tarkkuuden yleisen vaatimuksen täyttävänä.
Talousvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella, että seuraamusmaksujen enimmäismääristä säädetään 23 §:n 2 ja 3 momentissa tekoälyasetuksen 99 artiklan 3—6 kohdan mukaisesti. Selkeyden ja ymmärrettävyyden lisäämiseksi ehdotetun säännöksen 2 momentin 1—3 kohdissa viitataan niihin pykäliin, joiden nojalla seuraamusmaksu tulee määrättäväksi.
Pykälän 3 momentti linkittyy tekoälyasetuksen 99 artiklan 6 kohtaan, jonka mukaan "Pk-yritysten, myös startup-yritysten, osalta kukin tässä artiklassa tarkoitettu sakko on enintään 3, 4 ja 5 kohdassa tarkoitettu prosenttiosuus tai määrä sen mukaan, kumpi niistä on alhaisempi." Momentissa viitataan määritelmien osalta komission suositukseen 2003/361/EY, johon viitataan myös tekoälyasetuksen johdanto-osan kappaleessa 143 sekä artiklan 34 kohdassa 2 ja artiklan 63 kohdassa 1. Säännökseen ehdotetaan sisällytettäväksi myös mikroyritykset, koska tekoälyasetuksessa mainitusta startup-yrityksestä ei ole olemassa vakiintunutta määritelmää.
24 §. Seuraamusmaksun määräämättä jättäminen.
Maininta eduskunnan virastoista ehdotetaan poistettavaksi pykälän 3 momentista, koska talousvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella 1 §:ään muutosta, jolla kaikki eduskunnan virastot rajataan lain soveltamisalan ulkopuolelle.
25 §. Seuraamusmaksun täytäntöönpano.
Lakiehdotuksen 29 §:n 3 momentin mukaan 25 §:n 2 momentti on voimassa 31.12.2025 asti. Vuoden 2026 alusta lukien seuraamuksen vanhenemisesta eli raukeamisesta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa eikä erityissäännökselle ole näin ollen enää jatkossa tarvetta. Koska nyt käsiteltävänä olevien lakiehdotusten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026, talousvaliokunta ehdottaa 2 momentin poistamista tarpeettomana.
29 §. Voimaantulo.
Säännöksen 2 momentin pykäläviittaus ehdotetaan muutettavaksi lakiehdotuksen pykälänumeroinnin muutosten vuoksi. Pykälän 3 momentti ehdotetaan poistettavaksi tarpeettomana, sillä lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026.