Viimeksi julkaistu 8.5.2021 16.52

Valiokunnan mietintö TyVM 4/2017 vp HE 34/2017 vp Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 7 §:n ja 35 §:n 1 momentin 1 kohdan voimaanpanosta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 7 §:n ja 35 §:n 1 momentin 1 kohdan voimaanpanosta (HE 34/2017 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Elli Nieminen 
    työ- ja elinkeinoministeriö

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • sosiaali- ja terveysministeriö

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 7 §:n ja 35 §:n 1 momentin 1 kohdan voimaanpanosta. Lailla saatettaisiin voimaan työntekijöiden lähettämisen ilmoittamista koskevat säännökset, jotka kesäkuussa 2016 voimaan tulleen työntekijöiden lähettämisestä annetun lain mukaan säädetään tulemaan voimaan erikseen lailla. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä syyskuuta 2017. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Esityksessä ehdotetulla lailla saatetaan voimaan lähetetyistä työntekijöistä annetun lain (447/2016) 7 §:n ja 35 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen lähettävän yrityksen velvollisuus tehdä työsuojeluviranomaiselle ennakkoilmoitus työntekijöiden lähettämisestä Suomeen. Ilmoituksen tulee sisältää mm. lähettävän ja tilaavan yrityksen yksilöinti- ja yhteystiedot, tieto lähetettyjen työntekijöiden ennakoidusta lukumäärästä sekä työntekopaikasta ja työn alkamisajasta ja ennakoidusta kestosta. Ilmoituksen tekemisen laiminlyönnistä lähettävä yritys on velvollinen maksamaan laiminlyöntimaksua. Lähetettyjä työntekijöitä koskevan lain säätämisen yhteydessä säännösten voimaantuloa lykättiin, koska ilmoituksen vaatima tietojärjestelmän tekninen toteutus ei ollut valmis.  

Tilaajan on huolehdittava käytettävissään olevin keinoin siitä, että lähettävä yritys tekee 7 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen ja että lähettävällä yrityksellä on 8 §:ssä tarkoitettu edustaja, jonka tulee olla tavoitettavissa koko lähetetyn työntekijän lähetettynä olon ajan. Lähettävän yrityksen ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä ei tilaajalle aiheudu seuraamuksia. Jos työsuojeluviranomainen ei valvontatehtävää suorittaessaan tavoita lähettävän yrityksen edustajaa, tilaajan on työsuojeluviranomaisen pyynnöstä kuitenkin pyydettävä lähettävältä yritykseltä tieto siitä, missä ja miten edustaja voidaan tavoittaa. Silloin kun tilaaja laiminlyö velvollisuutensa avustaa työsuojeluviranomaista edustajan tavoittamisessa, tilaajalle voidaan määrätä laiminlyöntimaksu.  

Valiokunta katsoo, että työntekijöiden lähettämistä koskevan ilmoitusmenettelyn voimaan saattaminen tehostaa työsuojeluviranomaisen valvonnan kohdentamista tarkoituksenmukaisiin kohteisiin, ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 34/2017 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 2.5.2017 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Tarja Filatov sd 
 
varapuheenjohtaja 
Heli Järvinen vihr 
 
jäsen 
Pertti Hakanen kesk 
 
jäsen 
Teuvo Hakkarainen ps 
 
jäsen 
Reijo Hongisto ps 
 
jäsen 
Niilo Keränen kesk 
 
jäsen 
Anna Kontula vas 
 
jäsen 
Leena Meri ps 
 
jäsen 
Merja Mäkisalo-Ropponen sd 
 
jäsen 
Veronica Rehn-Kivi 
 
jäsen 
Eero Suutari kok 
 
jäsen 
Martti Talja kesk 
 
jäsen 
Juhana Vartiainen kok 
 
varajäsen 
Antero Laukkanen kd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Marjaana Kinnunen