Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 7 §:n ja 35 §:n 1 momentin 1 kohdan voimaanpanosta (HE 34/2017 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 7 §:n ja 35 §:n 1 momentin 1 kohdan voimaanpanosta. Lailla saatettaisiin voimaan työntekijöiden lähettämisen ilmoittamista koskevat säännökset, jotka kesäkuussa 2016 voimaan tulleen työntekijöiden lähettämisestä annetun lain mukaan säädetään tulemaan voimaan erikseen lailla.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä syyskuuta 2017.
Esityksessä ehdotetulla lailla saatetaan voimaan lähetetyistä työntekijöistä annetun lain (447/2016) 7 §:n ja 35 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen lähettävän yrityksen velvollisuus tehdä työsuojeluviranomaiselle ennakkoilmoitus työntekijöiden lähettämisestä Suomeen. Ilmoituksen tulee sisältää mm. lähettävän ja tilaavan yrityksen yksilöinti- ja yhteystiedot, tieto lähetettyjen työntekijöiden ennakoidusta lukumäärästä sekä työntekopaikasta ja työn alkamisajasta ja ennakoidusta kestosta. Ilmoituksen tekemisen laiminlyönnistä lähettävä yritys on velvollinen maksamaan laiminlyöntimaksua. Lähetettyjä työntekijöitä koskevan lain säätämisen yhteydessä säännösten voimaantuloa lykättiin, koska ilmoituksen vaatima tietojärjestelmän tekninen toteutus ei ollut valmis.
Tilaajan on huolehdittava käytettävissään olevin keinoin siitä, että lähettävä yritys tekee 7 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen ja että lähettävällä yrityksellä on 8 §:ssä tarkoitettu edustaja, jonka tulee olla tavoitettavissa koko lähetetyn työntekijän lähetettynä olon ajan. Lähettävän yrityksen ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä ei tilaajalle aiheudu seuraamuksia. Jos työsuojeluviranomainen ei valvontatehtävää suorittaessaan tavoita lähettävän yrityksen edustajaa, tilaajan on työsuojeluviranomaisen pyynnöstä kuitenkin pyydettävä lähettävältä yritykseltä tieto siitä, missä ja miten edustaja voidaan tavoittaa. Silloin kun tilaaja laiminlyö velvollisuutensa avustaa työsuojeluviranomaista edustajan tavoittamisessa, tilaajalle voidaan määrätä laiminlyöntimaksu.
Valiokunta katsoo, että työntekijöiden lähettämistä koskevan ilmoitusmenettelyn voimaan saattaminen tehostaa työsuojeluviranomaisen valvonnan kohdentamista tarkoituksenmukaisiin kohteisiin, ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut