Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Käsittelyn pohjana on liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö LiVM 13/2025 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. — Tämän mietinnön meille esittelee valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Ovaska.
Arvoisa rouva puhemies! Suosio on suurta näköjään näin ilta-aikaan. — Liikenne- ja viestintävaliokunta on hyväksynyt mietinnön hallituksen esityksestä 65, jossa ehdotetaan muutettaviksi raideliikennelakia ja liikenteen palveluista annettua lakia. Raideliikennelakiin ehdotettu keskeinen muutos koskee itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston käyttömahdollisuuden jatkamista kotimaan puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa vuoden 28 loppuun asti. Nykyinen poikkeus on voimassa vuoden 26 loppuun, ja ehdotettu jatkaminen on valiokunnan näkemyksen mukaan käytännössä välttämätöntä näiden kuljetusten jatkuvuuden varmistamiseksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nyt ehdotettu kahden vuoden lisäaika on kuitenkin pisin mahdollinen. Valiokunta pitää esityksessä myönteisenä sitä, että OSJD/GOST-standardin mukaisten vaunujen käytölle asetetaan selkeä päättymispäivämäärä.
Toinen esityksen keskeinen osa koskee kaupunkiraideliikenteen eli metro- ja raitiotieliikenteen turvallisuuden kehittämistä. Esityksen mukaan Liikenne- ja viestintävirastolle tulisi toimittaa suunnitelma uuden kaupunkiraideliikenteen rataverkon rakentamisesta silloin, kun tällaista verkkoa suunnitellaan alueelle, jolla ei ennestään ole metro- tai raitiotieliikennettä. Esityksen mukaan Traficom arvioi kaupunkiraideliikenteen rakentamista koskevan ilmoituksen perusteella hankkeen turvallisuusvaikutukset. Valiokunta pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta pyritään kehittämään jo suunnitteluvaiheessa.
Asiantuntijakuulemisissa esityksen vaatimuksia ilmoituksen tekemisestä ja turvallisuusvaikutusten arvioinnista on pidetty pääosin myönteisinä. Samalla on kuitenkin tuotu esiin, että uusi ilmoitusmenettely voi lisätä hallinnollista taakkaa erityisesti pienemmille toimijoille. Valiokunta korostaa mietinnössään, että sääntelyn toimeenpanossa tulee huolehtia siitä, ettei eri toimijoille aiheudu ilmoitusvelvollisuuksista tarpeetonta hallinnollista taakkaa tai viivästyksiä. Sääntelyn tavoitteiden saavuttaminen edellyttää tiivistä ja toimivaa yhteistyötä eri osapuolten välillä.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana. Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 65/2025 vp sisältyvien 1. ja 2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.