sellaisina kuin niistä ovat 1 § osaksi
laissa 1280/2000, 10 §:n 1 momentti ja
11 § laissa 917/2000 ja 18 §:n
3 momentti laissa 639/2001 sekä
1 §
Lain tarkoitus
Työttömyysturvalain ( /2002) mukaiset
työttömyyspäivärahat, julkisesta
työvoimapalvelusta annetun lain ( /2002) mukaisen
työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen koulutustuet ja vuorotteluvapaalain
( /2002) mukaiset vuorottelukorvaukset rahoitetaan perusturvaosuutta
vastaavalla valtionosuudella, tämän lain mukaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla
ja työttömyysturvan työnantajan omavastuumaksuilla
(omavastuumaksu) sekä työttömyyskassalain
(603/1984) mukaisilla jäsenmaksuilla siten kuin
tässä laissa säädetään.
Työeläkelainsäädännössä tarkoitetut työeläkelisät,
aikuiskoulutustuesta annetussa laissa (1276/2000) tarkoitetun
aikuiskoulutustuen ansio-osa ja hallintokulut, Koulutusrahastosta
annetussa laissa ( /2002) tarkoitetut hallintokulut ja
ammattitutkintostipendit muiden kuin valtioon virka- tai työsuhteessa
olevien henkilöiden osalta sekä palkkaturvalain
(866/1998) mukainen palkkaturva rahoitetaan tämän
lain mukaisilla maksuilla siten kuin tässä laissa
säädetään.
Työttömyyskassojen rahoituksesta säädetään työttömyyskassalaissa.
3 §
Suhdannepuskuri
Työttömyysvakuutusrahastolla on maksuvalmiuden
turvaamiseksi ja ennakoitavissa olevista kansantalouden suhdannevaihteluista
johtuvien työttömyysvakuutusmaksujen muutosten
tasaamiseksi rahaston varojen ja velkojen erotuksena muodostuva
suhdannepuskuri, jonka enimmäismäärää koskeva
ennuste määrättäessä työttömyysvakuutusmaksuja
voi olla enintään 3,6 prosenttiyksikön
työttömyysastetta vastaavia menoja vastaava määrä.
Työttömyysvakuutusrahastossa voi olla suhdannetaantumassa
alijäämää samaa työttömyysastetta
vastaava määrä.
Suhdannepuskurin kokoa määrättäessä omavastuumaksuista
kertyneet varat otetaan huomioon siten, että ne
kohdennetaan tasaisesti omavastuumaksujen tilitysvuotta seuraaville neljälle
kalenterivuodelle.
4 §
Ansiopäivärahojen rahoitus
Valtionosuutena työttömyyskassalle maksetaan
kustakin ansiopäivärahasta työttömyysturvalain
6 luvun 1 §:n mukaista peruspäivärahaa vastaava
määrä. Jos ansiopäiväraha
maksetaan työttömyysturvalain 4 luvun mukaisesti
soviteltuna tai vähennettynä, valtionosuutena
maksetaan se määrä, joka vastaa peruspäivärahan
suhteellista osuutta kustakin täydestä työttömyysturvalain
6 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan määräytyvästä ansiopäivärahasta.
Lomautusajalta maksettuihin ansiopäivärahoihin
ja työttömyysturvalain 6 luvun 9 §:ssä tarkoitettuihin
lisäpäiviin ei suoriteta valtionosuutta. Työttömyysvakuutusrahaston
osuutena maksetaan työttömyyskassalle näihin
päivärahoihin 94,5 prosenttia menoista.
Työttömyyskassan osuus kustakin ansiopäivärahasta
on 5,5 prosenttia, jollei 1 ja 2 momentin säännöksistä muuta
johdu. Jos ansiopäiväraha maksetaan työttömyysturvalain
6 luvun 2 §:n 2 momentin mukaisesti korotettuna,
työttömyyskassan osuus lasketaan kuitenkin 6 luvun
2 §:n 1 momentin mukaan määräytyvästä ansiopäivärahasta.
Muista kuin 2 momentissa tarkoitetuista ansiopäivärahoista
maksetaan työttömyysvakuutusrahaston osuutena
työttömyyskassalle kustakin ansiopäivärahasta
maksetun ansiopäivärahan sekä 1 ja 3
momentin mukaisten määrien erotus.
Yrittäjäkassan rahoituksesta, työttömyyskassan
hallintokuluihin kohdistuvasta valtionosuudesta ja työttömyysvakuutusrahaston
osuudesta sekä valtionosuuden ja työttömyysvakuutusrahaston
osuuden maksamisesta säädetään
työttömyyskassalaissa ja julkisesta työvoimapalvelusta
annetussa laissa.
4 a §
Lisäpäivien rahoitus
Jos lisäpäivämenojen osuus työttömyyskassojen
etuusmenoista vuodesta 2011 alkaen kasvaa siitä osuudesta,
mikä se oli keskimäärin vuosina 2002—2006,
työttömyyskassojen osuutta lisäpäivien
rahoituksesta alennetaan tällä suhteellisella
osuudella. Työttömyysvakuutusrahaston osuutta
lisäpäivien rahoituksesta nostetaan samalla osuudella.
Lisäpäivien rahoitusosuudet tarkistetaan ensin
vuosien 2011 ja 2014 väliselle ajalle ja sen jälkeen
erikseen olemaan voimassa vuodesta 2015 lukien.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään
työttömyyskassan ja työttömyysvakuutusrahaston
prosenttiosuudet 1 momentissa mainituin perustein.
5 §
Ansiotukien rahoitus
Valtionosuutena työttömyyskassalle maksetaan
kustakin työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen osallistuvan
ansiotuesta työttömyysturvalain 6 luvun 1 §:n
mukaista peruspäivärahaa vastaava määrä.
Jos ansiotuki maksetaan julkisesta työvoimapalvelusta annetun
lain mukaisesti vähennettynä, valtionosuutena
maksetaan se määrä, joka vastaa peruspäivärahan
suhteellista osuutta kustakin täydestä työttömyysturvalain
6 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan määräytyvästä ansiopäivärahasta.
Työttömyyskassan osuus kustakin ansiotuen ansio-osasta
on 5,5 prosenttia, jollei 1 momentin säännöksestä muuta
johdu. Jos ansiotuki maksetaan työttömyysturvalain
6 luvun 2 §:n 2 momentin mukaisesti korotettuna,
työttömyyskassan osuus lasketaan kuitenkin 6 luvun
2 §:n 1 momentin mukaan määräytyvästä ansiotuen
ansio-osasta.
6 §
Muiden etuuksien rahoitus
Vuorotteluvapaalain mukaisen vuorottelukorvauksen rahoituksessa
noudatetaan soveltuvin osin, mitä työttömyyspäivärahasta
säädetään 4 ja 8 §:ssä.
7 §
Työttömyysvakuutusrahaston rahoittamat etuudet
Työttömyysvakuutusrahasto vastaa työntekijäin
eläkelain (395/1961) 12 c §:ssä tarkoitetun työeläkelisää koskevan
vakuutusmaksun, valtion eläkerahastosta annetun lain (1372/1989) 3 §:ssä tarkoitetun
työeläkelisää koskevan maksun,
palkkaturvalain 31 §:n mukaisen määrän sekä Koulutusrahastosta
annetun lain 13 §:n mukaisen määrän
suorittamisesta.
8 §
Peruspäivärahan ja perustuen rahoitus
Työttömyysturvalain mukaisten peruspäivärahojen,
julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain mukaisten perustukien
sekä niihin liittyvien lapsikorotusten rahoitukseen työttömyysvakuutusrahasto
maksaa sosiaali- ja terveysministeriön välityksellä Kansaneläkelaitokselle 23 §:ssä
tarkoitetun
osuuden. Muilta osin menot rahoitetaan Kansaneläkelaitokselle
maksettavalla valtionosuudella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 §
Työttömyysvakuutusrahaston tehtävät
Työttömyysvakuutusrahasto vastaa 1 §:n
mukaisten etuuksien rahoituksesta siltä osin kuin valtio
ja yksittäiset työttömyyskassat eivät
ole siitä vastuussa. Työttömyysvakuutusrahaston tehtävistä työttömyyskassojen
rahoituksen käytännön järjestämisessä säädetään
työttömyyskassalaissa ja sen nojalla annetuissa
säännöksissä. Työttömyysvakuutusrahasto
ohjaa, kehittää ja valvoo työttömyysvakuutusmaksujen
perintämenettelyn toimeenpanoa, josta säädetään
7 luvussa. Työttömyysvakuutusrahasto vastaa 8
a luvussa säädetyn omavastuumaksun määräämisestä ja
perimisestä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
Työttömyysvakuutusrahaston valvonta
Työttömyysvakuutusrahaston taloudellinen valvonta
ja 8 a luvussa tarkoitetun omavastuumaksun toimeenpanon valvonta
kuuluvat Vakuutusvalvontavirastolle. Muilta osin työttömyysvakuutusrahastolle
tässä laissa säädettyjen velvollisuuksien
täyttämistä valvoo sosiaali- ja terveysministeriö.
12 §
Työnantajan vakuutusmaksuvelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sen estämättä, mitä edellä 1
ja 2 momentissa säädetään, työnantaja
ei ole velvollinen maksamaan työttömyysvakuutusmaksua
seuraavien henkilöiden osalta:
1) työntekijä, joka palvelee ulkomaanliikenteen
kauppa-alusluettelosta annetun lain (1707/1991) mukaiseen
kauppa-alusluetteloon merkityssä suomalaisessa aluksessa
ja joka ei asu Suomessa;
2) työntekijä,
joka
työttömyysturvalain 3
luvun 1 §:n perusteella ei ole oikeutettu työttömyysturvaetuuksiin;
3) kommandiittiyhtiön vastuunalainen yhtiömies;
4) avoimen yhtiön yhtiömies;
5) työntekijä, jonka osalta lakisääteisessä tapaturmavakuutuksessa
sovellettava vakuutusmaksujärjestelmä ei perustu
työnantajan maksamaan palkkasummaan (kiinteämaksuiset);
6) työntekijä, joka päätointaan
varten on yrittäjien eläkelain (468/1969)
tai maatalousyrittäjien eläkelain (467/1969)
mukaisesti velvollinen ottamaan sanottujen lakien mukaisen vakuutuksen.
Työnantaja voidaan työttömyysvakuutusrahastolle
tehdystä hakemuksesta vapauttaa velvollisuudesta maksaa
työttömyysvakuutusmaksua sellaisesta työntekijästä,
joka ei kuulu Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvalainsäädännön
piiriin.
13 §
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu
yrityksen osaomistajasta
Työttömyysturvalain 1 luvun 6 §:n
2 momentissa tarkoitetusta yrityksen osaomistajasta maksettava työnantajan
työttömyysvakuutusmaksu on määrättävä siten,
että se vastaa niiden etuuksien rahoitusta, joihin osaomistajat
ovat oikeutettuja.
14 §
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksun määräytyminen
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu
muodostuu perusmaksusta ja lisäpäivämaksusta.
Lisäpäivämaksu määrätään
siten, että se yhdessä 8 a luvussa tarkoitetun
omavastuumaksun kanssa riittää kattamaan työttömyysturvalain
6 luvun 9 §:ssä tarkoitetuista lisäpäivämenoista työnantajan
osuuden. Perusmaksu määrätään työttömyysvakuutusrahaston
muiden menoerien perusteella. Työnantajan keskimääräisessä maksussa
otetaan huomioon myös omavastuumaksu.
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu
määrätään yrityksen
palkkasumman perusteella siten, että:
1) perusmaksua porrastettaessa noudatetaan, mitä 18 §:n
3 momentissa säädetään;
2) lisäpäivämaksu määrätään
siten, että se alenee lineaarisesti täysimääräisestä neljännekseen
palkkasumman kasvaessa 1,3 miljoonasta eurosta 20,8 miljoonaan euroon.
Palkkasumman mukaan määräytyvän
omavastuumaksun suuruudesta säädetään
24 ja 24 a §:ssä.
15 §
Palkansaajan vakuutusmaksuvelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sen estämättä, mitä edellä 1
momentissa säädetään, maksuvelvollisia
eivät ole seuraavat henkilöt:
1) työntekijä, joka palvelee ulkomaanliikenteen
kauppa-alusluettelosta annetun lain mukaiseen kauppa-alusluetteloon
merkityssä suomalaisessa aluksessa ja joka ei asu Suomessa;
2) joka työttömyysturvalain 3 luvun
1 §:n perusteella ei ole oikeutettu työttömyysetuuksiin;
3) kommandiittiyhtiön vastuunalainen yhtiömies;
4) avoimen yhtiön yhtiömies;
5) perhehoitajalaissa (312/1992) tarkoitettu perhehoitaja;
6) työntekijä, jonka osalta lakisääteisessä tapaturmavakuutuksessa
sovellettava vakuutusmaksujärjestelmä ei perustu
työnantajan maksamaan palkkasummaan (kiinteämaksuiset);
ja
7) työntekijä, joka päätointaan
varten on yrittäjien eläkelain tai maatalousyrittäjien
eläkelain mukaisesti velvollinen ottamaan sanottujen lakien
mukaisen vakuutuksen.
Työntekijä voidaan työttömyysvakuutusrahastolle
tehdystä hakemuksesta vapauttaa velvollisuudesta maksaa
työttömyysvakuutusmaksua, jos hän ei
kuulu Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvalainsäädännön
piiriin.
16 §
Yrityksen osaomistajan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu
Työttömyysturvalain 1 luvun 6 §:n
2 momentissa tarkoitetun yrityksen osaomistajan työttömyysvakuutusmaksu
on määrättävä siten,
että se vastaa niiden etuuksien rahoitusta, joihin osaomistajat
ovat oikeutettuja.
6 luku
Työttömyysvakuutusmaksujen suuruus
18 §
Työttömyysvakuutusmaksujen määrä
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Palkansaajan ja työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
muutokset on määrättävä siten, että ne
jakautuvat tasan työnantajan keskimääräisen
työttömyysvakuutusmaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
kesken. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
porrastus on määrättävä siten,
että palkkasummasta 840 940 euroon asti kohdistuva
maksu on määrättävä neljäosaksi
ilmaistuna täysinä prosenttiyksikön sadasosina
lähimpään viiteen sadasosaan pyöristettynä palkkasumman
840 940 euron ylittävään osaan kohdistuvasta
maksusta. Jos työnantajan keskimääräisen
työttömyysvakuutusmaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
yhteismäärä on pienempi kuin kaksi prosenttia,
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu on määrättävä kuitenkin
15 prosentiksi edellä sanotusta vakuutusmaksujen yhteismäärästä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Poiketen siitä, mitä edellä 3 momentissa
säädetään palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
vähimmäismäärästä,
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei voida
määrätä edelliselle vuodelle
määrättyä suuremmaksi, jos mainitussa
3 momentissa tarkoitettu vertailukohteena oleva maksujen yhteismäärä alenee
edelliselle vuodelle määrätystä.
19 §
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
perusteena oleva tulo
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu
määrätään sen palkkasumman
perusteella, jonka mukaan työnantajan tapaturmavakuutusmaksu
määräytyy.
Valtion liikelaitoksen työttömyysvakuutusmaksu
määrätään liikelaitoksen
maksamien ennakkoperintälain (1118/1996) 13 §:ssä tarkoitettujen
palkkojen määrän perusteella.
19 a §
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun perusteena
oleva tulo
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun perusteena
olevana palkkana pidetään työ- tai virkasuhteessa
tai muussa palvelussuhteessa saatua palkkaa tai muuta vastiketta,
joka on maksettu korvauksena työstä.
Ulkomaantyössä palkkana pidetään
sitä palkkaa, jota vastaavasta työstä Suomessa
olisi maksettava, tai palkkaa, jonka muutoin voidaan katsoa vastaavan
sanottua työtä.
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei pidätetä palkkaturvalain
mukaan maksetuista palkoista eikä siitä täydennyspäivärahasta,
jonka työnantajan yhteydessä toimiva sairauskassa on
maksanut.
22 §
Maksuvelvollisuuden laiminlyönti
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Työttömyysvakuutusmaksulle, jota ei ole suoritettu
määräaikana, peritään
viivästysajalta korkolain (633/1982) 4 §:n
1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukainen vuotuinen viivästyskorko.
Työttömyysvakuutusmaksu ja viivästyskorko
saadaan ulosottaa ilman tuomiota tai päätöstä siten
kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin annetussa
laissa (367/1961) säädetään.
8 a luku
Työnantajan työttömyysturvan omavastuumaksu
24 §
Maksuvelvollisuus
Työttömyysturvan omavastuumaksun
on velvollinen maksamaan 12 §:ssä tarkoitettu
työnantaja sekä valtion tilivirasto ja liikelaitos,
jonka irtisanomisvuotta edeltäneen vuoden työttömyysvakuutusmaksun
perusteena ollut palkkasumma tai sitä vastaava valtion
tiliviraston tai liikelaitoksen palkkasumma on vähintään
1,3 miljoonaa euroa, jos:
1) työ- tai virkasuhteen irtisanomisesta johtuva
työttömyys jatkuu niin, että henkilölle
syntyy oikeus työttömyysturvalain 6 luvun 9 §:n
2 momentin mukaisiin lisäpäiviin; tai
2) vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneellä henkilöllä työ-
tai virkasuhteen irtisanomisesta johtuva 60 vuoden iän
täyttämisen jälkeen alkanut oikeus työttömyyspäivärahaan
jatkuu hänen täytettyään 63
vuotta tai hän on alkanut saada vanhuuseläkettä 62
vuotta täytettyään ja työttömyyspäiväraha
on jatkunut vanhuuseläkkeelle siirtymiseen saakka.
Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan omavastuumaksua,
jos
1) työsuhde on alkanut vakuutetun 50 vuoden täyttämispäivän
jälkeen ja kestänyt alle kolme vuotta; tai
2) työsuhde on irtisanottu työsopimuslain (55/2001)
7 luvun 2 §:n perusteella tai purettu työsopimuslain
8 luvun 1 §:n perusteella työntekijästä johtuvasta
muusta kuin terveydellisestä syystä; tai
3) työntekijä on omasta aloitteestaan
ja ilman työnantajan myötävaikutusta
irtisanoutunut.
Jos yrityksessä tapahtuneen järjestelyn ilmeisenä tarkoituksena
on ollut kiertää omavastuumaksua koskevia säännöksiä,
työttömyysvakuutusrahasto voi määrätä maksun
ennen mainittua järjestelyä vallinneen tilanteen
mukaan.
24 a §
Omavastuumaksun määrä
Omavastuumaksun perusteena 24 §:n 1 momentin
1 kohdan tarkoittamissa tilanteissa on se etuusmenoa vastaava määrä,
joka irtisanotulle työntekijälle tulisi ansiopäivärahan
suuruisena maksettavaksi lisäpäivien alkamisesta
siihen saakka kun hän täyttää 63
vuotta, kuitenkin vähintään yhden vuoden
etuusmenoa vastaava määrä.
Omavastuun perusteena 24 §:n 1 momentin 2 kohdassa
tarkoitetuissa tilanteissa on se ansiopäivärahan
suuruista etuusmenoa vastaava määrä,
jolta ajalta irtisanotulle työntekijälle on maksettu
työttömyysetuutta työsuhteen päättymisestä siihen
saakka, kun hän täyttää 63 vuotta.
Täysimääräinen omavastuumaksu
on 80 prosenttia 1 ja 2 momentissa tarkoitetusta etuusmenosta. Täysimääräinen
omavastuumaksu peritään, jos yrityksen 24 §:n
1 momentissa tarkoitettu palkkasumma on vähintään
20,8 miljoonaa euroa. Jos palkkasumma on tätä pienempi,
omavastuumaksu alenee lineaarisesti siten, että omavastuumaksua
ei peritä, jos palkkasumma on enintään
1,3 miljoonaa euroa.
24 b §
Omavastuumaksun periminen ja palauttaminen
Omavastuumaksu peritään 24 §:n
1 momentin 1 kohdan mukaisesti lisäpäiväoikeuden
alkaessa ja 24 §:n 1 momentin 2 kohdan
mukaisesti irtisanotun työntekijän täytettyä 63
vuotta.
Jos työnantaja on tehnyt irtisanomansa lisäpäiviin
oikeutetun henkilön kanssa toistaiseksi voimassa olevan
työsopimuksen ja työntekijä on ollut
sanotussa työssä vähintään
vuoden, työttömyysvakuutusrahasto palauttaa työnantajalle hakemuksesta
sen osan lisäpäivien omavastuumaksusta, jota koskeva
osa jää käyttämättä.
Jos työnantaja irtisanoo työntekijän
uudelleen, peritään omavastuumaksu heti työttömyyden
alkaessa sen estämättä, mitä 24 §:n
2 momentin 1 kohdassa säädetään.
Työttömyysvakuutusrahasto voi jättää omavastuumaksun
perimättä, jos määrä on
vähäinen.
24 c §
Omavastuumaksua koskeva päätös
Työttömyysvakuutusrahasto antaa omavastuumaksun
määrästä, palauttamisesta ja
omavastuumaksun perimättä jättämisestä työnantajalle kirjallisen
päätöksen. Ennen päätöksen
antamista työttömyysvakuutusrahaston tulee varata työnantajalle
mahdollisuus esittää kirjallinen pyyntö omavastuumaksusta
vapauttamiseksi sekä mahdollinen omavastuumaksusta vapauttamiseen
liittyvä selvitys. Työntekijältä voidaan pyytää selvitys
työsuhteen päättymisen syystä, mikäli
tämä on asian ratkaisemiseksi tarpeen.
Päätöksen antamisessa noudatetaan
soveltuvin osin mitä hallintomenettelylaissa (598/1982) säädetään.
Päätöksellä asetettu omavastuumaksu
saadaan ulosottaa ilman tuomiota siten kuin verojen ja maksujen
perimisestä ulosottotoimin annetussa laissa säädetään.
Jos maksua ei suoriteta määräajassa,
viivästymisajalta on suoritettava vuotuista viivästyskorkoa
korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan
mukaan.
24 d §
Oikeus tietojen saamiseen
Salassapitosäännösten
ja muiden tiedon saantia ja luovutusta koskevien rajoitusten estämättä työttömyyskassat
ja Kansaneläkelaitos ovat velvolliset maksutta ilmoittamaan
työttömyysvakuutusrahastolle työttömyysturvalain
6 luvun 9 §:n 2 momentissa tarkoitetun lisäpäiväoikeuden
alkaessa tai 24 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun
henkilön täytettyä 63 vuotta omavastuumenon
määrittämiseksi välttämättömät
tiedot, joita ovat:
1) henkilön henkilötunnus ja muut
yksilöintitiedot;
2) laskennallinen lisäpäivien maksamisaika, joka
lasketaan henkilön ensimmäisestä lisäpäivästä 63
vuoden ikään tai 24 §:n 1 momentin
2 kohdassa tarkoitetulle henkilölle maksettujen työttömyysetuuspäivien
määrä;
3) henkilölle maksettavan ansiopäivärahan suuruus;
4) peruspäivärahan saajan osalta
työssäoloehtoon luetut kaudet ja palkkatiedot
vastaavalta ajalta;
5) päivärahan maksajan tiedossa olevat
työsuhdetiedot työssäoloehdon täyttäneestä työstä; ja
6) työttömyyspäivärahakauden
alkaessa henkilölle työttömyysturvalain
perusteella määrätty korvaukseton määräaika
ja päivärahan epääminen työnantajalta
saadun taloudellisen etuuden vuoksi.
Salassapitosäännösten ja muiden tiedon
saantia koskevien rajoitusten estämättä Vakuutusvalvontaviraston
ja Kansaneläkelaitoksen on annettava maaliskuun ja syyskuun
loppuun mennessä työttömyysvakuutusrahastolle
tieto edeltävän kuuden kuukauden aikana lisäpäiville
siirtyneistä henkilöistä.
Salassapitosäännösten ja muiden tiedon
saantia koskevien rajoitusten estämättä työttömyysvakuutusrahastolla
ja tämän lain mukaisilla muutoksenhakuelimillä on
pyynnöstä oikeus maksutta saada työnantajilta
omavastuumaksun määrittelyn kannalta välttämättömät
työsuhdetta koskevat tiedot, joita ovat 1 momentin 5 ja
6 kohdissa tarkoitettuihin tietoihin liittyvät selvitykset,
tapaturmavakuutuslain 29 §:ssä tarkoitetuilta
vakuutuslaitoksilta tieto työnantajan palkkasumman suuruudesta
ja palvelussuhdetiedot eläketurvakeskukselta.
25 §
Muutoksenhaku
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Työttömyysvakuutusrahaston omavastuumaksua
koskevaan päätökseen tyytymätön
saa hakea siihen muutosta työttömyysturvalautakunnalta
ja työttömyysturvalautakunnan päätökseen
tyytymätön vakuutusoikeudelta. Vakuutusoikeuden
päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
Muutoksenhaussa noudatetaan soveltuvin osin, mitä työttömyysturvalain
12 luvussa säädetään.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2003 kuitenkin siten, että lain 12 ja 15 § tulevat
voimaan 1 päivänä tammikuuta 2004. Lain
13 ja 14 § tulevat voimaan 1 päivänä tammikuuta
2008. Lain 24 ja 24 a—24 d § tulevat voimaan 1
päivänä tammikuuta 2009.
Niiden vuorottelukorvausten rahoitukseen, joita koskeva vuorottelusopimus
on vuorotteluvapaakokeilusta annetun lain (1663/1995) 17 §:n
mukaisesti tehty 31 päivään joulukuuta 2002
mennessä, sovelletaan lain 6 §:ää sellaisena
kuin se oli voimassa tämän lain voimaantullessa.
Työttömyysvakuutusrahasto vastaa Koulutusrahastosta
annetun lain 18 §:n 2 ja 3 momentin mukaisten erorahojen
ja erorahan aikuiskoulutuslisien rahoituksesta.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.