Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallintovaliokunta on tarkastellut hallituksen esitystä toimialansa
            huomioon ottaen yleisestä hallinto-oikeudellisesta, lähinnä tietosuojakysymysten
            näkökulmasta, ja virkamiesoikeudellisesta näkökulmasta.
         
         
         Henkilötietolakia (523/1999)
            sovelletaan sekä henkilötietojen automaattiseen
            käsittelyyn että muuhun henkilötietojen
            käsittelyyn, jos henkilötiedot muodostavat tai
            niiden on tarkoitus muodostaa henkilörekisteri. Henkilötietolaki
            koskee työnantajia, työsopimussuhteisia, virkamiehiä,
            viranhaltijoita ja työnhakijoita, jollei työelämää koskevassa
            erityislainsäädännössä muuta
            säädetä. Tämä seikka
            ilmenee myös lakiehdotuksessa yksityisyyden suojasta työelämässä.
            Muun muassa kameravalvonnan avulla työntekijöistä kerättävät
            tiedot samoin kuin työnantajan sähköpostipalvelimelle
            kerääntyvä tieto työntekijöiden
            viestinnästä ovat henkilötietoja. Useimmiten
            ne muodostavat myös henkilörekisterin. Huumetestien
            yksilöidyt tulokset ovat puolestaan terveydentilaa koskevina
            tietoina henkilötietolain tarkoittamia arkaluonteisia tietoja.
         
         
         Hallituksen esitys koskee työntekijäpuolella työsopimussuhteisen
            henkilöstön ohella eräin poikkeuksin
            myös kaikkia virkamiehiä ja viranhaltijoita. Tämä seikka
            ilmenee ensimmäisen lakiehdotuksen 2 §:n
            2 momentista. Sen sijaan huumausainetestejä koskevia erityissäännöksiä ei
            ole valtion virkamieslain (750/1994)
            ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003)
            lisäksi otettu vielä tässä yhteydessä muita
            virkamiesryhmiä ja viranhaltijoita koskeviin peruslakeihin.
         
         
         Valiokunnan käsiteltävänä on
            kolmas hallituksen esitys, joka koskee yksityisyyden suojaa työelämässä (vrt. HE
               121/1998 vp, HaVL 28/1998 vp ja HE
               75/2000 vp, HaVL 2/2001 vp). Voimassa
            olevaan lainsäädäntöön
            verrattuna esityksessä ehdotetaan otettavaksi lakiin kokonaan
            uudet säännökset huumausaineiden käyttöä koskevien
            tietojen käsittelystä, kameravalvonnasta työpaikalla
            sekä työntekijän sähköpostin
            hakemisesta ja avaamisesta. Vaikka laki yksityisyyden suojasta työelämässä on
            teknisesti uudistettavana kokonaisuudessaan, valiokunta on arvioinut
            ainoastaan edellä mainittua täysin uutta sääntelyä.
            Tämä johtuu lähinnä siitä,
            että voimassa olevan lainsäädännön
            toimivuudesta on tarpeen saada lisää kokemuksia,
            ennen kuin sitä on perusteltua käsitellä laajemmin
            uudelleen. Saadun selvityksen mukaan työministeriön
            on tarkoitus teettää tutkimus koko lain toimivuudesta
            uusien säännösten tultua voimaan.
         
         
         Huumausaineiden käyttöä koskevien
            tietojen käsittely
         
         
         Tietojen käsittelyn lähtökohtia.
         
          Lakiin ehdotetaan otettavaksi säännökset
            huumausaineiden käyttöä koskevien tietojen
            käsittelystä. Sääntelyllä ei
            puututa välittömästi työnhakijan
            tai työntekijän ruumiilliseen koskemattomuuteen. Lakiehdotus
            ei myöskään vaikuta työntekijän
            ja terveydenhuollon yksikköjen välisiin suhteisiin eikä potilaan
            asemasta ja oikeuksista annettuun lakiin (785/1992),
            jonka mukaan terveystarkastus suoritetaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa.
         
         
         Huumausaineen käyttöä koskevat testitiedot ovat
            terveydentilaa koskevina tietoina henkilötietolain (523/1999)
            11 §:ssä säädettyjä arkaluonteisia
            tietoja. Säädettävän lain nojalla
            kyseisiä tietoja saavatkin käsitellä työnantajapuolella vain
            nimetyt henkilöt, joita koskee salassapitovelvollisuus.
            Tietoja on myös säilytettävä erillään
            muista työnantajan keräämistä henkilötiedoista.
            Tietojen poistaminen ja säilyttäminen määräytyy
            puolestaan henkilötietolain 12 §:n 2 momentin
            mukaisesti. Arkaluonteiset tiedot on poistettava välittömästi
            sen jälkeen, kun käsittelylle ei ole laissa säädettyä perustetta.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan työnhakija ja työntekijä toimittaa
            itse työnantajalle huumausainetestiä koskevan
            todistuksen. Tällaisella todistuksella tarkoitetaan työnantajan
            osoittaman terveydenhuollon ammattihenkilön ja laboratorion
            antamaa todistusta, josta ilmenee, että työntekijälle
            on tehty testi huumausainelain (1289/1993)
            2 §:ssä tarkoitetun huumausaineen käytön
            selvittämiseksi sekä testin perusteella laadittu
            selvitys, onko työntekijä käyttänyt
            huumausaineita muihin kuin lääkinnällisiin
            tarkoituksiin. Todistus saa sisältää vain
            selvityksen, onko henkilö käyttänyt laissa
            tarkoitettua huumausainetta. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että todistuksen luotettavuudesta on riittävä varmuus.
         
         
         Huumausainetestiä koskeva todistus työhön otettaessa.
         
          Ensimmäisen lakiehdotuksen 7 §:ssä määritellään
            ne edellytykset, joiden vallitessa työnantaja voi käsitellä työnhakijaa
            koskevan huumausainetestin johdosta annettuun todistukseen sisältyviä tietoja.
            Säännökset eivät velvoita työnantajaa
            vaatimaan todistusta, vaikka säädetyt edellytykset
            täyttyvät. Työnhakijalla ei myöskään
            ole velvollisuutta todistuksen toimittamiseen. Työnantaja
            voi kuitenkin jättää työhönottoharkinnassa
            ottamatta huomioon työnhakijan, joka ei ole halukas toimittamaan kyseistä todistusta.
            Valtion virkamieslaissa ja laissa kunnallisesta viranhaltijasta
            ehdotetaan nimittämismenettelyssä asetettavaksi
            nimittämisen tai virkasuhteeseen ottamisen edellytyksenä valittavalle
            henkilölle velvollisuus toimittaa kyseinen todistus.
         
         
         Ehdotetun yksityisyyden suojaa työelämässä koskevan
            uuden lain 7 §:n mukaan huumausainetestiä koskevaan
            todistukseen merkittyjen tietojen käsittelyoikeus perustuu
            laissa säädettäviin käsittelyoikeuden
            edellytyksiin. Sääntelyn tarkoituksena on turvata
            perusoikeuksien toteutumista. Käsittelyoikeuden on täytettävä kaksi edellytysryhmää,
            joista ensimmäinen määrittelee työtehtävään
            valittavalle työtehtävän johdosta asetettavia
            vaatimuksia sekä toinen niitä vaikutuksia, joita
            syntyisi tehtävän hoitamisesta huumeen vaikutuksen
            alaisena tai huumeista riippuvaisena. Ehdotetussa työterveyshuoltolain
            (1383/2001) 11 §:ssä säädetään
            lisäksi huumausainetestauksen edellytykseksi työpaikkakohtainen
            huumeidenvastainen ohjelma. Valiokunta pitää hallituksen
            esityksestä ilmeneviä edellytyksiä huumausainetestin
            käsittelemiselle työhön otettaessa asianmukaisina.
         
         
         Huumausainetestiä koskeva todistus työsuhteen aikana.
         
          Ensimmäisen lakiehdotuksen 8 §:n 1 momentin
            mukaan työntekijä on velvollinen esittämään
            huumausainetestiä koskevan todistuksen, kun on perusteltua
            aihetta epäillä, että henkilö on
            huumausaineiden vaikutuksen alaisena työssä. 
         
         
         Lakiehdotuksen 8 §:n 2 momentin nojalla velvollisuus
            huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämiseen
            on lisäksi olemassa, kun työnantajalla on perusteltua
            aihetta epäillä, että työntekijällä on
            jonkinasteinen riippuvuus huumeista. Työntekijää koskevien
            tietojen käsittelyn on täytettävä tässäkin
            tapauksessa lakiehdotuksen 3 §:n mukainen tarpeellisuusvaatimus.
            Perusteltu epäily ei kuitenkaan tarkoita sitä,
            että huumeiden käyttö olisi näytetty
            toteen, vaan se voi perustua esimerkiksi työnantajan tekemiin
            havaintoihin työntekijän käyttäytymisestä tai
            työsuorituksesta, asiakkailta saatuun palautteeseen tai muihin
            tietolähteisiin, joita työnantaja pitää luotettavina.
         
         
         Lisäksi huumetestiä koskevaan todistukseen merkittyjen
            tietojen käsittelyoikeus 8 §:n 2 momentin nojalla
            edellyttää, että työntekijä toimii sellaisissa
            työtehtävissä, jotka edellyttävät
            erityistä tarkkuutta, luotettavuutta, itsenäistä harkintakykyä tai
            hyvää reagointikykyä. Tämän
            lisäksi edellytetään, että työntekijä toimii
            työtehtävissä, joiden suorittaminen huumeista
            riippuvaisena joko vakavasti vaarantaa henkeä tai terveyttä tai
            voi aiheuttaa merkittävää vahinkoa. Tavoitteena
            sääntelyllä on suojella samoja intressejä kuin
            työhönottotilanteessa. 
         
         
         Velvoite esittää huumausainetestejä koskeva todistus
            työsuhteen aikana on kriteereiltään ankarampi
            kuin työnhakijan omaan suostumukseen perustuva todistuksen
            toimittaminen työnantajalle. Velvollisuus esittää todistus
            työnantajalle ei työsuhteen aikanakaan tarkoita
            työntekijän huumeiden käytön
            testaamista pakolla. Todistuksen esittämisvelvollisuutta
            pidetään hallituksen esityksessä lähinnä velvoiteoikeudellisena
            normina. Valiokunta toteaa, että sen rikkomisesta aiheutuvat
            seuraamukset, kuten työ- tai virkasuhteen päättäminen,
            määräytyvät työoikeudellisin
            ja virkamiesoikeudellisin palvelussuhdetta koskevin perustein.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että todistus toimitetaan työnantajalle niin ripeästi,
            että testitulos kuvaa mahdollisimman luotettavasti velvoitteen asettamisajankohdan
            tilaa. Tämän vuoksi valiokunta esittää 8 §:ssä säädettäväksi,
            että työntekijän on työnantajan
            asettaman kohtuullisen määräajan kuluessa
            esitettävä kyseinen todistus.
         
         
         Huumeeton työpaikka.
         
          Valiokunta korostaa, että huumausaineiden käyttöä koskevien
            tietojen käsittelysäännösten
            tavoitteena on huumeeton työpaikka sekä ennakolta
            ehkäistä huumausaineiden käytöstä ja
            siitä riippuvaisena toimimisesta työelämässä aiheutuvia
            haitallisia seurauksia. Ensimmäisen lakiehdotuksen 8 §:n
            3 momenttiin sisältyy myös säännös,
            joka liittyy hoitoonohjaukseen. Työnantajalla on momentin mukaan
            oikeus käsitellä huumausainetestiä koskevaan
            todistukseen merkittyjä tietoja, jos työntekijä on
            positiivisen huumausainetestituloksen perusteella sitoutunut huumausaineiden
            väärinkäytön vuoksi toteutettavaan
            hoitoon ja todistuksen tietojen käsittely liittyy hoidon
            toteutumisen seurantaan. Myöskin työpaikalle laadittava
            ohjelma huumausaineiden käytön ehkäisemisestä sisältää muun
            muassa tietoja huumeongelmaisten hoitopaikoista ja hoitomuodoista.
         
         
         Hallituksen esitys koskee työnantajan ja työntekijän
            välistä suhdetta. Tämän vuoksi
            valiokunta selvyyden vuoksi korostaa, että huumausaineen
            laiton hallussapito ja laiton käyttäminen ovat
            rikoksia, joista säädetään rangaistus
            rikoslain (39/1889) 50 luvussa. Jos
            työntekijä syyllistyy mainittuihin rikoksiin,
            tilannetta on arvioitava myös työ- ja virkamiesoikeudellisesta
            näkökulmasta. Näin ollen esimerkiksi
            huumausaineen vaikutuksen alaisena työskentely
            saattaa johtaa palvelussuhteen päättymiseen.
         
         
         Kameravalvonta työpaikoilla
         
         Hallituksen esityksen tarkoituksena on määritellä rajat
            kameravalvonnalle työelämässä.
            Nämä säännökset tarkentavat
            rikoslain salakatselua koskevia säännöksiä,
            mutta eivät korvaa niitä.
         
         
         Ehdotuksen mukaan työnantaja saa toteuttaa kameravalvontaa
            käytössään olevissa tiloissa työntekijöiden
            ja muiden tiloissa olevien henkilökohtaisen turvallisuuden
            varmistamiseksi, omaisuuden suojaamiseksi tai tuotantoprosessien
            asianmukaisen toiminnan valvomiseksi sekä turvallisuutta,
            omaisuutta tai tuotantoprosessia vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisemiseksi
            tai selvittämiseksi. Kameravalvontaa ei kuitenkaan saa
            pääsäännön mukaan kohdistaa tietyn
            työntekijän tai tiettyjen työntekijöiden tarkkailuun
            työpaikalla. Poikkeuksen muodostaa kuitenkin mahdollisuus
            kohdistaa kameravalvontaa tiettyyn työpisteeseen, jossa
            työntekijöitä työskentelee,
            jos tarkkailu on välttämätöntä lakiehdotuksesta
            ilmenevien tärkeiden intressien suojaamiseksi, kuten työntekijän
            työhön liittyvän väkivallan
            uhkan ehkäisemiseksi.
         
         
         Lakiehdotuksessa kielletään kameravalvonta käymälässä,
            pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa tai muissa henkilöstötiloissa taikka
            työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön osoitetussa
            työhuoneessa. Valiokunta toteaa, ettei hallituksen esityksessä ole
            kiinnitetty erikseen huomiota sellaisiin hoitolaitoksiin tai -koteihin,
            joissa on yleisten tilojen lisäksi asukkaiden kotirauhan
            piiriin kuuluvia tiloja. Kysymys kameravalvonnasta tällaisissa
            paikoissa ja muissakin kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa, esimerkiksi
            kotona vanhusten hoitoon liittyvissä tehtävissä,
            on monitahoinen ja eri perusoikeusnäkökohdista
            arvioitava asiakokonaisuus, joka ei koske yksinomaan työnantajan
            ja työntekijän välistä suhdetta.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että erikseen selvitetään tältä osin
            kameravalvontaa koskevan täydentävän
            sääntelyn tarve ja että eduskunnalle
            annetaan mahdollisimman pian tarpeellisiksi osoittautuvat säädösehdotukset.
         
         
         Lakiehdotuksessa säädetään
            lisäksi avoimuudesta kameravalvonnan toteuttamisessa. Tähän sääntelyyn
            on sisällytetty myös asianmukaiset säännökset
            tallenteiden säilytysajoista.
         
         
         Työntekijän sähköpostin
            hakeminen ja avaaminen
         
         
         Ehdotus sisältää myös säännökset
            työnantajan työntekijän käyttöön
            antaman sähköpostin hakemisesta ja avaamisesta.
            Näiden säännösten tavoitteena
            on, että työntekijän luottamuksellisten sähköpostiviestien
            salaisuus ei vaarannu ja että työnantajalle kuuluvat,
            tämän toiminnan jatkumisen kannalta välttämättömät
            viestit voidaan kuitenkin työntekijän estyneenä ollessa
            saada työnantajan käyttöön.
            Sääntelyn tavoitteena on ohjata siihen, että työntekijälle
            lähetettyjen tai tämän lähettämien
            työnantajaorganisaatiolle kuuluvien viestien sekä selville
            saaminen että niiden avaaminen perustuu työntekijän
            suostumukseen.
         
         
         Lakiehdotus antaa kuitenkin työnantajalle mahdollisuuden
            saada selville sen toimintaan kuuluvat viestit niissä tilanteissa,
            joissa suostumukseen perustuvat menettelyt eivät ole käytettävissä ja
            joissa tiedonsaanti on välttämätöntä työnantajan
            toiminnan jatkumisen turvaamiseksi. Sääntelyllä pyritään
            siihen, että työntekijän luottamukselliset
            viestit erotetaan teknisesti ja viimesijaisena keinona ehdotuksessa
            säädettäviä menettelytapoja
            noudattaen selvästi työnantajalle kuuluvista viesteistä.
         
         
         Jos viestin esille hakemisessa saadun tiedon perusteella on
            ilmeistä, että viesti on selvästi työnantajalle
            kuuluva, se voidaan säädettäviä menetelmiä käyttäen
            avata. Avaamisesta on laadittava kirjallinen selvitys. Jos viestiä sen
            esille hakemisen jälkeen ei ole tarvetta avata, tulee myös
            viestin esille hakemisesta laatia erillinen selvitys.
         
         
         Muut kannanotot
         
         Valiokunta pitää henkilötietojen
            sääntelyä hallituksen esityksessä ehdotetulla
            tavalla yleisesti ottaen asianmukaisena. Valiokunta ei puuttunut teknisluontoisiin
            yksityiskohtiin. Säätämisjärjestyksen
            osalta perustuslakivaliokunta on puolestaan antanut oman lausuntonsa.
         
         
         Säädettävän lainsäädännön
            noudattamista valvovat tietosuojavaltuutetun ohella työsuojeluviranomaiset.
            Työntekijän oikeusturvan näkökulmasta
            valiokunta pitääkin lakiehdotuksia asianmukaisina
            yhteistoimintamenettelyineen ja rangaistussäännöksineen.
            Eri asia on, että lainsäädännön
            soveltaminen käytäntöön ei ole
            välttämättä ongelmatonta.