Perustelut
Direktiivillä ehdotetaan säädettäviksi
tullirikkomuksiksi katsottavista teoista sekä niistä määrättävistä hallinnollisista
seuraamuksista. Tavoitteena on vahvistaa muun muassa talouden toimijoiden
tasavertaista kohtelua.
Ehdotuksessa tullirikkomukset jaotellaan kolmeen ryhmään:
ankaran vastuun alaiset, tuottamukselliset ja tahalliset tullirikkomukset.
Lisäksi tullirikkomuksiksi katsottaisiin yllytys tai avunanto
tahalliseen tullirikkomukseen sekä tiettyjen tahallisten
rikkomusten yritys. Direktiiviehdotuksessa edellytetään
jäsenvaltioilta tosiasiallisia, oikeasuhtaisia ja varoittavia
seuraamuksia. Lisäksi ehdotus sisältää säännökset
hallinnollisten sakkojen prosentuaalisista ja euromääräisistä rajoista.
Menettelyä ja täytäntöönpanoa
koskevat asiat jäisivät muilta osin pitkälti
jäsenvaltioiden omaan harkintavaltaan.
Valiokunta pitää direktiivin tavoitetta kannatettavana
ja tukee pyrkimystä lähentää EU:n
tullilainsäädännön soveltamiseen
liittyviä hallinnollisia sanktioita jäsenvaltioissa.
Ehdotukseen sisältyy kuitenkin vielä useita avoimia
tai muuten selvitystä vaativia kohtia, joihin valtioneuvoston
kannassa on kiinnitetty huomiota. Valiokunta korostaa, että oikeusperustaa
ja toissijaisuusperiaatetta koskevat kysymykset tulee selvittää kattavasti.
Lisäksi valiokunta painottaa seuraavia seikkoja.
Direktiivi koskisi tullirikkomuksista määrättäviä hallinnollisia
seuraamuksia. Ehdotuksessa on kuitenkin jossain määrin
käytetty sellaisia sääntelymalleja, jotka
ovat yleensä käytössä lähinnä rikosoikeudessa.
Tällaisia ovat yllytyksen, avunannon ja yrityksen sanktiointi.
Valiokunta toteaa, että tällainen sääntely
on hallinnollisille sanktioille varsin vierasta. Samoin yllyttäjän,
avunantajan tai rikkomusta yrittävän vastuun selvittäminen
ei sovi hyvin hallinnollisen sanktion määräämistä koskevaan
prosessiin, jonka on perinteisesti käsitetty olevan nopeampi ja
vähemmän monimutkainen kuin rikosprosessin. Valiokunta
katsoo valtioneuvoston tavoin, että näitä rakenteita
on direktiiviehdotuksessa syytä tarkastella kriittisesti.
Komission ehdotuksen mukaan direktiiviin otettaisiin muun muassa
säännökset objektiivisista eli ankaraan
vastuuseen perustuvista tullirikkomuksista, joista seuraamus määrätään
riippumatta rikkomuksen subjektiivisesta syystä. Ehdotuksen
mukaan ankaran vastuun tekoja olisivat vähäisemmät
virheet, joista määrättävät sanktiot
olisivat alhaisimman asteikon mukaisia. Valiokunta toteaa, että rikosoikeudelle
ankaran vastuun malli on vieras. Myös hallinnollisissa
sanktioissa ankaraan vastuuseen on suhtauduttu pidättyvästi
(esim. PeVL 57/2010 vp). Valiokunta
tähdentää, että sääntelyssä tulee
huolehtia riittävästi kohtuusnäkökohtien
huomioon ottamisesta. Mahdollisuus sanktion määräämättä jättämiseen
olisi valiokunnan mielestä perusteltu. Tällöin
olisi käytännön työn kannalta
tarpeen myös jollain tavoin yksilöidä olosuhteet, joiden
vallitessa sanktio voitaisiin jättää määräämättä.
Direktiiviehdotuksen mukaan ankaran vastuun piiriin kuuluvissa
tullirikkomuksissa säädettäisiin sanktioiden
ylä- ja alarajoista, kun taas tuottamuksellisissa ja tahallisissa
tullirikkomuksissa ehdotetaan säädettäväksi
ylärajoista. Valiokunnan näkemyksen mukaan direktiivissä tulisi
lähtökohtaisesti määrittää kaikilta
osin vain sanktioiden enimmäistasot. Lisäksi direktiiviehdotuksen
mukaan sanktio määritetään tilanteesta
riippuen joko prosentuaalisena osuutena tavaroiden arvosta tai euromääräisenä.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin parempana
ratkaisuna sitä, että sanktio määrättäisiin
prosentuaalisena osuutena esimerkiksi mahdollisesti määrättävien
tullien määrän perusteella, jolloin sanktio olisi
paremmin suhteessa loukattuun intressiin. Se olisi myös
käytännön soveltamisen kannalta selkeämpää ja
vastaisi myös Suomen tullilain (1466/1994) sääntelyä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallinnollisten sanktioiden suhde rikosoikeudellisiin
sanktioihin arvioidaan direktiiviehdotuksen
yhteydessä huolellisesti. Komission ehdotuksessa on pyritty
huolehtimaan ns. ne bis in idem -periaatteen toteutumisesta. Ehdotuksen
suomenkielisen sanamuodon mukaan tullirikkomusta koskevat hallinnolliset
menettelyt keskeytetään, kun samaa henkilöä vastaan
on pantu vireille rikoskanne samasta asiasta. Englanninkielisessä versiossa
käytetään vastaavassa kohdin termiä "criminal
proceedings". Jatkovalmistelun yhteydessä on syytä selventää,
onko sääntelyn tarkoitus kattaa myös
esitutkinta. Kaiken kaikkiaan on tarpeellista selvittää,
miten menettely yhteensovitettaisiin suomalaisen rangaistusjärjestelmän kanssa,
ja kiinnittää samalla huomiota myös vanhentumisaikoja
koskeviin ehdotuksiin.