Perustelut
Hallintovaliokunta toteaa, että useita valiokunnan
osallisuusselontekomietinnössä (HaVM 10/2002
vp — VNS 3/2002 vp) mainittuja kehittämiskohteita
toteutetaan osana kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa. Sisäasiainministeriön
ja valtiovarainvarainministeriön selvityksissä keskitytään
etenkin suoran osallistumisen ja vaikuttamisen edistämiseen
tähtääviin kehittämistoimiin.
Kunnallisen demokratian kehittämishankkeessa selvitetään
myös edustuksellisen osallisuuden kehittämistä kunnallishallinnossa.
Valtionhallinnon kehittämiseen liittyen valtiovarainministeriöllä oli
vuosina 2000—2002 kaksiosainen Kuule kansalaista -hanke.
Hankkeella tähdättiin kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen
osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien parantamiseen yhteiskuntapoliittisessa
valmistelutyössä. Hankkeiden tuloksena laadittiin
ohje ministeriöille kansalaisten kuulemisesta ja hankkeessa
mukana olleet pilottiministeriöt laativat kansalaisjärjestöstrategiansa.
Valtiovarainministeriö käynnisti osana kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa
vuonna 2004 jatkohankkeen Kuule kansalaista — valmistele
viisaasti, jossa oli mukana valtionhallinnon lisäksi kunnallishallinnon
edustajia. Hankkeessa muun muassa laadittiin hallinnon yhteiset
periaatteet kansalaisten kuulemiseen sekä erilliset ohjeet
sähköiseen kuulemiseen. Kansalaisvaikuttaminen
tietoverkoissa -hanke selvitti muun muassa, miten ja missä asioissa
kansalaiset haluaisivat tulla kuulluiksi sekä miten kansalaisia
kuullaan tietoverkoissa eri maissa, hallinnonaloilla ja hallinnon
tasoilla, sekä julkaisi aihetta koskevan raportin. Kansalaisjärjestöryhmien
kuulemista valtionhallinnossa selvitettiin vuonna 2005 toteutetussa
esiselvityksessä. Selvitys johti parhaillaan käynnissä olevaan
kolmivuotiseen pilottiprojektiin, jossa suomenruotsalaisten kansalaisjärjestöjen
ja hallinnon yhteistoimintaryhmä kartoittaa kehittämismahdollisuuksia.
Lisäksi kansalaisten kuulemisen edistämiseksi
tehtyjä toimenpiteitä seurataan muun muassa ministeriöihin
tehtävin kyselyin.
Sisäasiainministeriön kuntaosaston toteuttama
kunnallisen demokratian kehittämishanke selvittää edustuksellisen
demokratian ja kuntien vastuulla olevien tehtävien hoidon
markkinaehtoistumisen ja ulkoistamisen yhteensovittamismahdollisuuksia.
Hankkeessa tarkastellaan myös seutukuntapohjaisen sekä maakunnallisen ja
muun alueellisen verkostoitumisen ja yhteistoiminnan suhdetta kunnalliseen
itsehallintoon. Hankkeen määräaika on
vuoden 2006 loppuun mennessä. Hanke on tuottanut erilaisia
lainsäädännön kehittämisehdotuksia,
joista osa, kuten esimerkiksi valtuustoryhmän toiminnan
tukeminen, kunnallisen luottamushenkilön oikeus palkattomaan
vapaaseen, kuntalain mukaisen otto-oikeuden rajoitus ja pormestarimalli,
on tullut voimaan 1.8.2006 (laki 578/2006).
Selvityksen mukaan kuluvan syksyn aikana on tarkoitus antaa esitys
kuntakonsernin käsitteen ja sen piirissä toimivien
kunnallisten toimielinten vastuu- ja toimivaltasuhteiden määrittelemiseksi
sekä kunnallista liikelaitosta koskevan lainsäädännön
kehittämiseksi. Hankkeessa pyritään myös
muun muassa luomaan hyviä käytäntöjä paikallisen poliittisen
ohjauksen ja demokraattisen kontrollin vahvistamiseksi yhdessä kumppanuuskuntien
kanssa. Seudullisen poliittisen ohjauksen malleja pyritään
tarkastelemaan osana aluekeskusohjelmaa toteutettavassa seutudemokratiahankkeessa.
Osana kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa on myös
käynnissä hanke kunnallisen demokratiatilinpäätöksen
luomiseksi. Hankkeen ohjaus tapahtuu sisäasiainministeriössä,
ja sen toteuttajana toimii Suomen kuntaliitto. Hankkeessa mukana
olevat tahot määrittelevät yhdessä erilaisia
demokratian ulottuvuuksia sisältävän
mittariston, ns. demokratiaindikaattoreita, joiden avulla kunnissa
voitaisiin seurata ja arvioida demokratian tilaa käytännössä suhteessa muihin
kuntiin. Myös ministeriötasolla pyritään lainsäädännön
uudistusten ja muiden kehittämistoimien lisäksi
vahvistamaan kunnallisen demokratian edellytysten seurantaa ja edistämistä.
Hallintovaliokunnan näkemyksen mukaan selvityksissä on
annettu kattava yhteenveto sisäasiainministeriön
ja valtiovarainministeriön hallinnonaloilla toteutetuista
ja käynnissä olevista osallisuuden kehittämishankkeista.
Hankkeilla voidaan arvioida olevan konkreettista käytännön
merkitystä osallisuuden edistämiseksi niin valtionhallinnossa
kuin kunnallishallinnossa. Selvityksistä käy myös
ilmi osallisuuden moninaisuus ja sen erilaiset kehittämishaasteet.
Selvitysten puutteena voidaan kuitenkin pitää sitä, ettei
hankkeiden osalta ole pyritty esittämään selvitystä niiden
vaikuttavuudesta. Osa esimerkiksi lainmuutoksista on vasta tullut
voimaan ja osa kehittämishankkeista on vielä kesken,
joten näiltä osin vaikuttavuusarviointi ei tässä vaiheessa
olisi vielä mahdollistakaan. Osasta toimenpiteitä olisi
valiokunnan mielestä kuitenkin voinut olla hankittavissa
seuranta- ja arviointitietoa. Selvityksissä jää siten
ainakin osaksi vaille vastausta se, millä tavoin osallisuutta
on voitu edistää.
Valiokunnan näkemyksen mukaan lainsäädäntö antaa
varsin laajat mahdollisuudet kansalaisten osallistumiselle ja vaikuttamiselle
sekä osallisuuden kehittämiselle. Osallistumisen
ja vaikuttamisen perusteista säädetään
perustuslaissa. Osallistumista kunnalliseen päätöksentekoon
koskevat yleiset säännökset on koottu
kuntalakiin (365/1995). Edellä mainitulla
kuntalain muutoksella (laki 578/2006)
on osaltaan parannettu kunnan asukkaiden osallistumismahdollisuuksia
ja vahvistettu kunnallista demokratiaa. Yleiseen hallinto-oikeudelliseen
lainsäädäntöön, esimerkiksi
hallintolaki (434/2003), laki viranomaisten
toiminnan julkisuudesta (621/1999) ja
kielilaki (423/2003), sisältyy
useita kansalaisten osallistumismahdollisuuksia ja tiedonsaantia
turvaavia säännöksiä. Eri hallinnonalojen
erityislainsäädäntöön,
esimerkiksi ympäristölainsäädäntöön,
sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöön
sekä koulutuksen lainsäädäntöön,
sisältyy kuulemista, osallistumista ja vaikuttamista koskevaa
merkittävää sääntelyä.
Tammikuussa 2006 tuli voimaan uusi nuorisolaki (72/2006),
jonka yhtenä tarkoituksena on edistää nuorten
aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistamista.
Valiokunnan mielestä olennaista on pyrkiä kehittämään
hallinnon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä edistäviä menettelytapoja
ja toimenpiteiden arviointia kaikilla hallinnon tasoilla. Valiokunta
korostaa kunnallisen itsehallinnon mukaisesti, että kuntien
valtuustojen vastuulla on se, miten paikallisella tasolla kunnissa
otetaan huomioon kuntalain tarjoamat mahdollisuudet kuntalaisten
vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen myös
kuntavaalien välillä. Osallisuuden kehittämistyön
tukemiseksi on tärkeää luoda hyviä käytäntöjä ja
seurantamittareita osallisuuden parantamiseksi.
Tässä yhteydessä valiokunta viittaa
myös kuntalain muuttamista koskevasta esityksestä antamaansa
mietintöön (HaVM 6/2006 vp — HE 8/2006
vp), jossa se painotti informaation ja tiedonkulun merkitystä kunnallisen
päätöksenteon kannalta sekä valtuuston
työskentelyn tehostamiseksi että kunnan asukkaiden
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteuttamiseksi. Edelleen
on tärkeää myös kehittää keinoja,
joilla voidaan edistää kuntalaisten osallistumista luottamustehtävien
hoitoon.
Valtionhallinnon osalta annetun selvityksen mukaan tietoa ministeriöiden
hankkeista on saatavissa hankerekisteristä lähes
kaikista ministeriöistä hyvin kattavasti. Käynnissä olevien
hankkeiden osalta hyödynnetään verkkotiedottamista
laajemminkin. Valmisteilla olevista esityksistä järjestetään
lausuntokierroksia ja lausuntoyhteenvetoja julkaistaan hankerekisterissä ja
ministeriöiden verkkosivuilla. Kuulemisten onnistumisen
arviointia ei juuri ole. Henkilöstön koulutusta
kansalaisten kuulemiseen on joillain ministeriöillä säädösvalmistelukoulutuksen
yhteydessä. Muutoin asiasta on tiedotettu henkilöstölle
ministeriöissä kansalaisjärjestö-
ja sidosryhmästrategioiden laatimisen yhteydessä.
Valiokunta on osallisuusselonteon yhteydessä pitänyt
perusteltuna poliittisten päättäjien, hallinnon
ja kansalaisten keskinäisen vuorovaikutuksen lisäämistä ja
todennut, että vuoropuhelun vahvistamisessa on kysymys
sekä käytännön toimintamuotojen
kehittämisestä että kansalaisten mielenkiinnon
herättämisestä osallistumiseen ja vaikuttamiseen.
Kansalaisaktiivisuuden hyödyntämiseksi tulee kiinnittää huomiota siihen,
että kansalaiset saavat tietoa hallinnossa vireille tulevista
asioista ja niiden käsittelystä. Samalla on tarpeen
kehittää tiedonkeruu- ja palautejärjestelmiä,
jotta mielipiteiden välittymistä hallintoon voidaan
edistää. Tärkeää on
myös kehittää koulutuksella ja muin tavoin
päätöksentekijöiden ja hallinnon
henkilöstön valmiuksia vuorovaikutukseen ja osallisuuskäytäntöjen
soveltamiseen. Valiokunnan mielestä osallistuminen ja osallisuustavoitteiden
asettaminen ja seuraaminen tulisi nähdä osana
hallinnon vakiintunutta toimintaa. Nämä näkökohdat
ovat tärkeitä sekä valtionhallinnon että kunnallishallinnon osalta.
Tässä yhteydessä valiokunta toteaa,
että oikeusministeriö on 23.10.2006 asettanut
osana kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa hankkeen parantamaan
kansalaisten ja hallinnon vuorovaikutusta. Hankkeen tavoitteena
on kehittää osallistuvaa demokratiaa ja luoda
yhteyksiä kansalaisten, päätöksenteon
ja hallinnon välille. Avainkysymyksenä on kansalaisten
mahdollisuus osallistua päätöksenteon
ja virkamiesvalmistelun prosesseihin ja vaikuttaa niihin. Tätä pyritään
parantamaan luomalla uusia mahdollisuuksia osallistua, tulla kuulluksi
ja vaikuttaa sekä vahvistamalla hallinnon kykyä vastata
kansalaisten odotuksiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kansalaisvaikuttamisen näkökulma
on läpäisyperiaatteella mukana suurissa hallinnon
kehittämishankkeissa. Osallisuuteen ja vaikuttamismahdollisuuksiin
on tarpeen kiinnittää huomiota sekä hankkeiden
prosesseissa että hankkeiden tuloksena syntyvissä uusissa
malleissa ja rakenteissa. Tältä osin valiokunta
viittaa esimerkiksi hallintoselosta antamaansa mietintöön
(HaVM 2/2006 vp— VNS
2/2005 vp). Mietinnössään
valiokunta on muun muassa korostanut kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
olennaisena osana kunnallisen kansanvaltaisen päätöksentekojärjestelmän vahvan
aseman turvaamista.
Valiokunta tähdentää, että osallistumismuotojen
kehittämisellä tulee vahvistaa kaikkien osallistumisen
edellytyksiä. On tärkeää, että kehitetään
sekä perinteisiä että uusia osallistumisen
ja vaikuttamisen kanavia. Esimerkiksi verkkovaikuttamisen mahdollisuuksista
on jo saatu jonkin verran kokemuksia. Toiminnan kehittämisen
ja verkkopalveluja täydentävien välineiden
käytön suhteen on tarpeen huolehtia asianmukaisista
voimavaroista ja toiminnan koordinoinnista ja ylläpidosta.
Samalla on tärkeää kiinnittää huomiota
siihen, etteivät uudet keinot johda siihen, että jotkut
kansalaisryhmät etääntyvät entisestään.
Eri ryhmien, esimerkiksi nuorten, ikääntyvien,
vammaisten, maahanmuuttajien ja muiden ryhmien, huomioon ottamiseksi
tarvitaan myös erilaisia toimenpiteitä.
Valiokunta tähdentää viitaten myös
osallisuusselonteosta antamaansa mietintöön demokraattisen
toiminta- ja hallintojärjestelmän tulevaisuuden
kannalta yhtenä ydinkysymyksenä lasten ja nuorten
osallistumismahdollisuuksia ja kasvamista aktiivisiksi kansalaisiksi.
Osallisuushankkeessa kehitetyistä erilaisista toimintamalleista,
esimerkiksi paikallisista nuorten valtuustoista ja parlamenteista
on saatu hyviä kokemuksia. Edellä mainittu uusi
nuorisolaki vahvistaa osaltaan osallisuuden edistämisen
edellytyksiä. Valiokunta tähdentää sellaisten
osallisuuden muotojen kehittämistä, jotka tukevat
pitkäjänteistä aktiiviseksi kansalaiseksi
kasvamista ja kasvattamista ja jotka houkuttelevat nuoria aktivoitumaan
itseään koskevaan ja myös muuhun päätöksentekoon.
Keskeinen asema on niin kodilla ja koululla kuin koko yhteiskunnalla.
Yhteistyöllä nuorten kanssa toimivien järjestöjen
ja muiden toimijoiden kanssa voidaan edistää yhteisöllisyyttä ja
parantaa nuorten luottamusta omiin vaikutusmahdollisuuksiin.
Valiokunta on hallintoselon johdosta antamassaan mietinnössä korostanut
muiden seikkojen ohella tarvetta selvittää todellisen
sähköisen äänestämisen
mahdollisuudet. Valiokunta toteaa myönteisenä,
että vuoden 2007 alusta tulee voimaan määräaikainen
vaalilain muutos (880/2006), jonka perusteella äänestyspaikalla tapahtuvaa
sähköistä äänestämistä kokeillaan vuoden
2008 kunnallisvaaleissa kolmessa Uudenmaan vaalipiirin kunnassa,
Karkkilassa, Kauniaisissa ja Vihdissä. Kokeilun piiriin
kuuluvien kuntien äänioikeutetut voivat äänestää sähköisesti
kyseisten kuntien yleisissä ennakkoäänestyspaikoissa
ja vaalipäivän äänestyspaikoissa.
Myös sähköistetyissä äänestyspaikoissa äänestäjä voi
halutessaan edelleen äänestää perinteiseen
tapaan äänestyslipulla. Sähköinen äänestys
ei ole käytettävissä laitos- ja kotiäänestyksessä.
Kokeilu on voimassa vuoden 2008 loppuun.
Lopuksi valiokunta toteaa, että osallisuus on moninaista
ja sillä on erilaisia ulottuvuuksia. Jokaista lähellä on
arkielämän osallisuus ja vaikuttaminen lähiympäristöön.
Kansalaisvaikuttamista tapahtuu suoran osallistumisen muodossa ja edustuksellisen
osallisuuden välityksellä. Kansalaisjärjestöt
ovat merkittäviä kansalaisvaikuttamisen kanavia.
Kansallisissa puitteissa tapahtuvan osallistumisen oheen on tullut
toimiminen EU-kansalaisena. Osallisuudella on myös globaali
ulottuvuus.
Osallisuuden ja kansalaisvaikuttamisen edistäminen
on ajankohtainen asia myös kansainvälisesti tarkasteltuna.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2007 alussa käynnistyy
OECD:ssä uudelleen työ kansalaisvaikuttamisen
edistämiseksi. OECD-työryhmän teemakokous
on tarkoitus järjestää Suomessa helmikuussa
2007. Valiokunta tukee Suomen tavoitteita toimia työssä aktiivisesti.