Yksityiskohtaiset perustelut
1 a ja 4 §.
Valiokunta katsoo, että 1 a §:n 3 momentin
ja 4 §:n 9 kohdan muuttaminen lakialoitteessa LA
144/2002 vp ehdotetulla tavalla selkeyttää voimassa
olevaa lainsäädäntöä.
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä tältä osin
lakialoitteen mukaisessa muodossa.
Valiokunta ehdottaa 1 a §:n 5 momentin muuttamista
siten, ettei INTERREG-ohjelmien päätöksentekomenettelyn
muuttaminen ulotu myös innovatiivisiin toimiin. Valiokunnan
ehdottama muutos on luonteeltaan tekninen, ja sen osalta viitataan
lisäksi jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa lausuttuun.
21 a ja 21 b §.
Hallintokomitean tehtävistä säädetään
21 a ja 21 b §:ssä. INTERREG- ja URBAN-yhteisöaloiteohjelman
toimeenpanoa varten on 21 a §:n mukaan hallintokomitea,
jonka asettaa sisäasiainministeriö. Voimassa olevan lain
21 b §:ssä säädetään
hankkeiden rahoitukseen liittyvistä hallintokomitean tehtävistä ja hallintokomitean
päätöksenteosta.
Lakialoitteissa hallintokomitean päätöksentekoa
ehdotetaan muutettavaksi siten, että päätöksenteossa
ei enää vaadita yksimielisyyttä, vaikka
siihen onkin ensisijaisesti pyrittävä. Jos päätöstä ei
voida tehdä yksimielisesti, aloitteissa ehdotetaan, että päätökseksi
tulee se mielipide, jota kaksi kolmannesta äänestäneistä on
kannattanut. Yksimielisyyden vaatimuksesta ei kuitenkaan voida poiketa,
jos ohjelmaa toteutetaan usean jäsenvaltion alueella.
Lakialoitteiden tarkoituksena on estää, että hallintokomitean
yksittäinen jäsen voisi kielteisellä kannanotollaan
ehkäistä minkä tahansa, hyvänkin,
hankehakemuksen etenemisen, mikä voisi estää tehokkaan
ja tuloksellisen hankekäsittelyn.
Valiokunta toteaa, että hallintokomitea käsittelee
kaikki ohjelmassa rahoitettavat hankkeet. Hallituksen esityksessä laiksi
rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista annetun lain
muuttamisesta (HE 179/2000 vp) todetaan, että hallintokomitean
myönteinen päätös edellyttää,
että kansallisen vastinrahoituksen myöntävä viranomainen
on varmistanut hankkeen kansallisen julkisen rahoitusosuuden. Muussa tapauksessa
hallintokomitean päätös on kielteinen.
Kansallisella rahoittajalla ei siten ole jälkikäteistä veto-oikeutta
hankkeen rahoittamiseen hallintokomitean päätöksen
jälkeen. Äänestysmenettely ei voi johtaa
siihen, että hanke rahoitetaan, jos kansallisen vastinrahoituksen
myöntävä viranomainen on kieltäytynyt
rahoittamasta sitä. Äänestys voi hallintokomiteassa
koskea ainoastaan sellaisia hankkeita, joita kansallinen rahoittaja
on puoltanut.
URBAN-yhteisöaloiteohjelmassa noudatettavasta päätöksentekomenettelystä säädetään
rakennerahastolain 21 b §:n 2 momentissa. Lakialoitteet
koskisivat siten myös URBAN-ohjelmaa, vaikka valiokunnan
käsityksen mukaan tämä ei ole ollut tarkoituksena.
Rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista annetun
lain 1 a §:n 5 momentin nojalla myös innovatiivisiin
toimiin sovelletaan, mitä INTERREG-yhteisöaloiteohjelmasta
on säädetty. Tästä seuraa, että lakialoitteisiin
sisältyvä ehdotus koskisi myös innovatiivisia
toimia. Tarkoituksena ei kuitenkaan näytä olleen
puuttua innovatiivisten toimien päätöksentekomenettelyyn.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa 1 a §:n
5 momentin muuttamista.
Säädösteknisesti valiokunta ehdottaa
lakialoitteissa tavoitellun sääntelyn
toteuttamista siten, että 21 a §:ään
otetaan uusi 5 momentti, jonka mukaan hallintokomitean päätökset
tehdään yksimielisesti. Lakialoitteisiin sisältyvän 21 b §:n
2 momentin valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
näin kuuluvana: "Poiketen 21 a §:n 5 momentissa
säädetystä niissä INTERREG-yhteisöaloiteohjelmissa,
joiden alueella Suomi on ainoa Euroopan unionin jäsenvaltio,
hallintokomitean hanketta koskevaksi päätökseksi
tulee se mielipide, jota kaksi kolmannesta äänestäneistä on
kannattanut."
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että 21 b §:ään otetaan
uusi 3 momentti, jonka mukaan hallintokomitean kannanottoa koskeviin
päätöksiin ei voida erikseen hakea muutosta
valittamalla. Tämä ehdotus sisältyy lakialoitteessa LA 144/2002
vp 21 b §:n 2 momenttiin.
Valiokunta toteaa, että INTERREG-yhteisöaloiteohjelmat
ovat luonteeltaan valtioiden rajat ylittävää yhteistyötä.
Tällaisessa yhteistyössä ei voi tulla
kysymykseen sellainen päätöksentekomenettely,
jossa on vaarana toisen valtion yhteistyökumppanin joutuminen
vähemmistöön. Tämän
vuoksi valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että äänestysmenettely voi koskea vain Suomen
edustajia hallintokomiteassa. Suhteessa toisen valtion edustajiin
on toimittava yksimielisesti. Lisäksi valiokunta katsoo,
että äänestyksen varalta tulee luoda
menettelyt, joilla yhteistyö toisen valtion edustajien
kanssa voidaan turvata. Menettelyt voitaisiin sisällyttää hallintokomitean
työjärjestykseen. Luonnollisesti myös
kansallisessa kannan muodostuksessa tavoitteena on yksimielinen
kanta toteutettavaan hankkeeseen.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta ehdottaa, että laki tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta
2003.