Perustelut
Esitetyllä kotikuntalain 4 §:n muutoksella
on tarkoitus säännellä nykyistä täsmällisemmin
ja kattavammin maahanmuuttajan kotikunnan saamisen perusteet. Kotikuntalaki
on yleislaki, jota sovelletaan maistraattien lisäksi itsenäisesti myös
muualla julkishallinnossa. Maistraatin tekemä kotikuntaratkaisu
ei oikeudellisesti sido muiden hallinnonalojen viranomaisia, mutta käytännössä maistraatin
ratkaisulla on kuitenkin huomattava tosiasiallinen merkitys. Sääntelyn täsmentämisellä
pyritään
yhtenäistämään säännöstä soveltavien
maistraattien ja muiden viranomaisten tulkintalinjaa niiden tehdessä kotikuntaa
koskevia ratkaisuja sekä parantamaan maahanmuuttajien tasapuolista
kohtelua näissä tilanteissa. Valiokunta pitää tavoitteita
kannatettavina. Samalla on huomattava, että kotikuntalaissa ei
säädetä henkilöiden oikeudesta
julkisiin palveluihin tai aseteta häntä koskevia
julkisoikeudellisia velvoitteita, vaan palvelujen saamisen ja julkisoikeudellisten
velvoitteiden asettamisen edellytykset määräytyvät
erityislainsäädännön mukaisesti.
Kotikunnan saamisen edellytyksiä yhdenmukaistetaan
asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain säännösten
kanssa. Eräitä eroavaisuuksia edelleen jää asumisen
arvioinnin osalta kuntien tarjoamien palveluiden ja Kansaneläkelaitoksen
hoitamien etuuksien eroihin liittyen. Ulkomaan kansalaisen kotikunnan
saamisen edellytykset sidotaan nykyistä kiinteämmin
hänelle myönnetyn oleskeluluvan sisältöön.
Valiokunta toteaa myönteisenä, että myös
tilapäisen oleskeluluvan haltijalla, esimerkiksi opiskelijalla
ja ulkomaalaislain 51 §:n perusteella oleskelevalla, on
laissa säädetyin edellytyksin mahdollisuus saada kotikunta
Suomesta. Esityksellä tuetaan osaltaan myös hallituksen
maahanmuuttopoliittiseen ohjelmaan sisältyviä työperusteisen
maahanmuuton edistämistavoitteita.
Tilapäisen oleskeluluvan yhteydessä henkilön
asumisen vakinaisuutta osoittavana seikkana otetaan huomioon muun
muassa se, että henkilöllä on voimassa
oleva työsopimus tai muu siihen rinnastettava selvitys
Suomessa tehtävää vähintään
kaksi vuotta kestävää työtä tai
opiskelua varten. Säännös selkeyttää maistraattien
tulkintalinjaa ja parantaa opiskelijan asemaa erityisesti terveyspalveluiden
saamisessa. Kotikunta kunnassa sisältyy myös äänioikeuden
edellytyksiin kunnallisvaaleissa. Lisäksi maistraattien
tulkintojen yhdenmukaistaminen edistää ulkomaalaisten
tutkinto-opiskelijoiden yhdenvertaisuutta suhteessa muihin ulkomaalaisiin
opiskelijoihin eri puolilla maata sekä suhteessa suomalaisiin
opiskelijoihin. Nyt käsiteltävällä esityksellä on
yhtymäkohta eduskunnassa samanaikaisesti käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen HE 277/2006 vp ulkomaalaislain
46 §:n muuttamisesta.
Esityksellä on arvioitu olevan ensisijaisesti kuntataloudellisia
vaikutuksia. Muutoksesta ei automaattisesti seuraa kotikuntaoikeutta.
Kotikuntalain perusteella tehdyillä ratkaisuilla vaikutetaan
osittain ja välillisesti julkisten palveluiden käytöstä aiheutuvien
menojen syntymiseen ja niiden kattamista koskevaan vastuuseen. Erityisesti
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kysynnän ja tarpeen
on arvioitu kasvavan. Saadun selvityksen mukaan esitetyt muutokset
eivät sinänsä lisää opetustoimen
kustannuksia, koska opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmässä ulkomaalaisten
opiskelijoiden opiskelusta aiheutuvat kustannukset sisältyvät
kokonaiskustannuksiin. Sen sijaan muutokset heijastuvat menojen
jakautumiseen valtion ja kuntien välillä perusopetuksen
jälkeisessä koulutuksessa. Opiskelijoiden kotikunta
ei vaikuta yliopistoille kohdennettavan rahoituksen määräytymiseen.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa taloudellisia suhteita
koskeva lähtökohta on, ettei valtion ja kuntien
välistä kustannustenjakoa muuteta. Esitetystä kotikuntalain
muutoksesta aiheutuvat taloudelliset vaikutukset riippuvat monista erilaisista,
myös yksilötason tekijöistä,
minkä johdosta kovin yksityiskohtaisia arvioita ei ole mahdollista
tehdä. Muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia
vaikutuksia. Asiassa on esitetty kuitenkin erilaisia näkökulmia,
ja valiokunta katsoo, että kotikuntalain muutoksesta aiheutuvia
vaikutuksia on syytä seurata ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin
rahoitussuhteen korjaamiseksi.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.