Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksessä ehdotetaan valtion virkamieslakiin (750/1994)
            useita eri aihepiirejä koskevia muutoksia. Lisäksi
            nykyisin asetuksella säädettyjä asioita
            nostetaan lain tasolle. Hallintovaliokunta pitää tärkeänä sitä,
            että viran hakumenettelyjä koskevista pääsäännöistä säädetään
            tästedes laissa. Myös perustuslakivaliokunta on
            todennut pitävänsä valtion virantäyttöä koskevan
            sääntelyn kannalta perusteltuna, että virantäyttöä koskeva
            pääsääntö viran haettavaksi
            julistamisesta säädetään lain
            tasolla (PeVL 19/2011 vp).
         
         
         Valtion virkamiesten muutoksenhakua ja muutoksenhaun rajoituksia
            koskevat säännökset ehdotetaan siirrettäväksi
            kokonaisuudessaan virkamieslakiin. Lisäksi laissa mahdollistetaan muutoksen
            hakeminen tuotannollisista ja taloudellisista syistä tehtyyn
            irtisanomispäätökseen vasta irtisanomisajan
            päätyttyä. Näin voidaan irtisanomisaikana
            tapahtuneet olosuhteiden muutokset ottaa huomioon arvioitaessa irtisanomista koskevan
            valituksen tekemistä.
         
         
         Uutena asiana myös säädettäisiin
            virkaehtosopimuksen ulkopuolella olevan virkamiehen oikeudesta tehdä oikaisuvaatimus
            taloudellista etuutta koskevassa asiassa ja hakea oikaisuvaatimuksen
            johdosta annettuun päätökseen muutosta
            valittamalla silloin, kun virkamies ei voi saattaa asiaa työtuomioistuimen
            ratkaistavaksi. Ehdotuksen taustalla ovat apulaisoikeuskanslerin ratkaisut,
            joissa on kiinnitetty huomiota järjestäytymättömän
            virkamiehen lakisääteisten oikeussuojakeinojen
            puutteellisuuteen. Nyt tehty ehdotus vastaa nykyistä oikeuskäytäntöä.
            Valiokunta toteaa, että sääntely selkeyttää lainsäädäntöä ja
            parantaa virkamiehen oikeusturvaa.
         
         
         Lisäksi valtion ylimmän johdon asemaa yhtenäistetään.
            Ehdotukset ylimmän johdon asemasta koskevat noin 110:tä ylimmän
            johdon virkaa. Esityksen mukaan ylimmän johdon virkaan
            nimitetään pääsääntöisesti
            viiden vuoden määräajaksi. Lisäksi
            ehdotetaan säännöksiä muun muassa
            ylimmän johdon yhteisistä kelpoisuusvaatimuksista.
            Tavoitteena on, että uudistuksen piiriin kuuluvat virkamiehet
            muodostavat nykyistä selkeämmin valtionhallinnon
            yhteisen voimavaran. Säännöksillä pyritään
            edistämään valtion kykyä työnantajana
            rekrytoida päteviä johtajia, johdon liikkuvuutta
            ja käytettävyyttä valtionhallinnon eri
            tehtävissä sekä yhtenäistä johtamiskulttuuria
            valtionhallinnossa.
         
         
         Valiokuntakäsittelyn aikana on käynyt ilmi, että esitykseen
            sisältyvä ehdotus virkamiehen kanssa tehtävästä sopimuksesta
            rajoittaa virkamiehen siirtymistä toisiin tehtäviin
            valtionhallinnon ulkopuolelle (ns. karenssisopimus) vaatii vielä jatkovalmistelua.
            Tästä syystä hallintovaliokunta ehdottaa
            yksityiskohtaisista perusteluista tarkemmin ilmenevin tavoin, että säännöstä ei
            tässä yhteydessä säädettäisi.
         
         
         Säännösten soveltaminen Ahvenanmaan
            maaherraan
         
         
         Valiokuntakäsittelyn yhteydessä on noussut esiin
            kysymys valtion virkamieslain säännösten soveltamisesta
            Ahvenanmaan maaherraan.
         
         
         Valtion viranomaisten ja virkamiesten valtuudet Ahvenanmaan
            maakunnassa noudattavat Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991)
            mukaista toimivallan jakoa. Ahvenanmaan maaherralla on maakunnassa
            erityisasema, jolla on kansainvälisoikeudellinen tausta.
            Itsehallintolain 4 §:n mukaan maaherra edustaa maakunnassa
            Suomen hallitusta. Itsehallintolain 14 §:n mukaan maakuntapäivät
            avaa tasavallan presidentti tai tasavallan presidentin puolesta
            maaherra. Maaherra antaa maakuntapäiville presidentin esitykset
            ja tiedonannot. Maaherra vaalii Ahvenanmaan maakunnan ja valtakunnan
            keskinäisiä hyviä suhteita. Maaherran
            erityistehtäviin kuuluu puheenjohtajana toimiminen Ahvenanmaan
            valtuuskunnassa, joka on osaksi Ahvenanmaan maakuntapäivien
            ja osaksi Suomen hallituksen valitsemista jäsenistä koostuva
            oikeudellinen toimielin. Ahvenanmaan valtuuskunnan tehtävistä säädetään
            itsehallintolain 56 §:ssä.
         
         
         Itsehallintolain 52 §:n mukaan maaherraksi nimitetään
            henkilö, jolla on tarpeelliset edellytykset hoitaa hyvin
            maakunnan hallintoa sekä valvoa valtion turvallisuutta.
            Tasavallan presidentti nimittää maaherran sovittuaan
            asiasta maakuntapäivien puhemiehen kanssa. Jollei yksimielisyyttä saavuteta,
            presidentti nimittää maaherran maakuntapäivien
            ehdolle asettamasta viidestä henkilöstä.
            Itsehallintolain 30 §:n mukaan täytettäessä valtion
            virkaa maakunnassa on annettava erityistä merkitystä maakunnan olojen
            tuntemukselle tai sille, että asianomainen asuu maakunnassa.
            Itsehallintolaki ei sisällä erityissäännöksiä maaherran
            viran julistamisesta haettavaksi tai kyseisen viran täyttämisestä haettavaksi
            julistamatta.
         
         
         Aluehallintovirastoista annetun lain (896/2009)
            16 §:ssä säädetään
            valtion aluehallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa. Pykälän mukaan
            Ahvenanmaan maakunnassa on laissa tarkoitettuna valtionhallinnon
            viranomaisena Ahvenanmaan valtionvirasto, jota johtaa maaherra.
            Virasto hoitaa sellaisia lain 4 §:ssä tarkoitettuja
            tehtäviä, jotka Ahvenanmaan itsehallintolain mukaan
            kuuluvat valtakunnan toimivaltaan. Viraston tehtävistä on
            muutoin voimassa, mitä niistä erikseen säädetään.
            Pykälän 3 momentin mukaan Ahvenanmaan valtionviraston johtajana
            toimivasta maaherrasta säädetään
            Ahvenanmaan itsehallintolaissa.
         
         
         Ahvenanmaan itsehallintolain esitöissä (HE 73/1990
               vp) sekä valtioneuvoston oikeuskanslerin ratkaisussa
            14.1.1999 on käsitelty kysymystä Ahvenanmaan maaherran
            nimittämiseen sovellettavasta lainsäädännöstä ja
            nimittämismenettelystä. Nyt ehdotetun virkamieslain muutoksen
            käsittelyn yhteydessä on osoittautunut tarpeelliseksi
            selvittää, mikä on Ahvenanmaan maaherran
            viran asema valtion ylimmän johdon virkana aluehallintouudistuksen
            tultua voimaan vuoden 2010 alusta ja mitä sääntelyä Ahvenanmaan
            maaherraan sovelletaan.
         
         
         Valtioneuvosto on asettanut parlamentaarisen komitean uudistamaan
            Ahvenanmaan itsehallintolakia. Komitean tehtävänä on
            ehdottaa yhteiskunnallisen kehityksen perustelemia muutoksia itsehallintojärjestelmään
            ja itsehallintolakiin ja laatia ehdotus itsehallintoa koskevaksi nykyaikaiseksi
            lainsäädännöksi. Valiokunnan saaman
            tiedon mukaan kysymys Ahvenanmaan maaherran asemasta on mahdollista
            ottaa käsiteltäväksi komitean työssä.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki valtion virkamieslain muuttamisesta
         
         8 d §.
         
         Esityksessä ehdotetaan, että tiedot valtion ylimpien
            virkamiesten sidonnaisuuksista ja sivutoimista voidaan julkaista
            yleisessä tietoverkossa siltä osin kuin ne ovat
            julkisia. Pykäläehdotus liittyy lain 8 a §:ään,
            joka sisältää säännökset
            valtion ylimmän virkamiesjohdon sidonnaisuustietojen sekä sivutoimilupaa
            ja -ilmoitusta koskevien tietojen ilmoittamisesta asianomaiselle
            viranomaiselle. Asianomainen viranomainen on useimmissa tapauksissa
            hallinnonalan ministeriö, joka toimii virkamiehen työnantajana.
            Tiedot sisältyvät näin ollen pääsääntöisesti jo
            nykyisin asianomaisen ministeriön sähköiseen
            tai ei-sähköiseen henkilörekisteriin,
            joiden osalta tulevat noudatettaviksi henkilötietojen suojaa
            koskevat säännökset. Säännöksen
            sanamuoto "voidaan julkaista" liittyy selvityksen mukaan
            ennen kaikkea siihen, että tietojen julkaiseminen yleisessä tietoverkossa
            edellyttää käytännössä vielä tietoteknisen
            ratkaisun rakentamista, minkä kestoa on vaikea arvioida.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että valtion ylimmän virkamiesjohdon sidonnaisuustiedot
            sekä sivutoimilupaa ja -ilmoitusta koskevat tiedot julkaistaan yleisessä tietoverkossa,
            ja kiirehtii tarvittavia tietoteknisiä ratkaisuja.
         
         
         Valiokunta katsoo, että 1 momenttia on kuitenkin
            tarpeellista täsmentää ja selkeyttää suhteessa
            viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin (621/1999,
            jäljempänä julkisuuslaki) ja muotoilla
            uudelleen siten, että tiedot ovat julkaistavissa yleisen
            tietoverkon kautta, jollei salassapitosäännöksistä muuta
            johdu.
         
         
         Pykälän 2 momentin mukaan asianomainen viranomainen
            vastaa 1 momentissa tarkoitettujen tietojen ajantasaisuudesta. Jo
            nykyisen lain mukaan virkamiesten on viivytyksettä ilmoitettava
            lain 8 a §:ssä tarkoitetuissa tiedoissa tapahtuneet
            muutokset ja niissä havaitut puutteet sekä muutenkin
            annettava vastaava selvitys asianomaisen viranomaisen sitä pyytäessä.
            Tällä pyritään osaltaan turvaamaan
            rekisteritietojen ajantasaisuutta. Nyt ehdotetun 8 d §:n
            2 momentissa on kysymys viranomaisen velvollisuudesta huolehtia
            siitä, että yleisillä verkkosivuilla
            julkaistut tiedot ovat ajantasaiset. Yksityiskohtaisten perustelujen
            mukaan tämä tarkoittaa muun muassa sitä,
            että muuttuneet tiedot päivitetään viivytyksettä.
            Asianomainen viranomainen vastaa myös siitä, että tiedot
            poistetaan tietoverkosta sen jälkeen, kun sivutoimi on
            päättynyt. Valiokunta toteaa, että myös
            viimeksi mainitun asian on aiheellista ilmetä pykälätekstistä,
            ja ehdottaa tätä koskevan säännöksen
            lisäämistä 2 momenttiin.
         
         
         Lisäksi valiokunta pitää tarpeellisena,
            että 3 momentissa tarkoitettua asetuksenantovaltuutta täsmennetään
            maininnalla siitä, minkä tietojen julkaisemisesta
            siinä on kysymys. Selvityksen mukaan asetuksenantovaltuuden
            tarkoituksena on ollut varautua mahdollisiin teknistä järjestelmää rakennettaessa
            ilmeneviin sääntelytarpeisiin. Koska alemmanasteisen
            sääntelyn tarpeet eivät ole vielä tarkentuneet,
            valiokunta ehdottaa, että sanamuoto muutetaan muotoon "voidaan
            antaa".
         
         
         44 a §.
         
         Pykälässä on esitetty säädettäväksi
            viranomaisen mahdollisuudesta sopia sopimuksella määräajasta,
            jonka aikana rajoitetaan virkamiehen oikeutta siirtyä toiseen
            palvelussuhteeseen tai tehtävään valtionhallinnon
            ulkopuolelle taikka aloittaa elinkeinon- tai ammatinharjoittaminen
            tai ansiotoimintaan rinnastettava muu toiminta. Tämä karenssisopimus
            tehtäisiin pääsääntöisesti
            ennen nimittämistä, mutta tarvittaessa myös
            virkasuhteen aikana, ennen kuin virkamies aloittaa tehtävissä,
            jotka edellyttävät rajoitusajasta sopimista. Yksityiskohtaisten
            perustelujen mukaan karenssisopimuksen tekemistä ja sen
            asettamista nimittämisen tai uusissa tehtävissä aloittamisen
            edellytykseksi tulisi harkita erityisesti, jos virkamiehen tulevissa
            tehtävissä työskenneltäisiin
            valtion tai yritystoiminnan kannalta erityisen arkaluonteisten tietojen parissa.
         
         
         Karenssimenettelyllä pyritään turvaamaan esimerkiksi
            erityisen merkittäviä virka- ja liikesalaisuuksia.
            Karenssimenettelyllä suojataan lisäksi yleistä etua
            ja luottamusta virkatoiminnan puolueettomuuteen. Sillä rajoitetaan
            myös mahdollista korruptiota siirtymistilanteissa. Karenssimenettelylle
            on siten olemassa varsin painavat perusteet. Valiokunta kuitenkin
            katsoo, että ehdotetun pykälän säännökset,
            etenkin karenssin sisältöä, puitteita
            ja laajuutta määrittelevät säännökset,
            ovat siinä määrin väljiä ja
            tulkinnanvaraisia, ettei niiden voida katsoa täyttävän
            sääntelyltä edellytettävän
            täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimuksia.
            Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että asia
            vaatii vielä jatkovalmistelua, johon valiokuntakäsittelyn yhteydessä ei
            ole ollut mahdollisuuksia. Näistä syistä valiokunta
            ehdottaa pykälän poistamista lakiehdotuksesta.
            Jatkovalmistelussa tulee ottaa huomioon, että säännöksiä voidaan
            soveltaa myös muussa julkishallinnossa ja riippumatta palvelussuhteen
            oikeudellisesta muodosta, ja arvioida sääntelyä myös
            perustuslain näkökulmasta. 
         
         
         Koska valiokunta ehdottaa, ettei 44 a §:ää säädetä,
            ei myöskään ole tarvetta muuttaa 11
               luvun otsikkoa.
         
         
         65 §.
         
         Pykälän 2 momentin mukaan virkamies katsotaan
            eronneeksi aikaisemmasta virasta siitä ajankohdasta lukien,
            josta hänet on toisen kerran nimitetty määräajaksi
            johonkin ylimmän johdon virkaan. Säännöksen
            tarkoituksena on ennen kaikkea estää pitkien virkavapausketjujen
            muodostuminen. Ehdotetussa säännöksessä annettaisiin
            kuitenkin viranomaiselle mahdollisuus erityisestä syystä päättää toisin.
            Se virasto, jossa taustavirka on, voisi päättää,
            että virkamiehelle myönnetään
            edelleen virkavapautta laissa tarkoitetun määräaikaisen
            virkanimityksen jälkeen. Kysymyksessä olisi nimenomaan
            viranomaisen tarpeista lähtevä syy. Tarkoituksena
            on viranomaisen toiminnan tarpeiden turvaaminen, esimerkiksi merkittävän
            osaamisen säilyminen organisaatiossa.
         
         
         Ehdotus merkitsee muutosta nykytilaan, jossa henkilölle
            pääsääntöisesti myönnetään
            virkavapautta uuden virkanimityksen ajaksi. Valiokunta pitää ehdotuksen
            taustalla olevaa ajatusta pitkien virkavapausketjujen välttämisestä perusteltuna.
            Virkamiehen näkökulmasta huomionarvoista on se,
            että jos hänet nimitetään välittömästi
            viiden vuoden kauden jälkeen uudeksi kaudeksi johonkin
            ylimmän johdon virkaan, aikaisempi toistaiseksi voimassa
            oleva virkasuhde lakkaa pääsäännön
            mukaan suoraan lain nojalla. Virkavapauden myöntäminen
            olisi jatkossa tällaisissa tilanteissa poikkeus pääsääntöön. Myös
            menettely olisi toisenlainen. Virkamies ei tässä tapauksessa
            hakisi virkavapautta, vaan antaisi suostumuksensa sen myöntämiseen.
            Virkavapautta ei myöskään myönnettäisi
            virkamiehen itsensä aloitteesta. Toisaalta on huomattava,
            että virkamiehen tultua nimitetyksi uudelle kaudelle virkasuhde
            valtioon ei kuitenkaan pääty. Virkamiehellä ei
            myöskään ole lakisääteistä velvollisuutta
            ottaa toista viisivuotiskautta, vaan hän voi sen sijasta
            palata taustavirkaansa. Lisäksi jokainen ylimmän
            johdon virkaa hakeva henkilö tietää jo
            hakiessaan, miten palvelussuhteen jatkuvuus on toteutettu ja milloin
            virkasuhde lain mukaan katkeaa.
         
         
         Hallintovaliokunta katsoo, että ehdotettu sääntely
            on kokonaisuutena arvioiden mahdollinen ja siten hyväksyttävissä.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kyseinen 2 momentti koskee
            vain 9 a §:n 1 momentissa tarkoitettuja virkoja. Säännöstä on
            sen vuoksi syytä tältä osin tarkentaa.
         
         
         Tässä yhteydessä valiokunta toteaa
            myös lakiehdotukseen sisältyvän 9 b §:n,
            jossa säädetään mahdollisuudesta
            nimittää ylimmän johdon virkaan nimitetty
            henkilö johonkin valtionhallinnon tehtävään
            enintään kahdeksi vuodeksi ilman hakumenettelyä.
            Säännöksen tarkoituksena on turvata virkamiehelle
            mahdollisuus työskennellä valtionhallinnon palveluksessa
            tilanteessa, jossa häntä ei voida määräaikaisen
            virkakauden päättyessä heti nimittää joko
            ylimmän johdon tai muuhun hänen ammattitaitoaan
            vastaavaan soveltuvaan tehtävään virantäyttömenettelyssä. Sopivien
            tehtävien haettavana oleminen on tilannekohtaista, eikä etukäteen
            voida tietää, mitä virkoja on haettavana
            mihinkin aikaan. Säännöksen on tarkoitus
            tuoda joustoa tähän ennakoimattomissa olevaan
            välivaiheeseen. Säännöstä ei
            sovelleta virkamieheen, joka on virkavapaana toistaiseksi voimassa
            olevasta valtion virasta.
         
         
         Johtolause.
         
         Valiokunnan ehdottamista muutoksista seuraa, että myös
            lain johtolausetta on muutettava.
         
         
         5. Laki aluehallintovirastoista annetun lain 14 §:n
            muuttamisesta
         
         
         14 §. Virkojen täyttäminen.
         
         Hallituksen esityksen antamisen jälkeen eduskunta on
            hyväksynyt lain aluehallintovirastoista annetun lain muuttamisesta,
            jolla 14 §:n 1 momentissa olevat maininnat toiminnallisesta
            ohjauksesta on muutettu toimialaohjaukseksi (30/2015).
            Laki on vahvistettu 23.1.2015, ja se tulee voimaan 1.3.2015. Nyt
            käsiteltävänä olevan pykälän 1
               momentti on tarpeen yhteen sovittaa edellä mainitun
            lainmuutoksen kanssa.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan ylimmän johdon säännöksiin
            liittyen, että voimassa olevan 14 §:n 3 momentti aluehallintovirastojen
            virkojen kelpoisuusvaatimuksia koskevasta asetuksenantovaltuudesta
            poistetaan. Koska 3 momentissa valtioneuvostolle säädetty
            asetuksenantovaltuus koskee myös muiden kuin virastopäälliköiden kelpoisuusvaatimuksia,
            säännös on kuitenkin tarpeen jättää voimaan.