Tämä on rinnakkaislakialoite hallituksen
esitykselle HE 199/2010 vp.
Yksityisillä jätehuoltoyrityksillä on
ollut merkittävä rooli maamme jätehuollon
kehittämisessä. Yksityiset yritykset ovat huolehtineet
jätteiden keräyksestä ja kehittäneet
hyvin tehokkaita tapoja kierrättää jätettä.
Kunnat ovat perustaneet vastuullaan olevia jätteitä varten
kunnallisia jäteyhtiöitä. Ne ovat vastaavasti
huolehtineet kaatopaikoista, minne yksityiset yritykset ovat jätehuollon
etusijajärjestyksen viimeisimpänä keinona
vieneet jätteet, joita ei ole voitu muutoin käsitellä.
Nyt, kun jätteiden sijoittamista kaatopaikoille on rajoitettu,
kunnalliset jäteyhtiöt ovat ottaneet vastuulleen
niiden polttamisen ns. massapolttolaitoksissa. Kuntien tehtävänä on
ollut valvoa, että yksityiset jätehuoltoyritykset
ja kuntien perustamat jäteyhtiöt ovat noudattaneet
annettuja lakeja ja määräyksiä.
Hallituksen esityksessä HE 199/2010 vp jätelain
6 ja 32 §:ssä siirretään
kaikki jätehuoltovastuu asuinkiinteistöissä,
yksityisissä ja julkisissa terveys- ja sosiaalipalveluissa
sekä koulutustoiminnassa syntyneestä jätteestä sekä kaikessa
julkisessa toiminnassa syntyneestä jätteestä kunnan
vastuulle. Kunnille ollaan antamassa myös muita etuoikeuksia
jätehuoltopalvelujen tarjoamisessa. Vastaavasti, mikäli
kunnat ja kaupungit haluaisivat jatkaa hyvää yhteistyötään
yksityisten jätehuoltoyritysten kanssa, 39 , 42 ja 45 § aiheuttavat
lisää hallinnollista työtä kaupungeille
ja kunnille.
Mikäli laki toteutuu hallituksen esittämässä muodossa,
tuloksena on, että kunnat ja kaupungit joutuvat mahdottomien
hallinnollisten vaatimusten eteen. Näin on varsin mahdollista,
että 149 §:ssä määrätyn
siirtymäajan aikana ns. sopimusperusteiset kunnat velvoitteidensa
pakottamina lopettavat yhteistyön yksityisten jäteyritysten
kanssa ja omien hallinnollisten resurssien loppuessa liittyvät
alueen kunnalliseen jäteyhtiöön.
Tämän varmistaa se, että saman pykälän mukaan
vain yksityisten jätehuoltoyritysten tekemät sopimukset
kuntien kanssa tarkastetaan ja kunnalliset jäteyhtiöt
jätetään rauhaan. Lakiehdotus edellyttää,
että kunnallisten jäteyhtiöiden alueen
jäsenkuntien ja -kaupunkien pitää muodostaa
lakiehdotuksen 23 §:n mukaan yhteinen jätehuoltoviranomainen,
joka määrää esim. koko alueen
jätehuoltomaksut täysin itsenäisesti
ja päättää monesta muustakin
julkisen vallan käytön alaisesta asiasta. Tämä on
ristiriidassa kunnallisen itsehallinnon kanssa. Jätelailla
ei ole tarpeen säätää asioista,
joista menettelyt on säädetty jo kuntalaissa.
Lain 37 ja 78 § luovat mahdollisuuden, että jätemaksusta
tulisi tasavero jokaiselle eikä jätemaksua maksettaisi
sen mukaan, kuinka paljon jätettä jätteen
tuottaja aiheuttaa. Tämä ei edistä pyrkimystä vähentää jätettä eikä ole
ns. aiheuttamisperiaatteen mukaista.
Lain läpimeno ehdotetussa muodossa johtaa yksityisten
yritysten hoitaman kierrätyksen loppumiseen toimintaedellytysten
tultua mahdottomiksi. Yhtä toimivan kierrätyksen
rakentamiseksi kunnallisten jäteyhtiöiden tulisi
uudistaa toimintatapojaan ja tehdä huomattavia investointeja.
Tässä tilanteessa kunnallisten jäteyhtiöiden
on helpompaa laajentaa polttolaitoksia ja tehdä sopimuksia
maakunnan ylikunnallisten jätehuoltoviranomaisten kanssa
jätekuljetuksista. Seurauksena ovat Lapissa käytännöksi
tulleet monien satojen kilometrien jätekuljetukset raskaalla
välineistöllä myös muualla maassa.
Pitkät kuljetusmatkat ovat ristiriidassa hallituksen pyrkimykseen
vähentää yksityisliikenteen päästöjä.
Myös monista julkisen sektorin toimijoista, esim. sairaaloista,
on tuotu esiin, että ne haluavat jatkaa sopimusperusteista
järjestelyä yksityisen yrityksen kanssa eivätkä siirtyä kunnalliseen
järjestelmään. Yhteistyössä yksityisten
yritysten kanssa nämä julkisen sektorin toimijat ovat
tuoneet esiin, että ne pystyvät parhaiten vähentämään
syntyvää jätettä ja erittelemään
sitä kierrätykseen. Taloudellisiin seikkoihin
ei voida vedota, koska mikään tutkimus ei ehdottomasti
todista, että kunnallinen jätehuolto olisi kokonaiskustannuksiltaan
halvempi kuin yksityinen jätehuolto.
Ehdotetussa laissa on siis merkittäviä puutteita:
se johtaa tarpeettomaan byrokratiaan, rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta,
rajoittaa elinkeinovapautta määräämällä merkittävän osan
jätteistä kuntien vastuulle sekä rajoittaa omistusoikeutta
vaatimalla tiettyjä jätteen haltijoita luovuttamaan
jätteensä vain kunnan tai tuottajien järjestelmiin.
Laki (41 ja 47 §) siis estää yksityisiä jätehuoltoyrityksiä tarjoamasta
jätehuoltopalveluja kierrätyspalvelut mukaan luettuina
yksityisille talouksille ja taloyhtiöille, vaikka ne sitä haluaisivat.
37 ja 41 § taas estävät yksityisiä talouksia
ja taloyhtiöitä huolehtimasta itse jätteistään
mahdollisimman kustannustehokkaasti ja käyttäen
hyväksi jo luotuja kierrätyskanavia.
Lakiehdotuksessa on elinkeinovapautta rajoittavia säädöksiä myös
tuottajavastuuasioissa. 35 §:n perustelut antavat
kunnille vapaat kädet ulottaa pakkausjätteen kerääminen
niille alueille, joilla on hyvin toimiva, yksityisten yritysten hoitama
pakkausjätteen keräys. Lailla ei saa estää yksityistä palveluntarjontaa,
jos kiinteistö on tällaista halukas ostamaan.
33 § antaa kunnille oikeuden järjestää kunnallinen
jätehuolto, vaikka alueella on jo toimiva yksityinen jätekeräys.Täten
toteutuessaan laki mitä todennäköisimmin
lisää liikennepäästöjä jätekuljetusten
lisääntyessä, romahduttaa ainakin hetkellisesti,
mahdollisesti jopa lopullisesti, nykyisen kierrätysjärjestelmän
sekä aiheuttaa työttömyyttä yksityisten
jäteyhtiöiden ja kierrätykseen perustuvien
yritysten lopettaessa toimintansa raaka-aineen palaessa
kunnallisten jätelaitosten polttouuneissa.
Jotta näiltä haitallisilta vaikutuksilta vältyttäisiin,
hallituksen esitystä jätelaiksi (HE 199/2010
vp) tulisi muuttaa seuraavasti: