Yleisperustelut
         
         Esityksen tarkoitus ja tavoitteet
         
         Esityksen tarkoituksena on antaa samaa sukupuolta olevien pareille
            mahdollisuus parisuhteen virallistamiseen ja luoda sitä varten
            uusi avioliitosta erillinen oikeudellinen instituutio. Parisuhteen
            virallistamisella samaa sukupuolta olevien parit saisivat pääsääntöisesti
            samat oikeudet ja velvollisuudet kuin avioparit. 
         
         
         Esityksellä tuetaan erilaisten perhemuotojen yhdenvertaista
            kohtelua. Näin edistetään perustuslain
            6 §:ssä tarkoitetun yhdenvertaisuusperiaatteen
            toteutumista julkisen vallan toimenpitein perustuslain 22 §:ssä tarkoitetulla
            tavalla.
         
         
         Esityksen tarkoituksena on myös toteuttaa eduskunnan
            vuoden 1997 valtiopäivillä hyväksymä toivomus
            siitä, että hallitus ryhtyy asianmukaisiin lainsäädäntötoimiin
            samaa sukupuolta olevien kumppaneiden yhteiselämään
            liittyvien oikeudellisten epäkohtien poistamiseksi. 
         
         
         Esityksen tavoitteet ovat myönteisiä. Kaiken saamansa
            selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena sekä puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Viimeaikainen kehitys 
         
         Esityksen taustalla on yhteiskunnallisen kehityksen myötä parin
            kolmen viimeisen vuosikymmenen aikana tehdyt lainmuutokset.
         
         
         1970-luvulla kumottiin säännös siitä,
            että homous on rikos. 1980-luvulla homous poistettiin sairausluokituksesta.
            		Näiden säännösten sijaan nykyisin
            on voimassa säännös, jonka mukaan syrjintä sukupuolisen
            suuntautumisen  perusteella on rikos. 
         
         
         		Avioliittolain sääntelytapa on muuttunut.
            Alkuperäisistä, 1920- ja 1930-lukujen taitteessa säädetyistä ihanteita
            tavoittelevista  pykälistä on luovuttu. Lainmuutosten
            myötä avioliittolaki koskee nykyisin aviovarallisuusjärjestelmää,
            ts. sääntelee aviopuolisoiden taloudellisia suhteita, eikä siinä enää puututa
            puolisoiden henkilökohtaiseen suhteeseen edes avioliiton
            päättyessä. 
         
         
         		Erilaisia perhemuotoja koskevat säännökset ovat
            lisääntyneet lainsäädännössä.
            Toistaiseksi on kuitenkin puuttunut samaa sukupuolta olevien
            henkilöiden parisuhdetta koskeva sääntely. 
         
         
         Perusoikeudet ovat 1990-luvulla nousseet aikaisempaa huomattavasti
            tärkeämmiksi lainsäädännössä noudatettaviksi
            periaatteiksi, niitä ei enää voi jättää ottamatta
            huomioon. Perustuslakivaliokunta on kirjannut lausuntoonsa tähän asiaan
            liittyvät perustuslain säännökset
            seuraavasti: 
         
         
         
            - Perustuslain 6 §:n 1 momentin nojalla
               ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Saman pykälän
               2 momenttiin sisältyvän syrjintäkiellon mukaan
               ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
               asettaa eri asemaan säännöksessä erikseen
               lueteltujen seikkojen perusteella. Momentin loppuosan yleislausekkeen
               mukaan eri asemaan asettaminen ei saa perustua myöskään
               henkilöön liittyvään muuhun
               syyhyn. Perusoikeusuudistuksen esitöissä mainitaan
               yleislausekkeen kattavan muun muassa sukupuolisen suuntautumisen
               (HE 309/1993 vp, s. 44/I).
            
- Perustuslain 10 §:n mukaan jokaisen yksityiselämä on
               turvattu. Yksityiselämän piiriin kuuluu perusoikeusuudistuksen
               mukaan muun muassa yksilön oikeus vapaasti solmia ja ylläpitää suhteita
               muihin ihmisiin ja ympäristöön sekä oikeus
               määrätä itsestään
               ja ruumiistaan sekä vapaus päättää sukupuolisesta
               käyttäytymisestään; myös
               perhe-elämä kuuluu tämän suojan piiriin.
            
- Perustuslain 22 § sisältää yleisen
               julkiseen valtaan kohdistuvan perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisvelvoitteen.
               Tämä säännös korostaa
               perusoikeusuudistuksen esitöiden mukaan (HE 309/1993
                  vp, s. 75/I) pyrkimystä perusoikeuksien
               aineelliseen turvaamiseen.
            
Lakiehdotusta koskevissa kannanotoissaan perustuslakivaliokunta
            ei ole pitäytynyt tiukkaan perustuslain tulkintaan, vaan
            on ottanut huomioon, että kysymyksessä on
            kokonaan uudenlaisen lainsäädännön
            aikaansaaminen alalla, joka on kansainvälisestikin katsottuna
            muutosvaiheessa. Tavoitteena on yhdenmukaistaa parisuhteessa elävien
            asemaa. Ehdotettuja eroja ei voi pitää perustuslainvastaisina,
            vaan ne valiokunnan pitkäaikaiseen tulkintakäytäntöönkin verrattuna
            mahtuvat lainsäätäjälle kuuluvien harkintarajojen
            sisälle.
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa vielä, että avioliittolainsäädäntöä ja
            sen kanssa rinnasteisia lakeja säädettäessä on
            kyse sellaisista erityisistä yhteiskunnan tulevaisuuteen
            ja arvoihin liittyvistä ratkaisuista, joissa avioliiton
            asettaminen naisen ja miehen parisuhteena erityisasemaan lainsäädännössä on
            perusteltua. Lakien tulkinta toisaalta saattaa ajan kuluessa muuttua
            ja perustuslain tulkinta aktiivisesti muuttaa arvokäsityksiä. 
         
         
         Esitystä tukevat ja sitä vastaan esitetyt
            kannanotot
         
         
         Suhtautuminen esitykseen on ollut ristiriitaista. Valiokunnassa
            kuultujen asiantuntijoiden näkemykset voidaan jakaa kolmeen
            ryhmään seuraavasti:
         
         
         
            - Enemmistö suhtautuu esitykseen myönteisesti
               ja pitää sitä tarpeen vaatimana.
            
- Osa niistä asiantuntijoista, jotka lähestyvät
               kysymystä kristillisestä perinteestä käsin, katsoo,
               ettei lakiesitystä pidä hyväksyä.
            
- Eräät asiantuntijat eivät ole
               ottaneet selkeästi kantaa esityksen hyväksyttävyyteen,
               vaan ovat rajoittuneet valaisemaan kysymystä Raamatun suhtautumisesta
               homoseksuaalisuuteen ja kysymystä siitä, miten
               Raamatun viestejä olisi nykyaikana tulkittava.
            
Esitykseen kielteisesti suhtautuvat ovat painottaneet näkemystä siitä,
            että yhteiskunnan tulee kaikin tavoin tukea avioliittojen
            ja perheiden asemaa. Sen vuoksi avioliiton rinnalle ei tule perustaa
            instituutioita, jotka rinnastuvat avioliittoon. Esityksen tiukimmat
            vastustajat ovat esittäneet, ettei samaa sukupuolta olevien
            parisuhde täytä perheen määritelmää,
            minkä vuoksi tällaista suhdetta ei voida tunnustaa
            perheeksi.
         
         
         Näiden huomautusten johdosta valiokunta toteaa seuraavaa.
         
         Kristillisen perinteen tulkinnasta ei näytä vallitsevan
            yksimielisyyttä, sillä osa asiantuntijoista katsoo
            kristinuskoon sisältyvien arvojen puoltavan esitetyn lain
            säätämistä. Myöskään
            siitä, miten Raamatun viestejä olisi nykyaikana
            tulkittava, ei vallitse tutkijoiden kesken yksimielisyyttä.
         
         
         Suomen lainsäädäntö ei tunne
            yhtenäistä perheen määritelmää,
            vaan merkityksellinen perhe- tai läheissuhde on asiayhteydestä riippuen
            määritelty eri laeissa eri tavoin. Riippumatta
            siitä, miten perhe määritellään,
            yhteiskunnassa on samaa sukupuolta olevien parisuhteita, jotka toteuttavat
            tyypillisiä perheen funktioita, toisin sanoen tuottavat
            parikumppaneille turvaa, hellyyttä ja emotionaalista tyydytystä.
            Niihin liittyy myös laajempi tai suppeampi taloudellinen
            ja taloudellisten etujen yhteisyys samalla tavoin kuin vastakkaista
            sukupuolta olevien parisuhteisiin. On asianmukaista, että lainsäädäntö ottaa
            huomioon tämän tosiasian ja tarjoaa parikumppaneille
            mahdollisuuden tulla sellaisen lainsäädännön
            soveltamispiiriin, joka suojaa suhteen osapuolia elämän
            varrella esiin tulevissa tilanteissa.
         
         
         			Esitys noudattaa hyvin perhelainsäädäntömme
            suurta uudistuslinjaa, jossa yksilöille annetaan oikeus
            päättää omista henkilökohtaisista asioistaan
            ja omasta parisuhteestaan, kun ne eivät loukkaa toisten
            ihmisten oikeuksia. Lain hyväksymisellä homoseksuaaleille
            annetaan mahdollisuus elää ja toteuttaa seksuaalisuuttaan mahdollisimman
            hyvässä ja turvallisessa parisuhteessa. Ehdotetun
            lain avulla yhteiskunta voi myös toteuttaa tehtäväänsä huolehtia
            kaikista jäsenistään, myös vähemmistöistä.
            On myös muistettava, että laki koskee pientä ihmisryhmää, joka
            ei vaikuta toisin ajattelevien elämään,
            vaan päinvastoin tarvitsee toisten tukea oikeuksiensa toteuttamisessa.
         
         
         Uusi avioliitosta erillinen oikeudellinen instituutio
         
         Hallituksen esityksen lähtökohtana on, että virallistettu
            parisuhde on avioliitosta erillinen oikeudellinen instituutio. Tämä lähtökohta
            on useassa puheenvuorossa kiistetty, kuten edellä on
            kerrottu.
         
         
         Valiokunta katsoo, ettei avioliiton asemaa heikennä eikä sen
            luonnetta muuta se, että samaa sukupuolta olevien pareille
            annetaan mahdollisuus päästä perhelainsäädännön
            piiriin. Ehdotetun lain voimaan tultuakin avioliitto on naisen ja
            miehen välinen sitoumus. Avioliiton solmiminen säilyy
            myös yksinomaisena tapana, jolla nainen ja mies voivat
            ilmaista tahtonsa tulla perhelainsäädännön
            soveltamispiiriin. Ehdotuksella ei siten luoda avioliiton kanssa
            kilpailevia instituutioita. Valiokunnan näkemyksen mukaan
            ehdotettu laki päinvastoin tukee avioliittoinstituutiota
            siten, että avioliiton solmimiseen kuuluva sitoutumisen
            ja vastuun ottamisen ajatus ulotetaan muihinkin kuin miehen ja naisen välisiin
            parisuhteisiin.
         
         
         Valittu lainkirjoitustapa
         
         Lakiehdotus on kirjoitettu käyttämällä viittaustekniikkaa,
            jossa virallistamisen oikeusvaikutukset osoitetaan pääosin
            viittaamalla avioliittoa ja aviopuolisoita koskevaan lainsäädäntöön. 
         
         
         Valittua lainkirjoitustapaa on valiokuntakäsittelyssä arvosteltu.
            On huomautettu siitä, että on jäänyt
            selvittämättä mahdollisuudet korjata vähemmistöä koskevat
            epäkohdat erillisjärjestelyin. Kuitenkin eduskunnan
            hyväksymän toivomuksen pohjana olleen lakivaliokunnan
            mietinnön perusteluiden mukaan lainvalmistelun lähtökohtana
            piti näiden arvostelijoiden mukaan olla se, ettei parisuhdetta
            rinnasteta avioliittoon. Lakiehdotukseen sisältyvät,
            avioliittolakiin kohdistuvat toistuvat viittaukset toimivat heidän mielestään
            juuri päinvastoin, ne lisäävät
            yhtäläisyyksiä avioliittoon. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että kysymystä, voidaanko esiintyviä ongelmia
            korjata erillisjärjestelyin — puuttumalla yksittäisin
            säännösmuutoksin pahimpiin epäkohtiin — selvitettiin
            oikeusministeriön asettamassa työryhmässä.
            Työryhmän vuonna 1999 julkaistussa mietinnössä "Laki
            ja samaa sukupuolta olevien parisuhteet" tällaista vaihtoehtoa
            ei pidetty toteuttamiskelpoisena. 
         
         
         Mietinnössä on todettu muun muassa, että parisuhteiden
            erilainen kohtelu säilyisi vielä suuremmassa määrin
            kuin sen ehdottamassa laissa, jos omaksuttaisiin ratkaisu, jossa
            tyydyttäisiin muuttamaan lainsäädäntöä vain
            sellaisten yksittäisten säännösten
            osalta, joissa homoseksuaalisten parien erilainen kohtelu on käytännössä aiheuttanut
            suurimmat ongelmat. Tämä vaihtoehto merkitsisi
            sitä, että lainsäädännön
            tavoitetaso jätettäisiin samaa sukupuolta olevien
            parisuhteita koskevissa kysymyksissä olennaisesti matalammaksi
            kuin perheitä koskevassa lainsäädännössä muutoin.
            Suurimpien epäkohtien poimiminen muiden joukosta olisi
            lisäksi vaikeaa, jollei mielivaltaista, sillä kunkin
            parin omista olosuhteista ja elämäntilanteesta
            luonnollisesti riippuu, mille alueelle tärkeät
            kysymykset paikantuvat.
         
         
         			Hallituksen esityksessä on tavoitteena pidetty lainsäädäntöä,
            joka tarjoaa laajamittaisesti ratkaisuja samaa sukupuolta olevien
            parisuhteissa esiin tuleviin oikeudellisiin kysymyksiin. Viittaustekniikka,
            jossa tukeudutaan siihen, mitä aviopuolisoista ja avioliitosta
            säädetään, on tällöin
            lakiteknisesti paras, selkein ja käytännöllisin
            ratkaisu, sillä näin vältytään
            satojen yksittäisten säännösten
            muuttamiselta. Samaa ratkaisua on käytetty myös
            kaikkien muiden Pohjoismaiden lainsäädännössä.
         
         
         Viittaustekniikka korostaa myös avioliiton ja virallistetun
            parisuhteen institutionaalista eroavuutta verrattuna sääntelymalliin,
            jossa jokaisessa yksittäisessä säännöksessä mainittaisiin avioliiton
            tai aviopuolison ohella myös virallistettu parisuhde tai
            parisuhteen osapuoli. Valiokunnalle on toimitettu esimerkkejä siitä,
            millaiseksi lainsäädäntö muodostuisi,
            jos virallistamisen oikeusvaikutukset viittaustekniikan asemesta
            pyrittäisiin ilmaisemaan muuttamalla niitä säännöksiä,
            joiden tahdotaan soveltuvan virallistettuihin parisuhteisiin. Valiokunnan
            saama selvitys osoittaa, että ehdotuksessa on käytetty
            järkevää ja asiallista tapaa lain kirjoittamiseksi. Valittu
            kirjoitustapa on hyvä siinäkin suhteessa, että se
            ei edellytä jatkuvia lainmuutoksia muun lainsäädännön
            muuttumisen takia, vaan pysyy ajan tasalla näistä muutoksista
            huolimatta.
         
         
         Virallistettu vai rekisteröity parisuhde? 
         
         Esityksessä uuden instituution nimeksi ehdotetaan "virallistettu
            parisuhde". Perusteluissa käytetään vaihdellen
            sanoja virallistettu ja rekisteröity sekä näiden
            johdannaisia. Sitä, miten valittuun nimeen on päädytty,
            ei perustella. 
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, ettei suomenkielistä virallistettu-käsitettä
            ole onnistuttu
            kääntämään ruotsin
            kielelle, vaan on jouduttu käyttämään
            rekisteröity-sanan käännöstä.
            Hallituksen esityksen ruotsinkielisessä versiossa instituution
            nimenä käytetään nimittäin
            termiä "registrerat partnerskap". Myös muissa
            maissa, joissa on vastaava (avioliittolaista eroava) laki, lain
            nimikkeessä esiintyy yleensä sana "rekisteröity". 
         
         
         Edellä esitetyn perusteella lakivaliokunta katsoo,
            ettei nykyisenä kansainvälistymisen aikana ole
            perusteltua käyttää suomen kielessä instituution
            nimessä sanaa, jolle ei ole vastinetta yleisimmillä eurooppalaisilla
            kielillä. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa, että nimi
            muutetaan nimeksi "rekisteröity parisuhde". 
         
         
         Adoptiosäännöstö
         
         Lakiehdotuksen mukaan parisuhteeseen ei sovelleta lapseksiottamisesta
            annetun lain säännöksiä, jotka
            koskevat puolison oikeutta ottaa ottolapsi.
         
         
         Useat asiantuntijat ovat kiinnittäneet huomiota siihen,
            ettei säännösten hyväksyttävyyttä voi kunnolla
            arvioida, kun niiden perustelut ovat varsin niukat. Niukat perustelut
            ovat johtaneet myös siihen, että lakiehdotuksen
            ottolapsisäännöksiä on tulkittu
            virheellisesti. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen valmisteluvaiheessa
            adoptiosäännöksen keskeisin perustelu
            oli seuraava: Jos parisuhteen osapuolet voisivat yhdessä ottaa
            ottolapsen tai suorittaa perheen sisäisen adoption, lapsi
            saisi kaksi äitiä tai kaksi isää.
            Tämä merkitsisi perusluonteista muutosta vanhemmuuden
            sääntelyssä. Vanhemmuutta koskevan lainsäädännön nykyisiin
            periaatteisiin kuuluu, että vanhemmat ovat keskenään
            vastakkaista sukupuolta ja että lapsella on vain yksi äiti
            ja yksi isä. Isyyden ja äitiyden käsitteiden
            sisältöä ei ole perusteltua muuttaa ilman
            perusteellista kansalaiskeskustelua. Tällaista keskustelua
            ei ainakaan toistaiseksi ole käyty. Ei ole hyvän
            lainsäädäntötavan mukaista omaksua
            perhelainsäädännössä ratkaisuja,
            jotka eivät ole laajalti hyväksyttyjä. 
         
         
         Väärinkäsitysten välttämiseksi
            valiokunta toteaa, ettei adoptiosäännös
            sulje parisuhteensa virallistanutta kokonaan adoptiomahdollisuuden ulkopuolelle.
            Parisuhteen osapuolen mahdollisuus adoptoida lapsi yksinään
            säilyy. 	Ainoastaan  mahdollisuus adoptoida lapsi aviopuolisoiden
            tavoin yhdessä  on suljettu pois.  Parikumppani voi siis
            adoptoida vieraan lapsen kotimaasta tai ulkomailta taikka oman lapsensa
            ikäänkuin hän olisi yksinäinen
            henkilö, mikäli adoption yleiset edellytykset
            täyttyvät.
         
         
         Adoptiosäännöstä on arvosteltu
            myös siksi, ettei se salli ns. sisäistä adoptiota:
            parisuhteen toinen osapuoli ei voi adoptoida suhteen toisen osapuolen
            biologista lasta sellaisin oikeusvaikutuksin, että osapuolet
            yhdessä olisivat lapsen holhoojia. Kuitenkin parisuhteissa,
            kahden samaa sukupuolta olevan aikuisen kanssa, asuu tosiasiallisesti
            lapsia, joista monilla on juridisesti vain yksi biologinen vanhempi.
            Näiden lasten asemaa ei nyt voida oikeudellisesti turvata.
            Nykyisen oikeuskäytännön mukaan osapuolet
            voidaan kyllä määrätä tällaisen
            lapsen yhteishuoltajiksi, mutta se ei aina riitä. Mm. jos
            alaikäisen lapsen ainoa biologinen vanhempi kuolee, yhteishuoltajuus
            lakkaa ja lapsi jää orvoksi. Tällöin
            lapsen elämäntilanne on pitkään
            epävakaa: siihen sisältyvät hautajaiset,
            perunkirjoitus, holhoojan määrääminen,
            adoptioprosessi ja mahdolliset huoltajuusriidat kuolleen vanhemman suvun
            ja kumppanin välillä.
         
         
         Valiokunta pitää hallituksen esityksen linjaratkaisua
            kuitenkin oikeana ja hyväksyttävänä. Sisäinen
            adoptio koskettaa perhelainsäädännön perusteita
            ja on suuri kulttuurinen muutos. Sellaista ei ole syytä tehdä äänestyspäätöksin
            eduskuntakäsittelyssä, vaan sen perustana pitäisi
            olla hyvin laadittu ja valmisteltu hallituksen esitys.
         
         
         Avioliitonomainen suhde
         
         Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty
            sosiaali- ja verolainsäädännössä käytettyyn
            ja säänneltyyn perhemuotoon avioliitonomainen
            suhde. Eräät asiantuntijat ovat pitäneet
            epäselvänä, syntyykö lakiehdotuksen
            hyväksymisellä uusi parisuhdetyyppi, samaa sukupuolta
            olevien avioliitonomainen suhde eli avoliitto. Asiantilan selkeyttämiseksi
            he ovat esittäneet, että lakiin lisättäisiin
            säännös, jonka mukaan rekisteröimättömässä parisuhteessa
            eläviin ei sovelleta avioliitonomaista suhdetta koskevia
            säännöksiä.
         
         
         Ehdotettu laki koskee parisuhteen virallistamista (rekisteröimistä)
            ja virallistamisen (rekisteröimisen) oikeusvaikutuksia.
            Se ei millään tavoin vaikuta niiden parikumppaneiden
            asemaan, jotka elävät yhdessä suhdettaan
            rekisteröimättä. Edellytyksenä sille,
            että suhde voidaan luonnehtia avioliitonomaiseksi, on vakiintuneesti
            pidetty sitä, että kysymys on naisen ja miehen
            välisestä suhteesta. Tämä on
            perustunut siihen, että avioliitto on mahdollinen vain
            naisen ja miehen välillä. Asiantila säilyy
            samana senkin jälkeen, kun ehdotettu laki on hyväksytty.
            Kuten hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, virallistettu
            (rekisteröity) parisuhde on avioliitosta erillinen oikeudellinen
            instituutio. Sen vuoksi esityksestä ei seuraa edes heijastusvaikutuksena, että rekisteröimätön
            samaa sukupuolta olevien parisuhde olisi vastedes katsottava avioliitonomaiseksi
            suhteeksi.
         
         
         Asiaa koskeva säännös ei siten ole
            tarpeellinen. Sellainen olisi asiallisestikin hämmentävä laissa,
            joka koskee virallistettua (rekisteröityä) parisuhdetta,
            eikä edes pyri sääntelemään
            niiden asemaa, jotka eivät rekisteröi suhdettaan.
         
         
         Niitä säännöksiä,
            joita sosiaali- ja verotuslainsäädännössä on
            avioliitonomaisista suhteista, ei siten  tämän
            lain perusteella voida soveltaa samaa sukupuolta oleviin, yhdessä asuviin
            henkilöihin.
         
         
         		Jos  myöhemmin ilmenee paineita soveltamiskäytännön
            muutoksiin, se ei saa tapahtua hallintoviranomaisten yksittäisillä 
            tulkintapäätöksillä, vaan edellyttää huolellista
            selvitystä siitä, missä ja mitä toimenpiteitä tarvitaan
            uuteen  yhtenäiseen käytäntöön
            pääsemiseksi, sekä tällaisten
            toimenpiteiden toteuttamista. Valiokunnan mielestä tässä esitetyt
            linjaukset on syytä saattaa laajasti asianomaisten hallinnonalojen tietoon.
            Siksi valiokunta ehdottaa tätä koskevan lausuman
            hyväksymistä (Valiokunnan lausumaehdotus).
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Parisuhteen nimi.
         
         Edellä yleisperusteluissa valiokunta ehdottaa, että parisuhteen
            nimi virallistettu parisuhde muutetaan nimeksi rekisteröity parisuhde.
            Tämän vuoksi lain nimike ja kaikki ne pykälät,
            joihin sisältyy virallistamiseen liittyvä sana,
            on muutettava. Näitä lakiteknisiä muutoksia
            ei erikseen jäljempänä perustella eikä mainita.
         
         
         2 §.
         
         Pykälän 1 momentissa määritellään
            parisuhteen virallistamisen (rekisteröimisen) esteet. Mm.
            voimassa oleva avioliitto muodostaa esteen parisuhteen virallistamiselle
            (rekisteröimiselle).
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on huomautettu siitä, että estevaikutuksen
            täytyy toimia myös toisinpäin, ts. voimassaolevan
            rekisteröidyn parisuhteen tulee olla este avioliiton solmimiselle. Ehdotus
            tällaiseksi säännökseksi kuitenkin
            puuttuu. Estevaikutuksen voi katsoa seuraavan lakiehdotuksen 8 §:stä,
            jonka mukaan parisuhteen virallistamisella (rekisteröimisellä)
            on samat oikeusvaikutukset kuin avioliiton solmimisella. Lainsäädännöllinen
            selkeys edellyttäisi kuitenkin sitä, että estevaikutus
            lausutaan selkeästi julki lakitekstissä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että valiokunnassa on erikseen käsiteltävänä hallituksen
            esitys eräiden avioliittoa ja perimystä koskevien
            kansainvälisen yksityisoikeuden alaan kuuluvien säännösten
            uudistamisesta (HE 44/2001 vp). Esitykseen sisältyy
            ehdotus laiksi avioliittolain muuttamisesta. Siihen sisältyvät
            mm. ne pykälämuutokset, joihin parisuhdelaki on
            heijastettava. Tällainen on mm. kaivattu estesäännös:
            Avioliittoon ei saa mennä se, jonka virallistettu (rekisteröity) parisuhde
            on voimassa. Valiokunta tulee käsittelemään
            esityksen heti, kun parisuhdelaki on käsitelty eduskunnassa.
         
         
         4 ja 5 §.
         
         Pykälissä on säännökset
            siitä, miten parisuhde virallistetaan (rekisteröidään).
            Parisuhteen rekisteröi siviilivihkimisen toimittamiseen oikeutettu
            viranomainen. Näitä ovat laamanni, käräjätuomari
            ja henkikirjoittaja. Ennen rekisteröintiä viranomaisen
            on varmistauduttava siitä, ettei rekisteröinnille
            ole esteitä.
         
         
         Parisuhde virallistetaan (rekisteröidään)
            siten, että parisuhteen osapuolet ao. viranomaisen läsnä ollessa
            yhdessä allekirjoittavat rekisteröimisasiakirjan,
            jonka viranomainen vahvistaa allekirjoituksellaan. Rekisteröintiin
            ei siten liity vihkimiselle luonteenomaista määrämuotoista suullista
            menettelyä. 
         
         
         Valiokunta pitää ehdotettuja menettelysäännöksiä asianmukaisina.
            Menettely on siten korostetusti kirjallista asiakirjaprosessia.
            Tämä ei luonnollisestikaan estä rekisteriviranomaista keskustelemasta
            parisuhteen osapuolten kanssa ja selvittämästä heille
            rekisteröinnin oikeusvaikutuksia.
         
         
         6 §.
         
         Pykälän 1 momentissa säädetään,
            milloin parisuhteen virallistaminen (rekisteröinti) on mitätön.
            Pykälän 2 momentissa tasavallan presidentille
            annetaan oikeus kohtuullisuusharkinnan perusteella sivuuttaa virallistamisen
            mitättömyys ja pitää rekisteröintiä pätevänä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että 6 §:n
            2 momentissa ehdotetun erivapausluonteisen tehtävän
            säätäminen tasavallan presidentille ei
            ole asiallisesti ottaen linjassa sen kanssa, miksi tasavallan presidentin
            valtiosääntöinen asema on muodostunut
            uudessa perustuslaissa. Siksi tässä yhteydessä on
            asianmukaista muuttaa paitsi lakiehdotusta, myös voimassa olevaa
            avioliittolakia.
         
         
          Asiaa lakivaliokunnassa selvitettäessä on
            todettu, että
         
         
         
            - tehtävien siirto tasavallan
               presidentiltä muulle viranomaiselle koskee valtioelinten
               välisiä suhteita, siis asioita, jotka on perinteisesti
               valmisteltu erityisellä huolella,
            
- muutettavia lakeja ja pykäliä on useampia,
- ei ole itsestään selvää,
               mille viranomaiselle tehtävä siirretään
               ja miten muutoksenhakuoikeuteen tällaisessa asiassa suhtaudutaan,
               ja 
            
- käytännön syyt eivät
               vaadi lainmuutosten kiirehtimistä, koska tällaisia
               asioita esiintyy ani harvoin.
            
Lakivaliokunta katsoo, ettei perustuslakivaliokunnan esittämiä muutoksia
            voida toteuttaa tässä yhteydessä, vaan
            ne on erikseen valmisteltava ja tuotava eduskunnan hyväksyttäviksi. 
         
         
         8 §.
         
         Pykälä sisältää pääsäännöt
            parisuhteen virallistamisen (rekisteröinnin) oikeusvaikutuksista. 
         
         
         Valiokunta on edellä yleisperusteluissa käsitellyt
            pykälän herättämää keskustelua
            siitä, voidaanko niihin samaa sukupuolta oleviin henkilöihin,
            jotka eivät rekisteröi suhdettaan, soveltaa säännöksiä avioliitonomaisesta
            suhteesta. Valiokunnan kielteinen kanta ilmenee yleisperusteluista.
         
         
         9 §.
         
         Pykälässä säädetään
            niistä poikkeuksista, joissa parisuhteen oikeusvaikutukset
            poikkeavat avioliiton oikeusvaikutuksista. 
         
         
         Keskustelua on herättänyt pykälän
            2 momentti, jonka mukaan parisuhteeseen ei sovelleta lapseksiottamisesta
            annetun lain niitä säännöksiä, jotka
            koskevat puolison oikeutta ottaa ottolapsi, eikä myöskään
            nimilain säännöksiä sukunimestä.
            Adoptiosäännöstä valiokunta
            on käsitellyt edellä yleisperusteluissa ja tyytyy
            tässä vain viittaamaan siihen.
         
         
         Parisuhteeseen ei sovelleta nimilain säännöksiä puolison
            sukunimestä. Säännös merkitsee
            sitä, että parisuhteensa virallistajat (rekisteröijät) eivät
            voi ottaa yhteistä sukunimeä ilmoittamalla siitä rekisteriviranomaiselle.
            Tämä johtaa siihen, että myöskään
            yhdistelmänimen käyttöön ottamista
            taikka siitä luopumista tai avioliiton perusteella saadun
            sukunimen muuttamista koskevia säännöksiä ei
            sovelleta.
         
         
         Sukunimien määräytymisperiaatteet
            ovat kautta aikojen vaihdelleet. Vahva pääperiaate nykyisessä nimilaissa
            on sukunimen pysyvyys. Sen vuoksi valiokunta pitää hyväksyttävänä sitä,
            että oikeus yhteiseen nimeen suoraan lain nojalla kuuluu
            vain avioliittoon. 
         
         
         10 §.
         
         Pykälässä on kansainvälis-yksityisoikeudellinen
            säännös siitä, milloin parisuhde
            voidaan virallistaa (rekisteröidä) Suomessa. Pykälän
            2 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
            valtioista, joiden kansalaisuus voidaan rinnastaa Suomen kansalaisuuteen. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan pykälän
            2 momenttiin sisältyvä asetuksenantovaltuus ei
            ehdotetussa muodossaan ole sopusoinnussa perustuslain 80 §:n
            1 momentin kanssa. Lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä vain,
            jos valiokunnan valtiosääntöoikeudellinen
            huomautus otetaan asianmukaisesti huomioon.
         
         
         Lakivaliokunta ehdottaa, että 2 momentti muutetaan
            perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyn mukaiseksi.
         
         
         15 §.
         
         Pykälän mukaan virallistettuun (rekisteröityyn)
            parisuhteeseen ei sovelleta ns. pohjoismaista avioliittokonventiota.
            Avioliittokonventiota on sen solmimisen jälkeen muutettu.
            Jotta olisi selvää, ettei myöskään
            konvention muutoksia sovelleta, valiokunta ehdottaa lakiteknisen korjauksen
            tekemistä pykälään. 
         
         
         17 §.
         
         Pykälässä on tavanomainen avonainen voimaantulosäännös. 
         
         Uusi lainsäädäntö edellyttää mm.
            rekisteriviranomaisten tietojärjestelmiin laajahkoja muutoksia.
            Sen vuoksi uuden lain voimaantulon vaatimiin valmistautumistoimenpiteisiin
            on varattava riittävän pitkä aika. Valiokunta
            pitää kuutta kuukautta kohtuullisena aikana.