Yleisperustelut
         
         Esityksen pääasiallisena tarkoituksena on
            panna täytäntöön Euroopan unionin
            neuvostossa vuonna 1998 hyväksytty yhteinen toiminta rikollisjärjestöön
            osallistumisen kriminalisoinnista. 
         
         
         Lakivaliokunta antoi yhteistä toimintaa koskevasta
            ehdotuksesta lausunnon vuonna 1997 (LaVL 9/1997
               vp). Valiokunta suhtautui ehdotukseen varauksellisesti
            ja osittain kielteisesti, koska ehdotuksen eräät
            kohdat olivat rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen kannalta ongelmallisia.
            Valiokunnan mielestä yhteisessä toiminnassa on
            pyrittävä luettelemaan tyhjentävästi
            tai mahdollisimman täsmällisesti sen soveltamisalaan
            kuuluvat rikokset. Rikollisjärjestön toimintaan
            osallistumisen kriminalisoinnin valiokunta katsoi poikkeavan nykyisistä rikoksen
            osallisuutta koskevista säännöksistä ja
            oikeuskäytännöstä. Valiokunta
            ei ollut myöskään valmis laajentamaan
            oikeushenkilön rangaistusvastuuta ehdotuksen mukaisesti
            rikollisjärjestön toimintaan osallistumiseen ennen
            kuin yhteisösakon tuomitsemisedellytyksiä ja sen
            soveltamisalaan kuuluvia rikoksia arvioidaan kansallisen
            lainsäädännön osalta. 
         
         
         EU:n yhteinen toiminta rikollisjärjestöön osallistumisen
            kriminalisoinnista hyväksyttiin ilman, että sitä olisi
            täsmennetty tai rajattu sillä tavoin kuin lakivaliokunta
            piti lausunnossaan tarpeellisena.
         
         
         Yhteinen toiminta velvoittaa hallituksen antamaan eduskunnalle
            esityksen lainsäädännön muuttamiseksi
            siten, että kansallinen lainsäädäntö sisältää yhteisen
            toiminnan keskeiset ainesosat. Yhteinen toiminta asettaa vähimmäisvaatimukset
            ehdotetuille säännöksille, mutta mihinkään
            tiettyihin lakiteknisiin ratkaisuihin se ei velvoita. 
         
         
         Järjestäytyneeseen rikollisuuteen on suhtauduttava
            vakavasti. Keskusrikospoliisin tietojen mukaan Suomessa on havaittu
            toimivan 33 Euroopan unionin määritelmän
            mukaista järjestäytynyttä rikollisryhmää.
            Lakivaliokunta pitää kansallisten toimenpiteiden
            lisäksi kansainvälistä ja erityisesti
            EU:n jäsenvaltioiden yhteistyötä välttämättömänä vakavan,
            kansainvälisen rikollisuuden torjumiseksi, rikosten selvittämiseksi ja
            seuraamusten täytäntöönpanemiseksi.
            Valiokunta puoltaa siten lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin. 
         
         
         Rikosnimike
         
         Rikoslain 17 luvun 1 a §:ssä rangaistavaksi
            säädettävän rikoksen nimikkeeksi
            ehdotetaan rikollisjärjestön toimintaan osallistuminen.
            Rikosnimike vastaa yhteisen toiminnan käsitteistöä.
            Valiokunta ehdottaa, että rikosnimike muutetaan järjestäytyneen
            rikollisryhmän toimintaan osallistumiseksi, joka vastaa
            paremmin säännöksen tarkoitusta. Uusi
            rikosnimike on silloin yhdenmukainen myös Palermon sopimuksen
            käsitteistön kanssa. 
         
         
         Palermon sopimus
         
         Suomi on joulukuussa 2000 allekirjoittanut Palermossa kansainvälisen
            järjestäytyneen rikollisuuden vastaisen
            Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimuksen (ns. Palermon sopimus).
            Se velvoittaa säätämään
            rangaistavaksi järjestäytyneen rikollisryhmän
            toimintaan osallistumisen. Yleissopimus sisältää myös
            muun ohella rahanpesuun ja lahjontaan liittyviä kriminalisointivelvoitteita
            sekä määräyksiä tuomiovallasta,
            rikosoikeudellisesta ja lainvalvontaviranomaisten välisestä yhteistyöstä ja
            rikosten ennaltaehkäisystä. Yhteisen toiminnan
            ja Palermon sopimuksen velvoitteet vastaavat pitkälti toisiaan.
            Palermon sopimus edellyttänee, ettei järjestäytyneen
            rikollisryhmän toimintaan osallistumisen tekotapoja luetella
            laissa tyhjentävästi, vaan tekotapaluettelo
            jätetään avoimeksi. Palermon sopimus
            edellyttää järjestäytyneen rikollisryhmän
            toimintaan osallistumisen kriminalisoinnin lisäksi myös eräitä muita
            lainmuutoksia. Tarkoituksena on, että asiaa koskeva hallituksen
            esitys annetaan seuraavalle eduskunnalle. Tällöin
            järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
            osallistumista koskevaa pykälää voidaan
            joutua muuttamaan.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta
         
         17 luku. Rikoksista yleistä järjestystä vastaan
         
         1 a §. Rikollisjärjestön toimintaan
            osallistuminen.
         
         
          Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi
            rangaistavaksi aktiivinen osallistuminen rikollisjärjestön
            sellaiseen toimintaan, jossa tavoitteena on tehdä rikoksia,
            joista säädetty enimmäisrangaistus on
            vähintään neljä vuotta vankeutta,
            tai rikoslain 11 luvun 8 §:ssä tarkoitettuja rikoksia (kiihottaminen
            kansanryhmää vastaan).
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 10/2000
               vp) tarkastellut säännösehdotuksia
            perustuslain 8 §:ssä säädetyn
            rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            kannalta. Rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sisältyy
            rikossäännösten täsmällisyysvaatimus,
            jonka mukaan kunkin rikoksen tunnusmerkistö on ilmaistava
            laissa soveltajan kannalta riittävällä täsmällisyydellä. Säännöksen
            sanamuodon perusteella on kyettävä ennakoimaan,
            onko jokin toiminta tai laiminlyönti rangaistavaa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen,
            että rangaistusvastuu ulottuu avunantoa laajemmalle. Kyse
            on uuden tyyppisestä kriminalisoinnista, joka
            ei rajaudu yllytyksen tai avunannon sääntelemiseen
            taikka pohjaudu muutoin jo vakiintuneisiin rikosoikeudellisiin käsitteisiin.
            Kysymyksessä on eräänlainen organisaatiorikos,
            johon ei ilman muuta voida soveltaa rikosoikeudellisen osallisuusopin
            aksessorisuusoppia eli osallisuusteon liitännäisyyttä rangaistavan
            pääteon tapahtumiseen. Pyrittäessä esityksen
            mukaisesti kriminalisoimaan osallistuminen tavalla, joka menee rikosoikeudessa
            vakiintuneiden osallistumiskäsitysten ulkopuolelle, sääntelyn
            täsmällisyysvaatimus korostuu tavanomaista enemmän. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan mukaan pykälän 1 momentti
            on ongelmaton täsmällisyysvaatimuksen kannalta.
            Perustuslakivaliokunta huomauttaa kuitenkin, että ehdotettu
            tunnusmerkistö muodostuu yksityiskohtaisuutensa vuoksi
            kokonaisuutena varsin mutkikkaaksi ja vaikeasti tulkittavaksi. Tämä vaikeuttaa
            sen arvioimista, missä rangaistavan ja muunlaisen säännöksessä tarkoitetun
            rikollisjärjestön toimintaan osallistumisen raja
            kulkee. Perustuslakivaliokunta pitää rangaistussääntelyn
            sisältöön kohdistettavan ennakoitavuusnäkökohdan
            takia tarpeellisena, että sääntelyn muotoiluja
            pystytään vielä kehittämään. 
         
         
         Myös hallintovaliokunta on pitänyt tunnusmerkistöä epämääräisenä (HaVL
               18/2000 vp). 
         
         
         Aikaisemman lausuntonsa sekä perustuslakivaliokunnan
            ja hallintovaliokunnan lausuntojen mukaisesti myös lakivaliokunta
            pitää momentin täsmentämistä välttämättömänä.
            Eduskunta on 10.1.2003 hyväksynyt hallituksen esityksen HE
               188/2002 vp ja lakivaliokunnan mietinnön
            (LaVM 24/2002 vp) pohjalta lain rikoslain
            muuttamisesta, jolla rikoslakiin lisätään mm.
            uusi 34 a luku terrorismirikoksista. Laki on toistaiseksi vahvistamatta. 
         
         
         Uuden 34 a luvun 4 §:ssä säädetään
            rangaistavaksi terroristiryhmän toiminnan edistäminen. Lakivaliokunta
            ehdottaa, että järjestäytyneen rikollisryhmän
            toimintaan osallistumisen tunnusmerkistö määritellään
            vastaavalla tavoin kuin terroristiryhmän toiminnan edistäminen
            luettelemalla tyhjentävästi rikoksen
            tekotavat.
         
         
         Säännöksen perusteluissa (s. 9/I)
            mainitaan esimerkkeinä tekotavoista uusien jäsenten
            hankkiminen, järjestön kokouksiin osallistuminen, maksujen
            kerääminen toiminnan rahoittamiseksi ja rikoksissa
            käytettäviksi tarkoitettujen aseiden tai muiden
            rikoksentekovälineiden hankkiminen tai valmistaminen. Myös
            toimitilojen hankkiminen järjestölle voi olla
            lainkohdassa tarkoitettua osallistumista, jos toimitilat palvelevat
            järjestön rikollista toimintaa.
         
         
         Valiokunta ehdottaa momentin täsmentämistä siten,
            että siinä mainitaan esimerkkien mukaiset tekotavat.
            Kysymyksessä on aina aktiivinen toiminta, vaikka sitä — hallituksen
            esityksestä poiketen — ei erikseen tunnusmerkistössä mainitakaan,
            koska toiminnan aktiivinen luonne ilmenee yksilöidyistä tekotavoista.
            Lisäksi 1—7 kohdassa tekotapoina mainitaan rikolliseen
            toimintaa kouluttaminen, kulkuvälineiden ja muiden välineiden
            sekä varojen hankkiminen, taloudellisten asioiden hoitaminen
            sekä erittäin tärkeiden taloudellisten
            ja oikeudellisten neuvojen antaminen. 
         
         
         Valiokunta huomauttaa, ettei pelkkä järjestäytyneen
            rikollisryhmän kokouksiin osallistuminen täytä rikoksen
            tunnusmerkistöä. Kokouksiin osallistuminen on
            rajattu myös terroristiryhmän toiminnan edistämistä koskevan
            säännöksen ulkopuolelle.
         
         
         Valiokunta ehdottaa momentin muuttamista myös siten,
            että rikoksen tunnusmerkistö täyttyy
            osallistumalla toimintaan, jossa tavoitteena on tehdä vain
            yksi rikos. Lisäksi edellytetään, että pääteko
            tai sen rangaistava yritys tehdään. Säännös
            ei kuitenkaan edellytä, toisin kuin esityksen perusteluissa
            todetaan (s. 10/I), että myös yrityksestä on
            voitava tuomita vankeutta vähintään neljä vuotta.
         
         
         Enimmäisrangaistukseksi ehdotetaan yhtä vuotta
            vankeutta. Enimmäisrangaistusta perustellaan
            päätekojen ja avunannon rangaistusasteikkojen
            keskinäisellä suhteella (s. 8/I ja II).
            Rangaistusasteikon enimmäisrangaistuksen asettaminen on
            vaikeaa, koska päärikosten enimmäisrangaistukset
            vaihtelevat kahden vuoden vankeudesta elinkautiseen vankeuteen ja koska
            rangaistuksen pitäisi olla lievempi kuin avunannon rangaistuksen.
            Valiokunta ehdottaa, että enimmäisrangaistus korotetaan
            kahdeksi vuodeksi vankeutta, koska tunnusmerkistössä yksilöidyt
            teot voivat olla erityisen moitittavia. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että pykälään
            lisätään 1 momentin 6 kohtaa
            rajoittava uusi 2 momentti. Sen mukaan 6 kohdan mukaisesta
            teosta ei ole kyse, kun hoidetaan oikeudellisen avustajan tai asiamiehen
            tehtäviä rikoksen esitutkinnassa tai tuomioistuinkäsittelyssä taikka
            rangaistuksen täytäntöönpanossa.
            Momentti rajaa rangaistussäännöstä siten,
            ettei sillä puututa perustuslain 21 §:ssä säädettyyn
            oikeusturvaan tai oikeudenkäyntiavustajan tai oikeudenkäyntiasiamiehen
            ja hänen päämiehensä väliseen
            oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 23 §:n 1 momentin
            4 kohdassa säädetyllä todistamiskiellolla
            suojattuun erityisen luottamukselliseen suhteeseen eli oikeusturvan
            ydinalueeseen.
         
         
         Edelleen valiokunta ehdottaa, että pykälään lisätään
            uusi 3 momentti, jonka mukaan 1 momenttia ei sovelleta,
            jos teosta säädetään muualla
            laissa yhtä ankara tai ankarampi rangaistus. Toissijaisuuslauseke
            on tarpeellinen selventämään mm. sitä,
            ettei 1 momenttia sovelleta, jos henkilö on tehnyt pääteon
            tai ollut siihen osallisena yllyttäjänä tai
            avunantajana.
         
         
         Rikollisjärjestö ehdotetaan määriteltäväksi esityksen
            2 momentissa. Sen mukaan rikollisjärjestöllä tarkoitetaan
            vähintään kolmen henkilön muodostamaa
            tietyn ajan koossa pysyvää järjestäytynyttä yhteenliittymää,
            joka toimii yhteistuumin tehdäkseen 1 momentissa tarkoitettuja rikoksia.
            Koska valiokunta on edellä ehdottanut, että pykälään
            lisätään uusi 2 ja 3 momentti, määritelmäsäännös
            siirtyy uudeksi 4 momentiksi. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on pitänyt määritelmäsäännöstä rikosoikeudellisen
            täsmällisyysvaatimuksen kannalta ongelmallisena.
            Rikollisjärjestön käsitteen kannalta
            keskeinen määre koskee tällaisen yhteenliittymän
            järjestäytyneisyyttä. Perustuslakivaliokunnan
            mukaan on oleellista, että järjestäytymiseen
            viittaavat organisaatiota ja toimintatapoja koskevat piirteet ovat
            tavalla tai toisella havaittavissa. Järjestäytyneisyys-edellytystä on
            perustuslakivaliokunnan mielestä tarpeen täsmentää säännöksen
            sanamuodossa, jolloin mallia voidaan ottaa yhdistyslain 3 §:ssä omaksutusta
            kirjoitustavasta. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan mainitsemassa yhdistyslain 3 §:ssä säädetään
            kielletyistä yhdistyksistä. Yhdistys on kielletty,
            jos se on katsottava jäseniltä vaadittavan kuuliaisuuden
            ja joukkomuodostelmiin tai ryhmityksiin jakautumisen perusteella
            taikka aseellisen varustautumisen vuoksi kokonaan tai osittain sotilaalliseen
            tapaan järjestetyksi. Lakivaliokunta katsoo, että sanottua
            pykälää ei voida käyttää mallina
            rikollisryhmää määriteltäessä,
            koska ryhmältä ei edellytä yhtä pitkälle
            menevää organisoitumista kuin kielletyltä yhdistykseltä.
         
         
         Määritelmässä käytetään
            ilmaisua "järjestäytynyt yhteenliittymä".
            Terroristiryhmän määritelmässä käytetään
            puolestaan ilmaisua "jäsentynyt yhteenliittymä".
            Erilainen käsitteistö johtuu yhteisen toiminnan
            ja terrorismin torjumisesta tehdyn neuvoston puitepäätöksen
            suomenkielisten versioiden erilaisista sanamuodoista. Ainakaan englanninkielisissä
            versioissa
            vastaavaa eroavuutta ei ole, vaan kummassakin määritelmässä käytetään
            samaa ilmaisua. Valiokunnan mielestä käsitteiden
            merkitys ei tässä yhteydessä poikkea
            toisistaan, joten valiokunta ehdottaa, että säännöksessä käytetään
            ilmaisua "jäsentynyt yhteenliittymä". Tällöin
            rikoslain käsitteistö on yhdenmukainen ja vastaa
            Palermon sopimuksen järjestäytyneen rikollisryhmän
            määritelmää.
         
         
         Lakivaliokunta ei ehdota momenttiin muita muutoksia, mutta kiinnittää huomiota
            siihen, että järjestäytyneen rikollisryhmän
            määritelmä on lähes samanlainen
            kuin terroristiryhmän määritelmä.
            Perustuslakivaliokunta on antanut hallituksen esityksestä,
            jonka perusteella määritelmä on säädetty,
            lausunnon (PeVL 48/2002 vp — HE
               188/2002 vp). Perustuslakivaliokunta ei tässä lausunnossaan
            huomauttanut määritelmän täsmällisyydestä.
         
         
         24 §. Oikeushenkilön rangaistusvastuu.
         
          Yhteisen toiminnan johdosta oikeushenkilön rangaistusvastuu
            ehdotetaan ulotettavaksi järjestäytyneen rikollisryhmän
            toimintaan osallistumiseen. 
         
         
         Eduskunta on 26.11.2002 hyväksynyt hallituksen
            esityksen HE 53/2002 vp ja lakivaliokunnan
            siitä antaman mietinnön (LaVM 18/2002
               vp) perusteella oikeushenkilön rangaistuvastuun
            perusperiaatteita ja soveltamisalaa koskevat uudet rikoslain säädökset.
            Lakia ei ole toistaiseksi vahvistettu. Oikeushenkilön rangaistusvastuuta
            koskevien säännösten uudistamisen jälkeen
            valiokunta ei näe periaatteellisia esteitä ulottaa
            oikeushenkilön rangaistusvastuuta myös rikollisjärjestön
            toimintaan osallistumiseen. 
         
         
         Koska valiokunta on ehdottanut rikosnimikkeen muuttamista järjestäytyneen
            rikollisryhmän toimintaan osallistumiseksi, on pykälässä mainittua
            rikosnimikettä vastaavasti tarkistettava.
         
         
         Johtolause.
         
          Lakiehdotuksen johtolausetta on tarkistettava, koska rikoslain
            17 lukua on esityksen antamisen jälkeen muutettu useamman
            kerran. 
         
         
         Pakkokeinot
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut, että ehdotetun
            rangaistussäännöksen rikkomisesta nostetaan
            mm. näyttövaikeuksien vuoksi syyte hyvin harvoin,
            mutta rikosprosessuaalisten pakkokeinojen käyttö rikoksesta
            epäiltyyn on tavallisempaa. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on pitänyt perusoikeussuojan
            kannalta vaarana, että rikosoikeudessa vakiintuneen osallisuusopin
            yli menevästä kriminalisoinnista yhdessä muun
            lainsäädännön kanssa seuraa
            poliisin tiedonhankintavaltuuksien ja rikosprosessuaalisten pakkokeinojen
            kohdistaminen rutiinimaisesti itse päärikosten
            kannalta etäistenkin sivullisten asemassa oleviin henkilöihin.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä lakiehdotuksen jatkokäsittelyssä tulee varmistua
            keinoista, joilla tällaiset perusoikeussuojan mahdolliset
            heikennykset voidaan estää. 
         
         
         Lakivaliokunta on edellä ehdottanut tunnusmerkistön
            täsmentämistä luettelemalla rikoksen tekotavat
            tyhjentävästi ja mahdollisimman täsmällisesti.
            Näin kirjoitettuna poliisin tiedonhankintavaltuuksien tai
            rikosprosessuaalisten pakkokeinojen käyttöedellytykset
            on säännelty muita rikoksia vastaavalla täsmällisyydellä.