Perustelut
Kaupallisesti hyödynnettävien kalakantojen ekologisen
kestävyyden saavuttaminen on keskeinen tulevaisuuden edellytys
EU:n kalataloudelle. Valiokunta katsoo, että EU:n yhteisen
kalastuspolitiikan yleiset tavoitteet ovat sinänsä olleet
oikeansuuntaisia, mutta kalastuspolitiikan käytännön
toteutus on epäonnistunut pahoin. Yhteisen kalastuspolitiikan
uudistuksen tärkeimpänä tavoitteena onkin
edistää kalavarojen kestävää hoitoa.
Myös EU:n kalatalouspolitiikan ns. markkinalähtöisten
järjestelyjen on edistettävä jatkossa
yhteisen kalastuspolitiikan uusia tavoitteita. Valiokunta yhtyen
valtioneuvoston kantaan toteaa, että yleisellä tasolla
komission esitys kalastus- ja vesiviljelytuotteiden markkinajärjestelyn
uudistamiseksi on hyväksyttävissä, jotta
tältäkin osin voidaan paremmin turvata kalavarojen
kestävä käyttö.
Komission ehdotuksen mukaan lakkautettaisiin muun muassa nykyinen
kalatalouden interventiojärjestelmä, jossa markkinoille
saatettujen, rajahinnan alapuolelle jäävien kalastustuote-erien
hävittämistä rahoitetaan tällä hetkellä julkisella
tuella. Tällä uudistuksella voidaan osaltaan vähentää kalavarojen
hukkakäyttöä ja vähentää julkisten
varojen käyttöä markkinoiden säätelyssä.
Toisaalta uudistukseen liittyy myös ongelmia, koska esimerkiksi
tuottajajärjestöjä koskevilla ehdotetuilla
toimenpiteillä ei riittävän kokonaisvaltaisesti
kehitetä EU:n kalamarkkinoiden ja tarjontaketjujen toimintaa,
vaan pyritään lähinnä turvaamaan
tuottajajärjestöjen toiminta.
Valiokunta toteaa, että tuottajajärjestöjen
toimintaa koskevien uudistusten merkitystä Suomelle on
vaikea arvioida, koska Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään
kalatalousalan tuottajajärjestöä. Ehdotuksen
mukainen tuottajajärjestökonsepti ei kovin hyvin
sovellu nykyiseen suomalaiseen kalatalousalan toimintatapaan, koska Suomessa
kalakauppa monista muista EU:n jäsenmaista poiketen perustuu
yksityiseen yritystoimintaan. Kotimaiset kalamarkkinat perustuvat
vakiintuneisiin markkinakäytäntöihin
sekä pieneen toimijamäärään
(pelaginen kalastus) ja pienimuotoisuuteen (rannikkokalastus). Kotimaisen
kalatalousalan on tulevaisuudessa selvitettävä tuottajajärjestöjä koskevien
järjestelyiden toteuttamismahdollisuudet ja mahdolliset edut
sekä kustannukset siinä vaiheessa, kun tuottajajärjestöjen
taloudellista edellytyksistä ja toimintamahdollisuuksista
on komission ehdotukseen saatavissa tarkempaa tietoa. Kalan omavaraisuusaste
on Suomessa romahtanut viime vuosina, ja kotimaisen kaupallisesti
pyydetyn kalan osuus on enää noin seitsemän
prosenttia kokonaiskulutuksesta. Kotimainen kala on korvautunut
kasvavalla tuonnilla. Valiokunta katsoo, että kalatalouspolitiikalla
on konkreettisemmin kyettävä turvaamaan Suomen
elinkeinokalatalouden toimintaedellytykset ja alan kehittyminen
kestävällä pohjalla.
Asetusluonnoksessa käsitellään myös
ehdotuksia kalastustuotteiden pakollisten ja vapaaehtoisten tietojen
ilmoittamisesta. Valiokunta toteaa, että erityisesti
jalostettujen kalatuotteiden alkuperää ollaan
kasvavassa määrin hävittämässä tuotemerkkien
taakse. Valiokunta pitää välttämättömänä kuluttajille
suunnattavan kalojen alkuperää ja käsittelytapaa
koskevan informaation lisäämistä ja
parantamista sekä riittävien pakollisten merkintöjen
minimisäännöistä säätämistä,
koska kuluttajien kiinnostus kalatuotteiden alkuperän selkeään
ilmoittamiseen on kasvamassa. Valiokunta pitää tärkeänä alkuperämerkintöjen
säätämistä pakollisiksi, jotta
kuluttaja voi tietää varmuudella, missä maassa
ja minkälaisissa olosuhteissa kala on pyydystetty tai kasvatettu.
Tärkeää on myös säätää pakolliseksi kalan
myyntipäivän ilmoittaminen sekä se, onko kala
tuore vai pakastettu. Tietojen merkitsemistä koskevien
velvoitteiden osalta valiokunta toteaa, että asian jatkovalmistelussa
on sovitettava yhteen asetusluonnoksen sekä muiden elintarvikkeista
annettavaa tietoa koskevien säädösten alkuperämerkintöjä koskevat
vaatimukset.
Ehdotus sisältää myös vapaaehtoisuuteen
perustuvasta kalatuotteiden lisäinformaatiosta säännöksiä,
joita olisivat tuotteen ympäristölliset tiedot,
eettiset ja sosiaaliset tiedot, tiedot tuotantotekniikoista ja -tavoista
sekä tuotteiden ravintosisältötiedot.
Valiokunta toteaa, että on tarpeen lisätä markkinoiden
avoimuutta tarjoamalla tuottajille mahdollisuudet laajentaa informaation
tarjontaa myös vapaaehtoisilla toimenpiteillä.
Kalaan liittyviä vapaaehtoisia ympäristö-
ja alkuperämerkintäjärjestelmiä on
käytössä jo useita (mm. MSC, Friend of
the Sea ja Global GAP), ja parhaillaan selvitetään
myös mahdollisuutta ottaa käyttöön
EU:n ympäristömerkintä elintarvikkeille.
Valiokunta katsoo, että asetuksessa tulisi tarkentaa erityisesti
sitä, mitä vapaaehtoisella ympäristötiedolla
käytännössä tarkoitetaan. Vapaaehtoisten
merkintöjen osalta tulee lisäksi arvioida niiden
vaikuttavuutta ja selkeyttä, koska monimutkaiset ja vaihtelevat
merkintäkäytännöt aiheuttavat
kuluttajille epäselvyyttä.
Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan toteaa lopuksi, että ehdotetut
delegoidun säädösvallan valtuudet on
asetusehdotuksessa määritelty liian laajoiksi.