Perustelut
Yleistä
EU:n komissio julkisti 12.10.2011 ehdotuksensa yhteisen maatalouspolitiikan
uudistamiseksi vuoden 2014 alusta. Valiokunta antoi ensimmäisen
lausuntonsa asiasta 14.12.2011 (MmVL 18/2011 vp — E
87/2011 vp). Valiokunta uudistaa aikaisemmassa lausunnossaan
esittämänsä.
Mainittuun lausuntoon viitaten valiokunta pitää hallitusohjelman
mukaisesti tärkeänä, että edistetään
kansallista mahdollisuutta varmistaa Suomen maatalouden erityistarpeiden
mukaisesti maataloustuotannon monipuolisuus ja keskeisten tuotteiden
tuotannolla kansallinen huoltovarmuus. Valiokunta katsoo, että uudistuksessa
tulee turvata maamme eri alueille tyypillisten ja perinteisten tuotannonalojen
toimintaedellytykset ottaen huomioon myös maamme ilmastolliset
olosuhteet. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudistuksessa Suomen tavoitteena on tukitasojen säilyttäminen
siten, että tuet mahdollistavat maatalouden kannattavuuden
turvaamisen koko maassa.
Aikaisemman lausunnon mukaisesti valiokunta pitää erityisen
välttämättömänä,
että
- tuotantosidonnaisten tukien osuutta maamme suorista
tuista lisätään nykyisestään
- Suomelle tulevaa (LFA) hehtaarikohtaista määrää korotetaan
- Suomen ympäristötukiohjelmaa vastaavat
toimet muodostuvat jatkossakin laajapohjaisiksi ja viljelijöitä taloudellisesti
kannustaviksi
- mahdollisuus kansallisten tukien maksamiseen säilyy
- sokerintuotannon kiintiöjärjestelmä säilyy
- maidontuotannon ohjausjärjestelmä säilyy
- luomu- ja lähiruoan tuotantoa edistetään ja
helpotetaan tuotteiden markkinoillepääsyä,
ja että
- maatalouspolitiikan yksinkertaistamistyössä edetään
konkreettisesti byrokratian karsimiseksi.
Aikasempaan lausuntoon viitaten valiokunta pitää myös
välttämättömänä,
että uudistuksen lähtökohtana on perheviljelmiin
perustuvan monipuolisen maataloustuotannon jatkuminen kaikilla Euroopan
alueilla. Euroopan tulee panostaa maailman yhä heikkenevän
ruokaturvan parantamiseen. Uudistus ei siten saa heikentää maamme
eri alueille tyypillisten ja perinteisten tuotannonalojen toimintaedellytyksiä ottaen
huomioon myös maamme ilmastolliset olosuhteet
ja kasvien kasvuvyöhykkeet. Tuotanto-olosuhteissa olevat
luonnonolosuhteista johtuvat erot tulee tasata tukijärjestelmien
kompensaatioilla. EU tarvitsee luonnonolosuhde-eroja tasaavaa maatalouspolitiikkaa.
Tämän lisäksi tarvitaan kansallisia tukia
EU:n tukien rinnalle. Samalla valiokunta painottaa huoltovarmuuskysymystä eli
sitä, että jokaisella valtiolla on oikeus ja velvollisuus
huolehtia kansalaistensa elintarvikkeiden saatavuudesta.
Valiokunta korostaa sitä, että uusiutuviin luonnonvaroihin
perustuvalla vihreällä taloudella on tulevaisuudessa
erittäin keskeinen asema talouden yleisen kehityksen kannalta
ja myös talouden elvyttämisen kannalta, niin Suomessa kuin
EU:ssa. Tarvitsemansa raaka-aineet maamme elintarviketeollisuus
hankkii pääosin kotimaiselta maa- ja puutarhataloudelta.
Kuljetuskustannusten takia merkittävä osa elintarviketeollisuudestamme
on myös riippuvainen kotimaisesta raaka-aineesta. Elintarviketeollisuus on
sekä tuotannon bruttoarvolla että arvonlisäyksellä mitattuna
Suomen viidenneksi suurin teollisuudenala.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että biotalouteen keskeisesti kuuluvan maatalouden rahoituksesta
huolehditaan. Elintarviketeollisuuden tulevaisuus niin Suomessa
kuin EU:ssakin on turvattava. On tärkeää,
että Suomen kannanotot EU:n rahoituskehyksiä koskevissa
neuvotteluissa edistävät omalta osaltaan myös
muiden jäsenmaiden hyväksynnän saamista
maamme tavoitteille yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksessa.
Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta pitää erittäin
keskeisenä yksinkertaistamisehdotusten huomioon ottamista.
Siten yksinkertaistamisesta tulee käydä konkreettisia
jatkokeskusteluja esimerkiksi yhtenäisestä ja
nykyistä suuremmasta mittaustoleranssista sekä satunnaisotannan
tulosten vaikutuksesta valvonnan lisäykseen ja vähentämiseen
sekä vihertämistuen täydentäviä ehtoja
vastaavasta valvontamäärästä.
Näistä asioista tulee myös säätää perusasetuksessa.
Valiokunta toteaa lisäksi tässäkin yhteydessä,
että toimeenpanon näkökulmasta nyt kyseessä olevan
uudistuksen toteuttamisen on arvoitu vaativan huomattavan suurta
työpanosta. Työmäärän
kasvun on arvioitu olevan osin pysyvää. Valiokunta
pitää välttämättömänä, myös
taloudellisista syistä, että niin yhteisen maatalouspolitiikan
kuin maaseudun kehittämispolitiikankin yksinkertaistamistyössä edetään konkreettisesti
(mm. maatalouden tuotantosidonnaisia tukia lisäämällä)
byrokratian karsimiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU:n hallintoprosesseja kehitetään
ja kevennetään säästöjen
aikaansaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että komission esityksen käsittelyssä monet
esityksen yksityiskohdat ovat sinänsä edenneet
Suomen kannalta myönteiseen suuntaan. Samalla valiokunta
kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että esityksen
jatkokäsittely on vahvasti riippuvainen EU:n rahoituspäätöksestä.
Valiokunta uudistaakin ehdotuksesta EU:n rahoituskehyksiksi vuosille
2014—2020 lausunnossaan MmVL 16/2012 vp — U
40/2011 vp lausumansa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että niin EU:n rahoituskehysten käsittelyssä kuin
EU:n maatalouspolitiikan uudistamisessakin pysytään
tavoiteaikataulussa eli lopullinen ratkaisu saavutetaan Eurooppa-neuvostossa
lokakuussa ja loppuvuoden aikana päästään
yhteisymmärrykseen Euroopan parlamentin kanssa. Valiokunta
kuitenkin korostaa sitä, että tulee myös
varautua tilanteeseen, jossa päätökset
viivästyvät. Mahdolliset viivästykset
päätöksenteossa eivät saa aiheuttaa
katkoksia tai viivästyksiä tukien maksatukseen.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää lisäksi
huomiota siihen, että neuvottelut Etelä-Suomeen
eli A- ja B-tukialueelle maksettavan kansallisen 141-tuen jatkosta
käydään samanaikaisesti EU:n yhteisen
maataloupolitiikan uudistuksen kanssa. Mikäli neuvottelut
eivät etene, sopimusta on jatkettava sellaisenaan ainakin
siihen saakka, kunnes uusi neuvottelutulos on saatettu voimaan.
Valiokunta toteaa, että EU-tukien tasossa tai
muodossa tapahtuvat muutokset voivat heijastua Suomen kansallisiin
tukiin (liittymissopimuksen artiklat 141 ja 142). Suomen kansallisten
tukien jatko ajoittuu vuoden 2013/2014 vaihteeseen. Nykyinen
141-päätös on voimassa vuoden 2013 loppuun
saakka, ja 142 tuen maksuvaltuutta tarkastellaan vuonna 2014.
1 Suoria tukia koskeva asetus
A Yleistä
Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta katsoo, että jäsenmaille
tulee antaa laaja päätösvalta myönnettäessä tukioikeuksia
kansallisesta varannosta. Erityistilanteissa tukioikeuksia tulee
aina voida myöntää.
Aktiiviviljelijän määritelmän
(artikla 9) osalta puheenjohtajamaa on ehdottanut kompromissiehdotuksessaan
poistettavaksi komission asetusehdotuksesta sen, että suoria
tukia ei myönnetä, jos viljelijän vuotuiset
suorat tuet ovat vähemmän kuin 5 prosenttia hänen
muun kuin maataloustoiminnan kokonaistuloistaan edellisenä verovuonna.
Näin ollen ehdoksi jäisi se, että suoria
tukia ei myönnettäisi, jos viljelijän maatalousmaa
on pääasiassa maita, jotka ovat luontaisesti laiduntamiseen
tai viljelyyn sopivassa kunnossa eikä näillä aloilla
noudateta jäsenmaan määrittämiä maan
hoidon vähimmäisvaatimuksia. Valtioneuvoston kannan
mukaisesti valiokunta pitää puheenjohtajamaan
ehdotusta oikean suuntaisena. Valiokunta toteaa, että aktiiviviljelijän
käsite on sinällään hyvä ja
hyväksyttävä, mutta moni viljelijä on
pakotettu monipuolistamaan yritystoimintaansa tai työskentelemään
myös tilan ulkopuolella toimeentulonsa turvaamiseksi. Valiokunta
korostaa tässäkin yhteydessä yleisenä huomiona
sitä, että aktiiviviljelijän tarkempi
määrittely maataloustoiminnan perusteella tulee
jättää kansallisten viranomaisten toimivaltaan,
jotta maatalouden erityispiirteet eri puolilla yhteisöä voidaan
ottaa huomioon. Samasta syystä myös pienten tilojen tukijärjestelmän
soveltamisen tulee olla kansallisesti päätettävissä.
Valiokunta toteaa, että Suomi saa nykyisin maksaa 10
prosenttia EU:n suorista tuista tuotantoon sidottuina. Valiokunta
korostaa sitä, että tuotantosidonnaisen tuen merkitys
on Suomessa erittäin suuri erityisesti kotimaisen naudanlihan tuotannossa.
Emolehmäpalkkioiden irrottaminen tuotannosta katkaisisi
emolehmien määrän kasvun, mikä nopeuttaisi
naudanlihantuotannon vähenemistä. Tuotantosidonnainen
lypsylehmäpalkkio on tärkeä myös
AB-tukialueen maidontuotannolle, joka on naudanlihatuotannon tavoin
ollut pitkään laskusuunnassa. Valiokunta toteaakin,
että maamme tuotantosidonnaisten tukien osuutta tulee kasvattaa
jatkoneuvotteluissa. Valtioneuvoston kannan mukaisesti tuotantosidonnaisten
tukien enimmäisprosentin tulee määräytyä siten,
että se ottaa huomioon myös Suomen kansallisesti
maksaman EU:n lypsylehmäpalkkion osuuden.
Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta katsoo, että nuorten
viljelijöiden tukeen käytettävää enimmäismäärää voidaan
nostaa enintään 5 prosenttiin suorien tukien kansallisesta enimmäismäärästä.
Nuorten viljelijöiden tukea tulee maksaa kaikkien nuoren
viljelijän aktivoimien tukioikeuksien perusteella. Valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että luopumisjärjestelmää voidaan
jatkaa vuoden 2014 jälkeen.
B Viherryttäminen
Valiokunta uudistaa lausunnossaan MmVL 18/2011 vp — E
87/2011 vp viherryttämisestä esittämänsä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että komissio
on jo rahoituskehystä koskevassa ehdotuksessaan poikkeuksellisesti
ottanut voimakkaasti kantaa myös maatalouspolitiikan sisältöön
tuomalla esille vaatimuksen, jonka mukaan 30 prosenttia tuesta tulee
sitoa viherryttämiseen. Valiokunta toteaa, että toteutuessaan
tämä ehdotus sitoisi merkittävän
osan suorasta tuesta. Maamme tuotannon kannalta ongelmalliset (ottaen
huomioon maamme tuotannon rakenne ja peltolohkojen pirstaleisuus)
ehdotukset koskevat viljelyn monipuolistamista, pysyvää nurmea ja
ekologista alaa. Viherryttäminen ei saa luoda pelkästään
lisäbyrokratiaa, jonka ympäristönsuojelulliset
vaikutukset jäävät vähäisiksi.
Viherryttämisen suurimmat huolet liittyvät säännösten
monimutkaistumiseen, lisääntyviin viljelykustannuksiin
sekä valvontatarpeen lisääntymiseen.
Lisäbyrokratian estämisen ohella tärkeää on
myös, että tuotannonrajoitteita asetettaessa
maailman ruokahuollon yhä paheneva tilanne otetaan huomioon,
mitä on jo korostettu edellä.
Valiokunta toteaa, että komission ehdotuksen mukaisen
maataloustukien viherryttämisen myönteiset vaikutukset
voivat jäädä Suomessa joka tapauksessa
kokonaisuutena pieniksi, sillä Suomessa on jo olemassa
kattava ja melko laaja ympäristötukiohjelma. Valiokunta
pitääkin välttämättömänä,
että nyt ehdotetut ja Suomessa jo sovellettavat toimenpiteet
voidaan yhteensovittaa mahdollisimman hyvin. Valiokunta kiinnittää toisaalta
huomiota siihen, että suomalaisen maatalouden suhteellinen
kilpailukyky voi jopa jossain määrin parantua
yhteisen maatalouspolitiikan viherryttämisen myötä,
kun maataloustuottajat myös muualla EU:ssa joutuvat sitoutumaan
maatalouden ympäristökuormitusta vähentäviin
toimenpiteisiin. Tuolloin viherryttämisehdot toimisivat
tuotannon rajoitteina lähinnä EU:n suotuisimmilla,
tehotuotantoa harjoittavilla alueilla, joissa lisäviherryttämiseen
on todellista tarvetta. Kyseisillä alueilla Suomen ympäristötukiohjelmaa
vastaavat toimet olisi pitänyt toteuttaa jo aikaisemmin.
Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta katsoo, että viherryttämisen
osalta uuden byrokratian ja hallinnollisen lisätaakan välttämiseksi
vaihtoehtona komission ehdotukselle tulee tutkia viherryttämistoimien
ja täydentävien ehtojen yhdistämistä.
Tällöin vältettäisiin ne hallinnolliset
ongelmat, joita erillinen viherryttämistuki luo, ja siksi
täydentävien ehtojen vahventaminen tältä osin
olisi hallinnollisesti kevyempi ratkaisu.
Toisena tutkinnan arvoisena vaihtoehtoisena mallina komission
ehdotukselle valtioneuvoston kannassa on tuotu esiin menettely,
jossa jäsenmaat valitsevat kaikille EU-maille yhteisestä keinovalikoimasta
tietyn määrän viherryttämistoimenpiteitä,
joita heidän maansa kaikki viljelijät noudattavat.
Yhtyen tältä osin valtioneuvoston kantaan valiokunta
pitää ehdotusta tarpeellisena, jotta viherryttämistoimenpiteet
saadaan paremmin paikallisiin olosuhteisiin soveltuviksi. Silloin
niistä saadaan myös paras mahdollinen ympäristöhyöty.
Valiokunta pitää valtioneuvoston kannan mukaisesti
välttämättömänä,
että viherryttämistoimia joka tapauksessa yksinkertaistetaan.
Siten valiokunta pitää valtioneuvoston kannan
mukaisesti tarpeellisena seuraavia toimenpiteitä:
- viljelyn monipuolistamisvaatimuksessa ehtona LFA-alueella
tulee olla kahden kasvin viljely komission esittämän
kolmen kasvin vaatimuksen sijaan
- tilan pinta-alan alaraja toimenpiteelle tulee olla kolmea
hehtaaria korkeampi, esimerkiksi 15 ha
- ekologisen alan vaatimus ei saa aiheuttaa lisää hallinnollista
taakkaa ja kustannuksia, mm. pinta-alojen digitointivaatimuksista
ja valvonnasta johtuen. Hallinnollisen taakan minimoimisen ja ympäristöhyötyjen
saavuttamisen näkökulmasta ekologiseksi alaksi
tulee lukea esimerkiksi ne kesannot ja suojakaistat, jotka sijaitsevat
tukikelpoisella peltoalalla. Ekologisen alan vaatimuksen toteuttamiselle
tulee asettaa vastaava vähimmäispinta-alaraja
kuin viljelyn monipuolistamisvaatimuksessa
- viljelyn monipuolistamisvaatimuksesta ja ekologisen alan
vaatimuksesta tulee vapauttaa ne tilat, joiden peltopinta-alasta
huomattava osa on nurmella, viherkesannolla ja/tai pysyvillä kasveilla,
kuten marjapensailla tai hedelmäpuilla
- pysyvän nurmen vaatimusta tulee toteuttaa kansallisella
tai alueellisella tasolla lohkotason sijaan
- ne viljelijät, joiden tuotannossa on jo muutoin
erityisesti otettu huomioon ympäristönhoito ja
-suojelu, tulee oikeuttaa joustavasti viherryttämistukeen
esim. siten, että näiltä tiloilta vaaditaan
vain osa viherryttämistoimista
- joustavaa siirtymistä viherryttämistukeen
on syytä arvioida niiden viljelijöiden osalta,
jotka ovat sitoutuneet ympäristötuen ehtoihin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että viherryttämisehtojen
joustamaton soveltaminen johtaa kustannusten nousuun tiloilla, joilla
on haettu kustannussäästöjä työtä jakamalla
ja erikoistumalla. Uusien ehtojen täyttäminen
voi aiheuttaa vaikeuksia ja lisäkustannuksia myös
viljelysmaan saatavuuden takia, mikä hidastaa rakennekehitystä.
Taloudelliset vaikutukset muodostuisivat suurimmiksi kotieläintiloilla,
joilla maan käyttöä ohjaa rehu- ja lannanlevitysalan tarve.
Erityisesti suurilla sika- ja siipikarjatiloilla, joilla pelto käytetään
lähes kokonaan 1-2 rehukasvin viljelyyn, viherryttämisehdot
lisäävät kustannuksia. Etenkin alueilla,
joilla on runsaasti eläimiä suhteessa peltoalaan,
lisämaata ei ole mahdollista saada vuokralle kohtuuetäisyydeltä muuten
kuin korkeaan hintaan. Viherryttäminen todennäköisesti
tuo karjatiloille paineen hankkia lisämaata eläintiheillä alueilla.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että edistetään
akvtiivitilojen mahdollisuuksia hankkia lisämaata. Toisin kuin
joissakin muissa EU-maissa, Suomessa peltoala ei sisällä pellon
reuna-alueita, mikä vaikeuttaa viherryttämisehtojen
täyttämistä.
Alueellisesti viherryttämiseen liittyvä kolmen
kasvin viljelykiertovaatimus aiheuttaa suurimpia haasteita
Kainuun ja Lapin ELY-keskusten alueiden viljatiloille (vuonna 2011
yhteensä 115 tilaa) sekä Pohjois-Pohjanmaan epäsuotuisimpien
osien viljatiloille. Monilla näistä tiloista jo
kahdenkin viljakasvin (ohra ja kaura) viljeleminen muodostuu suureksi
haasteeksi. Lohkon kasvuolosuhteiden merkitys korostuu vehnän
ja öljykasvien viljelyssä pohjoista kohti mentäessä,
mistä syystä niillä alueilla, joilla
toimitaan näiden viljelykasvien menestymisen pohjoisrajoilla,
tarvitaan monivuotista tasausjaksoa, jolloin näitä kasveja
voidaan paremmin viljellä niille parhaiten sopivilla lohkoilla.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että toisaalta maatalouspolitiikan viherryttämisen
voidaan arvioida parantavan luomutuotannon suhteellista asemaa suhteessa
intensiivisesti viljeltyihin tavanomaisiin tiloihin. Luonnonmukaisessa
viljelyssä (luomu) olevat tilat täyttäisivät komission
esityksen mukaan automaattisesti viherryttämisen ehdot.
Vuonna 2010 Suomen kaikista maatiloista noin 6 prosenttia oli luomutiloja.
Luomutilojen osuus kaikista alueen tiloista on suurin Ahvenanmaan,
Kainuun ja Pohjois-Karjalan maakunnissa. Vuonna 2010 luonnonmukaisesti
viljellyn maatalousmaan osuus Suomen noin 2,3 miljoonan hehtaarin
maatalousmaan määrästä oli 7,5
prosenttia eli noin 170
000 hehtaaria.
Valiokunta katsoo valtioneuvoston kannan mukaisesti, että koska
kasvin määritelmä on viherryttämisen
näkökulmasta keskeinen asia, se tulee antaa Euroopan
Parlamentin ja neuvoston asetuksen tasolla. Määritelmän
tulee olla yksityiskohtainen ja eri kasvilajit sekä niiden
syys- ja kevätkylvöiset muodot tulee luokitella
erillisiksi kasveiksi.
Valiokunta katsoo myös, että viherryttämistukea
koskevien mahdollisten viljelijäkohtaisten sanktioiden,
jotka seuraavat tukikelpoisuusehtojen noudattamatta jättämisestä,
tulee koskea vain viherryttämistukea, ei muita yhteisen
maatalouspolitiikan mukaisia tukimuotoja, sillä niitä koskevat
omat erilliset tukikelpoisuusehtonsa.
2 Yhteisiä markkinajärjestelyjä koskeva
asetus
Valiokunta toteaa, että markkinatoimenpiteet sokerin
kiintiöjärjestelmän lakkauttamista lukuun
ottamatta säilyisivät pääsääntöisesti
käytössä. Valiokunta painottaa sitä,
että sokerintuotannon kiintiöjärjestelmän
mahdollinen lakkauttaminen vaarantaa Suomen sokerintuotannon jatkuvuuden
ja keskittää tuotannon EU:n parhaille tuotantoalueille.
Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä kiintiöiden
säilyttämistä. EU:n sokerin ja tärkkelysperunan
tuotantokiintiöt ja kansallinen tuki ovat turvanneet suomalaisen
sokerin ja perunatärkkelyksen tuotannon jatkumisen. Tuotannon
jatkuminen näillä aloilla tulee turvata myös
vireillä olevassa maatalousuudistuksessa.
Valiokunta on jo aikaisemmassa lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota siihen, että sokerikiintiöiden poistuminen
johtaa EU:n perinteisen oman varan, sokerimaksujen, poistumiseen
vuodesta 2015 lukien. Vastaava rahamäärä (n.
123 miljoonaa euroa/vuosi) tulee kerätä EU:n
budjettiin normaalin jäsenmaksun kautta. Suomen osuus sokerimaksusta
on ollut huomattavasti jäsenmaksuamme pienempi, joten muutos
lisää Suomen maksuja EU:lle.
Valiokunta toteaa, että maitokiintiöjärjestelmän
poistuminen luo epävarmuutta maitomarkkinoille. Maidontuotannossa
ohjausjärjestelmä tuleekin säilyttää.
Lisäksi maamme maidontuotannon toimintaedellytykset tulee
turvata esim. alalle suunnattujen erityistukien muodossa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että markkinatoimenpiteiden tehokas ja nopea soveltaminen
varmistetaan. Jatkossakin vientitukea on voitava myöntää esim.
kauralle. Lisäksi yksityisen varastoinnin tukien maksamisen
mahdollisuus on tärkeä erityisesti meijeri- ja
lihatuotteita ajatellen.
Komissio on korostanut alkutuotannon aseman vahvistamista elintarvikeketjussa.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että alkutuotannon asemaa elintarvikeketjussa parannetaan
edistämällä tuotteiden pääsyä jakeluun
ja kauppaan puuttumalla lainsäädännöllisesti
kaupan määräävään
rooliin. Monipuolista ja toimivaa kilpailutilannetta päivittäistavarakaupassa
tulee edistää. Tavoitteena tulee olla markkinoiden
nykyistä tasapainoisempi toiminta alkutuotannon kannalta.
Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että tuottaja- ja toimialajärjestelmää kehitetään,
alkuperämerkintöjä lisätään
ja lähiruoan tuotantomahdollisuuksia edistetään.
3 Erillinen komission ehdotus neuvoston asetukseksi maatalouden
yhteiseen markkinajärjestelyyn liittyvien tiettyjen tukien
ja vientitukien vahvistamista koskevien toimenpiteiden määrittämisestä (KOM(2011)
629 lopullinen)
Komission ehdotusta ei ole käsitelty, koska se liittyy
läheisesti Lissabonin sopimuksesta päätöksentekomenettelyihin
seuraaviin muutoksiin. Keskustelu näistä muutoksista
neuvoston ja Euroopan parlamentin välillä on yhä kesken.
Valiokunta tulee palaamaan ehdotuksiin tältä osin
asian käsittelyn edetessä.
4 Maaseudun kehittämisasetus
Valtioneuvoston kirjelmästä käy ilmi,
että muotoiluja on tehty asetusehdotuksen yksinkertaistamiseksi
ja selventämiseksi. Esimerkiksi ohjelman laatimisen vaatimuksia
on vähennetty, vuosikertomuksen määräaikoja
myöhennetty nykyistä vastaaviksi ja ennakkoehtoja
vähennetty koskemaan vain niitä, jotka suoraan
liittyvät ohjelman sisältöön
tai tavoitteisiin. Lisäksi ohjelman prioriteetteihin on
lisätty metsätalous ja eläinten hyvinvointi.
Myös lukuisia toimenpiteiden ehtojen yksinkertaistamisia
ja selvennyksiä on tehty. Valiokunta pitää asioiden
etenemistä tältä osin myönteisenä.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että luonnonhaittakorvausten uudistaminen on erittäin
herkkä aihe asetusehdotuksessa. Uudistus on tältä osin
monelle maalle hyvin vaikea, sillä uudet kriteerit muuttaisivat
merkittävästi nykyisiä LFA-aluejakoja
monessa maassa. Valiokunta korostaa sitä, että korvauksen
hehtaarikohtaista määrää tulee
korottaa siten, että se ottaa nykyistä paremmin
huomioon maamme erityisolosuhteet.
Valiokunta tuo voimakkaasti esiin, että jakokriteerien
mahdollinen muuttuminen II pilarin tuissa voi EU-kokonaisrahoituksen
pysyessä nykytasolla merkitä Suomen tukiosuuden
pienenemistä. Tavoitteena tulee olla maamme tukien korottaminen
EU:n rahoituksella. Jakokriteerien muuttuminen lisäisi
painetta Suomen EU-osarahoitteisten maaseudun kehittämistukien,
kuten ympäristötuen ja luonnonhaittakorvauksen (LFA),
kansallisten, kehysvaikutteisten rahoitusosuuksien kasvattamiseen,
mikäli nykyinen rahoituksen taso halutaan säilyttää.
Jo nykyisellään kansallisen osarahoituksen osuus
on maassamme merkittävä. Osarahoituksen salliminen jatkossakin
on tärkeää.
Yhteisen maatalouspolitiikan toimia on kehitettävä EU:n
Itämeri-strategian ympäristönsuojelutavoitteiden
toteuttamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan kuuluva
maatalouden ympäristöohjelma on jatkossakin laajapohjainen
ja viljelijöitä taloudellisesti kannustava. Ympäristöohjelman
kautta toteutettavien toimenpiteiden on oltava tilatasolla hyvin
ja kustannustehokkaasti toteutettavissa.
Komission ehdotuksessa luonnonmukainen tuotanto on erotettu
ympäristötuesta omaksi toimenpiteekseen. Valiokunta
toteaa, että tämä lisää byrokratiaa,
sillä rahoitussuunnittelu ja seuranta tulee tehdä tältä osin
omana toimenpiteenään. Ehdotuksen mukaan
luomutuotannosta sopimuksen tehnyt tila ei voisi saada ympäristötukea.
Näin se ei voisi saada ympäristökorvausta esimerkiksi
perustaessaan kosteikon tai suojavyöhykkeen tai hoitaessaan
perinnebiotooppeja. Luomutilojen tulee saada jatkossakin ympäristökorvausta
esimerkiksi perustaessaan kosteikon tai suojavyöhykkeen
tai hoitaessaan perinnebiotooppeja. Valiokunta katsookin, että luonnonmukaisen
tuotannon säilymiseksi maassamme ja sen kehittämiseksi
on välttämätöntä, että kyseiselle
tuotannolle voidaan maksaa ympäristötukea. Valiokunta
kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että erityisesti
maamme luonnonmukaisen kotieläintuotannon ongelmana on
luonnonmukaisesti tuotetun valkuaisen vaje, mikä johtuu pohjoisista
luonnonolosuhteistamme. Luonnonmukaisessa tuotannossa edellytetään
käytettäväksi luonnonmukaisesti tuotettuja
rehuja. Luonnonmukaisesti tuotetun valkuaisen tuotantoon on voitava
kannustaa tukitoimenpiteillä. Samalla valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että valkuaisrehuomavaraisuus maamme kotieläintuotannossa
on muiltakin osin hyvin alhainen ja riippuvuus tuontirehusta erittäin
suuri.
Valiokunta katsoo, että uusien riskinhallintavälineiden
kehittämistä tulee selvittää.
Tarvitaan joustavia ja Suomen olosuhteisiin soveltuvia järjestelmiä,
joilla parannetaan maatilojen mahdollisuuksia suojautua muun muassa
satovahinkoja sekä eläin- ja kasvitautivahinkoja
vastaan.
Valiokunta toteaa, että se on antanut koheesiopolitiikan
asetuspaketista aikaisemmin lausunnot MmVL 19/2011 vp — E
85/2011 vp ja MmVL 7/2012 vp — U 72/2011
vp. Asetuspaketin ehdotukset koskevat muun ohella maaseudun kehittämisen
maatalousrahastoa ja Euroopan aluekehitysrahastoa. Valiokunta uudistaa
kyseisissä lausunnoissaan esittämänsä kannanotot.
5 Horisontaaliasetus
Valtioneuvoston kirjelmästä käy ilmi,
että puheenjohtajavaltio on antanut maaliskuun lopun ja
toukokuun lopun välillä kolme kompromissiesitystä.
Kompromissiesitykset sisältävät sekä teknisiä että sisällöllisiä muutoksia.
Valiokunta pitää myönteisenä ehdotuksia,
jotka yksinkertaistavat valvonnan sääntöjä ja
edistävät mahdollisimman oikeudenmukaisen ja ymmärrettävän
tukijärjestelmän toteuttamista ja vastaavaa valvontaa
tilatasolla. Yksinkertaistamistyötä on kuitenkin
jatkettava ehdotusten jatkokäsittelyssä.
Valiokunta vaatii, että uudistuksen yhteydessä viljelijöiden
oikeusturvaa parannetaan valvontaa ja hallintoprosesseja yksinkertaistamalla ja
selkeyttämällä. Virheistä johtuvat
sanktiot eivät saa olla jatkossa kohtuuttomia.
Valiokunta on lausunnossaan MmVL 18/2011 vp — E
87/2011 vp todennut, että valiokunta vastustaa
horisontaaliasetusehdotuksen ehdotuksia jäsenvaltioille
määrättävistä seuraamuksista
ja ehdotettua jäsenvaltioiden lisättyä vastuuta
mahdollisista tahattomistakin tulkintavirheistä. Valiokunta
korostaa tässäkin yhteydessä, että tarkastuksia
tulee yksinkertaistaa. Valvontojen määrää tulee
vähentää, jos valvonta toimii hyvin ja
virheiden määrät ovat hyväksyttävällä tasolla.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tukien valvontaa kohdennetaan riskipainotteisesti
eri maiden, alueiden ja eri tuotantomuotojen välillä.
Pienten rikkeiden seurannan sijaan tulee valvonnassa omaksua uusia
yksinkertaisempia järjestelmiä. Peltoalaperusteisissa
tuissa kasvupinta-alaa koskevat tarkastukset eivät saa vaihdella
sattumanvaraisesti käytettävästä digitaalisesta
kartta-aineistosta riippuen. Valiokunta katsoo myös, että nykyisenkaltaisesta
jäsenvaltioihin kohdistettavasta kiinteämääräisestä rahoitusoikaisumenetelmästä tulee
luopua. Rahoitusoikaisujen tulee aina perustua tarkkaan arvioon
rahastoille aiheutuneesta taloudellisesta vahingosta. Suomen osalta
esimerkiksi kahden prosentin leikkaus kahden vuoden pinta-alatukiin
merkitsee vähintään 28 miljoonan euron
tulon menetystä valtion taloudessa.
Valiokunta on jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota
siihen, että Suomen kaltaisessa pohjoisessa jäsenvaltiossa
ongelmia aiheuttaa ehdotettu horisontaalinen lähestymistapa
I ja II pilarin tukien maksatusaikoihin. Olosuhteidemme takia valvontoja
ei voida käynnistää samassa aikataulussa
kuin eteläisemmissä jäsenvaltioissa.
Näin ollen valvontoja ei saada päätökseen
myöskään samalla aikataululla. Myös
pohjoisilla jäsenvaltioilla tulee olla mahdollisuus maksaa
viljelijöille ennakoita. Ennakoiden maksuehdot tulee määritellä nykyistä ehdotusta
merkittävästi joustavammin. Ennakot on voitava
maksaa kaikille tiloille sen jälkeen, kun hallinnolliset
tarkastukset on tehty. Valvontojen tekeminen keskieurooppalaisella
aikataululla on mahdotonta Suomessa pitkien etäisyyksien
ja rikkonaisten peltomaiden sekä tilarakenteen vuoksi.
Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta katsoo, että vaikka
valvontaa tulee vähentää, mikä mahdollistaa
myös ennakoiden maksamisen, valvonnan kokonaismäärän
vähentämisen ei tule tapahtua valvontaotantaan
valittujen tuen hakijoiden valvontataakkaa kasvattamalla. Lisäksi
todentamisviranomaisen uusintavalvontojen määrän
tulee kiinteiden määrien sijaan vastata paremmin
valvonnan todellista tarvetta. Jäsenmaille pakollisen tilaneuvontajärjestelmän soveltamisalan
laajentamisesta tarvitaan jatkokeskustelua sekä pilareiden
I ja II välisen neuvonnan yhteensovittamista. Toimeenpanoon
tarvitaan ainakin siirtymäaika, jos tilaneuvontajärjestelmää laajennetaan
komission esittämällä tavalla.
Valiokunta toteaa, että horisontaaliasetuksen 29 artiklan
periaatetta maaseuturahastosta maksettavista päällekkäisistä tuista
on syytä tarkentaa. Artiklasta tulee käydä yksiselitteisesti
ilmi, että kysymys on päällekkäisten
samasta asiasta maksettavien tukien kiellosta.
Artiklassa 12 (tilaneuvontajärjestelmä) puheenjohtajavaltion
ehdotuksena on, että komission pakollisiksi ehdottamat
neuvontakohteet, jotka liittyvät ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuteen,
vesiensuojeluun, eläin- ja kasvitautien ilmoittamiseen
ja innovaatioihin sekä pienten tilojen taloudelliseen neuvontaan, voisivat
olla jäsenmaiden vapaaehtoisesti sovellettavissa. Valiokunta
pitää ehdotusta kannatettavana.
Valiokunta katsoo, että komission ehdotus pienten tilojen
järjestelmään kuuluvien tilojen jättämisestä pois
täydentävien ehtojen järjestelmästä ei
ole hyvä. Ehdotuksen hyväksyminen merkitsisi sitä,
että tietyillä alueilla suuri osa maataloustuotannosta
jäisi täydentävien ehtojen soveltamisen
ulkopuolelle, mikä suosii osaa jäsenmaista.
Valiokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota niihin
ongelmiin, jotka liittyvät ehdotukseen liittää vesipuitedirektiivi
täydentävien ehtojen lakisääteisiin
hoitovaatimuksiin. Hiilirikkaan maan suojelua edistävän
ehdotuksen osalta valiokunta on kiinnittänyt huomiota turveperäisen maan
suureen merkitykseen maamme maataloustuotannossa.
Artiklassa 93 (täydentävien ehtojen säännöt) puheenjohtajavaltion
ehdotuksena on, että teksti vesipuitedirektiivin liittämisestä täydentäviin ehtoihin
poistettaisiin. Valiokunta pitää ehdotusta hyvänä.
Neuvoston pöytäkirjaan ehdotetaan kuitenkin lausumaa,
jossa komissiota pyydettäisiin antamaan lainsäädäntöehdotus
vesipuitedirektiivin viljelijöihin suoraan sovellettavien
vaatimusten liittämisestä täydentäviin
ehtoihin sen jälkeen, kun kaikki jäsenmaat ovat toimeenpanneet
direktiivin. Valiokunta toteaa, että vesipuitedirektiiviä ei
voida liittää täydentäviin ehtoihin
kesken ohjelmakauden 2014—2020, koska tämä voisi
pahimmassa tapauksessa aiheuttaa maatalouden ympäristötukeen
sisällöllisiä muutoksia keskellä ohjelmakautta.
Hiilirikkaiden turvepeltojen osuus Suomen viljellystä peltoalasta
on tällä hetkellä hiukan yli 10 prosenttia
mutta nousee eräillä alueilla jopa puoleen viljellystä peltoalasta.
Valiokunta vastustaa komission viljelyskelpoisille hiilirikkaille
maille ehdottamia käyttörajoituksia. Ehto koskee
Suomea voimallisemmin kuin muita jäsenmaita ehkä Irlantia
lukuunottamatta. Komission ehdottama hiilirikkaan maan kyntökielto,
jota valiokunta vastustaa, rajoittaisi toteutuessaan voimakkaasti
tällaisten alueiden maatalouden kehittämistä.
Näillä alueilla Suomessa on maito- ja nautakarjataloudessamme
merkittävä osa. Kyntökielto vaikeuttaisi
valvontoja. Erityinen ongelma olisi myös maalajien vaihtelu
peruslohkojen sisällä. Ehdon toimeenpano olisi
myös epäilemättä työläs
ja kallis toteuttaa.
Valiokunta katsoo, että torjunta-aineiden kestävän
käytön direktiivistä sovellettavien artiklojen
lisäämistä täydentävien
ehtojen listaan tulee harkita normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä, kun
direktiivi on toimeenpantu.
Valiokunta pitää hyvinä puheenjohtajavaltion
esityksessä olevia muutoksia, joiden mukaan valtuuksia
antaa delegoituja säädöksiä ollaan
muuttamassa valtuuksiksi antaa täytäntöönpanosäädöksiä.
Olennaista on myös, että termien "hallinnollinen
seuraamus" ja "hallinnollinen tarkastus" määritelmät
sisällytetään perusasetukseen.
Valiokunta toteaa, että toimeenpanon näkökulmasta
nyt kyseessä olevan uudistuksen toteuttamisen on arvioitu
vaativan huomattavan suurta työpanosta. Työmäärän
kasvun on arvioitu olevan osin pysyvää. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
myös taloudellisista syistä, että niin yhteisen
maatalouspolitiikan kuin maaseudun kehittämispolitiikan
yksinkertaistamistyössä edetään
konkreettisesti (mm. maatalouden tuotantosidonnaisia tukia lisäämällä)
byrokratian karsimiseksi. Sekä hallinnon kuormitusta että viljelijöiden
hallinnollista taakkaa on kevennettävä. Nykyistä hallintoa
tulee jäntevöittää, jotta byrokratiaa
voidaan karsia.