Yleisperustelut
Valiokunta toteaa, että valtio on maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalla käyttänyt tukitoiminnassaan runsaasti
toimenpiteitä, joissa valtion rahoittamien töiden
kustannusten perimisessä tai myydyn maan kauppahinnan maksamisessa
on syntynyt tuen saajalle pitkäaikainen velkasuhde valtioon.
Näitä velkasuhteita nimitetään
osassa lainsäädäntöä lainoiksi
ja osassa saamisiksi. Valtion rahana suoritettu lainananto sen sijaan
on toteutettu välillisesti lainoina luottolaitoksille,
jotka myöntävät varat edelleen lainoina tuen
saajille. Vain harvoissa poikkeustapauksissa valtio on myöntänyt
lainaa suoraan tuen saajalle. Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys koskee ainoastaan valtion suoria lainoja ja saamisia,
ei sen sijaan luottolaitosten välityksellä tapahtunutta
lainoitusta.
Esityksessä tarkoitettuja lainoja ja saamisia on syntynyt
metsänparannustöissä, peruskuivatuksessa,
tilusjärjestelyissä ja maankäyttötoiminnassa.
Lisäksi koltille myönnetään
edelleen valtion lainoja koltta-alueella asumiseen ja elinkeinon
edistämiseen.
Nykyisin metsänparannuslainojen kantoviranomaisena
ovat lääninhallitukset. Tilusjärjestelyissä syntyneiden
lainojen ja saamisten kantoviranomaisena ovat maanmittaustoimistot. Myyntihintasaamisten
ja kolttalainojen sekä pääosin peruskuivatuslainojen
kantoviranomaisena on puolestaan maa- ja metsätalousministeriön
tietopalvelukeskus. Kaikki edellä mainitut kantoviranomaiset
käyttävät lainojen ja saamisten hoitamisessa
YLS-tietojärjestelmää, joka on kehitetty
1980-luvulla, alun perin Valtiokonttorin tarpeisiin. Järjestelmää on
kehitetty kunkin kantoviranomaisen tarpeisiin, ja kullakin niistä on
oma sopimus järjestelmän toimittajan kanssa. Valtiokonttori
on kuitenkin jo luopunut järjestelmästä ja
käyttää omassa lainanhoitotoiminnassaan
uutta LAIHO-tietojärjestelmää.
Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen,
että esityksen taustalla ovat myös lainojen hoitoon liittyvät
tekniset järjestelyt. YLS-järjestelmä on vanhentunut,
eikä sen uusiminen enää ole taloudellisesti
perusteltua järjestelmän rakenteen johdosta. Uuden,
pelkästään maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalle kehitettävän lainanhoitojärjestelmän
luominen ei myöskään ole taloudellisesti
perusteltua ottaen huomioon täysin uuden järjestelmän
kehittämiskustannukset verrattuna niihin kustannuksiin,
joilla Valtiokonttorin LAIHO-järjestelmä on muokattavissa
myös maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan lainojen
ja saamisten hoitoon sopivaksi.
Kun tietojärjestelmä uusittaisiin edellä todetun
mukaisesti, siirrettäisiin myös lainat Valtiokonttorin
hoidettaviksi. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että maa- ja metsätalousministeriön
tietopalvelukeskuksen taloushallintoon liittyvät tehtävät
on jo maaseutuvirastoa koskevan lain käsittelyn yhteydessä siirretty
maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta annetun
lain muuttamisesta annetulla lailla (667/2006; voimaantulosäännöksen
2 mom.) maaseutuvirastolle, kuitenkin niin, että eräiden lainojen
ja myyntisaamisten osalta tehtävien siirtämisestä tietopalvelukeskuksesta
Valtiokonttorille säädetään
erikseen lailla. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
tuotu esiin, että keskittämällä myös
nykyisin lääninhallitusten ja maanmittauskonttorien
hoidettavina olevat lainat ja saamiset Valtiokonttorin hoidettaviksi
yhtenäistettäisiin lainojen ja saamisten hoitokäytännöt
ja varmistettaisiin perintäorganisaation monipuolinen osaaminen.
Keskittämisen arvioidaan tuovan myös säästöä henkilöstömenoissa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lainojen
ja saamisten ehdot säilyisivät pääosin ennallaan.
Niissä lainoissa ja saamisissa, joissa korko ylittäisi
EY:n viite- ja diskonttokoron, lainasta tai saamisesta voitaisiin
periä enintään kyseisen koron suuruista
korkoa. Lisäksi viivästyskorkoja yhdenmukaistettaisiin
siten, että joissakin lainoissa ja saamisissa edelleen
käytetty 16 prosentin viivästyskorko muutettaisiin
korkolain mukaiseksi viivästyskoroksi.
Valiokunta toteaa, että suurin osa siirrettävistä saamisista
eli 50 000 lainaa ja saamista hoidettaisiin siten, että Valtiokonttorilla
olisi yksinomainen toimivalta hoitotoimenpiteissä. Ainoastaan
10:tä prosenttia eli jonkin verran yli 5 000:ta
lainaa koskisi Valtiokonttorin velvollisuus tarvittaessa pyytää työvoima-
ja elinkeinokeskuksen lausunto irtisanottaessa lainaa maksuviivästyksen
johdosta tai antaa vastaavasti työvoima- ja elinkeinokeskukselle
lausunto lainasta tai saamisesta saneeraus- tai velkajärjestelymenettelyä varten.
Nämä tapaukset koskevat maa-, poro- ja kolttatilojen
perusparannuslainoja, myyntihintasaamisia ja kolttalainoja. Valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
ettei käytäntö näiden saamisten
ja lainojen hoidossa äkillisesti olennaisesti muutu tilanteissa,
joissa valtio velkojana reagoi velallisen maksuvaikeuksiin. Valiokunta
katsoo, että perinnän tehokkuus sekä velallisen
tulojen ja maksuvalmiuden huomioon ottaminen tulee sovittaa yhteen
tavalla, joka edistää velallisen mahdollisuuksia
selviytyä velvoitteistaaan. Toisaalta riski valtion menetyksistä ei
kuitenkaan saa olennaisesti kasvaa nykyisestään.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että nyt käsiteltävinä olevista
muutoksista lainojen ja saamisten hoitoon tiedotetaan asianmukaisesti.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksien hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
Laki eräiden maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan
lainojen ja saamisten siirtämisestä Valtiokonttorin
hoidettavaksi
13 §.
Maksuhelpotuksen päättävästä viranomaisesta
säädettäisiin 1 momentin nojalla valtioneuvoston
asetuksella. Esityksen perustelujen mukaan kyseessä oleva
viranomainen olisi työvoima- ja elinkeinokeskus. Perustuslakivaliokunta on
lausunnossaan kiinnittänyt huomiota siihen, että perustuslain
2 §:n 3 momentin ja 21 §:n 1 momentin perusteella
toimivaltainen viranomainen tulee ilmetä laista. Lausunnossa
on viitattu perustuslakivaliokunnan käytäntöön
ja pidetty asianmukaisena, että säännöstä täsmennetään tältä osin.
Valiokunta ehdottaakin, että pykälän 1
momentin viimeistä virkettä muutettaisiin siten,
että momentissa tarkoitetun saamisen ja lainan lyhennys-
ja korkoerän maksuhelpotuksesta päättäisi
työvoima- ja elinkeinokeskus. Lisäksi valiokunta
ehdottaa momenttiin lisättäväksi virkkeen,
jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää toimivaltaisesta
työvoima- ja elinkeinokeskuksesta.
Ehdotetun 3 momentin mukaan menettelystä maksuhelpotuksia
myönnettäessä voitaisiin säätää tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella. Samoin valtioneuvoston asetuksella
voitaisiin eräin edellytyksin säätää myös
kerralla myönnettävän maksuhelpotuksen
määrästä ja tavasta. Perustuslakivaliokunnan
lausunnossa on todettu, että näyttäisi
siltä, että maksuhelpotusten hakemisesta ja myöntämisestä ei
laissa ole lainkaan säännöksiä.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen,
että yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien
perusteista tulee perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan
kuitenkin säätää laissa. Perustuslakivaliokunnan
arvion mukaan sääntelyä tulisi
tältä osin täsmentää.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa pykälän
3 momentin osalta, että lakiehdotuksen 4 §:n 1
momentin mukaan, jollei jäljempänä laissa
toisin säädettäisi, siirrettäviin
lainoihin ja saamisiin sovellettaisiin lain voimaan tullessa voimassa
olleita säännöksiä, määräyksiä ja sopimusehtoja.
Tämä koskisi myös maksuhelpotuksen myöntämisen
edellytyksiä ja pääosin menettelyä,
jollei ehdotetun lain nojalla valtioneuvoston asetuksella menettelystä säädettäisi
toisin. Maksuhelpotusten myöntäminen ei ole mahdollista
maatilatalouden kehittämisrahastosta annetun lain (657/1966),
metsänparannuslain (140/1987) tai kiinteän
omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977)
nojalla. Pakkohuutokaupalla myytävien kiinteistöjen
lunastamisesta valtiolle annetun lain (23/1938) ja maatilatalouden
kehittämisrahastosta annetun lain nojalla ei enää voi syntyä saamisia,
joille voitaisiin myöntää maksuhelpotuksia.
Näiden lakien nojalla syntyneille saamisille ja lainoille
ei ole tarkoitus myöskään ehdotetun lain
nojalla myöntää maksuhelpotuksia. Sen
sijaan muuhun lainsäädäntöön,
sekä kumottuun että voimassa olevaan, sisältyy
lukuisia säännöksiä, jotka mahdollistavat
maksuhelpotusten myöntämisen. Säädöksiin
sisältyvät maksuhelpotuksia koskevat ehdot on
kuitenkin pääsääntöisesti
otettu joko tukipäätökseen, velkakirjan
tai kauppakirjan ehdoiksi, joten olemassa oleviin lainoihin ja saamisiin
sovellettavat maksuhelpotuksia koskevat ehdot eivät ole
yksinomaan säädösten varassa vaan myös
toimeenpantavia hallintopäätöksen tai
sopimuksen ehtoja.
Valiokunnalle on tuotu esiin, että maksuhelpotusten
osalta tarkoituksena on soveltaa niitä myöntöedellytyksiä ja
enimmäismääriä, jotka sisältyvät
joko sovellettaviin kumottuihin säännöksiin
tai voimassa oleviin säädöksiin. Valtioneuvoston
asetuksella voitaisiin poiketa menettelyä koskevista säännöksistä.
Lisäksi valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää myös
kerralla myönnettävän maksuhelpotuksen
määrästä ja tavasta, jos maksuhelpotuksen
myöntäminen on mahdollista sen lain tai sen asetuksen
mukaan, jonka perusteella laina on myönnetty tai saaminen
syntynyt, mutta maksuhelpotuksen määrästä ja
edellytyksistä ei säädetä, eikä siitä ole
ehtoa siinä päätöksessä,
velkakirjassa tai kauppakirjassa, johon saaminen tai laina perustuu.
Valiokunnalle on myös todettu, että voimassa olevaa
tukilainsäädännön perustuslainmukaisuutta koskeva
kokonaistarkastelu maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalla on tarkoitus aloittaa vuoden 2007 alussa ja toteuttaa
pääosin sanotun vuoden aikana. Tuolloin käydään
läpi myös asetuksiin sisältyvät
säännökset ja arvioidaan niiden oikea
säädöstaso. Viitaten perustuslakivaliokunnan
lausuntoon valiokunta pitää edellä esitetyn
perusteella tärkeänä, että kokonaistarkastelun
jälkeen myös edellä kosketeltua sääntelyä täsmennetään
tarvittavilta osin.