Perustelut
         
         Julkisuusperiaate
         
         Maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmään sisältyvät
            asiakasta koskevat luottotiedot, tiedot valtiontakauksista ja takauksen
            kohteena olevien lainojen määrästä sekä lainanmuotoisiin
            tukiin liittyvät tiedot lainojen määrästä ovat
            lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin mukaan salassa pidettäviä.
            Tämä ei saman pykälän 2 momentin nojalla
            kuitenkaan vaikuta näitä tietoja sisältävien
            viranomaisten päätösten ja muiden asiakirjojen
            julkisuuteen.
         
         
         Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat
            perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan julkisia, jollei
            niiden julkisuutta ole välttämättömien
            syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada
            tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
         
         
         Salassapidon piiriin kuuluviksi ehdotetut tiedot näyttäisivät
            kuvaavan suoraan tai välillisesti henkilön taloudellista
            asemaa. Ehdotetun salassapitosäännöksen
            tarkoituksena on rajata näiden tietojen julkisuutta, ja
            sen taustalla on siten pyrkimys perustuslain 10 §:n 1 momentissa
            turvatun yksityiselämän suojaamiseen. Tällainen
            toisen perusoikeuden edistäminen on sellainen välttämätön
            syy, jonka vuoksi viranomaisen hallussa olevien asiakirjojen julkisuutta
            on mahdollista perustuslain 12 §:n 2 momentin nojalla lailla
            erikseen rajoittaa (PeVL 40/2005 vp,
            s. 2/II). Sääntely vastaa perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella (PeVL 43/1998
               vp, s. 5/II) säädetyn julkisuuslain
            24 §:n 1 momentin 23 kohdan asiasisältöä.
            Ehdotus ei ole perustuslain kannalta ongelmallinen. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
            on kuitenkin vielä syytä erikseen arvioida, onko
            riittävästi perusteita sille, että myös
            tiedot valtiontakauksista säädetään
            poikkeuksetta salassa pidettäviksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää lisäksi
            huomiota siihen, että eduskunta on julkisuuslainsäädännön
            kokonaisuudistuksen yhteydessä korostanut pidättyvää suhtautumista
            viranomaisten tietojen salassapitoa koskevien säännösten
            sijoittamiseen erityislainsäädäntöön
            (EV 303/1998 vp, ks. myös HaVM
               31/1998 vp, s. 7/II). Valiokunnan
            mielestä maa- ja metsätalousvaliokunnan on siksi
            vielä aiheellista selvittää niitä syitä,
            jotka puoltavat lakiehdotuksen 6 §:ään
            nyt sisältyvän sääntelyn ottamista
            tähän lakiin.
         
         
         Henkilötietojen suoja
         
         Yleistä.
         
          Henkilötietojen suojasta säädetään
            perustuslain 10 §:n 1 momentin mukaan tarkemmin lailla.
            Perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti pitänyt henkilötietojen
            suojan kannalta tärkeinä sääntelykohteina
            ainakin rekisteröinnin tavoitetta, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöä, niiden
            sallittuja käyttötarkoituksia mukaan luettuna
            tietojen luovutettavuus sekä tietojen säilytysaikaa
            henkilörekisterissä ja rekisteröidyn
            oikeusturvaa. Näiden seikkojen sääntelyn lain
            tasolla tulee lisäksi olla kattavaa ja yksityiskohtaista
            (PeVL 14/2002 vp, s. 2, PeVL
               27/2006 vp, s. 2/I). Lailla säätämisen
            vaatimus ulottuu myös mahdollisuuteen luovuttaa henkilötietoja teknisen
            käyttöyhteyden avulla (PeVL 12/2002 vp,
            s. 5). Ehdotus täyttää pääosiltaan
            perustuslakivaliokunnan aiemmassa käytännössä tällaiselle
            sääntelylle asetetut vaatimukset.
         
         
         Henkilötietojen säilytysaika.
         
          Maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmän
            tiedot poistetaan lakiehdotuksen 12 §:n 1 momentin mukaan
            viimeistään kymmenen vuoden kuluttua siitä,
            kun asiakasta koskevia tietoja on viimeksi käsitelty. Tietoa
            ei kuitenkaan poisteta, jos tiedon säilyttäminen
            on välttämätöntä lakiin
            perustuvan tehtävän suorittamiseksi, vireillä olevan
            asian takia tai Euroopan yhteisön tai muun lainsäädännön mukaisen
            tarkastuksen suorittamiseksi. Poikkeuksellisen pitkä säilytysaika
            on valiokunnan saaman selvityksen mukaan perusteltu lähinnä tukien
            saantiin, valvontaan ja takaisinperintään liittyvien,
            lakiin perustuvien syiden vuoksi. Mahdollisuus jatkaa tietojen säilyttämistä pääsäännön
            mukaisen kymmenen vuoden enimmäissäilytysajan
            päättymisen jälkeenkin perustuu samoihin
            syihin. Pääsäännöstä periaatteessa rajoittamattomaksi
            ajaksi poikkeamisen mahdollistavaa säännöstä on
            valiokunnan mielestä syytä täydentää siten,
            että tällainen tieto poistetaan rekisteristä välittömästi
            sen jälkeen, kun käsittelylle ei ole laissa säädettyä perustetta.
         
         
         Henkilötietojen luovuttaminen.
         
          Lakiehdotuksen 9 §:ssä on säännökset
            tietojärjestelmässä olevien tietojen
            luovuttamisesta ulkomaiden viranomaisille ja kansainvälisille
            toimielimille. Pykälän sanamuoto näyttäisi
            sallivan salassa pidettävien tietojen luovuttamisen Euroopan
            unionin ja Euroopan talousalueen ulkopuolisten maiden viranomaisille.
            Perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti tällaisissa tapauksissa
            viitannut tietosuojadirektiivin 25 artiklaan, jonka mukaan henkilötietojen
            siirtämisen edellytyksenä on, että direktiivin
            kannalta kolmannessa maassa taataan riittävä tietosuojan
            taso. Vähimmäistason vaatimus johtuu
            myös perustuslain 10 §:n 1 momentista.
            Yksityiskohtaiset kansalliset säännökset
            ovat henkilötietolain 5 luvussa, jota lakiehdotuksen 2 §:n
            1 momentin nojalla sovelletaan asiakirjojen luovuttamiseen, jollei
            ehdotetussa laissa toisin säädetä. Ehdotetun
            säännöksen perusteella henkilötietoja
            saadaankin luovuttaa kolmanteen maahan vain, jos se on henkilötietolain
            kyseisten säännösten mukaista (PeVL 51/2002
               vp, s. 3, PeVL 43/2006 vp,
            s. 4/I).
         
         
         Henkilötietojen sisältö.
         
          Tietojärjestelmään voidaan lakiehdotuksen
            4 §:n 2 momentin mukaan tallettaa tunnistetietojen lisäksi
            tiedot, jotka ovat tarpeen asioiden käsittelemiseksi, ratkaisemiseksi
            ja valvomiseksi laissa säädetyllä tavalla. Tällaisena
            säännöksen sanamuoto rekisteröitävien
            henkilötietojen sisällöstä on
            varsin väljä ja se näyttäisi
            viittaavan ennemminkin menettelyihin kuin tietosisältöihin.
            Esityksen perusteluissa todetaan kuitenkin, että rekisterien
            tietosisällöstä säädettäisiin
            tarvittaessa tarkemmin erillisissä tukijärjestelmiä koskevissa
            laeissa. Sääntelyä on syytä tarkistaa
            siten, että viittaussäännös kohdistuu
            näiden ja mahdollisesti muiden kyseeseen tulevien lakien
            mukaan tarpeellisiin tietosisältöihin.