Perustelut
Syrjinnän kielto
Esitys on valtiosääntöoikeudellisesti
merkityksellinen ennen kaikkea perustuslain 6 §:n säännösten
kannalta. Tämän pykälän 1 momentti
sisältää yleisen yhdenvertaisuussäännöksen
ja 2 momentti syrjintäkiellon, joka kohdistuu
ilman hyväksyttävää perustetta
tapahtuvaan eri asemaan asettamiseen erilaisten henkilöön
liittyvien syiden, kuten sukupuolen, perusteella. Perustuslain yhdenvertaisuussääntely
ei estä tosiasiallisen tasa-arvon turvaamiseksi tarpeellista positiivista
erityiskohtelua eli jonkin ryhmän asemaa ja olosuhteita
parantavia toimia (HE 309/1993 vp, s.
44, PeVL 10/2003 vp, s. 3/I).
Sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä on perustuslain
6 §:n 4 momentissa nimenomainen säännös:
"Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa
toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti
palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä,
sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään."
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
on tärkeä yksittäinen tätä perustuslaillista
toimeksiantoa toteuttava säädös.
Välitön ja välillinen syrjintä sukupuolen
perusteella on lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentin mukaan kielletty.
Pykälän 2 ja 3 momentissa määritellään
nämä käsitteet. Sääntely
on sopusoinnussa perustuslain 6 §:n 2 momentin mukaisen
syrjintäkiellon kanssa. Myös perustuslaissa säädetty
kielto kattaa välittömän syrjinnän
lisäksi välillisen syrjinnän (HE
309/1993 vp, s. 44/I ja esim. PeVL
10/2003 vp, s. 2/II).
Välillistä syrjintää ei
ole pykälän 4 momentin mukaan pidettävä kiellettynä syrjintänä,
jos menettelyllä pyritään hyväksyttävään
tavoitteeseen ja valitut keinot ovat tavoitteeseen nähden aiheellisia
ja tarpeellisia. Sääntelyn on tältä osin ymmärrettävä vastaavan
perustuslakia siltä osin kuin se sallii henkilöiden
asettamisen eri asemaan hyväksyttävällä perusteella
samoin kuin perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten mukaista
oikeasuhtaisuuden vaatimusta. Ongelmalliselta sen sijaan näyttää,
että 7 §:n 4 momentin säännökset
hyväksyttävästä tavoitteesta sekä keinojen
aiheellisuudesta ja tarpeellisuudesta menettelyn lainvastaisuuden
poistavina seikkoina koskevat vain välillistä syrjintää.
Hyväksyttävän perusteen olemassaolo nimittäin
perustuslain näkökulmasta tekee oikeasuhtaiset toimet
eri asemaan asettamiseksi sallituiksi niin välittömän
kuin välillisen syrjinnän kieltoon nähden
(PeVL 10/2003 vp, s. 3/I).
Lakiehdotuksen sanontaa on aiheellista muuttaa vastaamaan paremmin
perustuslakia.
Syrjintä etujärjestöissä
Menettelyä on 8 c §:n mukaan pidettävä kiellettynä syrjintänä,
jos henkilö asetetaan muita epäedullisempaan asemaan
sukupuolen perusteella työmarkkinajärjestön
tai muun ammatillista edunvalvontaa harjoittavan järjestön
toiminnassa, jäseneksi pääsyssä tai
sen tarjoamia etuuksia annettaessa tai jos häntä muutoin
kohdellaan järjestössä 7 §:ssä tarkoitetulla
tavalla.
Perustuslain 13 §:n 2 momentissa turvatun yhdistymisvapauden
yhtenä perustana on yhdistysten sisäinen itsemääräämisoikeus
ja toimintavapaus. Niihin kuuluvat säännöksen
esitöiden mukaan yhdistysten oikeus vapaasti hyväksyä haluamansa
säännöt ja oikeus valita niiden mukaan
vapaasti jäsenensä (HE 309/1993 vp, s. 60/I).
Siksi perustuslakivaliokunta piti nyt täytäntöönpantavana
olevan direktiivin valmistelun yhteydessä tärkeänä varmistaa,
että sääntely ei perusteettomasti rajoita
sellaisten aatteellis-ammatillisiksi luonnehdittavien järjestöjen perustamis-
ja toimintamahdollisuuksia, joiden tarkoituksena on vähentää tosiasiallista
eriarvoisuutta jollakin työelämän alalla
edistämällä tällaisella alalla
aliedustettuna tai heikommassa asemassa olevaan sukupuoleen kuuluvien
asemaa (PeVL 8/2001 vp, s. 3/II).
Valiokunnan tämä kanta on otettu ehdotuksessa
asianmukaisesti huomioon. Syrjintänä ei nimittäin
9 §:n 3 kohdan perusteella ole pidettävä vain
joko naisten tai miesten hyväksymistä muun yhdistyksen
kuin varsinaisen työmarkkinajärjestön
jäseneksi, jos tämä perustuu yhdistyksen
säännöissä olevaan nimenomaiseen
määräykseen ja — muun ammatillista
edunvalvontaa harjoittavan yhdistyksen ollessa kysymyksessä — yhdistys pyrkii
naisten ja miesten tasa-arvosta annetun lain tarkoituksen toteuttamiseen.
Käännetty todistustaakka
Lakiehdotuksen 9 a §:n säännökset
rakentuvat ns. käännetyn todistustaakan mukaisesti.
Kantajan esitettyä tosiseikkoja, joiden perusteella voidaan
olettaa, että kysymyksessä on syrjintä sukupuolen
perusteella, on vastaajan osoitettava, että syrjintäkieltoa
ei ole rikottu. Tällainen sääntely on,
kuten valiokunta on aiemmin todennut (PeVL 8/2000
vp, s. 2—3, PeVL 10/2003 vp, s. 5/I),
oikeuksien tehokkaan toteutumisen vuoksi tässä yhteydessä perusteltu,
koska näytön esittäminen syrjintätapauksissa
voi olla tavanomaista vaikeampaa ja yleensä vain vastaaja voi
osoittaa, että hänen syrjinnäksi väitetty
toimensa on perustunut muuhun kuin kantajan henkilöön
liittyvään syyhyn.
Käännetty todistustaakka on huomionarvoinen
seikka perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitettujen
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden kannalta. Niihin
kuuluu rikosasioissa muun muassa syytetyn oikeus tulla pidetyksi syyttömänä,
kunnes syyllisyys on laillisesti näytetty toteen (HE
309/1993 vp, s. 74/II). Ehdotettua säännöstä käännetystä todistustaakasta
ei esityksen perustelujen mukaan ole tarkoitus soveltaa rikosoikeudenkäynneissä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tästä rajauksesta lisätään
lakiehdotukseen nimenomainen maininta (ks. PeVL 10/2003
vp, s. 5/I ja yhdenvertaisuuslain 17 §).
Muita seikkoja
Julkista valtaa käyttävien toimielinten kokoonpano.
Lakiehdotuksen ns. kiintiösäännöstä sovelletaan
4 a §:n 2 momentissa mainittujen virastojen, laitosten
ja yhtiöiden lisäksi julkista valtaa käyttäviin
toimielimiin. Sääntely on esityksen perustelujen
mukaan tarpeen, koska julkisia hallintotehtäviä ja
julkista valtaa on annettu muillekin kuin varsinaiseen hallintokoneistoon
kuuluville viranomaisille. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että julkisen vallan käsite on julkisen
hallintotehtävän käsitettä suppeampi.
Ehdotettua säännöstä ei siten
sovellettaisi sellaisiin viranomaiskoneiston ulkopuolella oleviin
toimielimiin, joille annettuihin julkisiin hallintotehtäviin
ei sisälly julkisen vallan käyttöä.
Palvelussuhteen osapuolten määritelmä.
Lain soveltamisalan kannalta tärkeä työntekijän
käsite 3 §:n 1 momentissa jää sanan
"palvelussuhde" käytön ja momentissa tehtyjen
rinnastusten vuoksi epäselväksi. Säännöksen
sanamuotoa on aiheellista vielä harkita.