Perustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksessä ehdotetaan julkisten hallintotehtävien
            ja oikeussääntöjen antaminen siirrettäväksi liikelaitoksena
            toimivasta Ilmailulaitoksesta erilliseen virastoon, Ilmailuhallintoon.
            Perustuslakivaliokunta on pitänyt julkisten hallintotehtävien
            siirtämistä omaan erilliseen virastoon tai keskukseen
            parempana kuin sitä, että julkiset hallintotehtävät
            keskitetään liikelaitoksen sisällä olevaan
            erilliseen viranomaistehtävien yksikköön
            (PeVL 38/2004 vp, s. 2—3).
            Ratkaisulle on siten hyväksyttävät perusteet,
            sillä perustuslain 21 §:n oikeusturvan ja hyvän
            hallinnon takeiden kannalta sekä perustuslain 80 §:n
            lainsäädännön siirtämistä koskevien
            säännösten kannalta järjestelyä on
            pidettävä perusteltuna.
         
         
         Laki Ilmailulaitoksesta
         
         Lennonvarmistuspalvelut
         
         Ilmailulaitoksen toimialaan ehdotetaan kuuluvaksi 1. lakiehdotuksen
            2 §:n mukaan lennonvarmistuspalvelut ja lennonvarmistusjärjestelmät.
            Lisäksi 4 §:n perusteella Ilmailulaitokselle ehdotetaan
            kuuluvan myös julkisia palvelutehtäviä.
            Koska lennonvarmistuksesta säädettäisiin ilmailulain
            12 luvussa, on asianmukaista ottaa ilmailulaitoslain lennonvarmistusta
            koskeviin säännöksiin asianomaiset viittaukset
            ilmailulakiin.
         
         
         Lennonvarmistus on lakiehdotuksen perustelujen mukaan suurelta
            osin lentoliikenteen sujuvuuden hallintaa, jossa vastuu ilma-aluksen
            ohjailusta ei siirry lennonjohtajalle, vaan kysymys on lähinnä neuvojen
            ja ohjeiden antamisesta ilma-aluksen päällikölle
            sekä ilmailun asiantuntijana toimimisesta.
         
         
         Lennonvarmistuspalveluja on kuitenkin laajasti ymmärrettynä pidettävä julkisina
            hallintotehtävinä, joiden antamista Ilmailulaitokselle
            liikelaitoksena tulee tarkastella perustuslain 124 §:n
            kannalta. Sen mukaan julkisia hallintotehtäviä voidaan
            antaa muulle kuin viranomaiselle vain lain nojalla, jos se on tarpeen
            tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna
            perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon
            vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan
            käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
            kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
         
         
         Lennonvarmistustehtävien luonteesta johtuen
            perustuslakivaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
            että tehtäviä hoitaa Ilmailulaitos. Määräyksiensä toteuttamiseksi
            lennonvarmistuselimellä ei ehdotuksen mukaan näytä olevan erityisiä pakkokeinoja.
            Kysymys ei siten ole varsinaisista hallintopäätöksistä,
            vaan operatiivisista tehtävistä. Tässä yhteydessä merkitystä on
            annettava sääntelyn kohteena olevan toiminnan
            korostetun tekniselle luonteelle (PeVL 16/2002
               vp, s. 4). Tehtäviin ei myöskään
            sisälly merkittävää julkisen
            vallan käyttöä. Koska tehtävien
            hoitaminen on lähinnä tosiasiallista hallintotoimintaa,
            jossa oikeusturvan takeet perustuvat sääntelyn
            täsmällisyyteen ja asianmukaisuuteen, henkilöstön
            koulutukseen ja pätevyysvaatimuksiin sekä toiminnan
            riittävään valvontaan, ei perustuslakivaliokunta
            pidä sääntelyä perustuslain 124 §:n
            kannalta ongelmallisena.
         
         
         Laki Ilmailuhallinnosta
         
         Ammattitaidon ylläpitäminen
         
         Hallintolain esteellisyysperusteita ei 2. lakiehdotuksen 5 §:n
            2 momentin mukaan ole tarkoitus soveltaa lennonvarmistuksen valvontaan
            ja sitä koskevaan päätöksentekoon
            siltä osin kuin ilmailuhallinnon palveluksessa oleva työskentelee
            tai on työskennellyt sivutoimisesti ilmailutoimintaa harjoittavan
            ja siten lennonvarmistuksen valvonnan mahdollisen kohteen palveluksessa.
            Sääntelyä perustellaan sillä,
            että Suomessa on käytännössä vain
            yksi lennonvarmistuspalvelujen tarjoaja. 
         
         
         Säännös on melko väljä.
            Ehdotuksen perustelujenkin mukaan esteellisyysperuste koskisi vain
            hallintolain 28 §:n 1 momentin 4 kohtaa. Sen mukaan virkamies
            on esteellinen, jos hän on palvelussuhteessa tai käsiteltävään
            asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen
            tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai
            vahinkoa. Valiokunnan mielestä sääntelyn
            täsmällisyyden kannalta on aiheellista
            tarkentaa 2. lakiehdotuksen 5 §:n 2 momenttia
            siten, että hallintolain esteellisyyttä koskeva
            viittaus koskee vain kyseisen lain 28 §:n 1 momentin
            4 kohtaa.
         
         
         Maksut
         
         Ilmailuhallinnon suoritteiden maksuista säädetään
            ehdotettavan 6 §:n 1 momentin mukaan asetuksella. Sääntely
            on vastoin perustuslain 81 §:n 2 momenttia, jonka mukaan
            valtion viranomaisten virkatoimien, palvelujen ja muun toiminnan maksullisuuden
            sekä maksujen suuruuden yleisistä perusteista
            säädetään lailla. Sen sijaan
            tarkempia määräyksiä voidaan
            antaa asetuksella (PeVL 28/2004 vp,
            s. 6). Ilmeisesti näin on tarkoitettukin, sillä 6 §:n
            2 momentissa mainitaan, että maksut pääasiallisesti
            määräytyvät valtion maksuperustelain
            mukaan.
         
         
          Momenttien paikkoja on perustuslakivaliokunnan mielestä syytä vaihtaa,
            jolloin 1 momentissa todettaisiin, että Ilmailuhallinnon
            suoritteista perittäviä maksuja määrättäessä otetaan huomioon,
            mitä maksuperustelaissa säädetään. Vastaavasti
            2 momentissa todettaisiin, että tarkempia säännöksiä Ilmailuhallinnon
            suoritteiden maksuista säädetään
            liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
         
         
         Ehdotetun 6 §:n 2 momentin mukaan sen lisäksi,
            mitä valtion maksuperustelaissa säädetään,
            Ilmailuhallinnon suoritteista perittävien maksujen määräämisessä voidaan
            ottaa huomioon vastaavista suoritteista muualla unionin jäsenvaltioissa
            perittävien maksujen taso, ilmailun edellytysten turvaaminen
            ja ilmailun turvallisuuden edistäminen sekä kilpailun
            edistäminen lentoliikenteessä.
         
         
         Maksuja ei voida enää pitää perustuslain 81 §:n
            2 momentissa tarkoitetuille valtion maksuille ominaisina korvauksina
            tai vastikkeina yksilöidyistä julkisen vallan
            palveluista tai muista vastaavista suoritteista (PeVL 36/2005 vp,
            s. 2/II). Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            katsottu, että mitä suuremmaksi ero maksun ja
            etenkin julkisoikeudelliseen tehtävään liittyvän
            suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kustannusten välillä kasvaa,
            sitä lähempänä on pitää suoritusta
            valtiosääntöoikeudellisena verona. Merkittävää voi
            myös olla, onko asianomaisen suoritteen vastaanottaminen
            vapaaehtoista vai pakollista. Veron suuntaan viittaa, jos suoritusvelvollisuuden
            aiheuttamista suoritteista ei voi kieltäytyä ja
            velvollisuus koskee suoraan lain nojalla tietyt tunnusmerkit täyttäviä oikeussubjekteja
            (PeVL 46/2004 vp, s. 3/I, PeVL 12/2005
               vp, s. 3/I).
         
         
         Perustuslakivaliokunta katsoo, että ehdotetussa 6 §:n
            2 momentissa mainittuja muihin kuin maksuperustelakiin perustuvia
            maksuja on pidettävä veroina. Jotta 2. lakiehdotus
            tältä osin voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä,
            on sääntely saatettava vastaamaan kokonaisuudessaan
            perustuslain 81 §:n 1 momentin säännöksiä valtion
            verosta. Jos taas tarkoitus on periä maksuja yksilöidyistä viranomaissuoritteista,
            on maksun perusteet määritettävä valtion
            maksuperustelaissa ilmenevien periaatteiden mukaisesti. Tällöin
            2 momentissa mainitut lisämääritysperusteet
            on poistettava laista.
         
         
         Valtuutussäännökset
         
         Valtioneuvoston asetuksella ehdotetaan 7 §:n 1 momentin
            nojalla säädettäväksi sen lisäksi, mitä valtion
            virkamieslaissa säädetään, Ilmailuhallinnon
            tehtävistä, henkilöstöstä,
            ylijohtajan ja välittömästi hänen
            alaistensa johtajien kelpoisuusvaatimuksista, virkojen täyttämisestä,
            ylijohtajan sijaisen määräämisestä,
            ilmailuhallinnon hallinnosta sekä puhevallan käyttämisestä muissa
            viranomaisissa ja toimituksissa.
         
         
         Koska Ilmailuhallinnon tehtäviin kuuluu julkisen vallan
            käyttöä, on sen yleisistä perusteista perustuslain
            119 §:n 2 momentin nojalla säädettävä lailla.
            Yleisiin perusteisiin kuuluu lähinnä yksikön
            nimi, toimiala sekä pääasialliset tehtävät
            ja toimivaltuudet (HE 1/1998 vp, s.
            174/II). Sen vuoksi ehdotuksen 7 §:n 1 momentin
            1 kohdan ja 6 kohdan mukaisesti valtioneuvoston asetuksella ei voida
            säätää Ilmailuhallinnon tehtävistä ja
            hallinnosta. Myöskään 2—5 ja
            7 kohtien asetuksen tasoista sääntelyä ei
            voida rinnastaa lainsäätäjän
            toimivaltaan. Perustuslakivaliokunta katsoo, että sääntelyn
            muotoilua on tältä osin asianmukaista täsmentää siten,
            että virkamieslakia tarkempia säännöksiä voidaan
            antaa valtioneuvoston asetuksella.
         
         
         Laki lentoliikenteen valvontamaksusta
         
         Yleistä
         
         Lentoliikenteen valvontaa ja ilmailun julkisia hallintotehtäviä varten
            kannetaan 3. lakiehdotuksen 1 §:n mukaan valtiolle lentoliikenteen valvontamaksu.
            Valvontamaksu on ehdotuksen 4 §:n perusteella 0,90 euroa
            jokaista ilma-aluksella lentoasemalta lähtenyttä matkustajaa
            kohden. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaan valvontamaksua
            ei ole pidettävä sellaisena perustuslain 81 §:n
            2 momentissa tarkoitettuna maksuna, joka on korvaus tai vastike
            julkisen vallan palvelusta tai muusta suoritteesta. Perustuslakivaliokunnan
            käytännössä on katsottu, että mitä suuremmaksi
            ero maksun ja etenkin julkisoikeudelliseen tehtävään
            liittyvän suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kustannusten
            välillä kasvaa, sitä lähempänä on
            pitää suoritusta valtiosääntöoikeudellisena
            verona. Merkittävää voi myös
            olla, onko asianomaisen suoritteen vastaanottaminen vapaaehtoista
            vai pakollista. Veron suuntaan viittaa, jos suoritusvelvollisuuden aiheuttamista
            suoritteista ei voi kieltäytyä ja velvollisuus
            koskee suoraan lain nojalla tietyt tunnusmerkit täyttäviä oikeussubjekteja
            (PeVL 46/2004 vp, s. 3/I, PeVL
               12/2005 vp, s. 3/I).
         
         
          Koska lentoliikenteen valvontamaksu on siten luonteeltaan vero,
            tulee sääntelyn täyttää perustuslain
            81 §:n 1 momentin mukaiset verolta vaadittavat edellytykset.
            Sen vuoksi siitä tulee säätää lailla,
            joka sisältää säännökset
            verovelvollisuudesta ja veron suuruuden perusteista sekä verovelvollisen
            oikeusturvasta. Ehdotuksen 2 §:ssä ja 4 §:ssä on
            asianmukaiset säännökset maksuvelvollisesta
            ja maksun suuruuden perusteista sekä 11 §:ssä oikaisusta
            maksuvelvollisen hyväksi ja muutoksenhausta ehdotuksen 3 luvussa,
            joten sääntely täyttää perustuslain 81 §:n
            1 momentissa ja valiokunnan käytännössä verolle
            asetettavat yleiset vaatimukset (PeVL 67/2002
               vp, s. 3—4, PeVL 41/2004 vp,
            s. 2/I ja PeVL 29/2005 vp,
            s. 1—2).
         
         
         Muutoksenhaku
         
         Muutoksenhakua koskevaan ehdotuksen 14 §:n 1 momenttiin
            sisältyy säännös, jonka mukaan valtion
            puolesta valitusoikeus Ilmailuhallinnon päätökseen
            on Ilmailuhallinnon hallintoasioista vastaavalla johtajalla. Tämä merkitsee,
            että Ilmailuhallinto voi valittaa omasta päätöksestään. Esityksessä ei
            lainkaan perustella viranomaisen poikkeuksellista valitusoikeutta.
            Säännöstä on arvioitava perustuslain
            21 §:n mukaisen oikeusturvan ja hyvän hallinnon
            takeiden kannalta.
         
         
         Jos viranomainen voi heti päätöksen
            tehtyään riitauttaa oman päätöksensä hakemalla
            siihen muutosta, on se omiaan heikentämään
            veroasiain käsittelyn asianmukaisuutta sekä viranomaisen
            riittävään selvittämiseen ja
            valmisteluun liittyvää päätöksentekoa.
            Perustuslakivaliokunta on käytännössään
            todennut viranomaisen yleisen muutoksenhakuoikeuden voivan muodostua
            perustuslain 21 §:n 1 momentissa vaaditun asiamukaisen
            menettelyn kannalta ongelmalliseksi, koska viranomainen saatetaan nähdä asianosaisen
            mahdolliseksi vastapuoleksi (PeVL 36/2004 vp,
            s. 4/II, PeVL 37/2004 vp, s. 3/II).
            Valiokunta on pitänyt viranomaisen valitusoikeutta ongelmattomana,
            jos se liittyy oikeuskäytännön
            yhtenäisyyden ylläpitämiseen liittyviin
            perusteisiin (PeVL 4/2004 vp, s. 10/I, PeVL
               4/2005 vp, s. 3/I). 
         
         
         Vaikka menettelylle onkin vakiintunut prosessuaalinen käytäntönsä,
            pitää perustuslakivaliokunta perustuslain 21 §:n
            1 momentissa mainitun asianmukaisen oikeudenkäyntimenettelyn kannalta
            aiheellisena rajata 3. lakiehdotuksen 14 §:n 1
            momentin mukainen viranomaisen valitusoikeus vain oikeuskäytännön
            yhtenäisyyden kannalta tarpeellisiin valituksiin. Samoin
            perustuslakivaliokunnan mielestä perustuslain 21 §:n 2
            momentissa turvattujen hyvän hallinnon takeiden kannalta
            on asianmukaista, että valtion puolesta muutoksenhakuoikeutta
            ei käytä Ilmailuhallinnon piirissä toimiva
            virkamies, vaan esimerkiksi ministeriö tai valtion asiamies.
         
         
         Tietojenantovelvollisuus
         
         Kirjanpitovelvollisuudesta säädetään
            lakiehdotuksen 19 §:ssä. Maksuvelvollisen on lakiehdotuksen
            20 §:n nojalla pyydettäessä esitettävä Ilmailuhallinnolle
            tai tämän määräämälle
            asiantuntevalle ja esteettömälle henkilölle
            tarkastusta varten kirjanpitoaineistonsa ja muut maksujen määräämistä varten
            tarpeelliset tiedot pyydetyssä muodossa.
         
         
         Ehdotuksessa on ensisijaisesti kysymys muista kuin perustuslain
            10 §:n 1 momentissa turvatun henkilötietojen suojan
            kannalta merkityksellisistä tiedoista. Perustuslakivaliokunta
            on pitänyt tällaisen sääntelyn
            yhteydessä asianmukaisena, että viranomaisen tietojensaantioikeus
            ulotetaan vain sen tehtävien hoidon kannalta välttämättömiin
            tietoihin (PeVL 45/2004 vp, s. 4/II, PeVL
               4/2005 vp, s. 4/II, PeVL 37/2005
               vp, s. 6/II, PeVL 42/2005
               vp, s.3/II). Sääntelyä on asianmukaista
            tarkistaa siten, että tietojenantovelvollisuus tarkastusta
            varten ulottuu vain välttämättömiin
            tietoihin.
         
         
         Maksun kantaminen esityksen mukaisesti
         
         Kun eduskunnalle on annettu esitys valvontamaksulain muuttamisesta,
            valtioneuvostolla on ehdotuksen 21 §:n nojalla oikeus määrätä,
            että tässä laissa tarkoitettu maksu kannetaan
            esityksen mukaisesti. Lopullisesti asia ratkaistaisiin esityksen
            perustelujen mukaan lain muutoksen yhteydessä ja mahdollisesti
            liikaa peritty maksu palautettaisiin lentoaseman pitäjälle.
         
         
         Tällaiseen avoimeen ja ennakolliseen valtuutukseen
            perustuva sääntely on ristiriidassa perustuslain
            81 §:n 1 momentin kanssa sikäli, että verosta
            tulee säätää lailla. Sen vuoksi
            perustuslakivaliokunta edellyttää, että 21 §:n
            säännös maksun kantamisesta ennen muutoslain
            voimaantuloa poistetaan laista.
         
         
         Aluevalvontalain ja meripelastuslain muutokset
         
         Ilmailulaitoksen aluevalvontatehtävistä ehdotetaan
            otettavaksi säännökset aluevalvontalain 24 a §:ään.
            Sen 1 momentin mukaan Ilmailulaitos hoitaa tässä laissa
            tarkoitettuja aluevalvontatehtäviä omalla toimialallaan
            sen mukaan kuin siitä erikseen sovitaan Ilmailulaitoksen
            ja puolustusministeriön välisessä sopimuksessa.
            Esityksen perusteluissa todetaan, että Ilmailulaitoksen
            aluevalvontaan liittyvät tehtävät ovat
            lähinnä aluevalvonnan viranomaistoimintaa koskevia
            avustavia tehtäviä. Tämä rajaus
            ei ilmene säädöstekstistä. Vastaavasti
            mainitun pykälän 2 momentin perusteella
            Ilmailulaitoksen on ryhdyttävä käytettävissä olevin
            keinoin toimenpiteisiin aluevalvontarikkkomusten ja aluevalvontaloukkausten
            estämiseksi. Aluevalvontalain mukaan lain 6 luvussa
            on lueteltu aluevalvontaviranomaisen tehtävät,
            joihin sisältyy muun muassa huomautuksen ja varoituksen
            antaminen (25 §), henkilön kiinniottaminen (27 §),
            turvatarkastus (28 §) ja voimakeinojen käyttö (31 §).
         
         
          Sääntely on ongelmallinen ensiksikin perustuslain
            124 §:n kannalta, koska näin merkittävää julkisen
            vallan käyttöä ei voida siirtää viranomaistahon
            ulkopuolella toimivalle Ilmailulaitokselle. Toiseksi sääntely
            on ristiriidassa perustuslain 2 §:n 3 momentin kanssa,
            jonka mukaan julkisen vallankäytön tulee perustua
            lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin
            lakia. Näin ollen Ilmailulaitoksen tehtäviä ja
            toimivaltaa ei voida jättää vain Ilmailulaitoksen
            ja puolustusministeriön välisen sopimuksen varaan.
            Perustuslakivaliokunta ei käytännössään
            ole pitänyt asianmukaisena, että viranomaisten
            yksityisiin kohdistuvaa julkista valtaa sisältävä toimivalta
            voisi rajoitetulta osaltaankaan pohjautua ministeriöiden
            väliseen sopimukseen (PeVL 11/2002 vp,
            s. 6/I, PeVL 19/2005 vp, s.
            8/I). 
         
         
         Jotta 4. lakiehdotus voitaisiin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä,
            Ilmailulaitoksen aluevalvontatehtävät on rajattava
            23 a §:n 1 momentissa vain aluevalvontaviranomaista avustaviin
            tehtäviin ja suljettava pois kokonaan mahdollisuus sopimusteitse
            antaa Ilmailulaitokselle merkittävää julkista
            valtaa sisältäviä tehtäviä.
         
         
         Ilmailulaitos osallistuu ehdotetun meripelastuslain 4 §:n
            3 momentin perusteella meripelastustoimen etsintä- ja pelastustoimintaan
            toimialansa palveluja tuottaen sen mukaan kuin niistä erikseen
            sovitaan Ilmailulaitoksen ja sisäasiainministeriön
            välisessä sopimuksessa. Tässä tapauksessa
            Ilmailulaitoksen etsintä ja pelastustoiminta on sen aluevalvontatehtäviä selvemmin
            sidottu
            oman toimialansa palvelujen tuottamiseen. Lisäksi arviointiin
            vaikuttaa, että meripelastustoiminnassa on kysymys pääosin
            tosiasiallisesta toiminnasta ihmishenkien pelastamiseksi (PeVL
               24/2001 vp, s. 4/II), joten Ilmailulaitoksen
            toiminta ei meripelastuksen osalta sisällä perustuslain
            124 §:ssä tarkoitettua merkittävää julkisen
            vallan käyttämistä eikä tehtävien
            katsota vaarantavan perusoikeuksia, oikeusturvaa tai hyvän
            hallinnon takeita. Koska keskeiset asiat on säädetty
            suhteellisen täsmällisesti laissa, ei muiden vähäisten
            tehtävien sopiminen Ilmailulaitoksen ja sisäasiainministeriön
            kesken ole valtiosääntöoikeuden kannalta
            ongelmallinen.