Perustelut
         
         Yhdistymisvapaus
         
         Jäsenyys julkisoikeudellisessa yhdistyksessä.
         
          Maanpuolustuskoulutusyhdistys on 1. lakiehdotuksen 6 §:n
            mukaan vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen valtakunnallisena
            yhteistyöjärjestönä toimiva
            julkisoikeudellinen yhdistys. Sen jäseneksi voidaan 8 §:n
            perusteella hyväksyä sellaisia valtakunnallisia
            yhdistyksiä, joiden toimialaan tai tehtäviin maanpuolustuksen
            edistäminen kuuluu tai läheisesti liittyy. Maanpuolustuskoulutusyhdistys
            jatkaa 45 §:ään sisältyvien
            siirtymäsäännösten perusteella
            nykyisen Maanpuolustuskoulutus ry:n toimintaa. Sen jäseninä nykyisin
            olevat yhdistykset voivat ilman eri hakemusta siirtyä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen
            jäseniksi. 
         
         
         Perustuslain 13 §:n 2 momentissa turvattu yhdistymisvapaus
            koskee sen esitöiden mukaan ensisijaisesti niin sanottuja
            aatteellisia yhdistyksiä. Säännös
            ei kuitenkaan estä perustamasta lainsäädäntöteitse
            julkisoikeudellisia yhdistyksiä julkista tehtävää varten.
            Jäsenyydestä tällaisessa yhdistyksessä voidaan
            niin ikään säätää laissa.
            Yhdistymisvapautta turvaava perustuslain säännös
            toisaalta puoltaa tällöinkin pidättyvää suhtautumista
            pakkojäsenyyteen (HE 309/1993 vp,
            s. 60/I). 
         
         
         Sääntelyssä on kysymys nykyisen kattojärjestön
            jäsenyhdistysten mahdollisuudesta siirtyä lailla
            perustettavaan uuteen julkisoikeudelliseen yhdistykseen kevennetyssä menettelyssä.
            Siirtyminen uuden kattojärjestön jäseneksi
            edellyttää jäsenyhdistyksen nimenomaista
            toimenpidettä. Kysymys ei siten ole pakko- tai automaattijäsenyydestä yhdistyksessä
            (vrt. PeVL
               39/2004 vp, s. 2—3) eikä sääntely
            näiltä osin vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Yhdistyksen itsemääräämisoikeus. 
         
          Perustuslaissa turvatun yhdistymisvapauden yhtenä perustana
            on yhdistysten sisäinen itsemääräämisoikeus
            ja toimintavapaus. Niihin kuuluu muun ohella yhdistysten oikeus
            vapaasti hyväksyä haluamansa säännöt
            (HE 309/1993 vp, s. 60/I).
            Perustuslakivaliokunta on käytännössään lähtenyt
            kuitenkin siitä, ettei lainsäädäntötoimin
            järjestettyjen yhdistysten tarvitse nauttia samanlaista
            itsemääräämisoikeutta kuin tavallisten
            yhdistyslailla säänneltävien yhdistysten. Toisaalta
            lailla järjestettyjen yhdistysten autonomiaa ei valiokunnan
            aiempien kannanottojen mukaan ole asiallista rajoittaa
            enempää kuin on niiden lakisääteisten
            tehtävien kannalta välttämätöntä (PeVL
               39/2004 vp, s. 3/II, PeVL 1/1998 vp,
            s. 4/II).
         
         
         Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen tehtävät liittyvät
            1. lakiehdotuksen 7 §:n perusteella vapaaehtoiseen
            maanpuolustukseen ja siihen liittyvään sotilaalliseen
            koulutukseen. Yhdistyksen toimintamenoja katetaan 11 §:n
            mukaisesti valtion talousarvioon vuosittain otettavalla määrärahalla.
            Nämä seikat ja ennen muuta Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen
            hallintotehtävien erityinen luonne huomioon ottaen lailla
            voidaan valiokunnan mielestä säätää verraten
            pitkällekin menevistä yhdistyksen autonomiaan
            puuttuvista rajoituksista. Ehdotetut säännökset
            valtioneuvoston toimivallasta antaa säännöksiä yhdistyksen
            muista kuin laissa säädetyistä toimielimistä ja
            määrätä enemmistö yhdistyksen
            hallituksen jäsenistä (9 §) samoin kuin
            säännökset yhdistyksen taloudenpidon
            valvonnasta (16 §) ja sotilaallista koulutustoimintaa koskevasta
            ilmoitusvelvollisuudesta (22 §) eivät tämän
            vuoksi ole valiokunnan mielestä perustuslain
            kannalta ongelmallisia.
         
         
         Valtioneuvoston asetuksella voidaan 1. lakiehdotuksen
            14 §:n nojalla säätää asioista, joista
            yhdistyslain mukaan määrätään
            yhdistyksen säännöissä. Avoin
            asetuksenantovaltuus ei ole käsillä olevassakaan
            sääntely-yhteydessä yhdistysautonomian
            näkökulmasta aivan ongelmaton. Avoimuudessaan
            valtuus ei sovi hyvin yhteen myöskään
            perustuslain 13 §:n 3 momentissa olevan sen nimenomaisen
            lakivarauksen kanssa, jonka mukaan tarkemmat säännökset yhdistymisvapauden
            käyttämisestä annetaan lailla. Asetuksenantovaltuutta
            tulee siksi rajata. Asianmukaisinta on kuitenkin poistaa valtuus 14 §:stä ja
            sisällyttää sen nojalla annettaviksi mahdollisesti
            suunnitellut Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen toiminnan ohjaamiseksi
            tarpeelliset säännökset ehdotettuun lakiin.
         
         
         Yhdistyksen varat ja velat. 
         
          Maanpuolustuskoulutus ry:n varat ja velat samoin kuin sopimukset ja
            sitoumukset sekä muut oikeudet ja velvoitteet siirtyvät
            1. lakiehdotuksen 45 §:n 2 momentin perusteella Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle.
            
         
         
         Muodollisesti ehdotus merkitsee olemassa olevan oikeushenkilön
            varojen ja velkojen sekä ehdotuksessa tarkoitettujen muiden
            oikeuksien ja velvollisuuksien pois ottamista ja siirtämistä toiselle
            oikeushenkilölle. Asiallisesti sääntelyssä on
            kuitenkin kaiken kaikkiaan kysymys vapaaehtoisen maanpuolustuksen
            alalla toimivan nykyisen kattojärjestön muuntamisesta julkisoikeudelliseksi
            yhdistykseksi ja toiminnan jatkamisesta muodollisesti uuden yhdistyksen
            puitteissa. Lakiehdotuksen 45 §:n 2 momentin mukaan Maanpuolustuskoulutusyhdistys
            jatkaa Maanpuolustuskoulutus ry:n toimintaa. Nykyisen
            kattojärjestön jäsenyhdistykset voivat pykälän
            1 momentin nojalla "siirtyä" uuden katto-organisaation
            jäseniksi. Tämä viittaa esityksen perusteluista
            ilmenevään tarkoitukseen Maanpuolustuskoulutus
            ry:n lakkaamisesta ja muuntumisesta uudeksi yhdistykseksi. Myös Maanpuolustuskoulutus
            ry:n palveluksessa oleva henkilöstö siirtyy 45 §:n
            3 momentin perusteella Maanpuolustusyhdistyksen henkilöstöksi entisin
            etuuksin ja velvoittein. Säännös nykyisen
            yhdistyksen varojen, velkojen ja vastaavien siirtymisestä uudelle
            yhdistykselle ei tässä vapaaehtoisen
            maanpuolustustoiminnan erityislaatuisessa sääntely-yhteydessä muodostu
            valiokunnan mielestä ongelmalliseksi perustuslain 13 §:ssä turvatun
            yhdistymisvapauden tai 15 §:ssä säädetyn
            omaisuudensuojan kannalta eikä siten vaikuta lakiehdotuksen
            käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Vapaaehtoisten sotilaallinen koulutus
         
         Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen julkisena hallintotehtävänä on
            esityksen 1. lakiehdotuksen 7 §:n perusteella muun ohella
            järjestää vapaaehtoiseen maanpuolustukseen
            kuuluvaa sotilaallista koulutusta.
         
         
         Sääntelyä on arvioitava perustuslain
            124 §:n kannalta. Sen mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan
            antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos
            se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi
            hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa
            tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen
            vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin
            antaa vain viranomaiselle.
         
         
         Sotilaallisella koulutuksella tarkoitetaan lakiehdotuksessa
            sen 2 §:n mukaan puolustusvoimien kalustolla ja välineillä puolustusvoimien
            itse järjestämää taikka sen
            johtamana tai ohjauksessa tapahtuvaa sotilaallisten taitojen sekä joukon
            yhteistoiminnan kehittämistä sodassa tai muissa
            aseellisissa selkkauksissa toimimista varten. Sotilaallisessa koulutuksessa
            on siten kysymys valmentautumisesta käyttämään puolustusvoimille
            kuuluvaa sotavoimaa. 
         
         
         Koulutuksen antaminen valtion sotavoiman käyttöön
            on epäilemättä perustuslain 124 §:ssä tarkoitettu
            julkinen hallintotehtävä. Olennaisilta osiltaan
            tällaisen koulutuksen tulee pysyä viranomaisten
            käsissä. Koulutuksessa valmentaudutaan merkittävimmän
            valtion käytettävissä olevan voiman ja
            siinä mielessä julkisen vallan käyttöön,
            vaikka itse koulutuksessa ei merkittävää julkista
            valtaa käytettäisikään. Valiokunnan mielestä on
            siten selvää, että perustuslaki estää esimerkiksi
            varusmiespalveluksessa olevien sotilaskoulutuksen yksityistämisen.
         
         
         Ehdotuksessa on kysymys viranomaisten valvonnassa ja ohjauksessa
            järjestettävään vapaaehtoiseen
            maanpuolustukseen liittyvän sotilaallisen koulutustoiminnan
            sääntelystä. Perustuslain 124 §:ssä säädettyjen
            vaatimusten kannalta on merkityksellistä, että Maanpuolustuskoulutusyhdistyksellä
            ei
            ole ehdotettujen säännösten perusteella
            oikeutta järjestää kaikenlaista vapaaehtoiseen
            maanpuolustukseen liittyvää sotilaallista koulutusta.
            Joukkojen operaatioihin valmentaminen ja taisteluammuntojen järjestäminen
            raskailla aseilla samoin kuin muu vastaava merkittävä sotilaallinen
            koulutus kuuluu lakiehdotuksen 17 §:n 3 momentin
            perusteella yksinomaan puolustusvoimille. Tärkeä rajaus
            sisältyy myös 17 §:n 2 momenttiin.
            Vapaaehtoisille annettavaa sellaista, ehdotuksessa varsinaiseksi kutsuttua
            sotilaallista koulutusta, johon liittyy puolustusvoimien aseiden,
            ampumatarvikkeiden ja räjähteiden käyttöä,
            voidaan ehdotuksen mukaan järjestää ainoastaan
            sotilasviranomaisten johdon alaisena (17 §:n 2 mom.) ja
            puolustusvoimien ohjauksessa (20 §:n 2 mom.). Kun lisäksi
            otetaan huomioon, että ehdotetussa sääntelyssä on
            17 §:n 1 momentin ja 20 §:n 1 momentin perusteella
            kysymys puolustusvoimien tilaamasta sotilaallisesta koulutuksesta
            ja että näin tilattua koulutusta voi
            järjestää vain lailla julkisoikeudelliseksi
            yhdistykseksi muodostettava Maanpuolustuskoulutusyhdistys — mutta
            eivät esimerkiksi yhdistyksen jäsenjärjestöt — ei sääntely
            valiokunnan arvion mukaan merkitse perustuslain 124 §:ssä tarkoitettua
            merkittävän julkisen vallan käyttöä sisältävien
            tehtävien antamista valtion viranomaiskoneiston
            ulkopuolelle. Mahdollisuus järjestää vapaaehtoiseen maanpuolustukseen
            liittyvää, ehdotetulla tavalla rajattua sotilaallista
            koulutusta puolustusvoimien johdolla ja ohjauksessa ei valiokunnan mielestä muodostu
            ongelmalliseksi myöskään perustuslain
            124 §:ssä säädetyn tarkoituksenmukaisuusvaatimuksen
            näkökulmasta.
         
         
         Lakiehdotuksen 12 ja 13 §:ssä ovat asianmukaiset
            säännökset Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen
            toiminnassa sovellettavista hallinnon yleislaeista samoin kuin yhdistyksen
            henkilöstön vahingonkorvausvastuusta ja rikosoikeudellisesta
            virkavastuusta.
         
         
         Sotilaallisessa koulutuksessa on perustuslain kannalta kysymys
            tosiasiallisesta toiminnasta. Perusoikeuksien, oikeusturvan ja hyvän
            hallinnon vaatimusten turvaamisesta voidaan tällaisessa
            toiminnassa huolehtia yleensä sääntelyn yleisen
            tarkkuuden ja muun asianmukaisuuden sekä asianomaisten
            henkilöiden sopivuuden ja pätevyyden avulla (ks.
            esim. PeVL 10/2006 vp, s. 2/II).
         
         
         Lakiehdotuksen 17 §:n 2 momentissa tarkoitetut aseiden
            ja ampumatarvikkeiden käyttöharjoitukset järjestetään
            esityksen perustelujen mukaan vastaisuudessakin puolustusvoimien käytössä olevilla
            harjoitusalueilla. Tästä harjoitukseen osallistuvien
            ja harjoituksen ulkopuolisten henkilökohtaisen turvallisuuden
            kannalta tärkeästä seikasta on syytä lisätä lakiin
            nimenomainen maininta siitä huolimatta, että harjoitusaluerajaus
            ehkä tulkinnallisesti sisältyykin 17 §:n
            2 momentissa olevaan vaatimukseen noudattaa voimassa olevia
            ohjesääntöjä ja varomääräyksiä.
         
         
         Puolustusvoimat voi 17 §:n 2 momentin viimeisen virkkeen
            perusteella erityisestä syystä oikeuttaa palveluksessaan
            olleen henkilön toimimaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen
            järjestämien kouluammuntojen johtajana. Edellytyksenä on,
            että henkilöllä on virassaan ollut pätevyys
            ammuntojen johtamiseen. Esityksen 9. lakiehdotuksen perusteella
            tällaiseen ammuntojen johtajaan sovelletaan sotilasrikoksista rikoslaissa
            annettuja säännöksiä. Ehdotus
            sinänsä ei muodostu ongelmalliseksi perustuslain 124 §:n
            vaatimusten kannalta. Sääntelyn ei kuitenkaan
            pidä tulkita merkitsevän sellaista poikkeusta lakiehdotuksen
            17 §:n 2 momentissa mainittuun edellytykseen sotilaallisten
            harjoitusten järjestämisestä sotilasviranomaisten
            johdon alaisena, että ammunnat olisi mahdollista järjestää pelkästään
            puheena olevan erityisluvan saaneen henkilön johdolla tai
            toimesta.
         
         
         Puolustusvoimat voi lakiehdotuksen 21 §:n 1 momentin
            perusteella oikeuttaa Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen järjestämiin
            tilaisuuksiin kouluttajiksi henkilöitä, joilla
            on riittävä koulutus ja kokemus ammuntojen ja
            vastaavien harjoitusten järjestämisestä ja
            jotka katsotaan tehtävään muutoin sopiviksi.
            Heihin sovelletaan 9. lakiehdotuksen perusteella sotilasrikoksista annettuja
            rikoslain säännöksiä. 
         
         
         Tarkoitus lienee säätää siitä,
            että tilaisuuksissa voivat kouluttajina toimia vain puolustusvoimien
            henkilöstöön kuuluvat tai puolustusvoimien
            kouluttajiksi hyväksymät henkilöt. Tämä ei
            kuitenkaan käy ilmi puolustusvoimien hyväksymismahdollisuutta
            koskevasta säännöksestä eikä muualtakaan
            laista. Säännös on syytä täydentää sen
            tarkoitusta vastaavaksi. Vaatimus koulutuksen ja kokemuksen "riittävyydestä"
            on sääntely-yhteys huomioon ottaen varsin väljä. Säännöstä on
            valiokunnan mielestä tältä osin aiheellista
            täsmentää. 
         
         
         Kouluttajaksi hyväksytyille henkilöille voidaan
            21 §:n 1 momentin viimeisen virkkeen nojalla
            myöntää lupa harjoituksissa tarvittavien puolustusvoimien
            taisteluvälineiden käyttöön. Säännös
            on syytä muotoilla niin, että lupa voi koskea
            taisteluvälineiden käyttöä vain
            puheena olevissa harjoituksissa. Kysymykseen tulevia taisteluvälineitä on
            niin ikään syytä säännökseen
            lisättävin esimerkein tai muulla tavoin rajata.
         
         
         Virka-aputehtäviin osallistuminen
         
         Puolustusvoimat voi 1. lakiehdotuksen 23 §:n perusteella
            käyttää lakiehdotuksessa tarkoitetun sitoumuksen
            antaneita vapaaehtoisia pykälässä mainittuihin
            pelastus- ja virka-aputehtäviin. Virka-apuosaston johtajana
            toimii puolustusvoimien sotilasvirassa palveleva henkilö.
            Vapaaehtoisia ei kuitenkaan saa käyttää tehtävissä,
            joihin sisältyy merkittävää julkisen
            vallan käyttöä.
         
         
          Virka-apuosastolla ei lakiehdotuksen perusteella ole erityisiä toimivaltuuksia.
            Valtuudet voivat siten käytännössä perustua
            vain ehdotetussa säännöksessä viitattuun
            lakiin puolustusvoimien virka-avusta poliisille. Sen 4 §:n
            mukaisia voimakeinoja saavat pykälän 5 momentin perusteella
            käyttää vain momentissa tarkoitetut, puolustusvoimien
            palveluksessa olevat henkilöt. Virka-apuosastoon kuuluvaan
            vapaaehtoiseen tulevat näin ollen sovellettaviksi mainitun lain
            6—8 §:n säännökset
            henkilön kiinni ottamisesta ja hätävarjelusta
            sekä voimakeinojen käytöstä poliisin
            valtuutuksella. Tällaisissa toimivaltuuksissa ei valiokunnan
            aiemman käytännön valossa ole kysymys
            merkittävän julkisen vallan käyttämisestä (PeVL
               20/2002 vp, s. 4—5, PeVL 21/2006
               vp, s. 7). Ehdotus virka-apuosaston johdon kuulumisesta
            sotilasvirassa olevalle henkilölle on tästä huolimatta
            asianmukainen. Kun lisäksi otetaan huomioon, että sääntelyssä on
            lähtökohtaisesti kysymys avun antamisesta pelastus-
            tai poliisiviranomaisille ja että vapaaehtoisia voidaan
            esityksen 5. lakiehdotuksen 3 §:n perusteella
            käyttää virka-aputehtävissä vain
            puolustusvoimien apuna, ei sääntely muodostu ongelmalliseksi
            perustuslain 124 §:n kannalta (PeVL 24/2001
               vp, s. 4, PeVL 11/2005 vp, s.
            9/II). Asianmukaisinta sääntelyn täsmällisyyden
            näkökulmasta kuitenkin on mainita laissa ne tehtävät,
            joihin vapaaehtoisia ei voida käyttää (PeVL
               11/2005 vp, s. 9/II). 
         
         
         Valituskiellot
         
         Valittamalla ei 1. lakiehdotuksen 29 §:n 3 momentin
            mukaan saa hakea muutosta viranomaisen päätökseen
            pykälässä tarkoitetun sitoumuksen hyväksymisestä tai
            hylkäämisestä. Lisäksi 30 §:n
            3 momentissa on kielto hakea muutosta päätökseen
            sitoumuksen hyväksymisen peruuttamisesta.
         
         
         Valituskiellot ovat merkityksellisiä perustuslain 21 §:n
            1 momentissa olevan sen säännöksen kannalta,
            jonka mukaan jokaisella on oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan
            koskeva päätös tuomioistuimen tai muun
            riippumattoman lainkäyttöelimen tutkittavaksi. 
         
         
         Sitoumuksen hyväksyminen tai hylkääminen on
            29 §:n perusteella viranomaisen vapaasti harkittavissa.
            Henkilöllä ei siten ole ns. subjektiivista oikeutta
            saada hyväksytyksi sitoumustaan osallistua sotilaalliseen
            koulutukseen ja olla käytettävissä lakiehdotuksessa
            tarkoitettuihin puolustusvoimien tehtäviin. Laajan harkintavallan
            jättäminen viranomaisille on kysymyksessä olevan
            koulutuksen ja tehtävien luonteen vuoksi valiokunnan mielestä perusteltua.
            Valituskielto 29 §:n 3 momentissa ei muodostu perustuslain kannalta
            ongelmalliseksi.
         
         
         Sitoumuksen hyväksymisen peruuttamisen edellytyksistä on
            verraten tarkat säännökset 30 §:n
            2 momentissa. Sitoumuksen hyväksyminen voidaan momentin
            nojalla peruuttaa, jos asianomainen henkilö ei
            ole täyttänyt hänelle kuuluvia velvollisuuksia
            tai toimii olennaisesti vastoin niitä taikka häneltä havaitaan
            puuttuvan toimintaan osallistumiseen vaadittavat keskeiset edellytykset.
            Viranomaisen päätöksenteko on näiden
            säännösten perusteella oikeusharkintaista.
            Sääntely peruuttamisen edellytyksistä muodostaa
            riittävän täsmällisen perustan
            oikeutena pidettävän suhteen syntymiselle yksilön
            ja julkisen vallan välille perustuslain 21 §:n
            1 momentin tarkoittamassa mielessä (PeVL 18/2005 vp,
            s. 2—3, PeVL 16/2000 vp, s.
            4/II). Oikeusturvan kannalta on lisäksi tärkeää,
            että henkilöllä on mahdollisuus saattaa
            peruuttamispäätöksen edellytyksiin liittyvät
            kysymykset esimerkiksi mahdollisista laiminlyönneistään
            tai rikkomuksistaan tuomioistuimen tutkittaviksi. Valituskielto
            on siten poistettava 30 §:n 3 momentista, jotta lakiehdotus
            voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Vapaaehtoisten palvelusalue.
         
          Hyväksytyn sitoumuksen antaneiden vapaaehtoisten
            palvelusvelvollisuus koskee 1. lakiehdotuksen 39 §:n 1 momentin
            perusteella vain toimintaa Suomen alueella, jollei puolustusvoimien
            virka-aputehtävä muuta edellytä. 
         
         
         Säännös on merkityksellinen perustuslain 9 §:n
            3 momentin kannalta. Sen mukaan Suomen kansalaista ei saa vastoin
            tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan.
            Kansalaisen oikeutta pysyä kaikissa tapauksissa
            omassa maassaan on perustuslakivaliokunnan käytännössä pidetty
            varsin perustavanlaatuisena oikeutena (PeVM 25/1994
               vp, s. 8/II, PeVL 45/2000 vp,
            s. 6/I). Virka-aputehtävään
            Suomen alueen ulkopuolelle ei siksi ole ehdotetun 39 §:n
            perusteella mahdollista määrätä muita
            kuin siihen nimenomaisen suostumuksen antaneita vapaaehtoisia.
            Lakiehdotusta on syytä täydentää tätä seikkaa
            koskevalla maininnalla.
         
         
         Maakuntajoukot. 
         
          Esityksen 2. lakiehdotuksen 4 ja 4 a §:ssä on
            säännöksiä maakuntajoukoista. Perustuslakivaliokunta
            on arvioinut vastaavan kaltaista sääntelyä lausunnossaan
            hallituksen esityksestä puolustusvoimalaiksi ja eräiksi
            siihen liittyviksi laeiksi (PeVL 51/2006 vp,
            s. 5/II). Nyt käsiteltävänä oleva
            2. lakiehdotus sisältää puolustusvoimalakiehdotuksesta
            poiketen asianmukaisen säännöksen maakuntajoukkojen
            kuulumisesta puolustusvoimiin. Muilta osin valiokunta viittaa mainittuun
            lausuntoonsa ja pitää siinä esitetyistä syistä hyvin
            tärkeänä sääntelyn selkeyttämistä niin,
            että puolustusvoimien nykyisiin rakenteisiin
            nähden aivan uusien maakuntajoukkojen pääasialliset
            tehtävät samoin kuin joukkojen asema ja käskynalaisuussuhteet puolustusvoimien
            organisaatiossa sekä toimivaltuuksien mahdolliset erityispiirteet
            käyvät laista asianmukaisella tavalla ilmi.
         
         
         Lainsäädäntöteknisiä huomautuksia.
         
          Esitykseen sisältyvät lakiehdotukset kaipaavat
            paikoin vielä kielellistä ja muuta lainsäädäntöteknistä viimeistelyä.
            Esimerkiksi 1. lakiehdotuksen 29 §:n 1 momentissa
            on virheellinen viittaus 28 §:n 2 momenttiin.
            Saman lakiehdotuksen 21 §:n 2 momentissa oleva
            maininta koulutuksen johtamisen sääntelystä 17 §:n
            2 momentissa ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Esityksen
            5. lakiehdotuksen 3 §:n 3 momentin maininta puolustusvoimien
            mahdollisuudesta toimia saman pykälän "1 momentissa
            mainitulla tavalla" ei ole kyseisen 1 momentin sisällön
            takia mielekäs.
         
         
         Sotilaallisen koulutuksen määritelmä 1. lakiehdotuksen
            2 §:ssä on syytä muotoilla vastaamaan
            esityksen perusteluista ilmenevää tarkoitusta
            niin, että itse määritelmässä ei
            käytetä määriteltävänä olevaa
            "sotilaallisen koulutuksen" käsitettä.
         
         
         Esityksen 1. lakiehdotuksen 45 §:n 1 momentissa oleva
            säännös siinä tarkoitettujen
            ilmoitusten tekemiselle asetettavasta määräajasta
            on lain aineellinen säännös, jota ei
            tule jättää ehdotetulla tavalla voimaantulosäännöksen
            tapaan avoimeksi.
         
         
         Esityksen 1. lakiehdotuksen 23 §:n 1 momentissa on
            viittaus puolustusvoimista vuonna 1974 annettuun lakiin. Viittaussäännöksen
            mahdollinen tarkistamistarve liittyy siihen, että eduskunnan
            käsiteltävänä on nyt puheena
            olevan puolustusvoimista annetun lain muutoslain kanssa samaan
            aikaan voimaantulevaksi ehdotettu puolustusvoimalaki (HE
               264/2006 vp), jolla on tarkoitus kumota 2. lakiehdotuksessa
            muutettavaksi ehdotettu laki. Puolustusvaliokunnan on syytä ottaa
            puolustusvoimalakiehdotus huomioon myös tehdessään
            ehdotusta nyt käsiteltävänä olevan
            esityksen 2. lakiehdotuksesta.
         
         
         Maanpuolustuskoulutusyhdistys on 1. lakiehdotuksen 16 §:n
            3 momentin perusteella valtiontalouden tarkastusviraston lisäksi
            valtiontilintarkastajien valvonnan ja tarkastuksen alainen. Perustuslakivaliokunta
            kiinnittää tämän johdosta puolustusvaliokunnan
            huomiota siihen, että eduskunta on vastikään
            hyväksynyt lepäämään valtiontilintarkastajien
            lakkauttamista ja tehtävien siirtämistä eduskunnan
            tarkastusvaliokunnalle merkitsevän lain Suomen perustuslain 35 ja
            90 §:n muuttamisesta sekä eräitä siihen
            liittyviä muita lakeja (HE 71/2006 vp, EV
               202/2006 vp).