Perustelut
Sananvapaus
Yleistä.
Lakiehdotus sisältää säännöksiä verkkotunnuksen
hakemisesta ja sen myöntämisen edellytyksistä.
Verkkotunnuksella tarkoitetaan kirjaimista, numeroista tai muista
merkeistä taikka niiden yhdistelmistä muodostuvaa
Internet-tietoverkon nimimuotoista fi-maatunnuksen alaista toisen
asteen osoitetietoa. Tämän osoitetiedon avulla
tietoverkon käyttäjä voidaan tunnistaa
verkossa. Verkkotunnus on merkityksellinen tietoverkon välityksellä harjoitettavan
viestinnän kannalta, minkä lisäksi tunnus
itse voi muodostaa yleisölle tarkoitetun viestin.
Perustuslain 12 §:n 1 momentissa jokaiselle turvattuun
sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa
tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan
lailla.
Verkkotunnuksen sääntely.
Toimiva verkkotunnusjärjestelmä luo edellytyksiä sananvapauden tehokkaalle
käyttämiselle tietoverkossa. Sääntelyn
tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa verkkotunnusten myöntämistä sekä mahdollistaa
suomalaisen
tunnuksen saaminen nykyistä useammalle. Ehdotuksessa
on kysymys lähinnä sananvapauden käytön
sääntelystä. Ehdotus ei ole lähtökohdiltaan
ristiriidassa perustuslain sananvapaussäännöksen
tai siihen sisältyvän ennakkoesteiden kiellon
kanssa.
Luonnollisen henkilön asema.
Luonnollinen henkilö ei voi lakiehdotuksen 5 §:n
3 momentin perusteella hakea eikä saada fi-verkkotunnusta, ellei
hän ole yksityinen elinkeinonharjoittaja. Oman fi-tunnuksen
puuttuminen ei toisaalta sellaisenaan estä verkon käyttämistä viestintään. Toisen
asteen verkkotunnuksen voi nykyisin saada myös avoimista
maailmanlaajuisista verkkotunnusjärjestelmistä,
minkä lisäksi verkon käyttö on
mahdollista myös kolmannen asteen tunnuksella.
Rajoitusta ei ole esityksessä perusteltu. Se näyttäisi
kuitenkin liittyvän 4 §:n 2 momentin 2 kohtaan,
jossa kielletään verkkotunnuksen muodostaminen
pelkästä luonnollisen henkilön nimestä.
Toisaalta esityksen perusteluissa todetaan hallituksen selvittävän
mahdollisuutta myöntää toisen asteen
verkkotunnuksia myös yksityisille henkilöille.
Selvitettäviä asioita ovat muun muassa tunnukseen
oikeutettujen piiri, myönnetäänkö tunnus
henkilön kotipaikan vai asuinpaikan perusteella, henkilön
tunnistaminen, millainen nimi voidaan myöntää ja
samannimisten henkilöiden keskinäinen asema. Näiden
seikkojen selvittämistä ja ratkaisemista on sananvapauden
käyttömahdollisuuksien edistämisen takia
valiokunnan mielestä syytä kiirehtiä.
Pelkästä luonnollisen henkilön nimestä muodostuvan
verkkotunnuksen kiellolla ei kuitenkaan voida vakuuttavasti perustella
sitä, että luonnollisella henkilöllä ei
ole oikeutta hakea ja saada ehdotetun 4 §:n mukaiset
vaatimukset täyttävää verkkotunnusta.
Luonnollisten henkilöiden asettaminen tässä suhteessa
oikeushenkilöitä huonompaan asemaan ei ole sananvapauden
käytännön toteutumisen kannalta asianmukaista.
Sananvapauden käytön sääntelyn
yhteydessä on valiokunnan mielestä perustellumpaa pyrkiä turvaamaan
viestintävälineen käyttämiseksi
tarpeellisten verkkotunnusten mahdollisimman laaja saatavuus. Sen
vuoksi valiokunta painokkaasti puoltaa 5 §:n 3 momentin
muuttamista niin, että myös luonnollinen henkilö voi hakea
ja saada laissa säädettävät
edellytykset täyttävän verkkotunnuksen.
Verkkotunnuksen sisältö.
Verkkotunnus ei 4 §:n 4 momentin mukaan saa sisältää "hyvän
tavan" tai "yleisen järjestyksen" vastaisia ilmaisuja. Viestintävirasto
voi 12 §:n 1 momentin 8 kohdan nojalla vastaavasti
peruuttaa tällaisia ilmaisuja sisältävän
verkkotunnuksen. Säännöksissä käytetyt
sanonnat eivät epämääräisyytensä takia sovellu
sananvapauden käytön sääntely-yhteyteen
(PeVL 19/2002 vp, s. 3/I).
Esityksen perustelujen mukaan tarkoitus on olla hyväksymättä verkkotunnukseksi
yleistä sopivaisuuskäsitystä loukkaavia
ilmaisuja, kuten alatyylin sanoja tai rikolliseen toimintaan kehottavia
ilmaisuja. Sääntelyä on välttämätöntä täsmentää sen
tarkoitusta paremmin vastaavaksi kohdistamalla kielto esimerkiksi
loukkaaviin ja rikolliseen toimintaan kehottaviin ilmaisuihin.
Verkkotunnuksen myöntäminen ja sulkeminen.
Viestintävirasto myöntää verkkotunnuksen.
Tästä säädetään
7 §:n 1 momentissa. Lakiehdotuksen 4—6 §:n
säännösten perusteella on pääteltävissä,
että virastolla ei ole asiassa harkintavaltaa, vaan tunnus
on myönnettävä laissa säädettävien
edellytysten täyttyessä. Lakiehdotuksen 7 §:n
1 momentti on selvyyden vuoksi syytä täydentää tätä vastaavaksi.
Viestintävirasto voi 11 §:n 1 momentin 1 kohdan
nojalla sulkea verkkotunnuksen, jos poliisi- tai syyttäjäviranomainen
sitä pyytää. Säännös
on sananvapauden käytön sääntelyn
yhteydessä liian väljä. Esityksen
perustelujen mukaan tunnuksen sulkeminen voi olla tarpeen esimerkiksi silloin,
kun poliisi epäilee sitä käytettävän
rikolliseen toimintaan. Säännöstä on
välttämätöntä täsmentää sen
tarkoitusta paremmin vastaavaksi.
Elinkeinovapaus
Lakiehdotuksen 14 §:n sääntely verkkotunnuspalvelun
tarjoajasta on merkityksellinen perustuslain 18 §:ssä turvatun
elinkeinovapauden kannalta.
Viestintävirastolle on ehdotuksen mukaan tehtävä ilmoitus
ennen toiminnan aloittamista. Pelkästä ilmoitusvelvollisuudesta
säätäminen ei ole elinkeinovapauden kannalta
ongelmallista etenkään, kun viranomaisen ei edellytetä tekevän
ilmoituksen johdosta päätöstä.
Viestintävirasto voi 14 §:n 3 momentin nojalla
kieltää palvelun tarjoajaa välittämästä verkkotunnushakemuksia
viranomaiselle. Kielto voidaan asettaa, jos palvelun tarjoaja hänelle
annetusta huomautuksesta huolimatta rikkoo lakiin perustuvia velvoitteitaan.
Elinkeinon harjoittamiseen puuttuvan sääntelyn
suhteellisuuden takia säännöstä on
tärkeää täydentää niin,
että kielto voidaan asettaa vain velvoittavan päätöksen
noudattamatta jättämisen johdosta ja jos tapahtunut
rikkomus on olennainen. Lakiin tulee ottaa säännös
myös kiellon enimmäiskestosta.
Palvelun tarjoajan on 14 §:n 2 momentin 3 kohdan
mukaan noudatettava viranomaisen kehotuksia ja pyyntöjä.
Lainkohta on taitamattomasti muotoiltu. Viranomaisen kehotuksille
ja pyynnöille ei ole lainsäädännössä tapana
antaa oikeudellisesti sitovaa merkitystä. Sen sijaan palvelun
tarjoaja voidaan velvoittaa noudattamaan viranomaisen lakiin perustuvan
toimivaltansa mukaisesti antamia määräyksiä.
Sääntelyä on tältä osin
syytä täsmentää.
Muita seikkoja
Verkkotunnuksen hakeminen.
Verkkotunnuksen hakemisesta 5 §:n 1 momentin johdosta
esitettyjen perustelujen mukaan hakemus on tehtävä kirjallisesti.
Tästä muotomääräyksestä tulee säätää lailla
(vrt. 14 §:n 1 mom.).
Hakemus raukeaa 7 §:n 2 momentin mukaan muun muassa
silloin, jos viranomainen havaitsee "muun esteen" sen hyväksymiselle
eikä hakija kehotuksesta huolimatta korjaa estettä.
Ehdotus ei ole hakijan oikeusturvan kannalta aivan asianmukainen,
koska viranomaisen mahdollisesti havaitsema muu este näyttäisi
voivan koskea myös tunnuksen myöntämisen
oikeudellisia edellytyksiä. Hakemuksen raukeamisesta ei
tehdä päätöstä eikä hakija
näin ollen voisi hakea muutosta. Sääntelyä on
tämän vuoksi syytä täsmentää esimerkiksi
niin, että hakemus voi raueta teknisluonteisen
esteen takia.
Verkkotunnusta voi 5 §:n 3 momentin perusteella hakea
muun muassa "suomalainen julkisyhteisö". Ehdotus ei ole
tältä osin onnistunut. Suomalaisina julkisyhteisöinäKs.
Olli Mäenpää, Hallinto-oikeus, Porvoo
2000, s. 98—99. ei nimittäin ole tapana
pitää esityksen perusteluissa mainittuja viranomaisia
eikä varsinkaan vieraiden valtioiden edustustoja. Säännöksen
sanamuotoa on syytä tarkistaa. Verkkotunnus tulee valiokunnan mielestä voida
myöntää myös esimerkiksi itsenäisille
julkisoikeudellisille laitoksille. Lisäksi on syytä vielä arvioida,
tulisiko perusteluissa mainituilla oppilaitoksilla olla mahdollisuus saada
verkkotunnus.
Henkilötietojen suoja.
Lakiehdotuksen 15 §:n nojalla pidettävä verkkotunnusrekisteri
muodostaa ainakin osaksi henkilörekisterin. Perustuslain
10 §:n 1 momentin takia lakiin on asianmukaista lisätä maininta
rekisterin käyttötarkoituksesta, vaikka se onkin
sääntelykokonaisuudesta välillisesti
pääteltävissä. Yleisölle
on esityksen perustelujen mukaan tarkoitus avata verkkotunnusrekisteriin
pääsy yleisen tietoverkon kautta. Koska tämä merkitsee
henkilötietojen luovuttamista teknisen käyttöyhteyden
avulla, on asiasta säädettävä lailla
(PeVL 51/2002 vp, s. 2/II).
Samat huomautukset koskevat 14 §:n 4 momentin mukaista
luetteloa välityskieltoon asetetuista verkkotunnuspalvelujen
tarjoajista.