Perustelut
Yleistä
Talousarvioehdotuksen mukaan opetusministeriö toteuttaa
hallituksen koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa
yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialan
yhteisöjen kanssa. Valiokunnan mielestä opetusministeriön
hallinnonalan arvot sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi
ovat kestävä pohja niin opetuksen, kulttuurin,
nuorisotyön ja liikunnan kuin muillakin opetusministeriön
toimialoilla. Talouden kestävä kasvu sekä Suomen henkinen
ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat olennaisesti sivistyksen varaan.
Sivistysvaliokunta yhtyy esitettyihin strategisiin tavoitteisiin,
joiden mukaan koulutuksellista ja kulttuurista tasa-arvoa edistetään
turvaamalla eri väestöryhmien ja alueiden mahdollisuudet
koulutukseen ja kulttuuripalveluihin. Sivistysvaliokunta korostaa
myös moniarvoisuuden sekä maahanmuuttajien integroimisen
merkitystä strategioiden toimeenpanossa.
Koulutuspolitiikan painopisteitä ovat koulutuksen laadun
ja tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen sekä aikuisten
koulutusmahdollisuuksien parantaminen. Työurien pidentymistä tuetaan
nopeuttamalla nuorten sijoittumista koulutukseen ja työelämään
sekä lisäämällä työikäisen
aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia.
Sivistysvaliokunnan mielestä yleissivistävän koulutuksen
kokonaismäärärahatilannetta voidaan pitää tyydyttävänä.
Merkittävää on se, että vuoden
2005 valtionosuuksissa toteutettavaksi tarkoitetun valtion ja kuntien
välisen kustannustenjaon viimeinen, vuonna 2008 maksettavaksi päätetty
tarkistuserä aikaistetaan tuloutettavaksi kunnille jo vuonna
2007. Yleissivistävän koulutuksen oppilaskohtaiset
valtionosuudet nousevat, vaikkakin absoluuttisesti määrärahat
pienenevät ikäluokkien pienenemisen johdosta.
Tärkeää on, että ammattiosaamisen
näyttöjen suorittaminen laajenee. Ammatillisen
lisäkoulutuksen ja vapaan sivistystyön määrärahoihin
ehdotetaan yhteensä 9 miljoonan euron lisäystä.
Aikuisten koulutustason kohottamisohjelman, Noste-ohjelman, osuus
lisäyksestä on 5 miljoonaa, ja ohjelman koko rahoitus
on ensi vuonna 35 miljoonaa euroa. Ohjelman laajentamistavoite
on hyvä. Valiokunnan mielestä kriteereitä tulisi
kuitenkin muuttaa niin, että koulutukseen pääsy
olisi nykyistä joustavampaa ja useammalla olisi mahdollisuus
päästä koulutukseen tai uusintamaan vanhentunut
tutkintonsa.
Valiokunta pitää tavoitetta nostaa ammatillisen
koulutuksen määrää oikeana ja
korostaa riittävien määrärahojen
varaamisen tärkeyttä. Ammattiosaajia on välttämätöntä saada
lisää työmarkkinoiden kysynnän
kasvun johdosta tulevina vuosina. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ammatillisen koulutuksen aloittamisen helpottamiseksi
ja toisaalta sen keskeyttämisen vähentämiseksi
käynnistetty ohjaava ja valmistava koulutus jatkuu. Toisen
asteen koulutuksen hakuprosesseja uudistetaan. Oppisopimusmuotoisen
ammatillisen lisäkoulutuksen tarjontaa lisätään 3 000
opiskelijapaikalla.
Myönteisenä kehityksenä valiokunta
pitää myös sitä, että eduskunnalle
on annettu hallituksen esitys aamu- ja iltapäivätoiminnan
valtionosuuteen oikeuttavien ohjaustuntien määrän nostamisesta
(HE 124/2006 vp).
Sivistysvaliokunta on lausunnossaan keskittynyt käsittelemään
erityisesti korkeakoulujen rakenteellista kehittämistä ja
kouluhyvinvoinnin lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä käsittäen
myös opintojen ja oppilaanohjauksen kehittämistoimenpiteitä sekä opintotukea.
Lisäksi valiokunta on käsitellyt momentin 29.80.50
määrärahoja sekä teattereiden,
orkestereiden ja museoiden henkilötyövuosien
määrärahoja talousarviossa. Valiokunta
on keskustellut tätä lausuntoa käsitellessään
myös muun muassa perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen
nivelvaiheen ongelmista, jatkokoulutuspaikkojen riittävyydestä ja
ammatillisen koulutuksen keskeyttämisen vähentämiseksi
tarvittavista toimenpiteistä sekä maahanmuuttajien
koulutuksesta. Valiokunta tulee esittämään
yksityiskohtaiset koulutuspoliittiset linjauksensa sen käsiteltävänä olevan
koulutuspoliittisen selonteon (VNS 4/2006 vp)
mietinnössä lähiviikkoina.
Kouluhyvinvoinnin lisääminen
Talousarvioehdotuksen mukaan tulevaisuuden osaamispohjan turvaamiseksi
parannetaan lasten ja nuorten kouluhyvinvointia. Valtioneuvoston
keväällä antaman koulutuspoliittisen
selonteon (VNS 4/2006 vp) mukaan kouluhyvinvointia
edistävän toimenpidekokonaisuuden tavoitteena
on koulun kehittäminen lasten ja nuorten hyvinvointia edistäväksi
yhteisöksi. Kehittämistoiminnassa painottuvat
varhainen puuttuminen, koulupäivän rakenteen uudistaminen,
osallisuuden lisääminen sekä koulupudokkuuden
ehkäisy. Valiokunta tulee ottamaan kantaa kehittämistoimiin
koulutuspoliittisen selonteon yhteydessä. Talousarvioehdotuksessa
esitetään kouluhyvinvoinnin edistämiseen
4,5 miljoonaa euroa momentille 29.10.25 ja 3,5 miljoonaa euroa momentille
29.20.30.
Laaja toimenpideohjelma sisältää seuraavat hankkeet:
Koulukiusaamisen vähentäminen, Varhainen tuki
oppimis- ja koulunkäyntivaikeuksiin, Koulupudokkaiden
aktivointihanke, Maahanmuuttajaopetuksen kehittäminen,
Koululaisten hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla,
Oppilas- ja opiskelijahuollon kehittäminen ja Osallistuva
oppilas — yhteisöllinen koulu -hanke.
Valiokunta pitää hankkeita kannatettavina. Esimerkiksi
joustavan perusopetuksen hankkeessa kehitetään
perusopetuksen yläluokkien toimintatapoja ja opetusmenetelmiä niin,
että ne vastaavat nykyistä paremmin nuorten yksilöllisiin
tarpeisiin ja antavat erilaisia mahdollisuuksia suorittaa perusopetus
ja saada päättötodistus. Määrärahoja
käytetään myös sellaisten toimintamuotojen
kehittämiseen ja laajentamiseen, joilla ehkäistään
peruskoulun keskeyttämistä. Hankkeen keskeisinä tavoitteina
on ehkäistä ongelmia sekä puuttua niihin
varhaisessa vaiheessa.
Osallistuva oppilas -hankkeen tavoitteena on tukea kunnissa
lasten ja nuorten erilaisten vaikuttamisjärjestelmien kehittymistä,
rakentaa toiminta- ja yhteistyöverkostoja sekä kehittää viranomaisyhteistyötä,
kehittää koulujen yhteisöllistä toimintakulttuuria,
kehittää oppilaskuntatoimintaa ja järjestää valtakunnallista
ja alueellista koulutusta sekä henkilöstön
täydennyskoulutusta. Tärkeänä tavoitteena
on pyrkiä koulun toimintakulttuurilla vaikuttamaan oppimisympäristön
rakenteisiin, erityisesti pedagogisiin käytäntöihin.
Olennainen osa koulun toimintakulttuuria ovat koulun aikuisten ja
oppilaiden vuorovaikutussuhteet. Tärkeää on
myös se, miten aikuinen kohtaa oppilaan ja miten oppilas
tulee kuulluksi.
Koulukiusaamisen vastainen KiVa Koulu -ohjelma perustuu
tutkimustietoon, ja ohjelma tulee tarjoamaan työkaluja
kiusaamisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisemiseen.
Ohjelman kehittäminen alkaa Turun yliopiston psykologian laitoksen
ja Oppimistutkimuksen keskuksen yhteistyönä, ja
valtakunnalliseen levitykseen ohjelma on valmis syksyllä 2009.
Oppilaanohjaus.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan peruskouluissa on opinto-ohjaajia eri
kunnissa vaihtelevasti ja tilanne on hajanainen. Näin ollen
oppilaat eivät saa ohjausta tasapuolisesti. Ongelmallisinta
on, että oppilailla ei ole riittävästi
henkilökohtaista ohjausta. Valiokunnan mielestä riittävällä henkilökohtaisella ohjauksella
voidaan varmistaa tulevan koulutus- ja uravalinnan osuvuutta ja
ehkäistä siten myöhempää opintojen
keskeyttämistä. Perusopetuksen ja toisen asteen
nivelvaiheen kehittämistä tutkinut työryhmä (OPM
työryhmämuistioita 2005:33) onkin esittänyt
tähän tarkoitukseen lisärahoitusta vuosittain
5 miljoonaa euroa vuodesta 2006 lähtien. Sivistysvaliokunta
pitää välttämättömänä lisämäärärahojen
osoittamista valtion vuoden 2007 talousarviossa.
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää talousarvioon
2 miljoonaa euroa käytettäväksi peruskoulun
oppilaanohjauksen henkilökohtaistamiseen ja lisäämiseen.
Korkeakoululaitoksen rakenteellinen kehittäminen
Valiokunta yhtyy opetusministeriön näkemykseen
siitä, että korkeakoulujen toimintaympäristön
muutokset edellyttävät korkeakoulujärjestelmän
rakenteen uudelleen arviointia. Tehokas ja toimiva korkeakouluverkko
edellyttää tiivistyvää yhteistyötä ja
voimien yhdistämistä. Tulevaisuuden haasteita
ovat esimerkiksi nuorisoikäluokkien kehitys ja globaali
kilpailu koulutus- ja tutkimusmarkkinoilla. Toiminnan kehittämisen painopiste
on laadun, vaikuttavuuden ja kansainvälistämisen
vahvistamisessa. Valiokunta kuitenkin pitää välttämättömänä,
että verkoston tiivistäminen ja rakenneratkaisut
tehdään yhteistyössä alueiden
ja yliopistojen kanssa niin, että ne palvelevat yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen omaa kehitystyötä. Suomen
kaltaisessa maassa tulee olla alueellisesti kattava korkeakouluverkosto,
joka järjestää koulutusta ja tutkimusta
lähtökohtanaan myös alueellinen vaikuttavuus
ja kehittäminen, mikä niille jo lainsäädännönkin
mukaan kuuluu.
Korkeakoulujen aloituspaikkojen uudelleen kohdentamista ei valiokunnan
mielestä voi tehdä suoraviivaisesti ikäluokkalukujen
perusteella, vaan aloituspaikkamitoituksessa on huomioitava myös
korkeakoulutasoisen työvoiman alueellinen saatavuus. Lääkärit,
opettajat, sairaanhoitajat ja puheterapeutit ovat esimerkkejä ammattiryhmistä,
joiden saatavuus reuna-alueilla heikkenee, ellei koulutusta tarjota
alueellisesti kattavasti eri puolella maata.
Valiokunta painottaa sitä, että korkeakoulusektori
pohjautuu duaalimalliin, jossa sekä yliopistoilla että ammattikorkeakouluilla
on eri tehtävät ja profiilit. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että duaalimalli tutkintojen perusrakenteessa säilyy.
Korkeakoulujen määrärahat nousevat
budjettivuonna 2007 yhteensä 47 miljoonalla eurolla, mitä valiokunta
pitää myönteisenä kehityksenä. Korkeakoulujen
rahoitukseen liittyvät rakenteelliset epäkohdat
aiheuttavat valitettavasti määrärahavajetta
perusrahoitukseen muun muassa yliopistojen vuokrakustannusten johdosta.
Ammattikorkeakoulujen hankerahoituksen supistaminen 5 miljoonalla
eurolla aiheuttaa vakavia vaikeuksia tutkimus- ja kehitystyölle.
Yliopistojen toimintamenorahoitus kasvaa 31 miljoonalla eurolla,
mistä 20 miljoonaa euroa lisätään
korkeakoulutuksen kehittämisestä annetun lain
perusteella yliopistojen tehokkaan ja tuloksellisen toiminnan varmistamiseksi.
Suomen akatemian tutkimusmäärärahoja
koskevaa myöntämisvaltuutta listätään
19,7 miljoonalla eurolla. Talousarvioehdotuksen perustelujen mukaan
yliopistot kehittävät toimintaansa ja rakenteitaan
vapauttaen voimavaroja ydintehtäviensä hoitamiseen
ja painoalojensa vahvistamiseen. Tuottavuusohjelmaan liittyvät
toimeenpanopäätökset tehdään
vuonna 2007 tavoitteena yliopistoissa vuoteen 2011 mennessä 1
000 henkilötyövuoden vähennys vuotuisin
määrärahavaikutuksin ja 1 000 henkilötyövuoden
uudelleen kohdentaminen. Tavoitteena on, että vuonna 2007
yliopistojen henkilötyövuosien määrä on
korkeintaan edellisen vuoden tasolla. Valiokunnan mielestä tuottavuusohjelma
ei saa olla pelkästään henkilöstönvähentämisohjelma
yliopistoissa vaan perustana tulee olla koulutuksen laadun turvaaminen.
Tärkeää on muun muassa, että yliopistot
kehittävät työyhteisöjään
kilpailukykyisiksi työnantajina, ja henkilöstön
työkyvyn ja -tyytyväisyyden tulee olla hyvällä tasolla.
Myönteistä on myös, että yliopistot
edistävät tasa-arvoisen työ- ja tiedeyhteisön
kehittymistä.
Tarkoituksena on, että yliopistot laajentavat toimintansa
rahoituspohjaa suoran budjettirahoituksen lisäksi hankkimallaan
täydentävällä rahoituksella.
Yliopistojen täydentävän rahoituksen
osuus on hallituksen mukaan vähintään
36 prosenttia kokonaisrahoituksesta. Täydentävän rahoituksen
tulee tukea yliopistojen perustehtäviä ja niihin
liittyviä tavoitteita.
Talousarvioehdotuksen mukaan ammattikorkeakoulut panostavat
koulutuksen laatuun ja tasoon läpäisyn parantamiseksi
ja nopeuttamiseksi tavoitteena keskeyttämisen väheneminen
ja tutkintojen suorittamisiän aleneminen. Ammattikorkeakoulujen
koulutustarjonnan alakohtaiseen määrään
ja ammattikorkeakoulujen työnjakoon liittyvät
muutokset, jotka ovat välttämättömiä koulutustarpeen
mitoittamiseksi ja suuntaamiseksi työelämän
tarpeiden mukaisesti, ratkaistaan ja selvitetään
tavoitesopimuskaudella 2007—2009. Kymmenen prosenttia aloituspaikkojen
kokonaismäärästä kohdennetaan
uudelleen alueellisesti ja alakohtaisesti keväällä 2007 ja
2008 sovittavissa lisäpöytäkirjoissa.
Valiokunta pitää kannatettavana, että opetusministeriö,
ammattikorkeakoulut ja niiden ylläpitäjät
varmistavat korkeakouluyksikköjen toimintakyvyn ja monipuolisuuden
sen mukaisesti kuin opetusministeriön, ammattikorkeakoulujen ja
niiden ylläpitäjien välisissä vuosia
2007—2009 koskevissa tavoitesopimuksissa on sovittu. Tuottavuutta
lisätään siten, että suoritettujen opintopisteiden
ja tutkintojen määrä kasvaa sopimuskaudella
nopeammin kuin käytettävissä oleva yksikköhintarahoitus.
Valiokunta näkee järkevänä kehittää korkeakoulujen
hallinto- ja tukitoimia yhteispalveluina. Ammattikorkeakoulut vahvistavat
alueellista innovaatiojärjestelmäänsä hyödyntäen
tutkimus- ja kehitystyöstrategioitaan. Yliopistot
ja ammattikorkeakoulut jatkavat keskinäistä yhteistyötään
uudistettujen aluestrategioiden pohjalta.
Opintososiaaliset etuudet
Talousarvioehdotuksen mukaan opintotuen kehittämisellä edistetään
suunnitelmallista ja päätoimista opiskelua ja
opintoaikojen lyhenemistä. Opintotukimenojen taso arvioidaan
9,9 miljoonaa euroa pienemmäksi kuin kuluvana vuonna. Tämä johtuu
muun muassa takausvastuumenojen pienenemisestä. Opintotuen
määrärahojen pieneneminen ei tarkoita
leikkauksia, vaan muun muassa asumislisän korotus vaikuttaa määrärahoja
lisäävästi. Sivistysvaliokunta pitää merkittävänä asiana,
että opintososiaalisia etuja on kehitetty määrätietoisesti
kuluvalla vaalikaudella, myös eduskunnan päätöksillä.
Opiskelijoiden asumislisää on korotettu, ateriatuen
taso on turvattu, on säädetty opintolainasta tehtävä verovähennysoikeus
valmistumisen jälkeen, alle 20-vuotiaiden opiskelijoiden
vanhempien tulojen vaikutusta on lievennetty nostamalla tulorajoja
15 prosentilla 1.11.2006 lukien.
Opiskelijoiden opintososiaalisen aseman kehittäminen
on edelleen ajankohtainen ja tärkeä asia. Sivistysvaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa ovat vuoden 2007 talousarvion osalta nousseet
esille seuraavat asiat:
- korkeakouluopiskelijoiden ateriatuen korottamistarve
opiskelijaruuan hinnannousun estämiseksi,
- Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön vuokrakustannusten
korvaustason nosto 268 000 eurolla terveydenhoitokustannusten nousun
ehkäisemiseksi,
- opintorahan jälkeenjääneisyyden
korjaamiseksi opintorahan nosto 15 prosentilla,
- toisen asteen opiskelijoiden osalta alle 20-vuotiaiden
opiskelijoiden vanhempien tulojen vaikutus opintotukeen tulisi poistaa,
- opiskelijan omien tulojen vapaan tulorajan korotus sekä
- opiskelijaterveydenhuollon kiireellinen parantaminen, erityisesti
ammattikorkeakouluopiskelijoilla.
On selvää, ettei kaikkia edellä mainittuja
tavoitteita pystytä vuodelle 2007 varatun budjettikehyksen
puitteissa toteuttamaan. Osa päätöksistä jää tulevien
vuosien talousarviokäsittelyn varaan. Sivistysvaliokunnan
mielestä opintososiaalisen tuen johdonmukaista
kehittämistä tulee jatkaa. Valtiovarainvaliokunnan
harkittavaksi jää ratkaisujen tekeminen ensi vuoden
talousarvion osalta.
Sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa momentille 29.70.57
korkeakouluopiskelijoiden ateriatukeen lisäyksenä määrärahan,
jolla ateriatukea voidaan korottaa vuonna 2007, sekä
momentille 29.70.58 Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön
vuokra-avustukseen lisäyksenä 268 000 euroa.
Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti
Talousarvioesityksessä on momentille 29.80.28 osoitettu
Venäjän ja Itä-Euroopan instituutille yhteensä 402
000 euroa, mikä on 404 000 euroa vähemmän
kuin vuonna 2006.
Opetusministeriön tarkoituksena on kehittää instituuttia
johdonmukaisesti kansainvälisyysohjelmiensa mukaisesti
kulttuurin toimialan asiantuntija- ja palveluyksiköksi,
jolla tulee olemaan keskeinen tehtävä EU:n ja
Venäjän välisen kulttuuriyhteistyön
edistäjänä. Opetusministeriö on
myös asettanut selvitysmiehen, jonka tehtävänä on
tehdä selvitys Venäjän ja Itä-Euroopan
instituutin kehittämistarpeista ja jonka työn
on määrä valmistua helmikuun loppuun mennessä 2007.
Instituutin kehittämistoimet eivät ole kuitenkaan
mahdollisia nyt valtion talousarvioesityksessä tarkoitukseen
osoitetulla määrärahalla, joka vastaa
puolta edellisvuoden määrärahasta.
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
29.80.28 Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin
toimintamenoihin 400 000 euroa.
Museovirasto
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan talousarvioehdotus on
Museoviraston toimintamenojen osalta ongelmallinen. Tuottavuusohjelman euromääräinen
vähennys, 238 000 euroa, vaikeuttaa merkittävästi
Museoviraston toimintaa, kun otetaan huomioon, että Merimuseon
perustamisesta Kotkaan on tehty valtioneuvoston periaatepäätös.
Lisäksi Museovirasto perusti tänä vuonna
kaksi alueellista toimipistettä, joiden toimintaa joudutaan
Museovirastolle osoitettujen määrärahojen
puitteissa ensi vuoden osalta arvioimaan uudelleen. Riittämättömät
toimintamäärärahat ovat hankaloittamassa
myös viraston asiantuntija- ja viranomaistoimintaa. Virasto
antaa noin 1 000 lausuntoa vuodessa, ja resurssien vähentäminen
tulee merkitsemään lausuntoaikojen huomattavaa
pidentymistä. Ennakoiviin viranomaisneuvotteluihin osallistuminen
vaarantuu, eikä suojelutavoitteita voida sovittaa maakäytön
suunnitelmiin ajoissa.
Sivistysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan Museoviraston
toimintojen hoitamiseksi lisämäärärahan
tarve on vähintään 500 000 euroa. Sen
vuoksi sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa momentille 29.80.24
lisämäärärahan Museoviraston
asianmukaisen toiminnan turvaamiseksi.
Momentin 29.80.50 määrärahat
Valiokunta on huolestunut siitä, että momentin määrärahoja
ehdotetaan vähennettäväksi 1,8 miljoonalla
eurolla.
Kulttuuri-instituuttien tukeminen.
Talousarvioesityksessä on kulttuuri-instituuteille
osoitettu yhteensä 4 328 000 euroa, mikä vastaa
vuoden 2006 talousarvion tasoa. Suomen neljää tiedeinstituuttia
rahoitetaan vuonna 2007 veikkauksen ja raha-arpajaisten
voittovaroista tieteen edistämiseen. Tiedeinstituuttien
toiminta-avustusten taso säilyy vuonna 2007 vuoden 2006 tasolla
lukuunottamatta perusteltuja lisäyksiä tai vähennyksiä,
jotka perustuvat opetusministeriön strategisten
tavoitteiden edistämiseen.
Valtioneuvoston kulttuurivientihankkeen suositusten toteuttaminen
kasvattaa paineita osoittaa instituuttien käyttöön
lisää määrärahoja.
Opetusministeriön 25.10.2005 asettama työryhmä ehdottaa,
että luodaan verkostomainen toimintamalli palvelemaan suomalaisten
kulttuurialan tekijöiden ja ulkomailla toimivien muiden
toimijoiden välistä tiedonvaihtoa.
Kulttuuri-instituuteille ollaan osoittamassa lisätehtäviä osana
rakennettavaa kulttuuriviennin kansallista tukiverkostoa. Verkoston
tavoitteena on, että suorat kontaktit kulttuurialan toimijoiden
välillä Suomessa ja ulkomailla lisääntyvät
ja tiedonkulku suomalaisten kulttuuriviennin toimijoiden välillä paranee.
Tukiverkoston toiminnan edellytyksenä on sisäisen
tiedotuskanavan perustaminen ja ylläpito.
Ystävyysseurojen tukeminen.
Talousarvioesityksessä on ystävyysseuroille
ja ulkomaanyhdistyksille osoitettu yhteensä 1 175 000 euroa,
mikä on 725 000 euroa vähemmän kuin vuonna
2006.
Opetusministeriö myöntää ystävyysseuroille ja
ulkomaanyhdistyksille vuosittain yleis- ja erityisavustuksia. Tähän
tarkoitukseen on myönnetty viiden viime vuoden aikana vuositasolla yhteensä noin
2 700 000 euroa (mom. 29.08.25 ja 29.90.50).
Vuoden 2007 määräraha ei anna mahdollisuuksia
jatkaa samanlaista avustuskäytäntöä, mikä on
ollut käytössä viime vuosien aikana. Suurimmat
valtion yleisavustukset saivat vuonna 2006 Suomi—Venäjä-Seura
ry (1 185 000 euroa), Pohjola-Norden ry (550 000 euroa), Tuglas-seura
ry (258 500 euroa), Suomi—Amerikka Yhdistysten liitto ry
(121 000 euroa), Suomi—Unkari Seura ry (90 000 euroa),
Suomen Viro-yhdistysten liitto ry (55 000 euroa), Rozentãls—seura
ry (55 000 euroa) ja Donelaitis—seura - Liettuan ystävät
ry (45 000 euroa). Näiden lisäksi pienempiä avustuksia
sai noin 30 seuraa.
Opetusministeriö on asettanut selvitysmiehen arvioimaan
opetusministeriön ystävyysseuroille jakaman valtionavun
nykyisiä käytäntöjä ja
tekemään ehdotuksia niiden selkeyttämiseksi ja
kehittämiseksi. Loppuraportin on määrä valmistua
20.10.2006.
Rauhantyön edistäminen.
Talousarvioesityksessä on rauhantyön edistämiseen
325 000 euroa, mikä on 135 00 euroa vähemmän
kuin vuonna 2006.
Opetusministeriö myöntää valtionavustuksia rauhantyön
edistämiseen. Hallituksen vuoden 2006 talousarvioesityksessä tähän
tarkoitukseen ehdotettiin 420 000 euron määrärahaa.
Talousarviosta päättäessään
eduskunta lisäsi momentille 40 000 euroa Itämerikeskussäätiön
toiminnan tukemiseen, joten rauhantyön edistämiseen
oli vuonna 2006 käytettävissä yhteensä 460
000 euroa. Pääosa käytettävissä olevasta
määrärahasta myönnetään
vakiintuneeseen tapaan yleisavustuksina valtakunnallisille rauhantyön
yleisjärjestöille ja säätiöille,
erityisaloilla kuten esimerkiksi ammattialakohtaisesti rauhantyötä tekeville
yhdistyksille sekä alueellisille yleistä rauhantyötä tekeville
yhdistyksille ja säätiöille. Avustamista
ja avustusten määriä harkittaessa on otettu
huomioon hakijoiden toiminnan tarkoituksenmukaisuus ja tuloksellisuus.
Pienempi osa käytettävissä olevasta
määrärahasta myönnetään
erityisavustuksina rauhantyön hankkeisiin. Erityisavustuksista
päätettäessä etusijalle on pyritty
asettamaan hankkeet, joiden tavoitteena on kehittää uusia
toimintatapoja ja avauksia rauhantyöhön. Vuoden
2007 talousarvioesityksen osalta rauhantyön 135 000 euron määrärahavähennyksellä on
vaikutuksia rauhanjärjestöjen perustoiminnan tasoon
henkilöstön määrään.
Talousarvioehdotuksen määrärahojen vähentämisen
vuoksi kehittämishankkeista on vuonna 2007 hyvin todennäköisesti
luovuttava kokonaan.
Kulttuurilehtien tukeminen.
Talousarvioesityksessä on kulttuurilehtien tukemiseen
679 000 euroa, mikä on 121 000 euroa vähemmän
kuin vuonna 2006.
Kulttuurilehdillä on tärkeä tehtävä yhteiskunnassa
sananvapauden ja kulttuurin monimuotoisuuden edistäjinä.
Suomen kaltaisessa pienen kielialueen maassa useimmat kulttuurilehdet
eivät pysty toimimaan ilman julkista tukea. Kulttuurilehtinä pidetään
laadukkaasti toimitettua painetussa taikka muussa muodossa Suomessa ilmestyvää pääsääntöisesti
maksua vastaan jokaisen saatavissa olevaa lehteä, joka
ylläpitää kulttuurista, tieteestä,
taiteesta tai uskonnollisesta elämästä käytävää yhteiskunnallista
keskustelua. Tukea myönnettäessä otetaan
huomioon erilaiset vähemmistökulttuuritarpeet.
Pääosa kulttuurilehtituesta myönnetään
vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kulttuurilehtien kustantajille
kehittely-, toimitus-, painatus- ja jakelukustannusten peittämiseen.
Osa määrärahasta on vuosittain myönnetty
kulttuurilehtien jakelun edistämiseen. Merkittävin
tuettu jakelun edistämisen muoto on ollut yleisten kirjastojen
kulttuurilehtivalikoiman monipuolistaminen välillisen tuen
muodossa. Vähäinen osuus kulttuurilehtituesta
on käytetty verkkomuodossa olevien kulttuurilehtien toimituskustannuksiin.
Vuoden 2007 talousarvioesityksen toteutuminen merkitsisi sitä,
että joko tuettavien lehtien määrää karsitaan
tai tukimääriä lasketaan tasaisesti kaikkien
tuettavien lehtien osalta tai että jakelun edistämisen
ja verkkolehtien tuet poistuvat kokonaan. Käytännössä heikossa
taloudellisessa asemassa olevien lehtien tuen vähentäminen
tai poistaminen saattaa merkitä sitä, että osa kulttuurilehdistä ei
voi jatkaa toimintaansa.
Edellä todetun ja eri avustuksensaajien tilanteen
huomioon ottaen sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
29.80.50 1 800 000 euroa.
Teattereiden, orkestereiden ja museoiden henkilötyövuodet
Talousarvioesityksessä henkilötyövuosimäärä vuonna
2007 on teattereilla 2 469, orkestereilla 1 033 ja museoilla
1 158. Henkilötyövuosimäärät
ovat samat kuin vuonna 2006. Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että yksikköhintaan on tehty 2 %:n indeksikorotus
vuodelle 2007, mikä tarkoittaa teattereille noin 605 000
euron, orkestereille noin 245 000 euron ja museoille noin 375 000
euron lisäystä. Tästä aiheutuvat
lisäykset tulisi osoittaa valtionosuuksiin tarkoitetuille budjettimomenteille,
mutta hallituksen esityksessä lisäykset on osoitettu
rahoitettavaksi veikkausvoittovaroista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuoden 2004 kustannustietoihin
perustuvat henkilötyövuosivajeet toteutuneisiin
nähden ovat teattereilla 114, orkestereilla 97 ja museoilla 382.
Vaje on kaikkiaan huomattava, ja se vaikeuttaa valtionosuuden piirissä olevien
taide- ja kulttuurilaitosten toiminnan pitkäjänteistä suunnittelua
ja uusien toimijoiden hyväksymistä valtionosuuteen
oikeutetuiksi. Vuodelle 2007 haki oikeutta valtionosuuteen 10 uutta
museota ja 14 uutta teatteria. Uusia orkestereita ei ollut hakijoina.
Opetusministeriön ilmoituksen mukaan tavoitteena on
ollut v. 2004 lähtien kasvattaa vuosittain valtion talousarviossa
olevien teattereiden, orkestereiden ja museoiden henkilötyövuosimäärää noin
10 prosentilla vajeesta. Vuosina 2004—2006 teattereille
on lisätty yhteensä 60 henkilötyövuotta,
orkestereille 22 ja museoille 130.
Edellä esitetyn perusteella sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa mietintöönsä lausuman,
jossa se edellyttää hallituksen tekevän
kokonaisarvion museoiden, teattereiden ja orkestereiden henkilötyövuosien
jakautumisesta ja kokonaistarpeesta.
Elokuvataiteen tukeminen
Valtion vuoden 2007 talousarvioesitykseen sisältyy
elokuvataiteen tukemiseen yhteensä 17 930 000
euroa, mikä on 500 000 euroa enemmän kuin vuonna
2006. Elokuvataide sisältyy talousarvioon taiteen veikkausvoittovarojen
selvitysosan kohtaan "Taiteenalojen edistäminen".
Määrärahan (17 930 000 euroa) tavoitteena
on Audiovisuaalisen politiikan linjat -strategia 2010:n mukaisesti
turvata suomalaisen elokuvan kehitysedellytykset ja toimiva
rahoitusrakenne.
Kehittämistarpeisiin kuuluvat: elokuvan lajikirjon
monipuolisuuden turvaaminen sekä taiteellinen ja sisällöllinen
riskinotto, riittävän suuruiset tuotantobudjetit
rahoituspohjan laajentamiseksi kansainvälisen rahoituksen
suuntaan, lasten ja nuorten elokuvien tuotantojen jatkuvuus, elokuvateatteriverkoston
kehittäminen toimintaympäristön muutoksia
vastaavaksi sekä kotimaisten elokuvien viennin edistäminen.
Vuoden 2007 talousarvioesityksen taiteen ja kulttuurin veikkausvoittovarojen
edistämiseen tarkoitetun määrärahan
raamien puitteissa ei ole voitu kasvattaa elokuvaan osoitettavaa
määrärahaa kehittämistarpeiden
edellyttämällä tavalla. Opetusministeriön
alustavassa momentin käyttösuunnitelmassa määrärahalisäys
elokuvataiteen edistämiseen on yhteensä 500 000
euroa.
Audiovisuaalisen politiikan linjat -strategian toimeenpano hidastuu.
Strategian tavoitteena on elokuvan julkisen tuen nostaminen pohjoismaisesti
vertailukelpoiselle tasolle (vuonna 2010 noin 25 miljoonan euron
tasolle). Vuosittain tämä tarkoittaisi noin kahden
miljoonan euron lisäystä.
Keskimäärin 10 pitkän näytelmäelokuvan
sijaan maassamme pitäisi tuottaa vähintään
12—15 pitkää näytelmäelokuvaa
vuosittain, jotta elokuvan monipuolisuus ja laatu voitaisiin turvata ja
mahdollisuus taiteelliseen sekä sisällölliseen riskinottoon
taata. Ilman jatkuvaa kehittämistä kotimainen
elokuvatarjonta kapea-alaistuu ja korkea laatu kärsii.
Hyvän koulutuksen avulla saatu osaaminen ja voimavarat
olisi voitava hyödyntää.
Elokuvan kulttuurinen ja taloudellinen merkitys on kiistaton.
Elokuvateatterilevityksen jälkeen sen taloudellinen tuottavuus
jatkuu video- ja DVD-levityksenä, televisioesityksinä ja
nykyään myös on-demand-pohjaisena verkkolevityksenä.
Elokuva-ala on tärkeä työllistäjä,
jossa julkisella panostuksella on kerrannaisvaikutuksia. Julkisen
tuen vahvistaminen loisi pohjaa liiketaloudellisesti vahvemmalle
ja työllistävälle elokuva-alalle ja tekisi
elokuvista uskottavia sijoituskohteita niin koti- kuin ulkomaisillekin
rahoittajille.
Elokuvien tuotantokustannukset ovat nousseet kustannuskehityksen
vaikutuksesta, mutta julkisen tuen määrää elokuvaa
kohden ei ole voitu riittävästi kasvattaa. Kansainvälisen
osatuotantorahoituksen saaminen edellyttää, että tuotantomme
yltävät hyödyntämään
näitä rahoitusinstrumentteja. Tämä edellyttäisi
tuotantobudjettien suuruuden kasvattamista, mikä parantaisi tuotantoyhtiöiden
toiminnan jatkuvuutta. EU:n MEDIA-ohjelmassa korostetaan elokuvatuotantoyhtiöiden
toiminnan jatkuvuutta sekä elokuvien liikkumista
tuotantomaan rajojen ulkopuolella.
Suomessa elokuvan tukimäärärahat
ovat pienemmät kuin muissa Pohjoismaissa, joissa julkisen
tuen perusteena on rahoituksen riittävän perusvolyymin
turvaaminen sekä kansainvälisen tuotantorahoituksen
edellyttämän kansallisen rahoituksen tason varmistaminen.