Perustelut
Sivistysvaliokunta käsittelee tässä lausunnossa ammatillista
koulutusta, ammatillista opettajankoulutusta ja aikuiskoulutusta.
Ammatillinen koulutus
Suomalaisen yhteiskunnan menestyminen perustuu keskeiseltä osin
osaamiseen ja ammattitaitoon. Osaava ja ammattitaitoinen työvoima
luo edellytyksiä työllisyysasteen nostamiselle
ja työttömyyden vähentämiselle.
Eri tutkimukset osoittavat selkeästi, että koulutus
edistää työllistymistä. Näin
yhteiskunnan panostukset koulutukseen ja osaamiseen turvaavat tehokkaasti
selviytymistä työelämässä ja
erityisesti sen muutostilanteissa. Väestön ikäluokkien
pienentyessä on myös tärkeää pysyä pidempään
työelämässä, ja tätä voidaan
edistää osaamisen kehittämisellä.
Aktiivisella koulutuspolitiikalla voidaan tukea sukupolvenvaihdoksen
onnistumista, tulevien työvoimatarpeiden tyydyttämistä sekä työvoiman
tarjontaan liittyvien pullonkaulojen hoitamista.
Ammatillisen koulutuksen keskeisimpiä haasteita on
koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen sekä koulutuksen
ja työelämän lähentäminen.
Ammatillisen koulutuksen kehittämistä on vaikeuttanut
viime vuosina erityisesti opettajatilanne, ammatillisen koulutuksen
riittämätön vetovoima, oikeus saada opetussuunnitelman
mukaista opetusta sekä erityisopetukseen liittyvät ongelmat.
Valiokunta painottaa ammatillisen koulutuksen tärkeyttä ja
keskeisyyttä erityisesti lähitulevaisuuden suoritustason
työvoimatarpeita ajatellen ja niihin varautuen. Sen vuoksi
valiokunta pitää myönteisenä opetusministeriön
suunnitelmia lisätä toisen asteen ammatillista
koulutusta. Opetusministeriössä valmisteilla olevan
koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman vuosille
2003—2008 valmisteluasiakirjojen mukaan nuorten aloittajatavoitteiden
kokonaismäärää nuorten toisen
asteen koulutuksessa nostettaisiin noin 8,5 prosentilla verrattuna
vuoteen 2001.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että oppisopimuskoulutusta työelämälähtöisenä ammatillisen
peruskoulutuksen väylänä ja lisäkoulutuksen
järjestämismuotona on tarkoitus vahvistaa ja laajentaa.
Samalla tulee kuitenkin varmistaa oppisopimuskoulutuksen laadun
valvonta. Valiokunnan mielestä on tärkeää kehittää työpaikalla tapahtuvaa
koulutusta nivellettynä tarkoituksenmukaiseen ja tehokkaaseen
tietopuoliseen opetukseen.
Valiokunta painottaa sitä, että ammatillisen koulutuksen
tulee antaa oikeat tiedot ja taidot työmarkkinoille siirtymiseen.
Koulutuksen tuottaman osaamisen tulee olla laadultaan ja vaikuttavuudeltaan
sellaista, että se vastaa työelämän tarpeita
ja kehittymistä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ESR-rahoitusta
on voitu saada merkittävässä määrin
ammatillisen koulutuksen kehittämiseen. Kun meneillään
oleva ohjelmakausi päättyy, on todennäköistä,
että vuonna 2007 unionin rahoitus ei enää säily
samanlaisena eikä edes samansuuruisena. Valiokunnan mielestä onkin välttämätöntä suunnitella
hyvissä ajoin, miten ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet voidaan
tässäkin tilanteessa turvata.
Sivistysvaliokunta on aiemmissakin yhteyksissä kiinnittänyt
vakavaa huomiota siihen, että ammatillisessa koulutuksessa
keskeyttämisprosentti on suuri. Opintojen keskeyttäminen
lisää syrjäytymisvaaraa. Keskeyttämistä voidaan
vähentää muun muassa oikea-aikaisella
ja tehostetulla opinto-ohjauksella ja panostamalla erityisopetukseen.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että ammatillisessa
koulutuksessa olevat nuoret saavat riittävästi
myös lähiopetusta sekä ohjausta ja tukea
itsenäiseen työskentelyyn. Näin voidaan
lisätä opiskelijan motivaatiota opintojen loppuun
saattamiseksi.
Syrjäytymisen ehkäisemisessä on tärkeää myös
työelämävalmiuksien vahvistaminen opetuksen
sisältöjä kehittämällä sekä eri
toimialojen yhteistyö. Valiokunta pitää välttämättömänä myös
yläasteen ja lukion opinto-ohjauksen lisäämistä ja
tehostamista.
Suuri epäkohta viime vuosina on ollut ammatillisen
koulutuksen arvostuksen puute. Koulutuksen vetovoimaisuuden puutteesta
kärsivät erityisesti perinteiset teollisuuden
alat. Nuorten itsensä mukaan tämän päivän
olosuhteiden tilanteesta esimerkiksi vanhemmilla on kovin vanhentuneet
käsitykset. Tämän vuoksi on nostettava
eri aloja ja niiden takana olevia ihmisiä nykyistä voimakkaammin
esille. Sitä kautta voidaan lisätä eri
alojen vetovoimaisuutta. Valiokunnan mielestä ammatillisen
koulutuksen vetovoimaisuutta ja arvostusta on välttämätöntä pyrkiä lisäämään
tehostetuin toimenpitein ja yhteistyössä työelämän
kanssa. Keinoja tähän ovat muun muassa nuorten
ammatin osaajien ja huippuammattitaidon esillenostaminen sekä erilaiset kampanjat
ja tietoiskut eri ammattien sisällöistä.
Osaltaan tässä voidaan hyödyntää myös
lähestyviä ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailuja,
jotka järjestetään Suomessa keväällä 2005.
Laadukas ja turvallinen oppimisympäristö on hyvän
työllistyvyyden ohella koulutuksen vetovoimaan vaikuttava
tekijä. Samoin vetovoimaa voidaan lisätä ajanmukaisilla
koneilla, laitteilla ja työsaleilla.
Valiokunnan mielestä on tarpeellista myös
lisätä informaatiota näyttötutkinnoista,
koska järjestelmää ei riittävästi
vielä tunneta.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että voimassa olevien ammatillisen koulutuksen lainsäädännön
ja lukiolainsäädännön mukaan näiden
oppilaitosten tulee tehdä yhteistyötä ammatillisen
koulutuksen, lukiokoulutuksen ja muun koulutuksen järjestäjien
kanssa.
Tuloksellisuusrahoitus.
Ammatillisen peruskoulutuksen käyttökustannusten
laskennallista rahoitusta täydennetään
tuloksellisuuteen perustuvalla rahoituksella. Tavoitteena on kannustaa ammatillisen
koulutuksen järjestäjiä koulutuksen laadun
ja tuloksellisuuden kehittämiseen muun muassa ponnistelemalla
työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen edistämiseksi
ja koulutuksen keskeyttämisen vähentämiseksi sekä opetushenkilöstön
kelpoisuuden ja osaamisen kehittämiseksi. Valiokunta pitää tuloksellisuusrahoituksen
kehittämistä tärkeänä ja
katsoo, että indikaattoreihin voitaisiin sisällyttää esimerkiksi
yrittäjyys ja yrittäjäksi ryhtyminen.
Ammatillinen opettajankoulutus
Valiokunta pitää oikeina ammatillisen opettajankoulutuksen
kehittämiseksi asetettuja tavoitteita. Tärkeintä on
varmistaa ammatillisten opettajien ammatillinen perusosaaminen ja
ammattitaito sekä alan tehtäviin harjaantuminen.
Keskeisiä sisällöllisiä kehittämistarpeita
ovat yhteisöllisyys, johtajuus, erilaisuuden ja muutoksen kohtaaminen,
yhteisötaidot, avautuvat ja muuttuvat oppimisympäristöt
ja yhteiskunnallinen tietoisuus. Erityisesti valiokunta painottaa
niin perus- kuin täydennyskoulutuksessa nykyistä selkeämmin
linkittyvää koko työuran kattavaa kehittymistä ja
työelämävalmiuksien ylläpitämistä.
Työelämän nopea kehittyminen edellyttää opettajien
riittävää lisäkoulutusta heidän
valmiuksiensa ylläpitämiseksi. Valiokunnan mielestä opettajien
yritysharjoittelu tulee saada säännönmukaiseksi.
Selvitykset opetushenkilöstön täydennyskoulutuksesta
osoittavat, että opettajien mahdollisuudet osallistua täydennyskoulutukseen
ovat hyvin erilaisia eri opettajaryhmissä, eri kunnissa,
kuntayhtymissä ja eri puolilla maata.
Opettajalla tulee olla vahva alansa ammatillinen osaaminen pohjana.
Kelpoisuusvaatimukset edellyttävät vähintään
kolmen vuoden työkokemusta alan tehtävistä.
Valiokunta korostaa vahvaa käytännön
ammattitaidon hallitsemista ja ammattialan syvällistä tuntemusta,
koska koulutuksessa ohjataan opiskelijoita usein paljon harjaantumista
vaativaan ammatilliseen osaamiseen.
Eduskunta on useassa yhteydessä kiinnittänyt huomiota
ammatillisessa opettajankoulutuksessa oleviin epäkohtiin
ja erityisesti tarpeeseen lisätä ammatillista
opettajankoulutusta (esim. SiVL 4/2001 vp, VaVM 40/2002
vp). Opetusministeriön opettajatarvetta tutkinut työryhmä (Opetusministeriön
työryhmämuistioita ja selvityksiä 2003:9)
on todennut, että ammatillisten opettajien tarve on suurimmillaan
lähivuosina, mikä pääosin johtuu
siitä, että ammatilliseen peruskoulutukseen tulevat
ikäluokat eivät pienene ja suuri osa opettajista
on jäämässä eläkkeelle. Ammatillisen
perustutkinnon uudistaminen ja muuttaminen laajuudeltaan kolmivuotiseksi 1.8.2001
lukien, opintoihin liitetty vähintään
20 opintoviikon pituinen työssäoppimisen jakso sekä koulutuksen
laadun varmistukseksi kehitettävät osaamisen näytöt
lisäävät opettajien tarvetta. Opettajankoulutuksen
tarvetta lisää myös muodollista kelpoisuutta
vailla olevien opetta-jien suuri määrä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ammatillisessa koulutuksessa
toimi vuonna 2002 yhteensä 3 300 opettajaa, joilta puuttui
muodollinen kelpoisuus tehtäviinsä.
Opettajatarvetta tutkineen työryhmän laskelmien
mukaan ammatilliseen opettajankoulutukseen tulisi vuosina 2003—2008
ottaa vuosittain noin 1 635 opiskelijaa. Vuonna 2003 ammatillisessa
opettajan-, erityisopettajan-, opinto-ohjaajan ja liikenneopettajankoulutuksessa
on valiokunnan saamien tietojen mukaan yhteensä 1 445 aloituspaikkaa.
Valiokunta pitää tarpeellisena myös sitä,
että erityisenä painopisteenä opettajankoulutuksessa
olisi opinto-ohjaajien ja erityisopettajien koulutus.
Vuonna 2002 ammatillisessa peruskoulutuksessa oli yhteensä noin
12 500 opettajaa, joista ammatillisten aineiden opettajia
oli noin 9 800 ja yhteisten opintojen opettajia 2 700.
Yhteisten opintojen opettajista oli muodollisesti kelpoisia suomenkielisessä koulutuksessa
noin 74 prosenttia. Kaikista eri koulutusaloilla toimivista ammatillisten
opintojen opettajista eniten kelpoisia opettajia oli matkailu-,
ravitsemis- ja talousalalla (87 %) ja sosiaali- ja terveysalalla (85 %).
Tekniikan ja liikenteen alan opettajista kelpoisia oli 74 prosenttia.
Kulttuurialalla sekä vapaa-aika- ja liikunta-alalla on
prosentuaalisesti vähiten muodollisesti kelpoisia opettajia.
Valiokunta yhtyy opetusministeriön näkemykseen
siitä, että ammatillinen opettajankoulutus on
yksi ammattikorkeakoulusektorin vaikeimmista ongelmista tällä hetkellä.
Lisärahoitusta ei ole kuitenkaan voitu järjestää.
Ammatillinen opettajien peruskoulutus ei kuulu valtionosuusjärjestelmän
piiriin, vaan rahoitus toteutetaan ylimääräisenä valtionavustuksena,
eikä siihen ole viime vuosina tehty inflaatiotarkistusta. Valiokunta
pitää välttämättömänä lisäpanostusta
ammatillisen opettajankoulutuksen määrän
lisäämiseksi ja laadun turvaamiseksi.
Aikuiskoulutus
Sivistysvaliokunta on viime vuosien aikana useissa yhteyksissä käsitellyt
laajasti aikuiskoulutusta (esim. SiVM 3/1998 vp, SiVL 8/2002 vp).
Valiokunnan aloitteesta perustettiin myös parlamentaarinen
aikuiskoulutustyöryhmä (ns. PAT-työryhmä,
opetusministeriön työryhmien muistioita 3:2002),
jonka esityksistä eräitä on toteutettu
ja muilta osin jatkovalmistelu on käynnissä.
Työryhmän esityksiin sisältynyt ammatillista koulutusta
vailla oleville aikuisille tarkoitetun koulutustason kohottamisohjelman
toimeenpano on aloitettu. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
siihen, että tähän ns. Noste-ohjelmaan myönnetty
rahoitus on huomattavasti vähäisempää kuin
mitä parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä esitti.
Myöskään ammatillisen lisäkoulutuksen
rahoitusuudistuksen yhteydessä korkeakouluille ja vapaan
sivistystyön oppilaitoksille ei voitu myöntää riittävästi
kompensaatiorahoitusta.
Valiokunta viittaa aikuiskoulutusneuvoston kannanottoon siitä,
että aikuiskoulutusta tulee tarkastella omana kokonaisuutenaan
valtakunnallisessa ja alueellisessa koulutustarpeiden ennakoinnissa,
koulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä erillisenä nuorten
koulutuksesta riippumatta siitä, kuinka varsinainen koulutustoiminta
on maan eri alueilla käytännössä organisoitu
ja järjestetty. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että aikuiskoulutus järjestetään
tarkoituksenmukaisella tavalla niin, että se soveltuu aikuisopiskelijoiden
tarpeisiin ja motivoi heitä osallistumaan ja opiskelemaan
sekä ottaa huo-mioon aikuisten elämäntilanteen,
aikaisemman työkokemuksen ja osaamisen.
Koulutuksen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi
valiokunnan mielestä on välttämätöntä turvata
ammatilliseen aikuiskoulutukseen erikoistuneiden oppilaitosten toimintamahdollisuudet.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että eri tahot
käyttävät hyvin erilaisia lukuja puhuttaessa
Noste-ohjelman kohderyhmästä. Aikuiskoulutusneuvostolta
saatujen selvitysten mukaan ilman toisen asteen tutkintoa olevia
30—54-vuotiaita kansalaisia oli vuonna 2001 yhteensä 431 000.
Parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä päätyi
siihen, että Noste-ohjelman kohderyhmä olisi noin
380 000 henkilöä. Tästä joukosta
76 000—114 000 henkilölle ehdotettiin
tarjottavan Noste-ohjelman mukaista koulutusta vuoteen 2007 mennessä.
Laskelmien lähtökohtana oli se, että koulutukseen
motivoituneita ja siten myös koulutukseen osallistuvia
kansalaisia voisi olla tämä määrä.
Työelämän muutokset ja erityisesti
suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen ja
samanaikainen työkulttuurin muutos edellyttävät
mittavia lisäpanostuksia osaamiseen. Työyhteisöistä on
synnytettävä "oppivia yhteisöjä".
Valiokunnan mielestä yliopistojen roolia ja vastuuta voidaan
voimistaa erityisesti aikuiskoulutuksen uusien työmenetelmien
ja konseptien kehittäjinä, käyttöönottajina
ja levittäjinä. Valiokunta viittaa myös
eduskunnan hyväksymään lausumaan, jonka
mukaisesti tulee pikaisesti luoda edellytykset yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
täydennyskoulutuksen
kehittämiselle ja kohdentaa tähän määrärahat
parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän esitysten
ja tulopoliittisten sopimusten mukaisesti. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
aikuiskoulutus tukee korkeakoulutasoisen tutkinnon suorittaneiden
elinikäistä ammatillista kehittymistä sekä työelämässä tarvittavan
osaamisen järjestelmällistä ajantasaistamista
ja uudistamista.
Eduskunnan lausumat
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että seuraavien
lausumien johdosta suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat
riittäviä tai lausumat muutoin ovat käyneet tarpeettomiksi:
-
Oppilaanohjaus, Lukion määrällisen
sääntelyn purkamisen vaikutukset, Erityislukiot, HE
176/1993 vp, (s. 170)
-
Oppisopimuskoulutus, HE 200/1993 vp, ensimmäinen
lausuma (s. 170)
-
Ammattikorkeakoulu, ylläpitäjämalli,
laadunvalvonta, rahoitusjärjestelmä, opettajankoulutus, HE
319/1994 vp, ensimmäinen lausuma (s. 171)
-
Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten asema,
Työllisyysmäärärahojen kohdentaminen
koulu-, liikunta- ja kulttuurilaitosten perusparannuksiin, HE
72/1995 vp (s. 172)
-
Opettajankoulutukseen valikoituminen, Opettajien sivuaineopinnot
ja täydennyskoulutus, K 6/1995 vp, ensimmäinen,
toinen ja kolmas lausuma (s. 173)
-
Opettajankoulutuksen virkavapausjärjestelmä, HE
138/1996 vp, (s. 174)
-
Ammatillinen lisäkoulutus, HE 186/1996 vp,
(s. 176)
-
Uusi koululainsäädäntö, HE
86/1997 vp, kuudes lausuma, 9.—12. lausuma ja
viidestoista lausuma (s. 177—178)
-
Opetusalan koulutuskeskus, HE 127/1997 vp,
(s. 180)
-
Tietoverkoissa saatavilla olevan aineiston käyttö opetuksessa, HE
170/1997 vp, (s.180)
-
Liikuntapaikkarakentaminen, HE 236/1997
vp, (s. 181)
-
Aikuiskoulutuksen määrällinen
ja laadullinen kehitys, HE 144/2000 vp, (s. 189)
-
Ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmä, K
2/2000 vp, (s. 190)
-
Vapaan sivistystyön rahoitus, HE 36/2002 vp,
(s.195).