Ehdotus
U 14/2014 vp
Päästökattodirektiivin tavoitteena
on vähentää ilman epäpuhtauksien
aiheuttamia terveyteen ja ympäristöön
kohdistuvia haittoja. Tavoite saavutetaan vahvistamalla päästöjen
vähentämisvelvoitteet tietyille ilmaan joutuville
epäpuhtauspäästöille sekä velvoittamalla
jäsenvaltiot laatimaan ja toteuttamaan kansalliset ilmansuojeluohjelmat
sekä tarkkailemaan epäpuhtauspäästöjä ja
seuraamaan niiden vaikutuksia ja raportoimaan niistä.
Kuten NEC-direktiivissä, ehdotettavassa päästökattodirektiivissä asetettaisiin
tavoitteet päästöjen vähentämiselle
ja vähimmäisvaatimukset tavoitteiden toimeenpanolle.
Jäsenvaltiot voisivat määrittää keinot
vaatimusten saavuttamiseksi. Ehdotuksessa kuitenkin yhdenmukaistettaisiin
kansallisille ohjelmille asetettavia vaatimuksia sekä ilmaan
menevien päästöjen tarkkailu- ja raportointivelvoitteita,
millä pyrittäisiin paikkaamaan NEC-direktiivissä havaittuja
puutteita sekä täyttämään
kaukokulkeutumissopimuksessa ja sen pöytäkirjoissa
määriteltyjä kansainvälisiä velvoitteita.
U 13/2014 vp
Direktiiviehdotuksessa asetettaisiin päästöraja-arvot
polttoaineteholtaan 1—50 megawatin polttolaitosten (käytännössä kattila,
kaasuturbiini tai moottori) rikkidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöille.
Valtioneuvoston kanta
U 14/2014 vp
Valtioneuvosto toteaa, että direktiiviehdotuksen toimeenpanolla
saadaan aikaan huomattavia terveys- ja ympäristöhyötyjä koko
Euroopan alueella. Valtioneuvosto pitää tärkeänä direktiivin
tavoitetta edistää ilmansuojelua ja parantaa ilmanlaatua
ottamalla käyttöön Euroopan laajuisia
toimia. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttänee myös
kansallisia toimia, ja valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että kansalliset toimet ovat kustannuksiltaan tehokkaita
saavutettaviin ympäristöhyötyihin nähden.
Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti siihen, että nykyisen
EU-lainsäädännön (NEC-direktiivi)
tavoin direktiiviehdotuksessa jäsenmaille asetetaan vaikutusarviointeihin
perustuvat haitta-ainekohtaiset kansalliset päästökatot,
joiden avulla ilmanlaatua parannetaan kustannustehokkaasti koko
Euroopan alueella. Kansalliset päästökatot
jättävät jäsenmaan omaan harkintaan,
mistä päästölähteistä se vähentää päästöjään.
Valtioneuvosto toteaa, että käytännössä kansallinen
liikkumavara teollisuuden ja energiantuotannon päästöjen
vähentämisen osalta on melko vähäinen,
koska merkittävää osaa niiden päästöistä säädellään
EU-lainsäädännöllä.
Myös liikenteen päästöjä säädellään
EU-normein, mutta liikenteen aiheuttamiin ilmanlaatuongelmiin voidaan
vaikuttaa myös kansallisesti muun muassa autoverotuksella,
liikenteen hinnoittelulla ja joukkoliikennettä koskevilla
ratkaisuilla. Maataloudesta peräisin olevien päästöjen,
lähinnä metaani- ja ammoniakkipäästöjen,
vähentämisessä on kansallista liikkumavaraa.
Maatalouden päästöjä koskeva
nitraattiasetus ja maatalouden ympäristö- ja investointitukijärjestelmät jättävät
kansallisesti päätettäväksi,
kuinka paljon ja millä keinoin maatalouden päästöjä vähennetään.
Alustavien arvioiden mukaan direktiiviehdotuksen täytäntöönpano
näyttäisi edellyttävän päästöjen
vähentämistoimien tehostamista erityisesti maataloudessa.
Maatalous vastaa 90-prosenttisesti Suomen ammoniakkipäästöistä,
eikä näiden päästöjen
vähentämistä voi merkittävästi
toteuttaa muilla toimialoilla. Myös pienhiukkaspäästöjen
rajoittamisessa on kansallista liikkumavaraa, koska pienpolttoa
koskevaa EU-lainsäädäntöä vasta
valmistellaan. Merkittävä osa pienhiukkasten päästöistä Suomessa
on peräisin kiinteistökohtaisesta puun pienpoltosta.
Valtioneuvosto toteaa, että maaperän ja vesistöjen
rehevöityminen ja paikallinen huono ilmanlaatu ovat ongelmia
myös Suomessa. Vaikka ilmanlaatu on nykyisellään
huomattavasti parempi Suomessa kuin useimmissa muissa EU-maissa,
tuottaa ilmanlaadun parantaminen ympäristö- ja
terveyshyötyjä myös Suomessa, joskaan
ei niin merkittäviä kuin useissa muissa maissa.
Valtioneuvosto katsookin, että ehdotetun päästökattodirektiivin
velvoitteiden toteuttaminen saattaa joltain osin olla kustannustehotonta
Suomessa, koska saavutettavat terveys- ja ympäristöhyödyt
eivät ole yhtä mittavia kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Valtioneuvosto katsoo, että ehdotuksen mukaisten päästökattojen
toteuttamiseksi tarvittavien toimenpiteiden kustannustehokkuuden
ja vaikuttavuuden selvittäminen on tärkeää.
Jo käynnistyneiden kansallisten selvityksien avulla on
tarkoitus arvioida, voidaanko esimerkiksi ammoniakki-, typenoksidi-
tai hiukkaspäästöille asetetut päästöjen
vähentämisvelvoitteet toteuttaa ilman kohtuuttomia
kustannuksia vai pitäisikö direktiiviin pyrkiä sisällyttämään
asiaa koskevia joustoelementtejä. Koska direktiiviehdotuksen
vuoden 2020 päästövähennysvelvoitteet
ovat samat kuin Göteborgin pöytäkirjan muutoksessa,
valtioneuvosto katsoo, että myöskään
Göteborgin pöytäkirjan muutosta ei ole
tarkoituksenmukaista ratifioida ennen kuin Suomen ammoniakkipäästöjen
vähentämisvelvoitteiden toteuttamismahdollisuudet
on selvitetty.
Valtioneuvosto pitää lähtökohtaisesti
kannatettavana myös sitä, että nykyisestä EU-lainsäädännöstä (NEC-direktiivi)
poiketen direktiiviehdotuksessa on asetettu päästövähennysvelvoite metaanille
ja seurantavelvoite myös mustalle hiilelle. Valtioneuvosto
toteaa, että nämä toimet tukevat myös
ilmastonmuutoksen hillintää, mutta pitää kuitenkin
tärkeänä, että direktiiviehdotuksella
ei luoda tarpeetonta päällekkäistä sääntelyä ilmastonmuutoksen
hillintää koskevan lainsäädännön
kanssa.
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksessa
esitetty keskeinen toimeenpanon työkalu, kansallinen ilmansuojeluohjelma,
on tehokas ja riittävän joustava tapa toteuttaa
tarvittavat päästöjen vähennykset.
Ilmansuojeluohjelmassa jäsenmaan tulee yksilöidä ne
toimet, joilla direktiivin tavoitteet saavutetaan. Ilmansuojeluohjelmaan
sisältyvä säännöllinen
seuranta ja raportointi varmistavat sen, että korjaaviin
toimiin ryhtyminen on ripeää. Seuranta ja raportointi
tulee kuitenkin toteuttaa tarkoituksenmukaisessa laajuudessa siten,
että hallinnollinen taakka ei muodostu liian raskaaksi.
Valtioneuvosto katsoo alustavasti, että ehdotuksen
mukaista säädösvallan siirtoa ei tulisi tehdä ilman
määräaikaa, vaan esimerkiksi viiden vuoden
määräajaksi kerrallaan. Valtioneuvosto
katsoo myös, että säädösvallan
siirron tarpeellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta kokonaisuudessaan
on selvitettävä tarkemmin.
U 13/2014 vp
Valtioneuvosto pitää tärkeänä tavoitetta
vähentää polttoaineteholtaan 1—50
megawatin polttolaitosten päästöjä ilmaan
ja parantaa ilmanlaatua ottamalla käyttöön
Euroopan laajuisia toimia. Direktiiviehdotuksen täytäntöönpano
edellyttäisi kansallisia toimia erityisesti hiukkaspäästöjen
vähentämisessä. Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että kansalliset toimet ovat kustannuksiltaan tehokkaita
saavutettuihin ympäristöhyötyihin nähden.
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen velvoitteiden
toteuttaminen päästöjen vähentämiseksi,
erityisesti hiukkaspäästöjen osalta,
olisi joltain osin kustannustehotonta Suomessa, koska saavutettavat
terveys- ja ympäristöhyödyt eivät
ole yhtä mittavia kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Pienten polttolaitosten asetuksen päästöraja-arvot
vastaavat pääosin nykykäsitystä siitä,
mikä olisi kustannustehokasta päästöjen
vähentämistä 1—50 megawatin
polttolaitosten kokoluokassa Suomessa. Direktiiviehdotuksen vaikutusarvioinnista
puuttuu merkittävä osa Suomen polttolaitoksista,
ja tietoja on tarpeen täydentää tältä osin.
Kustannustehokkuuden parantamiseksi on tarpeen selvittää yhdessä sidosryhmien
kanssa, tulisiko kattiloiden vähimmäispäästörajat
porrastaa ehdotuksesta poiketen kattilakokoluokan mukaan ja laitoksen
vuotuisen käyntiajan mukaan. Jatkotyössä on
tarpeen varmistaa, että sovittavat toimenpiteet ovat teknisesti
ja kustannustehokkaasti toteutettavissa kaikissa kokoluokissa, erityisesti
1—5 megawatin polttolaitoksissa. Kustannustehokkuuden osalta
valtioneuvosto pitää hyvänä,
että olemassa oleville laitoksille on ehdotettu riittävän
pitkät siirtymäajat.
Valtioneuvosto suhtautuu periaatteessa myönteisesti
direktiiviehdotuksessa esitettyyn ilmanlaatuperusteiseen jaotteluun,
jossa ilmanlaadun seuranta-alueille, joilla ilmanlaatunormit eivät
nykyisin täyty, sovellettaisiin tiukempia päästöraja-arvoja.
Tällöin on kuitenkin tärkeää,
ettei raja-arvoja tarpeettomasti tiukennettaisi silloin, kun polttolaitosten
päästöjen vähentämisellä ei
olisi tosiasiallista vaikutusta ilmanlaadun paranemiseen.