Perustelut
Valiokunta kiinnittää lausunnossaan huomiota erityisesti
niihin talousarvioesityksen kohtiin, joilla on merkitystä Suomen
menestystekijöiden kunnolle ja yhteiskunnan pitkän
aikavälin kehitykselle. Tässä tarkoituksessa
lausunto keskittyy tietoyhteiskuntakehityksen sekä tutkimus-
ja tuotekehitystoiminnan näkymiin, osaamiskeskusten vahvistamiseen,
uusiutuvien energiamuotojen julkiseen rahoitukseen sekä työpolitiikkaan.
Valiokunnan mielestä budjettiesitykseen liitettävä arvio
pitkän aikavälin kehityksestä selkiyttäisi
tuntuvasti sen eduskuntakäsittelyä ja sitä koskevaa
julkista keskustelua.
Talousarvioesityksen rakenne
Tulevaisuusvaliokunta totesi jo lausunnossaan hallituksen esityksestä valtion
talousarvioksi vuodelle 2002 (TuVL 3/2001 vp),
että se "ei sisällä vieläkään
systemaattista katsausta tai selvitystä pitemmän
aikavälin kehityslinjoista". Tämä lausunto
on edelleen ajankohtainen. Katsaus olisi tarpeen arvioitaessa
kansainvälisen toimintaympäristön muutosten
vaikutuksia ja julkisen talouden pitkän aikavälin
kestävyyttä. Erityisen merkityksellinen se on
sen arvioimiseksi, kuinka yhteiskuntapolitiikan keskeiset tavoitteet
ja Suomen kilpailukyky ovat kehittyneet selkeiden tunnuslukujen
valossa. Tärkeää olisi myös
selvittää, kuinka hallitus on varautunut merkittäviin
epävarmuustekijöihin ja riskeihin.
Se, että EU:n jäsenmaiden kasvu- ja vakausohjelmat
julkistetaan nyt vasta marras-joulukuun vaihteessa elokuun asemesta,
korostaa pitkän aikavälin kehitysarvion liittämistä talousarvioon.
Valiokunta katsoo, että hallituksen tulisi jatkossa
laatia talousarvioesitykseen arvio pitkän aikavälin
kehityksestä erityisesti julkisen talouden kestävyyden
näkökulmasta.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että keskushallintouudistukseen liittyvä ohjelmajohtaminen
otetaan käyttöön valtioneuvostossa jo ensi
vuonna. Se voi onnistuneesti toteutettuna vahvistaa hallituksen
strategiatyöskentelyä, jonka pulmiin valiokunta
on toistuvasti kiinnittänyt huomiota. On tärkeää,
että valtioneuvostossa varaudutaan tähän
ja että politiikka-, suunnittelu-, arviointi- ja budjettiprosessit
kytketään asianmukaisesti ja tehokkaasti yhteen.
Monien maiden (mm. Ranska, Kanada ja Australia) talousarviokäsittelyssä on
siirrytty käytäntöön, jossa
valtion talousarvion sukupuolivaikutukset arvioidaan. Se voi tapahtua
hallituksen, tutkijayhteisön tai parlamentin aloitteesta.
Suomi on tehnyt puheenjohtajakaudellaan Pohjoismaiden ministerineuvostolle
asiasta aloitteen.
Valiokunta katsoo, että talousarvion sukupuolivaikutusten
arvioinnin käynnistäminen olisi perusteltua kirjata
seuraavan hallituksen ohjelmaan ja käynnistää samalla
arviointia koskeva asiantuntijatyö.
Tietoyhteiskuntakehitys
Valiokunta on seurannut kiinteästi Suomen tietoyhteiskuntakehitystä osana
globaalia toimintakenttää. Valiokunta edusti eduskuntaa
heinäkuussa 2002 Soulissa pidetyssä konferenssissa, jossa
perustettiin parlamentaarikkojen kansainvälinen informaatioteknologian
liitto (IPAIT).
Suomi eteni tietoyhteiskuntakehityksessä lähelle
kansainvälistä kärkeä aina vuosituhannen vaihteeseen
saakka. Tämän jälkeenkin sijoituksemme
on pysynyt hyvänä, mikäli mitataan tieto-
ja viestintätekniikan tuotantoa, alan tutkimus- ja kehitystyötä tai
alalla työskentelevien yleistä koulutustasoa.
Viime vuosina on kuitenkin julkaistu jatkuvasti kansainvälisiä vertailuja,
joiden mukaan Suomi on pudonnut sijoille 10—20, kun tietoyhteiskunnan
kehitystasoa mitataan kansakunnan kykynä käyttää ja
hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.
Näiden raporttien valossa voidaan asettaa kyseenalaiseksi
talousarvioesityksen arvio, jonka mukaan "Suomi säilyttää asemansa
tietoyhteiskuntakehityksen eturivissä maailmassa".
Valiokunta yhtyy Tietoyhteiskunta-asiain neuvottelukunnan arvioon,
jonka mukaan yhtenä keskeisenä haasteena on tietoyhteiskunnan palvelujen
ja mahdollisuuksien tuominen kaikkien ulottuville. Tällä haasteella
on sekä sosiaalinen että alueellinen ulottuvuutensa.
Suomessa kotitalouksien Internet-yhteyksien hankinta on selvästi
enemmän riippuvainen tulotasosta ja tietoyhteiskuntapalvelujen
käyttö aluekehityksessä on hapuilevampaa
kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.
Valiokunta katsoo, että talousarvioesitys ei sisällä sellaisia
toimia, joilla edellä kuvattua kehityssuuntaa voitaisiin
korjata. Valiokunnan mielestä hallituksen tulisi käynnistää pikaisesti selvitystyö,
jonka perusteella valtio ja kunnat voivat yhteistyössä parantaa
tieto- ja viestintätekniikan nykyistä laajempaa
ja laadukkaampaa hyödyntämistä mm. palvelutoiminnassa
sekä luoda edellytyksiä kansalaisten nykyistä laajemmalle
osallisuudelle tietoyhteiskunnassa.
Tutkimus ja tuotekehitys
Suomen myönteinen tietoyhteiskuntakehitys kuin myös
talouskehitys 1990-luvun loppupuolella on tärkeältä osaltaan
perustunut valtion ja yksityisten tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien
kasvuun. Suomen vientivetoisen kasvustrategian osana huipputekniikan
tuotteiden viennin osuus koko viennistä nelinkertaistui
1990-luvun kuluessa. Tulevaisuusvaliokunta on useaan otteeseen todennut,
kuinka Suomessa tarvitaan suhteellisesti suurta panostusta tutkimukseen, kun
Suomi on valinnut innovaatiovetoisen kasvun strategian. Valiokunta
on keskusteluasiakirjassaan Työn tulevaisuus Suomessa — tulevaisuuspolitiikan
suuntaviivoja (TUO 1/2001 vp) esittänyt T&K-investointien
nostamista vuoteen 2010 mennessä vähintään
4 prosenttiin bruttokansantuotteesta ja valtion osuuden siitä 40
prosenttiin.
Julkisen sektorin osuus koko T&K-panostuksesta on viime
vuosien aikana vähentynyt nopeasti. Kun Tiede-
ja teknologianeuvoston päätöksen mukaan
julkisen tutkimusrahoituksen osuuden tulisi olla vuoden 1999 tasolla
eli noin 1,04 prosenttia bruttokansantuotteesta, se tulee olemaan
ensi vuonna jo selvästi alle 0,9 prosentin. Talousarvion
yleisperusteluissa (Y 59) hallitus toteaa, että "tärkeänä tekijänä tässä (tutkimuksen
ja elinkeinoelämän yhteistyössä)
on ollut julkisen ja yksityisen tutkimusrahoituksen samanaikainen
kasvu ja niiden toisiaan vahvistava vaikutus". Nyt tämä positiivinen
vuorovaikutus ei enää hallituksen toteamassa muodossa
toimi.
Valiokunta katsoo, että hallituksen linjaamat kolme
välivuotta (vuodet 2001—2003) tutkimus- ja kehitystyön
rahoituksen lisäämisessä voivat olla
vahingollisia Suomen kilpailukyvyn ja innovaatiojärjestelmän
tulevaisuuden kannalta. Valiokunnan mielestä tutkimus-
ja kehitystoiminnan julkisessa rahoituksessa tulisi päästä välittömästi
tasaisen kestävän kasvun uralle.
Hallitus toteaa talousarvioesityksen yleisperusteluissa (Y 58),
että tutkimus- ja kehittämistoiminnan haasteena
on mm. korkean teknologian pohjan keskittyneisyys. Valiokunta kiinnittää huomiota
julkisen teknologiarahoituksen — erityisesti Tekesin rahoituksen — varsin
suureen keskittymiseen niille alueille, joilla sijaitsevat 1990-luvulta
lähtien nopeasti kehittyneet kasvukeskukset sekä tieto-
ja viestintäteknologiaa kehittävät
ja tuottavat yritykset. Tämä keskittyminen perustuu
kilpaillun rahoituksen malliin, millä on pyritty resurssien
tulokselliseen käyttöön.
Valiokunta katsoo, että julkisen osaamisrahoituksen
kokonaisuudessa tulisi kehittää toimintatapoja,
joilla pystytään rahoittamaan uutta luovia, alueellisia
innovaatiojärjestelmiä vahvistavia ja aluekehitystä tukevia
hankkeita alueellisesti nykyistä tasapainoisemmin.
Tämä tulee olemaan kokonaistaloudellisesti erittäin merkittävä haaste
lähivuosien aikana.
Osaamiskeskukset
Suomessa on toiminnassa neljätoista osaamiskeskusta.
Ne ovat osoittautuneet varsin merkittäviksi aluekehityksen
instrumenteiksi. Niillä on olennainen merkitys alueellisten
innovaatiojärjestelmien rakentamisessa ja vahvistamisessa sekä niiden
vaikuttavuuden lisäämisessä.
Hallitus on tehostanut aluekeskusohjelman toimivuutta keskittämällä ohjelman
perusrahoituksen tästä vuodesta lähtien
sisäasiainministeriöön entisen hajanaisen
mallin asemesta. Talousarvioesityksessä ohjelman perusrahoitusta nostetaan
nykyisestä 5,1 miljoonasta eurosta 8,2 miljoonaan euroon
vuonna 2003. Tätä on pidettävä merkittävänä ja
tärkeänä lisäyksenä,
jolla voidaan perustaa muutama uusi osaamiskeskus ja monipuolistaa
jo toimivien keskusten hankesalkkuja.
Jotta osaamiskeskusten kehitys voidaan jatkossakin turvata,
tulisi hallituksen kiinnittää erityistä huomiota
siihen, kuinka niiden välttämätön
kansainvälistyminen, osaavan henkilöstön rekrytointi
sekä yritystoiminnan alkuvaiheen pääomarahoitus
voidaan turvata.
Uusiutuvien energiamuotojen tuki ja niiden teknologinen kehittäminen
Eduskunta on edellyttänyt käsitellessään
Suomen ilmastostrategiaa ja lisäydinvoiman rakentamista,
että hallitus edistää voimakkaasti uusiutuvien
energialähteiden käyttöä, energiansäästöä ja
niitä tukevan uuden teknologian kehittämistä.
Kansallisessa ilmastostrategiassa arvioitiin energiatuen perusrahoitustarpeeksi
keskimäärin noin 35 miljoonaa euroa (210 miljoonaa
markkaa) vuosittain vuosina 2002—2010. Edellä mainittuun
lukuun ei sisälly ns. suurille demonstraatiohankkeille
suunniteltu noin 25 miljoonan euron tuki, jota on ollut tarkoitus
myöntää noin joka kolmas vuosi.
Valiokunta toteaa, että ensisijaisesti kansallista
ilmastostrategiaa, uusiutuvien energialähteiden käytön
edistämistä ja energiansäästöohjelmaa
toteuttaviin hankkeisiin on esityksessä myönnetty
noin 29,2 miljoonaa euroa. Myöntämisvaltuutta
on nostettu 50 prosentilla vuodesta 2001, mutta se ei yllä vielä ilmastostrategian
tavoitteisiin. Suurten demonstraatiolaitosten tukea ei vuoden 2003
esitykseen sisälly. Kansallisen metsäohjelma 2010:n
tavoitetta lisätä puun energiakäyttöä on
toteutettu kuluvan vuoden lisätalousarviossa 8,1 miljoonan
euron korotuksella, mikä taso on säilytetty vuoden
2003 talousarvioesityksessä. Energiaverotuksen osalta esitykset
noudattavat ilmastostrategian linjauksia.
Valiokunta katsoo, että hallituksen tulisi nopeuttaa
ilmastostrategiaan sisältyvien, uusiutuvia energiamuotoja
koskevien tukitavoitteiden toteutumista.
Tulevaisuusvaliokunta on korostanut sekä ilmastostrategiasta
että ydinvoiman lisärakentamisesta antamissaan
lausunnoissa, että kestävän energiatalouden
aikaansaamiseksi uusiutuvien energiamuotojen teknologista kehitystä tulisi
tukea voimakkaasti. Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalla
nämä varat sijoittuvat Teknologian kehittämiskeskuksen
(Tekes) vastuulle. Talousarviosta käy ilmi, että Tekes
ei saa tässäkään talousarviossa
lisärahoitusta, mikä merkitsee käytännössä uuden
energiateknologian kehittämisen hidastumista.
Valiokunta katsoo, että hallituksen tulisi huolehtia — kuten
eduskunta on edellyttänyt — uusien ja uusiutuvien
energiamuotojen teknologisen perustutkimuksen ja kehitystyön
rahoittamisesta nykyistä voimaperäisemmin.
Työpolitiikka
Työpolitiikan strategiset linjaukset on asetettu esityksessä oikean
suuntaisesti, kun ne korostavat mm. työvoiman saatavuuden
varmistamista, työvoiman kysynnän tukemista sekä työssä olevien
osaamisen ja jaksamisen parantamista.
Työpolitiikan tulevaisuuden ydinkysymykset syntyvät
tilanteesta, jossa työvoimasta poistuvien määrä ylittää pian
työvoimaan tulevien määrän,
samalla kun meillä on edelleen korkea työttömyys.
Valiokunta katsoo, että erityisesti ikääntyvän työvoiman
osaamistason jatkuva kohottaminen on olennaista tulevaisuuden haasteisiin
vastaamisessa. Tässä suhteessa hallitus toimii
oikean suuntaisesti, kun esityksessä ehdotetaan oppisopimusmuotoisen
ammatillisen lisäkoulutuksen oppilasmäärän
nostamista ja aikuisten koulutustason kohottamiseen tähtäävän
viisivuotisen toimenpideohjelman aloittamista. Esitys sisältää myös
muita parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
(OPM 3:2002) tekemiä linjauksia. Valiokunta korostaa, että yhteiskunnan
ja työelämän kehitys on merkittävästi
lisännyt paineita aikuiskoulutuksen laadun kohottamiseen.
Valiokunnan mielestä hallituksen tulisi edelleen tehostaa
ratkaisuja, joilla vähennetään ennenaikaista
eläköitymistä aiheuttavia työelämän kehityspiirteitä ja
mahdollistetaan nykyistä joustavammat eläköitymisen
muodot. Valiokunta korostaa niitä hyviä tuloksia,
joita on saatu kansallisesta työelämän
kehittämisohjelmasta, kansallisesta tuottavuusohjelmasta
sekä työssä jaksamisen tutkimus- ja toimenpideohjelmasta (34.01.23).