Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Suuri valiokunta on 4 päivänä heinäkuuta 2002 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän ehdotuksesta yleissopimukseksi (huumausaineiden laittoman kaupan torjumisesta tullihallintojen toimesta aavalla merellä) (U 32/2002 vp) valtiovarainvaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten.
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan turvallisuus- ja puolustusjaostossa.
Turvallisuus- ja puolustusjaostossa ovat olleet kuultavina
ylitarkastaja Marja Kartila, valtiovarainministeriö
tullisihteeri Anne Kohvakka, Tullihallitus
kontra-amiraali Jaakko Smolander, Rajavartiolaitos
Sopimuksen tarkoituksena on lujittaa Euroopan unionin tullihallintojen yhteistyötä huumausaineiden ja psykotrooppisten aineiden laittoman kaupan torjunnassa laajentamalla jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen mahdollisuuksia toimia aavalla merellä välittömästi omalla merikalustollaan ilman ennakkolupaa toisen jäsenvaltion aluksella tilanteissa, joissa nykyisin edellytetään ennakkolupaa.
Ehdotuksella täydennettäisiin Wienin yleissopimusta sekä Napoli II -yleissopimusta siten, että laajennettaisiin jäsenvaltion mahdollisuuksia kohdistaa toimenpiteitä toisen jäsenvaltion lipun alla purjehtiviin aluksiin epäiltäessä huumausaineiden salakuljetusta. Ennakkolupaa näihin toimenpiteisiin ei tarvittaisi, koska lupavaatimuksen katsotaan käytännössä vaarantavan toimenpiteiden tehokkuuden.
Yleissopimus tulisi sovellettavaksi Euroopan unionin jäsenvaltioiden kesken, joten toimenpiteitä voitaisiin kohdistaa ainoastaan niihin aluksiin, jotka purjehtivat jonkin jäsenvaltion lipun alla. Toimenpiteet voivat kohdistua ainoastaan jo tapahtuneeseen rikolliseen tekoon, eivätkä rikoksen ennaltaehkäisyyn.
Suomi on suhtautunut ehdotukseen lähtökohtaisesti myönteisesti. Valtioneuvosto on pitänyt tärkeänä varmistaa, että ehdotetulla yleissopimuksella todella voidaan tehokkaasti puuttua huumausaineiden salakuljetukseen. Uudesta sopimuksesta huolimatta saattaa käydä niin, että rikolliset tahot ryhtyvät salakuljettamaan huumausaineita sopimuksen ulkopuolisten valtioiden lipun alla purjehtivilla aluksilla, jolloin parannusta nykyiseen tilanteeseen ei saada.
Ehdotuksen tavoitteena on lujittaa, voimassaolevia yleissopimuksia täydentäen, Euroopan unionin tullihallintojen yhteistyötä huumausaineiden ja psykotrooppisten aineiden laittoman kaupan torjunnassa. Asiaa sääntelevien kansainvälisten yleissopimusten lisäksi myös tullilain 14 §:n 2 momentti koskee alusten kulkuun puuttumista. Jos on todennäköistä, että suomalaisella, kansalaisuutta vailla olevalla tai väärää lippua käyttävällä aluksella harjoitetaan salakuljetusta Suomeen tai Suomesta, voidaan alus tarkastaa myös tullialueen ulkopuolella — ei kuitenkaan vieraan valtion aluevesillä.
Ehdotuksen mukaan huumausaineita salakuljettavat alukset voitaisiin pysäyttää ja niiden laiton lasti takavarikoida jo aavalla merellä ennen niiden saapumista rannikolle. Kuten valtioneuvoston kirjelmässäkin on todettu, ehdotuksessa on kysymys merkittävästä poikkeamisesta periaatteesta, jonka mukaan alus kuuluu aavalla merellä lippuvaltion yksinomaisen toimivallan alaisuuteen. Valtiovarainvaliokunta katsoo, että yhteiskunnan suojaamistehtävän kannalta on kuitenkin tarkoituksenmukaista pyrkiä paljastamaan rikos mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. On oletettavaa, että ehdotettu yleissopimus on vasta ensimmäinen askel huumausaineiden laittoman kaupan torjumiseksi tarvittavien toimenpiteiden joukossa. Sen lisäksi tarvitaan lukuisia, tätäkin tehokkaampia toimenpiteitä.
Sopimuksen tarkoittama puuttuminen alukseen, johon toimenpiteet halutaan kohdistaa, edellyttää lähes aukotonta valvontajärjestelmää. Saadun selvityksen mukaan Euroopan unionin maiden ja etenkin hakijavaltioiden kyky tähän vaihtelee suuresti.
Suomen tullilaitoksella ei ole käytössä yleissopimusehdotuksen sisältämien toimenpiteiden suorittamiseksi vaadittavaa venekalustoa. Laittoman kaupan torjumiseksi tullihallinnolta aavalla merellä edellytetyt takaa-ajo-, tarkastus- ja kiinniotto- sekä takavarikointitehtävät on mahdollista kuitenkin tehdä tullilaitoksen ja Rajavartiolaitoksen yhteistyöllä.
Lausuntonaan valtiovarainvaliokunta kunnioittavasti ilmoittaa,
että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.
Helsingissä 15 päivänä lokakuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Alpo Rivinoja