Ehdotus
         Muutosehdotuksella on tarkoitus parantaa ympäristövaikutusten
            arvioinnin laatua ja kehittää ympäristövaikutusten
            arviointia vastaamaan paremmin muun muassa ilmastonmuutoksen ja luonnon
            monimuotoisuuden köyhtymisen aiheuttamiin haasteisiin.
            Ehdotuksella pyritään myös YVA-direktiivin
            ja muiden EU-lainsäädännön edellyttämien
            ympäristövaikutusten arviointia koskevien velvoitteiden
            parempaan yhteensovittamiseen ja menettelyiden yksinkertaistamiseen.
         
         Ehdotus sisältää muutoksia lähes
            kaikkiin direktiivin artikloihin ja liitteisiin. Keskeisimmät ehdotukset
            koskevat epäjohdonmukaisuuksien välttämistä YVA-direktiivin
            ja muun EU:n lainsäädännön asettamien
            ympäristövaikutusten arviointivelvoitteiden välillä,
            hankkeesta tehtävän ympäristövaikutusten
            arvioinnin tarpeellisuuden yhdenmukaisempaa ja tarkempaa selvittämistä,
            YVA:n sisältöä ja laatua sekä YVA:n päättämistä ja
            arvioinnin tulosten huomioon ottamisen vahvistamista lupaa koskevassa
            päätöksenteossa.
         
         Ehdotuksen oikeusperustana on SEUT 192 artiklan 1 kohta (ympäristö)
            ja se hyväksytään tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.
         
         Direktiivin 2 artiklan muutoksella edellytettäisiin,
            että hankkeisiin, joissa velvoite tehdä ympäristövaikutusten
            arviointeja johtuu samanaikaisesti sekä YVA-direktiivistä että EU:n muusta
            lainsäädännöstä sovellettaisiin
            yhteen sovitettuja tai vaihtoehtoisesti yhteisiä menettelyitä.
            Yhteen sovitetussa menettelyssä toimivaltaisen viranomaisen
            olisi sovitettava yhteen eri viranomaisten tekemät EU:n
            lainsäädännön edellyttämät
            arvioinnit. Yhteisessä menettelyssä sisällytettäisiin
            yhteen ympäristövaikutusten arviointiin yhden
            tai useamman viranomaisen tekemät arvioinnit. Komission
            mukaan muita ympäristövaikutusten arviointivelvoitteita
            sisältyy ainakin tiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten
            arvioinnista annettuun direktiiviin 2001/42/EY,
            luonnonvaraisten lintujen suojelusta annettuun direktiiviin 2009/147/EY, yhteisön
            vesipolitiikan puitteista annettuun direktiiviin 2000/60/EY,
            teollisuuden päästöistä annettuun
            direktiiviin 2010/75/EU sekä luontotyyppien
            sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston
            suojelusta annettuun direktiiviin 92/43/ETY. 
         
         Lisäksi ehdotetaan, että jäsenvaltioiden
            on nimettävä yksi viranomainen, joka vastaa yksittäisten
            hankkeiden lupamenettelyn helpottamisesta (engl. facilitating).
         
         Direktiivin 4 artiklaan ehdotetaan lisättäväksi
            hankkeen toteuttajan velvollisuus antaa tiettyjä tietoja
            toimivaltaiselle viranomaiselle YVA:n tarpeellisuutta koskevan päätöksenteon
            perustaksi. Tiedot koskisivat kuvausta hankkeesta ja sen todennäköisesti
            merkittävistä ympäristövaikutuksista
            sekä toimenpiteistä, joilla pyritään ennaltaehkäisemään
            taikka vähentämään merkittäviä haitallisia
            ympäristövaikutuksia. Yksityiskohtaiset perusteet
            päätökselle esitettäisiin muutetussa
            liitteessä III.  Artiklassa säädettäisiin myös
            toimivaltaiselle viranomaiselle velvollisuus tehdä päätös
            YVA:n tarpeellisuudesta kolmen kuukauden kuluessa luvan hakemispäivästä.
            Määräaikaa voitaisiin pidentää kolmella
            kuukaudella tietyillä perusteilla. Lisäksi esitetään, että mikäli
            hankkeeseen tulee soveltaa YVA:a, päätöksen
            tulee sisältää ehdotukseen sisältyvän muutetun
            5 artiklan mukainen arvioinnin sisällön rajauspäätös.
         
         Direktiivin 3 artiklaan ja liitteeseen IV ehdotetuilla muutoksilla
            ympäristövaikutuksen arvioinnin sisältöä täsmennettäisiin
            ja laajennettaisiin liittyen ajankohtaisiin ympäristöhaasteisiin,
            kuten luonnon monimuotoisuuden köyhtymiseen, ilmastonmuutokseen,
            katastrofiriskeihin ja luonnonvarojen käyttöön.
         
         Ehdotuksella muutettaisiin 5 artikla perusteellisesti. Ympäristövaikutusten
            arvioinnin sisällön rajaaminen tulisi pakolliseksi.
            Ehdotuksessa säilytetään keskeinen vaatimus,
            jonka mukaan hankkeen toteuttajan on annettava ympäristötietoja,
            mutta ne tulisi jatkossa esittää ympäristöraportin
            muodossa. Muutetussa artiklassa määriteltäisiin
            ympäristöraportin sisältö ja
            se täsmennettäisiin muutetussa liitteessä IV.
            Ympäristöraportin tulisi sisältää muun
            muassa kohtuullisten vaihtoehtojen arviointi. Lisäksi esitetään
            säännöksiä, joilla pyritään
            takaamaan ympäristöraportin kattavuus ja riittävä laatu.
            Vaihtoehtoisia keinoja laadun varmistamiseen olisivat arvioinnin
            tekijöiltä edellytettävä akkreditointi
            tai vaihtoehtoisesti ympäristöraportin todentaminen
            akkreditoitujen asiantuntijoiden ja/tai kansallisista asiantuntijoista
            koostuvan komitean toimesta.
         
         Ehdotuksella muutettaisiin 8 artiklaa ensinnäkin siten,
            että siinä asetettaisiin toimivaltaiselle viranomaiselle
            kolmen kuukauden määräaika siitä,
            kun viranomaiselle on annettu kaikki tarvittavat ympäristövaikutusten
            arvioinnit ja kun tarvittavat kuulemiset on toteutettu, saattaa hankkeen
            ympäristövaikutusten arviointi päätökseen.
            Määräaikaa voitaisiin pidentää kolmella
            kuukaudella tietyillä perusteilla. Toiseksi edellytettäisiin,
            että toimivaltaisen viranomaisen olisi sisällytettävä luvan
            myöntämispäätökseen
            muun muassa toimivaltaisen viranomaisen tekemä ympäristöarviointi
            ja päätökseen liitetyt ympäristöehdot
            sekä tärkeimmät syyt hyväksytyn
            hankkeen valinnalle ottaen huomioon muut tarkastellut vaihtoehdot,
            mukaan lukien ympäristön nykytilan todennäköinen
            kehitys ilman hankkeen toteuttamista. Luvan myöntämispäätöksen
            olisi myös sisällettävä lausunto,
            jossa esitetään, miten ympäristönäkökohdat
            ja kuulemisen tulokset on otettu huomioon luvassa. Kolmanneksi jälkikäteisseuranta
            tehtäisiin pakolliseksi niille hankkeille, joilla toteutettujen
            kuulemisten ja myös ympäristöraportin
            mukaan on merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Neljänneksi
            toimivaltaisen viranomaisen olisi tarkistettava, että ympäristöraportin
            tiedot ovat ajantasaiset ennen kuin se myöntää tai
            epää luvan.
         
       
      
         Valtioneuvoston kanta
         Valtioneuvosto pitää komission ehdotuksen
            tavoitteita pääpiirteiltään
            kannatettavina ja YVA-menettelyn kehittämistä tärkeänä sekä Euroopan
            unionin että kansallisella tasolla. 
         
         Valtioneuvosto pitää komission ehdottamaa oikeusperustaa
            (SEUT 192 artiklan 1 kohta) asianmukaisena. Ehdotus on myös
            toissijaisuusperiaatteen mukainen, sillä on tärkeää pyrkiä yhtenäistämään
            ympäristövaikutusten arvioinnin periaatteita ja
            vähimmäisvaatimuksia koko EU:n tasolla. Neuvotteluissa
            on kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota
            ehdotetun EU:n sääntelyn yksityiskohtaisuuteen
            ja pyrkiä jättämään
            jäsenvaltioille riittävästi liikkumavaraa
            tavoitteiden toteuttamisessa niiden kansalliseen järjestelmään
            parhaiten soveltuvalla tavalla. 
         
         Ehdotuksen ympäristövaikutusten arvioinnin sisältöön
            liittyvät ajankohtaisia ympäristöhaasteita,
            kuten luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä ja
            ilmastonmuutosta, koskevat tarkennukset ovat perusteltuja. 
         
         Komission ehdotus sisältää useita
            säännöksiä, jotka vaativat vielä tarkempaa
            selvittämistä muun muassa suhteessa kansalliseen
            lainsäädäntöön ja muuhun
            EU-tason sääntelyyn.  Erityisesti ehdotusta, jossa
            edellytetään YVA-direktiivin ja EU:n muun lainsäädännön
            mukaisten ympäristövaikutusten arviointien, kuten
            Natura-arviointien, yhteensovittamista tai yhdistämistä toisiinsa,
            on tarkasteltava käytännön toteuttamisen
            kannalta. Ehdotukseen liittyvissä neuvotteluissa tulisikin
            pyrkiä varmistamaan riittävä kansallinen
            liikkumavara eri ympäristövaikutusten arviointivelvoitteiden
            toteuttamisessa siten, että jäsenvaltioiden on
            mahdollista myös jatkossa soveltaa eri arviointien yhteensovittamisessa kansallista
            menettelytapaansa ja päättää eri
            viranomaisten tehtävänjaosta. Valtioneuvosto pitää myös
            epäselvänä ja Suomen viranomaisjärjestelmän
            kannalta mahdollisesti ongelmallisena tähän liittyvää ehdotusta,
            jonka mukaan jäsenvaltioiden olisi nimettävä yksi
            viranomainen vastaamaan yksittäisten hankkeiden lupamenettelyjen
            helpottamisesta (engl. facilitating).
         
         Valtioneuvosto katsoo, että ympäristövaikutusten
            arvioinnin tulosten huomioon ottamisen vahvistaminen lupamenettelyissä on
            lähtökohtaisesti kannatettavaa, mutta se ei saa
            johtaa eri lupamenettelyjen ja -päätösten
            monimutkaistumiseen tai eri lupien soveltamisalan hämärtymiseen. 
         
         Valtioneuvosto ei pidä kannatettavina ehdotuksia, joilla
            ympäristövaikutusten arvioinnin tekemiseen liittyviä vastuita
            ja tehtäviä siirrettäisiin hankkeesta
            vastaavalta toimivaltaiselle viranomaiselle. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että hankkeesta
            vastaavan ja viranomaisten välinen nykyinen selkeä työnjako
            ja vastuut säilyvät myös jatkossa ja
            että arvioinnin sisältöä ja
            hankkeesta vastaavan vastuuta laadukkaan ympäristövaikutuksia
            koskevan tiedon tuottajana kehitetään. 
         
         Valtioneuvosto pitää ympäristövaikutusten arvioinnin
            laadun ja laadunvarmistuksen kehittämistä lähtökohtaisesti
            kannatettavana. Valtioneuvosto pitää ehdotusta
            kuitenkin siltä osin ongelmallisena, että se
            ei näyttäisi jatkossa mahdollistavan YVA-yhteysviranomaisen
            toimimista laadun varmistajana, sillä ympäristöraportin laadunvarmistuksen
            tulisi ehdotuksen mukaan tehdä akkreditoitu ja teknisesti
            pätevä asiantuntija ja/tai kansallisista
            asiantuntijoista koostuva komitea.
         
         Valtioneuvosto pitää ongelmallisena ehdotukseen
            sisältyvää säännöstä siitä,
            että mikäli hankkeeseen tulee soveltaa YVA:a menettelyn tarpeellisuuden
            selvittämistä koskevan päätöksen
            nojalla, tulee tämän päätöksen
            sisältää myös arvioinnin sisällön
            rajaamista koskeva päätös. Säännöksen
            mukainen arvioinnin rajaus menettelyn tarpeellisuuden selvittämistä koskevan päätöksen
            yhteydessä käytännössä estäisi
            nykyiseen kansalliseen ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn
            sisältyvän nk. arviointiohjelmavaiheen kyseisten
            hankkeiden arviointimenettelyissä. Lisäksi valtioneuvosto
            katsoo, että neuvotteluissa voisi tuoda esiin, että direktiiviehdotuksen
            mukaisen arvioinnin sisällön rajausvaiheen kuulemisen
            tulisi käsittää muiden viranomaisten
            lisäksi myös yleisön kuulemisen, mikä parantaisi
            YVA:n laatua.
         
         Ehdotuksen mukaan komissiolle siirrettäisiin valta
            direktiivin tiettyjen liitteiden (liitteet II.A, III ja IV) muuttamiseen
            delegoiduilla säädöksillä tieteen
            ja tekniikan kehityksen mukaisiksi.  Jatkovalmistelussa tulee kiinnittää tältä osin
            huomiota
            säädösvallan siirtämisen laajuuteen.
         
         Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
            että voimassa olevan direktiivin sisältämää maanpuolustukseen
            liittyvää poikkeamismahdollisuutta ei kavenneta
            direktiivin uudistamisen yhteydessä. 
         
         Kannanmuodostus yksittäisiin ehdotuksiin on vielä kesken.