Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 23. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelu, edustaja Mäkisalo-Ropponen.
Arvoisa puhemies! Olen ollut kulttuurin, hyvinvoinnin ja taidekasvatuksen puolestapuhuja jo vuosikausia, ellen jopa vuosikymmeniä, joten haluan käyttää tämänkin tilaisuuden puhuakseni taidekasvatuksen tärkeydestä ja merkityksestä, kun en asian ensimmäiseen käsittelyyn ennättänyt.
Nyt käsiteltävänä olevassa esityksessä esitetään muun muassa taiteen perusopetuksesta annettua lakia muutettavaksi siten, että se sisältäisi säännöksen opetuksen ja koulutuksen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennettavien koulutusten laajuuden määrittelemisestä opintopisteinä. Tämä vahvistaa taiteen perusopetuksen asemaa osana koulutusjärjestelmää, kuten valiokunta mietinnössäkin toteaa. Siitä saatavan osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on tärkeä ja hyvä edistysaskel.
Taide on erittäin tärkeä keino käsitellä omia tunteita, niin positiivisia kuin negatiivisia. Mielestäni taidekasvatus onkin myös osa mielenterveys- ja tunnetaitojen opettamista. Varsinkin nyt, kun nuorten paineet ja mielenterveyden haasteet, kuten ahdistus ja masennus, ovat erittäin huolestuttavasti yleistyneet, on erittäin tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori löytää erilaisia keinoja ja työkaluja käsitellä ja kuvata omia tunteitaan. Tähän kulttuuri ja taide antavat monia hyviä työkaluja. Taideopetus sekä sen kautta löydetyt taide- ja kulttuuriharrastukset luovat myös lapsille ja nuorille tärkeitä yhteisöjä ja siten ehkäisevät yksinäisyyttä. Taideopetuksessa voidaan myös vastata nuorten jaksamista haastavaan yhteiskunnallisen ilmapiirin paineeseen, jossa korostetaan jatkuvaa menestystä, tehokkuutta ja kilpailua. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä taidetta, eikä taiteessa ole kyse kilpailusta vaan itsensä ilmaisemisesta. Taiteen muodoissa jokainen voi löytää itselleen sopivimman tavan toteuttaa itseään. Taideopetus on siis myös keskeinen osa ehkäisevää mielenterveystyötä.
Meidän tulisi enemmänkin tunnistaa taiteen ja kulttuurin merkitys meidän kaikkien hyvinvoinnille. Taiteen avulla voidaan käsitellä juuri niitä elämän alueita, joita mikään muu oppiaine ei pysty tunnetasolla kohtaamaan. Taide tuo myös esille uutta ajattelua, jotain sellaista, mitä ei vielä ole, tai jotain, jota kohti voisimme mennä. Nyt tarvitsemme kaikki keinot, millä lasten ja nuorten turvallisuudentunnetta ja tulevaisuudenuskoa vahvistetaan. Taide ja kulttuuri auttavat näkemään tätä mahdollisuuksien maailmaa. Eli nyt lapset ja nuoret tarvitsevat kaikkia niitä välineitä, joiden avulla he pystyvät näkemään toivoa ja uskoa ja mahdollisuuksia tulevaisuudessa. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 160/2022 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.