Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki rikostorjunnasta Tullissa
         
         1 luku. Yleiset säännökset
         
         2 §. Määritelmät.
         
          Valiokunta ehdottaa 1 luvun 2 §:n 1 a -kohdassa
            tullirikoksen käsitteen muuttamista niin, että teko
            tai laiminlyönti, joka voidaan lukea rikoksen käsitteen
            piiriin, edellyttää laintasoista normia. Lainkohdasta
            on sen vuoksi poistettava ilmaisut, jotka viittaavat siihen, että myös
            asetuksen tai hallinnollisen määräyksen rikkominen
            voi kuulua tullirikoksen käsitteeseen. Muutos selkeyttää olennaisesti
            epätäsmällisenä pidettyä tullirikoksen
            käsitettä. 
         
         
         3 §. Tullin toimivalta.
         
          Pykälä koskee Tullin toimivaltaa rikostorjunnassa
            ja sen asemaa esitutkintaviranomaisena. Valiokunta ehdottaa sääntelyn
            tarkentamista niin, ettei rikostorjunta voi perustua asetustasoiseen
            säännökseen.
         
         
         4 §. Tullirikostorjunnan tullimiehen tehtävät
            ja toimivaltuudet.
         
         
          Pykälässä on ehdotettu mainittavaksi
            lait, joita sovelletaan rikostorjunnasta Tullissa annettavan lain
            ohella. Hallintovaliokunta katsoo, että pykälän
            2 momentissa on perusteltua mainita informatiivisuussyistä esitutkintalaki
            ja pakkokeinolaki siitä huolimatta, että niitä sovelletaan
            yleislakeina muutoinkin. Tarve muutokselle perustuu siihen, että laki
            rikostorjunnasta Tullissa on monessa suhteessa sidoksissa näihin
            lakeihin. Momentin loppuun on perusteltua lisätä myös
            maininta siitä, että tullimiehellä ei
            ole momentissa säädettyä oikeutta, jos "muussa
            laissa" toisin säädetään.
            Tämä perustuu siihen, että myös
            muussa kuin nyt ehdotetussa laissa voidaan säätää rajoituksia
            muiden viranomaisten kuin poliisin toteuttamalle pakkokeinojen käytölle
            (ks. esim. pakkokeinolain 10 luvun 1 §:n 2 momentti).
            Hallintovaliokunta ehdottaa, että 1 luvun 4 §:n
            2 momentti hyväksytään näin
            kuuluvana:
         
         "Tullirikostorjunnan tullimiehellä on
               Tullin suorittamassa esitutkinnassa sama oikeus ryhtyä
             esitutkintalain
               mukaisiin 
            tutkintatoimenpiteisiin ja käyttää 
            pakkokeinolain
               mukaisia 
            pakkokeinoja kuin poliisimiehellä poliisiviranomaisen
               suorittamassa esitutkinnassa, jollei tässä 
            tai muussa
               laissa 
            toisin säädetä."
         
         2 luku. Tullin toimivaltuudet tullirikostorjunnassa
         
         6 §. Toimenpiteistä luopuminen.
         
          Pykälässä säädetään
            mahdollisuudesta jättää esitutkinta toimittamatta
            rikoksesta tai jättää asia ilmoittamatta
            syyttäjälle. Tullimies voi ehdotuksen mukaan kuitenkin
            antaa rikokseen syyllistyneelle huomautuksen. Tammikuun 1 päivänä 2015
            voimaan tulleessa laissa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
            annetun lain muuttamisesta (670/2014, HE
               58/2013 vp) toimenpiteistä luopumista
            koskevia säännöksiä on muutettu
            niin, että niin sanotusta syyksilukevasta syyttämättä jättämisestä on
            luovuttu. Tästä syystä asiaa koskevissa säännöksissä ei
            enää säädetä rikoksesta
            ja tekijästä, vaan epäillystä rikoksesta
            ja rikoksesta epäillystä. Tuossa yhteydessä on
            muutettu vastaavalla tavalla muitakin syyttämättä jättämistä koskevia
            säännöksiä, mutta ei sen sijaan
            esitutkintalain 3 luvun 9 §:n säännöstä esitutkinnan toimittamatta
            jättämisestä ja lopettamisesta.
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa lakivaliokunnan lausuntoon viitaten,
            että yhtä perusteltua kuin syyttämättä jättämistä koskevissa
            säännöksissä on myös
            esitutkinnan toimittamatta jättämistä koskevissa
            säännöksissä säätää nimenomaan epäillystä rikoksesta.
            Ehdotettu säännös on hallintovaliokunnan
            käsityksen mukaan tarkoitettu sovellettavaksi tapauksissa,
            joissa on selvää, että vähäinen
            rikos on tehty, ja joissa tekijä on selvillä.
            Tästä huolimatta lainsäädännön
            yhdenmukaisuuden perusteella on asianmukaisempaa puhua epäillystä rikoksesta
            ja rikoksesta epäillystä. Muutos on mahdollista
            tehdä ilman, että esitutkintalain 3 luvun 9 §:ää on
            tässä yhteydessä välttämätöntä muuttaa.
            Huomionarvoista on myös se, että esitutkintalain
            10 luvun 3 §:n mukaan poliisimies voi antaa "rikoksesta
            epäiltynä olleelle" (ei siis "rikokseen
            syyllistyneelle") suullisen tai kirjallisen huomautuksen,
            jos esitutkinta lopetetaan esitutkintalain 3 luvun 9 §:n
            nojalla. Hallintovaliokunta ehdottaa 2 luvun 6 §:n
            2 momentin muuttamista kuulumaan seuraavasti:
         
         "Jos 
            epäillystä 
            rikoksesta
               ei ole odotettavissa ankarampaa rangaistusta kuin sakkoa ja 
            sitä 
            on
               kokonaisuudessaan pidettävä ilmeisen vähäisenä,
               tullimies voi luopua esitutkinnan toimittamisesta tai jättää ilmoittamatta
               asian syyttäjälle. Tullimies voi kuitenkin antaa 
            rikoksesta
               epäiltynä olleelle 
            huomautuksen."
         
         14 §. Tietojen saanti yksityiseltä ja julkiselta
            yhteisöltä tai henkilöltä.
         
         
          Voimassa olevaan tullilain 28 §:n 3 momenttiin
            verrattuna hallituksen esityksen 14 §:n 1 momentissa
            on ehdotettu sellaista muutosta, että Tullilla on oikeus
            saada tietoja myös julkisilta yhteisöiltä.
            Pykälän 1 momentin mukaan Tullilla on oikeus saada
            yksityiseltä tai julkiselta yhteisöltä tai
            henkilöltä yhteisön jäsentä,
            tilintarkastajaa, toimitusjohtajaa, hallituksen tai hallintoneuvoston
            jäsentä tai työntekijää velvoittavan
            yritys-, pankki- tai vakuutussalaisuuden estämättä tarvittavat
            tiedot tullirikoksen estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi.
            Perustelujen (s. 31) mukaan käytännön
            ongelmia tietojen saannissa on ilmennyt tilanteissa, joissa rekisterinpitäjänä on
            julkinen yhteisö. Perusteluissa on mainittu momentin vastaavan
            asiallisesti poliisilain 4 luvun 3 §:n 1 momenttia.
         
         
         Lakivaliokunnan lausunnon mukaan hallituksen esityksen perusteluissa
            esitetty näkemys muutoksen tarpeelle on hyväksyttävä,
            mutta on kuitenkin huomattava, että ehdotettu muutos johtaa
            poliisilaissa omaksutusta ratkaisusta poikkeamiseen. Poliisilaissa
            on nimittäin säädetty erikseen 4 luvun
            2 §:ssä poliisin oikeudesta saada tietoja "viranomaiselta
            ja julkista tehtävää hoitamaan asetetulta
            yhteisöltä". Tämä säännös
            poikkeaa olennaisesti tietojen saantia yksityiseltä yhteisöltä tai
            henkilöltä koskevasta poliisilain 4 luvun 3 §:stä.
            Viimeksi mainitun säännöksen, joka siis
            on periaatteellisena mallina ehdotetulle 1. lakiehdotuksen 2 luvun
            14 §:lle, mukaan tietojen saantia ei ole rajoitettu
            millään muulla tavalla kuin luettelemalla ne salassapitoperusteet
            (yritys-, pankki- ja vakuutussalaisuus), jotka voidaan sivuuttaa.
            Sitä vastoin poliisilain 4 luvun 2 §:n
            1 momentin mukaan voidaan sivuuttaa periaatteessa mikä tahansa
            salassapitoperuste ("...salassapitovelvollisuuden estämättä…").
            On huomattava, että poliisilain pykälässä on
            tiedonsaantioikeutta rajoitettu toisella tavalla: poliisilla on
            oikeus saada tiedot ja asiakirjat, "jollei sellaisen tiedon
            tai asiakirjan antamista poliisille tai tietojen käyttämistä todisteena
            ole laissa nimenomaisesti kielletty tai rajoitettu". 
         
         
         Todettujen rajoitusten merkitys on lakivaliokunnan lausunnon
            perusteella vaikeaselkoinen kysymys. Hallintovaliokunta yhtyy lakivaliokunnan
            lausunnosta ilmenevään johtopäätökseen,
            että säännökset, jotka koskevat
            poliisin ja muiden viranomaisten oikeutta saada tietoja toisilta
            viranomaisilta, kaipaavat saadun selvityksen perusteella uudelleenpohdintaa,
            jota ei ole mahdollista suorittaa nyt vireillä olevan uudistushankkeen
            yhteydessä. 
         
         
         16 §. Ilmaisukielto. 
         
         Ehdotetun lain 2 luvun 16 §:ssä säädetään
            ilmaisukiellosta esitutkinnassa. Esityksen perusteluiden (s. 33)
            mukaan ehdotettu sääntely vastaa asiallisesti,
            mitä ilmaisukiellosta säädetään
            esitutkintalain 11 luvun 5 §:ssä. Asianlaita
            ei kuitenkaan ole lakivaliokunnan lausunnon mukaan näin.
            Esitutkintalain säännöksen mukaan ilmaisukielto
            voidaan antaa esitutkintavaiheessa, mutta ei tätä ennen,
            kuten hallituksen esityksessä toisaalla todetaan (s. 33—34). 
         
         
         Saadun selvityksen perusteella säännöksen tarkoituksena
            on laajentaa ilmaisukiellon asettamismahdollisuus koskemaan myös
            tiedusteluvaiheen tiedonhankintaa. Ilmaisukielto voitaisiin antaa
            sekä ennen esitutkintakynnyksen ylittymistä että esitutkintavaiheen
            aikana. Säännös on hallituksen esityksen
            mukaan tärkeä sen vuoksi, että sillä turvataan
            Tullin mahdollisuus selvittää tapausten taustoja
            esimerkiksi tutkinnan suuntaamiseksi vaarantamatta kuitenkaan mahdollista
            myöhemmin käynnistettävää esitutkintaa.
         
         
         Lakivaliokunta kiinnittää lausunnossaan huomiota
            siihen, että säännöksessä ei,
            toisin kuin esitutkintalain 11 luvun 5 §:ssä,
            säädetä ilmaisukiellosta syyteharkinnan
            aikana. Lakivaliokunta pitää tätä epäkohtana
            ja katsoo, että säännökseen
            on syytä lisätä esitutkintalain 11 luvun 5 §:n
            mukainen säännös siitä, että syyteharkinnan
            aikana ilmaisukiellosta päättää syyttäjä. Tämä vastaa
            toimivallanjakoa esitutkintaviranomaisen ja syyttäjän
            välillä, eikä siitä poikkeamiselle
            Tullin toimiessa esitutkintaviranomaisena ole perusteita. Hallintovaliokunta
            yhtyy lakivaliokunnan kantaan ja ehdottaa 2 luvun 16 §:n 1 momentin
            muuttamista kuulumaan seuraavasti:
         
         "Jos Tullin suorittamassa tiedonhankinnassa
               henkilölle ilmaistaan muita kuin häntä itseään
               koskevia rikostiedusteluun tai tutkintaan liittyviä seikkoja,
               pidättämiseen oikeutettu tullimies voi kieltää häntä ilmaisemasta
               niitä sivullisille. 
            Syyteharkinnan aikana ilmaisukiellosta päättää syyttäjä esitutkintalain
               11 luvun 5 §:n mukaisesti."
         
         3 luku. Salainen tiedonhankinta
         
         4 §. Televalvonta ja sen edellytykset.
         
          Pykälän 1 momentti sisältää televalvonnan
            ja tunnistamistiedon määritelmät. Televalvonnan
            määritelmässä viitataan viestintämarkkinalakiin
            (393/2003), joka on kumottu 1 päivänä tammikuuta
            voimaan tulleella tietoyhteiskuntakaarella (917/2014). Tämän
            vuoksi televalvonnan käsitteen määritelmässä on
            tarpeen viitata viestintämarkkinalain sijasta tietoyhteiskuntakaareen.
            Tunnistamistiedon määritelmässä viitataan
            puolestaan sähköisen viestinnän tietosuojalain
            (516/2004) 2 §:n 8 kohtaan.
            Koska myös kyseinen laki on tullut kumotuksi, on viittaus
            muutettava kohdistumaan tältä osin tietoyhteiskuntakaaren
            3 §:n 40 kohtaan mukautettuna kyseisen lainkohdan
            sanamuotoon. 
         
         
         6 §. Televalvonnasta päättäminen. 
         
          Ehdotettu laki rikostorjunnasta Tullissa on hallituksen esityksen
            mukaan tarkoitettu säädettäväksi
            uutta poliisilakia ja uutta pakkokeinolakia esikuvana käyttäen
            (HaVM 42/2014 vp, LaVM 44/2010 vp).
            Hallituksen esityksessä on kuitenkin jäänyt
            huomioimatta näihin lakeihin niiden säätämisen
            jälkeen tehdyt muutokset. Tämän vuoksi
            ehdotetun 3 luvun 6 §:n 4 momentti, joka koskee televalvontaluvan
            antamista ja asiaa koskevan päätöksen
            ajallista kestoa, on johdonmukaista muotoilla voimassa olevan poliisilain 5
            luvun 10 §:n 5 momenttia (laki 1168/2013)
            ja pakkokeinolain 10 luvun 9 §:n 3 momenttia (laki1146/2013)
            vastaavalla tavalla seuraavasti:
         
         "Lupa voidaan antaa ja päätös
               tehdä enintään kuukaudeksi kerrallaan 
            ja
               lupa tai päätös voi koskea myös
               luvan antamista tai päätöksen tekemistä edeltänyttä määrättyä 
            aikaa,
               joka voi olla kuukautta pidempi."
         
         9 §. Suunnitelmallinen tarkkailu ja sen edellytykset.
         
          Säännösehdotuksen on tarkoitettu
            vastaavan poliisilain 5 luvun 13 §:ää (1168/2013)
            ja pakkokeinolain 10 luvun 12 §:ää. Mainitun
            tarkoituksen toteuttamiseksi lakiehdotuksen 9 §:n 1
            momenttia hallintovaliokunta ehdottaa muutettavaksi kuulumaan seuraavasti:
         
         "Tarkkailulla tarkoitetaan tiettyyn henkilöön
               salaa kohdistettavaa havaintojen tekemistä tiedonhankintatarkoituksessa. Tarkkailussa
               voidaan 
            rikoslain 24 luvun 6 §:n estämättä 
            käyttää näköhavaintojen tekemiseen
               tai tallentamiseen kameraa tai muuta sellaista teknistä laitetta."
         
         Ehdotetun 9 §:n 4 momentin toisesta virkkeestä on
            lisäksi syytä poistaa "myöskään"-sana,
            jota ei ole vastaavassa poliisilain 5 luvun 13 §:n 4 momentissa
            (1168/2013) eikä pakkokeinolain
            10 luvun 12 §:n 4 momentissa (806/2011). "Myöskään"-sana
            ehdotetussa yhteydessä antaa sellaisen virheellisen vaikutelman,
            että tarkkailussa ja suunnitelmallisessa tarkkailussa olisi
            aina kyse teknisen laitteen käyttämisestä.
         
         
         11 §. Peitelty tiedonhankinta ja sen edellytykset.
         
          Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan
            Tulli saa käyttää peiteltyä tiedonhankintaa
            tullirikoksen estämiseksi momentissa tarkemmin mainituin
            edellytyksin. Perustelujen (s. 44) mukaan Tulli saisi käyttää peiteltyä tiedonhankintaa
            rikoksen estämiseksi, mutta myös selvittämiseksi.
            Säännöksen perustelut ovat tältä osin
            virheelliset, koska lakiteksti rajaa Tullin toimivallan rikoksen
            estämiseen.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on tarkastellut lakiehdotuksen 3. luvun
            13 §:n kohdalla teknisen kuuntelun edellytyksiä.
            Lausunnossaan perustuslakivaliokunta on päätynyt
            siihen johtopäätökseen, että salakuljetus
            voidaan sisällyttää teknisen kuuntelun
            perusterikoksiin siten, että tekninen kuuntelu rajataan
            tapauksiin, joissa on kyse suunnitelmalliseen, järjestäytyneeseen, ammattimaiseen,
            jatkuvaan tai toistuvaan rikolliseen toimintaan liittyvästä salakuljetuksesta. Vastaava
            muutostarve sisältyy peiteltyä tiedonhankintaa
            koskevaan 1. lakiehdotuksen 3 luvun 11 §:n 2 momentin 3
            kohtaan, jossa tosin ei ole kysymys varsinaisesta puuttumisesta
            luottamuksellisen viestin salaisuuteen, vaan yleisemmin perustuslain
            10 §:n 1 momentissa säädettyyn
            yksityiselämän suojaan puuttumisesta. Tämän vuoksi
            peitellyn tiedonhankinnan oikeuttaminen salakuljettamisen estämiseksi
            on perusteltua rajata samalla tavalla kuin teknisessä kuuntelussa.
            Hallintovaliokunta ehdottaa 1. lakiehdotuksen 3 luvun 11 §:n
            2 momentin 3 kohdan muuttamista perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla. 
         
         
         Peitellyllä tiedonhankinnalla tarkoitetaan 11 §:n
            mukaan tiettyyn henkilöön kohdistuvaa lyhytkestoisessa
            vuorovaikutuksessa tapahtuvaa tiedonhankintaa, jossa tullimiehen
            tehtävän salaamiseksi käytetään
            vääriä, harhauttavia tai peiteltyjä tietoja.
            Ehdotetun 3 momentin mukaan peitelty tiedonhankinta ei ole sallittua asunnossa
            edes asunnonhaltijan myötävaikutuksella. Tämä rajaus
            vastaa poliisilain 5 luvun 15 §:n 3 momenttia
            ja pakkokeinolain 10 luvun 14 §:n 3 momenttia.
            Hallintovaliokunta tähdentää, että perustuslakivaliokunta
            on pitänyt uuden pakkokeinolain eduskuntakäsittelyn
            yhteydessä asiaa koskevan maininnan lisäämistä lakiin
            perustuslaissa turvatun kotirauhan suojan kannalta välttämättömänä (PeVL
               66/2010 vp, s. 8).
         
         
         Esityksen perusteluissa (s. 44) lausutaan, että peitellyssä tiedonhankinnassa
            saattaa syntyä tilanteita, joissa tiedonhankinnan paljastumisen estämiseksi
            tiedonhankintaa suorittavan virkamiehen tulee käyttäytyä luontevasti,
            jolloin toimintaan saattaa tapauskohtaisesti liittyä tarve käydä lyhytaikaisesti
            asunnossa. Hallintovaliokunta korostaa, että säädettävän
            lain nojalla peitelty tiedonhankinta ei ole sallittua asunnossa. Asiantilaa
            ei voida lakiehdotuksen perusteluilla muuttaa.
         
         
         13 §. Tekninen kuuntelu ja sen edellytykset.
         
          Hallintovaliokunta toteaa, että ehdotettu pykälä on
            tarkoitettu vastaamaan poliisilain 5 luvun 17 §:ää ja
            pakkokeinolain 10 luvun 16 §:ää. Tämän
            vuoksi 13 §:n 1 momentin alkuun on syytä lisätä maininta
            rikoslain 24 luvun 5 §:stä. Myös ehdotetun
            lain johdonmukaisuus vaatii lisäyksen tekemistä,
            sillä teknistä katselua ja sen edellytyksiä koskevassa
            ehdotetussa 3 luvun 15 §:ssä on
            vastaavan kaltainen maininta rikoslain 24 luvun 6 §:stä.
            Hallintovaliokunta ehdottaa 3 luvun 13 §:n 1 momentin
            muuttamista kuulumaan seuraavasti:
         
         "Teknisellä kuuntelulla tarkoitetaan 
            rikoslain
               24 luvun 5 §:n estämättä 
            tietyn henkilön
               sellaisen keskustelun tai viestin, joka ei ole ulkopuolisten tietoon
               tarkoitettu ja johon keskusteluun kuuntelija ei osallistu, kuuntelua,
               tallentamista ja muuta käsittelyä teknisellä laitteella,
               menetelmällä tai ohjelmistolla keskustelun tai
               viestin sisällön tai sen osapuolten taikka 4 momentissa
               tarkoitetun henkilön toiminnan selvittämiseksi."
            
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 3 luvun 13 §:ssä ehdotetaan
            säädettäväksi teknisestä kuuntelusta,
            jolla tarkoitetaan tietyn henkilön sellaisen keskustelun
            tai viestin, joka ei ole ulkopuolisten tietoon tarkoitettu ja johon
            keskusteluun kuuntelija ei osallistu, kuuntelua, tallentamista ja
            muuta käsittelyä teknisellä laitteella, menetelmällä tai
            ohjelmistolla keskustelun tai viestin sisällön
            tai sen osapuolten taikka laissa tarkoitetun henkilön toiminnan
            selvittämiseksi. 
         
         
         Kysymys on luottamukselliseksi tarkoitetun viestin sisällön
            selvittämisestä, minkä johdosta perustuslakivaliokunta
            on arvioinut sääntelyn perustuslainmukaisuutta
            perustuslain 10 §:n 2 ja 3 momentissa turvatun luottamuksellisen
            viestin salaisuuden kannalta. 
         
         
         Ehdotetun 3 luvun 13 §:n mukaisia teknisen kuuntelun
            perusterikoksia ovat: 1) tullirikokset, joista säädetty
            ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta
            vankeutta; 2) tullirikokseksi katsottava huumausainerikos; 3) salakuljetus;
            ja 4) törkeä tulliselvitysrikos. Lausunnossaan
            perustuslakivaliokunta on päätynyt siihen, että salakuljetusta
            lukuun ottamatta mainitut perusterikokset ovat valtiosääntöoikeudellisesti
            ongelmattomia. 
         
         
         Sen sijaan ehdotetun 13 §:n 3 momentin 3 kohdassa
            mainittu salakuljetus on näitä asteikoltaan lievempi
            rikos. Salakuljetuksesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen
            enintään kahdeksi vuodeksi. Kyse on yleisluonteinen
            tavaran laittoman maahantuonnin tai maasta viennin kriminalisointi
            ilman, että kyse olisi välttämättä erityisen
            vakavasta teosta. Salakuljetusta ei siten lähtökohtaisesti
            voida pitää yksilön tai yhteiskunnan
            turvallisuutta vaarantavana rikoksena. Sääntelyn
            arvioinnissa on kuitenkin perustuslakivaliokunnan mielestä syytä ottaa
            huomioon yhtäältä perustuslaissa turvattu
            luottamuksellisen viestin salaisuuden suoja ja toisaalta tämän
            oikeuden tietynasteista rajoittamista puoltavat vakavien rikosten
            selvittämisintressiin ja rikosoikeudellisen järjestelmän
            uskottavuuteen liittyvät hyväksyttävät
            ja yhteiskunnallisesti painavat perusteet. Tästä syystä perustuslakivaliokunta
            katsoo, että salakuljetus täyttää perustuslain
            10 §:n 3 momentissa asetetut vaatimukset, jos sitä harjoitetaan
            osana järjestäytynyttä rikollisuutta
            tai muutoin suunnitelmallisesti, ammattimaisesti tai laajassa mittakaavassa. 
         
         
         Sääntelyn ongelmallisuuden poistamiseksi hallintovaliokunta
            ehdottaa, että tekninen kuuntelu salakuljetusrikoksissa
            rajataan tapauksiin, joissa on kyse suunnitelmalliseen, järjestäytyneeseen,
            ammattimaiseen, jatkuvaan tai toistuvaan rikolliseen toimintaan
            liittyvästä salakuljetuksesta. Tämä vastaa
            perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella (PeVL
               67/2010 vp, PeVL 33/2013
               vp) säädettyä peiteltyä tiedonhankintaa
            koskevan poliisilain 5 luvun 15 §:n 6 kohdassa varkauden
            ja kätkemisrikoksen osalta omaksuttua sääntelymallia. 
         
         
         17 §. Tekninen seuranta ja sen edellytykset.
         
          Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan Tulli saisi
            tullirikoksen estämiseksi kohdistaa rikoksen kohteena olevaan
            tai "henkilön oletettavasti hallussa olevaan tai
            käyttämään" esineeseen,
            aineeseen tai omaisuuteen teknistä seurantaa tietyin edellytyksin.
            Samaa ilmaisua käytetään poliisilain
            5 luvun 21 §:n 2 momentissa ja pakkokeinolain
            10 luvun 21 §:n 2 momentissa. Esityksen perustelujen
            (s. 51) mukaan sen soveltamisalaan kuuluisivat myös
            tilanteet, joissa esine ei ole vielä henkilön
            hallussa, mutta perustellusti voidaan sen olettaa päätyvän
            hänelle myöhemmin. Samanlainen tulkinta on esitetty
            poliisilain ja pakkokeinolain pohjana olleissa hallituksen esityksissä (HE
               224/2010 vp, s. 110 ja HE 222/2010
               vp, s. 334). Hallintovaliokunta pitää tarpeellisena
            teknisen seurannan mahdollistamista tällaisissakin tilanteissa,
            mutta käytetty kielellinen ilmaisu ei ilmennä perusteluissa
            mainittua tarkoitusta. "Henkilön käyttämä esine" viittaa
            kielellisesti nykyhetkeen ja menneisyyteen, mutta ei tulevaisuuteen.
            Hallintovaliokunta ehdottaa 17 §:n 2 momentin
            sääntelyn tarkentamista ilmaisulla "haltuun
            todennäköisesti tulevaan".
         
         
         19 §. Tekninen laitetarkkailu ja sen edellytykset. 
         
         Ehdotettu pykälä on laadittu poliisilain 5
            luvun 23 §:n ja pakkokeinolain 10 luvun 23 §:n
            mallin mukaisesti. Kohteena voi 19 §:n 3 momentin
            perustelujen (s. 53) mukaan olla myös laite tai ohjelmisto,
            jota henkilö ei vielä käytä,
            mutta tulee tulevaisuudessa käyttämään.
            Pykälän 3 momentin lopun muotoilu on tältä osin
            seuraava: "Tulli saa kohdistaa teknistä laitetarkkailua
            henkilön todennäköisesti käyttämään
            tietokoneeseen tai muuhun vastaavaan tekniseen laitteeseen taikka sen
            ohjelmiston toimintaan." Hallintovaliokunta katsoo, ettei
            säännöksen ilmaisu ole kielellisesti yhtä ongelmallinen
            kuin ehdotetussa 3 luvun 17 §:ssä,
            mutta siteeratussa virkkeessä on kuitenkin syytä käyttää ilmaisua "mainitun
            henkilön".
         
         
         24 §. Peitetoiminnan toteuttaminen. 
         
          Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Tullin
            rikostorjunnassa on uusina toimivaltuuksina mahdollista käyttää peitetoimintaa
            ja valeostoa. Ehdotuksen mukaan Tullin rikoksentorjunta ei itse
            voi toteuttaa peitetoimintaa (1. lakiehdotuksen 3 luvun 24 §)
            tai valeostoa (1. lakiehdotuksen 3 luvun 33 §) lukuun ottamatta
            yksinomaan tietoverkossa tapahtuvaa peitetoimintaa ja yksinomaan tietoverkossa
            tapahtuvaa valeostoa. Pääasiallisesti peitetoimintaa
            ja valeostoa toteuttaisi poliisi poliisilain säännösten
            mukaisesti, mutta ehdotetun lain 3 luvun 28 §:n 1 momentin
            ja 34 §:n 1 momentin mukaan Tullin rikoksentorjunnan päällikkö päättäisi
            peitetoiminnasta ja valeostosta sekä niiden toteuttamista
            koskevan pyynnön esittämisestä.
         
         
         Ehdotettu sääntely sisältää kuitenkin
            mahdollisuuden tullimiehen osallistumisesta rikoksen estämiseksi
            tai selvittämiseksi suoritettavaan peitetoiminnan toteutukseen
            poliisin esittämästä pyynnöstä (1.
            lakiehdotuksen 3 luvun 24 §:n 2 momentti). Tällöin
            tullimiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin sovellettaisiin, mitä poliisilain 5
            luvun 28—30 §:ssä ja pakkokeinolain 10
            luvun 27—29:ssä säädetään
            poliisimiehen oikeuksista ja velvollisuuksista.
         
         
         Ehdotettua sääntelyä perustuslakivaliokunta on
            tältä osin tarkastellut lausunnossaan perustuslain
            2 §:n 3 momentin näkökulmasta, jonka mukaan
            julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin ja
            kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Perustuslakivaliokunta
            on
            aikaisemmassa käytännössään
            suhtautunut pidättyväisesti mahdollisuuteen poiketa
            toimivaltaisia viranomaisia koskevista lain säännöksistä.
            Lähtökohtana on, että erityisesti perusoikeuskytkentäisen
            sääntelyn yhteydessä toimivaltaisen viranomaisen
            tulisi ilmetä laista yksiselitteisesti tai muuten täsmällisesti
            tai että ainakin viranomaisten toimivaltasuhteiden lähtökohdat
            samoin kuin toimivallan siirtämisen edellytykset ilmenevät
            laista riittävän täsmällisesti (esim. PeVL
               9/2014 vp, s. 3/II, PeVL 3/2014
               vp, s. 4/I, PeVL 32/2012 vp,
            s. 6 ja PeVL 2/2012 vp, s. 3).
         
         
         Ehdotetussa 3 luvun 24 §:n 2 momentissa säädetään
            tullimiehen osallistumisesta rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi
            suoritettavan peitetoiminnan toteutukseen. Säännöksen
            sanamuodon perusteella on ilmeisesti mahdollista, että tullimies
            voisi poliisin pyynnöstä osallistua myös
            muita kuin tullirikoksia koskevaan peitetoimintaan. Toisaalta tullimies
            käyttäisi näissä tilanteissa
            poliisilain ja pakkokeinolain mukaisia toimivaltuuksia, jolloin
            esimerkiksi tullimiehen rikoksentekokieltoa arvioitaisiin eri perustein
            kuin ehdotetun lain mukaisesti. Sääntelyä hallintovaliokunta
            ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta täsmennettäväksi
            siten, että tullimiehen toimivaltuus 2 momentin mukaisissa
            tilanteissa rajoittuu tullirikosten estämiseen tai selvittämiseen
            ja tullimies ei yksinomaan poliisin pyynnöstä peitetoimintaan
            osallistuessaan muuttuisi peitetoimintaa toteuttavaksi poliisiksi. 
         
         
         30 §. Ratkaisu peitetoiminnan edellytyksistä.
         
          Ehdotettu pykälä vastaa perustelujen mukaan
            soveltuvin osin poliisilain 5 luvun 33 §:ää.
            Perusteluissa on (s. 59) lisäksi todettu, että jos
            poliisin toteuttamalla, tullirikoksen estämiseksi suoritetulla
            peitetoiminnalla saatua tietoa olisi tarkoitus käyttää oikeudenkäynnissä syyllisyyttä
            tukevana
            selvityksenä, poliisille pyynnön peitetoiminnasta
            esittäneen tullimiehen eli Tullin rikostorjunnan päällikön
            olisi saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi, olivatko ehdotetun
            lain 3 luvun 23 §:n 2 momentissa tarkoitetut peitetoiminnan
            edellytykset olemassa.
         
         
         Poliisilain 5 luvun 28 §:n 2 momentin mukaan
            siinä tarkoitettua peitetoimintaa saadaan käyttää rikoksen
            estämiseksi ja poliisilain 5 luvun 3 §:n
            mukaan myös siinä lueteltujen vakavien rikosten
            paljastamiseksi (HE 224/2010 vp, s.
            114). Poliisin suorittamasta peitetoiminnasta esitutkinnassa eli
            rikoksen selvittämisessä säädetään
            sitä vastoin pakkokeinolain 10 luvussa. Nyt ehdotetussa
            laissa säädettäisiin "23 §:n
            2 momentissa tarkoitetulla peitetoiminnalla" saadusta tiedosta.
            Viitatussa momentissa puolestaan säädetään
            henkilöön tullirikoksen estämiseksi ja
            selvittämiseksi kohdistettavasta peitetoiminnasta. Näin
            ollen epäselväksi jää, soveltuuko
            ehdotettu 3 luvun 30 § siten kaikkeen peitetoiminnalla
            saatuun tietoon vai perustelujen mukaisesti vain rikoksen estämiseksi
            suoritetulla peitetoiminnalla saatuun tietoon.
         
         
         Pakkokeinolain 10 luvun 32 §:ssä on
            säännös vastaavasta velvollisuudesta
            saattaa kysymys peitetoiminnan edellytysten olemassaolosta tuomioistuimen
            ratkaistavaksi. Sen mukaan asia on aina saatettava tuomioistuimeen,
            ei vain siinä tapauksessa, että tietoja on tarkoitus
            käyttää oikeudenkäynnissä syyllisyyttä tukevana
            selvityksenä. Peitetoimintaan kuuluvaa tiedonhankintaa ei
            saa edes aloittaa ennen kuin tuomioistuin on ratkaissut asian (HE 222/2010
               vp, s. 343). Poliisilaissa ja ehdotetussa laissa rikostorjunnasta Tullissa
            on sitä vastoin kyse jälkikäteisestä tuomioistuinkontrollista,
            johon tulee ryhtyä vain silloin, kun tietoa on tarkoitus
            käyttää oikeudenkäynnissä sanotuin
            tavoin. Ehdotetusta 3 luvun 23 §:n 2 momentista
            ja pakkokeinolain 10 luvun 32 §:stä päätellen
            on kuitenkin johdonmukaista katsoa, että nyt ehdotetun
            lain tuomioistuinkontrolli on tarkoitettu myös tapauksiin,
            joissa tietoja on hankittu peitetoiminnalla rikoksen selvittämiseksi.
            Lakivaliokunnan lausuntoon viitaten hallintovaliokunta toteaa hallituksen
            esityksen perustelujen (s. 59) antavan asiasta harhaanjohtavan kuvan.
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa, että 3 luvun 30 §:n
            säännös muutetaan edellä mainituilla
            perusteilla kuulumaan seuraavasti:
         
         "Jos 23 §:n 2 momentissa tarkoitetulla peitetoiminnalla 
            tullirikoksen
               estämiseksi 
            saatua tietoa on tarkoitus käyttää oikeudenkäynnissä syyllisyyttä tukevana selvityksenä,
               toiminnasta päättäneen tullimiehen on
               saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi, olivatko 23 §:n
               2 momentissa tarkoitetut peitetoiminnan edellytykset olemassa. 
            Jos
               kyse on peitetoiminnasta tullirikoksen selvittämiseksi,
               mainittujen edellytysten käsilläolo on aina saatettava
               tuomioistuimen käsiteltäväksi."
         
         33 §. Valeoston toteuttaminen.
         
          Edellä 3 luvun 24 §:n 2 momentin yksityiskohtaisissa
            perusteluissa lausuttuun viitaten hallintovaliokunta ehdottaa vastaavien
            muutosten tekemistä valeoston toteuttamista koskevan 3
            luvun 33 §:n 2 momenttiin. Erityisesti koulutetun tullimiehen
            toimivaltuus osallistua poliisin pyynnöstä valeostoon
            koskee vain tullirikoksen estämistä tai selvittämistä. 
         
         
         39 §. Tietolähdetoiminta ja tietolähteen
            ohjatun käytön edellytykset.
         
         
          Ehdotetun 3 luvun 39 §:n 1 momentin mukaan tietolähdetoiminnalla
            tarkoitetaan muuta kuin satunnaista luottamuksellista, Tullille
            laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi
            merkityksellisten tietojen vastaanottamista tulli- ja muun esitutkintaviranomaisen
            ulkopuoliselta henkilöltä. 
         
         
         Tullille kuuluu rikostorjunnan lisäksi myös muita
            tehtäviä, kuten tullin ja eräiden verojen määräämiseen
            liittyviä tehtäviä. Hallituksen esityksessä ei
            ole esitetty perusteita ulottaa tietolähdetoimintaa tällaisiin
            tehtäviin. Lakivaliokunta ei siten pidä lausunnossaan
            säännöstä asianmukaisena. Tietolähdetoiminnan
            tulee rajoittua rikosten estämiseen ja selvittämiseen vastaavalla
            tavalla kuin esimerkiksi luvun 32 §:ssä.
            Pykälän perusteluissakaan ei ole esitetty muita
            kuin rikostorjuntaan liittyviä näkökohtia
            (HE, s. 63; ks. myös yleisperusteluista esim. s. 14 ja
            17—18). Hallintovaliokunta ehdottaa lakivaliokunnan lausunnon
            johdosta 3 luvun 39 §:n 1 momentin muuttamista
            kuulumaan seuraavasti:
         
         "Tietolähdetoiminnalla tarkoitetaan muuta
               kuin satunnaista luottamuksellista, Tullille laissa säädettyjen 
            tullirikostorjuntatehtävien 
            hoitamiseksi
               merkityksellisten tietojen vastaanottamista tulli- ja muun esitutkintaviranomaisen
               ulkopuoliselta henkilöltä (tietolähde)."
         
         41 §. Tietolähteen ohjatusta käytöstä päättäminen.
         
          Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan päätös
            voidaan antaa enintään kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan.
            Näin on säädetty alun perin myös
            poliisilain 5 luvun 42 §:n 2 momentissa ja pakkokeinolain
            10 luvun 40 §:n 2 momentissa. Näitä lainkohtia
            on kuitenkin muutettu laeilla 1168/2013 ja 1146/2013 niin,
            että päätös voidaan antaa enintään
            kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan. Sama enimmäismääräaika
            on ollut tarkoitus säätää myös
            lakiin rikostorjunnasta Tullissa, minkä vuoksi ehdotettua
            2 momenttia tulee muuttaa. Lisäksi pykälän
            3 momentin 4 kohta "toimenpiteen perusteena oleva tullirikos" on syytä muuttaa
            poliisilain 5 luvun 42 §:n 3 momentin 4 kohtaa
            (L 1168/2013) vastaavasti muotoon "toimenpiteen
            peruste" (ks. muutoksen perusteluista HaVM 20/2013
               vp, s. 3).
         
         
         43 §. Valvotusta läpilaskusta päättäminen.
         
          Ehdotetun pykälän perustelujen (s. 66) mukaan
            pykälä vastaisi asiallisesti poliisilain 5 luvun 44 §:ää.
            Poikkeuksena siitä ehdotettu pykälä ulotettaisiin
            perustelujen mukaan soveltumaan myös rikoksen selvittämisessä käytettävään
            valvottuun läpilaskuun. Lakivaliokunta toteaa, ettei tämä seikka
            ilmene ehdotetusta 3 luvun 43 §:stä.
            Päinvastoin 3 luvun 42 §:n 2 momentissa on ehdotettu
            säädettäväksi, että Tulli
            saa käyttää valvottua läpilaskua
            nimenomaan tietynlaisten rikosten estämiseksi. Hallintovaliokunta
            toteaa tässä yhteydessä ainoastaan, ettei
            perusteluilla voida laajentaa valvotun läpilaskun käyttöalaa rikosten
            selvittämiseen.
         
         
         53 §. Ylimääräisen tiedon
            käyttäminen.
         
         
          Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 3 luvun 52 §:n
            mukaan ylimääräisellä tiedolla
            tarkoitetaan televalvonnalla, tukiasematietojen hankkimisella ja
            teknisellä tarkkailulla saatua tietoa, joka ei liity rikokseen
            tai vaaran torjumiseen taikka joka koskee muuta rikosta kuin sitä,
            jonka estämistä varten lupa on annettu tai päätös
            on tehty. Ehdotuksen 53 §:n 1 momentin mukaan ylimääräistä tietoa
            saa käyttää tullirikoksen selvittämisessä,
            jos tieto koskee sellaista tullirikosta, jonka estämisessä olisi
            saatu käyttää sitä lain 3 luvun
            mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu. Momentissa
            sallittaisiin ylimääräisen tiedon käyttö myös
            muun rikoksen selvittämisen yhteydessä, jos rikoksesta
            säädetty ankarin rangaistus on vähintään
            kaksi vuotta vankeutta ja jos ylimääräisen
            tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
            olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
            selvittämiselle.
         
         
         Ehdotus on valtiosääntöoikeudellisesti
            ongelmallinen, koska siinä ei ole huomioitu perustuslakivaliokunnan
            poliisilain sekä esitutkinta- ja pakkokeinolain muutosesityksiä koskevia
            tuoreita lausuntoja (PeVL 32/2013 vp ja PeVL 33/2013
               vp). Mainituissa lausunnoissa perustuslakivaliokunta on
            tarkastellut laajasti poliisilakiin ja pakkokeinolakiin ehdotettuja
            ylimääräisen tiedon käyttöä koskevia
            säännöksiä (PeVL 32/2013
               vp, s. 5—7 ja PeVL 33/2013
               vp, s. 5—7). Perustuslakivaliokunta on kyseisissä lausunnoissa
            pitänyt poliisi- ja pakkokeinolakiin ehdotettua kahden
            vuoden enimmäisrangaistusvaatimusta ongelmallisena, koska
            se toisi sääntelyn piiriin useita sellaisia rikoksia,
            joita ei voida pitää perustuslain 10 §:n
            3 momentissa tarkoitettuina yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
            tai kotirauhaa vaarantavina rikoksina. Perustuslakivaliokunta on
            edellyttänyt sääntelyä muutettavaksi
            siten, että edellytyksenä oleva enimmäisrangaistus
            on korkeampi. Perustuslakivaliokunnan mukaan hyväksyttävää ylimääräisen
            tiedon käyttämisen osalta on, jos rikoksesta säädetty
            ankarin rangaistus on vähintään kolme vuotta.
            Estettä ei ole kuitenkaan sille, että säännöksen
            piiriin otetaan joitakin sellaisia yksittäisiä rikoksia,
            joiden enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta, mutta
            jotka kuitenkin vakavuusasteeltaan rinnastuvat edellä mainittuihin rikoksiin
            ja jotka täyttävät perustuslain 10 §:n
            3 momentissa asetetut vaatimukset (PeVL 32/2013
               vp, s. 7/I ja PeVL 33/2013
               vp, s. 7/I). 
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa 3 luvun 53 §:n muuttamista
            siten, että se täyttää perustuslakivaliokunnan
            edellyttämät vaatimukset. 
         
         
         Tältä osin on syytä todeta edellä lausuttua täydentäen,
            että hallituksen esityksen perustelujen mukaan ylimääräisen
            tiedon käyttämistä koskeva ehdotettu
            pykälä on tarkoitettu vastaamaan asiallisesti
            poliisilain 5 luvun 54 §:ää ja pakkokeinolain
            10 luvun 56 §:ää. Näitä lakeja
            on muutettu laeilla 1168/2013 ja 1146/2013.
            Ehdotettu säännös eroaa niistä olennaisesti. 
         
         
         Ensinnäkin ne asiat, jotka on hallituksen esityksessä sisällytetty
            pykälän 1 momenttiin, on poliisilain 5 luvun 54 §:ssä ja
            pakkokeinolain 10 luvun 56 §:ssä jaettu
            kolmeksi eri momentiksi. Näin on lain selkeyden parantamiseksi
            syytä menetellä myös säädettävässä laissa
            rikostorjunnasta Tullissa. Toiseksi poliisilain 5 luvun 54 §:n
            2 momentin ja pakkokeinolain 10 luvun 56 §:n 2
            momentin mukaan tapauksissa, joissa ylimääräisen
            tiedon käyttömahdollisuus on sidottu rikoksesta
            säädettyyn rangaistusasteikkoon, on vaatimukseksi
            asetettu, että rikoksesta säädetty ankarin
            rangaistus on vähintään kolme vuotta
            vankeutta. Nyt käsiteltävänä olevassa
            3 luvun 53 §:ssä rajaksi on ehdotettu
            kahta vuotta, kuten edellä lausutusta ilmenee. 
         
         
         Hallintovaliokunta (HaVM 29/2013 vp)
            ja lakivaliokunta (LaVM 17/2013 vp)
            hyväksyivät mietinnöissään
            niihin liittyvän perustuslakivaliokunnan kannan, ja sen
            mukaisesti nykyisin voimassa olevat poliisilain 5 luvun 54 § ja
            pakkokeinolain 10 luvun 56 § tulivat säädetyksi. Nyt
            säädettäväksi ehdotetussa laissa
            ei ole mahdollista poiketa tästä linjasta. Tämä ilmenee myös
            käsiteltävänä olevaa hallituksen
            esitystä koskevasta perustuslakivaliokunnan lausunnosta
            (PeVL 49/2014 vp). Saadun selvityksen
            mukaan nyt ehdotettuun lakiin ei ole myöskään
            tarvetta säätää poikkeuksia
            kolmen vuoden enimmäisrangaistuksen vaatimuksesta. Hallintovaliokunta
            katsoo lakivaliokunnan tavoin, että ylimääräisen
            tiedon käyttöä Tullissa koskeva 53 § tulee
            muuttaa kuulumaan seuraavasti:
         
         "Ylimääräistä tietoa
               saa käyttää tullirikoksen selvittämisessä,
               jos tieto koskee sellaista tullirikosta, jonka estämisessä olisi
               saatu käyttää sitä tämän
               luvun mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu. (Poist.)
         
            Ylimääräistä tietoa
               saa käyttää myös, jos ylimääräisen
               tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
               olevan erittäin tärkeä merkitys tullirikoksen
               selvittämiselle ja rikoksesta säädetty
               ankarin rangaistus on vähintään kolme
               vuotta vankeutta. (Uusi 2 mom.)
            
         
            Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
               pääasian käsittelyn yhteydessä.
               Ylimääräisen tiedon käyttämisen
               kirjaamisesta esitutkintapöytäkirjaan säädetään
               esitutkintalain 9 luvun 6 §:n 2 momentissa ja ilmoittamisesta
               haastehakemuksessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
               annetun lain (689/1997) 5 luvun 3 §:n 1 momentin
               8 kohdassa. (
            Uusi 3 mom.)
            
         
            Ylimääräistä tietoa
               saa lisäksi käyttää aina tullirikoksen
               estämiseksi, Tullin rikostorjunnan toiminnan suuntaamiseksi ja
               syyttömyyttä tukevana selvityksenä. 
            (HE:n
               2 mom.)
            
         
            Ylimääräistä tietoa
               saa käyttää myös hengelle, terveydelle
               tai vapaudelle aiheutuvan merkittävän vaaran taikka
               huomattavan ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
               estämiseksi. Jos edellä mainitun vaaran tai vahingon
               estäminen ei kuulu Tullin toimivaltaan, asia siirretään
               viipymättä toimivaltaiselle viranomaiselle. 
            (HE:n
               3 mom.)
            
         
            Pakkokeinolain nojalla saadun ylimääräisen
               tiedon 
            käyttämisestä 
            tullirikoksen estämiseen 
            säädetään 
            pakkokeinolain
               10 luvun 
            56 §:ssä. (Uusi
               6 mom., HE:n 5 mom.)"
         
         54 §. Tietojen hävittäminen.
         
         Pykälän 2 momentin perustelujen (s. 73) mukaan
            ylimääräinen tieto voitaisiin 1 momentista
            poiketen kuitenkin säilyttää ja tallettaa
            rekisteriin, jos tieto koskisi ehdotetussa 53 §:n
            1 momentissa tarkoitettua rikosta taikka jos rikos olisi tarpeen
            rikoslain 15 luvun 10 §:ssä tarkoitetun
            rikoksen estämiseksi. Hallintovaliokunta ehdottaa 3 luvun
            53 §:ään ehdottamiensa muutosten
            johdosta 54 §:n 2 momentissa viitattavan kokonaisuudessaan
            mainittuun 53 §:ään, ei ainoastaan
            sen 1 momenttiin. Lisäksi hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
            ettei lakitekstissä ole lainkaan mainintaa jälkimmäisistä säilyttämis- ja
            tallettamisperusteista eli rikoslain 15 luvun 10 §:stä. 
         
         
         55 §. Teknisen kuuntelun ja teknisen laitetarkkailun
            keskeyttäminen.
         
         
          Ehdotetun säännöksen viimeisen virkkeen
            mukaan "ennen tiedonhankintakeinon käytön
            keskeyttämistä saatuja tietoja saadaan kuitenkin
            käyttää samoin edellytyksin kuin ylimääräistä tietoa
            53 §:n mukaan". 
         
         
         Pakkokeinolakiin (HE 14/2013 vp)
            ja poliisilakiin on aiemmin ehdotettu (HE 16/2013
               vp) vastaavanlaista säännöstä.
            Perustuslakivaliokunnan (PeVL 32/2013 vp ja PeVL
               33/2013 vp) mukaan pykälässä ei
            kuitenkaan ole kysymys laillisesti käytetyn salaisen tiedonhankintakeinon
            sivutuotteesta, vaan tiedonhankintakeinolla saadun tiedon käytöstä tilanteessa,
            johon tiedonhankintakeinoa ei ole hyväksytty käytettävän. Tällaisessa
            tilanteessa saatua tietoa ei perustuslakivaliokunnan mielestä voida
            rinnastaa ylimääräiseen tietoon. Poliisilain
            5 luvun 56 §:n ja pakkokeinolain 10 luvun 58 §:n
            viimeinen virke on tullut poistaa, minkä lakivaliokunta
            ja hallintovaliokunta ovat toteuttaneet (HaVM 20/2013 vp ja LaVM
               17/2013 vp). Hallintovaliokunta ehdottaa, että kyseinen
            virke poistetaan myös nyt ehdotetusta 3 luvun 55 §:stä.
         
         
         61 §. Korvaus teleyritykselle.
         
          Pykälän 1 momentin mukaan teleyrityksellä on
            oikeus saada valtion varoista korvaus tässä luvussa
            tarkoitetusta viranomaisten avustamisesta ja tietojen antamisesta
            aiheutuneista välittömistä kustannuksista
            noudattaen viestintämarkkinalain 98 §:ää. Korvauksen
            suorittamisesta päättää toimenpiteen
            suorittanut Tullin rikostorjunnan yksikkö. 
         
         
         Koska viestintämarkkinalaki on kumottu uudella tietoyhteiskuntakaarella,
            hallintovaliokunta ehdottaa 61 §:n 1 momentissa
            viittauksen kohdistamista mainitun säännöksen
            sijasta tietoyhteiskuntakaaren 299 §:ään. 
         
         
         4 luku. Vaitiolovelvollisuus ja vaitiolo-oikeus
         
         1 §. Vaitiolovelvollisuus.
         
          Ehdotetun pykälän 2 momentin perustelut (s.
            79) ovat ristiriidassa ehdotetun lakitekstin kanssa. Momentin mukaan
            1 momentissa säädetty vaitiolovelvollisuus olisi myös
            sillä, joka on työsopimussuhteessa Tulliin "tai
            joka on muutoin saanut tietoonsa Tullin salassa pidettävää tietoa".
            Tämä tarkoittaa ketä tahansa ilman, että asianomaisella
            edellytettäisiin olevan palvelus- tai vastaavaa suhdetta
            Tulliin. Perusteluissa tätä kohtaa tarkoittaen
            puhutaan henkilöstä, "joka hänelle
            myönnettyjen valtuuksien nojalla tai muulla perusteella
            suorittaa Tullille kuuluvaa tehtävää".
            Tällä on tarkoitettu muun muassa konsultteja sekä toisia
            viranomaisia. Perusteluissa ilmaistun rajauksen tulee ilmetä myös
            lakitekstistä, kun tämä on haluttu oikeustila.
            Tähän viittaa osaltaan myös 2 momentin
            lakitekstin viimeinen virke: "Vaitiolovelvollisuus on voimassa
            myös palvelussuhteen Tullissa päätyttyä."
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa sanamuodon täsmentämistä 4
            luvun 1 §:n 2 momentissa lisäämällä toimeksiantosopimuksen
            perusteella saadun tiedon salassapitovelvollisuuden momenttiin ja
            poistamalla siitä muotoilun, joka "muutoin on
            saanut tietoonsa".
         
         
         5 luku. Erinäiset säännökset
         
         4 §. Asetuksenantovaltuudet. 
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 5 luvun 4 §:n
            2 momentin 2 kohdan mukaan valtiovarainministeriön
            asetuksella voidaan säätää takavarikoidun tavaran
            luovuttamisesta, myymisestä, käyttämisestä ja
            menettämisestä. Lakiehdotuksen 2 luvun 10 § puolestaan
            sisältää perussäännöksen
            takavarikoidun tavaran luovuttamisesta, myymisestä, käyttämisestä tai
            menettämisestä. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että takavarikoidun
            tavaran luovuttamista, myymistä, käyttämistä ja
            menettämistä koskeva sääntely
            on merkityksellinen perustuslain 15 §:ssä säädetyn
            omaisuudensuojan kannalta. Sääntelyä on
            arvioitava myös perustuslain 80 §:n 1
            momentin kannalta. Sen mukaan asetuksia voidaan antaa perustuslaissa
            tai muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla.
            Lailla on kuitenkin säädettävä yksilön
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
            jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Ministeriön
            asetuksella voidaan antaa vain teknisluonteisia täydentäviä määräyksiä,
            mutta laissa tulee olla riittävän täsmälliset
            perussäännökset asiasta. Näillä perusteilla
            hallintovaliokunta ehdottaa asetuksenantovaltuutta koskevaan 5 luvun
            4 §:n 2 momentin johdantokappaleeseen lisättäväksi
            täsmennyksen, että kysymys on "tarkempien" säännösten
            antamisesta.
         
         
         Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että ehdotetun 5 luvun 4 §:n 2 momentin 7 kohdassa
            on viitattu väärään säännökseen
            (2 luvun 3 §, pitää olla 2 luvun 5 §),
            mutta perussäännöksessä jo olevan
            asetuksenantovaltuutuksen vuoksi kohta on tarpeeton. Samoin 8 kohta
            on tarpeeton, koska asetuksenantovaltuus ilmenee jo perussäännöksestä (2
            luvun 14 §:n 5 momentti). Näin ollen hallintovaliokunta
            ehdottaa mainittujen 7 ja 8 kohdan poistamista lakiehdotuksesta. 
         
         
         2. Laki tullilain muuttamisesta
         
         17 c §. 
         
         Ehdotetun pykälän 1 momentin mukaan virkatehtävän
            kohteena olevan henkilön liikkuma- tai toimintavapautta
            saadaan rajoittaa tarkemmin säädetyin edellytyksin.
            Perusteluissa on (s. 90—91) todettu, että pykälän
            3 momentissa viitataan muun muassa tutkintavankeuslain säännöksiin.
            Ehdotetussa laissa ei kuitenkaan ole tällaista viittausta — eikä 3 momenttia
            ylipäänsäkään.
         
         
         4. Laki rajavartiolain muuttamisesta
         
         44 §. Esitutkinnan siirtäminen toiselle esitutkintaviranomaiselle.
         
          Teknisenä huomiona hallintovaliokunta toteaa, että rajavartiolain (578/2005)
            44 §:ää on muutettu 1.10.2014
            voimaan tulleella lailla 749/2014, mikä tulee
            ottaa huomioon hallituksen esitykseen sisältyvän
            rajavartiolain 44 §:n 1 momentin muotoilussa.
            Sanottu merkitsee myös pykälän otsikon
            muuttamista muotoon "Rikoksen ennalta estämisen
            ja selvittämisen siirtäminen poliisille tai Tullille" ja
            lisäksi johtolauseen tarkistamista.
         
         
         5. Laki poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta
            annetun lain muuttamisesta
         
         
         4 §. Menettely kansainvälisen valvotun läpilaskun
            toteuttamisessa.
         
         
          Valvotusta läpilaskusta, sen edellytyksistä ja
            päätöksenteosta Rajavartiolaitoksessa
            säädetään rajavartiolain
            uudessa 43 a §:ssä (laki 749/2014).
            Tämän vuoksi ehdotetun 4 §:n
            4 momentin viittaus tulee muuttaa kohdistumaan 41 §:n
            sijasta uuteen 43 a §:ään. 
         
         
         6. Laki pakkokeinolain muuttamisesta 
         
         10 luku. Salaiset pakkokeinot
         
         14 §, Peitelty tiedonhankinta ja sen edellytykset.
         
          Lailla 1069/2014 on muutettu 14 §:n
            2 momenttia, minkä vuoksi kyseinen muutos on otettava huomioon
            lakiehdotuksen 14 §:n 2 momentin 4 kohdassa. Lisäksi
            johtolausetta on tarpeen tarkistaa. 
         
         
         65 §. Salaisten pakkokeinojen käytön
            valvonta.
         
         
          Ehdotettu 2 momentin muutos on muotoiltu epäjohdonmukaisesti.
            Ehdotuksen mukaan sisäasiainministeriön "on
            annettava" vuosittain eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomus
            muun muassa salaisten pakkokeinojen käytöstä,
            kun taas valtiovarainministeriö "antaa" vastaavan kertomuksen.
            Erilaiseen ilmaisutapaan ei ole asiallista perustetta. Säännöksessä on
            myös käytetty sisäministeriön
            vanhaa nimeä sisäasiainministeriö. Ehdotuksesta
            ei myöskään ilmene, kenelle valtiovarainministeriö kertomuksen
            antaa. Valiokunnan mielestä säännöksen
            2 momentti tulee muuttaa kuulumaan seuraavasti:
         
         "Sisäministeriön 
            ja
               valtiovarainministeriön 
            on annettava eduskunnan
               oikeusasiamiehelle vuosittain kertomus salaisten pakkokeinojen ja
               niiden suojaamisen käytöstä ja valvonnasta.
             (Poist.)"
         
         10. Laki sähköisen viestinnän tietosuojalain 36 §:n
            muuttamisesta
         
         
         Sähköisen viestinnän tietosuojalaki
            (516/2004) on kumottu vuoden 2015 alusta
            voimaan tulleella tietoyhteiskuntakaarella, minkä vuoksi
            hallintovaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen hylkäämistä. 
         
         
         11. Laki rikoslain 16 luvun muuttamisesta
         
         16 luvun 4 b §. Niskoittelu tullimiestä vastaan.
         
          Rikoslain 16 lukuun on ehdotettu lisättäväksi uusi
            4 b § niskoittelusta tullimiestä vastaan. Säännösehdotuksen
            perustelut (s. 96) ovat epäselvät. Ehdotetun pykälän
            1 kohdan mukaan rangaistavaa olisi jättää noudattamatta
            tullimiehen tehtävän suorittamiseksi toimivaltansa
            rajoissa antamaa käskyä tai kieltoa. Perustelujen
            mukaan kuvattuihin tilanteisiin soveltuu nykyään lähinnä tullilain
            42 §:n 3 momentissa oleva säännös
            tullirikkomuksesta. Perusteluissa on kuitenkin todettu, että "lain
            nojalla annettujen käskyjen ja kieltojen tehosteena olisi
            jatkossakin voimassa olevan tullilain 42 §:n 3
            momentin mukainen tullirikkomus". 
         
         
         Lakivaliokunnan lausunnon mukaan asianlaita ei voi olla näin.
            Tullirikkomuksesta voidaan tuomita vain sakkorangaistus, eikä säännöstä sovelleta,
            jos teosta muualla laissa säädetään
            ankarampi rangaistus. Tästä seuraa, että edellä todettuihin
            tilanteisiin soveltuisi vastaisuudessa nimenomaan uusi rikoslain
            16 luvun 4 b §. Poikkeuksena tästä on
            törkeästä huolimattomuudesta tehdyt teot,
            joita rikoslakiin ehdotettu kriminalisointi ei kata. Lakivaliokunta
            kiinnittää myös huomiota siihen, että tullilain
            42 §:n 3 momentin (426/2009)
            mukainen tullirikkomus on ongelmallisena pidettävä blankorangaistussäännös ("rikkoo
            tullilainsäädännön mukaisen
            ilmoitus- tai muun velvollisuuden").
         
         
         Lakiehdotuksen 4 b §:n 2 kohdan mukaan
            niskoittelusta voidaan tuomita rangaistukseen, jos estetään
            tullimiestä käyttämästä tullilain 14 §:ssä tai
            rikostorjunnasta Tullissa annettavan lain 2 luvun 14 ja 15 §:ssä säädettyjä toimivaltuuksia.
            Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää aiheellisena
            rajata rikoslain 16 luvun 4 b §:n 2 kohtaa
            hallituksen esitykseen nähden. 
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaakin, että 16 luvun 14 b §:n
            2 kohta muutetaan koskemaan tullilain osalta vain tilanteita, joissa
            kieltäydytään antamasta tullimiehelle
            tullilain 14 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja
            tietoja. Muiden tullilain 14 §:ssä tarkoitettujen
            toimivaltuuksien käytön estämisen tilanteisiin
            sovellettaisiin rikoslain 16 luvun virkamiehen vastustamiseen liittyviä 1—3 §:ssä
            tarkoitettuja
            tekomuotoja. Valiokunnan ehdottamassa muodossa 4 b § kuuluu
            seuraavasti:
         
         "Joka 
         1) jättää noudattamatta tullimiehen
            tehtävän suorittamiseksi toimivaltansa rajoissa
            antaman käskyn tai kiellon, 
         2) kieltäytyy antamasta tullimiehelle tullilain
            (1466/1994) 14 §:n 1 momentin 6 kohdan tai
            rikostorjunnasta Tullissa annetun lain ( / ) 2 luvun 14
            ja 15 §:n mukaisesti pyydettyjä tietoja tai 
            
         3) hälyttää aiheettomasti tullimiehen
            taikka antamalla vääriä tietoja vaikeuttaa Tullin
            toimintaa,
         on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
            rangaistusta, niskoittelusta tullimiestä vastaan sakkoon
            tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi."