Perustelut
         
         Yleistä 
         
         Kyseessä on ensimmäinen rikosoikeudelliseen lainsäädäntöön
            kohdistuva kansalaisaloite. Kansalaisaloitteessa sen sisältämiä ehdotuksia
            perustellaan sillä, että "luottamus Suomeen
            oikeusvaltiona horjuu rattijuoppojen liian lievien rangaistusten
            vuoksi". 
         
         
         Suomalaisen kriminaalipolitiikan keskeisenä perusteena
            on pitkään ollut se, että ollakseen legitiimi
            rikosoikeudellisen järjestelmän tulee heijastaa
            kansalaisten oikeustajua. Rikosoikeudellisen järjestelmän
            toiminnan tulee perustua siihen, että ihmiset kokevat normiston
            omakseen, kunnioittavat ja arvostavat sen sisältöä sekä pitävät
            sitä sellaisenaan seuraamisen arvoisena. Kansalaisaloite
            välineenä on tästä näkökulmasta
            rikosoikeudellisen lainsäädännön
            kannalta tärkeä toimintakanava.
         
         
         Selvää toisaalta on myös se, että ollakseen
            hyväksyttävää ja legitiimiä lainsäädännön
            on täytettävä tietyt oikeudelliset reunaehdot,
            jotka seuraavat perustuslaista, lainsäädännön
            perusperiaatteista sekä oikeudenalakohtaisesta
            sääntelytraditiosta.
         
         
         Lakivaliokunta toteaa tarkastelun aluksi, että kansalaisaloitteella
            on puututtu vakavaan yhteiskunnalliseen ongelmaan ja tavoite torjua
            rattijuopumuksia on ilman muuta kannatettava. Rattijuopumus
            on merkittävä liikenneturvallisuusongelma, ja
            sen torjumiseen tulee panostaa riittävällä tavalla.
            Rattijuopumusta ei tule hyväksyä missään
            muodossa. Tosiasia on kuitenkin, että mikäli
            ongelmaan olisi helppoja ratkaisuja, niin ne olisi jo toteutettu.
            Valiokunnan mielestä rattijuopumus on olennaisesti alkoholi-
            ja terveyspoliittinen ongelma: siihen syyllistyvät ovat
            tutkimusten mukaan useimmiten alkoholin suurkuluttajia ja päihderiippuvaisia. Rikosoikeus
            on viimeinen keino ratkaista tämänkaltaista
            yhteiskunnallista ongelmaa.
         
         
         Rattijuopumuksen yleisyys
         
         Koska vain pieni osa rattijuopumuksista tulee ilmi,
            poliisin tilastoimat rikokset eivät anna riittävää kokonaiskuvaa
            rattijuopumusrikosten yleisyydestä. Rattijuopumuksen kokonaismäärää on
            sen vuoksi mitattu myös tienvarsitutkimusten (ns. ratsiatutkimukset)
            avulla, jolloin on mahdollista selvittää, miten
            paljon rattijuoppoja tavataan liikennevirrassa joillakin tieosuuksilla määrättyinä
            aikoina.
            Näiden tutkimusten avulla saadaan tietoa ennen muuta rattijuopumuksen kehityksestä
            ja
            alueellisista eroista, kun tutkimukset toistetaan samanlaisina vuosittain
            vertailukelpoisissa olosuhteissa.Seuraavissa jaksoissa esitetyt
            tilastotiedot perustuvat seuraaviin lähteet: Impinen, Antti
            2011: Arrested Drunk Drivers. Trends, Social Backround, Recidivism and
            Mortality. Research 63. National Institute for Health and Welfare.
            Department of Alcohol, Drugs and Addiction and University of Helsinki.
            The Health Institute, Department of Public Health; Löytty,
            Marita 2013: Alkoholirattijuopumus tieliikenteessä ja juopumuksen
            yleisyys ilma-, juna- ja vesiliikenteessä. Liikenteen analyysit.
            Teema-analyysi. Trafin julkaisuja 11/2013; Niemi, Hannu
            2014: Liikennerikokset, s. 167—193. Julkaisussa
            Rikollisuustilanne 2013. Rikollisuus ja seuraamusjärjestelmä tilastojen
            valossa. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen
            julkaisuja 266/2014; Portman, Maria & Penttilä,
            Antti & Haukka, Jari & Eriksson, Peter & Gunnar,
            Teemu & Kuoppasalmi, Kimmo & Koskimaa, Heikki
            2011: Rattijuopon profiili ja uusimisen riskitekijät. Tuloksia rattijuopumuksen
            esiintyvyydestä ja kehityksestä Uudenmaan
            ratsiatutkimuksesta vuosina 1990—2008. Liikenneturvallisuuden
            pitkän aikavälin tutkimus- ja kehittämisohjelma.
            LINTU-julkaisuja 1/2011.
            
         
         
         Valtakunnallisten ratsiatutkimusten mukaan rattijuopumukseen
            syyllistyneitä tavattiin liikennevirrassa keskimäärin
            0,20 % vuosina 1988—1999. Suurin osuus
            eli 0,25 % mitattiin vuonna 1990. Tämä osuus
            on vähentynyt niin, että vuosina 2005—2013
            se vaihteli 0,11 %:n ja 0,15 %:n
            välillä. Kun vuonna 1990 yksi jokaisesta noin
            400 autoilijasta syyllistyi rattijuopumukseen, vastaava osuus on
            nyt yksi noin 800 autoilijasta. Rattijuopumus on näin mitattuna vähentynyt
            40—50 % vuoden 1990 tasosta. Uudellamaalla
            vastaavia ratsiatutkimuksia on tehty jo vuodesta 1979 lähtien.
            Niissä korkeimmat rattijuopumuksen osuudet saatiin tutkimusten
            alkuvuosina (0,5 %), mikä on yli kaksi
            kertaa niin paljon kuin viimeisenä mittausvuonna 2012 saatu
            0,2 %:n osuus.
         
         
         Maistelleiden eli alle 0,5 promillen kuljettajien määrä kasvoi
            nopeasti valtakunnallisten tutkimusten mukaan vuodesta 1997 alkaen
            1 %:n tasolle, mutta on sen jälkeen taas
            vähitellen laskenut noin 0,6 %:iin liikennevirrassa.
            Noin yksi 150—200 autoilijasta on siten nauttinut alkoholia
            niin, että se näkyy näissä mittauksissa.
         
         
         Poliisin tietoon tulleessa rikollisuudessa 1990-luvun puolivälissä alkanut
            rattijuopumusten kasvu pysähtyi vuonna 2007, ja rattijuopumusrikosten
            määrä on vähentynyt selvästi
            sen jälkeen. Merkille pantavaa on se, että alkoholitapaukset
            ovat ajanjaksolla 2004—2013 vähentyneet 42 %:lla,
            mutta huumetapaukset ovat lisääntyneet
            53 %:lla. Huumetapausten kasvu selittyy suurelta
            osin huumeita koskevan nollarajan käyttöön
            ottamisella vuonna 2003. Tämä kriminalisoinnin
            laajennus vaikutti luonnollisesti myös muutoin tilastoitujen
            rikosten määrän kasvuun. Alkoholitapausten
            osuus on kuitenkin edelleen selvästi suurin (78 % vuonna
            2013).
         
         
         Poliisin tietoon tulleita rattijuopumuksia oli vuonna 2013 ennätyksellisen
            vähän eli noin 18 000. Poliisin tietoon
            tulleita rattijuopumustapauksia oli tuolloin 40 % vähemmän
            kuin vuonna 1990 (noin 30 000 rikosta). 
         
         
         Ilmi tulleen rattijuopumusrikollisuuden määrään
            vaikuttavat liikennevalvonnan määrä ja
            sen suuntaaminen. Ratsioissa jää vuosittain kiinni arviolta
            joka kolmas—neljäs rattijuoppo. Seuraavaksi yleisin
            kiinnijäämisen syy on ilmianto. Muita ilmitulotapoja
            ovat poliisin havaitsemat ajotapavirheet ja liikenneonnettomuudet.
            Kiinnijäämisriskiksi on arvioitu 30 km:n
            pituisella ajomatkalla 1:227. Poliisi puhalluttaa oman arvionsa
            mukaan vuosittain noin 1,5—2,0 miljoonaa autoilijaa. Puhallutusten
            määrä on nyttemmin lakkautetun liikkuvan
            poliisin tietojen perusteella kolminkertaistunut 25 vuodessa. On siis
            huomattava, että tilastoidun rattijuopumusrikollisuuden
            määrä on vähentynyt siitä huolimatta,
            että kiinnijäämisen todennäköisyys
            on kasvanut. Autokantaan suhteutettaessa tilastoidun rattijuopumusrikollisuuden
            määrä on viimeksi kuluneiden 10 vuoden
            aikana puolittunut ja suhteessa liikennemääriin
            vähentynyt reilun kolmanneksen. Rattijuopumusrikokset ovat
            vähentyneet niin ikään suhteessa alkoholin
            kulutukseen runsaan neljänneksen viimeisten viiden vuoden
            aikana. 
         
         
         Rattijuopumusonnettomuudet
         
         Liikenteessä kuoli noin 260 ihmistä sekä vuonna
            2012 että vuonna 2013. Loukkaantuneiden määrä oli
            noin 6 700 vuonna 2013. Liikenteessä kuolleita
            ja loukkaantuneita on ollut yhtä vähän kuin
            nyt viimeksi 1950-luvulla.
         
         
         Rattijuopumustapauksissa kuoli 57 henkilöä vuonna
            2013. Vuosina 2009—2013 on kuollut noin 20—40
            ihmistä vähemmän vuodessa kuin 2000-luvun
            alkupuolella. Loukkaantuneiden määrä on
            laskenut vastaavasti 44 % vuodesta 2004. Vuonna 2013
            rattijuopumustilanteissa loukkaantui 680 ihmistä. Rattijuopumusonnettomuuksissa
            kuolleiden osuus on ollut vuosittain noin neljännes (24 % vuosina
            2004—2013) ja loukkaantuneiden noin kymmenesosa (11 % vuosina
            2004—2013) kaikista samana vuonna tieliikenneonnettomuuksissa
            kuolleista ja loukkaantuneista. Tämä osuus on
            viime vuosina jonkin verran vähentynyt edeltävään
            aikaan verrattuna. Rattijuopumusonnettomuuksissa kuolleista selvän
            enemmistön muodostavat rattijuoppo itse tai hänen
            matkustajansa. Sivullisia näissä tilanteissa
            on kuollut vuosittain keskimäärin kuusi (8 % kuolleista)
            viimeisten 10 vuoden aikana. Vuonna 2012 kuoli 8 sivullista
            ja vuonna 2013 ei kuollut yhtään sivullista. Loukkaantuneista
            sivullisia on ollut keskimäärin 133 (14 % loukkaantuneista)
            vuodessa vastaavana aikana. Vuonna 2012 loukkaantuneita sivullisia oli
            72 ja vuonna 2013 heitä oli 118.
         
         
         Suomessa ongelmana on kuljettajien todennäköisesti
            suurempi päihtyneisyyden aste kuin monissa muissa
            maissa, joissa rattijuopumukseen syyllistytään
            useammin kuin Suomessa. Kuolemaan johtaneissa rattijuopumusonnettomuuksissa
            rattijuopot ovat pääosin yli 1,2 promillen humalatilassa
            (liikennevahinkojen tutkijalautakuntien selvitysten mukaan 82 % vuosina 2009—2013),
            ja tästä joukosta lähes puolet oli vähintään
            2 promillen humalassa.
         
         
         Rattijuopumuksen aiheuttamat kustannukset
         
         Inhimillisten kärsimysten lisäksi rattijuopumuksen
            taloudelliset kustannukset yhteiskunnalle ovat merkittävät.
            Loukkaantumisen kustannukset jaotellaan pysyvään
            vammaan (1 079 000 euroa), vaikeaan tilapäiseen
            vammaan (248 000 euroa) ja lievään tilapäiseen
            vammaan (49 000 euroa). Keskimäärin loukkaantumisen
            kokonaiskustannukset ovat 241 000 euroa/loukkaantuminen.
            Rattijuopumusonnettomuudessa kuolleen henkilön aineelliset
            menetykset yhteiskunnalle ovat noin 1 919 000
            euroa.
         
         
         Rattijuopumukseen liittyvän poliisin hälytystehtävän
            kustannukset ovat arviolta 119 euroa yhtä rikosta
            kohti. Liikennerikosten esitutkinnan kustannusten on arvioitu olevan
            156 euroa rikosta kohden. Lisäksi rikoksista
            koituu kustannuksia syyttäjä- ja tuomioistuinlaitokselle.
            Yhden rikoksen syyteharkinnan kustannukset
            ovat keskimäärin 322 euroa ja syytteen tuomioistuinkäsittelyn
            keskimäärin 204 euroa. Kirjallisessa menettelyssä yhden
            asian ratkaisu tuomioistuimessa maksaa keskimäärin
            595 euroa ja käräjäoikeuden suullisessa
            käsittelyssä ratkaistu rikosasia noin
            850 euroa. Myös rangaistuksen täytäntöönpano
            aiheuttaa kustannuksia. Yhdyskuntaseuraamusten yksikköhinnat ovat
            tyypillisesti joitakin tuhansia euroja; esimerkiksi yhdyskuntapalvelu
            maksaa 2 800 euroa (34,08 euroa/tunti). Yhden vankivuoden
            hinta on puolestaan noin 68 000 euroa. 
         
         
         Lakivaliokunta kuitenkin toteaa, että yksikin rattijuopumusonnettomuudessa
            kuollut tai vammautunut uhri on liikaa.
         
         
         Kansalaisaloitteen sisältämien ehdotusten arviointi
         
         Ajoneuvon haltuunotto
         
         Kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että rattijuopon ajoneuvo
            tulisi ottaa välittömästi valtion haltuun
            riippumatta siitä, kenen ajoneuvo on. 
         
         
         Lakivaliokunta toteaa, että poliisi voi jo nykyään
            välittömästi takavarikoida rattijuopon auton
            ja tuomioistuin voi määrätä auton
            menetettäväksi, jos se on tarpeen uusien rikosten
            ehkäisemiseksi. Rikoslain (jäljempänä myös
            RL) 10 luvun 5 §:n 2 momentin 2 kohdan (875/2001) mukaan
            rikoksen kohteena ollut esine tai omaisuus voidaan tuomita kokonaan
            tai osaksi menetetyksi, jos menettämisseuraamus on tarpeen uusien
            rikosten ehkäisemiseksi ja esine on erityisen sovelias
            rikoksen kohteeksi. 
         
         
         Korkein oikeus on ratkaisuissaan KKO 2005:75, 2005:76 ja 2007:85
            katsonut, että rattijuopumusrikokseen syyllistyneen ajoneuvo
            voidaan tuomita valtiolle menetetyksi. Ratkaisujen mukaan RL 10:5.2:n
            edellytykset voivat täyttyä, jos tekijä on
            aikaisemmista rangaistuksista ja ajokielloista huolimatta syyllistynyt
            toistuvasti uusiin rattijuopumusrikoksiin siten, että nämä muut
            seuraamukset ovat osoittautuneet tehottomiksi. Lisäksi
            on edellytetty, että rattijuopumusten määrän
            ja toistumistiheyden perusteella on todennäköistä,
            että henkilö syyllistyy jatkossakin rattijuopumukseen,
            jos ajoneuvoa ei tuomita valtiolle menetetyksi.
         
         
         Jos esinettä ei voida tuomita menetetyksi sen vuoksi,
            että se kuuluu muulle kuin rikoksentekijälle,
            rikoksentekijä voidaan tuomita menettämään
            esineen rahamääräinen arvo (RL 10:8.1). Tällainen
            arvokonfiskaatio ei ole omiaan estämään
            rikoksen uusimista rattijuopumusrikoksissa (ks. HE 80/2000
               vp).
         
         
         Menettämisseuraamuksesta päättää tuomioistuin,
            mutta poliisilla on toimivalta ottaa ajoneuvo heti valtion haltuun
            ja takavarikoida se. Pakkokeinolain (806/2011)
            7 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan esine
            voidaan takavarikoida, jos on syytä olettaa, että se
            tuomitaan menetetyksi. Takavarikoimisesta päättää pidättämiseen
            oikeutettu virkamies (PKL 7:7), mutta esineen haltuunotosta voi
            päättää poliisimies (PKL 7:8.1).
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä voimassa oleva lainsäädäntö täyttää kansalaisaloitteen
            vaatimuksen siitä, että toistuvasti rattijuopumuksiin syyllistyneet
            tuomitaan menettämään ajoneuvonsa valtiolle.
            Valiokunta kuitenkin katsoo, että käytännössä erityisen
            ongelman muodostavat henkilöt, jotka jatkuvasti syyllistyvät
            rattijuopumusrikoksiin. On sinänsä ilmeistä,
            että seuraamusjärjestelmän uskottavuuden
            kannalta tapauksissa, joissa rangaistus ei näytä tehoavan, voi
            olla perusteltua nykyistä useammin määrätä ajoneuvon
            menettämisseuraamus. Useampikertaistenkin rattijuopumusrikoksiin
            syyllistyvien kohdalla ajoneuvon menettämisseuraamusta
            on kuitenkin oikeuskäytännössä harvemmin
            käytetty. Osasyynä tähän käytäntöön
            on saattanut olla se, että menettämisseuraamus
            voidaan määrätä vain syyttäjän
            sitä koskevan vaatimuksen perusteella. Edellä mainittujen
            korkeimman oikeuden ratkaisujen myötä rattijuopumukseen
            toistuvasti syyllistyneiden ajoneuvon konfiskointi on ollut aiempaa
            laajemmin esillä rattijuopumusrikosten tuomioistuinkäsittelyissä.
            Valiokunta pitää kehitystä myönteisenä,
            mutta katsoo, että hallituksen on syytä selvittää,
            kuinka usein rattijuopon ajoneuvo tuomitaan oikeuskäytännössä valtiolle menetetyksi.
            Mikäli ilmenee, ettei menettämisseuraamusta käytetä lain
            sallimassa laajuudessa, asiaan tulee valiokunnan mielestä rikosprosessiviranomaisten
            koulutuksessa ja sitä kautta käytännössä kiinnittää huomiota.
         
         
         Seuraamukset
         
         Kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että rattijuopumukseen
            tulisi puuttua mahdollisimman varhain. Kansalaisaloitteen
            mukaan "ensimmäistä kiinnijäämistä pitäisi
            seurata ajokielto ja hoitoonohjaus. Seuraavien kiinnijäämisten
            seurauksena olisi tilanteen mukainen pakkohoito ja rangaistuksena
            ehdoton vankeus."
         
         
         Ajokielto.
         
         Ajokorttilain (386/2011) 64.1 §:n
            mukaan käräjäoikeuden on määrättävä moottorikäyttöisen
            ajoneuvon kuljettaja ajokieltoon, jos hänen todetaan syyllistyneen
            rattijuopumukseen tai törkeään rattijuopumukseen.
            Käytännössä rattijuopumustilanteissa
            poliisi määrää ajokorttilain
            70 §:n perusteella väliaikaisen ajokiellon. Tältä osin
            voimassa oleva lainsäädäntö on
            kansalaisaloitteessa ehdotetun mukainen.
         
         
         Hoitoonohjaus.
         
         Rattijuopumukseen liittyvä hoitoonohjaus on nykyään
            kytketty ajokortin terveysvaatimuksiin: alkoholin jatkuva väärinkäyttö on
            este ajo-oikeuden säilyttämiselle. Lääkärillä on
            velvoite ilmoittaa päihderiippuvuudesta poliisille. 
         
         
         Ajokorttilain 12 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan
            ajokorttilupa myönnetään, jos hakijaa
            ei alkoholin tai muun huumaavan aineen jatkuvan väärinkäytön
            vuoksi ole katsottava kuljettajana liikenteelle vaaralliseksi. Säännöksen
            2 momentin mukaan alkoholin jatkuva väärinkäyttö ei kuitenkaan
            ole esteenä ajokorttiluvan myöntämiselle,
            jos ajokorttiin liitetään ehto alkolukon käytöstä.
         
         
         Ajokorttilain 20 §:n mukaan, jos on syytä epäillä,
            ettei ajo-oikeuden haltija enää täytä ajokortin
            terveysvaatimuksia tai ettei hän terveydentilansa vuoksi
            enää kykene kuljettamaan turvallisesti sellaista
            ajoneuvoa, jonka ajo-oikeus hänellä on, poliisi
            voi määrätä kuljettajan määräajassa
            toimittamaan lääkärinlausunnon terveysvaatimusten
            täyttymisestä.
         
         
         Ajokorttilain 21 §:n mukaan sen estämättä, mitä tietojen
            salassapitovelvollisuudesta säädetään,
            lääkärin on todetessaan ajo-oikeuden
            haltijan terveydentilan muuten kuin tilapäisesti heikentyneen
            siten, ettei hän enää täytä lain
            17 tai 18 §:ssä tarkoitettuja terveysvaatimuksia,
            ilmoitettava siitä poliisille. Lain 17 §:n
            1 momentin 3 kohdassa ja 18 §:n 1 momentin
            4 kohdassa viitataan ajokorttidirektiivin liitteeseen III, jonka mukaan
            ajokorttia ei saa antaa eikä uudistaa hakijoille tai kuljettajille,
            jotka ovat alkoholiriippuvaisia tai jotka eivät kykene
            pidättäytymään ajamisesta alkoholin
            vaikutuksen alaisena.
         
         
         Tieliikenteen turvallisuuden parantamista koskevan valtioneuvoston
            periaatepäätöksen (5.12.2012) mukaan
            alle 25-vuotiaille rattijuopumuksesta kiinnijääneille
            tarjotaan mahdollisuus osallistua päihdetilannetta koskevaan
            kartoitukseen terveys- tai sosiaaliviranomaisen kanssa Tie selväksi
            -mallin mukaisesti. Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
            että hoitoonohjaus toteutetaan periaatepäätöksen
            mukaisesti. 
         
         
         Päihdehoitoa järjestetään
            myös rikosseuraamusten täytäntöönpanon
            yhteydessä. Päihdekuntoutusohjelmiin osallistuu
            vuosittain noin 400 vankia, joista noin 300 osallistuu akkreditoituihin
            ohjelmiin. Rattijuopumuksesta tuomituille soveltuvia akkreditoituja
            päihdeohjelmia ovat mm. Kiskon yhteisöhoito, Antiriippuvuudet, Kalterit
            Taakse, Matkalla muutokseen, Vankiloiden yhteisökuntoutusohjelma
            ja Vaasan vankilan kristillisen päihdekuntoutusosaston
            ohjelma. Rattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta
            tuomituille vangeille kokeiltiin vuosina 2009—2011 Naarajärven
            vankilassa päihteidenkäytön lopettamisohjelmaa
            yhteistyössä Myllyhoitoyhdistys Ry:n kanssa RAY:n
            tuella. "Selvä kaista" -ohjelman suoritti
            kokeilun aikana 140 vankia. Toimintaa on jatkettu Naarajärven
            vankilassa kokeiluhankkeen jälkeen. Vuosina 2012—2014
            siihen on 30.9.2014 mennessä ohjattu yhteensä 134
            vankia.
         
         
         Myös yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanon
            sisältönä ovat yhdyskuntaseuraamusta
            suorittavan valvontatapaamiset valvojan kanssa, päihteettömyyden
            edellyttäminen, valvonta ja tukeminen sekä erilaiset
            toimintaohjelmat, joilla edistetään tuomitun sosiaalista
            selviytymistä ja pyritään ehkäisemään
            uusintarikollisuutta. Yhdyskuntapalvelurangaistuksesta enintään
            30 tuntia voidaan suorittaa osallistumalla Rikosseuraamuslaitoksen
            järjestämään tai hyväksymään toimintaan
            tai sosiaali- tai terveydenhuollon julkisen tai yksityisen palveluntuottajan
            järjestämään, avohoitona toteutettavaan
            hoitoon. Yhdyskuntapalveluun rattijuopumuksesta tuomituille on myös
            Rikosseuraamuslaitoksessa käytössä liikenneturvaohjelma,
            joka keskittyy päihtyneenä ajamisen kysymyksiin.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Rikosseuraamuslaitoksella on käytettävissään
            riittävät resurssit seuraamuksiin liittyvien
            päihdeohjelmien toteuttamiseen.
         
         
         Pakkohoito.
         
         Aloitteessa tarkoitettu pakkohoito eli tahdosta riippumaton
            hoito on merkityksellistä useiden perustuslaissa turvattujen
            perusoikeuksien kannalta.
         
         
         Perustuslain (731/1999) 7 §:n
            1 momentin mukaan jokaisella on oikeus henkilökohtaiseen vapauteen
            ja koskemattomuuteen. Säännöksen 3 momentin
            mukaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua
            eikä vapautta riistää mielivaltaisesti
            eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
            Perustuslain 9 §:n 1 momentissa säädetään
            liikkumisvapaudesta ja 10 §:n 1 momentissa puolestaan
            yksityiselämän ja henkilötietojen suojasta.
            Perusoikeuksien rajoituksien on täytettävä muun
            muassa välttämättömyyden, tarkkarajaisuuden
            ja oikeasuhtaisuuden vaatimukset sekä oikeusturvalle asetettavat
            edellytykset (ks. PeVM 25/1994 vp, s.
            5).
         
         
         Tahdosta riippumattomasta hoidosta säädetään
            muun muassa mielenterveyslaissa (1116/1990)
            ja päihdehuoltolaissa (41/1986). Tahdosta
            riippumattomaan hoitoon liittyvien rajoitusten tarkoituksena on
            potilaan sairauden hoito sekä viime kädessä perustuslain
            19 §:ssä säädetyn välttämätöntä huolenpitoa
            koskevan oikeuden turvaaminen (ks. HE 113/2001
               vp ja PeVL 34/2001 vp).
         
         
         Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on oikeuskäytännössään
            todennut, että Euroopan ihmisoikeussopimuksen 5 artiklan
            1 kohdan e alakohdan nojalla tapahtuva mielenterveyden hoitoon
            liittyvä vapaudenriisto edellyttää lääketieteellistä selvitystä.
            Mielenterveyden häiriön on oltava sitä laatua,
            että se edellyttää pakkohoitoa (ks. esimerkiksi
            Stojanovski v. Makedonia 22.10.2009, kohta 31). Alkoholismin osalta
            on edellytetty muun muassa, että vapaudenriistoa lievemmät
            keinot eivät ole riittäviä ja olosuhteet edellyttävät
            vapaudenriistoa (esimerkiksi Witold Litwa v. Puola 4.4.2000,
            kohta 78—79). 
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä on selvää,
            että tahdosta riippumattoman hoidon automaattinen liittäminen
            toistuvien rattijuopumusrikosten seuraamukseksi olisi perustuslain
            ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten vastaista.
         
         
         Ehdoton vankeus. 
         
         Kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että seuraavien kiinnijäämisten
            rangaistuksena tulisi olla ehdoton vankeus.
         
         
         Rattijuopumuksesta (RL 23:3, 1198/2002) voidaan
            tuomita enintään kuusi kuukautta vankeutta ja
            törkeästä rattijuopumuksesta (RL 23:4, 1198/2002)
            kaksi vuotta vankeutta. Kuolemantapauksissa rikoslaki mahdollistaa
            jo nykyään huomattavan ankarien rangaistusten
            tuomitsemisen (ks. taulukko). Esimerkiksi törkeästä rattijuopumuksesta,
            törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuude
            vaarantamisesta tuomittava enimmäisrangaistus on 9 vuotta
            vankeutta. Lakivaliokunta toteaa, että rikosten rangaistusasteikot
            on määritettävä tekojen
            haitallisuuden ja paheksuttavuuden eli  niiden
            rangaistusarvon mukaan (esim. LaVM 3/1998
               vp). Nykyisiä rangaistusasteikkoja voidaan pitää tässä valossa
            perusteltuina. 
         
         
         
            Rangaistusten vähimmäis- ja enimmäispituus
               eri rikosten yhdistelmätilanteissa
            
            
               
                   | 
                   | 
                  Lisäksi liik. turv. vaar. | 
                  Lisäksi törkeä liik.
                     turv. vaar.
                   | 
               
            
            
               
                  | 
                     Rattijuopumus + kuolemantuottamus
                     
                   | 
                  
                     1—240 ps, 14 pv—2
                        v 6 kk
                     
                   | 
                  
                     1—240 ps, 14 pv—3
                        v
                     
                   | 
                  
                     30—240 ps, 14 pv—4
                        v
                     
                   | 
               
            
            
               
                  | Törkeä rattijuopumus + kuolemantuottamus | 
                  60—240 ps, 14 pv—4
                     v
                   | 
                  60—240 ps, 14 pv—4
                     v
                   | 
                  60—240 ps, 14 pv—4
                     v
                   | 
               
               
                  | Rattijuopumus + törkeä kuolemantuottamus | 
                  4 kk—6 v 6 kk | 
                  4 kk—7 v | 
                  4 kk—8 v 6 kk | 
               
               
                  | Törkeä rattijuopumus + törkeä kuolemantuottamus | 
                  4 kk—8 v  | 
                  
                     4 kk—8 v 6 kk
                     
                   | 
                  4 kk—9 v | 
               
            
         
         
         Valintaa ehdollisen ja ehdottoman vankeuden välillä sen
            sijaan koskee rikoslain 6 luvun 9 § (515/2003),
            jonka mukaan määräaikainen, enintään
            kahden vuoden vankeusrangaistus voidaan määrätä ehdolliseksi
            (ehdollinen vankeus), jollei rikoksen vakavuus, rikoksesta
            ilmenevä tekijän syyllisyys tai tekijän
            aikaisempi rikollisuus edellytä ehdottomaan vankeuteen
            tuomitsemista. Rattijuopumuksen osalta yhdyskuntapalvelu on myös
            mahdollinen seuraamus, koska rikoslain 6 luvun 11 §:n
            (515/2003) mukaan rikoksentekijä,
            joka tuomitaan pituudeltaan määrättyyn,
            enintään kahdeksan kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen,
            tuomitaan sen sijasta yhdyskuntapalveluun, jollei ehdottomien vankeusrangaistusten,
            aiempien yhdyskuntapalvelurangaistusten tai muiden painavien syiden ole
            katsottava olevan esteenä yhdyskuntapalveluun tuomitsemiselle.
            Mahdollisena seuraamuksena rattijuopumuksesta voi olla myös
            rikoslain 6 luvun 11 a §:n mukainen valvontarangaistus.
         
         
         Enemmän kuin puolet (57 %) tuomituista
            rattijuopumusrikoksista oli vuonna 2012 törkeitä rattijuopumuksia.
            Perustunnusmerkistön mukaisia rattijuopumuksia oli 43 prosenttia.
            Tavallisesta rattijuopumuksesta (RL 23:3) sakko on nykyisin
            lähes yksinomainen rangaistus (94 %). Törkeän
            rattijuopumuksen (RL 23:4) normaalirangaistuslaji (72 % tuomituista
            rangaistuksista) on 1—5 kuukauden mittainen ehdollinen vankeus
            (96 % ehdollisista). Melkein aina (97 %)
            ehdolliseen vankeusrangaistukseen liitetään tehosteeksi
            oheissakko. Ehdotonta vankeutta tuomitaan noin 10 prosentissa tapauksista. Yhdyskuntapalvelun
            ja valvontarangaistuksen yhteenlaskettu osuus on noin 15 prosenttia. Ehdottomista
            vankilarangaistuksista 94 prosenttia on 1—8 kuukauden mittaisia.
            Sakkoa tuomitaan törkeästä rattijuopumuksesta
            3—4 prosentissa tapauksista.
         
         
         Poikkeuksena edellä todetusta ovat tapaukset, joissa
            liikennejuopumukseen liittyy kuolemantuottamus. Yhdistelmästä kuolemantuottamus
            ja törkeä rattijuopumus normaalirangaistuslajina
            on ehdoton vankeus, ja rangaistuksen pituudet vaihtelevat
            noin puolesta vuodesta neljään vuoteen vankeutta.
            Tällaisissa tapauksissa tuomitaan siis useiden vuosien
            vankeusrangaistuksia myös käytännössä.
            Törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta tuomitaan
            keskimäärin vajaat 3 vuotta vankeutta. Tapaukset
            ovat harvinaisia, koska yleensä kuolemaan johtaneessa rattijuopumustapauksessa
            rattijuoppo kuolee onnettomuudessa itse. Kokonaan sivullisia
            uhreja kuolee vuosittain alle 10.
         
         
         Vankiloissa istuu päivittäin noin 250—400 rattijuopumusrikoksesta
            tuomittua.
         
         
         Valiokunta ei edellä todetun perusteella pidä perusteltuna,
            että uusimistilanteissa rattijuoppoudesta tulisi aina tuomita
            ehdoton vankeusrangaistus. Valiokunnan mielestä kansalaisaloitteessa
            on kuitenkin kiinnitetty aivan oikein huomiota siihen, että rangaistukset
            mitataan useimmiten rangaistusasteikon alemmasta päästä. Tämä liittyy
            siihen, että rattijuopumuksen — kuten
            myös kaiken muun rikollisuuden — luonteeseen kuuluu
            se ominaispiirre, että lieviä rikoksia
            esiintyy enemmän kuin törkeämpiä rikoksia. 
         
         
         Koska rattijuopumusten rangaistuskäytäntöön
            kohdistuu kuitenkin kansalaisaloitteestakin ilmenevällä tavoin
            arvostelua, valiokunta pitää perusteltuna,
            että hallitus laatii selvityksen rattijuopumuksen rangaistuskäytännöstä.
            Selvityksessä tulee erityisesti kiinnittää huomiota kuolemantapauksiin
            päätyneiden rattijuopumusten rangaistuskäytäntöön
            ja vähimmäis- ja enimmäisrangaistuksiin. 
         
         
         Toisaalta mahdollisuudet vaikuttaa rattijuopumuksiin rangaistuksia
            koventamalla ovat heikot tai olemattomat. Rattijuopumusten
            osalta ei ole olemassa tutkimusnäyttöä siitä,
            että rangaistusten kiristäminen vaikuttaisi rattijuopumusten
            määrään. Rangaistuksia tehokkaammin rattijuopumuksiin
            voidaan vaikuttaa muilla toimenpiteillä. 
         
         
         Valiokunnan mielestä rangaistuskäytännön ohjaaminen
            kuolemaan johtaneissa rattijuopumustapauksissa on mahdollista ilman
            lainmuutosta esimerkiksi korkeimman oikeuden ohjaavan rangaistuskäytännön
            avulla. Tältä osin myös syyttäjien
            rooli on tärkeä, koska hakemalla muutosta rangaistuksen
            määrästä syyttäjät
            osallistuvat välillisesti oikeudenmukaisen rangaistuskäytännön
            muodostumiseen. 
         
         
         Myös julkinen keskustelu rangaistuskäytännön
            oikeudenmukaisuudesta yksittäistapauksissa ja yleisesti
            on hyvin tärkeää. Julkinen keskustelu
            voi toisaalta johtaa yleisen oikeustajun muutosten kautta vähitellen
            myös rangaistuskäytännön muutoksiin.
            Erityisesti uhrien omaisten tuntemukset ongelmien vähättelystä ovat
            hyvin ymmärrettäviä. Tähän
            liittyen valiokunta pitää myös
            tärkeänä, että rattijuopumusten uhrien
            tukijärjestelmistä pidetään
            huolta ja että tuomioistuimet kiinnittävät
            erityisluonteisissa tilanteissa korostunutta huomiota tuomioiden perusteluihin. 
         
         
         Rattijuoppojen aiheuttamien kuolemantapausten rikosoikeudellinen
            arviointi
         
         
         Kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että "rattijuoppojen
            aiheuttamat kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi
            ja loukkaantumiset tapon yrityksiksi". Ehdotus on sekä valtiosääntöoikeudellisesti
            että rikosoikeudellisesti
            ongelmallinen. Rikosoikeudellinen vastuu edellyttää syyksiluettavuutta.
            Rikoslain 3 luvun 5 §:n (515/2003) mukaan
            rangaistusvastuun edellytyksenä on tahallisuus
            tai tuottamus. Syyksiluettavuuden taustalla on yksi rikosoikeuden
            perustavista periaatteista, syyllisyysperiaate, joka voidaan viime
            kädessä kytkeä perustuslain 1.2 §:ssa
            tarkoitettuun ihmisarvon loukkaamattomuuteen.
         
         
         Rikoslain 21 luvun 1 §:ssä (578/1995)
            tarkoitettu tappo on vain tahallisena rangaistava. Tuottamuksesta
            aiheutuneet kuolemantapaukset voivat tulla rangaistaviksi
            rikoslain 21 luvun 8 §:ssä (578/1995)
            tarkoitettuna kuolemantuottamuksena tai luvun 9 §:ssä tarkoitettuna törkeänä kuolemantuottamuksena
            (578/1995). Lainsäädännössä on
            näin omaksuttu selkeä linja kuolemaan johtavien
            tekojen tai laiminlyöntien rikosoikeudellisesta arvioinnista.
            Lisäksi tuottamuksellisesti aiheutettuja ruumiinvammoja
            ja sairauksia voidaan arvioida RL 20 luvun 10 §:ssä (578/1995)
            tarkoitettuina vammantuottamusrikoksina.
         
         
         Jos henkilö kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa
            rattijuopumusta koskevassa sääntelyssä tarkoitetulle
            tavalla päihtyneenä ja samalla aiheuttaa
            toisen henkilön menehtymisen, tekoa arvioidaan toisen henkilön
            menehtymisen suhteen pääsääntöisesti
            kuolemantuottamusrikoksena. Mahdollista on näissäkin
            tilanteissa rikosoikeudellisesti arvioida kuolemantapausta
            tahallisena henkirikoksena, jos ajoneuvoa kuljettaneen henkilön
            tahallisuus täyttyy eli jos hän on tarkoittanut
            surmata toisen henkilön tai pitänyt toisen henkilön
            kuolemaa vähintään tekonsa varsin todennäköisenä seurauksena.
         
         
         Jos sen sijaan kategorisesti katsottaisiin, että rattijuopumukseen
            syyllistyneen henkilön aiheuttama kuolemantapaus
            tulisi rikosoikeudellisesti arvioida tahallisena henkirikoksena, kysymys
            olisi syyllisyysperiaatetta loukkaavasta sääntelystä.
            Syyllisyysperiaate edellyttää kaikissa tilanteissa
            vaatimusta subjektiivisesta syyksiluettavuudesta eli sitä,
            että teko voidaan lukea tekijälleen syyksi joko
            tahallisena tai tuottamuksellisena. Tappo edellyttää kaikissa tapauksissa,
            että tekijä on aiheuttanut toisen kuoleman tahallaan.
            Kansalaisaloitteen ehdotus olisi tämän vaatimuksen
            kanssa selkeässä ristiriidassa, koska se tarkoittaisi
            tietyn teon syyksilukemista tahallisena tekona tilanteissa, joissa tekoon
            ei sisälly surmaamistahallisuutta. Edellä esitetyin
            perustein kansalaisaloitteen sisältämä ehdotus
            on tältä osin oikeudellisesti mahdoton.
         
         
         Sama koskee kansalaisaloitteessa ehdotettua rattijuoppojen aiheuttamien
            loukkaantumisten tulkitsemista tapon yrityksiksi. Pääsääntöisesti kysymys
            on tuottamuksellisesti aiheutetuista henkilövahingoista,
            joita rikosoikeudellisesti arvioidaan vammantuottamusrikoksina.
            Näiden tekojen arviointi tapon yrityksinä olisi
            syyllisyysperiaatteen vastaista, koska tapon yritys tekona
            edellyttää tahallisuutta.
         
         
         Valiokunta toteaa myös, että rattijuopumusrikoksen
            ja henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen edellytykset
            arvioidaan kumpikin erikseen. Henkeen ja terveyteen kohdistuvissa rikoksissa
            seurausten aiheuttamisen tapa on yleensä avoin, eikä tunnusmerkistöissä mainita niiden
            aiheuttamisen tapaa tai kontekstia.
         
         
         Promillerajat
         
         Nykyistä pääosin veren alkoholipitoisuuden määrään
            perustuvaa rattijuopumuslainsäädäntöä,
            joka tuli voimaan vuonna 1977, on muutettu sen jälkeen
            niin, että törkeän rattijuopumuksen raja
            laskettiin 1,5 promillesta 1,2 promilleen vuonna 1994 ja vuonna
            2003 tuli voimaan ns. huumausaineiden nollaraja, eli vähäinenkin määrä huumausainetta
            tai sen aineenvaihduntatuotetta veressä ajava syyllistyy
            rattijuopumukseen.
         
         
         Tämän jälkeen on toistuvasti käyty
            keskustelua siitä, pitäisikö alkoholipitoisuuden
            promillerajaa alentaa 0,5 promillesta 0,2 promilleen. Myös
            lakivaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden mielipiteet jakautuivat
            puolesta ja vastaan.
         
         
         Hyötyjä ja haittoja punnittaessa on syytä miettiä rikosoikeudellisten
            keinojen suhdetta muihin mahdollisesti tehokkaampiin tapoihin vaikuttaa
            rattijuopumusrikollisuuteen. Näin on erityisesti, kun mietitään
            asiaa liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Promillerajoja
            koskevassa keskustelussa riidattomana on pidetty sitä, että rajan
            alentamisella voisi olla myönteinen signaalivaikutus ja
            että alkoholi ja moottoriajoneuvon kuljettaminen eivät
            sovi koskaan yhteen. Erimielisyyttä on sen sijaan ollut
            siitä, mikä merkitys tälle näkökohdalle
            tulee lainsäädännössä antaa.
         
         
         Kysymystä promillerajan alentamisesta on valtioneuvostossa
            viimeksi käsitelty perinpohjaisesti
            tieliikenneturvallisuuden parantamista koskevan valtioneuvoston
            periaatepäätöksen valmistelun yhteydessä vuonna
            2012. Valmistelussa päädyttiin siihen, että nykyinen
            rattijuopumuksen promilleraja on perusteltu eikä rajoja
            muuteta tällä hallituskaudella. Valtioneuvoston
            periaatepäätöksessä kuitenkin
            todetaan, etteivät päihteet ja tieliikenne sovi
            yhteen, koska vähäinenkin määrä alkoholia
            tai muuta päihdettä heikentää kykyä toimia
            ajoneuvon kuljettajana. Pienetkin alkoholimäärät
            muihin psykoaktiivisiin aineisiin yhdistettyinä lisäävät
            onnettomuusriskiä keskimäärin mahdollisesti
            yhtä paljon kuin suuret alkoholipitoisuudet veressä.
            Lakivaliokunta toteaa, että mainitun periaatepäätöksen
            lähtökohdat ovat edelleen voimassa ja perusteltuja.
            Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että valtioneuvoston
            periaatepäätöksen valmistelussa nykyisen promillerajan
            säilyttämiselle on oikeusministeriöltä saadun
            selvityksen mukaan esitetty seuraavia perusteita:
         
         1) Nykyinen promilleraja (0,5 ‰) on liikenneonnettomuusriskin
            kannalta perusteltu. Lähes kaikissa kuolemaan johtaneissa
            onnettomuuksissa alkoholipitoisuus ylittää törkeän
            rattijuopumuksen rajan (1,2 ‰). Kuljettajat, joiden
            veren alkoholipitoisuus on 0,2—0,49 promillea,
            eivät ole sellainen erityinen riski liikenteelle, johon
            olisi perusteltua liittää rikosoikeudellinen
            rangaistusseuraamus.
         2) Promillerajan laskemisen turvallisuushyödyistä ei
            ole näyttöä. Myöskään
            Ruotsista ja Norjasta saadut kokemukset eivät tue sitä,
            että promillerajan laskeminen vähentäisi
            rattijuopumusrikollisuutta kokonaisuutena.
         3) Rikollisuuskehitykseen perustuvia syitä muuttaa
            rangaistuksia tai promillerajoja ei ole: rattijuopumusonnettomuudet
            ovat vähentyneet ja alkoholia nauttineiden osuus liikennevirrassa
            on laskenut. Sekä rattijuopumusonnettomuuksissa kuolleiden
            että loukkaantuneiden määrä on
            2000-luvulla ollut laskussa. Myös poliisin tietoon tulleet
            rattijuopumusrikokset ovat vähentyneet.
         4) Promillerajan laskeminen aiheuttaisi merkittäviä kustannuksia
            esitutkintaviranomaisille ja oikeuslaitokselle. Promillerajan
            alentamisen myötä poliisi joutuisi käyttämään
            liikennevalvontaan käytettävissä olevia
            rajallisia resursseja uusien, entistä lievempien
            tapausten tutkintaan. Lievempien tapausten käsittely
            vähentäisi poliisin mahdollisuuksia valvoa törkeitä rattijuopumusrikoksia
            ja muita vakavia liikennerikoksia.
         5) Promillerajan laskemisella on arvioitu olevan ns. signaalivaikutus,
            joka vahvistaisi yleistä rattijuopumuksen vastaista asenneilmapiiriä.
            Promillerajan muutos merkitsisi kuitenkin samalla sitä,
            että sääntelyssä tulisi käytännöllisistä syistä ottaa
            käyttöön ns. lievää rattijuopumusta koskeva
            rikkomustyyppinen säännös, joka kokonaisuutena
            lieventäisi rangaistuksia. Säännöksen
            valvominen olisi vaikeaa ja kiinnijäämisriski
            olisi siten nykyistä pienempi. Tällainen
            muutos saattaisi heikentää rattijuopumusrikosten moitittavuutta
            ja antaa viestin siitä, että vähäinen
            alkoholin käyttö liikenteessä olisi vain
            rikkomus. Tavallisen ja lievän rattijuopumuksen raja hämärtyisi.
         
         Perusoikeuksien rajoittamista koskeviin lähtökohtiin
            sisältyvästä perusoikeusrajoitusten hyväksyttävyysvaatimuksesta
            seuraa, että kriminalisoinnille on oltava painava yhteiskunnallinen
            tarve ja perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä peruste
            (PeVL 23/1997 vp). Perustuslakivaliokunnan
            mukaan rikosoikeutta ei tule käyttää tilanteissa,
            joissa kriminalisoinnilla olisi lähinnä symbolinen
            merkitys (esim. PeVL 5/2009 vp ja PeVL
               29/2001 vp). Lakivaliokunta on puolestaan edellyttänyt,
            että säädettävän kriminalisoinnin
            tulee olla ennalta ehkäisevä, eli uuden rangaistussäännöksen
            on voitava perustellusti olettaa edes jossain määrin
            vaikuttavan tarkoitetulla tavalla (LaVL 9/2004
               vp). Vakiintuneisiin kriminalisointiperiaatteisiin kuuluvan hyöty-haitta-punninnan
            periaatteen mukaan kriminalisoinnilla saavutettavien hyötyjen
            on oltava aiheutuvia haittoja suurempia. Käytettävissä olevat
            tiedot promillerajan laskemisen vaikutuksista viittaavat siihen,
            että muutos ei välttämättä täyttäisi
            näitä edellytyksiä.
         
         
         Edellä mainituista syistä lakivaliokunta ei pidä perusteltuna
            käynnistää lainvalmistelua promillerajan
            laskemiseksi. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
            että hallitus laatii selvityksen, jossa sekä perustunnusmerkistön
            mukaisen rattijuopumuksen että törkeän
            rattijuopumuksen promillerajan tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan
            kokonaisvaltaisesti eri näkökohdat huomioon ottaen.
            Valiokunta ehdottaa jäljempänä, että eduskunta
            hyväksyy tästä lausuman.
         
         
         Rattijuopon ilmoittamatta jättämisen kriminalisointi
         
         Kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että "rattijuopon
            ilmoittamatta jättäminen pitää tehdä rangaistavaksi".
         
         
         Rikoslain 15 luvun 10 §:ssä säädetään
            törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä.
            Säännöksen mukaan rangaistavaa on tiettyjen
            hankkeilla olevien rikosten ilmoittamatta jättäminen. Rattijuopumusta
            tai törkeää rattijuopumusta ei ole säännöksessä mainittu.
            Lähtökohta suomalaisessa rikosoikeudessa on, että yleistä velvollisuutta
            ilmoittaa rikoksia viranomaisille tai niille, joihin rikokset kohdistuvat,
            ei ole, koska tämänkaltainen laaja ilmoitusvelvollisuus
            ei olisi Suomen oikeusjärjestykseen soveltuva (HE 6/1997
               vp, s. 41/I). Tiettyjen törkeimpien rikosten
            ilmoittamatta jättäminen on tästä huolimatta
            säädetty rangaistavaksi, mutta säännöksen
            soveltamisala on rajattu mahdollisimman suppeaksi kattaen lähinnä erittäin
            vakavia ja luonteeltaan harkittuja rikoksia sekä rikoksia, jotka
            sisältävät järjestelmällistä valmistelua (HE 6/1997
               vp, s. 42/I).
         
         
         Edellä esitetyt perustelut törkeän
            rikoksen ilmoittamatta jättämistä koskevan
            kriminalisoinnin rajaamiselle ja pitämiselle
            mahdollisimman suppeana ovat edelleen perusteltuja. Säännös
            on syytä rajata koskemaan vain tiettyjen törkeimpien
            rikosten ilmoittamatta jättämistä. Rattijuopumus
            tai törkeä rattijuopumus eivät ole tällaisia
            törkeimpiä rikoksia. Niiden sisällyttäminen
            säännökseen olisi epäjohdonmukaista
            ja säännöksen taustalla olevan perustavanlaatuisen
            tavoitteen vastaista sekä Suomen oikeusjärjestykseen
            soveltumatonta. Edellä esitetyn vuoksi kansalaisaloitteessa
            tältä osin ehdotettu malli ei ole toteuttamiskelpoinen.
         
         
         Valiokunta viittaa lisäksi Liikenneturvan TNS Gallupilta
            tilaamiin kyselytutkimuksiin, joiden mukaan 92 prosenttia vastaajista
            todennäköisesti ilmoittaisi poliisille, jos tuntematon henkilö lähtisi
            ajamaan juopuneena (1—3/2012, 4—5/2013).
            Ilmoittamisen sääntelylle ei siten vaikuttaisi
            olevan merkittävää asiallistakaan tarvetta.
         
         
         Kokonaisvaltainen lähestymistapa rattijuoppouden ehkäisyyn
         
         Yleiset näkökohdat
         
         Lakivaliokunta pitää tärkeänä tieliikenteen turvallisuuden
            parantamista ja rattijuopumusrikosten ennaltaehkäisyä.
            Valiokunnan käsityksen mukaan edellä rattijuopumuksen
            yleisyyttä ja rattijuopumusonnettomuuksia käsiteltäessä esitetyt
            tiedot osoittavat, että ilmiöön on yhteiskunta-
            ja oikeuspoliittisin keinoin mahdollista vaikuttaa. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että Suomen lainsäädäntö vastaa
            jo nykyään varsin pitkälti kansalaisaloitetta
            eikä aloitteessa ehdotettujen toimenpiteiden
            pohjalta ole perusteltua käynnistää lainvalmistelua.
            Kansalaisaloitteella on kuitenkin nostettu tärkeitä kysymyksiä keskustelun
            kohteeksi. Julkinen keskustelu ja kampanjointi viestivät,
            ettei alkoholi liikenteessä ole hyväksyttävää.
            Tämän kansalaisaloitteen yhteydessä käyty ja
            käytävä keskustelu on omiaan vaikuttamaan rattijuopumuksen
            vastaiseen asenneilmapiiriin ja edistämään
            liikenneturvallisuustyötä.
         
         
         Suomessa on tehty pitkään suunnitelmallista ja
            tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä, jonka
            johdosta tieliikenteessä on voitu säästää lukuisia
            ihmishenkiä. Rattijuopumusonnettomuuksiin liittyvien kuolemien
            ja loukkaantumisten määrä on laskussa,
            samoin poliisin tietoon tullut rattijuopumusrikollisuus ja ratsiatutkimuksista
            ilmenevä kokonaisrikollisuus. Lakivaliokunnan
            mielestä yhteiskunnan resurssit tulee kohdistaa
            ennen kaikkea sellaisiin keinoihin, joiden tiedetään
            olevan vaikuttavia ja tehokkaita ja joiden hyödyt ylittävät
            selvästi toimiin liittyvät kustannukset.
         
         
         Valiokunnan käsityksen mukaan rattijuopumuksia voidaan
            ehkäistä ennen kaikkea edistämällä alkolukon
            käyttöä ja panostamalla liikenteen valvontaan.
            Myös päihdepolitiikka ja erityisesti päihdeongelmien
            hoito ja ehkäisy samoin kuin alkoholin kokonaiskulutus
            ovat yhteydessä rattijuopumukseen. Erityisen tärkeää on
            nuorten hoitoonohjaus.
         
         
         Suurin vaikuttavuus rattijuopumusrikoksiin olisi saavutettavissa
            alkolukkojen yleistymisellä. Tältä osin
            valtioneuvoston tulisi toimia aktiivisesti EU:ssa alkolukon saamiseksi
            pakolliseksi varusteeksi uusiin ajoneuvoihin.
         
         
         Valiokunnan ehdotukset
         
         Valiokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy kuusi
            kansalaisaloitteeseen liittyvää lausumaa.
         
         
         Alkolukko. 
         
         Suomi on ollut Euroopassa edelläkävijä alkolukon
            käytössä. Suomessa alkolukon käyttö aloitettiin
            vuonna 2005, jolloin käynnistettiin rattijuopumukseen syyllistyneille
            kuljettajille tarkoitettu kokeilu alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta.
            Valvottu ajo-oikeus vakinaistettiin vuonna 2008, minkä jälkeen
            alkolukon käyttö on vähitellen yleistynyt.
         
         
         Alkolukolla valvottuun ajo-oikeuteen määrättyjen
            osuus kaikista rattijuopumuksesta tuomituista on kuitenkin edelleen
            varsin alhainen. Vuonna 2012 käräjäoikeuksissa
            tuomittiin rattijuopumusrikoksista yhteensä 16 080
            henkilöä (Tilastokeskus) ja valvottuja ajo-oikeuksia myönnettiin
            511 (Trafi). Alkolukolla valvotun ajo-oikeuden asemaa on tämän
            vuoksi tarpeen vahvistaa.
         
         
         Tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta annetun valtioneuvoston
            periaatepäätöksen (5.12.2012) mukaan
            valvotun ajo-oikeuden asemaa tulisi vahvistaa niin, että tuomioistuin
            määrää valvotun ajo-oikeuden
            rattijuopumukseen syyllistyneen annettua siihen suostumuksensa. Nykyisin
            rattijuopumuksesta epäilty joutuu erikseen pyytämään
            valvottua ajo-oikeutta (ks. Laki alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta
            2.1 §, 439/2008),
            minkä vuoksi valvottuja ajo-oikeuksia jää määräämättä,
            vaikka edellytykset muutoin täyttyisivät. Lakivaliokunta
            pitää voimassa olevan lain muuttamista perusteltuna. 
         
         
         Edellä todetun perusteella valiokunta ehdottaa, että eduskunta
            hyväksyy lausuman siitä, että hallituksen
            on ryhdyttävä kiireellisesti toimiin alkolukon
            käytön lisäämiseksi (Valiokunnan lausumaehdotus
               1). Viranomaisaloitteeseen perustuvalla lainsäädännöllä pyrittäisiin
            osaltaan alkolukkojen yleistymiseen.
         
         
         Ajon keskeyttäminen.
         
          Pakkokeinolaissa (806/2011), tieliikennelaissa
            (267/1981) tai poliisilaissa
            (872/2011) ei tällä hetkellä säädetä nimenomaisesti
            ajon keskeyttämisestä taikka ajoneuvon avainten
            haltuun ottamisesta tai takavarikoimisesta rattijuopumustapauksissa.
         
         
         Pakkokeinolain 7 luvun 1 §:ssä säädetään takavarikoimisen
            edellytyksistä ja 8 §:ssä haltuun
            ottamisesta takavarikoimista varten. Rattijuopumusrikoksissa säännöksiä voidaan
            kuitenkin soveltaa lähinnä silloin, kun rikoslain
            10 luvun mukaiset edellytykset menettämisseuraamukselle
            täyttyvät.
         
         
         Tieliikennelain 63 §:ssä (387/2011)
            säädetään ajoneuvon kuljettajaa
            koskevista yleisistä vaatimuksista. Säännöksen
            mukaan ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai
            väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat
            siihen tarvittavat edellytykset. Säännökseen
            ei kuitenkaan liity erityisiä turvaamistoimia, vaan säännöksen
            rikkominen on rangaistavaa tieliikennelain 103 §:n
            (567/2005) mukaisena liikennerikkomuksena.
         
         
         Tieliikennelain 92 m §:ssä (401/2005)
            säädetään pakkokeinoista tieliikenteen
            sosiaalilainsäädännön noudattamisen
            osalta. Säännöksen 2 momentin
            mukaan, jos on perusteltua syytä epäillä,
            että kuljettaja on rikkonut ajoaikoja, taukoja
            tai lepoaikoja koskevia ajo- ja lepoaika-asetuksen tai ajopiirturiasetuksen
            säännöksiä tai AETR-sopimuksen
            määräyksiä, poliisi-, tulli- tai
            rajavartiomies voi estää kuljettajaa jatkamasta
            ajoa, kunnes säädetty tai määrätty
            tauko tai lepoaika on pidetty.
         
         
         Poliisilain 2 luvun 10 §:ssä säädetään
            rikoksilta ja häiriöiltä suojaamisesta.
            Säännöksen 2 momentin mukaan
            henkilö voidaan ottaa kiinni, jos paikalta poistaminen
            on todennäköisesti riittämätön
            toimenpide "eikä rikosta voida muuten estää taikka
            häiriötä tai vaaraa muuten poistaa".
            Esitöiden (HE 224/2010 vp,
            s. 79/I) mukaan säännös vastaa
            aikaisemmin voimassa olleen poliisilain (493/1995)
            20 §:n 3 momenttia. Tätä aikaisempaa
            säännöstä koskevan hallituksen
            esityksen (HE 57/1994 vp) mukaan vaaran
            poistamisella voidaan tarkoittaa esimerkiksi ajoneuvoon pyrkivän
            henkilön ajoon lähdön estämistä ottamalla
            ajoneuvon avaimet tilapäisesti poliisimiehen tai muun henkilön
            haltuun. Säännöksen sanamuoto mahdollistaa
            sellaisen tehtävän mukaisen toiminnan, jolla häiriön aiheuttajan
            tai rikokseen todennäköisesti syyllistyvän
            henkilön toiminta voidaan estää vapaudenriistoa
            selvästi lievemmin keinoin.
         
         
         Säännöksen soveltamista rajoittaa
            sen 1 momentti, jossa luetellaan ne rikostyypit, joiden estämiseksi
            säännöksen mukaisiin toimenpiteisiin
            voidaan ryhtyä. Oikeus paikalta poistamiseen syntyy vain
            silloin, jos henkilön uhkausten tai muun käyttäytymisen
            perusteella on perusteltua syytä olettaa tai hänen
            aikaisemman käyttäytymisensä perusteella
            on todennäköistä, että hän syyllistyisi
            henkeen, terveyteen, vapauteen, kotirauhaan tai omaisuuteen
            kohdistuvaan rikokseen taikka aiheuttaisi huomattavaa
            häiriötä tai välitöntä vaaraa
            yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle.
         
         
         Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on ratkaisussaan (26.1.2001,
            1877/4/99) katsonut, että koska aikaisemman
            poliisilain 20 §:n mukaisilla toimenpiteillä puututaan
            keskeisiin perusoikeuksiin, kuten henkilökohtaiseen
            vapauteen ja koskemattomuuteen, on niiden edellytyksiä tulkittava
            ahtaasti. Apulaisoikeusasiamies on arvioinut, että esimerkiksi
            pelkästään ajo-oikeudetta ajon ei voitane
            katsoa aiheuttavan säännöksessä tarkoitettua
            välitöntä vaaraa yleiselle turvallisuudelle.
            Epäillyn rattijuopumuksen kohdalla tilanne saattaa apulaisoikeusasiamiehen mukaan
            kuitenkin usein olla toisenlainen.
         
         
         Vähäinenkin määrä alkoholia
            tai muuta päihdettä saattaa toisinaan heikentää henkilön
            kykyä toimia ajoneuvon kuljettajana. Päihteettömään tieliikenteeseen
            pyrkivä liikennepolitiikka edellyttää,
            että päihteiden käyttöön
            liikenteessä voidaan tarvittaessa puuttua myös
            turvaamistoimin. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa,
            että eduskunta hyväksyy lausuman, jonka mukaan valtioneuvoston
            piirissä on valmisteltava lainsäädäntöehdotukset
            siitä, että valvontaviranomaiselle annetaan toimivalta
            keskeyttää alkoholin tai muun päihdyttävän
            aineen vaikutuksen alaisena ajoneuvoa kuljettavan henkilön
            ajo, vaikka teko ei sellaisenaan täyttäisi rattijuopumusrikoksen
            tunnusmerkistöä (Valiokunnan lausumaehdotus
               2). Edellytyksenä tulisi tällöin olla,
            että päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan
            ajokykyyn. Ajon keskeyttäminen olisi luonteeltaan turvaamistoimi
            eikä kriminalisointi, eikä siihen liittyisi rangaistusseuraamuksia. Toimenpide
            ei johtaisi myöskään ajo-oikeusseuraamukseen.
            Viranomaisen hallinnollisella toimenpiteellä, ajon mahdollisella
            keskeyttämisellä ja avainten poisottamisella voitaisiin
            yksittäistapauksissa mahdollisesti välttää onnettomuuksia,
            ja sillä saattaisi myös olla jonkinasteinen päihteiden
            käyttöä ja määrää tieliikenteessä vähentävä vaikutus.
         
         
         Selvitys promillerajojen tarkoituksenmukaisuudesta.
         
          Valiokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
            lausuman, että hallitus laatii selvityksen, jossa
            sekä perustunnusmerkistön mukaisen rattijuopumuksen
            että törkeän rattijuopumuksen
            promillerajan tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan kokonaisvaltaisesti
            eri näkökohdat huomioon ottaen (Valiokunnan
               lausumaehdotus 3).
         
         
         Selvitys rangaistuskäytännöstä ja
            -asteikoista.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy lausuman,
            että hallituksen tulee laatia selvitys rattijuopumuksen
            rangaistuskäytännöstä. Selvityksessä tulee
            erityisesti kiinnittää huomiota kuolemantapauksiin
            päätyneiden rattijuopumusten rangaistuskäytäntöön
            ja vähimmäis- ja enimmäisrangaistuksiin
            (Valiokunnan lausumaehdotus 4). 
         
         
         Nuorten rattijuopumuksesta epäiltyjen päihdetilanteen
            kartoitus. 
         
         
          Hallitus on valmistellut rattijuopumuksesta kiinnijääneille
            alle 25-vuotiaille mahdollisuutta osallistua päihdetilannetta koskevaan
            kartoitukseen sosiaali- ja terveysviranomaisen kanssa
            Tie selväksi -mallin mukaisesti
            (Valtioneuvoston periaatepäätös kolmannesta
            sisäisen turvallisuuden ohjelmasta 14.6.2012 ja valtioneuvoston
            periaatepäätös tieliikenteen
            turvallisuuden parantamisesta 5.12.2012).
         
         
         Tie selväksi -mallin kokeiluissa tavoitteena on
            ollut kehittää poliisin ja sosiaalitoimen toimintatapoja
            motivoida rattijuopumuksesta epäiltyjä henkilöitä hallitsemaan
            päihteiden käyttöään
            ja muuttamaan riskikäyttäytymistään siten,
            että uusintarattijuopumukset vähenisivät. Kyse
            on nopean puuttumisen mallista, jossa poliisin ja sosiaalityöntekijän
            kiinteällä yhteistyöllä nuoren
            päihdetilanteesta keskustellaan hänen
            kanssaan mahdollisimman nopeasti kiinnijäämisen
            jälkeen. Poliisille ja sosiaalitoimelle on jo
            laadittu toimintaohjeet ja tarvittavat lomakkeet, joilla
            kiinnijäänyt rattijuoppo saatetaan viivytyksettä päihdekeskusteluun
            ja tarvittaessa päihdehoitoon.
         
         
         Mallin jatkovalmistelussa on päädytty siihen, että erityisesti
            alle 25-vuotiaiden rattijuoppojen päihdekeskustelut voitaisiin
            käynnistää koko maassa ilman lainsäädäntömuutoksia.
            Erillisten hankkeiden toteuttamisen sijasta on nähty tarkoituksenmukaisempana
            koota samantyyppisiä toimintamalleja yhteen. Alle 25-vuotiaiden
            rattijuopumuksia koskevan hankkeen varteenotettavin yhteistyökumppani
            on Ankkuri-malli, jossa poliisi ja sosiaali- ja terveystoimi puuttuvat
            alaikäisten rikolliseen käyttäytymiseen,
            selvittävät nuoren asiakkaan elämäntilannetta
            ja avun tarvetta kokonaisvaltaisesti ja ohjaavat nuoren tarkoituksenmukaisen
            avun/tuen piiriin.
         
         
         Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella,
            että sekä Ankkuri- että Tie selväksi -malli
            tulisi panna toimeen valtakunnallisesti yhteistyössä poliisin
            ja sosiaali- ja terveystoimen kanssa. 
         
         
         Edellä todetun perusteella valiokunta ehdottaa, että eduskunta
            hyväksyy lausuman siitä, että hallituksen
            on tehostettava nuorten rattijuopumuksesta epäiltyjen päihdetilanteen
            kartoitusta ja siihen liittyviä jatkotoimia (Valiokunnan
               lausumaehdotus 5).
         
         
         Kokonaisvaltainen toimenpideohjelma rattijuoppouden ehkäisemiseksi.
         
         Suomessa on tehty pitkään suunnitelmallista
            ja tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä.
            Valtioneuvosto on hyväksynyt 5.12.2012
            periaatepäätöksen tieliikenteen turvallisuuden
            parantamiseksi. Toimenpideohjelman alun perustelujen mukaan
            ohjelma sisältää vuosina 2012—2014
            valmisteltavia toimenpiteitä. Lakivaliokunta ehdottaa,
            että eduskunta hyväksyy lausuman, että hallitus valmistelee
            uuden kokonaisvaltaisen periaatepäätöksen
            liikenneturvallisuuden parantamiseksi (Valiokunnan lausumaehdotus
               6).