Perustelut
         
         Omistusoikeuteen kohdistuvat rajoitukset
         
         Sähkön sisämarkkinadirektiivin muutosehdotuksen
            keskeisimpiä säännöksiä on
            8 artikla siirtoverkkojen ja siirtoverkonhaltijoiden eriyttämisestä.
            Sen mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, ettei henkilöllä ole
            määräysvaltaa sähkön tuotantoa
            tai toimittamista harjoittavassa yrityksessä, jos hänellä on
            samaan aikaan joitain etuja tai oikeuksia siirtoverkonhaltijaan
            tai siirtoverkkoon nähden. Vastaavasti määräysvalta
            siirtoverkonhaltijassa sulkisi pois mahdollisuuden, että samalla
            henkilöllä voisi olla joitakin etuja tai oikeuksia
            toimitusyritykseen nähden. Artiklassa tarkoitettuihin etuihin
            ja oikeuksiin kuuluvat mm. pääoman tai liikeomaisuuden
            osan omistus, oikeus käyttää äänivaltaa
            sekä oikeus saada osinkoja tai muita osuuksia. Omistusoikeuden
            lisäksi rajoitukset ulottuvat myös toimielinten
            jäsenten nimittämisoikeuteen sekä oikeuteen
            olla toimielimen jäsenenä yhtä aikaa sähkön
            tuotantoa tai toimittamista harjoittavassa yrityksessä ja
            siirtoverkonhaltijassa. Asiallisesti samanlaiset säännökset
            sisältyvät maakaasun sisämarkkinadirektiivin
            muutosehdotuksen 7 artiklaan.
         
         
         Omistuksen eriyttämisen vaihtoehtona olisi molempien
            ehdotusten mukaan ns. ISO-malli, jossa jäsenvaltio siirtoverkon
            omistajan ehdotuksesta nimeää riippumattoman siirtoverkon haltijan,
            ja komissio hyväksyy nimeämisen. Tässä vaihtoehdossa
            verkko-omaisuus säilyisi sen alun perinkin omistavilla
            yrityksillä, mutta itse siirtoverkkoa hallinnoisi riippumaton
            verkonhaltija eli omistajista täysin erillinen yritys,
            joka huolehtisi kaikista verkonhaltijan toiminnoista. Riippumaton
            verkonhaltija vastaisi mm. siirtoverkon käytöstä,
            ylläpidosta ja kehittämisestä sekä varmistaisi,
            että verkko pystyy pitkällä aikavälillä täyttämään
            kohtuulliset sähkönsiirtovaatimukset. Siirtoverkon
            omistajan olisi puolestaan tehtävä yhteistyötä riippumattoman
            verkonhaltijan kanssa. Sen olisi myös rahoitettava riippumattoman
            verkonhaltijan päättämät ja sääntelyviranomaisen
            hyväksymät investoinnit tai annettava suostumuksensa
            siihen, että niiden rahoituksesta vastaa jokin kolmas osapuoli.
         
         
         Ehdotukset merkitsevät rajoituksia omaisuudensuojaan,
            joten niitä on tarkasteltava suhteessa perustuslain 15 §:ään.
            Perustuslakivaliokunta on aiemmin arvioinut ehdotuksia, joissa muun ohella
            sähkö-, maakaasu- ja teleyritysten omistajille
            on asetettu omaisuuden käyttöön kohdistuvia
            rajoituksia kilpailuedellytysten turvaamiseksi. Valiokunta on näissä yhteyksissä lähtenyt
            vakiintuneesti
            siitä, että velvoitteet ja rajoitukset ovat kulloinkin
            kyseessä olevan omaisuuden erityisluonne huomioon ottaen
            perustuslainmukaisia, jos ne perustuvat lain täsmällisiin
            säännöksiin ja ovat omistajan kannalta
            kohtuullisia (ks. esim. PeVL 36/2004 vp,
            s. 2/I ja PeVL 37/2004 vp,
            s. 2/I). 
         
         
         Nyt esillä olevien ehdotusten arvioinnissa on merkityksellistä,
            että sääntelykohteina ovat sähkö ja
            kaasu, joiden direktiiviehdotusten perusteluissa todetaan poikkeavan
            perustavalla tavalla muista kauppatavaroista. Tämä johtuu
            siitä, että ne ovat verkkoperustaisia tuotteita,
            joita on mahdotonta tai kallista varastoida. Komissio katsoo ehdotuksissaan,
            että todelliseen kilpailuun perustuvien markkinoiden kehittäminen
            on yhä kesken eikä ole onnistunut nykyisin keinoin.
            Direktiiviehdotuksilla pyritäänkin parantamaan
            sähkön ja kaasun sisämarkkinoiden toimivuutta,
            millä puolestaan katsotaan saavutettavan parempi tehokkuus,
            kilpailuun perustuvat hinnat ja parempi palvelutaso sekä edistettävän toimitusvarmuutta.
            Tällaiset sääntelytavoitteet muodostavat
            valiokunnan mielestä sääntelylle hyväksyttävän
            ja yhteiskunnallisesti painavan perusteen.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            katsottu, että laissa asetettavien velvollisuuksien koskiessa
            pörssiyhtiöitä tai muita varallisuusmassaltaan
            huomattavia oikeushenkilöitä lainsäätäjän
            liikkumavara on omaisuudensuojan näkökulmasta
            lähtökohtaisesti suurempi kuin silloin, kun sääntelyn
            vaikutukset muodostuisivat hyvin välittömiksi
            oikeushenkilön taustalla olevien luonnollisten henkilöiden
            asemalle (PeVL 34/2000 vp, s. 2, PeVL
               61/2002 vp, s. 3—4, PeVL 45/2005
               vp, s. 3/I, ja PeVL 10/2007
               vp, s. 2). Valiokunta on niin ikään
            katsonut, että mitä etäämpänä oikeushenkilö on
            yksilöistä ja mitä vähäisempiä ja
            välillisempiä ovat ehdotettujen toimenpiteiden
            vaikutukset yksilöiden konkreettisiin taloudellisiin etuihin,
            sitä epätodennäköisemmin oikeushenkilöön
            kohdistuvat toimenpiteet voivat olla ristiriidassa perustuslaissa
            turvatun omaisuudensuojan kanssa (PeVL 45/1996
               vp, 2/II, ks. myös PeVL 17/1997
               vp, s. 3/I). 
         
         
         Direktiiviehdotusten omistusoikeuteen ja sen käyttämiseen
            kohdistuvat säännösehdotukset tarkoittavat
            pitkälle menevää puuttumista olemassa
            oleviin sähkö- ja maakaasuverkon omistusrakenteisiin.
            Ehdotusten käytännön toteuttaminen vaatisikin
            laaja-alaisia osakeomistusten uudelleenjärjestelyjä.
            Tarvittavien muutosten merkitystä on omiaan korostamaan
            se, että sääntelyn kohteena olevat verkot
            ovat kansallisen huoltovarmuuden ja turvallisuuden kannalta keskeisessä asemassa.
            Toisaalta säännösehdotusten arvioinnissa
            on valiokunnan aikaisemman käytännön
            mukaisesti pantava erityistä painoa sille, että niiden
            sisältämät omaisuudensuojan rajoitukset
            kohdistuvat oikeushenkilöihin, jotka ovat alallaan suuria
            ammattimaisia toimijoita ja joiden omistajat joko kokonaan tai ainakin
            merkittävissä määrin ovat itsekin
            oikeushenkilöitä, osa jopa julkisyhteisöjä.
            Valiokunnan mielestä sekä omistuksen eriyttämisjärjestelyjen
            että riippumattoman siirtoverkonhaltijan asettamiselle
            rakentuvan mallin vaikutukset omaisuuden perustuslainsuojaa nauttiviin
            yksilöihin muodostuvat lopultakin kokonaisuutena arvioiden
            varsin etäisiksi. Siksi valiokunnan mielestä ehdotettujen
            säännösten ei voida nykyisessä muodossaan
            katsoa johtavan ristiriitaan perustuslaissa turvatun omaisuudensuojan
            kanssa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
            siihen, että mahdollisesti tarvittavien omistusjärjestelyjen
            toteuttamiselle tulee pyrkiä turvaamaan kaikkien osapuolten
            kannalta kohtuullinen, riittävän pitkä siirtymäaika.
         
         
         Valtioneuvoston kirjelmässä U 47/2007
               vp todetaan, että omistuksen eriyttämismallissa
            tarvittavat omistusosuuksien järjestelyt olisivat toteutettavissa
            joko vapaaehtoisin kaupoin tai pakkolunastuksella. Perustuslain
            15 §:n 2 momentin mukaan omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen
            tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään
            lailla. Valiokunnan käsityksen mukaan direktiiviehdotusten
            kansallinen täytäntöönpano on
            aikanaan tarvittaessa mahdollista toteuttaa tavalla, joka täyttää pakkolunastukselle
            perustuslaissa asetetut vaatimukset.
         
         
         Sääntelyviranomaista koskevat ehdotukset
         
         Direktiiviehdotusten perustelujen mukaan kokemus on osoittanut,
            että voimassa olevan sääntelyn vaikuttavuutta
            on usein rajoittanut sääntelyviranomaisten puutteellinen
            riippumattomuus hallituksesta ja näiden viranomaisten riittämätön
            toimi- ja harkintavalta. Tämän vuoksi molempiin
            ehdotuksiin sisältyy uusi sääntelyviranomaisia
            koskeva luku. Sen ensimmäisen artiklan mukaan jokaisen
            jäsenvaltion on nimettävä yksi kansallinen
            sääntelyviranomainen. Jäsenvaltioiden
            on taattava sääntelyviranomaisen riippumattomuus
            ja varmistettava, että se käyttää toimivaltuuksiaan
            puolueettomasti ja avoimesti. Tätä varten jäsenvaltioiden
            on varmistettava, että sääntelyviranomainen
            on direktiivissä sille asetettuja viranomaistehtäviä toteuttaessaan
            riippumaton kaikista muista julkisista tai yksityisistä elimistä ja
            että sen henkilöstö ja johtohenkilöt
            toimivat markkinoiden eduista riippumatta eivätkä pyydä tai
            ota ohjeita miltään hallitukselta tai muulta julkiselta
            tai yksityiseltä elimeltä. Sääntelyviranomaiselle
            tulee direktiiviehdotusten mukaan antaa useita erilaisia toimivaltuuksia.
            Näihin kuuluvat mm. mahdollisuus määrätä seuraamuksia
            yrityksille, jotka eivät täytä velvollisuuksiaan,
            sekä oikeus suorittaa tutkimuksia ja ratkaista riitoja.
         
         
         Valiokunnan mielestä sääntelyviranomaisen riippumattomuus
            näyttää ehdotuksissa saaneen suorastaan
            ylikorostetun aseman. Tällainen asetelma synnyttää jopa
            vaikutelman, että sääntelyviranomainen
            olisi jollain tavalla irrallaan tavanomaisista — viime
            kädessä perustuslain 65 ja 68 §:ään
            perustuvista — hallinnollisista ohjaussuhteista. Sääntelyä on
            syytä pyrkiä tältä osin selkeyttämään
            mm. niin, että sääntelyviranomaisen tehtävät
            määritellään mahdollisimman tarkoin
            jo direktiivissä. Valiokunta yhtyy myös valtioneuvoston
            kantaan, jonka mukaan sääntelyviranomaiselle ei
            tulisi antaa poliittisluonteisia tehtäviä.
         
         
         Ehdotukset kuuluvat elinkeinotoimintaa koskevina Ahvenanmaan
            itsehallinnon alaan. Tämän vuoksi valiokunta katsoo,
            että sääntelyviranomaisia koskevissa
            säännöksissä jäsenvaltiolle
            tulisi varata mahdollisuus nimetä useampikin kuin yksi
            tällainen viranomainen.