Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa saamiinsa selvityksiin nojautuen, että tiedonvaihdon
tulee lisätä tilannetietoisuutta ja huomioida
kaikki merisektoriin liittyvät toiminnot, myös
yhteistyö kolmansien maiden kanssa, sekä ottaa
huomioon viranomaisten tehtävät, tietojen luottamuksellisuus
ja tietoturvallisuusvaatimukset. Etenemissuunnitelman kautta on
luotava sekä siviili- että puolustusalan käyttäjäyhteisöt
yhdistävä hajautettu tiedonvaihtojärjestelmä,
kuitenkin huomioiden jo olemassa olevat ja suunnitellut järjestelmät
jo kehitysvaiheessa.
Kehittämistyössä tulee luoda viranomaisille yhteinen
tiedonvaihtoympäristö, joka sisältää eri toimivaltaisten
viranomaisten keskinäiset sektorikohtaisiin tarpeisiin
perustuvat tiedonvaihtojärjestelyt. Järjestelyjen
tulee mahdollistaa lainmukainen henkilötietojen ja erilaisten
luottamuksellisten tietojen vaihto eri viranomaisten ja valtioiden
välillä. Kolmansiin valtioihin nähden tulee
kehittää sellaiset turvalliset rajapinnat, jotka
mahdollistavat näiden mukaan ottamisen tiedonvaihtoympäristöön
mahdollisimman monella toiminnan osa-alueella. Valiokunta muistuttaa,
että kolmansista maista erityisesti Venäjä on Suomen
kannalta keskeinen merellinen toimija.
Suomen kansallinen merellinen yhteistyö
Suomessa merellisten viranomaisten säännöllinen
METO-yhteistoiminta alkoi vuonna 1994. Yhteistyössä osapuolina
olivat tällöin Merenkulkulaitos, Puolustusvoimat
ja Rajavartiolaitos. Liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalalla tehdyn virastouudistuksen jälkeen METO-osapuolet
ovat olleet 1.1.2010 alkaen Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto, Rajavartiolaitos
ja Puolustusvoimat.
Yhteistyöllä on pelkästään
meriliikenteen teknisen valvonnan ja tietoliikennejärjestelmien osalta
saavutettu kymmenien miljoonien eurojen säästöt
verrattuna siihen, että kukin toimija olisi hankkinut saman
suorituskyvyn vain itselleen. Valiokunta muistuttaa, että METO-toimijoiden
monelta osin yhteishankintana toteuttama Suomen merivalvonnan, -pelastuksen
ja liikenteenohjauksen järjestelmä sensoreineen,
tiedonsiirtojärjestelyineen ja käyttösovelluksineen on
tänä päivänäkin kansainvälisesti
ainutlaatuinen esimerkki viranomaisten laajasta yhteistyöstä.
Toiminnassa on ollut keskeistä osapuolten merellisten
toimintojen, tukipalvelujen ja investointien yhteensovittaminen.
Suomalainen malli on tarkoittanut taloudellista ja tehokasta viranomaisten
yhteistoimintaa sekä valvontasensoreiden ja tilannekuvan
yhteistä hyödyntämistä.
Eurooppalainen merivalvontayhteistyö
Myös puolustussektorin osalta euroopanlaajuisen yhteistyön
rakentamisessa tulee ottaa huomioon olemassa olevat rakenteet ja
yhteistyöverkot. Suomen merivoimien kansainvälinen
tiedonvaihtoyhteistyö on jaettu kolmeen eri tasoon automaattisia
ja manuaalisia järjestelyitä hyväksikäyttäen.
Nämä ovat Suomen ja Ruotsin kahdenvälinen
SUCFIS (Sea Surveillance Co-operation Finland Sweden), Itämeren
alueen SUCBAS (Sea Surveillance Co-operation Baltic Sea) sekä euroopanlaajuinen
MARSUR (Maritime Surveillance) -yhteistyö.
Suomen ja Ruotsin välinen tiedonvaihdon yhteistyö SUCFIS
tarjoaa mahdollisuuden turvaluokitellun tiedon vaihtoon maiden puolustushallintojen
välillä. Yhteistyössä voidaan
vaihtaa tietoa salatulla puhelinyhteydellä, sähköpostilla,
automaattisella maalitiedonvaihdolla sekä erilaisilla hälytyksillä ja
muilla yhteistyömenettelyillä. MARSUR- ja SUCBAS-yhteistyötä varten
kehitetty teknologia on toisiaan tukevaa ja mahdollistaa verkkojen
yhdentämisen. Itämeren alueen puolustushallintojen
yhteistyö SUCBAS on hajautettu tiedonvaihdon järjestely,
jolla tuotetaan lisäinformaatiota maiden merellisen turvallisuuden
tarpeisiin puolustushallintojen lähtökohdista.
Tiedonvaihtoon osallistuvat kaikki Itämeren alueen maat
poislukien Venäjä.
MARSUR on turvaluokitellussa verkossa toimiva hajautettu tiedonvaihdon
ympäristö, jonka piirissä on seitsemäntoista
EU-maata ja Norja. Yhteistyö mahdollistaa automaattisen
tiedonvaihdon ja erilaisten palveluiden toteuttamisen. MARSURin
tavoitteena on tuottaa kehittynyt toimintamalli ja ohjelmisto, joita
voidaan laajentaa kaikille mahdollisille käyttäjätahoille
heti operatiivisen vaiheen alettua alkuvuodesta 2014. Seuraavassa
vaiheessa kehitetään mm. verkon tietoturvaa vastaamaan
kyber-uhkaa. MARSUR-yhteistyö on rakennettu vastaamaan
kaikissa olosuhteissa sektoreiden ja hallintojen rajat ylittävään
kanssakäymiseen. Yhteistyö mahdollistaa ensimmäistä kertaa
luonnollisen tavan liittää yhteen siviili- ja
sotilasviranomaisten tiedot juridiset ja tarkoituksenmukaisuuspykälät
huomioon ottaen. MARSUR tulee olemaan Euroopan puolustushallintojen
liityntäpiste Euroopan yhteiseen tiedonvaihdon ympäristön
CISE-toimintaan.
Yhteenveto
Valiokunnan näkemyksen mukaan EU:n yhdennetyn merivalvonnan
ja yhteisen tietojenvaihtoympäristön kehittäminen
parantaa meriturvallisuutta, tilannetietoisuutta ja kaikkien viranomaisten
toimintaedellytyksiä. Tehdyn toteutettavuustutkimuksen
mukaan CISE:n käyttöönotto tehostaisi
operatiivista toimintaa poistamalla tarpeen rinnakkaisilta valvontamenetelmiltä,
nopeuttaisi päätöksentekoa ja tehostaisi
toimintaa. Samanaikaisesti yhteistyö lisää turvallisuutta
ja ennustettavuutta, tarjoaa viranomaisille lisää työkaluja
omien tehtävien toteuttamiseen sekä tukee eurooppalaista
kilpailukykyä.
Valiokunnan saamien selvitysten mukaan tietojenvaihtoympäristön
kehittämiseen liittyviä haasteita, joita tulee
käsitellä jo valmisteluvaiheessa, ovat erityisesti
käyttäjäyhteisöjen sekä oikeudellisten
puitteiden moninaisuus, rajat ylittävät uhat sekä aavaa
merta koskeva kansainvälinen sääntely
ja tietojen luottamuksellisuus tai turvaluokittelu.
Järjestelmien kehitys voi mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa
johtaa eriytyviin standardeihin sotilas- ja siviilijärjestelmissä.
Perusteena voivat olla mm. lainsäädännölliset
esteet tietyn tiedon vaihdolle jäsenvaltioissa sekä sotilaallisten
järjestelmien muita korkeammat turvallisuusvaatimukset.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sellaisessa tapauksessa on
tärkeää järjestelmien välinen
tiedonvaihto, joka voidaan järjestää järjestelmien
välillä joko kansallisella tai yhteisötasolla.
Valiokunta painottaa, että syvennettäessä meritilannekuva-
ja merivalvontayhteistyötä ei mikään
tiedonvaihto, jossa puolustusvoimien tuottamaa valvontatietoa vaihdetaan,
saa heikentää sotilaallisen maanpuolustuksen toimintaedellytyksiä.
Komissio ei ole vielä tehnyt virallista vaikutusarviota
(ml. taloudelliset vaikutukset) eikä antanut esitystä asiasta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuitenkin noin 140 miljoonan
euron panostuksella jäsenmaat voisivat säästää jopa
2—4 miljardia euroa seuraavan 10 vuoden aikana. Valiokunta
muistuttaa, että hankkeen oikeudelliset, hallinnolliset,
tekniset ja taloudelliset vaikutukset on joka tapauksessa selvitettävä jo
valmisteluvaiheessa.
Yhteistyö tarjoaa myös erinomaisen mahdollisuuden
kansalliselle kotimaiselle teknologia- ja meriteollisuudelle sekä uusille
kotimaisille, erityisesti tietoteknisille innovaatioille. Valiokunta
pitää tärkeänä, että suomalainen
yritys- ja tuotekehityssektori seuraa tarkasti CISE:n kehittämiseen
liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Valiokunta toteaa saamiinsa asiantuntijalausuntoihin perustuen,
että CISE-hankkeessa voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä sekä parantaa
eri tahojen käytettävissä olevaa tilannekuvaa
ja edistää meriturvallisuutta. Valiokunta muistuttaa,
että kaikissa kehitysvaihtoehdoissa Suomen kansallisesta
METO-ratkaisun periaatteesta tulee kuitenkin pitää kiinni.
Valiokunta toistaa aikaisemman kantansa (PuVL 9/2009
vp — E 149/2009 vp),
jonka mukaan kehitteillä tai olemassa olevia järjestelmiä on
hyödynnettävä täysimääräisesti.
Viranomaisten kansallisia merellisiä valvontajärjestelyjä tulee
kehittää edelleen yhteiskäyttöperiaatteella,
joka mahdollistaa taloudellisen ja tehokkaan viranomaisten yhteistoiminnan
sekä valvontajärjestelmien ja tilannekuvan yhteisen
hyödyntämisen.