Perustelut
         
         Valtioneuvoston kirjelmä kattaa kolme julkisiin hankintoihin
            liittyvää direktiiviehdotusta. Valiokunnan kannanotot
            kohdistuvat erityisesti ns. klassisen sektorin hankintadirektiiviin,
            johon myös saadut asiantuntijalausunnot ovat pääosin keskittyneet.
         
         
         Voimassa olevalla julkisten hankintojen sääntelyllä on
            pyritty turvaamaan julkisten hankintojen tehokas toteuttaminen ja
            mahdollistamaan EU-alueen yritysten osallistuminen tarjouskilpailuihin.
            Samalla sääntelyyn on jätetty joustoa, jotta
            yksittäisten jäsenmaiden erityispiirteet on voitu
            ottaa huomioon. Sääntelyllä on luotu
            julkisten hankintojen toteuttamiselle yleiset puitteet. Osin yleisluonteinen
            sääntely on johtanut siihen, että sitä on
            jouduttu täsmentämään EU:n tuomioistuimen
            ratkaisujen avulla. Yhdistettynä useisiin säädösmuutoksiin
            sääntelykokonaisuudesta on muodostunut laaja ja
            vaikeasti hallittava kokonaisuus.
         
         
         Komission tavoitteet joustavoittaa nykyistä sääntelyä sekä luoda
            järjestelmästä tehokkaampi ja yksinkertaisempi
            ovat erittäin kannatettavia. Uudesta sääntelystä pyritään
            tekemään toimiva väline, jonka avulla
            voidaan toteuttaa Eurooppa 2020 -tavoitteita mm. edistämällä innovatiivisten
            tuotteiden ja palvelujen hankintaa sekä pk-yritysten markkinoillepääsyä.
            Oikeuskäytäntö on pyritty sisällyttämään
            komission ehdotuksiin, mikä selkeyttää soveltamisalaa.
            Päälinjoissaan talousvaliokunta on puoltanut useita ehdotukseen
            sisällytettyjä tavoitteita jo julkisten hankintojen
            politiikan uudistamista koskeneesta vihreästä kirjasta
            antamassaan lausunnossa (TaVL 12/2011 vp — E
               42/2011 vp).
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ovat laajempina kysymyksinä nousseet
            esille ehdotukset valvontaviranomaisen perustamisesta, rahoituspalvelujen
            kilpailuttamisesta, sidosyksikkösääntelystä (in
            house -sääntely), sosiaali- ja terveyspalveluja
            koskevasta sääntelystä sekä ehdotus
            yli 500 000 euroa ylittävien hankintojen jakamisesta
            osiin. Näihin periaatteellisiin kysymyksiin valiokunta
            ottaa kantaa jäljempänä.
         
         
         Tämän lisäksi esille on tullut eriäviä näkemyksiä myös
            sellaisten säännösten osalta, joissa komissio
            esittää edelleen jätettäväksi
            kansallista harkintavaltaa. Kansallisesti on ratkaistavissa esimerkiksi
            se, miten ehdotetun 500 000 euron kynnysarvon alle jääviä sosiaali-
            ja terveyspalveluja säännellään
            ja mitä kansallisia kynnysarvoja tällaisille hankinnoille
            asetetaan. Harkintavaltaa jää myös alle
            5 000 000 euron kynnysarvon jäävien
            käyttöoikeussopimusten sääntelyyn.
            Lisäksi kansallisesti voidaan harkita, otetaanko paikallisalueviranomaisia
            koskevat menettelyjen kevennysmahdollisuudet tai tietyt menettelytavat
            käyttöön ja lyhennetäänkö tarjousten
            vähimmäismääräaikoja.
         
         
         Talousvaliokunta pitää kansallisen harkintavallan
            säilyttämistä tältä osin
            perusteltuna. Näiltä osin tulee vielä tarkemmin
            arvioida sääntelyn kansallisia vaikutuksia ja
            harkita vasta lisäselvitysten perusteella, miten sääntely
            on tarkoituksenmukaista saattaa kansallisesti voimaan.
         
         
         Rahoituspalvelut.
         
         Ehdotukset jättävät jossain määrin
            tulkinnanvaraiseksi (16 artiklan d kohta), miten uusi sääntely
            koskisi julkisen sektorin tarvitseman rahoituksen hankintaa. Suomalaiset kunnat
            ja muut julkisen sektorin toimijat, jotka tarvitsevat rahoitusta,
            kilpailuttavat jo nyt eri rahoituslaitokset. Sektorin ominaispiirteiden vuoksi
            menettelytavoissa ei kuitenkaan voida täysin noudattaa
            julkisten hankintojen edellyttämiä käytäntöjä.
            Säädösehdotuksen mukaisesti nykyisenkaltainen
            poikkeusmenettely olisi uuden sääntelyn
            myötä mahdollinen vain rahoitusvälineiden
            markkinoita säätelevän direktiivin mukaisten
            ns. MiFID-instrumenttien (Markets in Financial Instruments
            Directive) osalta. Kaikki julkisen sektorin toimijoiden käytössä olevat
            rahoitusinstrumentit (esim. ns. Namenschulschein-instrumentit)
            eivät saadun selvityksen mukaan kuulu näiden instrumenttien
            joukkoon.
         
         
         Rahoitusmarkkinoiden erityispiirteiden vuoksi talousvaliokunta
            pitää välttämättömänä,
            että uusikin sääntely mahdollistaa nykyisenkaltaisen
            poikkeusmenettelyn jatkamisen myös muiden kuin MiFID-rahoitusinstrumenttien
            osalta.
         
         
         Valvontaviranomainen.
         
         Komissio ehdottaa, että jäsenmaiden tulee
            perustaa riippumaton valvontaelin, joka on vastuussa mm. julkisten
            hankintojen sääntöjen soveltamisesta
            ja tähän liittyvästä hankintakäytännöstä,
            oikeudellisen neuvonnan antamisesta hankintayksiköille,
            kansalaisten ja yritysten kantelujen käsittelystä sekä kansallisen
            ja unionin oikeuskäytännön kartoittamisesta.
         
         
         Talousvaliokunta suhtautuu ajatukseen valvontaelimen nimeämisestä myönteisesti.
            Nykyinen menettely, jossa yritykset valvovat toisiaan ja sääntelystä poikkeaviin
            menettelytapoihin voidaan puuttua vain jälkikäteen
            pitkän oikeusprosessin kautta, ei palvele tehokasta hankintamenettelyä.
            Talousvaliokunta pitääkin perusteltuna, että asiaa
            selvitetään tarkemmin ja harkitaan mahdollisuutta
            sisällyttää hankintamenettelyjen valvonta
            jonkin jo olemassa olevan viranomaistahon vastuulle. Valtioneuvoston
            tapaan valiokunta katsoo, että elimen tehtävät
            tulee rajata koskemaan vain valvonnan kannalta keskeisimpiä toimia.
            Kansallista arviota tehtäessä tulee ottaa huomioon,
            että paitsi kustannuksiaOM mietintöjä ja
            lausuntoja 6/2010, uuden valvontatoimen perustamisesta
            voi arvioida koituvan myös merkittäviä taloudellisia
            hyötyjä hankintatoimen tehostuessa ja oikeusprosessien
            vähentyessä.
         
         
         Sidosyksikkösääntely.
         
         Säädösehdotuksessa (11 artikla) esitetään
            täsmennettäväksi nykyisin oikeuskäytännön
            varassa olevaa sidosyksikkösääntelyä.
            Ehdotuksen mukaisesti hankintayksiköt voivat jättää kilpailuttamatta
            hankinnat sellaisilta sidosyksiköiltään,
            jotka ovat täysin niiden määräysvallassa
            ja jotka toimivat vain vähäisissä määrin
            markkinoilla (maksimissaan 10 % toiminnasta).
         
         
         Talousvaliokunta pitää sinänsä hyvänä,
            että nykyistä epäselvää oikeustilaa
            ehdotetaan täsmennettäväksi. Kuten aiemmassakin
            lausunnossaan (TaVL 12/2011 vp), valiokunta
            pitää kuitenkin tärkeänä,
            että kansallisella tasolla selvitämme edelleen
            kuntien ja markkinoiden välisen rajapinnan kilpailupoliittisia
            kysymyksiä. Samassa yhteydessä on aiheellista
            kattavasti arvioida niitä keinoja, joilla in house -toimintaa voidaan
            valvoa ja tarvittaessa puuttua väärinkäytöksiin.
            Talousvaliokunta toteaa, että direktiivi jättää tältä osin
            kansallista harkintavaltaa. Erityislainsäädännössä (esim.
            kuntalaissa tai valtion liikelaitoslaissa) on mahdollista rajata markkinoilla
            toimimista tarvittaessa enemmän kuin direktiivissä säädetään.
            Eteneminen direktiiviehdotuksen mukaisesti ei poissulje tätä mahdollisuutta.
         
         
         Hankintojen jakaminen osiin.
         
         Komissio ehdottaa, että kaikki yli 500 000
            euron suuruiset hankinnat on jaettava osiin tai hankintayksiköiden tulee
            perustella, miksi näin ei tehdä. Jakovelvoitteen
            tavoitteena on tältä osin turvata pk-yritysten
            pääsy tarjouskilpailuihin.
         
         
         Kuten aiemmissakin kannanotoissaan, talousvaliokunta painottaa
            tarvetta erilaisin keinoin turvata pk-yritysten osallistumismahdollisuudet tarjouskilpailuihin.
            Valiokunta on tähän liittyen (TaVL 12/2011
               vp) puoltanut mahdollisuutta osatarjousten jättämiseen
            ja pitänyt perusteltuna, että pk-yritysten tarjousyhteistyö sallitaan. Valtioneuvoston
            tapaan valiokunta suhtautuu kuitenkin varauksellisesti nyt esillä olevassa
            ehdotuksessa asetettuun ehdottomaan euromääräiseen
            rajaan ja epäselväksi jäävään
            hankintaviranomaisten perusteluvelvoitteeseen. Valiokunta katsoo,
            että sääntelyä tulee tältä osin
            selkeyttää ja arvioida myös sen soveltamisvaikutuksia muuhun
            hankintasääntelyyn, kuten puitejärjestelyihin.
         
         
         Sosiaali- ja terveyspalvelut.
         
         Sosiaali- ja terveyspalvelut muodostavat keskeisen julkisten hankintojen
            osa-alueen, ja siihen liittyvät kilpailuttamiskysymykset
            ovat nousseet voimakkaasti esille hankintasääntelyä kehitettäessä.
            Nyt komissio ehdottaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen,
            samoin kuin koulutuspalvelujen, kilpailuttamisvelvoitteen EU-kynnysarvo
            nostetaan nykyisestä 200 000 eurosta (valtion
            viranomaiset 130 000 euroa) 500 000 euroon. Kynnysarvon alittaviin
            hankintoihin direktiiviä ei sovellettaisi ja kynnysarvon
            ylittäviin palveluihin sovellettaisiin vain yleisiä periaatteita.
            Kansallisesti olemme säätäneet sosiaali-
            ja terveyspalveluille 100 000 euron kynnysarvon.
         
         
         Talousvaliokunta katsoo, että sosiaali- ja terveyspalvelujen
            kilpailuttamiseen liittyy erityispiirteitä. Palvelujen
            kohteena ovat kansalaiset, joiden elintärkeiden, keskeytymättömien
            palvelujen saanti on kyettävä turvaamaan kaikissa
            tilanteissa. Komission selvitysten mukaan tämä on
            myös sektori, jossa rajat ylittävä kauppa
            on perinteisesti ollut vähäistä. Suomen
            osalta asiantuntijakuulemisessa on arviona esitetty, että suurin
            osa hankinnoista tulee ylittämään esitetyn 500 000
            euron rajan. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että edellä mainitut seikat puoltavat
            komission ehdottamaa korkeampaa EU-kynnysarvoa. Mikäli
            palvelut päätetään ostaa markkinoilta,
            on tälläkin hankintojen kannalta keskeisellä sektorilla
            kyettävä turvaamaan avoin ja syrjimätön
            hankintamenettely ottamalla samalla huomioon palvelujen laatu ja
            inhimilliset tekijät, kuten tarve palvelujen jatkuvuudelle.
            Lisäksi on otettava huomioon, että kyseessä on
            kasvava ala, jossa Suomella on myös palvelujen vientiin
            liittyviä intressejä. Tämän
            vuoksi on aiheellista tarkoin selvittää, miten
            komission ehdotus vain yleisten syrjimättömyys-
            ja avoimuusperiaatteiden soveltamisesta kynnysarvon ylittäviin
            palveluihin vaikuttaa hankintojen toteuttamistapaan. Lopputuloksena
            ei saa olla, että yksi keskeinen ja tulevaisuudessa kasvava
            julkisten varojen käytön kohde siirtyy käytännössä hankintasääntelyn
            ulkopuolelle.
         
         
         On myös aiheellista ottaa huomioon, että viranomaisilla
            on uudenkin sääntelyn myötä mahdollisuus
            päättää, halutaanko palvelut
            hoitaa ostopalveluna vai tuottaa ne itse. Hankintalaki koskee vain
            tilanteita, joissa palvelutuotanto on erikseen päätetty
            ulkoistaa. Tällöin edellytyksenä on,
            että markkinaosapuolille turvataan tasapuoliset kilpailuedellytykset.
            Ostajalla on puolestaan hankintalakiakin sovellettaessa oikeus päättää palvelun
            sisällöstä ja sovellettavista ehdoista
            syrjimättömyysvelvoitteen asettamissa rajoissa.
         
         
         Kansallisia kynnysarvoja tullaan hallitusohjelman mukaan arvioimaan
            kokonaisuutena, ja valiokunta ottaa kantaa niiden tasoon tarvittavien
            selvitysten ja ehdotusten valmistuttua. 
         
         
         Lopuksi.
         
         Kyseessä on hyvin laaja uudistusesitys, joka sisältää osin
            jo nykyisen oikeuskäytännön edellyttämiä muutoksia,
            mutta myös merkittäviä uusia avauksia
            hankintasääntelyyn. Ehdotukset sisältävät
            myös useita vielä tulkinnanvaraisia kohtia ja
            ilmaisuja, eivätkä sääntelykokonaisuus
            ja sen vaikutukset ole vielä täysin hahmotettavissa.
            Valtioneuvoston tulee pitää valiokunta tiiviisti
            informoituna hankkeen etenemisestä.