Ehdotus
         Komissio antoi ehdotukset direktiiveiksi julkisista hankinnoista
            ja julkisista käyttöoikeussopimuksista 20.12.2011.
            Ehdotuksia on käsitelty neuvoston julkisten hankintojen
            työryhmässä tammikuusta 2012 alkaen.
            Puheenjohtajamaa on toimittanut työryhmän jäsenille
            konsolidoidun kompromissiehdotuksen julkisia hankintoja koskevaksi
            direktiiviksi. Jäsenille on toimitettu myös kompromissiehdotus
            julkisia käyttöoikeussopimuksia koskevasta
            direktiivistä.
         
         Hankintadirektiivin soveltamisala ja rahoituspalveluiden asema.
         Puheenjohtajan kompromissiehdotuksessa hankintadirektiivin soveltamisalaa
            koskevia määräyksiä on täsmennetty
            ja selkeytetty komission ehdotukseen nähden. Kompromissiehdotuksessa
            on lisäksi laajennettu poikkeuksia soveltamisalasta muun
            muassa siten, että eräät oikeudelliset
            palvelut, kuten edustaminen tuomioistuimissa, on jätetty
            direktiivin ulkopuolelle. Rahoituspalveluja koskevat poikkeussäännöt
            on kompromissiehdotuksessa jätetty komission ehdottamaan
            muotoon siten, että poikkeus koskisi lähinnä ns.
            MiFID-rahoitusinstrumentteja (Markets in Financial Instruments
            Directive 2004/39/EY), vaikka Suomen edustajat
            ovat tuoneet työryhmässä eduskunnan esittämällä (TaVL 22/2012 vp)
            tavalla esiin, että sääntelyn tulisi
            mahdollistaa nykyisen kaltainen poikkeusmenettely myös
            muiden rahoitusinstrumenttien hankinnoissa.
         
         Sidosyksikkösääntely ja hankintayksiköiden
            väliset suhteet. 
         
         Sidosyksiköitä ja hankintayksiköiden
            välisiä suhteita koskevia määräyksiä on selkeytetty.
            Määräyksissä on nyt täsmennetty muun
            muassa, että mahdollisen sidosyksikön markkinoilla
            toimimista tarkasteltaessa on huomioitava keskimääräinen
            kokonaisliikevaihto edellisten kolmen vuoden ajalta. Sidosyksiköiden
            määräysvallan osalta on korostettu, että määräysvallan
            alaisen yksikön päätöksentekoelimissä toimivat
            edustajat voivat edustaa useampaa määräysvaltaa
            käyttävää hankintayksikköä.
         
         Hankintamenettelyt. 
         Hankintamenettelyjä koskevia sääntöjä on
            päivitetty siten, että tarjousten ja osallistumishakemusten
            jättämistä koskevia vähimmäismääräaikoja
            on lyhennetty komission ehdotukseen nähden viidellä päivällä.
            Neuvotteluja sisältävien hankintamenettelyjen
            käyttöalaa on laajennettu komission ehdotukseen nähden.
            Ns. tarjousperusteinen neuvottelumenettely on kompromissiehdotuksen
            mukaan mahdollista aina silloin, kun hankintayksikön tarpeisiin
            ei löydy vastausta markkinoilta ilman olemassa olevien
            ratkaisujen muuntamista. 
         
         Innovaatiokumppanuusmenettelyn sääntöjä on
            täsmennetty siten, että menettely on käytössä vain
            silloin, kun hankintayksikön tarpeisiin ei voida vastata
            markkinoilla olemassa olevilla ratkaisuilla.
         
         Tarjousten käsittely ja valinta. 
          Kompromissiehdotukseen on sisällytetty uusia
            määräyksiä siitä, että hankintayksiköt
            voivat tarvittaessa pyytää toimittajia täsmentämään
            tai täydentämään antamiaan tarjouksia
            edellyttäen, että täydentämis-
            ja täsmentämispyynnöt toteutetaan tasapuolisuuden
            ja avoimuuden periaatteiden mukaisesti. 
         
         Komissio esitti alkuperäisessä ehdotuksessaan
            ns. Euroopan hankintapassin synnyttämistä. Jäsenvaltioissa
            toimittajille myönnettävä passi olisi
            toiminut näyttönä muidenkin maiden hankintayksiköille
            siitä, ettei mikään direktiiviehdotuksessa
            säädetty toimittajan poissulkemisperuste ole käsillä.
            Tästä esityksestä on luovuttu puheenjohtajamaan
            kompromissiehdotuksessa. 
         
         Yhteishankinnat.
         Sekä komission että puheenjohtajan ehdotukset
            sisältävät uusia sääntöjä eri jäsenvaltioista
            kotoisin olevien hankintayksiköiden yhteishankinnoista.
            Kompromissiehdotuksessa on virtaviivaistettu ja selkeytetty tällaisia hankintoja
            koskevia sääntöjä. 
         
         Hankintojen jakaminen osiin.
         Hankintojen jakamista koskevia sääntöjä on
            selkeytetty useilta osin koskien muun muassa jakamisen käytännön
            toteuttamistapoja. Hankintayksiköillä olisi itsenäinen
            valta esittää mitä tahansa relevanteiksi
            katsomiaan perusteita hankintasopimuksen jakamatta jättämiselle
            ilman, että näitä perusteita voitaisiin
            kyseenalaistaa tuomioistuinmenettelyssä. Jakamista koskeva
            raja-arvo on pysytetty komission ehdottamalla tasolla 500 000 eurossa.
         
         Sosiaali- ja terveyspalvelujen asema.
          Sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan erityissääntelyn osalta
            kynnysarvot ovat pysyneet komission ehdottamalla tasolla. Kevyemmän
            sääntelyn piiriin on otettu kuitenkin myös
            hotelli- ja ravintolapalvelut. Lisäksi sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamissääntöjä
            on
            selkeytetty siten, että direktiivissä todetaan
            jäsenvaltioilla olevan vapaus määritellä näiden
            menettelyjen säännöt, kunhan säännöt
            antavat hankintayksiköille mahdollisuuden ottaa palvelujen
            erityispiirteet huomioon.
         
         Hankintamenettelyjen valvonta ja hallinto.
         Hankintamenettelyjen valvontaa koskevia määräyksiä on
            muutettu merkittävästi komission ehdotuksesta.
            Uudistuneissa säännöissä ei
            enää puututa tapaan, jolla jäsenvaltioiden
            tulisi organisoida hankintamenettelyjen valvonta, vaan sääntely
            keskittyy ainoastaan valvonnan tehtäviin. Näin
            ollen jäsenvaltioille jää harkintavaltaa
            päättää, toteutetaanko valvontaa
            perustamalla nimenomaisia valvontaviranomaisia vai käytetäänkö valvonnassa
            olemassa olevia viranomaisia, yksiköitä tai rakenteita.
            Valvonnan tehtäviä on karsittu. Kompromissiehdotuksessa
            on keskitytty jäsenvaltioille asetettuun velvoitteeseen
            varmistaa hankintamenettelyjen valvonta siten, että valvonnalla
            voidaan ehkäistä, tunnistaa ja raportoida hankintasääntöjen
            rikkomuksia sekä hankintamenettelyihin liittyvää korruptiota.
            Kompromissiehdotuksessa on säilytetty komission ehdotukseen
            sisältynyt jäsenvaltioiden velvoite varmistaa,
            että hankintayksiköille ja toimittajille on saatavissa
            ohjeistusta ja tulkinta-apua unionin hankintasääntöjen
            soveltamisessa. 
         
         Ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat.
         Ympäristö- ja sosiaalisten näkökohtien
            huomioimista koskevia määräyksiä on
            täsmennetty komission ehdotukseen nähden. Ehdotuksessa
            on selkeytetty julkisia hankintoja koskevien Kansainvälisen työjärjestön
            yleissopimusten sekä Euroopan unionin työntekijöiden
            asemaa koskevien säädösten suhdetta.
            Tuotantomenetelmiin liittyvien sosiaalisten näkökohtien
            tulisi olla yhteensopivia Euroopan parlamentin ja neuvoston lähetettyjä työntekijöitä
            koskevan
            direktiivin 96/71/EY kanssa siten kuin direktiiviä on
            tulkittu unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännössä.
            Lähetettyjen työntekijöiden direktiivissä mainittuja
            työoloja tai vähimmäispalkkaa koskevat
            vaatimukset ja kriteerit tulisi siten asettaa kansallisessa lainsäädännössä tai
            työehtosopimuksissa asetetulle tasolle. Tällaiset
            vaatimukset voitaisiin asettaa erityisesti sopimuksen toteuttamisen
            ehdoiksi ja niissä voitaisiin viitata myös keskeisiin Kansainvälisen
            työjärjestön yleissopimuksiin.
         
         Käyttöoikeussopimuksia koskeva hankintadirektiiviehdotus.
         Neuvoston julkisia hankintoja koskeva työryhmä on
            käsitellyt myös komission ehdotusta julkisia käyttöoikeussopimuksia
            koskevaksi direktiiviksi. Direktiivin soveltamisalan kannalta keskeistä riskin
            käsitettä on selkeytetty komission ehdotukseen
            nähden. Toiminnallisen riskin on kompromissiehdotuksen
            mukaan koostuttava tekijöistä, jotka ovat sopimuspuolten
            vaikutusvallan ulkopuolella eivätkä siten johdu
            esimerkiksi ongelmista sopimussuorituksissa. Ehdotuksessa on lisäksi
            tähdennetty, että toiminnallinen riski voi koostua
            kysyntään tai saatavuuteen liittyvästä riskistä.
            Käyttöoikeussopimusten pituutta koskevia sääntöjä on
            muutettu siten, että sopimukset voivat olla joka tapauksessa
            aina viisi vuotta voimassa. Ainoastaan viittä vuotta pidemmissä käyttöoikeussopimuksissa
            tulee varmistaa, etteivät ne ylitä pituutta, jonka
            aikana käyttöoikeuden saaja pystyy kattamaan sijoituksensa
            sekä saamaan pääomasijoitukselleen tuoton. 
         
       
      
         Valtioneuvoston kanta
         Valtioneuvosto kannattaa useimpia direktiiviehdotuksiin tehtyjä täsmennyksiä ja
            selvennyksiä. Hankintadirektiivien soveltuminen erilaisiin monimutkaisiin
            kokonaisuuksiin, kuten palvelusetelijärjestelyihin, on
            uuden kompromissiehdotuksen perusteella paremmin selvitettävissä. Myös
            uusien menettelymuotojen, kuten innovaatiokumppanuuden, sisältö ilmenee
            selkeämmin kompromissiehdotuksesta, minkä voidaan arvioida
            lisäävän menettelyjen käytettävyyttä. Direktiivin
            soveltamisalan osalta valtioneuvosto katsoo eduskunnan linjauksen
            mukaisesti edelleen, että sääntelyn tulisi
            mahdollistaa poikkeusmenettely myös muiden rahoitusinstrumenttien
            kuin ns. MiFID-rahoitusinstrumenttien hankinnoissa.
         
         Valtioneuvoston kirjelmässä eduskunnalle koskien
            komission hankintadirektiiviehdotuksia (U 14/2012 vp)
            todettiin, että Suomessa majoituspalveluihin ja oikeudellisiin
            palveluihin sovellettavat säännöt ovat
            olleet pääosin samanlaisia kuin muihinkin palveluihin
            sovellettavat hankintasäännöt. Kompromissiehdotus
            tarjoaa näitä palveluja koskevien hankintojen
            sääntelyyn enemmän joustovaraa kansallisissa
            laeissa. Valtioneuvosto pitää myönteisenä kansallisen harkintavallan
            laajentamista tältä osin. 
         
         Valtioneuvosto kannattaa niin ikään kompromissiehdotukseen
            tehtyä täsmennystä, jossa korostetaan
            jäsenvaltioiden harkintavaltaa määritellä sosiaali-
            ja terveyspalveluja koskevien hankintamenettelyjen säännöt.
            Valtioneuvoston näkemyksen mukaan täsmennykseen
            tulisi kuitenkin lisätä viittaus direktiivin tasapuolisuus-
            ja avoimuusperiaatteiden noudattamisesta harkintavaltaa käytettäessä,
            jotta talousvaliokunnan lausunnon (TaVL 22/2012 vp)
            mukaisesti yksi keskeinen ja tulevaisuudessa kasvava julkisten varojen
            käytön kohde ei siirtyisi käytännössä hankintasääntelyn
            ulkopuolelle. Valtioneuvosto katsoo, että kompromissiehdotuksen
            esitys tarjousten jättämisen vähimmäismääräaikojen
            lyhentämisestä komission ehdotuksesta ei ole perusteltua.
            Sääntelyssä tulisi palata komission ehdotukseen.
         
         Valtioneuvosto pitää perusteltuna, että hankintamenettelyjen
            valvontaa koskevissa säännöissä on
            keskitytty talousvaliokunnan lausunnon (TaVL 22/2012 vp)
            mukaisesti valvonnan kannalta keskeisimpiin tehtäviin.
            Valvonnassa voitaisiin tällöin keskittyä tehokkaammin
            hankintasääntöjen näkökulmasta
            olennaisiin väärinkäytöksiin,
            kuten kilpailuttamatta jättämiseen, ja näihin
            liittyvien perusteiden asianmukaisuuteen esimerkiksi suorahankinta-
            tai sidosyksikkötilanteissa. Valtioneuvoston näkemyksen
            mukaan valvonnan sääntelyssä tulisi kompromissiehdotuksen
            mukaisesti jättää jäsenvaltioiden ratkaistavaksi,
            miten valvonta toteutetaan ja organisoidaan.
         
         Valtioneuvoston näkemyksen mukaan kompromissiehdotukseen
            sisältyy vieläkin valvonnan tavoitteisiin nähden
            liian kattavia tehtäviä. Valtioneuvosto pitää tervetulleina
            selkeämpiä sääntöjä siitä,
            miten hankintayksiköt voivat hankintamenettelyissään
            huomioida ympäristö- ja sosiaalisia
            näkökohtia. Kompromissiehdotuksessa on informaatiota
            useasta aiemmin epäselväksi jääneestä kysymyksestä,
            kuten ns. reilun kaupan tuotteiden huomioimisen mahdollisuudesta
            sekä unionin hankintasääntöjen
            suhteesta Kansainvälisen työjärjestön
            yleissopimuksiin.
         
         Julkisia käyttöoikeussopimuksia koskevan kompromissiehdotuksen
            osalta valtioneuvosto pitää kannatettavana käyttöoikeussopimusten kestoa
            koskeviin sääntöihin tehtyjä muutoksia.