Perustelut
Työllisyystilanteen ja työhallinnon määrärahojen
kehitys
Työllisyyden kasvu on parin viime vuoden ajan ollut
vahvaa. Myönteisen kehityksen odotetaan edelleen jatkuvan
vaikkakin hidastuen. Työttömyysasteen arvioidaan
ensi vuonna alenevan 7,4 prosenttiin.
Elokuussa 2006 työttömiä työnhakijoita
oli reilu 243 000, jossa oli vähennystä viime
vuoden elokuusta noin 26 000. Työttömien
määrä on vähentynyt kaikilla
alueilla, ja vain Savukoskella on enää yli 20 %:n
työttömyysaste, kun vuotta aiemmin tällaisia
kuntia oli vielä kahdeksan. Ikäryhmittäin
tarkasteltuna vähennystä on ollut kaikissa muissa
ikäryhmissä paitsi yli 60-vuotiaissa. Myös
pitkäaikaistyöttömyys on vähentynyt.
Työvoimapolitiikan toimeenpanoon esitetään 1 552,5
miljoonaa euroa, jossa on vähennystä viime vuodesta
noin 16 miljoonaa euroa. Aktiivitoimenpiteiden piirissä arvioidaan
olevan keskimäärin 96 500 henkilöä,
jolloin aktivointiaste nousee 28 prosenttiin työttömistä ja
työvoimapoliittisten toimenpiteiden piirissä olevista. Työvoimakoulutusta
arvioidaan hankittavan noin 6,4 miljoonaa opiskelijatyöpäivää,
mikä on noin 0,5 miljoonaa opiskelijatyöpäivää vähemmän
kuin tänä vuonna.
Valiokunta toteaa tyydytyksellä työttömyydessä tapahtuneen
vähentymisen. Suhteutettuna laskevaan työttömien
määrään myös työhallinnon
määrärahojen voidaan katsoa olevan tyydyttävällä tasolla.
Valtion talouden tilanne ja noususuhdanne huomioon ottaen olisi
kuitenkin perusteltua panostaa nyt esitettyä enemmän
rahaa työvoimatoimenpiteiden tehostamiseen ja edesauttaa
näin vaikean rakennetyöttömyyden purkamista.
Valiokunta korostaa, että työvoimapolitiikan toimeenpanoon
tarkoitettujen määrärahojen käyttöä tulee
tarkoin seurata ja huolehtia siitä, että vapaata
rahoitusta ohjataan ajoissa sellaisille työvoimatoimistoille,
joiden alueella on tarvetta ja valmiuksia niiden käyttöön.
Työllisyysasteen nostamiseksi tulisi tehostaa toimia
vammaisten, vajaakuntoisten, pitkäaikaistyöttömien
ja maahanmuuttajien työllistämiseksi. Mielenterveyssyistä eläkkeellä oleville
tulisi luoda mahdollisuuksia työelämään
palaamiselle.
Työllisyysmäärärahoilla
työllistettävien määrä nousee
talousarvioesityksen mukaan selvästi yksityisen sektorin
osalta ja jonkin verran myös kuntien osalta, mutta valtiolle
työllistämistä esitetään
edelleen alennettavaksi. Viitaten valiokunnan aiemmissa budjettilausunnoissa
(TyVL 18/2002 vp, TyVL 4/2003
vp, TyVL 14/2004 vp ja TyVL
12/2005 vp) esitettyihin perusteluihin, valiokunta
pitää valtiolle työllistämisen
vähentämistä ongelmallisena erityisesti
korkeimman työttömyyden alueiden ja vaikeimmin
työllistettävien työttömien
kannalta.
Hallitus esittää varattavaksi yhteensä 30
miljoonaa euroa valtioneuvoston käytettäväksi
rakennemuutosten työllisyydelle ja tuotantotoiminnalle
aiheuttamien ennalta arvaamattomien häiriöiden
lieventämiseen. Valiokunta pitää tätä esitystä alueellisesti
vaikeiden työttömyystilanteiden lievittämiseksi
tärkeänä.
Työmarkkinatuen painopiste aktiivitukeen
Työmarkkinatukiuudistusta jatketaan vuonna 2007 tavoitteena
siirtää työmarkkinatuen painopistettä passiivituesta
aktiivitukeen ja kannustaa työnhakijoita ammatilliseen
ja alueelliseen liikkuvuuteen. Pitkään työmarkkinatukea
saaneille tarjotaan tehostetusti työllistymistä auttavia
aktiivitoimenpiteitä, kuten palkkatuettua työtä, työharjoittelua
ja -kokeilua, työelämävalmennusta, työvoimakoulutusta,
kuntoutusta ja kuntouttavaa työtoimintaa. Vuonna 2007 aktiivitoimenpiteitä lisätään
keskimäärin 4 000 työttömälle.
Talousarviossa ehdotetaan lisäpanostuksia työnhakijoiden
kannustamiseen ammatilliseen ja alueelliseen liikkuvuuteen. Liikkuvuutta
edistäviä toimia ovat työmatkavähennyksen
enimmäismäärän korottaminen,
matka-avustuksena maksettavan työmarkkinatuen enimmäiskeston pidentäminen
kahdesta kuukaudesta neljään sekä esitys
uudesta enintään 700 euron suuruisesta muuttoavustuksesta.
Valiokunta toteaa, että liikkuvuuteen vaikutetaan myös
liikennepolitiikan kautta. Puuttuvat tai puutteelliset julkiset
liikenneyhteydet estävät käytännössä monen työttömän
mahdollisuuden osallistua aktiivitoimiin tai hakeutua töihin.
Työmarkkinatukiuudistuksella muutettiin tuen saantiehtoja.
Jos 500 päivää työttömyydenaikaista
työmarkkinatukea tai työttömyyspäivärahalta
siirtynyt 180 päivää työmarkkinatukea saanut
työtön kieltäytyy osallistumasta hänelle soveltuvaan
työllistymistä edistävään
toimenpiteeseen, oikeus työmarkkinatukeen lakkautetaan
toistaiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tammi—elokuussa
2006 annettiin työmarkkinatuen lakkauttamislausunto yhteensä 4 300
henkilölle, joista vajaa 800 ei uusinut työnhakuaan ja
jäi siten työhallinnon seurantatoimenpiteiden ulkopuolelle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että näiden yhteiskunnan suojaverkon piiristä putoavien
tilanteeseen puututaan välittömästi ja
järjestetään heille yhdessä sosiaalitoimen
ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa eri toimenpiteiden muodostama
työllistymispolku, joka tarvittavan kuntoutuksen tai muiden
erityistoimien jälkeen johtaa takaisin työmarkkinoille,
tai huolehditaan heidän saamisestaan eläkeratkaisujen
piiriin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työmarkkinatukea saavia kannustetaan osallistumaan
aktiivitoimenpiteisiin. Valiokunta katsoo, että toimenpiteen
ajalta maksettavaa ylläpitokorvausta tulisi nostaa nykyisestä 8
eurosta 10 euroon, jotta aktiivitoimenpiteeseen osallistuminen olisi
aina myös taloudellisesti mahdollista ja siitä jäisi
jotakin käteen matka- ja ruokailukulujen jälkeen. Valiokunnan
saamien laskelmien mukaan ylläpitokorvauksen
korottaminen kahdella eurolla maksaisi noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Valiokunta
pitää tärkeänä korottaa
ylläpitokorvauksen määrää aktiivitoimiin
osallistumisen kannustavuuden lisäämiseksi.
Vaikeasti työllistyvien pääsy avoimille
työmarkkinoille edellyttää usein useista
toimenpiteistä koostuvan yksilöllisen työllistymispolun rakentamista.
Jotta työllistymisedellytysten kehittyminen ei katkeaisi
välillä, toimenpiteiden muodostamasta kokonaisuudesta
tulisi saada mahdollisimman aukoton niin, että toimenpiteiden
väliin ei jäisi työttömyysjaksoja.
Ennen avoimia työmarkkinoita tarvitaan monen pitkäaikaistyöttömän
kohdalla ns. välityömarkkinoita, joilla tulisi
olla myös pitkäaikaisempia työpaikkoja.
Yksi väline välityömarkkinoiden kehittämiseksi
ovat sosiaaliset yritykset, joita koskevan lainsäädännön
kehittämisestä valiokunta on juuri antanut lausunnon
työministeriölle (TyVL 15/2006 vp). Valiokunta
kiirehtii asiaa koskevan hallituksen esityksen antamista, jotta
tarvittavat muutokset voidaan saada voimaan vuoden 2007 alusta.
Palvelurakenneuudistus ja työhallinnon tuottavuusohjelma
Työvoimapalvelun rakenteellinen uudistus saatetaan
loppuun kuluvan vuoden aikana. Vuonna 2007 toiminnassa on 38 työvoiman
palvelukeskusta, joissa samaan toimipisteeseen on koottu vaikeimmin
työllistyvien julkiset työvoimapalvelut sekä kuntien
sosiaali- ja terveystoimen ja Kansaneläkelaitoksen palvelut.
Työvoimatoimistoihin perustetuissa työnhakukeskuksissa
panostetaan työnhakijoiden omatoimisen työnhaun
tukemiseen. Asiakaspalvelussa käytetään entistä enemmän
verkkopalveluja, joiden kautta tarjotaan tietoa työ- ja
koulutusmahdollisuuksista, työelämästä ja
työmarkkinoista.
Valiokunta pitää onnistuneena vaikeasti työllistyvien
palvelujen kokoamista työvoiman palvelukeskuksiin, joissa
asiakkaille voidaan moniammatillisesti tarjota kuntouttavia ja aktivoivia
toimenpiteitä sekä tukea elämänhallinnassa ja
työnhaussa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että palvelukeskusten toimintaa seurataan ja huolehditaan
parhaiden käytäntöjen levittämisestä sekä varmistetaan
palvelukeskusten tarvitsemien resurssien riittävyys. Lisää resursseja
tarvittaisiin varsinkin mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestämiseen.
Kuntoutumispalvelujen niukkuus estää palvelukeskusten
asiakkaita pääsemästä työllistymispolullaan
eteenpäin. Samalla valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että palvelukeskukset eivät pysty ottamaan
asiakkaikseen läheskään kaikkia pitkäaikaistyöttömiä, jotka
olisivat niiden palvelujen tarpeessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että palvelukeskusten toimintaa pyritään
laajentamaan tarvetta vastaavaksi.
Verkkopalvelujen kehittäminen parantaa palvelujen saatavuutta
ja lisää tehokkuutta. Kaikki työttömät
eivät kuitenkaan osaa käyttää verkkopalveluja,
eikä heillä ole käytettävissään
välineitä verkkopalvelujen täysimääräiseen
hyödyntämiseen. Tärkeää onkin
huolehtia, että kaikki palvelut säilyvät
myös verkkopalvelujen ulkopuolella olevien työttömien
saatavilla.
Työvoimatoimistoverkon uudistus jatkuu vuonna 2007,
ja työvoimatoimistojen määrä vähenee
entisestään. Valiokunta pitää ymmärrettävinä uudistuksella
tavoiteltuja tehokkuus- ja toiminnan yhtenäistämisetuja.
Valiokunta korostaa kuitenkin, että uudistus ei saa vaarantaa alueellista
tasa-arvoa eikä palvelujen saavutettavuutta. Nykyaikainen
työvoimatoimisto toimii aktiivisesti yhteistyössä oman
seutukuntansa kuntien, elinkeinoyhtiöiden ja yritysten
kanssa. Tämä yhteys saattaa heikentyä,
jos työvoimatoimiston maantieteellinen toimialue laajenee
liian suureksi.
Työministeriön hallinnonalan tuottavuusohjelmalla
pyritään vähentämään
380 henkilöä vuosina 2007—2011. Työministeriön
käsityksen mukaan vähennykset pystytään
hoitamaan esimerkiksi talous- ja henkilöstöhallintoa
kehittämällä ilman, että työnhakijoiden
ja työnantajien palvelut kärsivät.
Valiokunta korostaa, että työhallinnon avaintehtävät — osaavan
työvoiman välittäminen työvoimaa
tarvitseville yrityksille ja työnhakijoiden työllistymisen
edistäminen — vaikeutuvat koko ajan työvoiman
niukentuessa ja vaikeasti työllistyvien palvelutarpeen kasvaessa.
Työhallinnon resurssien vähentäminen
työttömien määrän vähentyessä voi
osoittautua ongelmalliseksi, koska palvelutarpeisiin räätälöity,
oikea-aikainen palvelu vaatii jatkossa entistä enemmän
korkeatasoista, asiantuntevaa työvoimaa työvoimatoimistoihin.
Työnantajapalvelujen kehittäminen
Työvoiman saannin vaikeutuessa työvoimatoimistojen
ja alueen yritysten yhteistyön merkitys korostuu. Työvoimatoimistojen
tulisi kannustaa yrityksiä pohtimaan yrityksen työnantajakuvan vaikutuksia
työvoiman saantiin ja keinoja, joilla tilannetta voitaisiin
parantaa.
Yrityksen tulisi ennakoida tulevaa työvoiman tarvettaan
ja suunnitella yhdessä työvoimatoimiston kanssa,
miten tarpeet voidaan tyydyttää esimerkiksi yhteishankinta-
ja oppisopimuskoulutuksen avulla. Talousarvioesityksessä esitetään
yhteishankintakoulutukseen merkittävää lisäystä.
Tämän kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen
edellyttää yhteishankintakoulutuksen aktiivista
markkinointia yrityksille.
Talousarvioesityksessä esitetään
lisättäväksi ammatillisena lisäkoulutuksena
annettavan oppisopimuskoulutuksen määrää noin
3 000 opiskelijalla (luku 29.20.). Oppisopimuskoulutuksena
järjestettävästä lisäkoulutuksesta
valtaosa kohdistuu ns. työelämän näyttötutkintoihin
eli ammatti- tai erikoisammattitutkintoon johtavaan koulutukseen.
Tämä koulutus on osoittautunut hyvin aikuisväestön
uudelleenkoulutukseen soveltuvaksi, ja sen kysyntä on ylittänyt selvästi
tarjonnan. Valiokunta puoltaa työmarkkinajärjestöjen
aloitteesta ehdotettua oppisopimuskoulutuksena toteutettavan ammatillisen
lisäkoulutuksen nostamista 25 000 opiskelijaan.
Valiokunta painottaa erityisesti oppisopimuskoulutuksella saatuja
hyviä työllistymistuloksia niin nuorten kuin pitkäaikaistyöttömienkin
osalta.Valiokunta pitää tärkeänä,
että oppisopimuskoulutuksen käyttöä pyritään
merkittävästi lisäämään
myös ammatillisen peruskoulutuksen osalta. Vaikka sitä ei
ole samalla tavoin kiintiöity kuin lisäkoulutusta,
kysynnän kasvaessa ei ole ollut mahdollisuuksia myöskään
sen lisäämiseen tarvetta vastaavasti. Valiokunnan
saaman tiedon mukaan vuoden 2006 toisessa lisätalousarviossa
on tarkoitus esittää tähän koulutukseen lisärahoitusta.
Valiokunta pitää lisärahoitusta tärkeänä.
Valiokunta korostaa myös toimia, joilla oppisopimuskoulutukseen
halukkaat työnhakijat ja oppisopimuspaikkoja tarjoavat
yritykset saadaan paremmin kohtaamaan.
Työnantajilla on mahdollisuus selata niiden työnhakijoiden
tietoja, jotka ovat ilmoittaneet tietonsa ns. cv-rekisteriin. Valiokunta
pitää tärkeänä, että palvelua
kehitetään ja markkinoidaan entistä tehokkaammin
niin työnhakijoille kuin työnantajillekin. Samalla
tulee selvittää, voidaanko järjestelmää kehittää niin,
että työvoimatoimistoissa kysyttäisiin
asiakkailta, haluavatko he tietojensa olevan verkkopalvelujen kautta
palveluun rekisteröityneiden työnantajien
katsottavissa.
Työelämän kehittämisohjelma
Työelämän kehittämisohjelman
(TYKES) määrärahat on talousarvioesityksessä palautettu
vuoden 2006 tasolle, ja välitön kriisi toiminnan
supistuksineen ja henkilöstön vähentämisineen
on tällä kertaa vältetty.Talousarvioesityksen
valmistelussa olleet paineet määrärahojen
vähentämiseksi kuvaavat kuitenkin hyvin koko hallituskauden
jatkunutta epävarmuutta ohjelman määrärahojen
kehityksestä, vaikka ohjelmakausi käynnistettiin
hallituksen lupauksella vahvistaa työelämäohjelman
resursseja. Tämä epävarmuus on monella
tavalla vaikuttanut ohjelman mahdollisuuksiin ja uskottavuuteen.
Ongelmallista on, ettei valtion talouteen liittyvässä valmistelutyössä ja
päätöksenteossa nähdä työelämän
kehittämisen merkitystä. Talouden perusedellytykset
ja koko kansallinen kilpailukyky syntyvät arkisessa työssä,
työpaikoilla, työorganisaatioissa ja yrityksissä.
Kysymys on siitä, miten joustavasti yrityksissä reagoidaan
asiakkaiden tarpeisiin ja miten hyvin ne kykenevät jatkuvasti
tarjoamaan asiakkailleen lisäarvoa tuottavia ratkaisuja.
Mahdollisuutemme kilpailla määrällä ja
työvoimakustannuksilla ovat tunnetusti hyvin rajalliset.
Valiokunta korostaa, että yhteiskunnan on yhdessä työmarkkinajärjestöjen
ja elinkeinoelämän kanssa pyrittävä systemaattisesti
luomaan edellytyksiä sellaiselle luovalle työotteelle,
jossa asiakkaiden ongelmiin jatkuvasti kehitetään
uusia ja parempia ratkaisuja. Suomalaisten yritysten menestys ja sen
myötä työllisyyden kehitys riippuvat
siitä, miten tämän työotteen
omaksuminen työpaikoilla onnistuu. Työelämän
ja johtamisen kehittäminen ovat avainasemassa myös
pyrittäessä työntekijöiden jaksamisen
parantamiseen ja työurien pidentämiseen.
Valiokunta on vaalikauden aikana useaan otteeseen korostanut
työelämän kehittämisen ja TYKES-ohjelman
merkitystä ja esittänyt määrärahojen
lisäämistä tämän toiminnan
tehostamiseen. Näyttää kuitenkin siltä,
että ohjelmaluonteisena ei toiminnan rahoitusta pystytä turvaamaan
sen merkitystä vastaavalle tasolle. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää, miten työelämän
kehittämistoiminnan pitkäjänteinen rahoitus
voidaan turvata.
Työelämä ja terveys
Työolosuhteet ja työilmapiiri vaikuttavat
työntekijöiden terveyteen monin tavoin. Tuki-
ja liikuntaelinsairauksien synty selittyy usein työergonomiassa
olleilla puutteilla. Työilmapiiri, johtamisen ongelmat
ja työjärjestelyt ovat puolestaan monesti syynä masennuksen
ja työuupumuksen kehittymiseen. Työsuojelulla
ja työterveydenhuollolla onkin avainasema monien kansantautiemme
ennaltaehkäisyssä.
Työterveydenhuolto voi myös kiinnittää työntekijöiden
huomiota terveyden edistämiseen ja haitallisten tapojen
vaikutuksiin. Tykytoiminta voi parhaimmillaan innostaa ja kannustaa
liikkumiseen ja elämäntapamuutoksiin. Yhdessä liikkuminen
voi edistää myös sosiaalisten suhteiden
solmimista ja yhteisöllisyyden kehittymistä.
Valiokunta korostaa, että terveyden ylläpito ja
edistäminen sekä sairauksien ennaltaehkäisy tuottavat
moninkertaisesti takaisin niihin tehdyt panostukset hyvinvoinnin
lisääntymisenä, työpoissaolojen
vähentymisenä, eläköitymisen
lykkääntymisenä ja säästyvinä sosiaali-
ja terveyshuollon kustannuksina.
Työttömien terveydenhuolto
Valtion vuoden 2006 talousarvioon otettiin kuntien sosiaali-
ja terveydenhuollon käyttökustannuksiin maksettaviin
valtionosuuksiin eduskuntakäsittelyn yhteydessä miljoona
euroa käytettäväksi pitkäaikaistyöttömien
terveystarkastuksiin. Sosiaali- ja terveysministeriön kunnille
keväällä 2006 lähettämässä kirjeessä korostetaan, että pitkäaikaistyöttömien
terveydenhuoltoa tulee tehostaa yhteistoiminnassa työvoiman
palvelukeskusten kanssa.
Nykyisistä sosiaali- ja terveyshallinnon seurantajärjestelmistä ei
ole saatavissa kattavaa tietoa siitä, miten määräraha
on kunnissa käytetty. Työttömien Valtakunnallisen
Yhteisjärjestön kautta valiokunta on saanut tietoja
joidenkin kuntien tilanteesta. Näyttää siltä,
että useissa kunnissa valtionavun lisäyksellä ei
ole ollut näkyviä vaikutuksia työttömien
terveydenhuollon kehitykseen. On kuitenkin myös monia ilahduttavia
esimerkkejä. Joissakin kunnissa on lähetetty kaikille
työttömille terveyskysely ja ohjattu työttömiä heidän
tarvitsemiinsa terveyspalveluihin. Useissa kunnissa rahat on ohjattu
työvoiman palvelukeskukselle ja käytetty siellä työttömien
terveydenhuollon tehostamiseen.
Valiokunta pitää ilahduttavana, että talousarvioesitykseen
sisältyy esitys 1,5 miljoonan euron määrärahasta
pitkäaikaistyöttömien terveydenhuoltoon.
Saadun tiedon mukaan määräraha on tarkoitus
ohjata hankerahoituksena joillekin kokeilupaikkakunnille. Hanke
toteutettaisiin sosiaali- ja terveysministeriön ohjauksessa
Stakesin, työterveyslaitoksen ja kyseisten paikkakuntien
työvoiman palvelukeskusten yhteistyönä. Hankkeen
tuloksena pyritään luomaan sellainen toimintamalli,
joka voitaisiin jatkossa ulottaa kaikkiin työvoiman palvelukeskuksiin.
Valiokunta korostaa, että väestöryhmien
terveyserot ovat huolestuttavan suuret ja työkyvyssä olevat
puutteet ovat monessa tapauksessa este työllistymiselle
ja muodostavat syrjäytymisuhan. Työllistymisen
parantaminen edellyttää, että työttömien
terveydentilaan kiinnitetään nykyistä kokonaisvaltaisemmin
huomiota. Erityisesti pitkäaikaistyöttömillä on
runsaasti sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia, joiden
hoitaminen vaatii tavanomaisia palveluja voimakkaampaa panostusta.
Valiokunta pitää tärkeänä määrärahan
kohdentamista työvoiman palvelukeskuksille luotavan toimintamallin
kehittämiseen. Samalla valiokunta kuitenkin toteaa, että palvelukeskukset
pystyvät palvelemaan vain osaa pitkäaikaistyöttömistä.
Näin ollen suuri osa pitkäaikaistyöttömistäkin
jää terveystarkastustoiminnan tavoittamattomiin.
Jotta työllistymisen esteenä olevat terveydelliset
ongelmat voitaisiin selvittää kaikkien työttömien
osalta, tarvittaisiin työssäkäyvien työterveyshuoltoa
vastaavan toiminnan ulottamista kaikkiin työttömiin.
Valiokunta korostaa työttömien yhdistysten merkitystä paitsi
pitkäaikaistyöttömien työllistämisen
myös työttömien sosiaalisen toiminnan
ja vertaistuen järjestämisessä. Valiokunta
pitää tärkeänä työttömien
yhdistysten toiminnan tukemista niin, että yhdistysten
arvokasta työtä työttömien terveyden
ja sosiaalisen toimintakyvyn edistämiseksi ja syrjäytymisen
ehkäisemiseksi pystytään kehittämään.
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä
Hallitus on 6.10.2006 antanut eduskunnalle esityksen (HE 183/2006
vp) ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toteuttamisesta.
Uhrien auttaminen tapahtuisi turvapaikanhakijoiden vastaanottojärjestelmän
yhteydessä.
Työministeriö vastaa ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän
kehittämisestä ja koordinoinnista. Uhrien auttamisen
piirissä on arvioitu vuoden 2007 aikana olevan noin 40
henkilöä. Auttamisen kustannuksiin vaikuttavat
henkilöiden määrän lisäksi
tapauksien käsittelyn pituus ja tarvittavat palvelut. Toiminnan
kustannuksiksi ensimmäisen vuoden aikana on arvioitu noin 1,4 miljoonaa
euroa. Talousarvioesityksen momenteilta 34.07.21 ja 34.07.63 puuttuu
kuitenkin maininta mahdollisuudesta maksaa ihmiskaupan uhrien auttamisesta
ja auttamisjärjestelmän perustamiskustannuksista
aiheutuvia menoja.
Valiokunta esittää, että
momenttien 34.07.21 ja 34.07.63 perusteluihin lisätään
maininta mahdollisuudesta maksaa ihmiskaupan uhrien auttamisesta
ja auttamisjärjestelmän perustamiskustannuksista
aiheutuvia menoja.
Työsuojelupiirien resurssit
Harmaan talouden ja ulkomaalaisten työntekijöiden
hyväksikäytön ehkäisemiseksi
tarvitaan tehostettuja valvontatoimia. Työsuojeluviranomaisille
on viime vuosina annettu tähän toimintaan liittyviä valvontatehtäviä useiden
lainsäädäntömuutosten yhteydessä.
Vuoden 2005 talousarviossa lisättiin valiokunnan aloitteesta työsuojelupiireille
määrärahat 12 uuden tarkastajan viran
perustamiseen näihin valvontatehtäviin. Eduskunnan
käsiteltävänä on parhaillaan hallituksen
esitys tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
työvoimaa käytettäessä (HE 114/2006
vp). Esityksen mukaan lain noudattamista valvoisivat työsuojeluviranomaiset
ja myös laiminlyöntimaksun määräämistä koskevat
asiat käsiteltäisiin työsuojelupiireissä.
Talousarvioesityksessä on ehdotettu 700 000
euron lisäystä työsuojelupiireille näistä uusista
valvontatehtävistä johtuviin henkilöstön palkkaus-
ja muihin menoihin. Valiokunta pitää ehdotettuja
resurssilisäyksiä tärkeinä ja
tarpeellisina, jotta valvontatoiminta voidaan asianmukaisesti hoitaa.
Tasa-arvovaltuutetun toimiston resurssit
Valiokunta kiinnittää huomiota tasa-arvovaltuutetun
toimiston henkilöresursseihin. Tasa-arvolain uudistuksen
myötä tasa-arvovaltuutetun velvoitteeksi tuli
valvoa tasa-arvosuunnittelua työpaikoilla ja uuden palkkakartoituksen
toimeenpanoa. Oppilaitoksia koskevat tasa-arvolain uudet säännökset
laajensivat tasa-arvolain syrjintäsäännökset
sekä tasa-arvosuunnittelua koskevat velvoitteet myös
oppilaitoksiin. Eduskunta edellytti tasa-arvolain hyväksymisen
yhteydessä, että hallitus huolehtii
tasa-arvolainsäädännön toteuttamisen
ja valvonnan edellyttämistä voimavaroista.
Talousarvioesitystä valmisteltaessa tasa-arvovaltuutetun
toimistoon esitettiin määrärahaa yhden
lisäviran perustamiseen. Budjettiriihen käsittelyssä esitys
kuitenkin poistettiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tasa-arvovaltuutetulle turvataan riittävä henkilöstö paitsi tasa-arvolain
muutoksesta aiheutuneisiin lisätehtäviin myös
tasa-arvolain mukaisten lausuntoasioiden ripeään
käsittelyyn. Tällä hetkellä vanhimmat
tasa-arvovaltuutetun toimistossa käsiteltävänä olevat
lausuntopyynnöt ovat vuodelta 2004. Valiokunta katsoo,
että resurssipula voi aiheuttaa ongelmia kansalaisten oikeusturvalle, koska
lausuntoasioiden käsittelyn viivästymisen vuoksi
syrjintää kokenut ei aina uskalla käynnistää prosessia
säädetyssä määräajassa muun
muassa oikeudenkäyntikuluja koskevan riskin takia.
Valiokunta esittää,
että momentille 33.01.21 lisätään
75 000 euroa käytettäväksi yhden
uuden viran perustamiseen tasa-arvovaltuutetun toimistoon.