Perustelut
         
         Somalian tilanteesta
         
         Ulkoasiainvaliokunta totesi Sahelin aluetta koskevassa mietinnössään
            (UaVM 13/2012 vp), että uhkakuvien
            monimuotoisuus ja valtioiden keskinäisriippuvuus merkitsevät,
            että Pohjois-Afrikan kehitys heijastuu yhä välittömämmin
            Euroopan turvallisuuteen ja kehitykseen. Valiokunta katsoi, että alueen
            turvallisuuden vahvistaminen edellyttää mm. demokratian,
            naisten aseman ja kestävän kehityksen vahvistamista
            ml. miljoonien uusien työpaikkojen luomista ja väestönkasvun
            hallintaa. Valiokunta peräänkuulutti siviilikriisinhallinnan,
            erityisesti oikeusvaltioperiaatteen, ihmisoikeuksien ja poliittisen
            dialogin, vahvistamista ottaen huomioon Afrikan kriisien taustalla
            vaikuttavat tekijät.
         
         
         Somalian poliittinen tilanne on viimeisen vuoden aikana kehittynyt
            myönteisesti. Tilanne on kuitenkin edelleen hauras, ja
            yli 20 vuotta sisällissotaa käyneen maan vakauttaminen
            kestää vuosia. Kansainvälinen läsnäolo
            on keskeistä vakauden ylläpitämisen kannalta.
            Turvallisuustilanne on edelleen epävakaa. Vaikka Afrikan unionin
            operaation (AMISOM, African Union Mission in Somalia) joukot ja
            Somalian asevoimat ovat vallanneet alueita ääriryhmiltä ja
            pääkaupunki Mogadishussa taistelut ovat lakanneet,
            terrorismin uhka on selvityksen mukaan pääkaupungissa
            edelleen suuri. 
         
         
         Merirosvous on todellinen uhka sekä ruoka-apukuljetuksille
            että kauppamerenkululle. Merirosvojen toiminta ulottuu
            entistä kauemmaksi rannikolta ja perustuu suunnitelmalliseen
            toimintaan merellä. Saadun selvityksen mukaan merirosvouden
            keskeinen syy on järjestäytynyt rikollisuus ja
            taloudelliset edut. Vuonna 2011 tilastoitiin 176 hyökkäysyritystä,
            joista onnistuneita hyökkäyksiä oli 25,
            ja lunnasrahojen määräksi on arvioitu
            noin 160 miljoonaa euroa.  Vuonna 2012 kaappausten määrä kääntyi
            laskuun ja oli yhteensä 75. Somalian nälänhädän helpottuminen
            on vähentänyt meritse toimitettavan avun määrää.
            Valiokunta esitti edellä mainitussa mietinnössään
            huolen siitä, että EU:ssa ei ole kyetty sopimaan
            yhteisestä toimintalinjasta suhtautumisessa sieppauksiin
            ja erityisesti lunnasrahavaateisiin. Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi
            edistää yhteisen toimintalinjan laatimista tässä suhteessa. 
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta painottaa, että Somalian myönteisen
            kehityksen lujittaminen edellyttää kansainväliseltä yhteisöltä pitkäjänteisyyttä ja
            kriisinhallinnan, kehitysyhteistyön sekä humanitaarisen
            avun kokonaisvaltaista toteuttamista. On selvää,
            että merirosvouden syiden poistaminen ei ole mahdollista
            vain kriisinhallinnan keinoin, vaan se edellyttää mm.
            köyhyyden vähentämistä ja poliittisen
            vakauden vahvistamista.
         
         
         Suomi on tukenut alueen kehitysponnisteluja kahden viimeisen
            vuoden aikana noin 8 miljoonalla eurolla vuosittain. Suurin osa
            tuesta on ollut humanitaarista apua. Kehitysyhteistyötä alueella
            on toteutettu pääosin kansalaisjärjestöjen
            kautta. Hankkeita on ollut yhteensä yli 30, ja niissä on
            hyödynnetty myös somalidiasporan asiantuntemusta.
            Suomi on tukenut Somaliaa myös alueellisten hankkeiden
            (IOM ja UNICEF) kautta. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Suomi on tukenut Somalian perinteisten johtajien dialogin lisäämistä.
            Valiokunta pitää perusteltuna, että tarvittaessa
            myös sotilaallisen kriisinhallinnan välineitä käytetään
            alueen kehityksen tukemiseen.
         
         
         Euroopan unionin Afrikan sarven strategialla on pyritty demokraattisten
            rakenteiden vahvistamiseen, turvallisuuden edistämiseen
            ja köyhyyden vähentämiseen. Vuodesta
            2008 lähtien toiminut EU:n ensimmäinen merellinen
            kriisinhallintaoperaatio (Atalanta) on osa kansainvälisen yhteisön
            toimia Somalian turvallisuustilanteen vahvistamiseksi. Somalian
            merialueella ja Intian valtamerellä toimivat Atalanta-operaation
            lisäksi mm. Nato, Kiina, Venäjä ja Intia
            sekä Yhdysvallat. Varustamot ovat osaltaan kehittäneet merirosvouden
            vastaisia toimintamalleja. 
         
         
         Suomen osallistuminen EUNAVFOR Atalanta -operaatioon (AVPD-alussuojausosasto)
         
         Ulkoasiainvaliokunta on korostanut johdonmukaisesti, että Suomen
            turvallisuuspoliittisen linjan mukaista on vastuun kantaminen kansainvälisestä turvallisuudesta
            ja vakaudesta. Valiokunta toteaa kuitenkin, että viimeisten
            kymmenen vuoden aikana Suomen osallistuminen on laskenut merkittävästi
            (keskiarvot vuonna 2000/1629 ja vuonna 2011/349).
            Kriisinhallinnalla pyritään turvallisuuden vahvistamisen
            lisäksi myös kansallisten suorituskykyjen kehittämiseen.
            Ulkoasiainvaliokunta puolsi yksimielisesti (UaVM 8/2010
               vp) Suomen osallistumista Atalanta -operaatioon
            miinalaiva Pohjanmaalla (1.2.—30.4.2011). Ulkoasiainvaliokunta
            edellytti mietinnössään, että osallistumisesta
            saadut kokemukset, mukaan lukien operaation vaikuttavuus, arvioidaan
            huolellisesti ja että niistä informoidaan eduskuntaa.
            Nyt käsiteltävänä olevassa selvityksessä todetaan
            kuitenkin hyvin suppeasti, että kyseessä oli ensimmäinen
            kerta, kun merivoimat osallistui aluksella kansainväliseen
            sotilaalliseen kriisinhallintaan ja että kokemukset osallistumisesta
            olivat myönteisiä. Valiokunta edellyttää,
            että miinalaiva Pohjanmaan osallistumisen kokemuksista
            ja operaation vaikuttavuudesta informoidaan eduskuntaa em. mietinnön mukaisesti.
         
         
         Vuonna 2012 tehdyn tasavallan presidentin ja ulko- ja turvallisuuspoliittisen
            ministerivaliokunnan yhteisen kokouksen (TP-UTVA) linjauksen mukaan
            Suomen on tarkoitus osallistua EUNAVFOR Atalanta -operaatioon enintään
            25 sotilaan vahvuisella itsenäisellä alussuojausosastolla
            (AVPD). Suomen itsenäisen alussuojausosaston tehtävä on
            suojata Maailman elintarvikeohjelman (World Food Programme, WFP) ruokakuljetuksia
            lähtösatamasta määräsatamaan.
            Osallistuminen kestää enintään
            6 kuukautta ja sijoittuu maalis- ja heinäkuun väliseen ajankohtaan
            vuonna 2013. Lisäksi Suomen on tarkoitus jatkaa osallistumistaan
            operaatiossa esikuntahenkilöstöllä (enintään
            10 sotilasta). 
         
         
         Itsenäisiä alussuojausosastoja on käytetty Atalanta-operaatiossa
            vuoden 2011 lopulta alkaen. Puolustusvaliokunnan lausunnon (PuVL 1/2013
               vp) mukaan alussuojausosastot ovat osoittautuneet tehokkaaksi
            keinoksi torjua yksittäisten alusten kaappauksia. Osastot
            koostuvat 12—25 sotilaasta, jotka toimivat suojattavalla aluksella
            lähtösatamasta määräsatamaan.
            Atalanta-operaation päätavoitteena on turvata WFP:n
            alusten ruoka-apukuljetuksia Somaliaan. AVPD:n tehtävänä ei
            ole suorittaa alustarkastuksia tai jäljittää tai
            ottaa kiinni merirosvoja. AVPD:t ovat toimineet Antigua ja Barbudan lipun
            alla Caroline Scan -aluksella noin vuoden. Alus ei ole joutunut
            kiinniottotilanteisiin eikä voimankäyttötilanteita
            ole syntynyt. Puolustusvaliokunta pitää Suomen
            osallistumista perusteltuna ja tarpeellisena ottaen huomioon Suomen pitkäaikainen
            sitoutuminen Euroopan unionin Somalian vakauttamiseen tähtäävään
            kokonaisvaltaiseen toimintaan.
         
         
         Alustava kustannusarvio Suomen osallistumisesta operaatioon
            enintään 25 sotilaan vahvuisella itsenäisellä alussuojausosastolla
            6 kuukauden ajan on 4,8 miljoonaa euroa. Ulkoasiainministeriön
            henkilöstö- ja koulutusmenojen osuus on 1,5 miljoonaa
            euroa ja puolustusministeriön kalusto- ja hallintomenojen
            osuus 3,3 miljoonaa euroa. Kustannukset sisältyvät
            vuoden 2013 talousarvioon. 
         
         
         Suomen kehityspoliittisen ohjelman sekä Afrikka-strategian
            tavoitteena on Suomen tuen lisääminen Somalian
            rauhan ja kehityksen edistämiseksi. Ulkoasiainvaliokunta
            pitää tärkeänä, että Suomi
            jatkaa tukeaan Afrikan konfliktien ehkäisyssä ja
            vakauttamisessa, ja valiokunta korostaa, että Atalanta-
            AVPD -operaatioon osallistuminen tulee nähdä osana
            tätä kokonaisvaltaista lähestymistapaa.
         
         
         Riskiarvio ja voimankäyttövaltuudet 
         
         Ulkoasiainvaliokunta katsoi, että hallituksen antama
            selvitys ei ollut riittävä riskianalyysin ja voimankäyttövaltuuksien
            osalta, ja sai pyynnöstään tältä osin
            lisäselvityksen (6.2.2013).  Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan suomalaiselle alussuojausosastolle aiheutuvat uhkat liittyvät
            terveysriskeihin ja turvallisuuteen tilanteissa, joissa suojattavaa
            alusta vastaan kohdistuu aseellista toimintaa.  Saadun selvityksen
            mukaan riskitaso on verrattain alhainen, ja asiantuntijakuulemisen
            perusteella laivan lähtö- ja määräsatamissa
            se ei ole korkea. Alussuojaosaston varoitustulikapasiteetilla voidaan
            ennaltaehkäistä mahdollisia hyökkäyksiä alukselle.
         
         
         AVPD on osa Atalanta-operaatiota, jolle on hyväksytty
            voimankäyttösäännöt
            Euroopan unionin neuvostossa. Saadun selvityksen mukaan voimankäyttösäännöt
            antavat AVPD:lle riittävät mahdollisuudet voimankäyttöön
            niin, että se voi turvata sekä itseään
            että suojattavaa alusta. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan Suomen on tarkoitus antaa samanlainen varauma kuin miinalaiva
            Pohjaanmaan osallistumisen yhteydessä siitä, että kiinniotettuja
            ei voida siirtää maihin, joissa kuolemanrangaistus
            on mahdollinen. 
         
         
         Sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain 27 §:n
            1 momentin mukaan sotilaallisessa kriisinhallintaoperaatiossa
            palvelevalla sotilaalla on palvelustehtävää suorittaessaan
            oikeus käyttää tehtävän
            kannalta välttämättömiä voimakeinoja. Pykälän
            2 momentin mukaan voimakeinoja voidaan käyttää vain
            siinä määrin ja siihen saakka, kun ne
            ovat tehtävän kannalta tarpeen, hyväksyttävässä suhteessa
            operaation tavoitteeseen nähden ja operaatiolle vahvistettujen
            voimankäyttösäännösten
            mukaisia.
         
         
         Atalanta-operaation voimankäyttösäännöissä edellytetään,
            että voimaa käytetään vain oikeassa
            suhteessa uhkaan nähden ja vain, kun se on välttämätöntä operaation
            toteuttamiseksi.  Äärimmäisenä keinona
            kuolettavaa voimaa voidaan käyttää merirosvojen
            hyökkäysten estämiseksi. Toiminnassa
            otetaan kuitenkin huomioon humanitaarisen oikeuden mukaiset voimankäytön
            välttämättömyysperiaate, voimankäytön
            minimoinnin periaate ja suhteellisuusperiaate. Ulkoasiainvaliokunta
            pitää tärkeänä, että sotilaallisissa
            kriisinhallintatehtävissä palvelevalle henkilöstölle
            annetaan riittävä voimankäyttösääntöjä koskeva
            koulutus.
         
         
         Kansallinen päätöksenteko kriisinhallintaoperaatioissa
            ja eduskunnan kuuleminen
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta on korostanut johdonmukaisesti (UaVM
               11/2007 vp, UaVM 3/2009 vp, UaVM
               4/2009 vp, UaVL 10/2010 vp, UaVL 2/2011
               vp) sotilaallisten kriisinhallintaoperaatioiden valmistelun
            kehittämistarvetta, jotta eduskunnalle voidaan antaa oikea-aikaisesti
            mahdollisimman täsmälliset tiedot operaatioista
            ja niihin liittyvistä suunnitelmista. 
         
         
         Kriisinhallintalain (211/2006) mukaisen
            päätöksentekomenettelyn mukaan tasavallan
            presidentti päättää Suomen osallistumisesta
            ja osallistumisen lopettamisesta valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta.
            Ennen esityksen tekemistä valtioneuvosto kuulee eduskuntaa
            joko selvitys- tai selontekomenettelyn kautta riippuen operaation
            mandaatista, laajuudesta ja vaativuudesta. Ulkoasiainvaliokunta
            voi kriisinhallintalain ja perustuslain (97 §)
            nojalla tuoda sen päätettävissä olevan
            selvityksen keskusteltavaksi eduskunnan täysistuntoon. 
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että kriisinhallinnasta
            annetun lain 3 §:n 2 momentin
            mukaan valtioneuvoston on kuultava eduskuntaa tai eduskunnan ulkoasiainvaliokuntaa
            3 §:n 1 momentin mukaisesti, mikäli
            suomalaiselle kriisinhallintajoukolle määrättyjä tehtäviä suunnitellaan
            operaation aikana olennaisesti muutettaviksi. Valiokunta kiinnitti
            huomiota tähän mm. Syyrian tarkkailijaoperaation
            lakkautuksen yhteydessä (UaVX 11/2012
               vp — UTP 7/2012 vp), josta
            olisi tullut tiedottaa oikea-aikaisesti eduskunnalle.
         
         
         Suomen osallistumista Atalanta-AVPD-operaatioon käsiteltiin
            valmistelevasti tasavallan presidentin ja ulko- ja turvallisuuspoliittisen
            ministerivaliokunnan (UTVA) yhteisessä kokouksissa 14.6.2012
            ja uudestaan 30.11.2012. Ulkoasiainvaliokunnalle tiedotettiin asiasta
            kriisinhallintakatsauksen yhteydessä 5. päivänä joulukuuta
            2012.  Kriisinhallintalain mukainen selvitys saapui ulkoasiainvaliokuntaan
            vasta 24.1.2013.
         
         
         Laajan poliittisen tuen varmistaminen Suomen osallistumiselle
            kriisinhallintaoperaatioihin on ensiarvoista turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
            konsensuksen säilyttämiseksi ja kriisinhallintatehtävien
            vaativuus huomioon ottaen. Ulkoasiainvaliokunta pitää huolestuttavana,
            että eduskunnan toistuvista kannanotoista huolimatta kriisinhallintalain
            mukainen eduskunnan kuuleminen on ollut puutteellista. Valiokunta
            edellyttää, että jatkossa eduskunta saa
            riittävän ajoissa operaatioiden vaatimat ja lain
            edellyttämät selonteot tai selvitykset. Kuten
            muissakin valiokunnalle tulevissa UTP-asioissa, selontekoja ja selvityksiä voidaan
            tarpeen mukaan täydentää (jatkokirjelmillä)
            mm. muodollisten pyyntöjen ja muiden yksityiskohtien osalta.
            Muodolliset seikat eivät voi olla esteenä sille,
            että eduskuntaa kuullaan kriisinhallintalain edellyttämällä tavalla.
            Valiokunta huomauttaa, että ulkoasiainvaliokunnalle annettava
            säännönmukainen kriisinhallintakatsaus
            ei korvaa kriisinhallintalain mukaista operaatiokohtaista selvitysmenettelyä. Puolustusvaliokunnan
            tavoin ulkoasiainvaliokunta korostaa, että osallistumisen
            yksityiskohtia koskevien tietojen puuttuminen ei saa johtaa tilanteeseen,
            jossa eduskunnan kanta osallistumista koskevaan poliittiseen päätökseen
            joudutaan eduskunnasta riippumattomien tekijöiden vuoksi
            muodostamaan viime hetkellä tai että eduskunta
            asetetaan jo tapahtuneiden tosiasioiden eteen.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että käsittelyssä olevan selvityksen
            sisältö oli puutteellinen riskianalyysin ja voimankäyttösäännösten
            osalta.  Valiokunta on korostanut, että selvityksiin ja
            selontekoihin tulisi johdonmukaisesti sisällyttää erillinen
            riskiarvio. Tämä on tärkeää muodostettaessa
            poliittista päätöstä operaatiosta
            ml. lähetettävien sotilaiden turvallisuudesta
            ja operaation tavoitteiden saavuttamisesta ja vaikuttavuudesta. 
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta on (UaVM 3/2009 vp, UaVM
               11/2007 vp) korostanut riskiarvion merkitystä eduskuntakäsittelyn
            kannalta myös eduskunnan arvioidessa operaatioita sotilaallisesti erityisen
            vaativiin ja ei-vaativiin tehtäviin. Valiokunta piti hyvänä,
            että tällainen arvio tuotiin eduskuntaan esimerkiksi
            päätettäessä miinalaiva Pohjanmaan
            osallistumisesta Atalanta-operaatioon. Puolustusvaliokunta on lausunnossaan (PuVL
            1/2013 vp) pitänyt välttämättömänä,
            että valtioneuvosto varmistaa eduskunnan tiedonsaannin
            sotilaallisten kriisinhallintaoperaatioiden luonteeseen vaikuttavista
            tekijöistä, kuten operaation tavoitteista, tehtävistä ja
            toteuttamistavasta sekä olosuhteista kriisialueella mukaan lukien
            tehtävää koskeva riskiarvio.  Puolustusvaliokunnan
            tavoin ulkoasiainvaliokunta huomauttaa, ettei käsittelyssä olevan
            täydennetynkään selvityksen perusteella
            voida yksiselitteisesti määritellä alussuojausosaston
            tehtävää sotilaallisesti ei-vaativaksi.
            Eduskunnalle olisi tullut varata riittävästi aikaa
            operaation taustojen perusteelliseen selvittämiseen etenkin,
            kun valtioneuvosto olisi voinut oman päätöksentekoaikataulunsa
            puitteissa tuoda asian eduskunnan käsittelyyn tältä osin
            hyvissä ajoin.
         
         
         
            Ulkoasiainvaliokunta edellyttää,
               että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin, jotta kriisinhallintalain
               mukainen eduskunnan kuuleminen toteutetaan vastaisuudessa asianmukaisesti
               niin, että eduskunta saa operaatioista ja Suomen osallistumisesta mahdollisimman
               täsmälliset tiedot oikea-aikaisesti eduskunnan
               kannan muodostamiseksi.
         
         
         Johtopäätös
         
         Edellä olevin huomioin ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä ja
            puoltaa Suomen osallistumista EUNAVFOR Atalantan alussuojaoperaatioon (AVPD).