Viimeksi julkaistu 12.12.2025 16.27

Pöytäkirja SuVP 69/2025 vp Suuri valiokunta Perjantai 12.12.2025 klo 13.35—14.37

Läsnä
puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén kok 1. varapuheenjohtaja Laura Huhtasaari ps 2. varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri sd jäsen Sanna Antikainen ps jäsen Eva Biaudet jäsen Juho Eerola ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (20 osittain) jäsen Ritva Elomaa ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) jäsen Ville Kaunisto kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15) (16 osittain) jäsen Teemu Keskisarja ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) (10 osittain) jäsen Kimmo Kiljunen sd jäsen Mai Kivelä vas jäsen Terhi Koulumies kok jäsen Mika Lintilä kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) (10 osittain) jäsen Helena Marttila sd jäsen Matias Mäkynen sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) (10 osittain) jäsen Jouni Ovaska kesk (6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15) (5, 16 osittain) jäsen Onni Rostila ps jäsen Arto Satonen kok jäsen Sofia Virta vihr (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) (8 osittain) jäsen Sinuhe Wallinheimo kok (1, 2, 3, 4, 5) (6 osittain) varajäsen Pauli Aalto-Setälä kok (6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19) (5 osittain) varajäsen Inka Hopsu vihr varajäsen Aleksi Jäntti kok varajäsen Ari Koponen ps (10 osittain) varajäsen Pia Lohikoski vas varajäsen Jani Mäkelä ps varajäsen Anders Norrback r (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) varajäsen Pinja Perholehto sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) varajäsen Mikko Polvinen erk varajäsen Mika Riipi kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) (10 osittain) varajäsen Ville Skinnari sd (5, 6 osittain) 
Sihteerit
valiokuntaneuvos Kaisa Männistö  valiokuntaneuvos Kirsi Pimiä  

1. Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 27 jäsentä. 

2. Päätösvaltaisuus

Kokous todettiin päätösvaltaiseksi. 

3. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta tietojenvaihtoa, avunantoa ja koulutusta toimintaohjelman perustamisesta euron suojaamiseksi rahanväärennykseltä kaudeksi 2028–2034 (Perikles V-ohjelma) sekä komission ehdotuksesta neuvoston asetukseksi ohjelman soveltamisen ulottamisesta muihin kuin osallistuviin jäsenvaltioihin (Perikles V-ohjelma)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 69/2025 vp

Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty hallintovaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

4. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan aluekehitysrahaston, mukaan lukien Euroopan alueellinen yhteistyö (Interreg), koheesiorahaston ja Euroopan sosiaalirahaston perustamisesta osana kansallista ja alueellista kumppanuussuunnitelmaa sekä aluekehityksen ja laadukkaisiin työpaikkoihin, osaamiseen ja sosiaaliseen osallisuuteen vuosiksi 2028–2034 myönnettävän unionin täytäntöönpanoedellytyksistä (koheesiopolitiikan asetusehdotukset 2028–2034)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 70/2025 vp

Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty hallintovaliokuntaan, sosiaali- ja terveysvaliokuntaan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Valiokunta lähetti asian tiedoksi sivistysvaliokuntaan. 

5. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Suomen liittymisestä eurooppalaiseen maatalous- ja elintarvikesektorin digitaali-infrastruktuurikonsortioon.

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 57/2025 vp
Valiokunnan lausuntoMmVL 37/2025 vp

Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto MmVL 37/2025 vp on saapunut valiokuntaan. 

Kannanottaminen. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 105/2025 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

6. Valtioneuvoston selvitys koskien ehdotusta neuvoston asetukseksi hätätoimenpiteistä Venäjän toimien aiheuttamien vakavien taloudellisten vaikeuksien ratkaisemiseksi Ukrainaa vastaan kohdistuvan hyökkäyssodan johdosta

Valtioneuvoston E-selvitysE 107/2025 vp
Liiteasiakirja EDK-2025-AK-61979
Valtioneuvoston selvitys koskien ehdotusta neuvoston asetukseksi hätätoimenpiteistä Venäjän toimien aiheuttamien vakavie
A 6

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti asian tiedoksi ulkoasiainvaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja talousvaliokuntaan. 

Valiokunta hyväksyi jaoston ennakkokäsittelyssä suoritetut toimenpiteet. 

Kannanottaminen. 

Pj Sirén ja edustajat Kumpula-Natri ja Ovaska käyttivät puheenvuoron. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 106/2025 vp: Suuri valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan. Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin perusteltuna komission ehdotusta jäsenvaltioiden rahoituslaitoksissa pysäytettynä olevien Venäjän keskuspankin varojen siirtämisen kieltämiseksi Venäjän keskuspankille tai sitä edustaville tahoille. Valiokunta pitää tärkeänä, että ehdotus hyväksytään, jotta Venäjän pysäytetyt varat pysyvät pysäytettyinä niin kauan, kuin on tarpeellista ja kunnes Venäjä on korvannut hyökkäyssodallaan aiheuttamansa vahingot Ukrainalle. EU:n tulee voimakkaasti tukea Ukrainaa ja sen jälleenrakentamista. 

7. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Euroopan kemikaalivirastosta sekä asetusten (EY) No 1907/2006, (EU) No 528/2012, (EU) No 649/2012 ja (EU) 2019/1021 muuttamisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 68/2025 vp
Valiokunnan lausuntoYmVL 29/2025 vp

Ympäristövaliokunnan lausunto YmVL 29/2025 vp on saapunut valiokuntaan. 

Kannanottaminen. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 107/2025 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

8. Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028-2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi; E-kirjeValtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista 1.) ehdotus neuvoston asetukseksi vuosia 2028-2034 koskevan monivuotisen rahoituskehyksen vahvistamisesta (rahoituskehysasetus); 2.) ehdotus neuvoston päätökseksi Euroopan unionin omien varojen järjestelmästä (omien varojen päätös); 3.) ehdotus Euroopan parlamentin, Euroopan unionin neuvoston ja Euroopan komission väliseksi toimielinten sopimukseksi (toimielinten välinen sopimus talousarvioyhteistyöstä)Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi oikeusalan ohjelman perustamisesta vuosille 2028—2034 ja asetuksen (EU) 2021/693 kumoamisestaValtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Verkkojen Eurooppa -välineen perustamisesta vuosiksi 2028–2034, asetuksen (EU) 2024/1679 muuttamisesta ja asetuksen (EU) 2021/1153 kumoamisestaValtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission asetusehdotuksesta ”Euroopan taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen yhteenkuuluvuuden, maatalouden ja maaseudun, kalatalouden ja merielinkeinojen, vaurauden ja turvallisuuden rahaston perustamisesta vuosiksi 2028-2034 sekä asetuksen (EU) 2023/955 ja asetuksen (EU, Euratom) 2024/2509 muuttamisesta”, jatkossa kumppanuusrahastoasetus (NRP-asetus), ja komission asetusehdotuksesta ”Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus talousarvion menojen seurantaa ja tuloksellisuutta koskevan kehyksen sekä unionin ohjelmia ja toimintaa koskevien muiden horisontaalisten sääntöjen vahvistamisesta”, jatkossa tuloksellisuusasetusValtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamistuen vahvistamisesta vuosiksi 2028–2034, ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Schengen-aluetta, Euroopan yhdennettyä rajaturvallisuutta ja yhteistä viisumipolitiikkaa koskevan unionin tuen vahvistamisesta vuosiksi 2028–2034 sekä ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi sisäistä turvallisuutta koskevan unionin tuen vahvistamisesta vuosiksi 2028-2034Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle yhteisen maatalouspolitiikan (YMP) ja yhteisen kalastuspolitiikan (YKP) uudistuksestaValtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta yhteisen markkinajärjestelyasetuksen (EU) N:o 1308/2013 muuttamiseksi sekä ehdotuksesta asetuksen (EU) N:o 1370/2013 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse EU:n koulujakelujärjestelmästä

Valtioneuvoston E-selvitysE 73/2025 vp
Valtioneuvoston U-kirjelmäU 48/2025 vp
Valtioneuvoston U-kirjelmäU 50/2025 vp
Valtioneuvoston U-kirjelmäU 52/2025 vp
Valtioneuvoston U-kirjelmäU 53/2025 vp
Valtioneuvoston U-kirjelmäU 54/2025 vp
Valtioneuvoston U-kirjelmäU 55/2025 vp
Valtioneuvoston U-kirjelmäU 56/2025 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 15/2025 vp
Valiokunnan lausuntoSiVL 11/2025 vp
Valiokunnan lausuntoUaVL 8/2025 vp
Valiokunnan lausuntoTaVL 45/2025 vp
Valiokunnan lausuntoMmVL 32/2025 vp
Valiokunnan lausuntoVaVL 10/2025 vp
Valiokunnan lausuntoPuVL 16/2025 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 27/2025 vp
Valiokunnan lausuntoluonnos EDK-2025-AK-61679
Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028-2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi; E-kirje
A 8
Eriävä mielipide EDK-2025-AK-62195
kesk_e73.pdf
B 8
Eriävä mielipide EDK-2025-AK-62196
vihr e73.pdf
C 8
Eriävä mielipide EDK-2025-AK-62197
vas e73.pdf
D 8

Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun loppuun. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä ed. Kivelä esitti ed. Lohikosken kannattamana 3. eriävästä mielipiteestä ilmenevää vaihtoehtoista pohjaa lausunnolle. Ed. Ovaska esitti ed. Lintilän kannattamana 1. eriävästä mielipiteestä ilmenevää vaihtoehtoista pohjaa lausunnolle. Ed. Hopsu esitti 2. eriävästä mielipiteestä ilmenevää vaihtoehtoista pohjaa lausunnolle. Ed. Hopsun esitys raukesi kannattamattomana. Edustaja Kivelän ehdotuksesta äänestettiin ed. Ovaskan ehdotusta vastaan. Äänet menivät tasan 3-3, 18 tyhjää. Voittava ehdotus ratkaistiin arvalla. Ed. Ovaskan ehdotus voitti. 

Ed. Ovaskan ehdotuksesta äänestettiin pj:n pohjaesitystä vastaan. 

Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 19-3, 3 tyhjää. 

Ed. Kumpula-Natri esitti ed. Kiljusen kannattamana seuraavaa täydennystä lausunnon ponteen: "Suuri valiokunta ilmoittaa,että, valtioneuvosto toimii unionin omien varojen järjestelmän kehittämiseksi ja nykyisten täydentämiseksi uusilla omilla varoilla seuraavan rahoituskehyskauden aikana turvallisuushaasteiden rahoittamisen vuoksi. EU:n seuraavan monivuotisen rahoituskehyksen valmistelun ohella tulee huomioida, että jo seuraavan rahoituskehyskauden aikana tulee olla valmius EU-laajentumiseen. Valiokunta pitää tärkeänä, että itärajan sulkeutumisen vaikutuksiin ohjataan myös erillistä EU-tukea, turvallisuuden lisäksi huomioiden saavutettavuus ja taloudellis-sosiaaliset haasteet. Rajamaille pitäisi olla oma ohjelma. Suomi on rajavaltio ja itäraja on paitsi EU:n ulkoraja, myös NATOn pisin maaraja Venäjän kanssa (1 344 km). Suuri valiokunta kannattaa komission ehdotusta, että kumppanuussuunnitelmista kanavoidaan ainakin 14 prosenttia työelämän ja sosiaalisten oikeuksien edistämiseen. Tämän lisäksi rahoituskehysneuvotteluissa tulee korostaa sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen tärkeyttä niin työelämän ja sosiaalisten oikeuksien edistämiseksi kuin edistää sosiaalisen eriarvoisuuden lisääntymisen vastaista työtä unionissa sekä vastata työllisyyden, nuorisotyöttömyyden ja lähiöiden haasteisiin". 

Ed. Kumpula-Natrin ehdotuksesta äänestettiin pohjaesitystä vastaan. 

Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 14-8, 3 tyhjää. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen sellaisenaan. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Lausuntoon jätettiin eriävä mielipide: 1) keskusta (ed. Ovaska, ed. Lintilä ja ed. Riipi.) 2) vihreät (ed. Hopsu) ja 3) vasemmistoliitto (ed. Kivelä ja ed. Lohikoski) 

9. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin pelastuspalvelumekanismista ja unionin tuesta terveysuhkiin varautumista ja reagointia varten sekä päätöksen N:o 1313/2013/EU (unionin pelastuspalvelumekanismi) kumoamisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 51/2025 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 27/2025 vp

Merkittiin saapuneeksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. Valiokunta päätti, ettei asian käsittelyyn ole käytettävissä olevan aikataulujen puitteissa ollut mahdollisuutta eikä sen johdosta ryhdytä toimenpiteisiin 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 108/2025 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

10. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi avaruustoiminnan turvallisuudesta, häiriönsietokyvystä ja kestävyydestä unionissa (avaruusasetus)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 67/2025 vp
Asiantuntijalausunto EDK-2025-AK-62008
U 67/2025 vp SuV 12.12.2025 ICEYE Oy Asiantuntijalausunto
A 10
Asiantuntijalausunto EDK-2025-AK-60650
U 67/2025 vp SuV 12.12.2025 ReOrbit Oy Asiantuntijalausunto
B 10
Asiantuntijalausunto EDK-2025-AK-62009
U 67/2025 vp SuV 12.12.2025 Kuva Space Oy Asiantuntijalausunto
C 10

Valiokunta merkitsi saapuneeksi tulevaisuusvaliokunnan kannanoton: Tulevaisuusvaliokunta kuuli EU:n avaruusasetuksesta yliopistoja, Ilmatieteen laitosta, puolustusvoimia/maanpuolustuskorkeakoulua ja suomalaisia avaruusalan yrityksiä. Asiantuntijanäkemyksistä voidaan tiivistää seuraavat näkökohdat. Tulevaisuusvaliokunnalle lausuneet asiantuntijat olivat yksimielisiä siitä, että asetuksen tavoitteet ovat oikeansuuntaisia. Vuonna 2015 kiertoradoilla oli noin 1500 satelliittia. Nyt niitä on noin 14 000. Vuoteen 2050 mennessä kiertoradoilla voi toimia kymmeniätuhansia satelliitteja samanaikaisesti, ja suuri osa tästä kapasiteetista on satelliittiparvissa eli konstellaatioissa, jotka edellyttävät huomattavasti kehittyneempiä avaruusliikenteen hallinnan (STM/SSA) prosesseja ja järjestelmiä kuin nykyisin. Yhteiskunnan avaruuteen liittyvien riippuvuuksien jatkuvasti kasvaessa ja lähiavaruuden ruuhkautuessa on tärkeää, että avaruuden käytettävyys ja unionin strategiset edut kyetään varmistamaan ja varaudutaan uhkiin, joita kasvava avaruustoiminta ja erilaiset kriisit voivat aiheuttaa. Siksi sääntelyä tarvitaan jossain muodossa. Eurooppa kilpailee avaruusteknologiassa Yhdysvaltojen, Kiinan, Intian ja Japanin kanssa ja useat uudet avaruusvaltiot esimerkiksi globaalissa etelässä investoivat voimakkaasti sekä omaan laukaisuinfrastruktuuriinsa että avaruuspalvelujen autonomiaan. Suomen avaruuslaki on ollut edelläkävijä kestävyydessä ja yritystoiminnan houkuttavuudessa. Suomi on yksi Euroopan menestyksekkäimmistä avaruustalouksista, ja maamme on viime vuosina profiloitunut suureksi ja dynaamiseksi avaruusalan toimijaksi maailmanlaajuisesti, joten tätä saavutettua etulyöntiasemaa ei tule päästää käsistä. Asiantuntijat tukivat kirjelmässä esitettyä Suomen kantaa, jossa korostetaan muun muassa oikeusperustan selkeyttämistä, suhteellisuusperiaatteen arviointia ja tarvetta välttää kilpailukykyä heikentävää ylisääntelyä. Suomelle hyödyllistä saattaa olla myös avaruussäädökseen suunniteltu mekanismi, jossa yhdessä jäsenvaltiossa myönnetty lupa avaruustoimintaan tunnustetaan automaattisesti muissa jäsenvaltioissa. Tämä voisi poistaa esteitä Suomessa toimivien yritysten rajat ylittävältä toiminnalta. Asiantuntijat nostivat kuitenkin esiin seuraavia asetuksen piirteitä, jotka voivat toimia näitä tavoitteita vastaan. Lisää byrokratiaa ja kustannuksia ja heikentää EU:n kilpailukykyä. Avaruustoiminta on globaalisti kilpailtua. Yhteinen harmonisoitu sääntely on kaikkien etu, mutta muuta maailmaa tiukempi, kankeampi ja kalliimpi sääntely uhkaa johtaa tilanteeseen, jossa kehittyneet ja kykenevät toimijat siirtyisivät muualle sääntelyn jäädessä koskemaan lähinnä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja start up -yritysten alkuvaiheen avaruustoimintaa, samalla kun jäsenvaltioiden kansallisen valvontatyön määrä kasvaa. EU:n kilpailukyky voi asiantuntijoiden mukaan heikentyä päällekkäisen sääntelyn vuoksi. Asetus saattaa lisäksi johtaa tilanteeseen, jossa kaupalliset, mutta viranomaistehtävien kannalta välttämättömät kansallisen valvonnan alla olevat satelliitit edellyttävät EU-tason lupamenettelyä, vaikka täytettävänä olisi operatiivisesti kiireellisiä tehtäviä. Siirtymäaika liian lyhyt. Satelliittien suunnittelu-, valmistus- ja laukaisuprosesseihin liittyvät suunnitelmat ja päätökset tehdään jopa 5–7 vuotta ennen laukaisua. Ehdotettu siirtymämalli perustuu tiukkoihin päivämääriin ja olisi käytännössä takautuvasti sovellettava. Kansallisesti jo myönnettyjen lupien perusteella suunnitellut ja hyväksytyt avaruushankkeet joutuisivat uuteen EU-lupamenettelyyn, sarjatuotannossa olevia satelliittimalleja olisi muutettava kesken tuotantosyklin ja pitkälle suunnitelluille laukaisuohjelmille aiheutuu epävarmuuksia.Suosii suuria avaruusmaita ja toimijoita. Laajat raportointivaatimukset, tekniset arvioinnit, ympäristöjalanjäljen laskentamenetelmät ja uudet lupaprosessit muodostavat pk-toimijoille suhteellisesti huomattavasti suuremman taakan ja myös pienten avaruustoimintaa harjoittavien maiden, kuten Suomen, byrokraattinen taakka kasvaa suhteellisesti suuria maita enemmän. Ehdotus ei myöskään tee eroa perinteisten valmistajien suosimien mittavien yksittäisprojektien vs. pienten satelliittien sarjatuotannon välille: yksittäinen tekninen vaatimus kertautuu sarjatuotannossa, jolloin sääntelyn vaikutus kohdistuu erityisesti New Space -toimijoihin. Huomioi kaksikäyttöisyyden epämääräisesti. Asetuksessa todetaan, että sitä ei sovelleta avaruusesineisiin, joita käytetään ainoastaan puolustukseen tai kansalliseen turvallisuuteen liittyvien tavoitteiden mahdollistamiseksi. Valtaosa satelliiteista on kuitenkin luonteeltaan kaksoiskäyttöisiä. Komission esitys voi haitata yritysten pääsyä puolustusmarkkinoille, jos kansallisen turvallisuuden määritelmä ja rajaus jäävät epäselviksi ja jos muun kuin puhtaan puolustustoiminnan katsotaan kuuluvan asetuksen soveltamisalaan. Tällä voi olla suora vaikutus kansallisen puolustuksen kykyyn hyödyntää kaupallisia avaruuspalveluja, joilla on Naton kaupallisen avaruusstrategian mukaan elintärkeä osuus kansallisissa puolustuskyvykkyyksissä. Antaa komissiolle merkittävän pääsyn yritysten liikesalaisuuksiin ja kansallisen turvallisuuden kannalta arkaluontoiseen tietoon. Toimivaltakysymyksiä on arvioitava tarkasti ja sääntely muotoiltava niin, että tietojenluovutuksen välttämättömyys ja rajaukset määritellään selkeästi eikä rajoiteta jäsenvaltioiden kansallista turvallisuustoimivaltaa. Huomioi tutkimuksen intressit kapeasti. Tähtitieteen näkökulma on huomioitu, jotta vältettäisiin kaupallisen avaruustoiminnan valosaasteen haitta. Avaruusfyysikoiden ääntä on kuultu heikommin, joten ehdotus ei huomioi avaruussään merkitystä avaruusinfrastruktuurin toimintavarmuudelle. Avaruussään vaihtelut voivat johtaa esimerkiksi sähköntuotannon menetykseen, teholähdevikoihin ja häiriöihin radiolinkkien taajuuksissa. Asetus velvoittaa tunnistamaan kaikki riskit, mutta EU on heikentänyt avaruusymmärryksen rahoitusta. Esimerkiksi yläilmakehän tiheysvaihteluita ei nykylaitteilla pystytä kvantifioimaan saati monitoroimaan eikä satelliittien radalla pysymiseen liittyvää riskiarviointia siten voida toteuttaa. Eurooppalaisen tutkimuksen kannalta on myös tärkeää, että EU-maiden satelliittioperaattorien avaruusjärjestelmillään keräämä havaintodata on avoimesti saatavilla. Tulkitsee kestävyyden rajoittuneesti. Avaruusteknologian toimintavarmuus on välttämätön työkalu maapallon kestävyystavoitteiden, kuten puhtaan siirtymän saavuttamiseksi. Jos avaruusinfrastruktuuri häiriintyy vakavasti avaruusromun, avaruussäätapahtumien tai muiden häiriöiden seurauksena tai jos massiivinen aurinkomyrsky tuhoaa sen, koko yhteiskunta on vaarassa lamaantua. Kestävyyttä tukevaa sääntelyä tulisi siksi suunnitella niin avaruustoiminnan ympäristövaikutusten minimoinnin kuin myös avaruusinfrastruktuurin toimintavarmuuden varmistamisen ja yhteiskunnan resilienssin tukemisen näkökulmista. 

Valiokuntaan ovat saapuneet kirjalliset lausunnot: 

  • ICEYE Oyliite
  • ReOrbit Oyliite
  • Kuva Space Oyliite

Valiokunta kävi valmistavan keskustelun. 

11. Valtioneuvoston selvitys: Komission vuoden 2026 työohjelma; Valtioneuvoston ennakkovaikuttamispainopisteet

Valtioneuvoston E-selvitysE 101/2025 vp

Valiokunta merkitsi saapuneeksi lakivaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan sekä oman toimialansa osalta korostaa Eurojustin riittävien voimavarojen turvaamisen tärkeyttä, sillä valtioneuvoston kirjelmästä (ks. s. 4) ilmenee, että komissio aikoo ehdottaa toimia järjestäytyneen rikollisuuden, ihmiskaupan ja lapsiin kohdistuvien rikosten ehkäisemiseksi sekä esittää annettavaksi aloitteita, jotka käsittelevät mm. Europolin vahvistamista ja järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa. Valiokunta pitää tärkeänä, että Eurojustin riittäviin voimavaroihin kiinnitetään huomiota ja palataan käsiteltäessä komission tulevia Eurojustia ja rajat ylittävää rikollisuutta koskevia lainsäädäntöaloitteita. (E 101/2025 vp) 

Valiokunta päätti lähettää erikoisvaliokunnan kannanoton tiedoksi valtioneuvostolle. 

12. Valtioneuvoston selvitys: E-kirje; Euroopan tilintarkastustuomioistuimen vuosikertomus 2024

Valtioneuvoston E-selvitysE 105/2025 vp
Valiokunnan lausuntoTrVL 3/2025 vp

Tarkastusvaliokunnan lausunto TrVL 3/2025 vp on saapunut valiokuntaan. 

Päätettiin lähettää erikoisvaliokunnan lausunto tiedoksi valtioneuvostolle. 

13. Valtioneuvoston selvitys: Etenemissuunnitelma – lainvalvontaviranomaisten laillinen ja tosiasiallinen pääsy dataan, tiedonanto

Valtioneuvoston E-selvitysE 99/2025 vp

Merkittiin saapuneeksi hallintovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. 

14. Valtioneuvoston selvitys: E-kirje: EU:n valmistautuminen seuraavaan terveyskriisiin: lääketieteellisiä vastatoimia koskeva strategia

Valtioneuvoston E-selvitysE 86/2025 vp

Merkittiin saapuneeksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. Valiokunta päätti, ettei asian käsittelyyn ole käytettävissä olevan aikataulujen puitteissa ollut mahdollisuutta eikä sen johdosta ryhdytä toimenpiteisiin. 

15. Euroopan unionin neuvoston kokous 17.11.2025 (Yleisten asioiden neuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 112/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-61141
Yleisten asioiden neuvosto 17.11.2025; Neuvostoraportti
A 15

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Joakim Strand 

Avustajinaan:EU-asioiden alivaltiosihteeri Satu KeskinenEU-erityisasiantuntija Heli Siivolavaltioneuvoston kanslia 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

16. Euroopan unionin neuvoston kokous 16.12.2025 (Yleisten asioiden neuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 129/2025 vp
EUN-asiakirjaluonnos EDK-2025-AK-61235
Yleisten asioiden neuvosto 16.12.2025
A 16

Valmistelu 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Joakim Strand 

Avustajinaan:EU-asioiden alivaltiosihteeri Satu KeskinenEU-erityisasiantuntija Heli Siivolavaltioneuvoston kanslia 

Ministeri Strand esitteli asian. 

Monivuotinen rahoituskehys (MRK) 2028–2034 - puheenjohtajavaltion tiedotusasia, periaatekeskustelu 

18. ja 19. joulukuuta 2025 kokoontuvan Eurooppa-neuvoston valmistelu: päätelmät - keskustelu 

Yksinkertaistaminen - komissio esittelee, keskustelu 

a) Lainsäädännön yksinkertaistamista, täytäntöönpanoa ja noudattamisen valvontaa koskeva vuotuinen tilannekatsaus 2025  

b) Lainsäädännön yksinkertaistamista, täytäntöönpanoa ja noudattamisen valvontaa koskevat vuotuiset edistymiskertomukset 

Päätelmät laajentumisesta - hyväksyminen 

Lainsäädäntötyön suunnittelu: EU:n lainsäädännön painopisteitä vuonna 2026 koskeva yhteinen julistus - hyväksyminen 

Eurooppalainen ohjausjakso 2026: etenemissuunnitelma - puheenjohtajavaltio ja tuleva puheenjohtajavaltio esittelevät 

Lounaskeskustelu: ”Koheesiopolitiikan vaikutus EU:n strategisiin painopisteisiin” 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

17. Euroopan unionin neuvoston kokous 6.10.2025 (EU:n ja GCC:n ulkoministerikokous 6.10.2025)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 91/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-60782
EU-GCC-ulkoministerikokous Kuwaitissa 6.10.2025
A 17

Raportointi 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • apulaisosastopäällikkö Mikael Antell ulkoministeriö
  • eurooppakirjeenvaihtaja Soile Kauranen ulkoministeriö
  • yksikön päällikkö Hannu Heinonen ulkoministeriö

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

18. EU:n ulkoministerien epävirallinen videokokous 26.11.2025

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 120/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-58495
Eduskunnalle tiedottaminen / Kokousraportti/ EU:n ulkoministerien epävirallinen videokokous 26.11.2025
A 18

Raportointi 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • apulaisosastopäällikkö Mikael Antell ulkoministeriö
  • eurooppakirjeenvaihtaja Soile Kauranen ulkoministeriö
  • yksikön päällikkö Hannu Heinonen ulkoministeriö

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

19. Euroopan unionin neuvoston kokous 15.12.2025 (Ulkoasiainneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 126/2025 vp
EUN-asiakirjaluonnos EDK-2025-AK-61249
Ulkoasiainneuvosto 15.12.2025; Suomen tavoitteet
A 19

Valmistelu 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • apulaisosastopäällikkö Mikael Antell ulkoministeriö
  • eurooppakirjeenvaihtaja Soile Kauranen ulkoministeriö
  • yksikön päällikkö Hannu Heinonen ulkoministeriö

Avustajinaan:Erityisavustaja Matilda af HällströmApulaisosastopäällikkö Mikael AntellEurooppakirjeenvaihtaja Soile KauranenYksikönpäällikkö Hannu Heinonenulkoministeriö 

Eurooppakirjeenvaihtaja Kauranen esitteli asian. Edustajat Aalto-Setälä, Huhtasaari, Kiljunen ja Kumpula-Natri käyttivät puheenvuoron. Kauranen ja apulaisosastopäällikkö Antell vastasivat puheenvuoroihin. 

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa 

Kiina 

Lähi-idän tilanne 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

20. Euroopan unionin neuvoston kokous 16.12.2025 (Ympäristöneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 128/2025 vp
EUN-asiakirjaluonnos EDK-2025-AK-61236
Ympäristöneuvosto 16.12.2025
A 20

Valmistelu 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

21. Euroopan unionin neuvoston kokous 15.12.2025 (Liikenne-, televiestintä- ja energianeuvosto /energia)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 127/2025 vp
EUN-asiakirjaluonnos EDK-2025-AK-61291
Energianeuvosto 15.12.2025
A 21

Valmistelu 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

22. Euroopan unionin neuvoston kokous 16.7.2024 (sosiaalipolitiikka ja työllisyys)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 60/2024 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-60835
Työllisyys-, sosiaalipolitiikka-, terveys- ja kuluttaja-asioiden neuvoston kokous 16.7.2024
A 22

Raportointi 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

23. Ministerikokous alueiden välisestä turvallisuudesta ja yhteyspolitiikasta 20.10.2025

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 96/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-48842
Ministerikokous alueiden välisestä turvallisuudesta ja yhteyspolitiikasta Luxemburgissa 20.10.2025
A 23

Raportointi 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

24. EU:n ja Egyptin huippukokous 22.10.2025

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 97/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-50548
EU:n ja Egyptin huippukokous 22.10.2025
A 24

Raportointi 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

25. Euroopan unionin neuvoston kokous 21.10.2025 (Ympäristöneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 99/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-50269
Ympäristöneuvoston raportti 21.10.2025
A 25

Raportointi 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

26. Euroopan unionin neuvoston kokous 20.10.2025 (Liikenne-, televiestintä- ja energianeuvosto /energia)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 101/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-49929
Energianeuvosto 20.10.2025
A 26

Raportointi 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

27. Euroopan unionin neuvoston kokous 4.11.2025 (ympäristöneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 105/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-52316
Ympäristöneuvosto 4 – 5.11.2025
A 27

Raportointi 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

28. Euroopan unionin neuvoston kokous 20.11.2025 (Ulkoasiainneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 113/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-56983
Ulkoasiainneuvosto 20.11.2025: Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, Lähi-itä, Sudan, Sahel: neuvostoraportti eduskunnalle
A 28

Raportointi 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

29. Muut asiat

Keskustelua valiokunnan matkoista keväällä 2026 

30. Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on tiistaina 16.12.2025 klo 8.00 

Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos 
Kaisa 
Männistö