Perustelut
1. Yleisiä näkökohtia
Hallituksen esityksen tarkoituksena on parantaa lainhuuto- ja
kiinnitysrekisterin tietojen ajantasaisuutta. Lisäksi lainhuuto-
ja kiinnitysrekisteristä annettuun lakiin (353/1987)
ehdotetaan uutta sääntelyä, joka koskee
tietojen luovutustarkoitusta, luovutustapaa ja rekisteritietojen saamista.
Kuolinpesien tavoitettavuuden parantamiseksi hallituksen esityksen
tavoitteena on, että väestötietojärjestelmään
otetaan tietoja kuolinpesän yhteyshenkilöistä.
Yleisesti voidaan todeta, että hallituksen esitykseen
sisältyvät kehittämispyrkimykset ovat sinänsä kannatettavia.
Ehdotettua sääntelytapaa on kuitenkin pidettävä ongelmallisena
henkilötietojen suojan kannalta.
Perustuslain 10 § turvaa yksityisyyden suojan perusoikeutena
jokaiselle. Pykälän mukaan henkilötietojen
suojasta säädetään tarkemmin lailla.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta on todennut, että tämän
henkilötietojen suojaa koskevan perusoikeussäännöksen
kannalta tärkeitä sääntelykohteita
ovat ainakin rekisteröinnin tavoite, rekisteröitävien
henkilötietojen sisältö, niiden sallitut
käyttötarkoitukset mukaan luettuna tietojen luovutettavuus
ja tietojen säilytysaika henkilörekisterissä sekä rekisteröidyn
oikeusturva samoin kuin näiden seikkojen sääntelemisen
kattavuus ja yksityiskohtaisuus lain tasolla (esimerkiksi PeVL
14/1998 vp). Lailla säätämisen
vaatimus ulottuu myös mahdollisuuteen luovuttaa henkilötietoja
teknisen käyttöyhteyden avulla (PeVL
51/2002 vp).
Hallintovaliokunnan, jonka toimialaan henkilötietokysymykset
kuuluvat, linjanvedot henkilötietojen käsittelyn
sääntelystä vastaavat perustuslakivaliokunnan
kantaa. Tämä käy ilmi muun muassa hallintovaliokunnan
lausunnoista HaVL 16/1998 vp ja HaVL
19/1998 vp sekä hallintovaliokunnan
mietinnöistä HaVM 25/1998 vp ja HaVM
26/1998 vp. Lain tasolla on ilmettävä ainakin
perustuslakivaliokunnan lausunnossa mainitut asiat.
Asetustasolla on mahdollista antaa rekisterin tietosisältöä täydentäviä ja
tarkentavia säännöksiä, kunhan
lakitekstin perusteella voidaan riittävän selkeästi
päätellä asetuksen tasoisen sääntelyn
sisältö. Hallintovaliokunta pitää kuitenkin asianmukaisena
lähtökohtana pyrkimystä mahdollisimman
yksityiskohtaisesti säätää henkilötietojen
suojaan liittyvistä seikoista jo lain tasolla.
Perustuslakivaliokunnan ja hallintovaliokunnan linjanvedot henkilörekistereiden
ja henkilötietojen käsittelyn sääntelystä ovat
vakiintuneet, ja ne on otettava huomioon myös silloin,
kun tällaisia säännöksiä on
tarkoitus sisällyttää erityislainsäädäntöön
ja kun erityislainsäädännön säännöksiä ja
niiden mahdollisia tarkistamistarpeita arvioidaan.
Lisäksi on huomattava, että selkeyden vuoksi rekisteristä luovutettavia
tietoja koskeva sääntely on asianmukaista ulottaa
sen henkilörekisterin, josta tiedot luovutetaan, ohella
myös siihen henkilörekisteriin, johon tiedot luovutetaan.
Vuonna 1987 säädettyyn lakiin lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä (353/1987)
on viimeksi tehty merkittäviä muutoksia lailla 547/1995,
jota säädettäessä ei ole arvioitu
säännöksiä henkilötietojen
perusoikeussuojan kannalta. Onkin ilmeistä, että voimassa
oleva laki ei ainakaan kaikilta osin täytä niitä perusvaatimuksia,
jotka johtuvat perustuslain 10 §:n 1 momentista. Tämänkin
vuoksi käsiteltävänä olevaan
lakiehdotukseen on syytä suhtautua kriittisesti.
Henkilötietolain (523/1999)
41 §:n 1 momentissa säädetään
tietosuojavaltuutetun kuulemisesta valmisteltaessa lainsäädännöllisiä uudistuksia,
jotka koskevat henkilöiden oikeuksien ja vapauksien suojaamista
henkilötietojen käsittelyssä. Asiantuntijakuulemisessa
tietosuojavaltuutetun toimiston edustaja on ilmoittanut, ettei valtuutetulle
ole varattu tilaisuutta tulla kuulluksi asian valmistelun aikana.
Tietosuojavaltuutetun edustaja on voinut lausua käsiteltävänä olevasta
lainsäädäntöhankkeesta vasta
valiokuntakäsittelyssä.
Hallintovaliokunta toteaa, että lakiehdotuksissa ja
niiden valmistelussa olisi tullut perusteellisesti analysoida henkilötietojen
suojaan liittyviä kysymyksiä sekä perustuslain
että muutoinkin perustuslakivaliokunnan ja hallintovaliokunnan
kannanottojen huomioon ottamiseksi.
2. Laki lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annetun
lain 21 §:n muuttamisesta
Voimassa oleva laki lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä ei
sisällä nimenomaista ja selkeää sääntelyä kyseiseen
rekisteriin sisällytettävien henkilötietojen
käyttötarkoituksesta. Rekisteristä on säännöksiä myös
maakaaren (540/1995) 7 luvussa, jossa
myös säännellään rekisteriin
merkittävistä tiedoista. Maakaareen ei kuitenkaan
sisälly rekisterin käyttötarkoitusta
koskevaa säännöstä. Lainhuuto-
ja kiinnitysrekisteristä säädetään
lisäksi laissa kiinteistöjärjestelmästä ja
siinä tuotettavasta tietopalvelusta (453/2002).
Näin ollen lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin henkilötietojen käyttötarkoitus
jää asianmukaisesti sääntelemättä.
Eri säädökset huomioon ottaen myöskään
rekisterin henkilötietojen tietosisältö ei
ole selkeästi nähtävissä.
Hallituksen esityksessä 21 §:n 1 momenttiin ehdotetaan
pientä, teknisluonteisena pidettävää täsmennystä,
jonka hyväksymistä valiokunta katsoo voivansa
puoltaa.
Käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen
21 §:n 2 momentissa ehdotetaan, että lainhuuto-
ja kiinnitysrekisterin ylläpitämistä ja
tietopalvelua sekä kirjaamisasian käsittelyä varten
lainhuuto- ja kiinnistysrekisterin pitäjällä ja
kirjaamisviranomaisilla on oikeus saada sähköisessä muodossa
henkilön tai yhteisön tunniste- ja yhteystietoja
samoin kuin toimintakelpoisuutta, toimivaltaa ja edustamista sekä niiden
rajoituksia koskevia tietoja väestötietojärjestelmästä,
konkurssiasiain rekisteristä, yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä,
kaupparekisteristä ja yrityskiinnitysrekisteristä sekä muista
vastaavista viranomaisen ylläpitämistä rekistereistä.
Momentin sanamuodon perusteella lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin
pitäjällä ja kirjaamisviranomisilla olisi
oikeus saada mainittuja tietoja varsin yleisesti määriteltyihin
tarkoituksiin. Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin ylläpitämisellä ei
ole riittävää informaatioarvoa henkilötietojen rekisteröinnin
hyväksyttävän käyttötarkoituksen
arvioinnin kannalta. Käyttötarkoituksen väljää määrittelyä kaventaa
jossain määrin se, että luovutettavat
tietosisällöt on määritelty
lakiehdotuksessa. Tämä ei kuitenkaan korvaa sääntelyyn
sisältyvää puutetta käyttötarkoituksen asianmukaisesta
määrittelystä.
Lakiehdotuksen 21 §:n 2 momentin tietojen saantioikeus
koskisi myös tietopalvelua. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että tämä oikeus koskisi
momentin sanamuodon perusteella yksilön oikeuksien kannalta
varsin olennaisia tietoja väestötietojärjestelmässä,
konkurssiasiain rekisterissä, yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä,
kaupparekisterissä ja yrityskiinnitysrekisterissä.
Yleisesti tietopalvelua — tietojen aktiivista luovuttamista — varten
toteutettava tietojen saantioikeus saattaisi myös merkitä mainittuihin
erityisrekistereihin kohdistuvien henkilötietojen suojan
ja tietojen suojaan muutenkin liittyvien rajoitusten vesittymistä.
Tässäkin kohdin on huomattava, että hallituksen
esitys ei sisällä asianmukaista analyysiä ehdotetun
sanamuodon merkityksestä henkilötietojen suojan kannalta.
Tässä suhteessa ei ole riittävää,
että saadun selvityksen mukaan 21 §:n 2 momentissa tarkoitetaan
edellä mainitussa laissa 453/2002ilmenevää tietopalvelua.
Lakiehdotuksen 21 §:n 2 momentti on myös sillä tavoin
liian avoin, että tietojen saantioikeus koskee myös
muita vastaavia — erikseen nimeämättömiä — viranomaisen
ylläpitämiä rekistereitä.
Valiokunta ehdottaakin lakiehdotuksen 21 §:n 2 momentin
poistamista lakiehdotuksesta.
Lakiehdotuksen 21 §:n 3 momentin mukaan kiinteistön
luovutusta koskevat saantotiedot siirretään lainhuuto-
ja kiinnitysrekisteriin kaupanvahvistajan ilmoituksista. Kaupanvahvistajan
ilmoitusten toimittamisesta samoin kuin siitä, minkä muiden
tahojen ilmoitusten perusteella saantotietoja voidaan kirjata lainhuuto-
ja kiinnitysrekisteriin, säädetään
asetuksella.
Valiokunta toteaa, että momentissa henkilötietojen
sääntely jäisi asetuksen varaan. Myöskään
kaupanvahvistajarekisterin käyttötarkoitus ei
ilmene lakiehdotuksesta. Valiokunta ehdottaa momentin muotoilemista
niin, että siitä ilmenevät kaupanvahvistajan
ilmoitukseen merkittävät henkilötiedot.
Lisäksi valiokunnan ehdottamaan muotoiluun sisältyy
maininta kaupanvahvistajarekisteristä ja sen käyttötarkoituksesta.
Valiokunnan ehdottamassa muodossa lakiehdotuksen 21 §:n
3 momentti kuuluu seuraavasti: "Kiinteistön luovutusta
koskevat saantotiedot siirretään lainhuuto- ja
kiinnitysrekisteriin kaupanvahvistajan ilmoituksista. Kaupanvahvistajan
ilmoitukseen on merkittävä kaupan osapuolten tunniste-
ja yhteystiedot sekä sellaiset valtioneuvoston asetuksella
tarkemmin määriteltävät tiedot
kaupan kohteesta ja sen arvoon vaikuttavista seikoista, jotka lain
mukaan saadaan tallettaa rekisteriin. Kaupanvahvistajarekisteriin merkitään
kaupanvahvistajien tavoittamista ja henkilön aseman selvittämistä kaupanvahvistajana
koskevat tarpeelliset tunniste- ja yhteystiedot. Valtioneuvoston
asetuksella säädetään myös
kaupanvahvistajan ilmoituksen toimittamistavasta sekä tarkemmin
kaupanvahvistajarekisteristä."
3. Laki väestötietolain muuttamisesta
Hallituksen esitykseen sisältyvä ehdotus väestötietolain
muuttamisesta liittyy lakiehdotukseen verotustietojen julkisuudesta
ja salassapidosta annetun lain 20 §:n muuttamisesta. Koska
lakiehdotukset koskevat samaa asiakokonaisuutta ja koska valiokunta
on jäljempänä ehdottanut hallituksen
esitykseen sisältyvän kolmannen lakiehdotuksen
hylkäämistä, valiokunta ehdottaa myös
väestötietolain muuttamista koskevan lakiehdotuksen
hylkäämistä.
4. Laki verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun
lain 20 §:n muuttamisesta
Lakiehdotuksen 20 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan verohallinto
voi salassapitovelvollisuuden estämättä antaa
pyynnöstä rekisterihallintolaissa (166/1996) tarkoitetuille
viranomaisille väestötietojärjestelmän
tietojen ylläpitämistä ja luovuttamista
varten lukuisan määrän henkilötietojen
suojan kannalta merkittäviä tietoja. Voimassa
olevan lain mukaan tällainen tietojen luovuttaminen voisi
tapahtua vain väestötietojärjestelmän
tietojen tarkistamista varten.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan tarkoituksena on ollut
parantaa kuolinpesien tavoitettavuutta niin, että väestötietojärjestelmään otetaan
tietoja kuolinpesien yhteyshenkilöistä.
Asiantuntijakuulemisessa lausuttuun viitaten hallintovaliokunta
katsoo, että henkilötietojen luovutusmahdollisuutta
koskeva ehdotus on määritelty lakiehdotuksessa
väljästi. Lisäksi lakiehdotuksen sanamuodon
perusteella tietojen luovuttaminen niiden edelleen luovuttamista varten
sisältää ongelmallisen toimivaltuuden. Lisäksi
valiokunta kiinnittää huomiota kysymykseen lakiehdotukseen
sisältyvän käyttötarkoituksen
hyväksyttävyydestä. Edellä olevan perusteella
valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hylkäämistä.
5. Kiinteistöjä koskevien henkilötietojen
sääntelystä
Kiinteistöjä koskevista henkilötiedoista
säädetään saadun selvityksen
mukaan maakaaressa, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annetussa
laissa, kiinteistörekisterilaissa (392/1985),
laissa kiinteistöjen kauppahintarekisteristä (552/1980) sekä laissa
kiinteistötietojärjestelmästä ja
siitä tuotettavasta tietopalvelusta.
Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty
siihen, että erityisesti tietojen luovuttamista koskevien
eri laeissa olevien säännösten suhde
jää epäselväksi. Kokonaiskäsityksen
saaminen kiinteistöjä koskevien henkilötietojen
ja muiden tietojen käsittelystä on sen vuoksi
hankalaa ja vaatii kokonaisvaltaista analysointia ja lainsäädäntötarpeiden
kartoittamista.
Hallintovaliokunta edellyttääkin hallituksen huolehtivan
siitä, että perusteellisesti arvioidaan kiinteistöjä koskevien
erityisesti henkilötietojen rekisteröinnin nykyisen
sääntelyn asianmukaisuutta muun muassa perustuslain
10 §:n 1 momentin henkilötietojen suojan näkökulmasta ja
ottaen huomioon henkilötietojen lailla säätämistä koskevat
eduskunnan perustuslakivaliokunnan ja hallintovaliokunnan kannanotot.