Yleisperustelut
Valiokunta on asian käsittelyssä keskittynyt
rangaistussäännösten arviointiin ja lakiehdotusten yhteensovittamiseen
samanaikaisesti eduskunnassa käsiteltävinä oleviin
hallituksen esityksiin HE 53/2002 vp ja HE
188/2002 vp sisältyvien lakiehdotusten
kanssa.
Valiokunta puoltaa toimialansa osalta esitykseen sisältyvien
lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin
ja muutosehdotuksin.
Oikeudellisissa asioissa avustavan ilmoitusvelvollisuus
Ilmoitusvelvollisten piiriä ehdotetaan rahanpesudirektiivin
muutoksen vuoksi laajennettavaksi mm. henkilöihin, jotka
liike- tai ammattitoimintana avustavat oikeudellisissa asioissa.
Direktiivin muutosehdotuksesta antamassaan lausunnossa lakivaliokunta
korosti, että oikeudenkäyntiavustajan ja hänen
asiakkaansa välisen suhteen luottamuksellisuus on oikeusvaltion keskeisiä piirteitä
(LaVL
17/1999 vp). Valiokunta katsoi, että direktiiviehdotusta
on muutettava siten, että oikeudenkäyntiavustajan
ja hänen asiakkaansa luottamuksellinen suhde turvataan.
Kannanottonsa perusteluina valiokunta viittasi kansalaisoikeuksia
ja poliittisia oikeuksia koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen
ja Euroopan neuvoston yleissopimukseen ihmisoikeuksien ja perusvapauksien
suojaamisesta, jotka sisältävät
oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevat
perussäännöt, ja oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevaan
perustuslain 21 §:ään. Lisäksi
valiokunta mainitsi asianajajan, avustajan ja oikeudenkäyntiavustajan
salassapitovelvollisuutta koskevia laintasoisia säännöksiä.
Lakivaliokunta viittaa aikaisempaan kannanottoonsa ja toteaa
lisäksi, että esitys on lähetetty lausunnon
antamista varten perustuslakivaliokuntaan, jonka tehtävänä on
arvioida lakiehdotusten perustuslainmukaisuutta ja suhdetta kansainvälisiin
ihmisoikeussopimuksiin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain muuttamisesta
1 §. Lain tavoite ja soveltamisala.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi
uusi 2 momentti, joka laajentaa lain soveltamisalan rikoslain
34 luvun 9 b §:n mukaiseen terrorismin rahoittamiseen. Terrorismin
rahoittaminen on säädetty rangaistavaksi heinäkuussa
2002 voimaantulleella lailla. Lainsäädäntö perustuu
Yhdistyneiden kansakuntien piirissä tehtyyn kansainvälisen
terrorismin rahoituksen vastaiseen yleissopimukseen (SopS 74/2002).
Eduskunnan käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä HE 188/2002 vp ehdotetaan
rikoslakiin lisättäväksi uusi 34 a luku
terrorismirikoksista, johon terrorismin rahoitusta koskeva nykyinen
säännös siirrettäisiin lähes
vastaavan sisältöisenä. Mikäli
terrorismirikoslainsäädäntö hyväksytään
ja tulee voimaan ennen tämän esityksen käsittelyä,
on pykälän 2 momenttia tarkistettava.
5 §. Viranomaisten ja muiden valvomaan asetettujen
valvonta- ja ilmoitusvelvollisuus.
Lain 4 §:n mukaan rahapesun selvittäminen
on rahanpesun selvittelykeskuksen tehtävä, josta
laissa käytetään nimitystä selvittelykeskus.
Nimen käyttö ei ole säännösehdotuksissa
kuitenkaan johdonmukaista. Sen vuoksi 5 §:n 2 momentin, 10 §:n
1 momentin ja 11 a §:n 2 momentin käsitteistöä on
syytä tarkistaa.
6 §. Tunnistamisvelvollisuus ja 10 §. Ilmoitusvelvollisuus.
Lain 6 §:n 1 momentissa säädetään
tunnistamisvelvollisuudesta ja 10 §:n 1 momentissa ilmoitusvelvollisuudesta
silloin, kun on syytä epäillä liiketoimeen
sisältyvien varojen tai muun omaisuuden liittyvän
1 §:n 2 momentissa mainittuun rikokseen. Kyseisessä momentissa
viitataan terrorismin rahoittamiseen. Tunnistamis- ja ilmoitusvelvollisuuden
laiminlyönti on rangaistavaa.
Koska velvollisuuksien laiminlyönti on rangaistavaa,
on säädösten oltava täsmällisiä ja tarkkarajaisia.
Säännösehdotuksissa käytetty
ilmaisu varojen tai muun omaisuuden liittymisestä terrorismin
rahoittamiseen on epätäsmällinen.
Tämän johdosta valiokunta esittää,
että säännöksiä täsmennetään
esimerkiksi siten,
että on syytä epäillä asiakkaan
syyllistyvän 1 §:n 2 momentissa mainittuun rikokseen
tai sen yritykseen.
16 §. Rangaistussäännös.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
viittaussäännös 11 a §:ään
ja uusi 2 momentti, jossa säädetään rangaistavaksi
13 a §:n mukaisen ilmoitusvelvollisuuden rikkominen.
Eduskunta on 20.11.2002 ensimmäisessä käsittelyssä hyväksynyt
hallituksen esitykseen HE 53/2002 vp sisältyvän
3. lakiehdotuksen rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain muuttamisesta. Lailla mm. muutetaan 16 §:n otsikko
tunnistamisvelvollisuuden rikkomiseksi ja lisätään
uusi 16 a § rahanpesun ilmoitusrikkomuksesta.
Lakiehdotusten yhteensovittamiseksi lakivaliokunta esittää 16 §:n
muuttamista ja täydentämistä syyksiluettavuusvaatimuksella seuraavasti:
16 §
Tunnistamisvelvollisuuden rikkominen
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo (poist.) 6,
7 tai 11 a §:ssä säädetyn asiakkaiden
tunnistamisvelvollisuuden tai 8 §:ssä säädetyn
tunnistamistietojen säilyttämistä koskevan
velvollisuuden, on tuomittava tunnistamisvelvollisuuden rikkomisesta sakkoon,
jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta.
(2 mom. poist.)
Esityksen 2. lakiehdotuksessa ehdotetaan, että rikoslain
32 luvun 1 §:n 2 momenttiin lisätään maininta
rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annettuun
lakiin ehdotetusta uudesta 11 a §:stä.
Eduskunta on hyväksynyt ensimmäisessä käsittelyssä edellä mainittuun
hallituksen esitykseen HE 53/2002 vp sisältyvän
1. lakiehdotuksen rikoslain muuttamisesta, jolla mm. rahanpesurikokset
eriytetään kätkemisrikoksista omiksi tunnusmerkistöikseen.
Samalla aikaisemmin rikoslain 32 luvun 1 §:n 2 momentissa
olleet säännökset siirretään
rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain 16 a §:ksi.
Lakiehdotusten yhteensovittamiseksi valiokunta esittää,
että eduskunnan hyväksymään 16 a §:ään
lisätään viittaus 11 a §:ään
seuraavasti:
16 a § (Uusi)
Rahanpesun ilmoitusrikkomus
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää tekemättä 10
tai 11 a §:n mukaisen ilmoituksen, vastoin 10 §:ssä säädettyä kieltoa
paljastaa tällaisen ilmoituksen tekemisen taikka
jättää täyttämättä 9 §:n mukaisen
huolellisuusvelvollisuutensa eikä sen vuoksi havaitse 10 §:ssä tarkoitetun
ilmoitusvelvollisuutensa olemassaoloa, on tuomittava rahanpesun
ilmoitusrikkomuksesta sakkoon.
Lisäksi valiokunta esittää, että hallituksen
esityksessä 16 §:n 2 momentiksi ehdotettu säännös sijoitetaan
uudeksi 16 b §:ksi ja tunnusmerkistöön
lisätään syyksiluettavuusvaatimukseksi
tahallisuus ja tuottamus seuraavasti:
16 b § (Uusi)
Maksuliiketoimintaa koskevan ilmoitusvelvollisuuden
rikkominen
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää tekemättä 13
a §:n mukaisen ilmoituksen maksuliikkeen harjoittamisesta,
on tuomittava
maksuliiketoimintaa koskevan ilmoitusvelvollisuuden
rikkomisesta
sakkoon, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta.
Tämän johdosta lakiehdotuksen johtolausetta
on tarkistettava.
2. Laki rikoslain 32 luvun 1 §:n muuttamisesta
Rikoslain 32 luvun 1 §:n 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
viittaus rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain uuteen 11 a §:ään. Edellä valiokunta
on esittänyt, että viittaussäännös
sijoitetaan rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain 16 a §:ään. Tämän
johdosta
2. lakiehdotus on tarpeettomana hylättävä.