Ehdotus
Komissio antoi 18.12.2013 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja
neuvoston direktiiviksi tiettyjen keskisuurista polttolaitoksista
ilmaan johtuvien epäpuhtauspäästöjen
rajoittamisesta (KOM(2013) 919 lopullinen).
Direktiiviehdotuksen soveltamisalaan on tehty useita muutoksia.
Näistä Suomen kannalta merkitystä on
erityisesti sillä, että soodakattilat, jalostamopolttoaineiden
poltto ja sellaiset polttolaitokset, joita käytetään
tutkimus- ja kehitystoiminnassa, on rajattu soveltamisalan ulkopuolelle.
Jäsenmaa voi lisäksi päättää,
ettei sellaisiin polttolaitoksiin, joiden päästöraja-arvot määräytyvät
teollisuuspäästödirektiivin mukaisten
päätelmien perusteella, sovelleta direktiiviehdotuksen
raja-arvoja.
Direktiiviehdotukseen on lisätty yhteenlaskusääntö,
joka koskee kuitenkin ainoastaan uusia polttolaitoksia. Koska kompromissiehdotuksessa
laitosten raja-arvot on porrastettu kokoluokkien mukaan, yhteenlaskusääntö on
otettu mukaan sen varmistamiseksi, etteivät toiminnanharjoittajat
rakenna useita pieniä laitoksia yhden suuremman sijasta
vain sen takia, että pienimmillä laitoksilla olisi
korkeammat raja-arvot.
Artiklassa 5 500 tunnin poikkeusta on muutettu niin,
että 500 tunnin täyttyminen voidaan laskea liukuvana
viiden vuoden keskiarvona. Tällä muutoksella voi
olla jonkin verran vaikutuksia niille vara- ja huippulaitoksille,
joiden vuotuinen käyntiaika on nykyisin lähellä 500:aa tuntia.
Artiklasta 5 on poistettu ilmanlaatuperusteiset tiukemmat raja-arvot
ja samalla liite III. Poistolla ei periaatteessa ole Suomelle merkitystä,
koska tiukemmat raja-arvot eivät olisi tulleet Suomessa
sovellettaviksi. Ehdotukseen on lisäksi lisätty
uusi 5 a artikla, joka antaisi olemassa oleville laitoksille
mahdollisuuden poiketa raja-arvojen määräajoista
(2025 tai 2030 kokoluokasta riippuen) 11 000 käyttötunnin
ajan kuitenkin niin, että poikkeus olisi voimassa enintään
viisi vuotta. Tämä poikkeus olisi varmasti hyödyllinen
niille suomalaisille laitoksille, jotka ovat käyttöikänsä loppupäässä.
Puheenjohtajan kompromissiesityksessä on päästöraja-arvoihin
tehty useita muutoksia. 1—5 MW:n laitoksille on
laadittu omat raja-arvotaulukot, ja lisäksi 5—50 MW:n
laitosten taulukon alaviitteissä on joitakin kokoluokkakohtaisia
poikkeuksia 5—20 MW:n laitoksille. Kiinteiden
polttoaineiden hiukkaspäästöjen raja-arvo 1—20 MW:n
laitoksille on nostettu 50 mg/Nm3:iin,
ja vuosina 2030—2035 1—5 MW:n polttolaitosten
raja-arvo olisi 100 mg/Nm3. Raja-arvo
50 mg/Nm3 voisi olla saavutettavissa
sähkösuodattimen ja kuitusuodattimen lisäksi
savukaasupesuria käyttäen. Savukaasupesuri on
investointikustannuksiltaan samaa luokkaa kuin sähkösuodatin,
mutta pesurissa lauhtuvien savukaasujen lämpö voidaan
ottaa talteen ja hyödyntää, mikä vaikuttaa
merkittävästi investoinnin kannattavuuteen. Pesurista talteen
otettavaa matalalämpöenergiaa ei ole kuitenkaan
mahdollista hyödyntää kaikilla laitoksilla.
Raja-arvo 100 mg/Nm3 voisi olla hyvälaatuisilla
biomassoilla (käytännössä pelletti
tai vastaava) saavutettavissa multisyklonia käyttäen.
Metsähaketta käyttävissä laitoksissa
tulisi rajan alittamiseksi käyttää vastaavaa
erotustekniikkaa kuin rajan 50 mg/Nm3 saavuttamiseksi. Koska
korkeampi raja-arvo on määräaikainen,
ei sillä olisi kovinkaan suurta merkitystä niiden laitosten
kannalta, jotka jatkavat toimintaansa vuoden 2035 jälkeen.
Alle 20 MW:n kiinteiden polttolaitosten rikkidioksidin
päästörajaa on nostettu niin, että kotimaisen
turpeen poltossa tai alhaisen rikkipitoisuuden kivihiilen poltossa
ei tarvittaisi rikinpoistoa tässä kokoluokassa.
Sama muutos koskisi uusia kattiloita.
Nestemäisten polttoaineiden osalta alkuperäisessä direktiiviehdotuksessa
raskaalle polttoöljylle on omat päästöarvot,
ja kaikille muille nestemäisille polttoaineille oli samat
raja-arvot kuin kevyelle polttoöljylle. Neuvoston keskusteluissa
tätä kohtaa on muutettu niin, että muille
nestemäisille polttoaineille on samat raja-arvot kuin raskaalle
polttoöljylle. Tämä tilanne on edullinen
pyrolyysiöljylle ja muille bioöljyille, jotka sisältävät
kevyttä polttoöljyä enemmän
epäpuhtauksia. Lisäksi biokaasun maakaasusta poikkeavat
erityispiirteet on otettu huomioon erillisinä päästörajoina.
Kevyen polttoöljyn rikkidioksidi- ja hiukkasrajat on poistettu
tarpeettomina. Maakaasun polton typenoksidiraja on nostettu 250 mg/Nm3:iin,
jolloin oletettavasti monet olemassa olevat kattilat välttyisivät
polttimen uusinnalta.
Raskasta polttoöljyä käyttävät
olemassa olevat 1—5 MW:n laitokset voisivat jatkaa
1 % rikkiä sisältävän
polttoaineen käyttöä vuoteen 2035 asti
ja 5—20 MW:n laitokset 0,5 % rikkiä sisältävän
polttoaineen käyttöä vuoteen 2035 asti.
Uusien 1—5 MW:n kiinteitä polttoaineita polttavien
laitosten typenoksidi- ja hiukkasrajoja on nostettu. Näistä merkitystä on
erityisesti hiukkasrajan nostamiselle 50 mg/Nm3:iin,
jolloin uusissa biomassakattiloissa ei välttämättä tarvittaisi
sähkösuodatinta tai vastaavan tasoista menetelmää rajan
saavuttamiseksi, vaan se voisi olla saavutettavissa myös
polttoteknisin muutoksin multisyklonia käyttämällä.
Näiden muutosten lisäksi päästörajoihin
on tehty lukuisia muita muutoksia, mutta ne eivät ole Suomen kannalta
yhtä merkittäviä kuin edellä esitetyt muutokset.
Valtioneuvoston kanta
EU-ministerivaliokunnan 5.12.2014 puoltama kanta
Suomi pitää tärkeänä tavoitetta
vähentää polttoaineteholtaan 1—50
megawatin polttolaitosten päästöjä ilmaan
ja parantaa ilmanlaatua ottamalla käyttöön
Euroopan laajuisia toimia. Kansallisten toimien tulee olla kuitenkin
kustannuksiltaan tehokkaita saavutettuihin ympäristöhyötyihin
nähden. Direktiiviehdotuksen velvoitteiden toteuttaminen
päästöjen vähentämiseksi,
erityisesti hiukkaspäästöjen osalta,
olisi joltain osin kustannustehotonta Suomessa, koska saavutettavat
terveys- ja ympäristöhyödyt eivät
ole yhtä mittavia kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Puheenjohtajan marraskuussa työryhmässä käsitellyssä ehdotuksessa
1—5 MW:n polttolaitoksille on otettu käyttöön
erilliset päästöraja-arvot, jotka ovat
osin lievempiä kuin suuremmille polttolaitoksille. Joitakin
poikkeuksia on lisäksi esitetty 5—20 MW:n
polttolaitoksille. Direktiiviehdotusta on lisäksi parannettu
tekemällä monia pienempiä muutoksia.
Suomella on vielä kaksi erityistä ongelmaa:
Suomen neuvottelutavoite on, että olemassa olevien
1—10 MW:n biomassaa polttoaineena käyttävien
polttolaitosten hiukkasraja-arvo nostettaisiin 150 mg/Nm3:aan.
Tämä mahdollistaisi olemassa olevien laitosten
toiminnan jatkumisen käyttäen nykyisiä multisykloneita
hiukkasten erottamisessa. Nykyisten erotinlaitteiden korvaaminen
nykyistä tehokkaammilla sähkö- tai letkusuodattimilla
olisi erittäin kallista, ja kustannukset eivät
ole kohtuullisia suhteessa saavutettaviin ympäristöhyötyihin.
Edelleen olemassa olevien alle 1 500 tuntia vuodessa
käyvien laitosten erityisasema tulisi ottaa huomioon niin,
että direktiiviehdotuksen sisältämän
500 tunnin poikkeuksen tuntimäärä nostetaan
1 500 tuntiin. Suomi voi myös tarvittaessa harkita
keskusteluissa ollutta ehdotusta, jossa poikkeus koskisi enintään
1 000 tuntia käyviä laitoksia viiden
vuoden liukuvana keskiarvona. Vähän käyvien
olemassa olevien laitosten muutosinvestoinneilla ei ole mahdollista
saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä.
Lisäksi Suomi pitää erittäin
tärkeänä, että direktiiviehdotuksen
olemassa olevien laitosten pitkät siirtymäajat
säilytetään. Direktiivin soveltamisalassa
on paljon pieniä laitoksia, joille pitkät siirtymäajat
ovat erittäin tärkeitä.
Viime kädessä neuvostossa, jos on selvää, että puheenjohtaja
esittää yleisnäkemystä, ja jos on
lisäksi selvää, että Suomen
näkemykset eivät saa tukea, ei Suomi jää yksin
vastustamaan yleisnäkemystä.
Suomen kantaa täydentävät lisäkirjaukset
puheenjohtajan kompromissiesityksen (5.12.2014) perusteella
Puheenjohtaja on lisännyt kompromissiesitykseen uuden
5 a artiklan, joka antaisi olemassa oleville laitoksille
mahdollisuuden poiketa raja-arvojen määräajoista
(2025 tai 2030 kokoluokasta riippuen) 11 000 käyttötunnin
ajan kuitenkin niin, että poikkeus olisi voimassa enintään
viisi vuotta. Suomi tukee lisäjoustomahdollisuutta, mutta
tällä joustolla ei olisi kuitenkaan merkittävää vaikutusta
Suomen erityisten ongelmien ratkaisemiseen, vaikka se olisikin osalle
laitoksista hyödyllinen.
Puheenjohtaja on myös muuttanut 5 artiklan vähän
käyvien laitosten 500 tunnin poikkeusta niin, että 500
tunnin täyttyminen voidaan laskea liukuvana viiden vuoden
keskiarvona. Suomi tukee lisäjoustomahdollisuutta, mutta
tällä joustolla ei olisi kuitenkaan merkittävää vaikutusta Suomen
erityisten ongelmien ratkaisemiseksi, vaikka se olisikin osalle
laitoksista hyödyllinen.
Puheenjohtaja on muuttanut olemassa olevien biomassaa käyttävien
1—5 MW:n polttolaitosten raja-arvoa niin, että se
olisi vuodesta 2030 alkaen 100 mg/Nm3 ja
vuodesta 2035 alkaen 50 mg/Nm3. Tehty
muutos ei ratkaise Suomen erityisiä ongelmia, vaikka se
voisikin olla hyödyllinen yksittäisille laitoksille,
joiden nykyiset hiukkaspäästöt ovat keskimääräistä alhaisemmat
ja jotka tulevat käyttöikänsä päähän
ennen vuotta 2035.