Perustelut
Johdanto
Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren (AKT) valtioiden
ja Euroopan unionin ja sen jäsenvaltioiden yhteistyö perustuu
Cotonoun sopimukseen. Sopimuksen päämääränä on
AKT-valtioiden kestävä kehitys ja köyhyyden
vähentäminen. Sopimukseen sisältyvä markkinoillepääsyä koskeva
erityisjärjestely lakkasi vuonna 2007. Tätä silmällä pitäen
aloitettiin komission johdolla jo vuonna 2000 neuvottelut Maailman
kauppajärjestön (WTO) velvoitteiden mukaisista
uudenlaisista talouskumppanuuksista, niin sanotut EPA-sopimukset
(Economic Partnership Agreement). Näillä sopimuksilla
korvataan Cotonoun sopimuksen kauppaa koskevat määräykset
ja pyritään EU:n ja AKT-valtioiden kaupan asteittaiseen
vapauttamiseen sekä AKT-valtioiden integroimiseen maailmantalouteen
maiden kehitystarpeet huomioiden. Lisäksi sopimuksilla
asetetaan puitteet kehitysyhteistyölle, jolla vahvistetaan
AKT-valtioiden tuotannollisia ja kaupankäyntiin liittyviä voimavaroja.
Talouskumppanuussopimusten neuvottelutilanne
Neuvottelut talouskumppanuuksista ovat haasteellisia, eivätkä ne
ole edenneet alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Neuvotteluryhmiä on seitsemän:
Karibian neuvotteluryhmä eli CARIFORUM, Keski-Afrikka,
Länsi-Afrikka, itäisen ja eteläisen Afrikan
valtiot, Itä-Afrikan yhteisö, Eteläisen
Afrikan kehitysyhteisö sekä Tyynimeri. Ainoastaan
Karibian neuvotteluryhmän valtioiden kanssa on päästy
nyt käsittelyssä olevaan, täysimittaiseen
EPA-sopimukseen. Useiden muiden AKT-valtioiden tai ryhmien kanssa
parafoitiin väliaikaisratkaisuna vuoden 2007 lopussa niin
sanottuja ensivaiheen sopimuksia.
Syyskuussa 2010 unionin ulkosuhdeneuvoston yhteydessä haettiin
keinoja neuvottelujen edistämiseen. Yhteisymmärrystä neuvottelujen etenemiseen
haetaan muun muassa aikataulutavoitteista ja joustavuudesta WTO:n
sallimissa puitteissa. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
pitää perusteltuna neuvottelutilanteen uudelleenarviointia
ja neuvottelujen painopisteiden selkeyttämistä.
Sopimusten sisällössä tulisi huomioida
paremmin AKT-valtioiden talouksien rakenteelliset herkkyydet
sekä osapuolten väliset ja AKT-valtioiden keskinäiset
erot sekä pyrkiä WTO-sopimuksen sallimien joustojen täysimääräiseen
hyväksikäyttöön. Valiokunta yhtyy
hallituksen kantaan, että EU:n on lisäksi kyettävä tarjoamaan
AKT-valtioille kauppaa tukevaa kehitysrahoitusta ja kapasiteetin
vahvistamista liittyen sopimusten velvoitteiden täytäntöönpanoon.
Karibian neuvotteluryhmän (CARIFORUM) valtioiden tilanteesta
CARIFORUM-valtioiden alueella asuu noin 25 miljoonaa ihmistä.
Keskimääräinen bruttokansantuote asukasta
kohti on 8 687 US dollaria, mutta valtioiden välillä on
merkittäviä kehityseroja. Useimpien alueen valtioiden
talouden rakenne on yksipuolinen ja perustuu elintarvikkeiden perustuotantoon
ja vientiin sekä matkailuun ja muihin palveluihin. Maataloustuotteiden
osalta merkittävimpiä vientituotteita ovat sokeri,
banaanit ja kahvi. Palvelut muodostavat 65 prosenttia alueen BKT:stä.
Saarivaltioiden tuotanto ja elinolosuhteet ovat alttiita ilmastonmuutoksen
haittavaikutuksille ja haavoittuvia luonnonkatastrofeille sekä merenpinnan
nousulle.
Alueen valtiot ovat riippuvaisia ulkomaankaupasta. Viennistä 55
prosenttia suuntautuu Yhdysvaltoihin, ja tuonti sieltä on
38 prosenttia. EU on alueen toiseksi suurin kauppakumppani (11 % viennistä ja
6 % tuonnista). Alueen sisäinen kauppa on vähäistä,
vain noin 6 prosenttia kokonaiskaupasta.
Sopimuksen keskeiset tavoitteet
Sopimuksen tavoitteena on CARIFORUM-valtioiden joustava
ja asteittainen integroiminen maailmantalouteen sekä köyhyyden
vähentämisen tukeminen. Pyrkimys on vahvistaa
maiden talouskasvua ja tuotantokapasiteettia sekä edistää rakenneuudistuksia.
Sopimuksen tärkeänä elementtinä on
CARIFORUM-valtioiden alueellisen integraation ja keskinäisen
kaupan vahvistaminen. Laajalla sopimuksella, johon sisältyy kaupan
vapauttamisen lisäksi määräyksiä muun muassa
palveluista, kilpailusta, investoinneista, julkisista hankinnoista
ja henkisestä omaisuudesta, pyritään
vahvistamaan toimivan markkinatalouden edellytyksiä.
Kehitysyhteistyöllä on sopimuksessa tärkeä asema.
Sopimus korostaa EU:n roolia riittävän tuen takaamisessa
CARIFORUM-valtioille, jotta niillä olisi mahdollisuus sopeutua
sopimuksen tuomiin muutoksiin ja hyödyntää sopimusta. Euroopan
parlamentti antoi sopimukselle suostumuksen maalikuussa 2009. Parlamentille
laaditussa raportissa korostettiin kolmea kokonaisuutta tavoitteiden
toteuttamiseksi: sopimuksen vaikutuksia valtioiden tulli- ja verotuloihin
ja niistä seuraavia tukitarpeita; sopimuksen toimeenpanoon
liittyviä välittömiä tukitarpeita; sekä CARIFORUM-valtioiden
tuottajien tukitarpeita aloilla, joilla sopimuksen voi arvioida kasvattavan
tuontia ja kilpailua. Valiokunta pitää tärkeänä,
että näitä kolmea aluetta seurataan, jotta
sopimuksen keskeiset tavoitteet toteutuvat. Valiokunta toteaa, että talouskumppanuussopimuksen
täytäntöönpanon onnistuminen
edellyttää myös alueellisen yhteistyön
vahvistamista.
Taloudelliset ja kehitysvaikutukset
Sopimuksella ei ole välittömiä vaikutuksia
valtion talousarvioon Suomessa. EU-alueelle suuntautuvalta tuonnilta
on poistettu tullit jo aikaisemmin neuvoston antamalla asetuksella
(EY) N:o 1528/2007. Esityksen mukaan kauppaan liittyvillä määräyksillä voidaan
arvioida olevan myönteisiä vaikutuksia CARIFORUM-alueella toimiville
tai sinne sijoittautumaan pyrkiville suomalaisille yrityksille.
Sopimukseen sisältyvä tullien asteittainen lasku
kattaa tiettyjä Suomen viennin kannalta tärkeitä kone-
ja laiteteollisuuden tuotteita. Suuruusluokka on kuitenkin melko
vähäinen, esimerkiksi vuonna 2008 Suomen kokonaisvienti
alueelle oli 131,7 miljoonaa euroa ja kokonaistuonti 98,6 miljoonaa
euroa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että sopimuksen mukaan osapuolet eivät houkuttele
suoria ulkomaisia sijoituksia madaltamalla kotimaan ympäristö-,
työvoima- tai työterveys- ja työturvallisuuslainsäädännön
ja -standardien tasoa tai väljentämällä keskeisiä työelämää koskevia
säännöksiä tai lainsäädäntöä,
jolla pyritään suojaamaan ja edistämään
kulttuurin monimuotoisuutta. Luonnonvarojen ja ympäristön
kestävä hallinta kuuluu sopimuksen keskeisiin
periaatteisiin.
Sopimuksessa tunnustetaan, että kaupan esteiden poistaminen
sopimuksen mukaisesti voi aiheuttaa suuria haasteita maatalous-,
elintarvike- ja kalastusalan tuottajille ja kuluttajille CARIFORUM-valtioissa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että sopimuksen tähän liittyvää kuulemismenettelyä noudatetaan
ja tavoitteet kauppaa tukevasta kehitysyhteistyöstä toteutuvat
edellä mainittuihin haasteisiin vastaamiseksi.
Parlamentaarista seurantaa tarvitaan niin CARIFORUM- kuin EU-maissakin
sopimuksen kehitysvaikutusten arvioimiseksi ja kehitysrahoituksen
tulokselliseksi kohdentamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että sopimuksella perustettava EU-tason parlamentaarinen
valiokunta muodostaa tehokkaan foorumin Euroopan parlamentin ja
CARIFORUM-valtioiden väliselle vuoropuhelulle.
Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja sopimuksen nimi
Sopimus on ensimmäinen valiokunnan käsittelyssä oleva
laaja jaetun toimivallan sopimus Lissabonin sopimuksen voimaantulon
(1.12.2009) jälkeen. Lissabonin sopimuksen määräykset
vaikuttavat toimivallan jakautumiseen erityisesti eräiden
CARIFORUM-sopimuksen kauppaan liittyvien määräysten
osalta, koska Lissabonin sopimuksella unionin yksinomainen toimivalta on
laajentunut erityisesti palvelukaupan ja investointien osalta. Valiokunta
pitää siksi tärkeänä,
että toimivallan jakautumista unionin ja sen jäsenvaltioiden
välillä on selvitetty esityksessä hyvin
ja perusteellisesti. Näin on perusteltua toimia myös
jatkossa Lissabonin sopimuksen käytännön
selkeyttämiseksi.
Eduskunta hyväksyy vakiintuneen käytännön mukaan
jaetun toimivallan sopimukset vain niiltä osin kuin niiden
määräykset kuuluvat Suomen toimivaltaan
(mm. PeVL 6/2001 vp, PeVL 31/2001
vp, PeVL 16/2004 vp, PeVL
24/2004 vp, PeVL 48/2004 vp ja PeVL
6/2005 vp). Edellä mainittuun käytäntöön
nojaten sekä sopimuksen liitteiden ja pöytäkirjojen
laajuus huomioon ottaen esitykseen on sisällytetty vain
ne sopimuksen liitteet ja pöytäkirjat, joiden
voidaan katsoa sisältävän jäsenvaltioiden
toimivaltaan kuuluvia määräyksiä ja
siten kuuluvan eduskunnan hyväksymistoimivallan alaan.
Sopimukseen liittyviä julistuksia ei ole sisällytetty
esitykseen, koska ne muodostavat sopimuksen muista osista selkeästi
erillisen ja itsenäisen kokonaisuuden, jolla ei ole velvoittavaa
sisältöä (PeVL 18/2002 vp).
Esityksessä on päädytty käyttämään
EU:n virallisessa lehdessä julkaistua sopimuksen suomenkielistä nimeä (EUVL
L289/I/3 30.10.2008). Valiokunta toteaa, että tämä on teknisesti
perusteltua, mutta huomauttaa, että sopimuksen nimeen sisältyvä vierasperäinen
lyhenne (CARIFORUM) ei ole onnistunein ratkaisu tiedottamisen ja
selkokielisyyden kannalta.