Perustelut
Valiokunta katsoi vuoden 2014 talousarviota koskeneessa mietinnössään
(VaVM 34/2013 vp — HE
112/2013 vp, HE 193/2013 vp),
että "viennin paraneminen on tärkeää,
sillä Suomi on menettänyt maailmankaupan markkinaosuuksia vuosina
2007—2012 enemmän kuin mikään
toinen maa Euroopan unionin alueella ja Suomen viennin kasvu on
ollut euroalueen heikoimpia". Samassa yhteydessä valiokunta
korosti sitä, että "viennin on vedettävä ja
uusia innovaatioita on luotava, jotta Suomen talouskasvu saataisiin kestävälle
kasvu-uralle. Menestyäkseen Suomi tarvitsee etenkin lisää kansainvälisillä markkinoilla
kasvavia ja menestyviä pk-yrityksiä, jotka työllistävät
myös kotimaassa. Lisäksi talouskasvua vahvistamaan
tarvitaan enemmän ulkomaisia investointeja".
Valiokunta on myös valtioneuvoston EU-selontekoa koskeneessa
lausunnossaan (VaVL 8/2013 vp—VNS
6/2013 vp) pitänyt kilpailukyvyn parantamisen
kannalta erittäin tärkeänä sitä, että unioni
edistää kaupan ja investointien vapauttamista
kattavien vapaakauppasopimusten avulla.
USA on Suomen kuudenneksi tärkein kauppakumppani. Unionin
ulkopuolisista maista se on kolmanneksi tärkein. Suomen
palveluviennin kannalta USA on Ruotsin jälkeen toiseksi
tärkein markkina-alue. Saadun selvityksen mukaan TTIP-sopimuksen
myötä vienti Yhdysvaltoihin lisääntyisi
todennäköisesti merkittävästi
ja suurimpiin hyötyjiin kuuluisivat nimenomaan pk-yritykset.
Näin ollen valiokunta suhtautuu valtioneuvoston tavoin
myönteisesti siihen, että EU ja USA saisivat neuvoteltua
mahdollisimman laajan ja kunnianhimoisen TTIP-sopimuksen. Yrityksille
avautuvien uusien ja parempien liiketoimintamahdollisuuksien ohella
sopimus lisäisi myös unionin globaalia painoarvoa
ja vaikutusvaltaa.
Valiokunta yhtyy jatkokirjelmässä (2. UM 14.2.2014)
esitettyihin valtioneuvoston kantoihin ja nostaa seuraavassa esiin
ne oman toimialansa kannalta keskeisimmät kysymykset, joihin
sopimusneuvotteluissa tulee tässä vaiheessa kiinnittää erityistä huomiota.
Markkinoillepääsy
Tavarakaupan osalta valiokunta kannattaa mahdollisimman laajaa
ja nopeaa tullien poistamista sopimuspuolten väliltä.
Sopimuksen edellyttämä tullietuuskohtelu myönnetään
kuitenkin vain alkuperäsäännöt
täyttäville tavaroille. Tullietuuksista
saatavan hyödyn suuruus riippuu siis ratkaisevasti siitä,
millaisiksi muodostuvat TTIP-sopimuksen alkuperäsäännöt,
joiden perusteella ratkaistaan, onko tietty tuote tullietuuskohteluun
oikeutettu alkuperäistuote.
Neuvotteluissa tulee näin ollen pyrkiä yksinkertaisiin
ja selkeisiin alkuperäsääntöihin,
jotka ovat mahdollisimman lähellä unionin jo neuvottelemien
sopimusten sisältöä. Tässä yhteydessä tulee
kiinnittää erityistä huomiota jatkojalostettujen
tuotteiden asemaan ja selvittää jatkuvasti kasvavasta
nettikaupasta suomalaisille yrityksille aiheutuvat haasteet ja mahdollisuudet.
Myös palvelukaupan esteiden kattava ja laaja-alainen
purkaminen on tärkeää. Valiokunta pitää kuitenkin
välttämättömänä,
että julkiset palvelut jäävät
unionin aiempien vapaakauppasopimusten tavoin myös TTIP-sopimuksen
ulkopuolelle. Lakisääteisten julkisten palveluiden
järjestämistavasta tulee siis edelleen voida päättää kansallisesti.
Neuvotteluissa tuleekin kiinnittää erityistä huomiota
siihen, miten julkiset palvelut sopimuksessa lopulta määritellään.
Samoin valiokunta pitää perusteltuna, että päätökset
osapuolten luonnonvarojen (mm. kaivokset, metsät ja pohjavedet)
hyödyntämisestä tulee säilyttää osapuolilla
itsellään.
Maahantulovaatimukset sekä työlupien ja viisumeiden
saantiin liittyvät menettelyt ovat tietyissä tapauksissa
vaikeuttaneet yritysten toimintaa Yhdysvalloissa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että TTIP-sopimuksen avulla helpotettaisiin myös
työntekijöiden liikkuvuutta sopimuspuolten välillä.
Valtioneuvoston tavoin valiokunta pitää julkisten
hankintojen markkinoiden avaamista syrjimättömällä ja
vastavuoroisella tavalla yhtenä tärkeimmistä neuvottelutavoitteista.
Tällä olisi huomattavaa taloudellista merkitystä etenkin unionin
pk-yrityksille. USA:n markkinat tulisi avata sekä osavaltioiden
tasolla että mahdollisimman laajasti hallinnon kaikilla
tasoilla. Lisäksi tässä yhteydessä tulee
kiinnittää erityistä huomiota yhdysvaltalaisiin
kotimaisuusastevaatimuksiin, jotka tällä hetkellä vaikeuttavat
suomalaisten yritysten ja tuotteiden pääsyä USA:n markkinoille.
Ne ilmenevät kotimaisia yrityksiä suosivina säädöksinä (kuten
Buy American Act) ja ainoastaan ulkomaisia yrityksiä koskevina
rajoituksina.
Keskustelu investointisuojasta sekä siihen olennaisesti
liittyvästä sijoittajan ja sopimuspuolen välisestä riitojenratkaisusta
on vasta alkamassa. Esimerkiksi Euroopan komissio on käynnistämässä asiaa
koskevan julkisen kuulemisen maaliskuun aikana.
Sopimuksen tavoitteena on edistää taloudellista
kasvua ja työllisyyttä tukevia kansainvälisiä investointeja.
Tällöin on selvää, että sijoittajia
on suojattava syrjiviltä ja kohtuuttomilta kansallisilta
toimilta. Investointisuojan perustavoitteet, eli omistuksen ja laillisen
liiketoiminnan suoja sekä mahdollisuus riippumattomaan
ja asiantuntevaan riitojenratkaisuun esimerkiksi Maailmanpankinpankin
(ICSID) tai YK:n (UNCITRAL) järjestelmien puitteissa, ovat
kannatettavia. Valtioneuvoston tavoin valiokunta katsoo, että investointisuojaa
ei tule ulottaa markkinoillepääsyyn. Ainoastaan
Suomen ja unionin lainsäädännön
mukaan Suomeen tehdyt sijoitukset voivat täällä nauttia
investointisuojasta.
Valiokunta pitää ehdottoman tärkeänä,
että mahdollisuudet riitojenratkaisumenettelyn väärinkäyttöön
minimoidaan. Samoin neuvotteluissa on varmistettava, että investointisuojaa
ei voida käyttää välineenä esimerkiksi
työ-, ympäristö- tai kuluttajansuojalainsäädännön
heikentämiseen. Kansainvälisten sijoittajien on
noudatettava kansallista lainsäädäntöä,
ja sopimuspuolilla on oltava oikeus kehittää syrjimättömällä tavalla
omaa lainsäädäntöään
sekä tarvittaessa nostaa sen tasoa.
Sääntelykysymykset ja tullien ulkopuoliset esteet
Saadun selvityksen mukaan TTIP-sopimuksen suurimpia taloudellisia
hyötyjä odotetaan erilaisesta sääntelykulttuurista
johtuvien kaupan esteiden vähentämisestä.
Tekniset kaupan esteet ovat suomalaisten yritysten yleisimpiä ongelmia
USA:n markkinoilla. Vaikeuksia ja kaksinkertaisia kustannuksia aiheuttavat
erityisesti syrjivät tekniset tuotemääräykset,
päällekkäiset ja eriävät
standardit sekä hitaat ja kalliit vaatimustenmukaisuuden
arviointimenettelyt. Neuvotteluissa tulisi päästä eroon
etenkin kaksinkertaisista testaus- ja sertifiointimenettelyistä (esimerkiksi
vastavuoroisen tunnustamisen avulla) aloilla, joilla suojelun taso
on jo korkea sekä unionissa että Yhdysvalloissa.
Myös sääntelyn yhteneväisyyden
lisääminen ja tulevaisuuden kaupan esteiden ennalta
ehkäiseminen ovat kannatettavia tavoitteita, joihin voidaan
pyrkiä esimerkiksi tulevaa sääntelyä koskevan
yhteistyö- ja konsultaatiomekanismin avulla. Osapuolet
eivät vielä ole päättäneet
niitä sektoreita, joilta sääntelyongelmia
tullaan erityisesti poistamaan. Valtioneuvoston esiin nostamien
sektoreiden (informaatioteknologia, kemia, kosmetiikka, lääkinnälliset
laitteet ja lääkkeet) lisäksi valiokunta
pitää tarpeellisena korostaa etenkin kone- ja
laitesektoreiden sekä metsäsektorin merkitystä Suomelle.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös digitaalisen
peliteollisuuden merkitykseen Suomelle ja pitää tärkeänä,
että siihen liittyvät viihde- ja kulttuuripalvelut
kuuluisivat sopimuksen piiriin.
Sääntelykysymysten osalta valiokunta yhtyy täysin
valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan yllä kuvatut toimet
eivät kuitenkaan saa estää korkeatasoisen
terveyden-, turvallisuuden, kuluttajien, työ- ja ympäristönsuojelun
turvaamista ja kehittämistä unionissa ja Suomessa.
Sopimuksella ei siis tule puuttua osapuolten oikeuteen säätää omia
syrjimättömiä lakeja ja määräyksiä.
Maailmankaupan sääntöjen vahvistaminen
Valtioneuvoston tavoin valiokunta katsoo, että kahdenväliset
kauppasopimukset eivät saa johtaa monenkeskisten neuvotteluiden
laiminlyömiseen. Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että USA:n kanssa käytävissä neuvotteluissa
tavoitteeksi on asetettu WTO:n sopimuksia pidemmälle menevien
sääntöjen luominen. Kunnianhimoinen sopimus
voi nimittäin osaltaan vauhdittaa neuvotteluja monenkeskisistä sopimuksista
ja vähintäänkin toimia uusien kansainvälisten sääntöjen
ja standardien mallina muissa kahdenvälisissä sopimusneuvotteluissa.
Unioni käy tällä hetkellä kahdenvälisiä sopimusneuvotteluja
useiden valtioiden kanssa. Kuten tuoreesta jatkokirjelmästä (U
70/2010 vp, 4. UM 13.3.2014) käy
hyvin ilmi, esimerkiksi Kanadan kanssa on jo neuvoteltu käytännössä kaikista
valiokunnan edellä esiin nostamista seikoista. Neuvottelut
ovat vireillä myös mm. Japanin, Vietnamin, Intian,
Singaporen ja Kiinan kanssa. Unionilla ja Suomella tulee olla mahdollisimman
yhdenmukainen linja kaikissa näissä neuvotteluissa.
Esimerkiksi investointisuojaa ja riitojenratkaisua koskevien TTIP-sopimusmääräysten
tarpeellisuutta ja merkitystä on arvioitava myös
tästä näkökulmasta. Samoin valiokunta pitää tässä yhteydessä tärkeänä,
että neuvotteluissa pyritään edistämään
kansainvälisen työjärjestön
ILO:n sopimusten ja periaatteiden noudattamista.
Lopuksi
Kyseessä on laaja-alainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä sopimus.
Lopullinen päätös sen hyväksyttävyydestä voidaan
luonnollisesti tehdä vasta konkreettisiin sopimustekstiehdotuksiin pohjautuvan
kokonaisarvion perusteella. Valiokunta korostaa näin ollen
avoimuuden, läpinäkyvyyden ja intressitahojen
kuulemisen merkitystä myös jatkoneuvottelujen
kaikissa keskeisissä välivaiheissa. Valiokunta
edellyttää, että neuvottelukysymysten
tarkentuessa se voi vielä ottaa erikseen yksityiskohtaisesti
kantaa kaikkiin omaan toimialaansa liittyviin kysymyksiin. Samoin
valiokunta pitää tärkeänä,
että eduskuntaa informoidaan jatkossakin kattavasti kaikista
vireillä olevista kauppa- ja investointisopimusneuvotteluista.