Perustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä eräin
            teknisluonteisin tarkennuksin. Valiokunta esittää lisäksi
            kahden vuoden pidennystä uusia vesivoimalaitoksia koskevaan
            siirtymäaikaan. 
         
         
         Hallituksen esityksessä on kysymys kahdesta eriperusteisesta
            kiinteistöveron korotuksesta: Pääkaupunkiseudun
            ja sitä ympäröivien kasvukeskuskuntien
            rakentamattoman rakennusmaan kiinteistöveron pakollisella
            korotuksella halutaan helpottaa asuntotuotannon tonttipulaa. Voimalaitosten
            kiinteistöveron enimmäismäärien
            korotus on puolestaan osa hallituksen kuntataloutta vahvistavia
            toimenpiteitä. 
         
         
         Esitykseen liittyvistä valtiosääntöoikeudellisista
            ja kuntataloudellisista näkökohdista on saatu
            asianomaisten erikoisvaliokuntien lausunnot.
         
         
         Perustusvaliokunnan lausunto
         
         Perustuslakivaliokunta on tarkastellut rakentamattomaan rakennusmaahan
            kohdistuvaa pakollista kiinteistöveroprosentin korotusta
            pääasiassa perustuslain 121 §:n
            mukaisen kunnallisen itsehallinnon ja verotusoikeuden kannalta.
            Se on todennut ensinnäkin, että verosta säätäminen kuuluu
            lähtökohdiltaan lainsäädännön
            alaan. Tämä koskee verorasituksen eri osatekijöitä,
            kuten veropohjaa, verokantaa, veronhuojennuksia tai verotusmenettelyä.
            Lainsäätäjälle kuuluu niin ikään
            verojärjestelmän yleinen kehittäminen,
            kuten ratkaisut uusista verotuskohteista ja verotuksen kiristämisestä.
            Lainsäätäjän toimivaltaan voi
            kohdistua kuitenkin rajoituksia esimerkiksi perusoikeuksista tai
            kunnallisesta itsehallinnosta. 
         
         
         Valiokunta on todennut, että lakiehdotus rajoittaa
            kuntien valtaa päättää kiinteistöveroprosentin
            suuruudesta. Tätä valtaa on kuitenkin rajoitettu
            jo voimassa olevalla lailla, jossa on säädetty
            mm. kiinteistöveroprosenttien ylä- ja alarajoista. 
         
         
         Kunnallisen verotusoikeuden keskeinen sisältö on
            perustuslakivaliokunnan mukaan se, että kunnilla säilyy
            itsenäinen oikeus päättää taloudestaan.
            Koska kunnille jää edelleen verrattain laaja valta
            harkita itsenäisesti lopullinen veroprosentti lain sallimissa
            rajoissa, valiokunta ei ole pitänyt lakiehdotusta perustuslain
            121 §:n kannalta ongelmallisena. Ehdotetulle sääntelylle
            on lisäksi hyväksyttävät perusteet.
            Viime kädessä on kysymys julkiselle vallalle perustuslain
            19 §:ssä säädetystä tehtävästä edistää jokaisen
            oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä. 
         
         
         Sääntely ei muodostu ongelmalliseksi myöskään
            perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännöksen
            kannalta. Koska kunnat päättävät
            kiinteistöverosta muiden kunnallisverojen tapaan verotusoikeutensa
            nojalla, vero vaihtelee sen vuoksi jo muutenkin maan eri osissa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on päätynyt näillä perusteilla
            siihen, että esitys voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Hallintovaliokunnan lausunto
         
         Hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotusta. 
         
         Esityksen vaikutus asuntotuotantoon vapautuvien tonttien
            osalta riippuu valiokunnan mukaan mm. siitä, millaisia
            veroprosentteja kunnat määräävät
            ja missä määrin ne soveltavat mahdollisuutta
            määrätä korotettu vero saman omistajan
            rakennuspaikkaan rajoittuvalle rakentamattomalle tontille. Erityissääntelyn
            kohteena olevista 14 kunnasta vain kaksi on esimerkiksi ottanut
            tähän mennessä käyttöönsä jo
            voimassa olevan oikeuden määrätä rakentamattomalle
            rakennuspaikalle korotettu vero.
         
         
         Asuntotuotannon vauhdittamiseksi tarvitaan valiokunnan mukaan
            myös muita keinoja. Valiokunta on viitannut tältä osin
            maapoliittisen lainsäädännön
            suomiin mahdollisuuksiin ja katsonut niiden tarjoavan monipuolisen
            keinovalikoiman raakamaan hankkimiseksi. Myönteisiä tuloksia
            voidaan saavuttaa esimerkiksi tehokkaalla kaavoituspolitiikalla
            ja nopeuttamalla kaavoitusprosesseja. Rakennuskelpoisen maan tarjontaa
            ja kohtuuhintaisen rakennustuotannon edellytyksiä lisäisi
            merkittävästi myös se, että valtion
            omistamia rakentamattomia maa-alueita voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin
            asuntotuotannossa.
         
         
         Valiokunta on katsonut lisäksi, että esitys
            parantaa voimalaitoskuntien asemaa. Ehdotuksella on erityinen merkitys
            Pohjois-Suomen vesivoimakunnille. Lisäksi, jos kuntien
            valtionosuusuudistusta koskeva hallituksen esitys HE 88/2005
               vp hyväksytään tältä osin
            ehdotetussa muodossaan, kuntien verotulojen tasaus tehtäisiin
            jatkossa yleisen keskimääräisen kiinteistöveroprosentin
            mukaan. Kunnat saisivat voimalaitosten kiinteistöveroprosentin
            korotuksen tuottaman hyödyn siten itselleen. 
         
         
         Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöverotus
         
         Esityksessä mainitut 14 pääkaupunkiseudun
            ja kehysalueen kuntaa velvoitetaan siis korottamaan rakentamattomien
            rakennuspaikkojen veroprosenttia vähintään
            yhdellä prosenttiyksiköllä kunnan yleiseen
            kiinteistöveroprosenttiin nähden. Veroprosentiksi
            voidaan määrätä kuitenkin enintään
            3,0 prosenttia. Korotus ei koskisi kuitenkaan saman omistajan tonttiin
            rajoittuvaa yhtä rakentamatonta rakennuspaikkaa, ellei
            kunta päätä toisin. Näillä toimenpiteillä pyritään
            saamaan sopivaa rakennusmaata asuntotuotannon käyttöön
            tonttipulasta pahiten kärsivällä alueella,
            kuten edellä on jo todettu.
         
         
         Valiokunta pitää esitystä lähtökohdiltaan
            perusteltuna, vaikka sen vaikuttavuutta on osittain epäilty
            kiinteistöjen arvonnousuun liittyvien suurten odotusten
            vuoksi. Erityissääntelyn kohteena olevista kunnista
            kuitenkin vain kahdessa on otettu tähän mennessä käyttöön
            laissa jo oleva mahdollisuus soveltaa korotettua kiinteistöveroprosenttia
            rakentamattomalle rakennusmaalle. Muualla maassa vastaava osuus
            on runsas viidennes kunnista. Nyt tämä keino halutaan ottaa
            laajemmin käyttöön myös pääkaupunkiseudulla
            ja sen kehysalueella. 
         
         
         Rakentamattomien rakennuspaikkojen kiinteistöveron
            korotus on edistänyt Kuntaliiton mukaan vapaiden rakennuspaikkojen
            rakentumista. Rakentaminen on käynnistynyt vuosittain noin joka
            kymmenennessä korotetun kiinteistöveron kohteena
            olleessa rakennuspaikassa. Kunnissa on arvioitu lisäksi,
            että korotettu kiinteistövero on edistänyt
            välillisesti kunnan raakamaan hankintaa. Hyviä kokemuksia
            on saatu myös esimerkiksi Keravalla, jossa on peritty vuoden 2001
            alusta rakentamattomista kiinteistöistä korotettua
            kiinteistöveroa lain sallima enimmäismäärä 3,0
            prosenttia.
         
         
         Valiokunta katsoo Kuntaliiton selvitysten ja saatujen kokemusten
            valossa, että esityksen vaikuttavuus riippuu osin kunnista
            itsestään. Vaikuttavuuden kannalta on siten merkityksellistä, missä laajuudessa
            kunnat käyttävät niille nyt osoitettuja
            keinoja. Voimassa olevan kiinteistöverolain 12 a §:n
            soveltamisedellytykset täyttäviä tontteja
            on Kuntaliiton selvityksen mukaan tällä hetkellä noin
            4 000 niissä esityksen kohteena olevissa kunnissa,
            jotka eivät ole ottaneet käyttöön
            vapaaehtoista korotettua kiinteistöveroa. Määrä vastaa
            2 miljoonaa kerrosneliömetriä eli kahden vuoden
            rakentamistarvetta alueella. 
         
         
         Valiokunta tiedostaa myös maan arvonnousuun
            liittyvistä odotuksista aiheutuvat ongelmat.
            Sen vuoksi myös muihin asuntorakentamista edistäviin
            toimenpiteisiin on syytä kiinnittää huomiota,
            kuten hallintovaliokunta on lausunnossaan todennut.
         
         
         Esitys on useimpien kuntien arvion mukaan myös toteuttamiskelpoinen.
            Lisäksi lisääntyvä verotuotto
            kattanee kertaluonteiset selvittelykustannukset kaikissa kunnissa. 
         
         
         Asian käsittelyn yhteydessä on ilmennyt, että korotettavan
            kiinteistöveron määrä on herättänyt
            epäselvyyttä. Valiokunta ehdottaa sen vuoksi,
            että säännöksen sanamuotoa täsmennetään.
            Asiaa on käsitelty tarkemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
         
         
         Voimalaitoskiinteistöjen kiinteistöverotus
         
         Voimalaitosten kiinteistöveroprosentin enimmäismäärä on
            tarkoitus korottaa 2,50 prosenttiin nykyisestä 1,40 prosentista
            tai ydinvoimalaitosten ja ydinjätteen loppusijoituslaitosten osalta
            2,20 prosentista. Kunnilla olisi siten edelleen mahdollisuus, muttei
            velvollisuutta soveltaa korotettua prosenttia. 
         
         
         Esityksen tarkoituksena tältä osin on tukea voimalaitoskuntien
            taloudellista asemaa. Korotuksen tuottamaksi hyödyksi on
            arvioitu noin 14 miljoonaa euroa, jos kunnat ottavat uuden ylärajan
            käyttöön, kuten pääosa
            voimalaitoskunnista tähän mennessä. Lisäksi
            korotus jää kuntien käyttöön
            täysmääräisesti, koska se ei
            vähennä vastaisuudessa enää valtionosuuksien
            määrää. 
         
         
          Veroprosentin yhtenäistämistä on
            perusteltu puolestaan päästökauppajärjestelmällä,
            joka hyödyttää etenkin sähköntuotantoa.
            Esityksen perusteluissa on katsottu lisäksi, ettei vesivoiman
            muita alhaisemmalla veroprosentilla voida enää edistää uusia
            vesivoimalainvestointeja, koska lähes kaikki käytettävissä oleva
            rakentamaton vesivoimakapasiteetti on käytetty. Perusteita
            erisuuruiselle veroprosentille ei siten enää ole.
         
         
         Valiokunta pitää esitystä perusteltuna
            ja kannatettavana. Koska jäljellä olevan rakentamattoman
            vesivoiman käyttöönottoon liittyy ilmeisiä kannattavuusongelmia,
            valiokunta pitää kuitenkin uusia vesivoimalainvestointeja
            koskevan siirtymäkauden jatkamista perusteltuna. Hallitus
            on esittänyt 10 vuoden siirtymäkautta vuoden 2006
            alun jälkeen käyttöön otettaville, nimellisteholtaan
            yli 10 megavolttiampeerin lai-toksille. Valiokunta esittää,
            että siirtymäkautta pidennetään
            investointihankkeiden laatu huomioon ottaen kahdella vuodella.
            Asiaa on perusteltu tarkemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyy kuntien kannalta merkittävä muutos,
            jonka mukaan enintään 10 megavolttiampeerin vesivoimalaitoksiin sovelletaan
            kunnan yleistä kiinteistöveroprosenttia.
            Tämän vaikutuksia yksittäisiin voimalaitoskuntiin
            ei ole kyetty arvioimaan esityksessä. Vaikutukset voivat
            olla kuitenkin valiokunnan saaman selvityksen mukaan merkittäviä.
            Esimerkiksi joissakin Pohjois-Savon kunnissa kiinteistövero
            alenisi nykyisin sovelletusta 1,40 prosentista 0,5 prosenttiin.
            Se merkitsisi kiinteistöverotulojen alentumista lähes
            20 prosentilla. 
         
         
         Valiokunta pitää pienvoimalaitosten kiinteistöveron
            muutosta sinänsä perusteltuna. Se kohdistuisi
            käytännössä sellaisiin laitoksiin,
            joita pyritään samaan aikaan edistämään
            uusiutuvan energian edistämisohjelman mukaisesti investointi-
            ja verotuin. Kauppa- ja teollisuusministeriö on
            pitänyt tärkeänä sitä,
            ettei kiinteistöverotuksella heikennetä tällaisten
            laitosten asemaa. Se esitti alun perin, että pienet uusiutuvaan energiaan
            perustuvat voimalaitokset olisi vapautettu kokonaan kiinteistöverosta,
            koska veron osuus laitosten tuotantokustannuksista on suuri, arvioiden
            mukaan 5—10 prosenttia. Esityksessä on päädytty
            kuitenkin kompromissiin.
         
         
         Jotta pienvoimalaitosten sijaintikunnat eivät joutuisi
            esityksen vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin, valiokunnan
            mielestä esityksen seuraamukset on syytä selvittää.
            Tarpeen mukaan on ryhdyttävä toimenpiteisiin,
            joilla verotuottojen menetykset kunnille voidaan korvata. Valiokunta
            esittää asiaa koskevaa lausumaa.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Valiokunta ehdottaa, että lakiesitystä muutettaisiin
            seuraavasti:
         
         
         12 b §
         
         Säännöksessä määritellään
            se veroprosentti, joka valittujen 14 kunnan on määrättävä rakentamattomalle
            rakennuspaikalle. Tarkoitus on, että se olisi vähintään
            yhden prosenttiyksikön yleistä kiinteistöveroprosenttia
            korkeampi, kuitenkin enintään 3,0 prosenttia. 
         
         
         Säännöksen sanamuoto on aiheuttanut
            epäselvyyttä sallitusta enimmäiskorotuksesta.
            Valiokunta ehdottaa sen vuoksi, että säännöstä täsmennetään
            paremmin perusteluista ilmenevää tarkoitusta vastaavaksi.
            Rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentiksi voitaisiin
            määrätä siten enintään
            3,0 prosenttia. Säännökseen lisättäisiin
            lisäksi täsmennys, jonka mukaan yleisellä kiinteistöveroprosentilla
            tarkoitettaisiin kunnanvaltuuston määräämää yleistä kiinteistöveroprosenttia.
         
         
         Voimaantulosäännös
         
         Voimaantulosäännöksen 3 momentissa
            säädetään vuoden 2006 alun jälkeen
            käyttöön otettavien vesivoimalaitosten
            kiinteistöveroprosentista siirtymäkautena 2006—2015.
            Säännös koskisi nimellisteholtaan 10
            megavolttiampeeria tai sitä suurempia vesivoimalaitoksia.
            Niiden kiinteistöveroprosentin enimmäismäärää rajoitettaisiin
            siirtymäkautena niin, että se voisi olla pääsäännöstä poiketen
            enintään 1,40 prosenttia.
         
         
         Valiokunta ehdottaa ensinnäkin, että säännös koskisi
            nimellisteholtaan yli 10 megavolttiampeerin vesivoimalaitoksia,
            koska ehdotuksen 14 §:n 2 momentissa säännelty
            pienvoimalaitostuki koskee enintään 10 megavolttiampeerin
            laitoksia. Jos teho olisi tasan 10 megavolttiampeeria, laitos kuuluisi
            siis 14 §:n 2 momentin piiriin. Siihen sovellettaisiin
            siten pysyvästi kunnanvaltuuston määräämää yleistä kiinteistöveroprosenttia.
         
         
         Valiokunta esittää lisäksi, että siirtymäkautta pidennettäisiin
            kahdella vuodella. Uusien, yli 10 megavolttiampeerin nimellistehoisten
            vesivoimalaitosten kiinteistöveroprosentti olisi siten enintään
            1,40 vuosilta 2006—2017 toimitettavissa kiinteistöverotuksissa.
            Siirtymäkauden pidennys on tarpeen yleisperusteluissa kuvatuin tavoin
            voimalaitosinvestointien kannattavuuden turvaamiseksi.
         
         
         Eduskunta-aloitteet
         
         Valiokunta on päätynyt käsittelemiensä eduskunta-aloitteiden
            suhteen kielteiselle kannalle.