Perustelut
Eduskunnan kannanottojen käsittely
Erikoisvaliokuntakäsittelyn tarkoitus
Hallituksen toimenpidekertomuksen rakennetta muutettiin vuoden
1998 alusta lukien. Toimenpidekertomus on kolmiosainen. Ensimmäisenä on
yleinen osa, jossa on lyhyt selostus hallituksen ohjelman toimeenpanosta
ja hallituksen EU-politiikasta sekä yleiskatsaus kunkin
ministeriön toimintaan. Toisen osan muodostaa
ulko- ja turvallisuuspoliittinen katsaus. Kolmannessa osassa selostetaan
ministeriöittäin hallituksen toimenpiteet valtiopäiväpäätösten
johdosta.
Vuoden 2000 eduskunnan työjärjestyksessä säilytettiin
hallituksen toimenpidekertomuksen se erityisasema eduskuntakäsittelyssä,
että kaksi valiokuntaa, perustuslakivaliokunta ja ulkoasiainvaliokunta,
laativat kumpikin mietinnön täysistunnolle kertomuksen
johdosta. Työjärjestyksen 32 §:n 4 momentin
perusteella ulkoasiainvaliokunta käsittelee
kertomuksen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevilta ja perustuslakivaliokunta
muilta osin. Muut pysyvät erikoisvaliokunnat antavat eduskunnan
päätöksen perusteella kertomuksesta lausuntonsa
perustuslakivaliokunnalle (PNE 1/1999 vp,
s. 20/I).
Lausuntomenettelyllä on eri tarkoituksia. Kullekin
valiokunnalle tarjoutuu näin mahdollisuus ottaa kantaa
hallituksen toimenpiteisiin valiokunnan mietinnössään
ehdottamien, eduskunnan hyväksymien lausumien johdosta.
Toimenpidekertomuksessa esimerkiksi selostetaan niitä toimenpiteitä,
joihin asianomaisissa ministeriöissä on
ryhdytty lausumien johdosta, tai myös syyt siihen ilmoittaen
ehdotetaan, ettei jokin lausuma anna aihetta enää toimenpiteisiin
hallituksen taholta. Erikoisvaliokuntien tehtävänä kertomusta
käsitellessään on arvioida toimialansa osalta,
voidaanko hallituksen kanta hyväksyä. Tämän
eduskunnan lausumiin kohdistuvan seurantatehtävän
hoitaminen on perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan
kullekin valiokunnalle kuuluva vähimmäisvaatimus
hallituksen kertomusta käsiteltäessä.
Valiokunnat voivat lausuntomenettelyn avulla myös arvioida
hallituksen toimintaa kertomusvuoden aikana valiokunnan toimialalla.
Toimenpidekertomuksen käsittelyssä erikoisvaliokunnat
voivat lisäksi vakiintuneena pidetyn käytännön
perusteella ottaa esille erityisteemoja, joiden käsittelemistä ne ovat
syystä tai toisesta pitäneet tarpeellisena.
Perustuslakivaliokunnan mietintöihin pohjautuvat lausumat
Eduskuntavaalien suhteellisuus.
Hallituksen esitykseen HE 1/1998 vp liitetty
lausuma (s. 137) koskee suhteellisuuden toteutumisessa eduskuntavaaleissa
olevien ongelmien selvittämistä ja vaalilainsäädännön
muutosten valmistelua tarvittaessa suhteellisuuden vahvistamiseksi ja
poliittisen kentän pirstoutumisen ehkäisemiseksi.
Hallituksen esityksen HE 48/1998 vp johdosta
hyväksyttiin samanlainen lausuma (s. 138).
Hallitus piti toimenpidekertomuksessaan vuodelta 2002
esitetyillä perusteilla asiaa loppuun käsiteltynä tuolloin
päättyneen vaalikauden osalta. Perustuslakivaliokunta
katsoi kertomuksen tuolloisen selostuksen asianmukaiseksi, mutta
piti kuitenkin tarpeellisena, että kertomuksessa myös
jatkossa selostetaan näihin lausumiin liittyviä uusia
toimenpiteitä.
Oikeusministeriö asetti 27.4.2004 toimikunnan selvittämään
ja arvioimaan nykyisen vaalijärjestelmän toimivuutta äänestäjä-edustajasuhteen
näkökulmasta sekä tekemään
ehdotuksia vaalijärjestelmän vaihtoehtoisista
kehittämistavoista. Toimikunnan tehtävänä oli
selvittää mahdollisuuksia parantaa suhteellisuuden
toteutumista eduskuntavaaleissa. Toimikunnan asettaminen oli osa
pääministeri Matti Vanhasen hallituksen hallitusohjelmassa
mainittua kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa. Toimikunta ei
7.6.2005 jättämässään
mietinnössä katsonut voivansa tehdä ehdotuksia
ongelman ratkaisemiseksi. Se kuitenkin ehdotti, että oikeusministeriö asettaisi
uuden työryhmän selvittämään
perusteellisesti muun ohella mahdollisuuksia parantaa poliittisen
suhteellisuuden toteutumista erikokoisissa vaalipiireissä.
Toimenpidekertomuksessa on vastaisuudessakin aiheellista tehdä selkoa
näihin lausumiin liittyvistä uusista toimenpiteistä.
Säädöskokoelma ja säädöstietopankki.
Hallituksen esitykseen HE 174/1999 vp liitetyn
lausuman (s. 138) mukaan arvonlisäverolakia on tulkittava
niin, että Suomen säädöskokoelmaa pidetään
laissa tarkoitettuna verovapaana aikakauslehtenä. Toinen
lausuma koskee arvonlisäverolain selkeyttämistä ja
täydentämistä siten, että Suomen
säädöskokoelma ja valtiopäiväasiakirjat
ovat arvonlisäverosta vapaita painotuotteita.
Hallitus ei pidä perusteltuna laajentaa tilattujen
sanoma- ja aikakauslehtien verovapautta lainsäädäntöteitse.
Perustuslakivaliokunta korosti hallituksen toimenpidekertomuksesta
vuodelta 2001 antamassaan mietinnössä Suomen säädöskokoelman
ja valtiopäiväasiakirjojen erityisluonnetta virallisjulkaisuina
ja piti tästä syystä tarpeellisena vielä arvioida
niiden arvonlisäverotuksellista asemaa. Valiokunta katsoi, että hallituksen
piirissä tulee tehdä tällainen selvitys
ja saattaa se tiedoksi valiokunnalle; valiokunta lisäksi
piti näiden lausumien edelleen selostamista toimenpidekertomuksessa
tarpeettomana, kunhan kyseinen selvitys on saatu (PeVM 12/2002
vp, s. 3/I). Valiokunta on toistanut tämän
kantansa käsitellessään hallituksen toimenpidekertomusta
vuodelta 2002 (PeVM 5/2003 vp, s. 2/II),
vuodelta 2003 (PeVM 2/2005 vp, s. 2/II)
ja vuodelta 2004 (PeVM 7/2005 vp, s. 2/II).
Koska selvitystä ei ole vieläkään
toimitettu valiokunnalle, on lausumista ja niihin liittyvistä toimenpiteistä tehtävä
kertomuksessa vastaisuudessakin
selkoa.
Ahvenanmaan itsehallinto.
Hallituksen esitykseen HE 18/2002 vp liitetyn
lausuman (s. 142) mukaan hallituksen tulee yhdessä Ahvenanmaan
maakunnan kanssa selvittää kiireellisesti tarve
muuttaa itsehallintolain säännöksiä presidentin
veto-oikeuden käyttämisen perusteista siltä osin
kuin kysymys on maakuntalakien suhteesta kansainvälisten
sopimusten ja EY:n säädösten asettamiin
vaatimuksiin ja että hallitus antaa itsehallintolain muuttamisesta
tältä osin esityksen. Samaan hallituksen esitykseen
liittyvän toisen lausuman mukaan hallituksen tulee selvittää tarve
ja mahdollisuudet siirtää itsehallintolain 19 §:ssä säädetyn
erityistehtävän hoitaminen korkeimmalta oikeudelta
muulle riippumattomalle lainkäyttöelimelle.
Oikeusministeriö on käynyt lausuman johdosta
keskusteluja Ahvenanmaan maakunnan maakuntahallituksen kanssa. Hallituksen
käsityksen mukaan nykyinen järjestelmä on
toiminut pääosin tyydyttävästi.
Järjestelmän muuttamiseen liittyy periaatteellisesti
tärkeitä valtiosääntöoikeudellisia
ja Ahvenanmaan itsehallinnon perusteisiin liittyviä kysymyksiä.
Tarvetta kiireellisiin uudistuksiin ei hallituksen mielestä ole eikä uudistuksiin
voida ryhtyä ilman perusteellista selvitystä.
Oikeusministeriö on siksi tilannut selvityksen ulkopuoliselta
asiantuntijalta. Selvitys on valmistunut marraskuussa 2005. Hallituksen
on tarkoitus selvityksen pohjalta jatkaa keskusteluja maakunnan
hallituksen kanssa mahdollisuuksista itsehallintolain muuttamiseksi
eduskunnan edellyttämällä tavalla.
Valiokunta pitää tehtyä selvitystä sinänsä riittävänä.
Hallituksen on kuitenkin myös vastaisuudessa tehtävä kertomuksessa
selkoa lausumiin liittyvistä uusista toimenpiteistä.
Juhlapyhiä koskeva erityissääntely.
Hallituksen esitykseen HE 249/2001 vp liitetyssä lausumassa
(s. 155) eduskunta edellytti hallituksen selvittävän,
millaisia juhlapyhiä koskevaa erityissääntelyä tarvitaan
perusoikeussäännöksistä muodostuvat
lähtökohdat huomioon ottaen.
Kertomuksessa todetaan juhlapyhäsääntelyn ulottuvan
useamman ministeriön toimialalle. Kysymys on erityisesti
yleisötilaisuuksiin kohdistuvan sääntelyn
suhteesta majoitus- ja ravitsemisliikkeiden aukioloaikoihin. Mainittua
liiketoimintaa koskeva uusi laki (308/2006) on tullut voimaan
lokakuun alussa 2006. Laki ei sisällä erityissäännöksiä majoitus-
tai ravitsemisliikkeiden aukioloajoista juhlapyhinä.
Eduskunnan lausumassa edellytetty selvitystyö on hallituksen
mielestä tarkoituksenmukaista käynnistää vasta
uuden lainsäädännön tultua voimaan
ja kun on saatu pidemmältä ajalta kokemuksia kokoontumislain
ns. huvikieltosäännöksen kumoamisen vaikutuksista.
Toimenpidekertomuksen selostus on asianmukainen. Kertomuksessa
on kuitenkin aiheellista tehdä vastaisuudessakin selkoa
lausumaan liittyvistä toimenpiteistä.
Valtioneuvoston kertomus kielilainsäädännön
soveltamisesta 2006
Valtioneuvosto antaa kielilain 37 §:n mukaan vaalikausittain
eduskunnalle hallituksen toimenpidekertomuksen oheisaineistona käytettäväksi kertomuksen
kielilainsäädännön soveltamisesta ja
kielellisten oikeuksien toteutumisesta sekä tarpeen mukaan
muistakin kielioloista. Kertomuksessa tulee käsitellä suomen
ja ruotsin kielen lisäksi ainakin saamen kieltä,
romanikieltä ja viittomakieltä.
Käsiteltävänä oleva kielikertomus
on lajissaan ensimmäinen. Siinä tehdään
perustuslain 17 §:ssä turvattujen kielellisten
oikeuksien toteutumisen näkökulmasta selkoa ennen
muuta vuoden 2004 alussa voimaan tulleen kielilain ja siihen liittyvän
muun kielilainsäädännön soveltamisesta.
Kertomus sisältää perustuslakivaliokunnan
aiemman kannan (PeVM 9/2002 vp, s. 6/I)
mukaisesti yleisemminkin tietoja kielioloista Suomessa, ja siinä käsitellään
muitakin kuin kielilain 37 §:ssä nimenomaisesti
mainittuja kieliä. Kansallis- ja saamen kielten sekä romani-
ja viittomakielen lisäksi kertomuksessa tarkastellaan kielioloja
venäjän, viron, englannin, somalin, tataarin ja
jiddisin kielen kannalta. Kertomus antaa kielioloista käytävän
keskustelun tarpeisiin hyvän yleiskuvan Suomen kielioloista.
Kertomus on rakenteeltaan selkeä. Kieliolojen kuvaamiseen
keskittyvää jaksoa seuraavassa luvussa tehdään
selkoa kielilainsäädännön soveltamisesta
ja kielellisten oikeuksien toteutumisesta. Valtion ja kuntien hallinnon
toimenpiteiden lisäksi kertomuksessa on aivan oikein otettu
tarkastelun kohteiksi kielelliset oikeudet sosiaali- ja terveydenhuollossa,
opetus- ja sivistystoimessa sekä muiden kuin viranomaisten
toiminnassa. Kertomuksen viimeinen luku sisältää päätelmiä samoin
kuin toimenpide-ehdotuksia kieliolojen kehittämiseksi.
Kertomus on tärkeä apuväline seurattaessa kieliolojen
kehitystä ja kielellisten oikeuksien toteutumista. Kertomus
sisältää tietoja päätöksenteon
ja toiminnan pohjaksi samalla kun kertomuksen valmistelu ja käsittely
itsessään muodostavat säännönmukaisen
ja järjestyneen tavan keskustella kielioloista. Näistäkin
syistä on tärkeää, että kertomusta
vastaisuudessakin valmisteltaessa ollaan yhteydessä kielivähemmistöjä edustaviin
toimielimiin ja järjestöihin (PeVM 9/2002
vp, s. 6/I).
Kertomusta laadittaessa on ymmärrettävästi ollut
käytettävissä vasta vähän
kokemuksia vuoden 2004 alussa voimaan tulleen kielilainsäädännön
soveltamisesta. Seuraava kielikertomus annetaan eduskunnalle vuonna
2009 eli perustuslakivaliokunnan aiemman kannan mukaisesti vaalikauden
kolmansien valtiopäivien aikana (PeVM 9/2002
vp, s. 6/I).
Perustuslakivaliokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto toteuttaa kertomuksessa selostetut
toimenpiteet ja selvitykset. Erityisesti tulee selvittää kansalliskielten
opetuksen riittävyyttä kielellisten oikeuksien
toteutumisen kannalta. Lisäksi on tarpeen selvittää uhanalaisten
saamen kielten samoin kuin romani- ja viittomakielen todellista
tilannetta yhteiskunnan eri sektoreilla.
Erikoisvaliokuntien lausunnot
Erikoisvaliokunnat ovat perustuslakivaliokunnalle antamissaan
lausunnoissa yleensä arvioineet toimialansa osalta eduskunnan
aikaisempia lausumia. Joissakin lausunnoissa on lisäksi
käsitelty erityisteemoja. Perustuslakivaliokunta ei ole
käsitellyt yksityiskohtaisesti erikoisvaliokuntien lausumista
esittämiä näkökohtia eikä muutoinkaan
erikoisvaliokuntien lausuntoja. Perustuslakivaliokunta kuitenkin
ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman (Valiokunnan
lausumaehdotus), jossa edellytetään hallituksen
ottavan asianmukaisesti huomioon sekä tähän
mietintöön että liitteinä oleviin
lausuntoihin sisältyvät sellaiset eduskunnan aikaisempia
lausumia koskevat huomautukset, jotka ovat tarkoitetut hallituksen
huomioon otettaviksi, ja muitakin seikkoja koskevat lausumat, jotka
vaativat hallituksen toimenpiteitä.