Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on antaa yhdenvertaisesti
kaikille yliopistoille oikeus omaan omaisuuteen, jota hallinnoitaisiin
yliopistorahastoissa erillään valtion budjettitaloudesta.
Yliopistorahastojen varoja voitaisiin käyttää yliopiston
toiminnan ja tehtävien tukemiseen. Yliopistorahastoissa
hallinnoitava omaisuus käsittäisi lähinnä yksityisiltä ja
yhteisöiltä saatavia lahjoitusvaroja ja testamentteihin
perustuvia luovutuksia. Nykyisin nämä lahjoitukset
ohjautuvat osittain yliopistoista itsenäisille säätiölain
mukaisille tukisäätiöille.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että 1980-luvulta
lähtien on hyväksytty laaja-alainen asianomaisten
toimintojen tarkoituksenmukaiseen hoitamiseen tähtäävä julkisen
omaisuuden siirtäminen valtion talousarviotalouden ulkopuolella
hallinnoitavaksi, mistä ovat esimerkkeinä muun
muassa valtion liikelaitokset sekä toimintojen ulkoistaminen
ja yhtiöittäminen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että nyt myös yliopistoille annetaan lisää niiden
pitkään toivomaa taloudellista autonomiaa. Yliopistojen
valtion talousarviotalouden ulkopuolinen oma omaisuus antaa yliopistoille
nykyistä joustavamman mahdollisuuden suunnata opetuksellisia
ja tutkimuksellisia toimintojaan omien strategioidensa mukaisesti
ja kehittää kolmannen tehtävän
edellyttämää vuorovaikutusta. Rahastotalous
merkitsee myös yliopiston johdon toimintamahdollisuuksien
parantamista. Hallituksen esityksen yhtenä tavoitteena
on tätä kautta osaltaan edistää suomalaisten
yliopistojen laatua ja kilpailukykyä kansainvälisestikin.
Rahastotalouden avulla yliopistot saavat myös uuden
välineen tutkimukseen perustuvien innovaatioiden kehittämiseen
ja kaupalliseen hyödyntämiseen. Sillä on
siten yhtymäkohtansa myös 1.1.2007 voimaan tulevaan
lakiin oikeudesta korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin, jonka
tarkoituksena on tehostaa keksintöjen tunnistamista ja
hyödyntämistä.
Jotta rahastotalousmahdollisuuden avaamisella olisi merkittäviä vaikutuksia
myös käytännössä, tulisi
samalla laajentaa lahjoitusten verovähennysoikeutta. Valiokunta
on aiemmissa kannanotoissaan huomauttanut siitä, että yliopistoille
tehtävien lahjoitusten verovapauskattoa ei ole nostettu
(muun muassa SiVL 9/2005 vp — HE
119/2005 vp). Lahjoituksilla on yliopistoille
suuri merkitys tutkimuksen ja koulutuksen rahoituksessa, ja ne ovat
myös omiaan konkreettisesti edistämään
yliopistojen ja muun yhteiskunnan vuorovaikutusta, mikä on
kirjattu yliopistojen tehtäväksi yliopistolaissa.
Valiokunta on esittänyt, että hallituksen tulisi
ryhtyä toimenpiteisiin yliopistoille tehtävien
lahjoitusten verovapauskaton nostamiseksi. Valiokunnan mielestä tämä olisi
myös valtiontalouden kannalta myönteistä,
koska yliopistojen rahoittamiseen saataisiin tällaisen
kannusteen myötä uusia toimijoita.
Yliopistorahasto olisi lainsäädännössä uudentyyppinen
oikeushenkilö, ja sen verotuksellisen aseman selkiyttämiseksi
siitä tulee säätää myös verolainsäädännössä.
Eduskunnassa on käsiteltävänä erillinen
hallituksen esitys (VaVM 39/2006 vp — HE
266/2006 vp ), jolla tuloverolakia muutetaan
siten, että yliopistorahasto määritellään
tuloverolaissa tarkoitetuksi yhteisöksi. Kun yliopistorahasto
säädetään tuloverolaissa tarkoitetuksi
yhteisöksi, yliopistorahaston tosiasiallinen toiminta määrittäisi
sen verotuksellisen aseman muiden yhteisöjen tapaan. Jos
yliopistorahaston toiminta täyttäisi yleishyödyllisen
yhteisön tunnusmerkit, yliopistorahasto maksaisi tuloveroa
ainoastaan elinkeinotulosta sekä rajoitetusti kiinteistötulosta.
Yleishyödyllisen yhteisön kriteerit täyttävä yliopistorahasto
ei maksaisi veroa esimerkiksi sijoituksista kertyvistä koroista,
osingoista, osakehuoneistoista saaduista vuokratuloista tai saamistaan
luovutusvoitoista, jos tulot eivät liity elinkeinotoimintaan.
Yleishyödyllinen yhteisö on verovapaa myös
perintö- ja lahjaverotuksessa. Jos yliopistorahasto ei
täyttäisi yleishyödyllisen yhteisön toiminnan
kriteerejä, se olisi kaikesta tulostaan verovelvollinen
26 prosentin verokannan mukaan.
Yliopistojen nykyisten valtion kirjanpidossa hoidettavien lahjoitusrahastojen
asema uudistuksessa ei ole selkeä. Yliopistot ovat esittäneet, että yliopistoille
tähän mennessä lahjoitettu omaisuus,
joka on osa valtion talousarviotaloutta, siirrettäisiin
yliopistojen rahastotalouden piiriin. Siten ne muodostaisivat pohjavarallisuuden
rahastotalouden harjoittamiselle. Hallituksen esityksessä tämä käy
selkeästi ilmi vain Helsingin Yliopiston ja Åbo
Akademin kohdalla, kun taas muiden osalta todetaan, että opetusministeriö tulee
käsittelemään tätä asiaa
erikseen myöhemmin. Valiokunnan mielestä muut
yliopistot tulee saattaa samaan asemaan kuin Helsingin yliopisto
ja Åbo Akademi tältäkin osin.
Perustuslakivaliokunnan lausunto.
Ehdotuksessa tarkoitetun varallisuuden vahvasti yksityisen
luonteen takia sääntelyssä ei perustuslakivaliokunnan
mielestä ole kysymys sellaisesta valtion varallisuuden
rahastoinnista, johon olisi sovellettava perustuslain 87 §:n
säännöksiä talousarvion ulkopuolisen
rahaston perustamisesta. Ehdotetut säännökset
yliopistorahasto-nimisen oikeushenkilön valtiontaloudesta
erillisestä varallisuudesta eivät valiokunnan
käsityksen mukaan muodostu ongelmallisiksi myöskään
perustuslain 84 §:n 1 momentissa säädetyn
valtion talousarvion täydellisyysperiaatteen kannalta.
Ehdotettu sääntely vahvistaa nykyisin kaikille
yliopistoille perustuslain 123 §:n 1 momentissa turvattua
itsehallintoa ja edistää siten välillisesti myös
perustuslain 16 §:n 3 momentissa suojatun tieteen ja ylimmän
opetuksen vapauden toteutumista (PeVL 30/2004
vp, s. 2/I). Lakiehdotus voidaan perustuslakivaliokunnan
mukaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.